اخبار استانی

بازگشت رونق به مرز ماهیرود
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: ثبات نسبی در افغانستان و پیگیری های مقامات استانداری از علل بازگشت رونق اقتصادی به مرز ماهیرود است.حسین زارعی در گفت و گو با بازار اظهارکرد: بعد از اینکه طالبان بر افغانستان حاکمیت پیدا کرد همه مرزهای مشترک ایران و این کشور همسایه تا حدود چهار ماه به نوعی تعطیل و یا نیمه تعطیل بود و تنها مرز فعال در این مدت ماهیرود بود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه فعالیت ماهیرود نیز در آن مدت حدود ۶۰ درصد کاهش یافت، ادامه داد: اما در دو ماه اخیر مجدد به ریل افزایشی صادرات برگشتیم که علت آن را باید ثبات نسبی افغانستان دانست.
زارعی با تأکید بر اینکه برای تیم اقتصادی استانداری مرز و فعالیت های اقتصادی در مرز حائز اهمیت است، گفت: بر این اساس هر هفته جلسات متعددی در این خصوص گرفته می شود و این مسئله نیز از دیگر عوامل بازگشت رونق به مرز ماهیرود در دوماه اخیر است.

بهانه های سوختی طرف افغانستانی

وی در پاسخ به این سؤال که آیا بهانه های طالبان در حوزه استاندارد بودن سوخت وارداتی از ایران به افغانستان همچنان باقی است یا اخیر بیان کرد: این بهانه ها همیشه هست و خواهد بود اما بی شک آنان به سوخت ما باتوجه به آغاز سرد سال نیاز دارند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی گفت: دربازار افغانستان نباید از رقبای تجاری خود چون پاکستان، چین و روسیه غافل شویم چرا که این سه رقیب به شدت به دنبال کسب فرصت و بازاریابی در کشور افغانستان هستند.
زارعی با اشاره به بازدید اخیر معاون امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی از تعدادی از واحدهای تولیدی در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند گفت: یکی از این واحدها واحد تولیدی رادمان بافت سزاوار است که امسال کار تولید جوراب، لباس و … را در فاز یک با اعتبار و سرمایه‌ای بالغ بر ۲۹ میلیارد تومان و اشتغال زایی برای ۵۰ نفر آغازکرده است.
بزرگترین واحد تولیدی پارچه در شرق راه انداری می شود

وی با اشاره به اینکه فاز دوم این واحد تولیدی تا دو ماه دیگر شروع به فعالیت کرده و شاهد راه اندازی بزرگترین واحد تولیدی پارچه در شرق کشور خواهیم بود، اظهارکرد: اعتبار لازم برای راه اندازی فاز دوم این واحد تولیدی ۲۵ میلیارد تومان است.
زارعی افزود: در این واحد تولیدی از صفر تا صد کار یعنی از نخ تا پارچه و لباس را خودشان انجام خواهند داد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی دیگر از واحدهای مورد بازدید توسط معاون امور اقتصادی استاندار واحد صنایع شیمیایی پتروپاس انرژی پویا است، یادآور شد: میزان سرمایه گذاری این واحد تولیدی ۳۵ میلیارد تومان بوده است و در این واحد هیدروکربن سبک و سنگین تولید می شود.
زارعی با بیان اینکه یکی دیگر از واحدهایی مورد بازدید معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار واحد آبتین تجار است که در زمینه فراوری محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی فعالیت دارد، بیان کرد: برای راه اندازی فاز اول این پروژه ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده است. مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی یادآور شد: برای راه اندازی واحد تولید کاغذ تحریر در منطقه ویژه اقتصادی نیز ۲۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است که این واحد نیز مورد بازدید مقامات استانداری قرار گرفت.
زارعی گفت: در مورد واحد تولیدی لوازم آرایشی (تولید عطر، کرم و …) در منطقه ویژه اقتصادی نیز ۹۰ درصد دستگاه های مورد نیاز آن آماده نصب است و مجوزهای لازم را نیز را نیز اخذ کرده است.

گسترش فروش کالای قاچاق در بستر فضای مجازی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی گفت: متاسفانه امروز فضای مجازی بستری برای فروش کالاهای قاچاق شده است که باید تدابیری برای مقابله با آن اندیشیده شود. سرهنگ جواد بخشی در قرارگاه استانی مقابله با قاچاق کالا و ارز استان اظهار کرد: اقدامات برای جلوگیری از قاچاق سوخت در ۶ ماهه نخست امسال حاکی از افزایش کشفیات دارد.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه شهرستان های مرزی استان به شدت مستعد ذخیره قاچاق سوخت هستند، افزود: در همین راستا شهرستان زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان را در دستور کار داریم تا با برنامه منسجمی بتوانیم این مناطق را پاک سازی کنیم.
وی در ادامه پیشنهاد داد جلسه مشترکی بین استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و خراسان جنوبی برای تعاملات بین استانی در جهت مبارزه موثر با قاچاق کالا و ارز برگزار شود.
بخشی با بیان اینکه قاچاق کالا تهدیدی جدی برای اشتغال و تولید کشور است، متذکر شد: متاسفانه امروز فضای مجازی بستری برای فروش کالاهای قاچاق شده است که باید تدابیری برای مقابله با آن اندیشیده شود.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان جنوبی بیان کرد: براساس بررسی های انجام شده عمده کالای قاچاق در خراسان جنوبی از استان‌های جنوبی (به خصوص بندر گناوه) حمل می شود و از مسیر طبس و فردوس به مشهد و تهران منتقل می شود و در روزهای اخیر محموله ۶ تنی کالای قاچاق شامل پارچه و بلورجات در طبس کشف شده که مقصد آن مشهد و تهران بود.

زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای گیاهان دارویی خراسان جنوبی فراهم است

تسنیم- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: موقعیت آب و هوایی و اقلیم مناسب، این استان را به رویشگاه گیاهان دارویی خاص و کمیاب تبدیل کرده که زمینه های خوبی برای سرمایه گذاری بخش خصوصی را فراهم کرده است. علیرضا نصرآبادی در بازدید از مراتع استان، اظهار داشت: ویژگی‌های اقلیمی این استان موجب بروز تنوع در پوشش گیاهی و غنای منابع طبیعی تجدید شونده و رویشگاه‌های گیاهان دارویی کمیاب شده است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بخش خصوصی می‌تواند در این راستا حضوری فعال داشته باشد، ادامه داد: منطقه رویشگاهی آنغوزه شیرین در ارتفاعات کوه‌های شتری در شهرستان طبس و بشرویه مهمترین کانون‌های رویش گیاهان دارویی در خراسان جنوبی هستند.
وی با توجه به گیاهان دارویی خاص در خراسان جنوبی از جمله آنغوزه و آویشن بیان کرد: وجود گیاهان متنوع دارویی و زینتی این استان زمینه ساز سرمایه گذاری بخش خصوصی است به طوری که شرکت‌های دانش بنیان با اقدامات تخصصی خود می‌توانند در این زمینه نقش آفرین باشند. نصرآبادی یادآور شد: آویشن، وشاء(کندل)، ریواس، گون و غیره از جمله مهمترین گیاهان دارویی استان محسوب می‌شوند که سرمایه‌گذاری بیشتر و ایجاد صنایع تبدیلی گیاهان دارویی در استان علاوه بر توجیه فراوان اقتصادی می‌تواند به رونق اشتغال در منطقه کمک کند.

احیای ۵ هزار هکتار از مراتع قرق شده بیرجند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند نیز در حاشیه این بازدید از آزادسازی حدود ۵ هزار هکتار از مراتع قرق این شهرستان خبر داد. ابراهیم علیپور با بیان اینکه قرق مراتع یکی از سهلی‌ترین و موثرترین روش‌های احیا و اصلاح مراتع بوده که ممکن است با هدف تقویت پوشش گیاهی‏، تولید بذر، حفاظت خاک، حمایت و نگهداری از دیگر پروژه‌های احیا و اصلاح مطالعه و بررسی پوشش گیاهی انجام شود، گفت: در هر مورد عوامل دخیل در انتخاب محل قرق متفاوت خواهد بود. وی اظهار داشت: مراتع به عنوان بستر حیات نقش بسیار مهم و اساسی در تعادل و تنوع زیستی دارند که خشکسالی‌های چند ساله و کمبود نزولات آسمانی، چرای مفرط دام در سال گذشته بسیاری از مراتع را با سیر قهقرایی مواجه ساخته که با تکیه بر این موضوع اداره منابع طبیعی شهرستان با مدیریت و اصلاح و احیا مراتع با مشارکت مرتعداران توانسته است حدود پنج هزار هکتار اراضی که بر اثر چرای مفرط و با خشکسالی و سایر عوامل تخریب شده را احیا کند و به عنوان مراتع احیا شده در اختیار مرتعداران صاحبان پروانه‌های چرا قرار دهد. علیپور ادامه داد: در این راستا همه ساله از اوایل مهر ماه مراتع قرق شده این شهرستان که احیا شده اند برای تعلیف دام‌های مرتعداران آزادسازی می‌شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵ هزار هکتار از مراتع شهرستان بیرجند شامل جنگل‌های دست کاشت روستاهای مرک، علی آباد و مهدی آباد، چشمه رچ، کوچ القار، بیجار، نوفرست، جنگل دست کاشت آبخوان، قطار گز، پیگدار و چاحوض قرق است افزود: با توجه به درخواست دامداران جنگل‌های دست کاشت و مناطق احیایی و قرق شده آزاد سازی می‌شود. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیرجند ادامه داد: دامداران می‌توانند از این مراتع از تاریخ یکم مهرماه تا ۱۵ آبان به مدت ۴۵ روز استفاده کنند. وی بیان کرد: همزمان با آزادسازی قرق، افرادی که مرتع‌دار بوده و پروانه بهره‌برداری دارند علاوه بر تمدید سالیانه پروانه چرای دام، می‌توانند پروانه استفاده موقت از مراتع آزادشده دریافت کنند.
علیپور با بیان اینکه مجوز صرفا برای بهره بردارانی که از طریق سامانه سماک به آدرس www.semak.maj.ir نسبت به تسویه حساب عوارض تمدید پروانه چرا تا پایان سال ۱۴۰۱ اقدام کرده‌اند صادر خواهد شد گفت: رعایت نکات فنی، محدودیت‌ها، زمان ورود و خروج دام و غیره که در مجوز چرای دام درج شده توسط بهره‌برداران الزامی است و در صورت تخلف ضمن ابطال مجوز برخورد قانونی نیز صورت خواهد پذیرفت و در سنوات آینده برای شخص متخلف مجوز صادر نخواهد شد.

افزایش سرعت وزش باد و گرد خاک در خراسان جنوبی

سرعت وزش باد در مرز شرقی خراسان جنوبی افزایش می‌یابد که خیزش گرد و خاک نیز به دنبال دارد. کارشناس هواشناسی استان گفت: دمای هوا در ۲۴ ساعت اینده همچنان کاهش نسبی دارد. لطفی افزود: برای روز‌های دوشنبه و سه شنبه علاوه بر شرایط جوی پایدار، به تدریج روند افزایش دمای هوا را هم پیش بینی می‌کنیم.

صادارت ۲۵۵ میلیون دلاری کالا
از خراسان جنوبی

در ۶ ماه گذشته، ۲۵۵ میلیون دلار کالا از خراسان جنوبی صادر شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: ۴۸ میلیون دلار از این صادرات به وزنصادارت ۲۵۵ میلیون دلاری کالا از خراسان جنوبی ۳۹۴ هزار تن مربوط به کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی و مابقی صادرات به وزن ۳۷۹ هزار تن و ارزش ۲۰۷ میلیون دلار مربوط به سایر استان‌ها بوده که از گمرکات بیرجند، ماهیرود و بازارچه‌های مرزی استان به کشور‌های افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق و قزاقستان صادر شده است. کوهگرد افزود: کاشی، صیفی جات، خرما، شمش چدن، کک متالوژی، زعفران روغن سوخت تقطیری، هیدرو کربن سبک، سیمان و گازوئیل عمده کالا‌های تولیدی خراسان جنوبی است که به کشور‌های دیگر صادر شده است. در این مدت همچنین ۴ میلیون و ۶۲۲ هزار دلار کالا از جمله برنج، پنبه حلاجی شده و دانه‌ی پنبه، فروسیلیکون تیتانیوم دار، سنگ تالک و رل کاغذ از کشور‌های آلمان، پاکستان، ترکیه و افغانستان به خراسان جنوبی وارد شده است. مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماه گذشته همچنین ۶۴ هزار و ۱۶۶ تن آرد، شکر، فوفل، گازوئیل ونخود از کشور‌های روسیه، هند، اندونزی، جمهوری اذربایجان و ترکیه از گمرک ماهیرود به کشور افغانستان ترانزیت شده است که به لحاظ وزن ۴۲ درصد افزایش داشته است.

امسال ۱۲ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد

تسنیم- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به رشد ۴ برابری خرید گندم از کشاورزان در استان گفت: امسال ۱۲ هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شده است. مهدی جعفری اظهار داشت: امسال کشاورزان خراسان جنوبی ۱۲ هزار تن گندم به مراکز خرید تضمینی در سطح استان تحویل دادند که این میزان نسبت به سال گذشته رشد ۴ درصدی دارد. وی با بیان اینکه در سال گذشته کشاورزان خراسان جنوبی دو هزار و ۸۰۰ تن گندم به صورت تضمینی به مراکز فروش تحویل دادند افزود: با توجه به افزایش دو برابری قیمت گندم که در سال گذشته گندم با قیمت ۵ هزار و ۷۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شد، اما امسال گندم با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان از کشاورزان خریداری شد همین امر سبب شد تا رقبت بیشتری برای تحویل گندم از سوی کشاورزان باشد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به پرداخت کامل مطالبات گندم کاران گفت: ۱۳۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان مطالبات گندم کاران در خراسان جنوبی پرداخت شده است. جعفری افزود: در استان خراسان جنوبی ۱۷ هزار هکتار زمین زیر کشت گندم قرار دارد که امسال ۵۴ هزار تن محصول برداشت شد. وی با بیان اینکه با آغاز فصل خرید گندم امسال ۱۷ مرکز خرید برای تحویل گندم کشاورزان در سطح شهرستان‌ها فعال بوده است، افزود: ۱۵ مرکز خرید و دو انبار غله، گندم را از کشاورزان تحویل می‌گرفتند.

درآمد ۱۳ میلیارد تومانی خورشیدی در جیب خانوار‌های استان

تولید برق خورشیدی خانگی، از آغاز امسال ۱۳ میلیارد تومان درآمد نصیب ۵۷۱ خانوار استان کرده است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گفت: ۳۰۱ خانوار روستایی و ۲۷۰درآمد ۱۳ میلیارد تومانی خورشیدی در جیب خانوار‌های استان خانوار شهری استان، در مجموع ۵۷۱ نیروگاه خانگی خورشیدی با ظرفیت تولید ۶ هزار و ۵۴۵ کیلووات نصب دارند که از آغاز امسال ۶ هزار مگاوات ساعت برق تولید کرده اند. دادگر افزود: بیشترین تعداد نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی با ۱۲۰ نیروگاه مربوط به شهرستان طبس و بیشترین ظرفیت تولید برق خورشیدی استان مربوط به شهرستان قائنات با هزار و ۲۰۷ کیلووات است. وی گفت: در خصوص سیاست‌های دولت برای توانمند سازی اقشار آسیب پذیر در استان، همکاری برای احداث ۴ هزار دستگاه نیروگاه ۵ کیلوواتی توسط بسیج سازندگی برای مددجویان کمیته امداد و افراد تحت پوشش بهزیستی در دستور کار قرار دارد.
علاوه بر نیروگاه‌های خانگی برق خورشیدی، تولید برق در چهارمزرعه خورشیدی صنعتی استان شامل نیروگاه ۱۰ مگا واتی خوسف، ۷ مگا واتی سربیشه، یک مگا واتی بشرویه و ۵۰۰ کیلوواتی ارسک انجام می‌شود که از ابتدای سال در مجموع ۱۵ هزار مگاوات ساعت تولید برق داشته اند.

نهالستان مرکز تحقیقات زیتون نهبندان معطل تأمین آب

کشت نهال در نهالستان مرکز تحقیقات زیتون نهبندان معطل یک تفاهمنامه‌ برای تأمین آب است. بیجاری رئیس دانشگاه آزاد نهبندان با بیان این که مجوز مرکز تحقیقات زیتون در این دانشگاه اخذ شده است گفت: مجوز تأمین آب مورد نیاز برای کشت و کار این مرکز نیز اخذ شده و منتظر انعقاد تفاهمنامه‌ای بین آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد نهبندان هستیم تا بر اساس مجوز گرفته شده بتوان آب را از چاه آب آموزش و پرورش نهبندان تأمین کرد. او با تأکید بر این که اگر امسال این تفاهمنامه‌ منعقد شود می‌توان کار کشت نهال‌های زیتون را در فصل درخت کاری شروع کرد افزود: در صورتی که آب مورد نیاز تأمین نشود نمی‌توان برای کشت نهال اقدام کرد و اگر چنین شود کشت نهال به سال آینده موکول خواهد شد و از آن جا که اعتباری برای هزینه‌های این مرکز در نظر گرفته شده نیاز است تا هر چه سریع‌تر برای تأمین آب تعیین تکلیف شود تا اعتبارات به موقع و در جای خودش هزینه شود.
بیجاری اظهار کرد: درختان بر اساس انواعی که هیئت علمی دانشگاه تعیین می‌کند کشت خواهند شد و برای انتقال آب از آموزش و پرورش تا مزرعه زیتون نیز مسیر حدود ۳۰۰ متری پیش بینی شده است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نهبندان با اشاره به این که نهبندان در استان از نظر کشت زیتون رتبه اول را دارد، بیان کرد: مطالعاتی برای این مرکز انجام شده که طی آن مشخص خواهد شد که دلیل برداشت کم از باغات زیتون نهبندان چیست و هدف آن نیز ارتقای سطح برداشت و کیفیت محصول است که البته مرکز تحقیقات گیاهان دارویی بیرجند نیز از نظر علمی این مطالعات را پشتیبانی خواهد کرد. او همچنین از اقدامات مسئولان شهرستان به ویژه فرماندار نهبندان به دلیل پیگیری این موضوع به عنوان یک مطالبه مردمی تشکر کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


آدینه – پیش از ظهر دیروز نشست خبری شورای شهر با حضور خبرنگاران برگزار شد.عبدالرزاق

بیشتر

خودکار – مدیرعامل شرکت آبفای خراسان جنوبی گفت: استفاده کنندگان غیرمجاز از آب در سطح

بیشتر

کاری – درد بیمار بودن و همراه بیمار بودن خود به تنهایی می تواند یک

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت