اخبار استانی

صدور اخطاریه زرد هواشناسی

مهر- مدیرکل هواشناسی با اشاره به اینکه هوای استان طی روزهای آتی سردتر می شود، گفت: برای برخی شهرهای خراسان جنوبی اخطاریه سطح زرد صادر شده است. علیرضا خندان رو اظهار کرد: برای امروز یکشنبه دهم مهر ماه اخطاریه سطح زرد برای برخی از نقاط خراسان جنوبی صادر کرده‌ایم. وی بیان کرد: احتمال خیزش گرد و خاک، کاهش کیفیت هوا و وقوع طوفان در مرزهای شرقی کشور پیش بینی شده است که مراقبت‌های لازم باید صورت گیرد. خندان رو گفت: منطقه اثر این پدیده هواشناسی شهرهای نهبندان، حاجی آباد، زیرکوه و درمیان است. مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی یادآور شد: به واسطه کاهش دمای هوا احتمال خسارت سرمازدگی به محصولات کشاورزی حساس به دمای کمتر از پنج درجه سلسیوس چون ذرت علوفه‌ای وجود دارد. خندان رو تأکید کرد کشاورزان از محصولات کشاورزی خود نسبت به سرما زدگی مراقبت کنند.

کسب مدال برنز «خدمتی»
در مسابقات جایزه بزرگ ایران

فارس- پرونده مسابقات جایزه بزرگ تفنگ بانوان ایران گرامی داشت هفته گرامیداشت دفاع مقدس با معرفی شایسته ترین‌های این رشته بسته شد. در این ماراتن ملی برترین بانوان ماده تفنگ کشور سیبل سالن ۸۰ خط سایت تیراندازی مجموعه ورزشی آزادی تهران را نشانه گرفتند. در مسابقات جایزه بزرگ تیراندازی در ماده تفنگ بانوان ایران نجمه خدمتی، بانوی ملی پوش خراسان جنوبی با گردن آویز برنز بر سکوی سوم این رویداد ورزش ملی ایستاد.

طرح های گردشگری سرایان
به ۱۷ مورد افزایش یافت

شبستان- مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سرایان با اشاره به اینکه تاسیسات گردشگری سرایان در چند سال اخیر به ۱۷ مورد افزایش یافته است، گفت: درحال حاضر ۸ پروژه و طرح جدید گردشگری در حوزه بوم گردی در سرایان در دست اجرا است. محمد عرب اظهار کرد: برای ۶ طرح گردشگری موافقت اصولی صادر شده و درحال طی مراحل اداری و اخذ مجوزهای لازم هستند و اقامتگاه بوم گردی جمکرد با سرمایه گذاری ۴۰ میلیارد ریالی و مجموعه پذیرایی و اقامتی رویال سرایان با سرمایه گذاری ۶۰ میلیارد ریالی در مراحل نهایی تجهیز و تکمیل و آماده افتتاح است.

فعالیت کتابخانه‌ها مطابق
با نیاز محصلان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی گفت: کتابخانه‌ها با مدارس منطقه خود در ارتباطند و برنامه‌هایی ویژه دانش آموزان پیش بینی شده است. حاجی بیان کرد: تمام کتابخانه‌های استان بخش منابع درسی دارند و دانش آموزان و دانشجویان می‌توانند از منابع درسی مورد نیاز خود استفاده کنند. او افزود: همچنین پایگاه سیویلیکا برای مقالات فارسی و پایگاه مگاپیپر برای مقالات لاتین به صورت مشترک، بستری مناسب برای دانشجویان است که امکان استفاده از آن ها برای اعضای کتابخانه‌های عمومی استان فراهم است. مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی عنوان کرد: کتابخانه‌های دو شیفت از مهر ماه در روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ۷:۳۰ تا ۱۹ و کتابخانه‌های استاد سعیدی و محمدعلی کریم پور در بیرجند تا ساعت ۲۱ باز هستند. او تصریح کرد: کتابخانه‌های تک شیفت نیز روز‌های فرد از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۴ و روز‌های زوج از ساعت ۱۱ تا ۱۷:۳۰ باز هستند. حاجی افزود: پنجشنبه‌ها کلیه کتابخانه‌های عمومی در استان از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳ دایر هستند.

چشم انتظاری ۵۰ زندانی جرائم غیرعمد در خراسان جنوبی

مدیرعامل ستاد دیه خراسان جنوبی از چشم انتظاری ۵۰ زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان خبر داد. حسین پور گفت: ۱۳ بدهکار مالی، ۳۵ زندانی مهریه و ۲ زندانی نفقه هم اکنون در زندان‌های استان هستند. او افزود: به طور کلی ۵۰ زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های استان هستند که مجموع بدهی آن ها به ۹ میلیارد تومان می‌رسد. حسین پور بیان کرد: آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد علاوه بر کمک‌های ستاد دیه، گذشت شاکی و اقساطی کردن بدهی، نیازمند یاری خیرین است.

تجهیزات آتش‌نشانان
خراسان جنوبی به‌روز می‌شود

تسنیم- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با تأکید بر به روز شدن تجهیزات آتش‌نشانان استان، گفت: در راستای توزیع عادلانه خدمات باید در هر شهرستان حداقل یک پایگاه آتش‌نشانی روستایی فعال داشته باشیم. علیرضا عباس‌زاده در نشست هم‌اندیشی آتش‌نشانان حوزه روستایی، اظهار داشت: به جهت اهمیت موضوع و با توجه به بعد مسافت بین مناطق ناشی از پهناوری استان، لازم است که در برخی روستاها نیز پایگاه‌های آتش‌نشانی فعال شود. وی با اشاره به فعال بودن پایگاه‌های آتش‌نشانی در برخی روستاها، تصریح کرد: ایستگاه‌های آتش‌نشانی فعال روستایی ملزومات مهم و ضروری که با تأمین آنها ارائه خدمات تقویت می‌شود را احصا کرده و موارد را به اداره کل روستایی ارائه کنند. در پایان این مراسم به مناسبت روز آتش‌نشان و سرباز از ۱۵ آتش‌نشان روستایی و نیز نیروهای امریه شاغل در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری قدردانی شد.

رشد ۲۲ درصدی تردد در محورهای استان به سمت مشهد
در روزهای پایان ماه صفر

قاسمی- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی از رشد ۲۲ درصدی تردد ورودی – خروجی استان به سمت مشهد مقدس بواسطه ایام عزاداری پایان ماه صفر خبرداد. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی؛ اسداله جلال زاده گفت: از ۱ تا ۸ مهرماه ۱۴۰۱ متوسط تردد ثبت شده وسایل نقلیه شخصی در کریدور جنوب به شمال استان از ۸۹۶۱ وسیله نقلیه به ۱۰۹۱۸ وسیله نقلیه بصورت روزانه رسیده که رشد ۲۲ درصدی ترافیک ورودی – خروجی استان به سمت مشهد مقدس را نشان می دهد. وی ادامه داد: با توجه به افزایش تردد خودروها در محورهای مواصلاتی استان به ویژه کریدور جنوب به شمال، گشت های نظارتی و عملیاتی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز در این برهه در کنار سایر عوامل اجرایی برای حفظ ایمنی و سلامت هموطنان به فعالیت مشغول هستند.

ذیحساب جدید اداره کل بهزیستی معرفی شد

دادرس مقدم- طی مراسمی با حضور مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی «محمدرضا خیاط» به عنوان ذی حساب جدید اداره کل بهزیستی این استان معرفی شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی؛ مرتضی ذاکریان در جلسه تودیع و معارفه ذی حساب اداره کل بهزیستی اظهارکرد: ذی حسابان دستگاه ها در راستای تحقق اهداف ادارات و با تسلط به ضوابط قانونی و ارائه راه کارهای مناسب، سبب رفع موانع احتمالی پیش روی آن دستگاه می شوند. شرفی، مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی نیز در این جلسه با بیان اینکه کیفی سازی فعالیت های بهزیستی را اولویت قرار داده ایم، عنوان کرد:نیاز است ذی حساب موضوعات را تسهیل کند که خدمات به موقع به جامعه هدف ارائه شود. در این مراسم از خدمات غلامرضا منصوری راد تقدیر و محمد رضا خیاط به عنوان ذی حساب جدید اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی معرفی شد.

نفرات برتر مسابقات مدها متان خراسان جنوبی به مرحله کشوری اعزام می شوند

شبستان- مدیر ستاد کانون های مساجد خراسان جنوبی از اعزام نفرات برتر مسابقات قرآنی مدها متان خراسان جنوبی به مرحله کشوری خبر داد و گفت: این افراد از ۱۲ تا ۱۵ مهر در شیراز به رقابت خواهند پرداخت. حجت الاسلام ابراهیم سبزه‌کار افزود: «علی عاملی‌نیا» در رشته اذان، «علی کوچی» در رشته قرائت تحقیق، «مصطفی مرادی» در رشته قرائت ترتیل،‌ «سید احمد علوی» حفظ کل به عنوان نفرات برتر پانزدهمین دوره مسابقات استانی مدها متان خراسان جنوبی در این مسابقات با برگزیدگان دیگر استان‌ها به رقابت خواهند پرداخت.

شناسایی ۱۷ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۷ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۹۰ تست ملکولی و سریع انجام شده در استان ۱۷ مورد مثبت جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: هم اکنون نیز ۲۰ بیمار مبتلا به بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری اند که از این تعداد ۶ مورد بیماران کرونا مثبت هستند که ۳ نفر آن‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری اند.

تعطیلی چند ساله
سینما قدس فردوس

۴ سال است که سینما قدس فردوس تعطیل شده و قرار است با همکاری نهاد‌های متولی، از ظرفیت دیگر سالن‌ها برای اکران فیلم استفاده شود. سینما قدس، قدیمی‌ترین سینما در خراسان جنوبی است که با ۵۰ سال قدمت در شهرستان فردوس قرار دارد. این سینما در سال ۱۳۸۸ بازسازی شده و تا سال ۹۷ نیز فعال بوده و در آن ۱۱۸ فیلم اکران شده است. حالا ۴ سالی می‌شود که این سینما تعطیل شده و تعدادی از صندلی‌های آن نیز از سالن خارج شده است؛ طبق پیگیری ها، قرار است آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد مجددا این سینما را راه اندازی کنند.

تعطیلی علی رغم استقبال مردم از اکران فیلم ها

یکی از شهروندان شهر فردوس گفت: دلیلی که برای بسته بودن این مکان عنوان می‌شود، عدم استحکام بنا و نیاز به بازسازی آن است. او افزود: تا سال ۹۷ که این مجموعه فرهنگی و تفریحی در شهرستان فعال بود، استقبال خوبی از سوی نوجوانان و جوانان برای اکران فیلم‌های مختلف وجود داشت. اکبری شهردار فردوس گفت: به آموزش و پرورش اعلام کرده ایم که طبق قراردادی ۲۰ ساله، بهسازی و بهره برداری از این سالن را به ما بسپارد. اما طبق پیگیری‌های صورت گرفته، قرار است طرح دیگری برای بازسازی و بهره برداری از سالن سینما قدس فردوس اجرایی شود.

طرح مشترک دو نهاد فرهنگی برای راه اندازی سینما

رحیمی مدیر آموزش و پرورش فردوس در خصوص نبود نیمی از صندلی‌های سینما قدس گفت: ۱۲۶ صندلی این مجموعه ترمیم شده و در سالن دیگری در حال استفاده است. او افزود: آموزش و پرورش مالک سینما قدس است و قصد داریم با همکاری خیرین و صندوق ذخیره فرهنگیان، نسبت به بازسازی این مکان اقدام کنیم. رحیمی از اخذ مجوز واگذاری سیستم پخش فیلم برای فعالیت آن در سالن شهید آوینی خبر داد. روشن فرماندار شهرستان فردوس گفت: قرار است با همکاری آموزش و پرورش شهرستان و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ظرفیت سالن شهید آوینی برای اکران فیلم‌ها استفاده شود.

دانشگاه‌های استان برای شروع سال تحصیلی جدید مشکلی ندارند

تسنیم- استاندار خراسان جنوبی گفت: با وجود کار تیمی و برنامه‌ریزی برای همپوشانی‌های لازم، در بحث برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری، ارائه خدمات در سلف سرویس‌ها، تأمین خوابگاه‌های مورد نیاز و غیره در سال تحصیلی جدی مشکلی نخواهیم داشت. جواد قناعت در جلسه بررسی آخرین وضعیت دانشگاه‌های استان برای شروع سال تحصیلی که با حضور روسای دانشگاه‌های استان همراه بود، بر هم‌افزایی دانشگاه در تأمین نیاز دانشجویان در سال تحصیلی پیش رو تأکید کرد. وی با اشاره به اینکه کلاس‌های درس دانشگاه‌ها، بعد از دو سال وقفه، امسال به شکل حضوری برگزار می‌شود، تصریح کرد: به جهت فصل جدیدی که در آموزش آغاز شده، باید با هماهنگی و تعامل شرایط را برای حضور هر چه بهتر دانشجویان در کلاس های درس فراهم کنیم. استاندار خراسان جنوبی با مطلوب خواندن شرایط در اغلب دانشگاه‌های استان، اظهار داشت: یکی دو مورد از دانشگاه‌های استان به جهت افزایش نرم پذیرش دانشجو در ترم جدید تحصیلی در بحث تأمین خوابگاه با مشکل مواجه هستندو ظرفیت‌های موجود در اختیارشان تکافوی نیاز دانشجویان جدید را نمی‌کند. قناعت ادامه داد: در چندین جلسه که به منظور هماهنگی بین دانشگاه‌ها صورت گرفت، مقرر شد؛ مشکلات این دانشگاه‌ها با تعامل و هم‌افزایی برطرف شود.
وی متذکر شد: با وجود کار تیمی و برنامه‌ریزی برای همپوشانی‌های لازم، در بحث برگزاری کلاس‌ها به صورت حضوری، ارائه خدمات در سلف سرویس‌ها، تأمین خوابگاه‌های مورد نیاز و غیره در سال تحصیلی جدی مشکلی نخواهیم داشت.

۲ میلیون گردشگر در خراسان جنوبی اقامت داشتند

ایسنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: حدود ۲ میلیون گردشگر داخلی و خارجی از ابتدای سال جاری تاکنون در تاسیسات گردشگری این استان اقامت داشته‌اند. هادی شاهوردی، ا اظهار کرد: حضور این تعداد گردشگر در استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته چهار برابر شده است. وی بیان کرد: یک میلیون و ۹۷۸ هزار و ۶۵۴ گردشگر امسال در ۱۹۱ مورد از تاسیسات گردشگری خراسان جنوبی حضور یافته و گردشگران در این مدت بیشتر در شهرستان‌های طبس، فردوس و بیرجند اقامت داشته‌اند.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: عمده گردشگران خارجی از کشورهای اروپایی مانند انگلیس، ایتالیا، فرانسه، سوئد و سوئیس به خراسان جنوبی آمدند؛ گردشگران از کشورهای آسیایی نیز از جمله افغانستان، پاکستان و چین، خراسان جنوبی را به عنوان مقصد سفر در این مدت انتخاب کرده‌اند. شاهوردی تصریح کرد: به‌مناسبت گرامیداشت هفته گردشگری پویش “یک کلاس یک تور” با همکاری وزارت آموزش و پرورش و برای آشنایی دانش‌آموزان مقطع متوسطه با مشاغل گردشگری در خراسان جنوبی اجرا می‌شود. وی اظهار کرد:‌ دانش‌آموزان یک کلاس از مقطع متوسطه از هتل‌ها و تاسیسات گردشگری بازدید می‌کنند و با بخش‌های مختلف خدمات‌رسانی صنعت گردشگری آشنا می‌شوند. مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی یادآور شد: یکی از موثرترین دستگاه‌ها در فرهنگ‌سازی و نهادینه شدن فرهنگ گردشگری، آموزش و پرورش است که می‌تواند در راستای معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی استان به نسل آینده نقش ویژه و تاثیرگذار داشته باشد.

اتاق گردشگری در مزارع زرشک احداث شود

ایسنا- فرماندار درمیان گفت: پیشنهاد می‌شود در کنار احداث بارگاه‌های زرشک، مجوز احداث طبقه‌ای به نام اتاق گردشگری در مزارع صادر شود تا با ایجاد رقابت‌پذیری لازم، تجربه مشاهده مزارع زرشک از نزدیک برای گردشگران فراهم شود. مهدی فرجامی‌فرد اظهار کرد: شهرستان درمیان ۲۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت زرشک با تولید سالانه ۳۳۰۰ تن زرشک خشک دارد.
وی با بیان اینکه این شهرستان، رتبه دوم یا سوم استان در تولید زرشک را دارد، افزود: مهم ترین مشکلات کشاورزان زرشک کار این شهرستان، آفت زنگ زرشک است که باعث می‌شود کیفیت محصول کاهش یابد؛ بنابراین باید پیگیری جدی تر صورت گیرد.
فرماندار درمیان با تاکید بر توجه بیشتر به بحث خرید توافقی زرشک، افزود: توجه به این موارد باعث می‌شود محصول زرشک روی دست کشاورز نماند.
فرجامی‌فرد با بیان اینکه خشکسالی‌های اخیر باعث شده تا باغات گردو و یا سایر محصولات کشاورزی نیز تبدیل به مزارع زرشک شوند، اظهار کرد: با این شرایط سطح زیر کشت زرشک افزایش می‌یابد؛ از طرفی زرشک نهالی دارد که نسبت به خشکسالی، کم آبی و شوری مقاوم است؛ بنابراین مناسب شرایط خشکسالی است.
وی با بیان اینکه زنگ زرشک یک آفت مهم و خطر جدی برای این محصول بوده که باید مقابله اصولی با آن به موقع انجام شود، تصریح کرد: نکته دوم این است که در حوزه احداث بارگاه‌های بهداشتی زرشک توسط وزارت جهاد کشاورزی اقدامات خوبی انجام شده، اما برای تقویت بارگاه‌های زرشک و ارائه تسهیلات برای احداث این بارگاه‌ها نیاز به حمایت بیشتر است.

فرصتی برای حل مشکلات
بر زمین مانده کشاورزان

فرماندار درمیان با بیان اینکه اکنون تعداد بارگاه‌ها کافی نیست؛ با اینکه در دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده است، تصریح کرد: سازمان تعاون روستایی فعالیت‌های شاخصی انجام داده؛ به طور مثال کارگاه‌های بسته بندی زرشک طی سال‌های گذشته در روستای نوغاب در بخش قهستان راه اندازی شده که محصول زرشک کشاورزان را خریداری به بازار عرضه می‌کند.
فرجامی فرد با اشاره به تاثیر جشنواره ملی زرشک در معرفی این محصول، گفت: معرفی هرچه بیشتر محصول زرشک باعث می‌شود تقاضا برای زرشک افزایش یابد تا محصول زرشک روی دست کشاورز نماند که امیدواریم با حضور مسئولان کشاورزی در طول جشنواره مسائل و مشکلات کشاورزان احصا شود. وی با بیان اینکه امیدواریم جشنواره خروجی لازم را داشته باشد، تصریح کرد: امید داریم برای مشکلات کشاورزان و ارائه تسهیلات کشاورزی تا حصول نتیجه نجایی چاره اندیشی صورت گیرد. جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه در ۵ شهرستان استان برگزار می‌شود تا بازاریابی، معرفی و فروش این محصول دوباره رونق گیرد.

۴۰ پرونده تخلف در طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس تشکیل شده است

۴۰ پرونده تخلف به ارزش بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال در طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس در خراسان جنوبی تشکیل شده است. چند روزی است که از بازگشایی مدارس می‌گذرد و اولیا و دانش آموزان در حال خرید کیف، کفش و لوازم التحریر هستند. طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس نیز ۲۰ روزی می‌شود که در استان آغاز شده است. ارائه نکردن فاکتور خرید، گرانفروشی و عدم درج قیمت روی محصول از جمله تخلفاتی است که تا ۱۰ میلیون تومان جریمه در پی دارد. یکی از اولیای دانش آموزان گفت: لوازم التحریر در بازار قیمت‌های مختلفی دارد و نمی‌توان اجناس را با قیمت یکسان در واحد‌های مختلف پیدا کرد. او افزود: یک نوع از خودکار در مغازه‌ای ۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد، اما در مغازه‌ای دیگر همان نوع خودکار تا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. یکی از فروشندگان لوازم التحریر نیز بیان کرد: اگر نظارت همیشگی باشد خوب است نه اینکه تنها در مواقع خاصی از سال نظارت‌ها انجام شود. او گفت: زمانی که بازرسان وارد مغازه می‌شوند و به دنبال تخلف هستند، مشتریان تصور می‌کنند که فروشنده متخلف است و دیگر خرید نمی‌کنند.

فعالیت ۳۵ تیم بازرسی در طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس

تهوری معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از تشکیل ۴۰ پرونده تخلف در طرح نظارتی ویژه بازگشایی مدارس خبر داد. او افزود: ارزش ریالی این پرونده‌ها یک میلیارد و ۸۳۰ میلیون ریال است. تهوری اظهار کرد: ۳۵ تیم بازرسی در این طرح نظارت بر واحد‌های صنفی را بر عهده دارند. معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صمت خراسان جنوبی گفت: این طرح تا ۱۵ مهر در استان ادامه دارد.

۱۲ هزار سالمند خراسان جنوبی تحت پوشش بهزیستی

شبستان- مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۷۵ هزار و ۲۵ نفر از جمعیت خراسان جنوبی را سالمندان تشکیل می دهند، گفت: از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۵۰ نفر از سالمندان تحت پوشش بهزیستی هستند. حسن شرفی اظهار داشت: تعداد سالمند خراسان جنوبی از نظر جمعیت ۹.۷۶ درصد است که رتبه ۱۱ کشوری از نظر سالمندی را به خود اختصاص داده است. وی بیان کرد: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵، کل جمعیت استان ۷۶۸ هزار و ۸۹۸ نفر است که از این تعداد ۷۵ هزار و ۲۵ نفر سالمند هستند و ۱۲ هزار و ۷۵۰ نفر از سالمندان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند.
وی ادامه داد: در بهزیستی به سالمندان تحت پوشش در مراکز روزانه و شبانه روزی، ویزیت در منزل، حق پرستاری خانواده محور، مستمری بگیران سالمند و بنیادهای فرزانگان( عموم سالمندان) خدمات ارائه می شود. شرفی با بیان اینکه پنج مرکز روزانه در خراسان جنوبی فعالیت دارد، افزود: این مراکز به ۱۱۲ نفر از سالمندان خراسان جنوبی خدمات آموزشی، توانبخشی، رفاهی، هنری و… ارائه می دهند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی بیان کرد: در هفت مرکز شبانه روزی ۱۷۰ سالمندان نگهداری می شوند و این مراکز در شهرهای بیرجند، طبس، فردوس، قاین و بشرویه فعالیت دارند. وی با اشاره
به اینکه خدمات پیشگیری از معلولیتهای دوران سالمندی به سه هزار سالمند در سال جاری اهدا می شود، گفت: عناوین دوره های آموزشی شامل
پوکی استخوان، آرتروز، پیشگیری از بیماری های دیابت، پیشگیری از بیماریهای قلبی و سقوط است.

کاهش محسوس دما طی هفته جاری در استان

ایرنا – کارشناس اداره کل هواشناسی گفت: براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی در هفته جاری دمای هوا در اغلب نقاط استان به‌طور محسوس کاهش می‌یابد. فاطمه زارعی افزود: کاهش چهار تا هفت درجه‌ای دمای هوا برای این استان قابل پیش‌بینی است. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود در مناطق مرتفع و کوهستانی دمای سطح خاک در ساعات اولیه صبح به محدوده یخبندان برسد. وی ادامه داد: در این مدت در مرز شرقی شاهد افزایش سرعت وزش باد و گرد و خاک نیز خواهیم بود.

دستپاچگی دشمن در فتنه اخیر ؛ روش های فرهنگسازی نیازمند آسیب شناسی

مهر- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به دستپاچگی دشمن در فتنه اخیر گفت: در بخش های مختلف فرهنگسازی برای رفع نقاط ضعف باید روش های کاری گذشته را آسیب شناسی و اصلاح کنیم.
حجت الاسلام مجید نصیرایی اظهار کرد: انقلاب و کشور ما به واسطه اهداف و آرمان‌هایی که در منطقه پیرامون نفی سلطه و عدم وابستگی به قدرت‌ها دارد همواره با انواع و اقسام حیله‌ها و فتنه‌ها از سوی استکبار رو به رو بوده است. نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه این فشارها شاید در مقطعی حرکت رو به جلوی ملت را کند کرده باشد، افزود: اما هیچگاه حرکت ملت ایران و انقلاب متوقف نشده است. نصیرایی اظهار کرد: در ایام اخیر نیز وقتی دشمن روند پرشتاب ارتباطات بین‌المللی و رفع موانع اقتصادی را در کشور ما دید فتنه‌ای را به بهانه حجاب و گشت ارشاد راه انداخت.

حجاب و گشت ارشاد بهانه بود

وی با اشاره به اینکه در این فتنه اخیر دشمن بسیار دستپاچه عمل کرده و از همان روزهای ابتدایی ماهیت خود را نشان داد، افزود: از همان ابتدا گفتند که حجاب بهانه است و اصل نظام نشانه آن است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: هیچ منطقی آتش زدن آمبولانس و آسیب به نیروی انتظامی و پلیس را نمی‌پذیرد. نصیرایی با اشاره به اینکه همین افشای ماهیت اصلی دشمن موجب شد که مردم بعد از چهار- پنج روز از آغاز فتنه به میدان بیایند، یادآور شد: بعد از آرامش نسبی در کشور دشمن برای تنفس مصنوعی به فتنه‌اش بحث غائله تجزیه طلبی را پیش کشید. وی ادامه داد: کردها و بلوچ‌های عزیز کشور ما به خوبی می‌دانند که آمریکایی‌ها چه فتنه‌هایی را طراحی کرده‌اند و حتی در افغانستان و پاکستان بر سر مردم شیعه و اهل سنت چه آوردند. نماینده مردم طبس، فردوس، بشرویه و سرایان گفت: مردم کرد عزیز به خاطر دارند که در فتنه داعش اگر سردار شهید سلیمانی و یارانش نبودند چه بر سر ناموس کُرد در کشور عراق می‌آمد.
نصیرایی در پاسخ به سؤالی درباره درس‌های فتنه اخیر و چگونگی رفع نقاط ضعف ما در داخل اظهار کرد: به نظر من در بخش‌های مختلف چه در حجاب و یا در حوزه آموزش و … باید روش‌ها را اصلاح کنیم.وی بیان کرد: نیاز است شیوه‌های کاری خود و آموزش‌ها در دانشگاه‌ها و صدا و سیما و غیره را آسیب شناسی جدی داشته باشیم چرا که حتی به انحراف کشیده شدن یک جوان خوشایند ما نیست.

گلایه از رها بودن فضای مجازی

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: از دیگر نقاط ضعف ما بحث رها بودن فضای مجازی است و بسیاری از دغدغه مندان و دلسوزان بارها و بارها بر آن تأکید کردند. نصیرایی در پاسخ به این سوال که آیا مقصود از رها نبودن فضای مجازی فیلترینگ بعضی از شبکه‌های اجتماعی است، یادآور شد: مقصود من قانونمند بودن فعالیت در فضای مجازی است. وی گفت: اینکه یک محتوای نامناسب در اختیار کودک ما قرار می‌گیرد که گاه حتی قدرت تحلیل شبهات و … را ندارد بی شک آسیب زننده به خود او و بعد جامعه است. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یادآور شد: کار و فعالیت در فضای مجازی باید چارچوب داشته باشد و حتی در کشورهای به اصطلاح ابرقدرت نیز فضای سایبر اینگونه رها نیست.

۶۹۰ وقف در فردوس ثبت شد/ وجود ۶ بقعه متبرکه

فارس- رئیس اداره وقف و امور خیریه فردوس با اشاره به ثبت ۸ مورد جدید وقف در این شهرستان گفت: تاکنون ۹۶۰ وقف در فردوس ثبت شده است. محمدرضا حاجتی با اشاره به وجود ۶ بقعه متبرکه در شهرستان فردوس افزود:از دهه وقف سال گذشته تا امسال ۸ فقره وقف ثبت سامانه جامع اوقاف ثبت شده‌است.

مدیریت بحران خراسان جنوبی نیازمند ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار

شبستان – مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به نیاز مدیریت بحران خراسان جنوبی به ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار گفت: برای مقابله با برخی از بحران ها باید شهرداری ها و دستگاه‌های عملیات اجرایی را تجهیز کنیم. محمدعلی آخوندی اظهار کرد: در دور اول سفر ریاست جمهوری به استان، متاسفانه مصوبه‌ای برای مدیریت بحران استان نداشته ایم. وی افزود: درخواست داریم در سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان برای تکمیل زیرساخت های پیشگیری و آمادگی اعتباری در نظر گرفته شود؛ در استان خودروی بلدوزر نداریم که در صورت خسارت کمک کننده باشد.
آخوندی با بیان اینکه مدیریت بحران استان حتی جرثقیل مناسب و یا دستگاه لجن کش و … برای تخلیه اماکن درگیر سیل ندارد، افزود: در مواقع بحرانی از بخش خصوص استفاده می کنیم. وی با اشاره به اینکه نیازمند ایجاد سیل بند و دیور ساحلی در استان هستیم،‌ تصریح کرد: نباید منتظر خسارت باشیم تا زمانی که حادثه‌ای رخ بدهد اقدامی انجام دهیم بلکه باید قبل از حادثه امکانات و تجهیزات آماده باشد، در حال حاضر اتاق مانتورینک و مدیریت بحران در استان نداریم، لذا باید اعتباراتی تخصیص یابد تا جلوی برخی خسارات ناشی از حادثه ناگهانی گرفته شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: برای اقدامات پیشگیرانه در مدیریت بحران نیازمند اعتبار هستیم به عنوان مثال آتش نشانی‌های استان در زمینه تجهیزات بسیار ضعیف هستندکه باید تقویت شوند، همچنین نیازمند تقویت بخش آبخیزداری هستیم. آخوندی با اشاره به خسارت های ناشی از خشکسالی به بخش کشاورزی و دام استان، گفت: در حوزه خشکسالی مدیریت بحران استان چند سالی است اعتباری دریافت نمی کند و تنها ناظر و نقش حمایتی دارد، اعتبارات مستقیم به وزارتخانه‌های متولی جهاد کشاوزی، آب فاضلاب و آب منطقه ای و عشایری واریز و به دستگاه های زیر مجموعه تخصیص می یابد. وی گفت: مطالبه اصلی از سفر دور دوم ریاست جمهوری به استان تخصیص اعتبارات برای بخش پیشگیری و آمادگی است چراکه دستگاه های این استان حادثه خیز، باید تجهیزات برای امداد و نجات داشته باشند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: حداقل باید برای کمک به رفع مشکلات آمادگی استان خراسان جنوبی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص یابد تا بتوانیم شهرداری ها و دستگاه‌های عملیات اجرایی را تجهیز کنیم.

۲۲ میلیون سهم در تالار بورس خراسان جنوبی داد و ستد شد

شبستان- مدیر بورس منطقه ای خراسان جنوبی گفت: طی شهریورماه ۲۲ میلیون و یکصد و هفت هزار سهم به ارزش ۱۲۸ میلیارد ریال در تالار بورس خراسان جنوبی داد و ستد شد که ۴۴ درصد مربوط به خرید و ۵۶ درصد مربوط به فروش سهام بوده است. سعید هریوندی اظهار داشت: طی شهریور ماه سال جاری ۲۲ میلیون و ۱۰۷ هزار سهم به ارزش ۱۲۸ میلیارد ریال در تالار بورس خراسان جنوبی مورد داد وستد قرار گرفت. وی ادامه داد: مجموع معاملات تالار بورس استان از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه به عدد یک میلیارد و ۲۹۸ میلیون ریال رسیده است و آمار معاملات صرفا مربوط به معاملات سیستمی بوده و شامل معاملات آنلاین نیست. وی در ادامه بیان کرد: از مجموع معاملات ۴۴درصد آن مربوط به خرید سهام و ۵۶ درصد آن مربوط به فروش سهام بوده است و طی شهریور ماه شاخص کل ۶۹ هزار و ۲۵۰ واحد کاهش داشته است. هریوندی در خصوص بحث آموزش عنوان داشت: همچنین طی ۶ ماه نخست امسال یک هزار و ۹۰۶ نفر ساعت کلاس آموزشی به صورت مجازی و رایگان در تالار بورس استان برگزار شده است. هریوندی با بیان اینکه آمارها نشان می دهند که تا پایان مرداد ماه مجموعا ۱۳ هزار و ۶۰۷ نفر در سامانه سجام ثبت نام کرده اند، گفت: توصیه می شود سرمایه گذاران قبل از ورود به بازار سرمایه شناخت کافی نسبت به بورس، قوانین و مقررات آن و ابزارهای متنوع قابل معامله در آن کسب کنند.

حضور هنرمندان خراسان جنوبی در ۲۲ نمایشگاه صنایع دستی؛ در شش ماهه اول سال
هنرمندان خراسان جنوبی در شش ماهه اول سال در ۲۲ نمایشگاه تخصصی و غیر تخصصی صنایع دستی حضور یافتند. معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: پس از دو سال همه‌گیری بیماری کرونا در جهان و حذف برخی محدودیت‌های کرونایی در کشور، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در سراسر ایران آغاز شد و در این میان برپایی نمایشگاه‌های تخصصی و غیرتخصصی صنایع دستی در دستور کار دستگاه‌های اجرایی مرتبط قرار گرفت. فولادی افزود: همزمان با این رویداد‌ها هنرمندان استان نیز فرصت را مغتنم شمرده و تقریبا در تمامی رویداد‌های مرتبط با صنایع‌دستی حضور پررنگ داشتند و به عرضه و فروش محصولات تولیدی پرداختند کما اینکه در ایام محدودیت‌ها، فروش محصولات صنایع‌دستی در فضای مجازی بصورت چشمگیری افزایش داشته است. وی گفت: هنرمندان استان در شش ماهه اول سال، در ۵ نمایشگاه تخصصی صنایع‌دستی سایر استان‌ها با ۱۶ غرفه تحت پوشش استان، ۱۳ غرفه رایگان و ۳ غرفه آزاد حضور داشته‌اند. معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: ۹۰ هنرمند استان در این مدت، در ۱۱ نمایشگاه غیرمصوب صنایع‌دستی با ۸۴ غرفه تحت پوشش استان، ۶۴ غرفه رایگان و ۲۰ غرفه آزاد حضور داشتند. فولادی افزود: ۶ نمایشگاه در هفته صنایع‌دستی برگزار شده و ۷۰ مورد بازارچه‌های موقت صنایع دستی با پوشش ۵۰۰ غرفه در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱ برپا شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت