اخبار استانی

اولین کشیک ۲۴ ساعته آنست در خراسان جنوبی راه اندازی شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از ۲۴ ساعت شدن تیم های آنست خراسان جنوبی برای اولین بار در کشور خبر داد. کاوسی، با اشاره به اینکه هدف از راه اندازی کشیک آنست پاسخ گویی سریع به حوادث مربوطه این تیم تخصصی است، گفت: با راه اندازی این کشیک امکان پاسخگویی به حوادث در زمان کوتاه‌تری صورت می گیرد.

زنگ خطر افزایش جرایم سایبری در استان

ایرنا- رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی خراسان جنوبی گفت: جرایم‌ سایبری در پنج ماه نخست امسال نسبت‌ به‌ مدت مشابه‌ سال‌ قبل‌ در استان ۲۸ درصد افزایش داشته است. سرهنگ قدرت الوانی اظهار کرد:‌ بیشترین‌ جرایم‌ سایبری‌ استان به ترتیب در زمینه‌ کلاهبرداری‌های‌ رایانه‌ای، برداشت‌های‌ اینترنتی‌ غیرمجاز از حساب‌های بانکی، هتک‌ حیثیت‌ و نشر اکاذیب، جرایم علیه صحت داده‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای، مزاحمت‌های‌ اینترنتی و تهدید است. وی با اشاره‌ به‌ اینکه‌ ۴۹ درصد جرایم‌ سایبری‌ مربوط‌ به‌ کلاهبرداری رایانه‌ای‌ است،‌ افزود: کلاهبرداری‌ با شگرد فروش‌ کالا با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی آن همچنین دریافت بیعانه در سایت‌‎های‌ ثبت‌ آگهی‌ رایگان‌ و شبکه‌های‌ اجتماعی،‌ از رایج‌ترین‌ روش‌های‌ کلاهبرداری‌ در فضای‌ مجازی‌ است‌. رئیس پلیس فتا خراسان جنوبی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی شهروندان تصریح کرد: ۲۱ درصد از جرایم سایبری استان مربوط به برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی کاربران بوده که برداشت غیرمجاز از طریق ارسال پیامک جعلی با عناوینی نظیر ابلاغیه قضایی، سامانه ثنا همچنین ارسال پیامک جعلی با عنوان برنده شدن در قرعه کشی‌ها از ترفندهای مجرمان سایبری در فضای مجازی است. وی گفت: شهروندان می‌توانند با شماره ۰۹۶۳۸۰ مرکز فوریت‌های سایبری از کارشناسان پلیس فتا راهنمایی و مشاوره لازم را دریافت کنند و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای ‌مجازی یا پیام‌رسان‌های ‌موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس‌ فتا www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

نماینده خراسان جنوبی در رقابت ‌های جهانی مکاترونیک کشور آلمان حضور می یابد

شبستان- معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی گفت: برای نخستین بار در خراسان جنوبی از ۱۷ تیم شرکت‌کننده از کشور، نماینده خراسان جنوبی در رقابت ‌های جهانی مهارت در رشته مکاترونیک حضور خواهد داشت. روز گذشته ناصری از کارگاه برق صنعتی، هوش مصنوعی، خانه هوشمند، مونتاژ رایانه، تعمیر فیبر نوری، مکانیک و برق خودرو، مونتاژ قطعه و میز خدمت اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان بازدید کرد. معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی در حاشیه بازدید از فعالیت‌های آموزشی و اردوی آمادگی المپیاد جهانی رشته مکاترونیک که با دیدار منتخبان استانی برای اعزام به مسابقات جهانی مهارت در کشور آلمان همراه بود، اظهار کرد: بسیاری از حرفه‌آموزان مدارک تحصیلی بالا دارند که تنها به دنبال پشت میزنشینی نیستند، بلکه با ورود به بازار کار و مهارت ‌آموزی پاسخگوی بخشی از نیاز جامعه هستند. وی با بیان اینکه برای نخستین بار در خراسان جنوبی از ۱۷ تیم شرکت‌کننده از کشور نماینده خراسان جنوبی در رقابت ‌های جهانی مهارت در رشته مکاترونیک حضور خواهد داشت، افزود: بازآموزی برای برخی صنوف همانند اصناف وابسته به خودرو با توجه به کیفیت خودروها از اهمیت بیشتری برخوردار است. وی با تاکید بر اینکه برای به روز رسانی مهارت‌ها، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان باید نسبت به بازآموزی صنوف اقدام کند، گفت: برای جذب مشاوره حرفه‌آموزان هم باید اقدام شود، مشاوره اولیه در شناخت و انتخاب رشته فنی مورد نظر حرفه‌آموز می‌تواند نقش مهمی در ورود افراد به بازار کار داشته باشد. معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اصناف می‌تواند ضمن هم‌افزایی و برگزاری دوره‌های بازآموزی و مهارت‌افزایی، در افزایش رضایتمندی مردم نقش داشته باشد، ادامه داد: مجموعه آموزش فنی و حرفه ‌ای باید این موضوع را به بهترین نحو ممکن در دستور کار داشته باشد.

ناوگان حمل و نقل عمومی استان برای بازگشت زائران اربعین آمادگی دارد

تسنیم- مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از آمادگی کامل ناوگان حمل و نقل جاده‌ای اتوبوسی استان برای بازگشت زائران اربعین خبر داد. جلال‌زاده در بازدید از پایانه مسافربری بیرجند اظهار کرد: ناوگان حمل و نقل مسافربری عمومی استان آماده بازگرداندن زائران اربعین از مرزها است که به این منظور اکثر ناوگان اتوبوسی برای بازگشت زائران آماده خدمت‌رسانی است. وی افزود: به این منظور در روزهای گذشته ۴۰ دستگاه ناوگان برای بازگشت زائران به مرز مهران اعزام شده‌اند. جلال‌زاده تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح اعزام زائران اربعین حسینی تا ۲۰ شهریور ماه، ۶۳۷۵ زائر از استان با ناوگان حمل و نقل عمومی به مرز مهران اعزام شدند که جابه‌جایی زائران استان در این مدت در قالب ۱۷۰ دستگاه اتوبوس و سواری ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شده است. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی ادامه داد: تمام تلاش اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان این است که ناوگان مورد نیاز را برای بازگشت زائران اربعین حسینی با اولویت ایمنی سفر، در کمترین زمان تأمین کند. جلال‌زاده تصریح کرد: تمامی هماهنگی‌های لازم با انجمن‌های صنفی و شرکت‌های حمل و نقل برای آمادگی ناوگان و جابه‌جایی زائران صورت گرفته و ناوگان حمل و نقل مسافر استان با تمام ظرفیت آماده خدمت‌رسانی به زائران اربعین است. وی یادآور شد: زائران می‌توانند هنگام بازگشت به کشور مرز ورودی مد نظر خود را از طریق سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ اطلاع‌رسانی کنند تا از خدمات ناوگان حمل و نقل جاده‌ای به راحتی استفاده کنند.

پزشکان هم پای کار خدمت رسانی به زائران اربعین هستند

باشگاه خبرنگاران جوان- موکب بهداشتی و درمانی جواد الائمه (ع) خراسان جنوبی در شهر کاظمین مستقر و روزانه به ۲ هزار و ۵۰۰ زائر خدمت رسانی می‌کند. این موکب یکی از موکب‌های ۴۴ گانه خراسان جنوبی است که به خدمت رسانی به زائران پیاده روی اربعین حسینی (ع) می پردازد. یکی از زائران گفت: به علت سختی راه و نداشتن توان جسمی دچار سرگیجه شدم که با حضور در این موکب و انجام تزریقات حال عمومی ام بهتر شد. به گفته وی اگر چه ازدحام جمعیت، مراجعه مردم به این موکب بهداشتی و درمانی را زیاد کرده است، اما پزشکان عاشقانه به مداوای بیماران می پردازند. یکی از پزشکان حاضر در این موکب گفت: خدمت در مسیر عشق و دلدادگی به امام حسین (ع) و مداوای زائران لیاقتی است که امسال نصیبم شد. وی افزود: در این موکب خدمات بهداشتی و درمانی به کسانی که در مسیر با مشکلاتی از جمله گرمازدگی یا به دلایل مختلف با درد مواجه شوند، ارائه می‌شود. یکی دیگر از زائران اظهار کرد: کسانی که قصد دارند در پیاده روی اربعین شرکت کنند دو هفته قبل از شروع مسیر پیاده روی با مراجعه به دکتر اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. یکی دیگر از پزشکان گفت: روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار در موکب بهداشتی و درمانی جواد الائمه (ع) خراسان جنوبی مستقر در کاظمین ویزیت می‌شوند که بیشتر بیماران دچار گرمازدگی هستند.به گفته وی، آمار بالای مراجعات به علت گرمازدگی به مواکب بهداشتی و درمانی ناشی از عدم توجه زائران به شیوه نامه های بهداشتی برای ورود به کشور عراق است. نصیرایی نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی گفت: اندکی در ورودی مرز‌ها زائران دچار مشکلات ترددی شدند که در حال برطرف شدن است. وی افزود: ضرورت دارد از قبل تدابیر لازم برای ورود این تعداد زائر به کشور عراق اندیشیده می‌شد. فعالیت موکب بهداشتی و درمانی جواد الائمه (ع) خراسان جنوبی تا یک روز بعد از اربعین در شهر کاظمین ادامه دارد.

از ابتدای امسال،۲۷ درصد تولیدات عشایر خراسان جنوبی افزایش داشته است

صداوسیما- تولیدات عشایر خراسان جنوبی از ابتدای سال تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است. سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی در گفتگو با صدا وسیما استان گفت: به دلیل بارندگی‌های مناسب در اسفند ماه سال گذشته و فرودین ماه امسال میزان تولیدات عشایر خراسان جنوبی ۲۷ درصد افزایش داشته است. محمد ابراهیم ابراهیمی افزود: عشایر استان از ابتدای سال تاکنون ۳ هزار و ۹۰۰ تن شیر، ۶۰۰ تن پشم و ۳ هزار و ۶۷۰ تن گوشت قرمز تولید کردند. وی گفت: این میزان تولیدات ۶۵۳ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عاید عشایر استان کرده است. سرپرست اداره کل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: همچنین ۲۵ درصد صنایع دستی تولیدی استان توسط بانوان عشایر انجام می شود. ابراهیمی افزود: استان ۷ درصد عشایر کشور را به خود اختصاص داده و از این حیث چهارمین استان عشایری کشور است.

فراخوان جذب اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد آغاز شد

فراخوان جذب اعضای هیئت علمی سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی از دوشنبه ۲۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد. متقاضیان می‌توانند از روز دوشنبه ۲۱ شهریور تا روز پنجشنبه ۳۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ با مراجعه به سامانه جامع دانشگاه آزاد اسلامی به آدرس sajed.iau.ir پس از مطالعه دقیق قوانین و مقررات و تکمیل مدارک مدنظر، نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

سینما داری در خراسان جنوبی هزینه سنگینی دارد

مهر- با قدرت نافذش می‌تواند یک حرکت اجتماعی را رقم بزند. بازیگرانش نام‌آشنای مردم یک سرزمین می‌شوند و پیام‌هایش در لابه لای روزمرگی‌های زندگی شنیده می‌شود. مقصود سینما است که در تقویم ما بیست و یکمین روز از ششمین ماه سال را به نامش نامگذاری کرده‌اند تا شاید فرصتی برای توجه به هنر و شنیدن مشکلات اهالی این صنف به وجود آید. در خراسان جنوبی هفت سینما وجود دارد که علیرغم مشکلات عدیده هنوز چراغ هنر هفتم را در این استان روشن نگه داشته‌اند.با سختی‌های اقتصادی، تعطیلی‌های کرونا، بی توجهی‌ها و گاه عدم استقبال مخاطب رو به رو بوده‌اند ولی ثابت قدم در عرصه هنر باقی مانده‌اند تا همچنان جوانان خراسان جنوبی بتوانند فیلم‌های روز کشور را مشاهده کنند.حسین واحدی مدیر سینما بهمن بیرجند در این زمینه به مهر اظهار کرد: با شیوع کرونا سالن سینماها خالی و مخاطب از هنر هفتم فاصله گرفت. شرایط اقتصادی مخاطب سینما را کاهش داد وی با اشاره به اینکه هنوز به شرایط قبل از کرونا بر نگشته‌ایم، بیان کرد: شرایط اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم نیز در زمینه عدم اقبال آنان از سینما بی تأثیر نبوده است.مدیر سینما بهمن بیرجند در زمینه حمایت از سینما داران در دوران شیوع کرونا گفت: به ازای هر پرسنل ۱۲ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شد ولی ضمانت‌های آن به شدت سخت بود و حتی سند سینما را نیز قبول نمی‌کردند.هزینه‌های سینما داری سنگین است واحدی ادامه داد: سینما داری با توجه به کاهش روز افزون مخاطب به شدت سنگین است به ویژه آنکه بخواهیم تجهیزات سینما را به روز نگه داریم.وی درباره فیلم‌های پر مخاطبی که در دوران سینما داری خود با آن مواجه شده است، گفت: فیلم محمد رسول ا…(ص) ساخته آقای مجید مجیدی و فیلم شیار ۱۴۳ کار خانم نرگس آبیار از فیلم‌هایی است که در بیرجند بسیار پر مخاطب بود. مدیر سینما بهمن بیرجند اظهار کرد: بسیاری از فیلم‌ها نیاز به حمایت دارند و سینما رفتن باید در سبد خانوار قرار گیرد.
راهکارهایی برای رونق سینما در خراسان جنوبی

واحدی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها و نهادهای مختلف برنامه‌های رفاهی و تفریحی مختلفی را برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند، بیان کرد: سینما رفتن نیز می‌تواند در سبد برنامه رفاهی و تفریحی باشد که دستگاه‌ها برای کارکنان خود در نظر می‌گیرند. وی ادامه‌داد: ما طرح‌هایی چون طرح بلیت نیم بها در روزهای سه شنبه و نیم بها در نوبت صبح را در نظر گرفتیم تا شاید خانواده‌ها به سمت سینما کشیده شوند.

حمایت خاصی در دوران کرونا نداشتیم

احمد تخمکار مدیر سینما فردوسی بیرجند نیز در گفت و گو با مهر با اشاره به اینکه در دوران کرونا مشغول بازسازی سینما بودیم، بیان کرد: تا اردیبهشت ۱۴۰۰ در واقع سینما تعطیل بود و حمایت خاصی نیز در دوران کرونا نداشتیم.وی ادامه داد: در حال حاضر مخاطب سینما ۶۰ تا ۷۰ درصد نسبت به زمان قبل از کرونا کاهش یافته است که علت اصلی را نه کرونا که مشکلات اقتصادی مردم و نبود فیلم مردم پسند می دانم. مدیر سینما فردوسی بیرجند درباره فیلم‌های پر بیننده دوران سینماگری خود گفت: زمان پخش فیلم‌های کمدی و به عنوان مثال سه گانه اخراجی‌ها واقعاً سینما شلوغ بود.

سینما در سبد برنامه‌های فرهنگی ادارات قرار گیرد

تخم کار با تأکید بر اینکه جهت رونق سینماها می‌توان بخشی از بودجه فرهنگی هر اداره به اختصاص بلیط سینما برای کارکنان همان اداره اختصاص داده شود، اظهار کرد: همانطور که یک اداره و سازمان سبد معیشتی و برنامه رفاهی برای کارکنان خود در نظر می‌گیرد می‌تواند سبد فرهنگی شامل بلیت سینما و نیز برای کارمندانش در نظر گیرد. وی گفت: در راستای این موضوع بارها نامه به استانداری و فرمانداری نوشتیم ولی این نامه‌ها به بایگانی رفت. سید علی زمرم، معاون امور فرهنگی و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی نیز در این زمینه گفت: در حال حاضر هفت سینما در استان وجود دارد که به جز سینمای فردوس بقیه فعالیت دارند.وی درباره مشکل برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی چون درمیان که از نبود سینما رنج می‌برند، بیان کرد: به نظر این مشکل با ایجاد سینمای روباز حل نمی‌شود چون سینمای روباز با توجه به اقلیم استان (گرمای هوا در روز و گرد و خاک در برخی از شب‌ها) با اقبال رو به رو نخواهد شد.

سینماهای کوچک در شهرهای کم جمعیت ایجاد شود

زمزم ادامه داد: در مورد این شهرها به نظر با همکاری بخش خصوصی و شهرداری‌ها می‌توان سینمایی کوچک و با توجه به جمعیت آن شهرستان و با ۶۰-۷۰ صندلی ایجاد کرد.وی افزود: با توجه به اینکه بنیاد علوی برای محرومیت زدایی از درمیان ورود پیدا کرده است، پیشنهاد دادیم با همکاری بنیاد علوی، شهرداری و بخش خصوصی سینمای کوچکی در این شهرستان ایجاد شود.معاون امور فرهنگی و سینمایی فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی یادآور شد: در صورت ورود بخش خصوصی و بنیاد علوی ما در مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حد مقدورات کمک خواهیم کرد. وی درباره بزرگداشت روز ملی سینما در خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به اینکه روز سینما همزمان با ایام عزاداری ماه صفر شده است، قرار بر این است که در بازه زمانی ۶ تا دوازدهم مهر ما برنامه بزرگداشتی برای فعالین این عرصه در استان گرفته شود.در هر حال آنچه مسلم است حال و روز هنر هفتم در خراسان جنوبی خوب نیست و باید همه از دستگاه‌های فرهنگی دولتی تا بخش خصوصی و مردم کمک کنیم تا چراغ سینماها در استان خاموش نشود.

۴ شهرستان خراسان جنوبی بدون مبتلا به کرونا

در شبانه روز گذشته، ۴ شهرستان خراسان جنوبی بدون مبتلا به کرونا بوده است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۱۲۶ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۱۳ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۴ مورد از بیرجند، یک مورد از بشرویه، یک مورد از سربیشه، یک مورد از خوسف، یک مورد از طبس، ۳ مورد از قاینات و ۲ مورد از فردوس شناسایی شد.

راه آهن خراسان جنوبی روی ریل پیشرفت

تسنیم- استاندار خراسان جنوبی گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته ۸۰ میلیارد تومان برای تکمیل قطعه ۱۶ راه آهن بیرجند – قاین – یونسی اختصاص یافت. قناعت ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران به جلسه بررسی مصوبات سفر رئیس جمهور در حوزه باندهای دوم و راه‌آهن استان که با حضور معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد اشاره کرد و اظهار داشت: این جلسه دو مصوبه در پی داشت که روند اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند- قاین- یونسی را شتاب می‌بخشد. وی افزود: در این جلسه ضمن ارائه گزارشی جامع از روند اجرای مصوبات و پیشرفت فیزیکی پروژه‌های مرتبط، راهکارهای شتاب بخشیدن به شرایط موجود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. استاندار خراسان جنوبی گفت: صدور تضمین مورد نیاز بانک‌های عامل عضو کنسرسیوم بانکی جهت پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به مبلغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای راه آهن بیرجند – قائن – یونسی اولین مصوبه این نشست بود. قناعت اظهار کرد: اختصاص مبلغ ۸۰ میلیارد تومان جهت تکمیل قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود. استاندار خراسان جنوبی گفت: این دو مصوبه روند اجرای پروژه راه‌آهن بیرجند- قاین- یونسی را شتاب می‌بخشد. وی افزود: بر اساس مذاکرات صورت گرفته در این جلسه، بانک مرکزی و سازمان خصوصی‌سازی مکلف شدند به سرعت نسبت به صدور مجوزهای لازم مورد نیاز بانک‌های عامل در خصوص پرداخت تسهیلات ماده ۵۶ جهت تکمیل باندهای دوم استان به مبلغ ۱۹۰ میلیارد تومان اقدام کنند. این جلسه که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهر سازی استان برگزار شد، سه مصوبه بسیار مهم به همراه داشت.

معرفی ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی معافیت مالیاتی دارد

ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: فعالان حوزه صنعت و تولید در صورتی که در پروژه‌های تبلیغاتی خود، ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی را به‌طور همزمان معرفی و تبلیغ کنند به میزان هزینه‌کرد در آن پروژه از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شوند. هادی شاهوردی در نشستی با حضور مدیرکل امور مالیاتی استان و نمایندگانی از مجموعه‌های صنعت، معدن، تجارت و شرکت شهرک‌های صنعتی و دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری افزود: تولید محتواهای معرفی ظرفیت‌های گردشگری خراسان جنوبی به زبان‌های خارجی و هزینه‌کرد اعتبارات در تولید محتوای گردشگری به زبان‌های خارجی توسط اشخاص حقوقی به‌صورت ۱۰۰ درصد هزینه‌های قابل قبول مالیاتی حساب می‌شود و در سال جاری به‌طور کامل از پرداخت مالیات معاف است. وی گفت: براساس بند ۹ تبصره قانونی مشوق‌های مالیاتی در بودجه ۱۴۰۱ هزینه‌کرد اشخاص حقوقی برای تولید محتوای فرهنگی و آموزشی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری به زبان‌های خارجی با هماهنگی و تایید میراث فرهنگی به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی قلمداد می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: سرمایه‌گذاران حقوقی حوزه گردشگری و صنایع دستی در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته که از سال ۹۵ به بعد مجوز فعالیت گرفته‌اند، مشمول مالیات با نرخ صفر درصد می‌شوند. وی گفت: همچنین سرمایه‌گذاران حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ۲ شهرستان سرایان و درمیان از زمان بهره‌برداری پروژه به مدت ۲۰ سال مشمول بخشودگی و معافیت مالیاتی هستند. شاهوردی اظهار داشت: در حوزه تولید محتوای معرفی ظرفیت های گردشگری و صنایع دستی به زبان خارجی نیز مقرر شد با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، موسسات فرهنگی، هنری و سینمایی دارای رتبه بالا مشخص و از توان آنها برای این منظور استفاده شود. وی افزود: اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی برای آشنایی فعالان حوزه‌های گردشگری و صنایع دستی استان در شهرستان‌ها دوره‌های آموزشی آشنایی با قوانین و مقررات مالیاتی برگزار می‌کند.

کتابخانه مرکزی بیرجند در پیچ و خم اعتبارات

مهر- مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان‌جنوبی گفت: مجموع هزینه ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است. محمود حاجی اظهار کرد: قرارداد واگذاری زمین کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی منعقد و هزینه خرید آن نیز پرداخت شده است. مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این پروژه آماده آغاز فاز عملیاتی و اجرایی است، بیان کرد: این پروژه در ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر زیر بنا اجرا خواهد شد. حاجی ادامه داد: مجموع هزینه ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

اظهار امیدواری به باز شدن گره کتابخانه مرکزی در سفر رئیس جمهور

وی با اشاره به اینکه برای هزینه ساخت کتابخانه مرکزی بیرجند با استانداری و فرماندار بیرجند مکاتبه کرده‌ایم، افزود: اظهار امیدواری شده است بتوان این پروژه را در سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی مطرح و برای آن اعتبار جذب کنیم.مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی بیان کرد: تخصیص اعتبار برای پروژه کتابخانه مرکزی یک استان در سفرهای استانی رئیس جمهور سابقه دارد و در سفر هیئت دولت به اراک این اتفاق صورت گرفته است. حاجی با اشاره به نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابخانه‌ها، گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتقاد دارد که مجتمع‌ها و مصلی‌های بزرگ کشور باید مجهز به کتابخانه باشند و برای تأمین هزینه‌های کتابخانه ها نیز همکاری دارند. وی اظهار کرد: اگر پول و هزینه ساخت کتابخانه مرکزی به صورت یکجا تأمین شود آن را در یک فاز به اتمام می‌رسانیم و در غیر این صورت کار به نتیجه رسیدن پروژه در چند فاز طول خواهد کشید. مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه کتابخانه مرکزی نماد هویت فرهنگی شهر است، بیان کرد: پروژه کتابخانه مرکزی خراسان جنوبی به واسطه سبقه فرهنگی استان یکی از پروژه‌های اولویت دار و شاخص است. حاجی ادامه‌داد: باید همگی دست به دست هم دهیم تا این پروژه شاخص و سایر نمادهای فرهنگی در شهر و استان ما تقویت شود.

نخل کاران خراسان جنوبی به ۱۵ سردخانه نگهداری خرما نیاز دارند

صداوسیما- مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: شهرستان‌های طبس ونهبندان به ۱۵ واحد سردخانه نگهداری خرما نیاز دارد. شایسته گفت: پیش بینی می شود امسال ۳ هزار و ۵۰۰ تن خرما با تلاش هزار و ۶۰۰ نخل کار خراسان جنوبی از نخلستان‌های استان برداشت شود. وی با اشاره به اینکه نخل کاران هر کیلو خرما را ۴۰ هزار تومان به فروش می رسانند گفت : تمامی تولید خرما به صورت فله ای به فروش می رسد . مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود : هم اکنون نخل کاران در شهرستان‌های نهبندان وطبس در حال برداشت خرما هستند، خرمایی که متاسفانه در نبود سردخانه و بسته بندی به صورت فله‌ای به فروش می‌رسد. شایسته با اشاره به اینکه مشکل بزرگ نخل کاران خراسان جنوبی بسته بندی مناسب ونبود سردخانه نگهداری این محصول ارزشمند است افزود: این موضوع زمینه گلایه کشاورزان و نخل داران را به وجود آورده است. مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه متقاضیان این استان خواستارایجاد سردخانه‌های کوچک با ظرفیت زیر ۵ تن هستند گفت: متاسفانه برای سردخانه‌های کوچک با ظرفیت زیر ۵ تن مجوز صادر نمی‌شود و همچنین تسهیلاتی نیز ارائه نمی‌شود. شایسته افزود: با توجه به اینکه این شهرستان‌ها سردخانه نگهداری خرما ندارد برای همین در زمینه بسته بندی نیز مغفول مانده است. وی گفت: ارزش تولیدات خرمای امسال ۱۳۰ میلیارد تومان است که این میزان تولیدات نسبت به سال گذشته به دلیل گرمای زودرس و عوامل طبیعی ۲۰ درصد کاهش داشته است. شایسته تعداد بهره برداران خرما را هزار و ۶۰۰ خانوار عنوان کرد و افزود: ارقام تجاری این محصول کبکاب، مضافتی، زاهدی و ارقام محلی خاره خُش و پُرکو است.

نرخ شاخص های تورمی در خراسان جنوبی مشخص شد

بازار- آخرین تغییرات شاخص های تورمی کشور از سوی مرکز آمار ایران منتشر و بر اساس این آمار نرخ دو شاخص بالاتر از میانگین کشوری به ثبت رسید. با بررسی جداول شاخص قیمت مصرف کننده به تفکیک استان ها در تیر و مرداد ماه که از سوی مرکز آمار ایران منتشر شده نرخ تورم ماهانه، نقطه ای و ۱۲ ماهه در خراسان جنوبی در مرداد ۱۴۰۱ به ترتیب ۲.۱ ۵۱.۷ و۴۲.۲ درصد بود، با توجه به این که میانگین کشوری این شاخص ها هم به ترتیب ۲، ۵۲.۲ و ۴۱.۵ درصد اعلام شده، نرخ دو شاخص تورمی در این استان از میانگین کشوری آن بالاتر است. همچنین نرخ تورم ماهانه نقطه به نقطه و ۱۲ ماهه در خراسان جنوبی در تیر ۱۴۰۱ به ترتیب ۴.۵، ۵۲.۷و ۴۱.۵ درصد بود؛ این یعنی، در مقایسه دو ماه تیر و مرداد، شاهد کاهش نرخ تورم ماهانه و نقطه ای و افزایش نرخ تورم ۱۲ ماهه در این استان هستیم. نرخ تورم ماهانه، نقطه ای و ۱۲ ماهه در تهران در ماهی که گذشت به ترتیب ۲.۴، ۴۸.۸ و ۳۹.۷ درصد بود در حالی که نرخ تورم ماهانه در خراسان جنوبی از تهران کمتر شده، اما نرخ تورم نقطه ای و ۱۲ ماهه این استان از پایتخت بیشتر است. بر اساس آن چه در درگاه ملی آمار ارائه شده، خراسان جنوبی در ماه گذشته، هجدهمین استان دارای بیشترین نرخ تورم ۱۲ ماهه بود که جایگاهش نسبت به ماه قبل از آن، تغییری نکرده است.

نهایی شدن اغلب مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، در حوزه نفت

امتحانی- در جلسه دیدار استاندار خراسان جنوبی با وزیر نفت به این نکته تأکید شد که اغلب مصوبات سفر رئیس جمهور به استان، در حوزه نفت عملیاتی و نهایی شده است. قناعت در این جلسه که به منظور بررسی آخرین وضعیت مصوبات سفر رئیس جمهور به استان صورت گرفته بود، با اشاره به اینکه یکی از مصوبات سفر، گازرسانی به ۱۶۹ روستا در استان بود، تصریح کرد: با تحقق این مصوبه، هفته دولت جشن پایان گازرسانی به جمعیت شهری و روستایی استان برگزار شد. استاندار، اقدامات وزارت نفت و شرکت گاز را در این زمینه قابل تحسین خواند و اظهار کرد: تلاش های مدیران استان و مساعدت های وزارت نفت و شرکت گاز، قابل تقدیر است. قناعت با اشاره به پیشنهادات استان برای سفر دوم رئیس جمهور، همراهی وزارت نفت درخصوص قطعی شدن این موارد و نهایی شدن آنها در قالب مصوبات سفر را خواستار شد. وی به دو پروژه مهم وزارت نفت در استان اشاره کرد و تسریع در روند اجرای آنها را تیز خواستار شد.

بازگشت ۶ هزار زائر اربعین خراسان جنوبی به کشور

مهر- مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای بازگشت زوار اربعین به استان اندیشیده شده است، گفت: تاکنون ۶ هزار زائر اربعین خراسان جنوبی به کشور بازگشته‌اند. نوفرستی با بیان اینکه از خراسان جنوبی ۴۲ هزار نفر برای سفر پیاده روی اربعین در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند، اظهار کرد: ۳۴ هزار نفر از این افراد نیز ثبت نام خود را قطعی کرده‌اند. مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه قریب ۶ هزار نفر از زائران خراسان جنوبی به کشور برگشته‌اند، بیان کرد: تمهیدات لازم برای بازگشت زائران سید الشهدا (ع) به طور کامل اندیشیده شده است. نوفرستی ادامه داد: سرگروه‌های کاروان‌ها زمانی که با زائر قرارداد می‌بندند برای مسیر رفت و برگشت است. وی گفت: از این جهت زمان برگشت هم برای ما در حج و زیارت و هم متولی اتوبوس و وسیله نقلیه ای که آنان را به کشور باز می‌گرداند، مشخص است. نوفرستی یادآور شد: زائران و هم استانی‌هایی که به صورت شخصی به این سفر رفته‌اند نیز وسیله نقلیه خود را در پارکینگ‌های مرز گذاشته و مشکلی برای بازگشت ندارند.

اشتغال حدود ۶۰۰ نفر در معادن مس خراسان جنوبی

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه زمینه اشتغال برای ۵۷۱ نفر در معادن مس خراسان جنوبی فراهم شده است؛ گفت: بیشترین اشتغالزایی در معادن مس استان مربوط به معدن مس قلعه زری در خوسف با ۳۲۵ نفر است. عباس جرجانی افزود: ذخیره قطعی ماده معدنی مس به عنوان یکی از مواد معدنی شاخص و راهبردی در خراسان جنوبی بیش از ۲۷ میلیون تن است که بیشترین آن در معدن نهبندان با ۱۵ میلیون تن است. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۶ معدن مس در خراسان جنوبی وجود دارد گفت: از این تعداد ۲۰ معدن فعال است که بیشترین معادن از لحاظ تعداد مربوط به شهرستان قائنات با ۸ معدن مس است. مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: استخراج سالانه معادن مس استان یک میلیون و ۵۳۰ هزار تن در سطح ۳۰۱ کیلومتر مربع است که در این معادن بیش از ۸۵ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اولیه صورت گرفته است.

درخشش دانش آموزان استان در جشنواره نوجوان خوارزمی

مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از درخشش تیم ۱۷ نفره دانش آموزان استان در مرحله کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی خبر داد. موسوی نژاد، با اشاره به اینکه در این تیم، ۱۱ دختر و ۶ پسر حضور داشتند افزود: دانش آموزان خراسان جنوبی، در ۹ رشته دست سازه، ریاضیات، ادبیات فارسی، کد نویسی، مناظره علمی، بازارچه کسب وکاردانش آموزی، پژوهش، فعالیت‌های آزمایشگاهی وزبان خارجی در این جشنواره شرکت کرده بودند. وی با بیان این که در تیم ۱۷ نفره خراسان جنوبی دانش آموزانی از شهرستان‌های بیرجند، خوسف، فردوس و نهبندان در مرحله کشوری جشنواره نوجوان خوارزمی بودند، گفت:تمامی شرکت کنندگان موفق به دریافت تندیس جشنواره نوجوان خوارزمی، لوح تقدیر گواهینامه اثر برگزیده جشنواره نوجوان خوارزمی، کارت هدیه ده میلیون ریالی و هدایای غیرنقدی دیگر شدند.

کلینیک دوم دندانپزشکی بیمارستان حضرت ابوالفضل العباس(ع) بیرجند راه اندازی می‌شود

مدیر بیمارستان تأمین اجتماعی حضرت ابوالفضل العباس بیرجند از پیگیری راه اندازی کلینیک دوم دندانپزشکی در این بیمارستان خبر داد. هاشمی گفت: با توجه به اینکه مردم استان و شهر بیرجند اقبال زیادی از کلینیک دندانپزشکی این بیمارستان دارند و بیش تر اوقات نوبت‌ها پر می‌شود پیگیر آن هستیم تا بتوانیم کلینیک دوم دندانپزشکی را در بیمارستان میلاد ۳ راه اندازی کنیم. وی با بیان اینکه هم اکنون ویزیت و کشیدن دندان برای افراد تحت حمایت تأمین اجتماعی کاملا رایگان است، افزود: در بحث پر کردن و‌ عصب کشی نیز درصدی از افراد دریافت می‌شود. هاشمی با بیان اینکه هم اکنون درمانگاه بیمارستان تأمین اجتماعی در ۲ شیفت صبح و عصر فعالیت است، اظهار کرد: افراد برای نوبت گیری ساعت ۶ صبح روز قبل، با شماره ۳۱۲۱ تماس بگیرند.

تایید انتخاب رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه ۴۹ کمیته تعیین رؤسای دانشگاه‌ها، حکم دکتر موسوی میرزایی سرپرست دانشگاه علوم پزشکی به تایید شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. عاملی افزود: در جلسه ۴۹ کمیته تعیین روسای دانشگاه‌ها با حضور آقایان دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر عین الهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها و دکتر محمدرضا مخبر دزفولی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، هفت نفر از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی تأیید انتخاب شدند.

توسعه اینترنت پرسرعت در روستای پیشبر خراسان جنوبی

مدیر مخابرات منطقه با بیان اینکه پوشش اینترنت پرسرعت با ارتقای تکنولوژی سایت همراه روستای پیشبر از توابع شهرستان زیرکوه توسعه یافت، گفت: سایت همراه روستای پیشبر ارتقا پیدا کرد و پوشش اینترنت پرسرعت همراه در این روستا از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات (uso) با همکاری شبانه روزی کارکنان پرتلاش مخابرات منطقه برقرار شد. حسن آذری نصرآباد افزود: با اجرای این پروژه اتصال به اینترنت پرسرعت برای ۱۲۶ خانوار این روستا فراهم شد.

تولید ۷۲ هزار قطعه رودوزی سنتی در خراسان جنوبی

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بانوان خراسان جنوبی از ابتدای سال تاکنون ۷۲ هزار قطعه رودوزی سنتی تولید کردند، گفت: ۶۰ درصد رودوزی های سنتی در روستا‌های استان تولید شده است. شاهوردی با بیان اینکه میزان تولید افراد در ۲۴ روز کاری ۱۲ هزار قطعه است، افزود: ارزش تولید رودوزی های سنتی ۱۵ میلیارد تومان است . مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی افزود : عمده روزدوزی‌های سنتی استان شامل رومیزی، کوسن ،جانماز، شال و پیراهن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت