اخبار فرهنگی – اجتماعی

تجمع دامداران استان در اعتراض به وضعیت دامپروری

یعقوبی- گروهی از دامداران خراسان جنوبی با حضور در استانداری به وضعیت نابسامان علوفه و دام و تصویب نشدن قیمت جدید شیر اعتراض کردند. در بخشی از بیانیه دامداران آمده است:  با توجه به اینکه خشکسالی دو دهه اخیر در خراسان جنوبی باعث شده مراتع استان به طور کامل غیر قابل استفاده و نیاز به تعلیف دام به صورت دستی بیشتر از همیشه احساس شود و از طرفی افزایش چند برابری قیمت اقلام علوفه ای از قبیل افزایش ۵ برابری قیمت کاه، ۳ برابری یونجه و ۳ برابری جو داخلی و …. کمبود نهاده های دامی دولتی از قبیل جو، ذرت و کنجاله سویا، همچنین مشکلاتی مانند افزایش چند برابری کرایه حمل از مبادی ورودی و استان های تولید کننده علوفه، افزایش و نرخ حقوق و دستمزد، تعرفه ها و از همه مهمتر جلوگیری از خروج علوفه در استان های تولید کننده علوفه توسط مقامات آن استان، در مقابل عدم افزایش قیمت تولیدات بخش دام از قبیل شیرخام و گوشت قرمز باعث شده دیگر توان تولید از ما سلب شده و نفس های تولید در بخش دامپروری استان به شماره افتاده است که اگر عشق به خدمت و حرکت در جهت آرمان های انقالب و فرمایشات مقام معظم رهبری نبود همان یکی دو ماهه اول سال شاهد نابودی کامل بخش دام استان بودیم.

آموزش راهنمایان حرفه ای گردشگری خراسان جنوبی

صباغی – کارشناس گردشگری و مسئول آموزش استان در گفتگو با خبرنگار آوا  با اشاره به برپایی دوره های آموزشی برای ۲۵۰ نفر از فعالان و راهنمایان حوزه گردشگری از  سال ۹۹ تا ۱۴۰۰   گفت: این دوره ها مجازی بوده و نقطه عطفی برای استان است و امیدواریم بتوانیم در جذب گردشگر موفقیت روز افزون داشته باشیم.احسان درستکار یادآور شد: ۳۰ نفر از فراگیران دوره راهنمای گردشگری استان در ۱۵ مرداد پس از گذراندن دوره آموزشی آزمون جامع می دهند و  افرادی که موفق به اخذ گواهینامه شوند به منظور دریافت کارت راهنمای گردشگری معرفی خواهند شد. وی با اشاره به اینکه با توجه به جذابیت های منحصر به فرد گردشگری  استان وجود راهنمایان حرفه ای در استان لازم  و ضروری  است ادامه داد: دو موسسه آموزشی تخصصی خیام بیرجند و موسسه آموزشی تخصصی عمران شریف در سال ۹۹ در مرکز استان فعالیت خود را شروع کردند. وی افزود: در قدم اول موسسه تخصصی آموزشی  خیام بیرجند دوره بلدهای محلی را با حضور ۲۰ نفر با توجه به نیاز استان در خصوص جوامع محلی برگزار کرد.وی با اشاره به برگزاری دوره خبرنگار حرفه ای گردشگری برای ۳۰ نفر علاقمند به این حرفه در موسسه خیام بیرجند یادآور شد: از بین علاقمندان به خبرنگار حرفه ای افرادی که موفق به کسب رتبه برتر شدند دعوت به کار شدند.کارشناس گردشگری و مسئول آموزش استان خاطر نشان کرد: همچنین  دوره آموزشی برای ۶۰  نفر از کارکنان اقامتگاه های گردشگری نیز در موسسه عمران شریف برگزار شد تا با آموزش های عملی خدمات در حد مطلوب به گردشگران ارائه داده شود.

بیرجند و طبس هم قرمز شدند

جم- با دستور ویژه استاندار خراسان جنوبی، طرح شهید سلیمانی در پارک‌ها و بوستان‌های استان اجرا می‌شود.  ملانوری با تأکید بر این موضوع در ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا گفت: این اقدام باید به منظور آگاهی بخشی مردم و اطلاع از عواقب و پیامد‌های تجمعات و دورهمی ها، به طور ویژه انجام شود. وی افزود: همه اقدامات و مصوبات ستاد ملی و استانی مدیریت بیماری کرونا در راستای حفظ سلامت مردم انجام می شود. به گفته وی؛ همه فرمانداران مکلفند این موضوع را در پارک‌های شهرستان‌ها عملیاتی کنند. استاندار با هم اندیشی با اعضای ستاد خواستار اجرای برخی ممنوعیت‌ها و تصمیمات به موقع برای پیشگیری از وقوع وضعیت بحرانی در سایر شهرستان‌های استان شد. ملانوری تاکید کرد: با اجرای قانون منع تردد شبانه، عدم تجمع‌های فامیلی و طولانی مدت در بوستان‌ها بدون ماسک و جلوگیری جدی از ورود مسافران از استان‌های همجوار باید مانع شیوع بیشتر ویروس دلتا شویم تا کار به تعطیلی بازار و آسیب به کسبه و صاحبان مشاغل آزاد نرسد. وی گفت: در دوره‌های قبل این بیماری چندین بار صنوف را محدود کردیم که به اصناف خسارات زیادی وارد شده اما اکنون باید برای کنترل ویروس کرونا تصمیماتی گرفته شود تا خسارات را بتوانیم کاهش دهیم. در این نشست همچنین مطرح شد مکان‌های عمومی بسته همچون تالار‌ها تعطیل و مراسمات و اجتماعات غیر ضرور توسط ادارت برگزار نشود.

وضعیت بحرانی نهبندان به لحاظ شیوع ویروس کرونا هندی

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در جلسه ستاد کرونای استان به ارائه آمار شیوع کرونای هندی در استان پرداخت و گفت: شهرستان نهبندان در حال حاضر با افزایش موارد مبتلا روبروست و در مرحله بعد شهرستان‌های سربیشه، درمیان، طبس و بیرجند نیز وضعیت حادتری پیدا کردند. مهدی زاده با اشاره به اینکه موارد مثبت کرونا از ابتدای تیر ماه دو برابر شده است، افزود: بیماران تنفسی شهرستان‌های سرایان و زیرکوه نیز روبه افزایش است. وی گفت: میانسالان و سالمندان بیشتر با این ویروس درگیر شده، اما علت اینکه تعداد موارد فوتی کم است به دلیل تزریق حداقل یک دوز واکسن به افراد بوده است. به گفته وی افزایش شدیدی را در موارد رپید تست داشتیم و به ازای هر نفر مثبت ۱۰ نفر از اطرافیان را تست کردیم که بالای ۵۰ درصد مثبت شدند و این موضوع جای نگرانی دارد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند خواستار منع تردد کامل از مبدا استان‌های همجوار به خراسان جنوبی شد.

بیرجند و طبس هم قرمز شدند

با قرمز شدن بیرجند و طبس تعداد شهر‌ستان های با وضع قرمز کرونایی در استان به ۳ شهرستان افزایش یافت. آخرین نقشه وضع کرونا (سفید، زرد، نارنجی و قرمز) در شهرستان‌های خراسان جنوبی مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین بروزسانی از ۲۴ تیر به شرح ذیل است: شهرستان‌های نهبندان ، بیرجند و طبس در وضع قرمز کرونایی قرار دارند و شهرستان‌های فردوس، قائنات، سربیشه و درمیان در وضع نارنجی (پرخطر) قرار دارند.

صادرات به افغانستان تا نقطه صفر مرزی در اختیار تجار ایرانی

میرکلانی- رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر صادرات به افغانستان تا نقطه صفر مرزی در اختیار ما است و بقیه را به تجار افغانستان سپردیم که این روند در مرز ماهیرود ادامه دارد. حیدری‌فرد در نشست خبری با موضوع “تحولات اخیر افغانستان و تاثیر آن بر مبادلات تجاری استان با این کشور” افزود: مراودات تجاری با عراق و افغانستان برای ما مهم است چون کشور با تحریم روبه‌رو است و کرونا هم‌ این وضعیت را تشدید کرده است. حیدری فرد گفت: تحولات اخیر پروژه آمریکایی است و طرح آمریکا این است که رد پای ایران را در عراق و افغانستان کم کند همچنین عدم مشروعیت طالبان از سوی مردم شهرنشین افغانستان به معنای حمایت آنان از دولت مرکزی هم نیست.  وی با اشاره به اینکه مرزهای خراسان جنوبی در آماده باش کامل است اظهار داشت: طی هفته گذشته طالبان به مرز ابونصر فراهی حمله کرد و گمرک افغانستان سقوط کرد، برخی تحولات را این روزها در افغانستان شاهد بوده‌ایم و طالبان یک واقعیت و بخشی از جامعه افغان است که وجود داشته و داشتن پشتوانه انسانی، مالی و سیاسی باعث سهم‌خواهی شده است. رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران درباره تحولات افغانستان اولویت ثبات، صلح و توسعه پایدار است و برای ما امنیت افغانستان مهم است زیرا بر امنیت ما تاثیر دارد و به خاطر مرزهای زیاد با افغانستان به دنبال امنیت هستیم. حیدری فرد افزود: خروج غیرمسئولانه آمریکا مهمترین علت تحولات در افغانستان است زیرا با این اقدام زمینه برای خلا قدرت در این کشور ایجاد شد. وی گفت: این روند اسفند ۹۹ در قالب روند صلح در دوحه قطر شروع شد و بایدن تصمیم به خروج از افغانستان گرفت که روند اجرای سیاسی آمریکا در افغانستان را تغییر داد. حیدری‌فرد اظهار داشت: ابتکارات مختلفی در جامعه بین‌الملل برای حل مشکلات افغانستان صورت گرفت که تقریبا کارساز نبود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

عماد – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش‌بنیان که در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت