افزایش قیمت گاز؛ چالشی در مسیر تولید صنایع خُرد استان

صاحبان صنایع در خراسان جنوبی معتقدند که افزایش قیمت بهای گاز، گرهی در مسیر تولید صنایع خُرد ایجاد کرده که در بودجه ۱۴۰۱ باید این تعرفه‌ها اصلاح شود. بی شک مؤلفه‌های متعددی بر قیمت تمام شده تولید تأثیر می‌گذارد که افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های کارگری و … از جمله این موارد هستند. مدتی است که افزایش بهای گاز مشکلاتی را برای صاحبان صنایع و از جمله فعالان در بخش تولید آجر به وجود آورده است و صاحبان صنایع معتقدند این افزایش بهای گاز در دراز مدت منجر به افزایش تمام شده قیمت محصول تولیدی و یا تعدیل نیرو خواهد شد. محمد علی رمضانی، رئیس کمیسون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند در جلسه کمیسیون صنعت، اصل ۴۴ و محیط کسب و کار اتاق بازرگانی اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم بحث افزایش بی رویه بهای گاز و تأثیر آن بر قیمت تمام شده محصولات است.

چالش افزایش بهای گاز برای واحدهای تولیدی

وی با اشاره به مشکلاتی که افزایش بهای گاز برای واحدهای تولید آجر در خراسان‌جنوبی به وجود آورده است، بیان کرد: مسئله اینجا است که برای این واحدها قیمت گاز به صورت علی الحساب است که این موضوع آنان را با چالش رو به رو کرده است.رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی بیرجند با طرح این سوأل که آیا در شرایط فعلی و ضرورت نیاز به اشتغال و رونق تولید افزایش نرخ گاز بهاء این واحدها به نفع تولید است یا خیر، گفت: آیا پسندیده است که کار به جایی برسد که در آینده مجبور باشیم آجر را از دیگر کشورها بیاوریم و یا نرخ سوخت واحدهای آجرپزی با واحدهای فولاد یکی باشد؟رمضانی یادآور شد: حتی تقسیط قبض گاز واحدهای تولیدی نیز نمی‌توانند راه چاره باشد چرا که آن موقع هم باید قبض جاری و هم قسط گذشته را پرداخت کنند. سید حسن موسوی، مسئول انجمن آجر خراسان‌جنوبی در این جلسه با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد صنعتی و غیر صنعتی تولید آجر وجود دارد، تصریح کرد: هر کدام از این واحدها حدأقل ۱۵ کارگر و حدأکثر ۷۰ کارگر را به کارگیری کرده اند. وی بیان‌کرد: حتی اگر حدأقل تعداد کارگر را در نظر بگیریم این واحدهای تولیدی آجر حدود سه هزار کارگر را تحت پوشش خود قرار داده اند که افزایش قیمت بهای گاز برای آنان مشکلات بسیار عدیده‌ای را به وجود می‌آورد و حتی ممکن است مجبور به تعدیل نیرو شوند.

۸۰ میلیون بهای گاز برای یک ماه

مسئول انجمن آجر خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در گذشته مجموع بهای گاز واحدهای تولیدی ما در یک سال حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان می‌شده است ولی در حال حاضر برای یک ماه فعالیت باید ۸۰ میلیون تومان بهای گاز بپردازیم.موسوی با اشاره به مشکلاتی در حوزه بازار فروش آجر گفت: حال با این مشکلات و بهای گازی که چند برابر شده است چه باید بکنیم؟ آیا می‌توانیم بهای آجر را که از کالاهای تنظیم بازار محسوب می‌شود را افزایش دهیم؟ وی اظهارکرد: از طرفی در سال آغاز اجرای طرح جهش تولید مسکن قرار داریم و قول و وعده تأمین آجر واحدهای مسکونی این طرح را داده‌ایم. رحمان محمودی، معاون شرکت گاز بیان‌کرد: صنایع عمده خراسان‌جنوبی به تعداد انگشتان دست است که شامل کارخانه‌های لاستیک‌سازی، کاشی و سرامیک و همین کوره‌های آجرپزی است و از این جهت آنان را جزو ذی نفعان شرکت گاز می‌دانیم.

شیوه وصول بهای گاز با تعامل با واحدها صورت میگیرد

وی ادامه‌داد: ۴۰ درصد مصرف گاز در خراسان‌جنوبی مصرف خانگی و ۶۰ درصد نیز مصرف صنایع است و از این جهت تعامل با صنایع را دارای اهمیت می‌دانیم و اگر واحد صنعتی در پرداخت بهای گاز تأخیر داشته باشد درباره شیوه وصول، شرایط آن واحد تولیدی را در نظر می‌گیریم. معاون شرکت گاز خراسان‌جنوبی افزود: تعرفه گازبهای فعلی بر اساس بند ط تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ تنظیم شده‌است و دولت و شرکت گاز در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست.محمودی با اشاره به اینکه اگر قرار است تغییری در تعرفه گازبها ایجاد کنیم، باید قانون اصلاح شود، اظهارکرد: در این بند به صراحت آمده به منظور اجرای ماده یک هدفمندی یارانه‌ها نرخ سوخت واحدهای پالایشگاهی، پتروشیمی، فلزات و سایر تولیدات کانی‌های فلزی برابر ۳۰ درصد تعیین شود.وی یادآور شد: شرکت گاز یک شرکت تجاری نیست بلکه بیشتر درآمدهای خود را برای خدمات رسانی و از جمله گاز رسانی به واحدهای صنعتی هزینه می‌کند. سعید حاجی پور، نماینده گروه صنعتی ناصری نیز  اظهارکرد: تعرفه فعلی بهای گاز براساس آنچه متولیان امر می‌گویند تصمیم ملی و براساس مصوبات مجلس  تعیین شده و قانون نیز فصل الخطاب است. وی با اشاره به مشکلاتی که افزایش قیمت بهای گاز برای واحدهای صنعتی ایجاد کرده است، بیان‌کرد: به نظر می‌رسد راهکار رفع مشکل، برگزاری جلسه‌ای با حضور مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی به ویژه نماینده نهبندان و سربیشه (به واسطه عضویت در کمیسیون انرژی) و یا طرح موضوع در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی است.این فعال اقتصادی ادامه‌داد: در هر حال واحدهای تولیدی و صنعتی با افزایش قیمت گاز چاره‌ای جز تعدیل نیرو و یا افزایش قیمت تمام شده محصول ندارد که هیچ کدام از این موارد مورد پسند و خواست ما نیست و باید چاره دیگر پیدا کنیم.مهدی جهانی‌کیا، مدیر توسعه شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه اظهارکرد: صنایع کوچک و متوسط ما اصلا با واحدهای پتروشیمی و … قابل مقایسه نیستند که تعرفه گاز آنان یکسان محاسبه شود.وی بیان‌کرد: واحدهای کوچک و متوسط ما برای فروش در بازار داخل مشکلاتی دارند چه برسد به اینکه بخواهند صادر کرده و درآمد ارزی داشته باشند.مدیر توسعه شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در وهله اول باید مشخص کنیم که آیا در بودجه ۱۴۰۱ این تعرفه اصلاح شده است یا خیر، افزود: در گام دوم نیز جلسه‌ای با مجمع نمایندگان خراسان‌جنوبی برای ارائه مشکل به مجلس داشته باشیم. احمد نیک خواه، رئیس اداره صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه وزارت صمت با این شیوه اجرایی‌کردن تعرفه انرژی موافق نیست، گفت: مزیت رقابتی محصولات صادراتی خراسان‌جنوبی انرژی است که نباید آن را بگیریم.وی اظهارکرد: به عنوان مثال افغانستان همه مؤلفه‌ها و امکانات لازم برای تولید سیمان را دارد و اگر از خراسان‌جنوبی سیمان وارد می‌کند به واسطه ارزان‌تر بودن انرژی و در نتیجه پایین تر بودن قیمت تمام شده محصول است.

مزیت انرژی ارزان را از صنایع خراسان جنوبی نگیریم

رئیس اداره صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه نباید مزیت انرژی ارزان را از محصولات بگیریم، یادآور شد: اگر سرمایه گذاری وارد خراسان جنوبی می شود یکی از دلایل آن بحث انرژی ارزان است.نیک خواه یادآور شد: در اعمال تعرفه‌های گاز نباید قوانین حمایتی گذشته را فراموش کرده و مد نظر قرار ندهیم. احسان منوچهری، مدیرعامل شرکت مینای سرخ شرق نیز در این جلسه اظهارکرد: نمی‌توانیم در زمینه مشکلات واحدهای تولیدی به واسطه افزایش هزینه‌های سوخت به این بهانه که مصوبه مجلس است از خود رفع مسئولیت کنیم.وی با اشاره به اینکه امنیت هر کشوری با جوانان فعال در عرصه اقتصادی و سرمایه گذاران آن تأمین می شود، ادامه‌داد: در مسیر اجرایی شدن قوانین می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که به تولید کننده فشار وارد نشود به ویژه اینکه صاحبان واحدهای تولیدی با مسائلی جون گران شدن مواد اولیه رو به رو هستند.

دولت و مجلس بخش خصوصی را طرف مشورت قرار دهند

داریوش افتخاری، عضو کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه اظهار کرد: متأسفانه دولت و مجلس در تصمیم گیری های خود بخش خصوصی را مورد مشورت قرار نمی‌دهند و در نتیجه برخی از تصمیمات، شاهد مشکلاتی هستیم.وی با اشاره به اینکه معدن زیر بنا و موتور محرکه بسیاری از صنایع است، بیان کرد: معادن نیز با مشکلاتی چون ممنوعیت ماشین آلات و فرسوده بودن قطعات و… رو به رو هستند. عضو کمیسیون معدن با گلایه از فشار بر تولید کنندگان در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، گفت: سهم انرژی در قیمت تمام شده محصول نیز از موضوعات بسیار حائز اهمیت است در حالی که در شرایط فعلی تعیین قیمت تمام شده تولید با این مسائل یک کلاف سردرگم است. افتخاری یادآور شد: نمی شود یک‌ شبه قیمت انرژی را بالا برده و براساس فوب خلیج فارس تعیین کنیم ولی امکاناتی که در اختیار تولیدکننده است به روز نباشد. واحدهای تولیدی کوچک خراسان جنوبی که در شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را برای فعال نگه داشتن چرخ تولید به کار گرفته اند اکنون با مانعی دیگر مواجه شده اند و از دولت و مجلس می خواهند که در زمینه اصلاح قانون و حل مشکل قبوض میلیونی گاز مصرفی آنها تدبیر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت