اخبار فرهنگی – اجتماعی

اعداد مهم لایحه بودجه ۱۴۰۱

مهدی آبادی- روز گذشته دکتر رئیسی در مجلس به طور رسمی بودجه سال آینده را به مجلس تقدیم کرد. مطابق این بودجه که ممکن است تا پیش از تصویب نهایی در مجلس دچار تغییراتی جزیی شود، کل منابع بودجه عمومی دولت (بجز درآمدهای اختصاصی و نیز شرکت های دولتی) ۱۳۷۲ هزار میلیارد تومان است که نسبت به منابع عمومی بودجه در ۱۴۰۰ که بالغ بر ۱۲۷۷ هزار میلیارد بود رشد ۷ درصدی نشان می دهد. همچنین (منابع عمومی بودجه به اضافه منابع اختصاصی دولت) ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان است که نسبت به بودجه ۱۳۷۳ هزار میلیاردی سال ۱۴۰۰ حدود ۹.۲ درصد رشد نشان می دهد. این رشدهای بسیار پایین در شرایط تورمی ۴۴ درصدی اعلامی مرکز آمار، نشان از عزم دولت برای ارائه یک بودجه انقباضی و کم تورم دارد. در این لایحه حقوق کارمندان دولت در بودجه ۱۰ درصد اضافه شده است. همچنین در این لایحه کل اوراق منتشره از سوی دولت و شرکت های دولتی حدود ۱۰۹ هزار میلیارد تومان خواهد بود که ۱۰ هزار میلیارد تومان آن صرف بازپس‌دهی اصل و سود اوراق سررسید شده و قبلی است. ۸ هزار میلیارد تومان اوراق شهرداری‌ها هم به این مبلغ اضافه می شود. کل سهم دولت از صادرات نفت ۳۸۱ هزار میلیارد تومان معادل ۲۵ درصد از کل بودجه کشور است که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد نشان می دهد. در این لایحه میزان مالیات از درآمدهای دولت به ۵۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که سهم آن را زیر ۴۰ درصد نگاه می دارد که عدد قابل قبولی نیست.در این لایحه برای اولین بار همه خودروهای بالای ۱ میلیارد و منازل مسکونی و ویلاهای بالای ۱۰ میلیارد تومان مشمول مالیات بر دارایی می شوند که به صورت سالانه اخذ خواهد شد. جالب توجه است که واحدهای اداری و تجاری شامل این مالیات نیستند. نرخ تسعیر دلار ۲۳ هزار تومان است و فروش نفت حدود ۱.۲ میلیون بشکه در روز و قیمت نفت حدود ۶۰ دلار درنظر گرفته شده که حکایت از عزم دولت برای اداره کشور در شرایط تحریمی و بدون هرگونه توافقی با آمریکا دارد. در این لایحه نرخ سوخت فولاد، پتروشیمی و پالایشی‌ها معادل نرخ خوراک مصرفی پتروشیمی‌ها تعیین شده که نشان از افزایش این نرخ برای این گروه‌ها دارد.

سن بازنشستگی دو سال افزایش می‌یابد

در لایحه بودجه ۱۴۰۱ حداقل و حداکثر سن بازنشستگی دو سال افزایش خواهد یافت؛ این پیش‌بینی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.بر این اساس حداقل و حداکثر بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش می‌یابد، البته احکام قطعی هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی هستند.همچنین سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشگری و سازمان تامین اجتماعی دو سال افزایش خواهد یافت.

دولت سال آینده ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد

همچنین در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ دولت ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق می‌فروشد. دولت در این لایحه آورده است که در بخش تملک دارایی‌های مالی، بازپرداخت ۱۲۸ هزار ۲۹۶ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است همچنین در لایحه بودجه سال آینده سقف حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌های اجرایی در تمام مناطق کشور ۳۷ میلیون تومان پیشنهاد و پرداخت بیش از این رقم ممنوع شد.همچنین در این تبصره آمده است کارانه گروه پزشکی و یعدی پایان سال از حکم این جزء مستثنی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت