بسته موفقیت

مهمترین قوانین حقوق خانواده

قانون مدنی در مسائل خانواده: در خصوص حقوق خانواده و روابطی که بر آن حاکم است دو قانون به صورت عمده و اصلی به وضع مقررات پرداخته اند. اولین و مهمترین قانون که بخش اساسی مقررات حقوق خانواده در آن بیان شده است قانون مدنی است.قانون مدنی ایران در کتاب هفتم در خصوص ازدواج و شرایط و ارکان صحت آن و در بخشی از آن نیز درخصوص پایان ازدواج یعنی طلاق و فسخ نکاح صحبت کرده است. کتاب هشتم قانون مدنی در خصوص فرزندان اشخاص و رابطه فرزندان با والدین خود و بالعکس رابطه نسب خوانده می شود به بیان احکام پرداخته است. همین‌طور قانون مدنی در کتاب نهم خود به بیان احکام مربوط به روابط داخلی خانواده از جمله در الزام به دادن نفقه، موارد تعیین و عزل قیم و امور مربوط به محجورین(اشخاصی که از توانایی کامل ذهنی برخوردار نیستند) پرداخته است. قانون حمایت خانواده: این قانون نیز از سایر قوانین است که به طور ویژه و تخصصی در خصوص مسائل مربوط به حقوق خانواده صحبت کرده و جزئیات بیشتری را در خصوص دادگاه های خانواده، آیین دادرسی دعاوی خانواده و مقررات جدید و کلی درباره دعاوی خانواده را مطرح نموده است. سایر قوانین: همچنین در قوانین و مقررات مختلف به صورت پراکنده نیز درباره قواعد مربوط به خانواده صحبت شده است. مثلاً در قانون امور حسبی، قانون مجازات اسلامی، و بسیاری از قوانین دیگر به صورت پراکنده و موردی درباره حقوق خانواده احکامی بیان شده است. به موجب ماده یک قانون حمایت خانواده مصوب سال ۱۳۹۱ رسیدگی به دعاوی خانواده بایستی در دادگاه های مخصوص به نام دادگاه خانواده صورت بپذیرد. بر اساس قانون مذکور، دادگاه های خانواده با حضور رئیس یا دادرس علی البدل و قاضی مشاور زن تشکیل می گردد.قاضی مشاور زن باید بعد از پایان رسیدگی به صورت مکتوب در مورد موضوعی که در پرونده در حال رسیدگی است اظهار نظر خود را اعلام نموده و در پرونده درج می کند. قاضی رسیدگی کننده نیز موظف است در رایی که صادر می کند به این نظر مشورتی اشاره نموده و در صورت مخالفت دلایل مخالفت خود را بیان کند.

امام هادی(ع) گنجینه علم و کرامت
امام هادی (ع) دهمین امام شیعیان و فرزند امام جواد(ع) است. او از ۲۲۰ تا ۲۵۴ق به مدت ۳۳ سال، امامت را به عهده داشت. امام هادی با چند تن از خلفای عباسی از جمله متوکل همزمان بود و بیشتر سال‌های امامت را در سامرا تحت نظارت حاکمان عباسی گذراند. از امام هادی(ع) احادیثی در امور اعتقادی، تفسیر، فقه و اخلاق روایت شده و بخشی از آنها درباره مباحث کلامی همچون تشبیه و تنزیه و جبر و اختیار است. زیارت جامعه کبیره و غدیریه از امام دهم شیعیان نقل شده است.امام هادی(ع) به واسطه جمعی از وکیلان که سازمان وکالت خوانده می‌شد، با شیعیان ارتباط داشت. عبدالعظیم حسنی، عثمان بن سعید، ایوب بن نوح و حسن بن راشد از اصحاب او بودند.در طول مدت حضور امام علیه السلام در سامرا هر روز بر عظمت و محبوبیت آن حضرت افزوده می گشت و همه ناخواسته در برابر امام علیه السلام متواضع و خاشع بودند و سخت محترمش می داشتند. امام هادی علیه السلام از آغاز امامت در مدینه حضور داشتند و در مدت اقامت در این شهر نقش بسیار مهمی در رهبری شیعیان ایفا کردند یکی از اقدامات و فعالیت های ائمه علیه السلام پرورش شاگردان و افراد شایسته بوده است. امام هادی
علیه السلام نیز با توجه به پراکندگی شیعیان در مناطق مختلف و وجود شبهات و انحرافات، نیروهایی را که استعدادهای لازم را داشتند شناسایی کرده و آنان را جهت پیش برد اهداف اسلامی تربیت می فرمودند. این افراد افزون بر راویانی هستند که سخنان و روایات امام هادی علیه السلام را نقل می نمودند.

روستای نیگنان

در مرز بین کوهپایه و کویر، روستایی با قدمت چندین قرن به نام روستای نیگنان خودنمایی می کند. این روستا در فاصله ۵۴ کیلومتری از شهر بشرویه واقع شده است. اگر در این روستا قرار بگیرید در سمت غربی خود کوهپایه و در سمت شرقی خود کویر نمک را خواهید دید. بر اساس اطلاعات درج شده در کتاب تاریخی سرزمین جاوید، جلد چهارم قدمت روستای نیگنان که به نام های دیگری چون نیک نان و یا نیک نام نیز خوانده می شود به اوایل حکومت ساسانیان باز می گردد. در آن زمان این روستا بسیار آباد پر نعمت و سرسبز بوده و سپاه دویست هزار نفری ساسانیان که برای سرکوبی شورشیان آن دوران سیستان عازم بودند، در این مکان سرسبز چند روزی اسکان یافته وتجدید قوا کرده اند. در همین کتاب آمده است که در آن زمان زمین های بزرگ و پهناوری در این منطقه قرار داشته که توسط دو رودخانه دائمی که امروزه خشکیده، آبیاری می شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت