بررسی دلایل بی کیفیت بودن آسفالت برخی معابر بیرجند ؛ دور باطل در خلاء تضمین کیفیت آسفالت

آسفالت هایی که فرو می نشینند ، رویدادی است که بسیاری از ما در کوچه ها و خیابان های شهر بیرجند دیده ایم . شهرداری به عنوان متولی آسفالت معابر مسئول پاسخگویی درباره کیفیت آن است و تکرار این پروژه ها هدر رفت منابع و دور باطلی است که مردم، منبع تامین آن را عوارضی که خود می پردازند می دانند. از این رو و البته به دلایل دیگر بروز خطا و گاه نبود کیفیت در پروژه های آسفالت معابر باعث نارضایتی شهروندان می شود. اما به راستی چرا کیفیت آسفالت و روکش در برخی خیابان‌ها و جاده‌های بیرجند و بعضی راه های مواصلاتی استان مناسب نیست؟ مشکل از کجاست؟ آیا آسفالت تولیدی کیفیت ندارد؟ آیا پیمانکاران دقت لازم را به کار نمی‌بندند؟ آیا زیرسازی خیابان‌ها و جاده‌ها نامناسب است؟ آیا شهرداری و راهسازی و دیگر مجموعه های مرتبط مقصراند؟ پاسخ این سوالات را کارشناسان و مسئولان مرتبط در گفتگو با آوا داده اند که در میان این دلایل نبود ضمانت برای پاسخگویی شهرداری درباره کیفیت آسفالت خودنمایی می کند.

نیاز کارخانه های شهرداری به بازسازی

دبیر شورای فنی استان و مدیر نظام فنی و اجرایی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به آوا گفت: وضع نامناسب آسفالت ها در شورای فنی استان مطرح شده است و در اسرع وقت باید کارخانه های آسفالت متعلق به شهرداری، راه و شهرسازی، راهداری و پیمانکاران و بخش خصوصی، گواهینامه و پروانه استاندارد را دریافت می کردند. عباسی افزود: تاکنون فقط ۵ کارخانه که متعلق به بخش خصوصی و پیمانکاران بوده این پروانه را از مرکز تحقیقات دریافت کرده اند. به گفتۀ وی نظارت بر پروژه ها و بازدید از آن ها وجود دارد اما نکته ای که فراموش شده است فرسوده بودن کارخانه های شهرداری و دستگاه ها می باشد که نیاز به نوسازی و بازسازی دارد و شاید به دلیل نبود بودجه این اتفاق نیفتاده است.

یک خلاء قانونی

دبیر شورای فنی استان تأکید کرد: آسیبی که وجود دارد این است دستگاه هایی که به صورت امانی پروژه ها را خودشان انجام می دهند هیچ گونه تضمین و تعهدی ارائه نمی کنند. عباسی تصریح کرد: پیمانکاران در قراردادهایی که دارند، متعهد می شوند کیفیت مطلوب را رعایت کنند و در غیر این صورت باید پاسخ گو باشند و تمام هزینه ها را برای ترمیم و بهبود انجام دهند. به گفتۀ وی این تضمین برای دستگاه هایی مانند شهرداری که خود پروژه ها را انجام می دهند وجود ندارد و این آسیب در قانون دیده نشده است. وی بیان کرد: امانی انجام دادن پروژه ها، مزایایی مانند کاهش بودجه دارد اما از آن سو به دلیل نبود تضمین باعث کاهش کیفیت هم می شود و تا زمانی که این تعهد و تضمین در قانون دیده نشود این آسیب هم ادامه خواهد داشت.

زنجیره ای از دلایل

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری نیز در این باره عنوان کرد: در تمام لایه های اجرای آسفالت ها نظارت وجود دارد و نباید نبود نظارت ها را مشکل این جریان دانست. نوری زاده تصریح کرد: این مشکل به زنجیره ای از مشکلات وابسته است که باید بر روی آنها مطالعات دقیقی انجام شود که از جمله این موارد می توان به زیرسازی ها، تردد و آب و هوا اشاره کرد که هر کدام از این موارد نقش به سزایی بر کیفیت آسفالت می گذارند. وی ادامه داد: حتی امکان دارد در مصالحی که استفاده شده است هم مشکلاتی وجود داشته و در آزمایش ها گزینه ای فراموش و از چشم افتاده باشد. به گفتۀ وی قبول داریم که امانی انجام دادن پروژه ها توسط خود دستگاه ها هم آسیب زا می باشد و در نهایت ممکن است پاسخ گویی دقیقی نداشته باشند اما نکته ای که اکنون در رفع آن تلاش می کنیم، اجرای پروژه های دستگاه های خدمات رسان است که باعث می شود کیفیت آسفالت کاهش پیدا کند. نوری زاده تأکید کرد: باید بدانیم که کیفیت آسفالت ها برای خود دستگاه ها مانند شهرداری ، راهسازی و راهداری مهم است چرا که هزینه ها را خود پرداخت می کنند و در آینده با آسیب آسفالت باز هم خود آنها باید آن را درست کنند و هر چه کیفیت بهتر باشد، به نفع خودشان می باشد.

توصیه بهره ازپیمانکاران بومی

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی، تأسیساتی و راهسازی استان هم در این زمینه گفت: نباید موضوع را کلی کرد که همه راه های استان و همه کارها و خدمات شهرداری در خصوص آسفالت مشکل دارد چرا که کارهای خوبی در زمینه احداث جاده های بین شهری و راه های روستایی طی چند سال گذشته انجام شده که از کیفیت نسبتا خوبی نیز برخوردار بوده است، همچنین در سطح شهر بیرجند نیز شاهد اجرای آسفالت های خوب با ماندگاری چندین ساله هم هستیم که از نظر فنی ایرادی بر آن مترتب نیست. خوشنام با اشاره به اینکه نکات مهمی وجود دارد که بهتر است اصلاح شود، عنوان کرد: در بخش راه و شهرسازی که راه های بین شهری را بر عهده دارند بهتر است از پیمانکاران واجد صلاحیت بومی که بسیار توانمند هستند استفاده شود. وی افزود: طی سال های گذشته این پیمانکاران بومی منشأ خدمات شایسته ای بوده و هستند و هر وقت به پیمانکاران بومی اعتماد شده معمولا عملکردها مناسب بوده منتهی عملکرد پیمانکاران غیر بومی به طور نسبی ضعیف تر بوده است. به گفتۀ وی انتخاب پیمانکار شایسته و توانمند باید یکی از مهمترین دغدغه های کارفرمایان در زمان واگذاری کار باشد و برخی از پیمانکاران عملا خودشان مجری کار نیستند و فقط به واسطه رتبه و اسم و رسم شان کار را قرارداد می بندند و بعد از عقد قرارداد عملا به پیمانکاران جزء که از نظر وسع مالی و توانمندی ضعیف ترند کار را واگذار می کنند و در نتیجه به دلیل چند تکه شدن کار، عدم تزریق به موقع منابع مالی به پیمانکاران جزء و هزینه کرد مبالغ دریافتی در سایر پروژه های شرکت اصلی، باعث کاهش شدید کیفیت و عدم اجرای کار در موعد مقرر در قرارداد خواهند شد و توجه کارفرما به عملکرد اینگونه پیمانکاران و نظارت بیشتر دستگاه های نظارتی استان بر عملکرد اینگونه شرکت ها می تواند تا حد زیادی مشکلاتی که از این بابت به وجود می آید را مرتفع سازد. این مقام مسئول تأکید کرد: مهمترین عامل کاهش کیفیت کار انجام شده از نظر من، نبود اعتبار و عدم پرداخت به موقع صورت وضعیت پیمانکاران در نتیجه تطویل پروژه های راهسازی می باشد. خوشنام ادامه داد: پروژه ای که در صورت وجود منابع مالی، به لحاظ اجرایی در یک سال امکان اجرا دارد وقتی به دلیل نبود منابع و اختصاص قطره چکانی وجوه مورد نیاز، ده سال به طول می انجامد دیگر انتظار کیفیت بالا داشتن از چنین پروژه ای انتظار واقع بینانه ای نیست و در این خصوص مدیران ارشد استان و حتی نمایندگان مجلس می توانند پیگیری لازم برای کسب اعتبارات مورد نیاز را انجام دهند.

نظارتی بر کار شهرداری ها نیست

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی، تأسیساتی و راهسازی استان درباره آسفالت معابر شهر بیرجند توسط شهرداری هم گفت: باید توجه کرد که ایرادات نسبی است و نه کلی و برخی از معابر شهر، دارای آسفالت اجرا شده مناسب بوده که چندین سال بار ترافیکی را به خوبی تحمل کرده است. خوشنام عنوان کرد: از نظر من ایرادات عمده کار شهرداری به نبود طرح آسفالت و مصالح شکسته مرغوب کوهی و یا رودخانه ای، گاها استفاده نکردن از فیلتر مناسب، نبود آزمایشگاه کنترل کیفی، اجرا نشدن لایه های روسازی از جمله زیر اساس و اساس شکسته و لایه بیندر و توپکا است که به دلیل بالا بودن هزینه ها یک لایه خاکریز و یک لایه آسفالت اجرا می شود و به مرور زمان و بر اثر نفوذ باران و ترافیک سنگین نشست کرده و آسفالت مضمحل می شود. وی ادامه داد: همچنین نوارهای حفاری با مصالح مرغوب پر و کوبیده نمی شود و به مرور زمان دچار نشست می گردد به علاوه عوامل اجرایی شهرداری گاها فنی و اجرایی نبوده که بر کار اجرا شده تاثیر می گذارد. از طرفی شهرداری بیرجند معدن مصالح مرغوب در اختیار ندارد و از معادن مختلف مصالح تهیه می کند که با توجه به اینکه وزن مخصوص مارشال هر معدن متفاوت است باید برای هر نوع مصالح از طرح آسفالت جدید استفاده شود که در عمل به نظر می رسد اینگونه عمل نمی شود و درصد قیر مصرفی برای هر نوع مصالح متفاوت است وقتی قیر بهینه در آسفالت مصرف نشود آسفالت دچار کم قیری و پاشش دانه ها شده و یا با پرقیری و قیرزدگی مواجه خواهیم شد و سطح آسفالت دچار موج زدگی خواهد شد. به گفتۀ وی از همه مهمتر اینکه بر کار شهرداری ها معمولا کنترل و نظارتی نیست و همانند پیمانکاران تضمین حسن انجام کار نداشته و به جایی پاسخگو نیستند و به نظر می رسد استفاده از پیمانکاران کار بلد و دارای امکانات مناسب و کنترل عملکرد آنان همچنین دوره تضمین مناسب در قراردادها تا حد زیادی می تواند بر کیفیت اجرای آسفالت معابر شهری تاثیرگذار باشد.

بیشتر کارها فوری انجام می شود

رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت های ساختمانی، تأسیساتی و راهسازی استان در خصوص کارهای مرتبط با اداره کل راهداری نیز عنوان کرد: به نظر می رسد بیشتر کارها بر اساس فوریتی که وجود دارد انجام می شود و تصمیمات اجرایی با وجود اعتبارات اندک و قطره چکانی، بیشتر کار را به سمت استفاده از آسفالت های حفاظتی همانند میکرو سرفیسینگ، چیپ سیل و آسفالت سطحی و ماسه آسفالت سوق می دهد. خوشنام ادامه داد: این کار صرفا برای نگهداری جاده ها برای تردد راحت تر مسافران انجام می شود و به مثابه استفاده از یک قرص استامینوفن برای درمان میگرن می باشد و در برخی موارد نیز یک لایه روکش سه تا چهار سانتی اجرا می شود. وی خاطر نشان کر: به دلیل نبود اعتبارات لازم اکثر پیمانکاران کار بلد و با تجربه خیلی تمایلی به شرکت در مناقصات مربوطه ندارند که این موضوع نیز در کیفیت کارهای انجام شده بی تاثیر نخواهد بود. به گفتۀ وی پس مهمترین مشکل در این حوزه نیز نبود اعتبارات کافی می باشد که می بایست توسط دستگاه اجرایی و مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس در این خصوص پیگیری لازم به عمل آید چرا که کمبود اعتبارات بر کسی پوشیده نیست و مشکلات باید با نگاه اصلاحی و رو به جلو و نه تخریبی مطرح شود تا همه به کمک هم بتوانیم برای خدمتگزاری به مردم استان حرکت کنیم – قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت