اخبار استانی

قلب و فکر نوجوانان و جوانان
در معرض شبهات قرار دارد

ایرنا- امام جمعه موقت بیرجند با اشاره به فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای و اجتماعی علیه ایران گفت: قلب و فکر نوجوان و جوان وقتی در معرض شبهات، دروغ‌ها و لجن‌پراکنی‌ها قرار گیرد ممکن است دچار تردید شود.حجت‌الاسلام محسن مشرفی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مسجد جامع المهدی (عج) افزود: راه برطرف کردن این نقطه سیاه از فکر و ذهن جوان این است که عده‌ای تلاش کنند پاسخگوی شبهات باشند و در جامعه روشنگری کنند. وی تاکید کرد: عده‌ای باید مشت دشمن را باز کنند و اگر این اتفاق افتاد فکر زلال جوان برای فراگیری، پیشرفت، تولید، ابتکار و سایر فعالیت‌های سالم و سازنده، صاف و زلال می‌ماند اما اگر پاسخ داده نشود، تاثیر منفی خواهد گذاشت. خطیب جمعه بیرجند گفت: شبهه‌های زیاد و حجم عظیم تبلیغات دشمن بر ذهن نوجوان و جوان تاثیرگذار است و از او فردی می‌سازد که نسبت به حقایق دچار تضاد می‌شود. وی یادآور شد: خانواده‌ها، مدرسه، صدا و سیما، حوزه علمیه و همه نهادهای فرهنگی و آحاد این ملت غیور که دشمن را در جنگ‌های مختلف شکست داده‌اند در این عرصه باید به میدان بیایند و مشت تزویر دشمن را باز کرده و جوانان را از چتر تهدیدات دشمن نجات دهند. حجت‌الاسلام مشرفی افزود: در جریانات اخیر افرادی ممکن است تحت تاثیر قرار گرفته و نتوانند حق را از ناحق و سره را از ناسره تشخیص دهند لذا بی‌خبر، با نقشه دشمن در اغتشاشات همراهی کنند.

پیکر شهید بیرجندی پس از ۳۹ سال شناسایی شد

تسنیم- مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی از شناسایی پیکر شهید حسین یوسفی هریوند از شهدای دفاع مقدس بعد از ۳۹ سال خبر داد. حجت الاسلام محمدتقی عزیزی با اعلام این خبر اظهار داشت: پیکر شهید حسین یوسفی هریوند پس از ۳۹ سال بعد از شهادت در عملیات خیبر در سال ۶۲ ، از طریق آزمایش DNA شناسایی شد و امروز به زادگاهش بازگشت. مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان جنوبی گفت: مراسم دیدار مادر با فرزند شهیدش در حسینیه غدیر بیرجند با حضور نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی برگزار شد و مادر بعد از سال‌ها فرزندش را به آغوش کشید. وی افزود: روز گذشته طی مراسمی خبر شناسایی شهید به مادر بزرگوارش اطلاع رسانی شد البته به دلیل اینکه این شهید اهل کرامت بوده چند شب قبل به مادر خود در عالم خواب خبر بازگشت خود را اطلاع داده بود. عزیزی بیان کرد: زمان و مکان تشییع متعاقبا به اطلاع مردم خواهد رسید.

خدمات امدادی هلال احمر در ۴۳ نقطه خراسان جنوبی ارائه می شود

مهر- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت:خدمات امدادی و سلامت محور هلال احمر در ۴۳ نقطه خراسان جنوبی در راستای اجرای طرح همسفران خورشید ارائه می شود. محمدعلی کاوسی اظهار کرد: طرح همسفران خورشید به منظور ارائه خدمات به زائران امام رضا (ع) همزمان با دهه پایانی صفر توسط جمعیت هلال احمر در حال اجرا است. وی بیان کرد: خانه‌های هلال در سه شهرستان فردوس، قاین و طبس با برپایی ایستگاه سلامت مستقر شده‌اند.

شناسایی ۱۵ بیمار کرونایی در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۱۵ مورد مثبت کرونا دراستان شناسایی و مورد جدیدی از فوت نیز ثبت نشد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۶۴ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۵ بیمار جدید شناسایی شد.
شریف زاده افزود: از این تعداد ۸ مورد از بیرجند و ۴ مورد از فردوس ، یک مورد سرایان و دو مورد از قاین شناسایی شد.

برگزاری تظاهرات مردمی در محکومیت توهین به مقدسات اسلامی
ایرنا- قشرهای مختلف مردم خراسان جنوبی در محکومیت حرکات هنجارشکنانه اخیر و توهین به مقدسات اسلامی بعد از نماز جمعه راهپیمایی کردند. تظاهرات مردمی در اعتراض به هنجارشکنی و آشوبگری همزمان با سراسر کشور دیروز در شهرهای مختلف خراسان جنوبی برگزار شد و مردم در این راهپیمایی ضمن محکومیت توهین به مقدسات و حرکات هنجارشکنان، انزجار خود را نسبت به اقدامات خرابکارانه و خلاف نظم و امنیت عمومی اعلام کردند. این راهپیمایی در شهر بیرجند با حضور استاندار خراسان جنوبی، امام جمعه موقت بیرجند، جمعی از مسئولان، فرماندهان نظامی و انتظامی و قشرهای مختلف مردم از مصلای المهدی (عج) به سمت میدان نماز برگزار شد.
راهپیمایان با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر فتنه‌گر ، مرگ بر آشوب‌گر، فتنه‌گر بی حیا مرگت باد، نیروی انتظامی تشکر تشکر بار دیگر با حضور انقلابی خود بصیرت مثال‌زدنی و وحدت ایرانیان را به رخ بدخواهان انقلاب و نظام کشیدند.
نمازگزاران و مردم با در دست داشتن پوسترهایی با نوشته “ما تا آخر ایستاده‌ایم مطیع امر رهبریم”، “پلیس قانون‌مدار تشکر تشکر” و “پلیس ستون اصلی امنیت کشور است” انزجار خود را از حرکات هنجارشکنانه اخیر و اهانت برخی عوامل به ساحت مقدس قرآن کریم، پیامبر اعظم (ص)، مساجد، پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران، هتک حرمت حجاب بانوان، تخریب اموال عمومی و سلب امنیت مردم اعلام داشتند. اقشار مختلف جامعه، احزاب و گروه‌های سیاسی، خانواده شهدا و ایثارگران، روحانیون و دانشگاهیان در این اجتماع مردمی حضور داشتند و در شهرستان درمیان، نمازگزاران جمعه تشیع و اهل سنت در کنار هم اقدامات اخیر اغتشاشگران را محکوم کردند. همچنین در شهرستان طبس مردم ضمن حضور در راهپیمایی، با اهدای شاخه گل از نیروهای انتظامی قدردانی کردند.
قطعنامه پایانی تظاهرات محکومیت فتنه‌گران و هتاکان به مقدسات دینی نیز قرائت و از همگان به‌ویژه جوانان و نوجوانان آگاه و فهیم ایران اسلامی خواسته شد در این فتنه، همچون گذشته با شناخت حق و ملاک‌های آن و دریافت روایت‌های صحیح و معتبر از رسانه‌های رسمی کشور، با بصیرت و حفظ هوشیاری خود، دشمنان را در نیل به اهداف پلید خود ناکام بگذارند.

فرمانده ارشد نظامی: دفاع مقدس به ما برکت و اقتدار داد

ایرنا- فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی گفت: دفاع مقدس به ما برکت و اقتدار داد که ماحصل این اقتدار، خودباوری و باور ملی است. امیر سرتیپ دوم ستاد جلیل شاطری در مراسم رژه نیروهای مسلح افزود: باور ملی که پرچمدار آن ولایت فقیه است و اعتماد به نفس را در ما افزایش داد. وی اظهار داشت: کسانی که در برابر ما ایستادند، الان کجا هستند و ایران اسلامی به پشتوانه نیروهای مسلح و مردم در هر جایی که منافع کشور به خطر بیفتد، ظلمی بیداد کند و مظلومی نیازمند کمک باشد، حضور دارد.فرمانده قرارگاه عملیاتی لشکر ۳۰ نیروی زمینی ارتش گفت: امروز برد موشک‌های ما بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر است و به آمریکا اعلام شده منافع شما هر جایی که برای ما خللی ایجاد کند، آن را هدف قرار خواهیم داد که در دریا و عین‌الاسد این قدرت را دیدند، قایق‌های بدون سرنشین آنها در دریای سرخ گرفته و با التماس برگردانده شد. وی افزود: امروز هدف و راهبرد جمهوری اسلامی ایران بر مبنای قدرت بازدارندگی است و ساخت تسلیحات بر مبنای دورزنی، نقطه‌زنی و پرنده‌های بدون سرنشین برای کشورمان آسمانی امن را به همراه داشته است. امیر شاطری گفت: هرچه داریم به برکت دفاع مقدس است که امام خمینی (ره) آن را دفاع مقدس نامید. فرمانده ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی افزود: ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس با ۳۵ میلیون نفر در برابر ۷۶ کشور که ما را تحریم و از صدام حمایت کردند، ایستاد اما چون باج نداد دلاوری رزمندگان باعث شد همه تکنیک و تاکتیکی که برای خود تعریف کرده بودند، نقش بر آب شود. وی افزود: نیروهای مسح کشور امروز در اوج اقتدار و توانمندی قرار دارند و مکتب ما امام حسین (ع) و مکتب حاج قاسم سلیمانی و صیاد شیرازی‌هاست که لرزه بر اندام دشمن انداخته است.

روند مناسب‌سازی اماکن در خراسان جنوبی کُند است

مدیرکل بهزیستی گفت: براساس بررسی‌ها و بازدیدهای انجام شده از اماکن دولتی استان، روند مناسب‌سازی کُند بوده و نیازمند جدیت بیشتر است. حسن شرفی در نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی استان افزود: اماکن دولتی موظف هستند مناسب‌سازی را تا پایان آذر ماه انجام دهند و تاکنون ۲.۵ درصد بوده است. وی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی باید این دغدغه را داشته باشند و تا زمانی که به این باور نرسند در ادارات و اماکن دولتی محقق نخواهد شد. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: گاهی بحث اعتبارات بهانه می‌شود در صورتی که در قانون حمایت از معلولان آورده شده دستگاه‌ها مکلف هستند از محل اعتبارات سالانه دستگاه درخصوص مناسب‌سازی اقدام کنند. وی تصریح کرد: مناسب‌سازی اماکن دولتی امسال به جد در دستور کار قرار گرفته لذا از مجموعه‌های اداری بازدید می‌شود و دستگاهی که در این زمینه کوتاهی کند به استانداری اعلام تا تصمیم‌گیری لازم انجام شود. شرفی افزود: درخواست داریم در برخی اماکن خصوصی از جمله داروخانه‌ها و مطب‌ها اگر مناسب‌سازی نشود دانشگاه علوم پزشکی برای تمدید پروانه اقدام نکند. مدیرکل بهزیستی گفت: امیدواریم در این جلسات مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران و شهرداران به این باور برسند که مناسب‌سازی اماکن از اهمیت زیادی برخوردار است. وی تاکید کرد: انجام مناسب‌سازی در تمامی حوزه‌ها نیاز به مشارکت جمعی از فرد معلول تا مدیران دستگاه‌های اجرایی، فرمانداران، شهرداران و مردم دارد. شرفی با اشاره به اجرای طرح پایلوت “شهر بدون مانع” در ۲ شهر فردوس و بشرویه گفت: در این ارتباط اقدامات خوبی انجام شده و پیشرفت خوبی به‌ویژه در فردوس حاصل شده است.

موشکافی دقیق استاندار از وضعیت اداری استان ؛ در اجرای قانون سخت گیرانه اقدام کرده‌ایم

استاندار خراسان جنوبی در جلسه گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت اظهار داشت:حمایت بانک ها از سرمایه گذاران باعث ترغیب و دلگرمی آنها می شود، انتظار ما از بانک ها این است که دلسوزانه وارد کار شوند و از حمایت فعالان اقتصادی دریغ نورزند. وی با اشاره به موانعی که بانک ها در مسیر تولید و آغاز به کار سرمایه گذاران ایجاد می‌کنند اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های جدی ما در استان این است که بانک ها، بیشترین وقت را می گیرند. قناعت با خطاب به مدیران و بدنه کارشناسی بانک ها تأکید کرد: لطفاً مانع اجرای کارها نشوید و بهترین راه برای حمایت از واحدهای تولیدی و سرمایه گذاران این است که قوانین به نفع آنها تفسیر و تبیین شود. استاندار خراسان جنوبی گفت: اگر چه در گذشته به خراسان جنوبی کم توجهی شده و کم کاری هایی صورت گرفته است اما همه تقصیر متوجه مرکز نیست، بلکه مقصر خود ما در داخل استان هستیم که در اجرای قانون، خیلی سخت گیرانه اقدام کرده ایم.
قناعت به مشکل سرمایه گذاران حوزه معدن با بانک ها اشاره کرد و گفت: این که پروانه های بهره برداری به عنوان وثیقه بانکی پذیرفته نمی شوند، دغدغه سرمایه گذاران حوزه معدن استان است و از معاون هماهنگی امور اقتصادی خود می‌خواهیم در اولین فرصت و طی جلسه ویژه ای با حضور دستگاه های متولی، بانک ها و فعالان این عرصه، موضوع وثیقه های بانکی معادن را پیگیری نماید. وی افزود: اختلاف نظر دستگاه ها و بانک ها اصلاً قابل قبول نیست بلکه همه حوزه ها باید در راستای توسعه استان تعامل داشته باشند.
وی با پیشنهاد رئیس سازمان جهاد کشاورزی برای حضور استان در نمایشگاه قطر در بازه زمانی برگزاری بازی های جام جهانی، موافقت کرد و گفت: این نمایشگاه ۵۵ روزه که با حضورملل مختلف و دیگر استان های کشور همراه خواهد بود، فرصت بسیار مطلوبی برای معرفی ظرفیت های استان به شمار می رود. استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این که حضور در چنین نمایشگاه هایی، هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است، تصریح کرد: در صورت نبود منع قانونی، قطعاً بخش خصوصی که رغبت به حضور در این نمایشگاه را دارد، پشتیبانی مالی خواهد شد هر کاری که بتواند ظرفیت های استان را به خوبی معرفی نماید، مورد تأکید، تأیید و حمایت بنده است. وی تأکیدکرد: باید به گونه ای اقدام شود که نمایندگان بخش خصوصی استان با دست پر در این نمایشگاه حاضر شوند و به خوبی ظرفیت ها را معرفی کرد.

ظرفیت ایجاد هاب ماشین‌آلات معدنی در مرز ماهیرود وجود دارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت: با پیگیری استاندار مجوز ایجاد گمرک تخصصی در مرز ماهیرود اخذ شد و بهتر است برای راه‌اندازی هاب (مرکز منطقه‌ای) تعمیرات ماشین‌آلات معدنی و کشاورزی نیز اقدام شود. جواد اشرفی در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان افزود: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند با راه‌اندازی این هاب، نسبت به ورود قطعات مختلف ماشین‌آلات اقدام کنند. وی ادامه داد: گاهی در معادن ماشین‌آلات به دلیل عمر بالا و فرسوده بودن نیاز به تعمیر دارند اما به دلایل مختلف از جمله نبود قطعه، امکان تعمیر آنها وجود ندارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: بخش خصوصی استان به ویژه اتاق بازرگانی نسبت به پیگیری مسائل و مشکلات استان در حوزه‌های مختلف جلسات متعددی برگزار می‌کند که عمدتا منتج به نتیجه می‌شود. وی ضمن قدردانی از وحدت رویه اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف استان در پیگیری مسایل، تصریح کرد: تعامل بخش خصوصی و همراهی با سیستم اجرایی و دولتی، پیگیری مسایل استان را نتیجه بخش‌تر خواهد کرد. اشرفی متذکر شد: ادامه این تعامل و همراهی می‌تواند در رفع مشکلات بخش خصوصی و توسعه استان مؤثر باشد.

انباشت ماشین‌آلات فرسوده در معادن، توان رقابتی را در بازارها
کم کرده است

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی هم گفت: بخش زیادی از بار توسعه استان بر دوش معادن گذاشته شده اما سیاست‌های اشتباه در خصوص محدودیت واردات ماشین‌آلات معدنی سبب شده شاهد انباشت ماشین‌آلات فرسوده در معادن باشیم که توان رقابتی ما را در بازارها کم کرده و همه قوانین را زیر سوال برده است. احمد پروین افزود: با پیگیری‌های انجام شده بحث ورود ماشین‌آلات معدنی به کشور مطرح شد اما اجرای این مجوز چالش‌هایی دارد که از جمله آن می‌توان به بروکراسی سنگین و زمانبر در وزارتخانه اشاره کرد. وی بیان کرد: سازمان صمت در کمتر از یک هفته در استان بررسی‌ها و نامه‌نگاری‌ها را انجام می‌دهد اما بعضاً در وزارتخانه تا ۶ ماه پرونده نگه داشته می‌شود. عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن خراسان جنوبی با اشاره به قیمت بالای ماشین آلات و هزینه‌های حمل و نقل، تصریح کرد: هزینه‌های بالا در توان ‌معدن‌کاران نیست لذا درخواست کردیم بانک‌ها ماشین‌آلات را لیزینگ کنند تا به عنوان وثیقه قبول شود. وی با بیان اینکه معدن‌کاران در بحث تامین وثیقه با مشکل مواجه هستند، عنوان کرد: علیرغم صراحت دستور بانک مرکزی به بانک‌ها پروانه‌های معدنی به عنوان وثیقه قبول نمی‌شود در نتیجه تامین وثیقه در استانی مانند ما و شهرستان‌های کم برخورداری مانند نهبندان عملا شدنی نیست. پروین خواستار لحاظ کردن ماده معدنی منیزیت به لیست مواد معدنی موضوع تبصره یک بخشنامه واردات ماشین‌‎آلات بخش معدن شد و گفت: باید تمامی دارای دوره تجهیز و آماده‌سازی شامل دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی قرار بگیرند.

چتر حمایت امداد برسر بیش از ۲۱ هزار دانش آموز در خراسان جنوبی

تسنیم- مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) با بیان اینکه پایگاه‌های شور عاطفه‌ها تا دهم مهرماه دایر است، گفت: ۲۰ هزار و ۲۰۷ دانش‌آموز خراسان جنوبی تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی هستند. محمد عرب اظهار داشت: در استان خراسان جنوبی ۲۰ هزار و ۲۰۷ دانش آموز و یک هزار و ۹۴ دانشجو تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند. وی با اشاره به اینکه هم اکنون یک هزار و ۹۴ نفر از دانشجویان تحت حمایت از خدمات تحصیلی دانشگاه‌های روزانه و دولتی و شهریه دانشگاه‌های آزاد، علمی و کاربردی، پیام نور، غیرانتفاعی و غیره بهره‌مند می‌شوند افزود: دانشجویان دانشگاه‌های دولتی کمک هزینه تحصیلی و دانشجویان دانشگاه‌های غیر دولتی کمک هزینه شهریه دریافت می‌کنند.

حیات دوباره قاتل ۳۲ ساله
با رضایت اولیای‌دم در قائنات

یک محکوم به قصاص در شهرستان قائنات با جلب رضایت اولیای‌دم ،پس از ۴ سال انتظار از قصاص رهایی یافت. وکیل زاده رئیس دادگستری شهرستان قائنات گفت:قاتل ۳۲ ساله محکوم به قصاص پس از ۴سال انتظار با گذشت خانواده مقتول حیاتی دوباره یافت. وی افزود: اواسط سال۹۷ مأموران انتظامی تهران جسد زن جوانی اهل روستای خشک شهرستان قائنات را در یکی از هتل های تهران کشف کردند، که این زن به طرز فجیعی کشته شده بود. رئیس دادگستری شهرستان قائنات گفت:از این رو تحقیقات برای شناسایی عامل این قتل آغاز شدو بررسی‌ها حاکی از آن بود که مقتول با شوهرش دچار اختلاف بوده و ممکن است شوهرش وی را به قتل رسانده باشد. به همین دلیل تنها مظنون پرونده دستگیر شد و تحت بازجویی قرار گرفت. وکیل زاده افزود: شوهر مقتول در بازجویی‌ها به قتل همسرش اعتراف کرد و با درخواست اولیای دم به قصاص محکوم شد. که پس از ۴سال با تلاش‌ دادگستری و شورای حل اختلاف شهرستان قائنات برای جلب رضایت اولیای دم، سرانجام آنها قاتل فرزندشان را با شرایط بخشیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت