اخبار فرهنگی – اجتماعی

فراخوان نهمین جشنواره استانی شعر فجر خراسان جنوبی منتشر شد

امتحانی- سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خوسف از انتشار فراخوان نهمین جشنواره استانی شعر فجر خبر داد.ناصری عنوان کرد: این جشنواره با هدف اعتلای فرهنگ و هنر اصیل اسلامی و ایرانی، کشف استعدادهای ادبی و رشد و بالندگی شعر، ارتقای سطح شعر و ادب فارسی در سطح استان و تجدید پیمان شاعران انقلابی با آرمان های انقلاب برگزار می شود. وی افزود: جشنواره شعر فجر از سال ۱۳۹۲ به بعد هر ساله در شهرستان خوسف برگزار شده و با استقبال پرشور علاقه مندان و هنردوستان از نقاط مختلف استان همراه بوده است.ناصری با اشاره به این که شرکت برای عموم علاقه مندان در همه گروه های سنی و استفاده از تمامی قالب های شعری آزاد است، اضافه کرد: هر شرکت کننده می تواند حداکثر ۵ اثر به صورت تایپ شده و در قالب word تا تاریخ ۱۵ دی ماه سال ۱۴۰۰ به دبیرخانه به آدرس khossf@farhangmail.ir و یا از طریق پیام رسان مجازی به شماره ۰۹۱۵۷۴۱۳۳۷۸ ارسال کند.وی با اشاره به برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره در ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰، افزود: در این آیین از هفت اثر برگزیده و شایسته با اهدای جوایز تقدیر به عمل خواهد آمد.

با انحلال محمدشهر تکلیف اعتبارات شهرداری چه می‌شود؟

یعقوبی- فرماندار خوسف اظهار کرد: در ۱۲ دیماه ۱۳۸۶ طی مصوبه هیئت دولت روستای محمدیه به شهر محمد شهر ارتقا پیدا کرده و در ۲۸ آذرماه ۱۳۸۷ نیز مجوز راه اندازی محمد شهر اخذ و شهرداری آن راه اندازی شده، اما با اینکه ماهیت این شهر برای اسکان جمعیت سرریز مرکز استان بوده، این هدف تاکنون محقق نشده است. وی گفت: طی سال‌های گذشته طرح‌های متفاوتی برای تعیین تکلیف آن ارائه شده است که می‌توان به الحاق روستای سیوجان یا انتقال مجوز این شهر به روستاهای خور، نوغاب و سروباد به عنوان یکی از کانون‌های جمعیتی مطرح شده اشاره کرد که به دلایل مختلف با این طرح‌ها نیز موافقت نشده است. آخوندی، مساحت محمد شهر را ۱۲۴ هکتار عنوان کرد و افزود: این شهر در فاصله ۱۵ کیلومتری غرب بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی واقع است. وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت وزیران در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ماه سال جاری مجوز محمد شهر ابطال و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۸۶ بر اساس آخرین سرشماری سال اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده مواد ۳۸ و ۳۹ به حساب شهرداری محمد شهر واریز می‌شود که این اعتبارات در حال حاضر حدود ۵۰ میلیارد ریال بوده که در حساب شهرداری موجود بوده و هزینه نشده است. وی اظهار کرد: این اعتبارات بر اساس سرانه جمعیت شهرستان و شامل جمعیت مجتمع گلخانه‌ای محمدیه، مرکز تحقیقات کشاورزی و مرکز آموزش ۰۴ امام رضا(ع) و روستاهای پراکنده منطقه است و این نوع اعتبارات سهم شهرستان بوده و باید صرفاً در شهرستان هزینه شود و این موضوع در حال پیگیری است. آخوندی با بیان اینکه با تخصیص این اعتبار با اولویت سرانه جمعیتی به روستاهای فاقد دهیاری می‌تواند بسیاری از مشکلات مربوط به روستاها و محدوده جغرافیایی آنها را مرتفع کند، اظهار کرد: دو موضوع مرتبط در این خصوص مطرح می‌شود و لازم است اعتبارات واریزی به شماره حساب محمد شهر که با اولویت کمک به شهرداری‌های شهرستان که تاکنون خدمات رسانی در منطقه را برعهده داشته‌اند و نیز اعتباراتی که بر اساس سرانه جمعیت از اردیبهشت ماه سهم شهرستان بوده و باید به حساب فاقد دهیاری‌های شهرستان واریز شود، مدنظر قرار گیرد. وی گفت: از ابتدا نیز پیگیری‌های لازم برای در نظر گرفتن این اعتبار در حساب روستاهای فاقد دهیاری در دست پیگیری بوده است و کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های نظارتی و استانداری برای تعیین تکلیف این اعتبارات تشکیل شده که خواسته به حق مردم شهرستان پاسخ داده شود. فرماندار خوسف بیان کرد: با درایت استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار امیدواریم این موضوع در اسرع وقت تعیین تکلیف شود تا کمکی برای شهرداری‌های منطقه و خدمت رسانی به مردم شهرستان باشد.

ضرورت توجه شهرداری به اقتصاد، معیشت و اشتغال شهروندان

مهدی آبادی- مراسم تکریم و معارفه شهرداران سابق و جدید مرکز استان حضور استاندار، اعضای شورای اسلامی شهر بیرجند و مدیران دستگاه های اجرایی استان و شهرستان برگزار شد. استاندار در این آیین گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری، اشتغال، اقتصاد و معیشت شهروندان را به عنوان مسئولیتی مهم در دستور کار خود قرار دهند. ملانوری افزود: شوراهای اسلامی شهر و شهرداری‌ها با توجه به حوزه اختیارات و وظایف خود، در فعال‌سازی منابع استان بسیار موثرند لذا باید به این موضوع ورود جدی داشته باشند. وی شهر را موجودی زنده خواند و اضافه کرد: شورا، شهرداری و شهروندان به عنوان سه ضلع مدیریت شهری، این موجود زنده را به رشد و کمال می رسانند و اگر تعاملی بین این سه ضلع وجود نداشته باشد، شهر با چالش مواجه می شود. استاندار با تأکید بر این که شهر بدون مشارکت و حضور جدی شهروندان، رشد نمی کند، ادامه داد: به همین دلیل از ویژگی‌های مهم و اساسی شورا و شهرداری، توجه به مسائل فرهنگی است.

رویکرد شهرداری جدید

شهردار جدید بیرجند نیز در این مراسم گفت: در این دوره بر اساس سه محور شهرداری ارزشی، عدالت محور و فساد ستیز به شهروندان خدمت رسانی خواهیم کرد. بهترین با بیان اینکه عدالت محوری از اولویت‌های مهم این دوره شهرداری است، گفت: انضباط مالی و اداری نیز سرلوحه کار شهرداری قرار خواهد گرفت. شهردار بیرجند گفت: علاوه بر کار‌های عمران وزیبا سازی که در شهر انجام خواهد شد پرداختن به مقوله فرهنگ نیز جز برنامه‌های این دوره شهرداری است. شهردار سابق نیز در این جلسه با بیان اینکه مسئولیت ها در نظام جمهوری اسلامی باید به بهترین شکل انجام شود، گفت: در مدت حضور در شهرداری بیرجند با شرایط سخت کرونا و تحریم های ظالمانه رو برو بودیم. جاوید افزود: بودجه شهرداری در سال ۹۶، شصت میلیارد تومان بود و در سال ۹۹، دویست و هشتاد چهار میلیارد تومان تحقق پیدا کرد. وی اضافه کرد: در این دوره اقدامات ارزشمندی مانند ایجاد فرهنگسرای بیرجند، دیوار یخدان، پارک جنگلی کاجستان، بازگشایی معبر فرزان برای شهروندان انجام داده شد. رئیس شورای اسلامی بیرجند نیز در این آیین با بیان اینکه شهر یک مجموعه پویاست، گفت: در چهار سال گذشته خدمات زیادی برای مرکز استان انجام شده است. محمودی راد افزود: اعضای شورای شهر با مشورت از نخبگان علمی و شهری، از بین گزینه های مطرح در نهایت دکتر بهترین را برای شهرداری بیرجند انتخاب کردند. شایان ذکر است؛ در این مراسم از ۴ سال تلاش دکتر جاوید شهردار سابق بیرجند تقدیر و دکتر بهترین به عنوان شهردار جدید این شهر معارفه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت