بسته موفقیت

شهادت امام حسن مجتبی(ع)

امام حسن مجتبی دومین امام شیعیان که ۱۰ سال امام و حدود ۷ ماه خلیفه مسلمانان بود. حسن بن علی نخستین فرزند امام علی(ع) و فاطمه زهرا(س) و نخستین نوه پیامبر(ص) است. بنابر گزارش‌های تاریخی، نام «حسن» را پیامبر(ص) برای او برگزید و او را بسیار دوست داشت. او هفت سال از عمر خود را با پیامبر(ص) همراه بود و در بیعت رضوان و ماجرای مباهله با مسیحیان نجران حضور داشت.او یکی از اصحاب کسا است که آیه تطهیر درباره آنان نازل شد و شیعیان آنان را معصوم می‌دانند. آیه اطعام و آیه مودت و آیه مباهله نیز درباره او و پدر و مادر و برادرش نازل شده است. او دو بار کل دارایی‌اش را در راه خدا بخشید و سه بار نیمی از اموالش را به نیازمندان داد. گفته‌اند به سبب همین بخشندگی‌ها، او را «کریم اهل بیت» خوانده‌اند. او ۲۰ یا ۲۵ بار پیاده به حج رفت. از زندگی او در دوران خلیفه اول و دوم خبر چندانی در دسترس نیست. به دستور خلیفه دوم به عنوان شاهد، در شورای شش نفره تعیین خلیفه سوم حاضر بود. گزارش‌هایی نیز از شرکت او در برخی جنگ‌ها در دوره خلیفه سوم وجود دارد. او در شورش‌های اواخر خلافت عثمان، به دستور امام علی(ع) به محافظت از خانه خلیفه پرداخت. در دوره خلافت امام علی(ع) همراه او به کوفه رفت و در جنگ‌های جمل و صفین از فرماندهان سپاه بود. بر اساس یکی از این روایات، امام علی(ع) پیش از شهادت و در حضور فرزندان خود و بزرگان شیعه، کتاب و سلاح (از ودایع امامت) را به فرزندش حسن داد و اعلام کرد که پیامبر به او فرمان داده که حسن را وصیّ خود قرار دهد. امام مجتبی(ع) از ۲۱ رمضان سال ۴۰ق به مدت ۶ الی ۸ ماه خلیفه مسلمانان بود.خلافت او با بیعت مردم عراق و همراهی سایر سرزمین‌های اطراف آغاز شد.اهالی شام به رهبری معاویه با این خلافت مخالفت کردند.معاویه با همراهی سپاهیانی از شام به جنگ اهل عراق آمد.این جنگ در نهایت به صلح و واگذاری خلافت به معاویه، نخستین خلیفه اموی انجامید. در بسیاری از منابع شیعه و اهل سنت آمده است که امام حسن(ع) با خوراندن زهر به شهادت رسید، معاویه هزار درهم برای جعده همسر امام حسن(ع)) فرستاد تا امام را مسموم کند.

رحلت پیامبر (ص) غروب خورشید نبوت
بیست و هشتم صفر سال ۱۱ هجری قمری پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) در ۶۳ سالگی، چشم از جهان فروبست.آن بزرگوار ۵۲ سال قبل از هجرت، در شهر مکه متولد شد. حضرت محمد (ص) از اوان جوانی به خاطر صداقت و درستی اش، از محبوبیت خاصی در جامعه آن روز مکه برخوردار بود و بدین لحاظ به او لقب امین داده بودند. حضرت محمد (ص) در ۴۰ سالگی، به امر خداوند متعال به مقام بلند نبوت مبعوث شد تا مردم را به سوی خداوند یکتا، عدالت و برادری دعوت کند و امتیازات موهوم قومی، نژادی و طبقاتی را لغو کند. حضرت محمد (ص)، اسلام را در قالب دینی جامع، کامل و جاوید به جهانیان عرضه کرد. اکنون قرن‌ها از آن زمان می‌گذرد، اما دین اسلام همچنان زنده و پویاست درباره شخصیت پیامبر اسلام (ص) سخن‌ها و گفته‌های بسیاری از سوی مسلمانان، پیروان ادیان دیگر و حتی آنانکه پیرو اندیشه‌های غیرمذهبی بوده اند، مطرح شده است. ضمن عرض تسلیت به مناسبت سـالروز رحلت آن یگانه تاریخ، توجهتان را به بخشی از نوشته‌های استانلی لین پول نویسنده اروپایی درباره پیامبراسلام (ص) جلب می‌نماییم. او دراین باره نوشته است: «از لحاظ قدرت اندیشه و علو فکر و لطف و زیبایی و صفای احساس، دارای موهبت خاصی بود. در محاوره، صحبت‌های او از هر کس شیرین‌تر و مطلوبتر بود. هرکس به او نزدیک می‌شد، به شدت او را دوست می‌داشت. هرکس او را دیده چنین توصیف کرده و گفته است: نه پیشتر از آن تاریخ و نه بعداز آن تاریخ، کسی را مانند او ندیده ایم.»

باغ اکبریه بیرجند

مجموعه عمارت و باغ اکبریه در چند مرحله در اوایل تا اواخر دوره قاجار ایجاد شد. این مجموعه چندین عمارت دارد که قدیمی ترین آن ها عمارت حشمت الملک است که در انتهای شرقی واقع شده و دارای دو طبقه است و قدمت آن به اواخر دوران زندیه و اوایل دوره قاجار برمی گردد. این باغ به عنوان محل اقامت و محل میزبانی میهمانان و انجام کارهای رسمی فرمانداران مورد استفاده قرار می گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این بنا وقف آستان قدس رضوی شد. این باغ در سی و پنجمین کنفرانس یونسکو در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک اثر میراث جهانی ثبت شد و در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پیش از ظهر دیروز نشست خبری شورای شهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.عبدالرزاق

بیشتر

خودکار – مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در سطح

بیشتر

کاری – درد بیمار بودن و همراه بیمار بودن خود به تنهایی می تواند یک

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت