اخبار استانی

مجوز صادرات زعفران خراسان جنوبی به چین اخذ شد

ایرنا- معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه چهارشنبه شب وارد بیرجند شد. حضور در نشست کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، تزانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند و نشست شورای مدیریت روابط خارجه استان، بازدید از مرز ماهیرود و یزدان از برنامه‌های سفر معاون وزیر امور خارجه به خراسان جنوبی است.
معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در نشست شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی استان گفت: مسیرهای مختلف را برای صادرات کالا به بازار جهانی می‌رویم و تمرکز دولت بر ترانزیت کالا از طریق تنوع مسیرهای صادراتی است. مهدی صفری با تاکید بر اینکه نباید تمرکز خراسان جنوبی در زمینه سرمایه‌گذاری و مسائل تجاری فقط بر کشور افغانستان باشد گفت: بسیاری از کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس و آسیای مرکزی و حتی آفریقا می‌تواند بازارهای خوبی برای کالاهای این استان باشد. صفری گفت: برای مرکبات، عسل، پای مرغ، سیب، لبنیات و زعفران مجوز صادارت به چین را گرفته‌ایم زیرا بازار چین و روسیه به زرشک و زعفران ما علاقه زیادی دارند. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه افزود: مجوز صادرات زعفران خراسان جنوبی به چین اخذ شده است و می‌توان تلاش کرد زرشک خراسان جنوبی را در آینده به‌طور کامل چینی‌ها بخرند. وی تاکید کرد: باید مسیر ترانزیتی چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد هم کامیونی و هم ریلی هرچه زودتر شکل بگیرد، توافقی با کشورهای آسیای مرکزی و روسیه کردیم که ۳۰ میلیون تن در سال است در حالی که ظرفیت ما در کشور ۱۵ میلیون تن است و قبلا پنج میلیون تن بوده است. صفری افزود: باید چینی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در بخش زعفران استان بیاوریم که با این اقدام می‌توان استان را توسعه داد، همچنین می‌توانیم در راستای صادرات از خراسان جنوبی به پاکستان کمک کنیم. وی گفت: معادن خراسان جنوبی ثروت بالایی دارد که قزاق‌ها، ازبک‌ها و تاجیک‌ها حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش معدن خراسان جنوبی هستند و ما هم تشویق و پیگیری خواهیم کرد.

استاندار: محدودیتی در توسعه روابط تجاری نداریم

استاندار هم در این نشست گفت: در روابط تجاری و اقتصادی متوقف و متمرکز بر کشور افغانستان نیستیم و از ظرفیت‌های تجاری کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس هم استفاده خواهیم کرد. جواد قناعت اظهار داشت: در این خصوص دیدارهایی با پنج سفیر از کشورهای آسیای میانه در تهران داشته‌ایم که برخی از آنها اعلام آمادگی کردند که ارتباط اقتصادی با خراسان جنوبی داشته باشند. وی با تاکید بر فعال سازی اتاق تجارت استان فراه و خراسان جنوبی، گفت: در این خصوص نیاز است که سرکنسول‌گر ایران در استان هرات افغانستان در این بخش به ما کمک کند و استان فراه را در این زمینه کمک و تشویق کند که نشست‌های تجاری بین اتاق‌های ۲ استان صورت بگیرد.
قناعت عنوان کرد: درخواست ما ایجاد کنسولگری و یا ایجاد یک شعبه از کنسولگری مشهد در خراسان جنوبی و ایجاد کنسولگری ایران در استان فراه است، چرا که این ۲ موضوع مکمل هستند و این از درخواست‌های تجار افغانستانی در نشست‌های مختلف است. وی ادامه داد: صادرات سوخت به استان‌های هرات و فراه افغانستان از اهمیت زیادی برخوردار است، همچنین گازرسانی به روستای کلاته نظر افغانستان یک فرصت بسیار خوب است.
استاندار گفت: درخواست طرف افغانستانی تکمیل راه ترانزیتی میل ۷۸ به استان فراه افغانستان است که با اجرای این طرح، مسیر تجاری خراسان جنوبی به کابل نزدیک می‌شود و برای تجار افغانستانی این راه مقرون به صرفه‌تر خواهد بود.

پیش‌بینی افزایش صادرات ایران به ۵۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه تراز تجارت خارجی ایران در دو ماه ابتدای سال جاری مثبت بود، گفت: پیش بینی می‌شود میزان صادرات امسال به ۴۵ تا ۵۵ میلیارد دلار برسد. مهدی صفری در کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، ترانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند، یکی از مشکلات بخش کشاورزی را واردات کود دانست و تصریح کرد: کود پتاس و فسفات از چین وارد می‌شود که در ماه‌های اخیر از کشورهای دیگر نیز واردات داریم و توافقات لازم در این زمینه انجام شده است. وی ادامه داد: توافق شده کالاهایی مانند ذرت، جو و گندم وارد و در مقابل محصولات شیمایی مانند کود اوره در اختیار کشورهای دیگر قرار بگیرد.
وی با اشاره به وضعیت صادرات با کشور افغانستان و هم مرزی آن با خراسان جنوبی گفت: اتاقهای بازرگانی سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی باید با همدیگر کنسرسیومی در جهت صادرات تشکیل دهند. وی بیان کرد: در زمینه محصولات کشاورزی مطرح شد که خراسان جنوبی کشت فراسرزمینی را در کشور افغانستان در دستور کار قرار دهد که می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.
وی یادآور شد: در بازدید از مرز ماهیرود و یزدان، برخی مشکلات از قبیل نبود زیرساخت‌ها وجود داشت که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد. صفری با تاکید بر اینکه نظارت و کنترل در مرز از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: باید از ظرفیت و پتانسیل‌های موجود در مرزهای استان به درستی استفاده شود. وی افزود: درخواست‌ها و مطالبات مربوط به مرزهای خراسان جنوبی باید از طریق استانداری به ما ارسال شود وظیفه ما نیز پیگیری و رفع مشکلات بوده و خود را موظف به رفع آن می‌دانیم.

بازارچه‌های مرزی نقش مهمی در معیشت مرزنشینان دارند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: بازارچه‌های مرزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در معیشت مرزنشینان و توسعه صادرات داشته باشند. محسن احتشام در این کمیسیون افزود: تولیدکننده و صادرکنندگان امروزه در شرایط تحریم مشکلاتی دارند و انتظار داریم وزارتخانه‌ها تنها به چند مکاتبه اکتفا نکنند بلکه در کنار تولیدکننده و صادرکنندگان باشند.
وی اظهار داشت: همانطور که در بازدید از مرزهای استان مشاهده کردید این سمت مرز مشکل زیادی نداریم و مسئولان به بهترین نحو نقش آفرینی کرده و همراه صادرکننده و تولیدکننده هستند اما عمده مشکلات مربوط به قوانین و مقررات آنطرف مرز است. رئیس اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: تغییر و تحولات و بی‌ثباتی در افغانستان سبب شده هر روز تغییراتی را شاهد باشیم که عملا سبب فراز و نشیب‌های برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان شود.
وی با اشاره به مبادله تعرفه‌های ترجیحی در کمیسیون صادرات، گفت: تعرفه صادرات زعفران از افغانستان به هند صفر است اما از ایران ۳۵ درصد تعرفه صادراتی دارد و امروز افغانستان یکی از مقصدهای صادراتی زعفران شده است. رئیس اتاق بازرگانی بیرجند افزود: از این طریق زعفران به نام افغانستان صادر می‌شود در این زمینه درخواست داریم مشکل صادرات زعفران که معیشت جمعی کثیری از مرزنشینان را شامل می‌شود را هموار کنید.

روابط تجاری استان با کشورهای آسیای میانه توسعه می‌یابد

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی گفت: با توجه به هماهنگی‌ و دیدار با سفرای کشورهای ترکمنستان، تاجیکستان، گرجستان، ارمنستان و قرقیزستان روابط تجاری استان با کشورهای آسیای میانه توسعه می‌یابد. مهدی حیدری‌فرد هم در این کمیسیون ادامه داد: بعد از تغییراتی که با حضور طالبان در افغانستان رخ داد مرز ماهیرود حتی یک روز تعطیل نبود که این از افتخارات استان و بخش خصوصی است. حیدری‌فرد با تاکید بر اینکه بخش خصوصی استان نیازمند یک رویکرد جدید است، تصریح کرد: استان و تجارت آن نگاه صرف به صادرات دارد در این صورت صادرات تنها راه حضور در بازارهای بین‌المللی است. وی عنوان کرد: بخش خصوصی استان بیشتر روی تجارت با افغانستان متمرکز شده است در حالیکه با توجه به جایگاه استان با همکاری و همراهی استاندار خراسان جنوبی محور کار را از افغانستان به آسیای میانه توسعه دادیم و در یک ماه گذشته با پنج نفر از سفرای کشورهای مختلف دیدار داشتیم.

ارزآوری برای کشور اولویت دیپلماسی اقتصادی است

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی که در سایت مرزی ماهیرود برگزار شد، گفت: اولویت معاونت دیپلماسی اقتصادی این وزارتخانه، ارزآوری به داخل کشور با افزایش صادرات است. مهدی صفری افزود: ۱۰ مولفه را تعریف کردیم و با این مولفه‌ها مسائل تامین ارز را برای کشور دنبال می‌کنیم که یکی از آنها صادرات و دیگری واردات مفید است. وی با اشاره به همجواری خراسان جنوبی با کشور افغانستان ادامه داد: در ۲ دهه اخیر تحولات زیادی در مرز خراسان جنوبی ایجاد شده که یکی از این تحولات ایجاد جاده دسترسی به نوار مرزی در شرق کشور است.

درخواست راه‌اندازی کنسول غیرمقیم در خراسان جنوبی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم در این نشست گفت: پیگیری وزارت امور خارجه برای راه‌اندازی کنسول غیرمقیم در خراسان جنوبی یکی از مهمترین درخواست‌های استان است. جواد اشرفی افزود: با راه‌اندازی کنسول غیرمقیم، خدمات مورد نیاز تجار و مسافران هفته‌ای ۲ یا سه روز در استان ارائه خواهد شد. وی تصریح کرد: ‌در حال حاضر تجار استان فراه افغانستان برای دریافت خدمات باید به هرات مراجعه کنند و تجار خراسان جنوبی نیز خدمات مورد نیاز خود را از خراسان رضوی دریافت می‌کنند که این موضوع دسترسی تجار و مسافران به خدمات را سخت و زمان‌بر می‌کند.
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری همچنین گفت: در بازدید معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه از بازارچه مرزی یزدان مقرر شد موضوع راه‌اندازی گمرک یزدان در سطح ملی پیگیری شود.
رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان جنوبی هم گفت: به دنبال این هستیم که همزمان با فصل برداشت محصولات استراتژیک خراسان جنوبی، همایش سرمایه‌گذاری را در استان برگزار کنیم و همزمان همایش روز مزرعه را نیز داشته باشیم. مهدی حیدری‌فرد اظهار داشت: تشکیل شورای مدیریت روابط خارجی پیشنهاد وزارت امور خارجه بوده که به استان‌های کشور ابلاغ شده و هدف از تشکیل آن نظم‌بخشی به تحرکات روابط خارجی و هم‌افزایی مدیران متولی است.
وی با اشاره به اینکه استفاده از ظرفیت‌های آژانس بین‌المللی ژاپن “جایکا” در دستور کار قرار دارد گفت: به دنبال این هستیم که از ظرفیت این نهاد استفاده کنیم و دعوتنامه برای سفیر ژاپن ارسال شده است. حیدری‌فرد عنوان کرد: برای حضور بخش‌ خصوصی در نمایشگاه‌های بین‌المللی نیاز است که حمایت بخش دولتی از بخش خصوصی بیشتر شود تا اعزام هیات به این نمایشگاه‌ها را داشته باشیم.
وی با اشاره به همکاری‌های علمی و آموزشی با کشورهای مختلف گفت: چند پیشنهاد از کشورهای مختلف از جمله افغانستان و هند داشته‌ایم که به دانشگاه‌های استان ارسال شده ولی پاسخی دریافت نکردیم.

شناسایی ۳ مبتلا‌ی جدید کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۳ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت:از ۳۶ تست مولکولی و سریع کرونا در استان ۳ بیمار جدید شناسایی شدند. شریف زاده افزود: هم اکنون نیز ۱۵ بیمار مبتلا به بیماری‌های تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۵ مورد کرونا مثبت است. وی گفت: خوشبختانه بیمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بستری و بدحال نداریم.

افزایش ساعت کار ۳ کتابخانه

مهر- حاجی، مدیرکل کتابخانه های عمومی گفت: در بیرجند دو کتابخانه استاد سعیدی و کتابخانه محمدعلی کریم پور و در شهرستان قاینات هم کتابخانه شهید بهشتی تا ساعت ۲۱ خدمات رسانی به اعضا را انجام می دهند.

انتخاب رئیس هیات فوتبال استان

مجمع عمومی انتخاب رئیس هیات فوتبال خراسان جنوبی با حضور ۲۳ نفر از اعضای این مجمع برگزار و حسن قهوه‌چی با ۱۵ رای به عنوان رئیس هیات فوتبال استان انتخاب شد.

۱۶۸ طرح صنایع‌دستی مشمول تسهیلات بودجه ۱۴۰۰ شد

ایسنا- مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۶۸ طرح صنایع‌دستی مشمول تسهیلات بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ شد. هادی شاهوردی، اظهار کرد: ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای این طرح‌ها مصوب شد.

افزایش ۱۲۹ درصدی پرونده‌های ورودی تعزیرات

مهر- حسین حسن پور مدیرکل تعزیرات حکومتی گفت: طی سه ماهه سال جاری تعداد پرونده‌های ورودی به تعزیرات خراسان جنوبی در حوزه کالا و خدمات هزار و ۵۹۵ پرونده بوده که رشد ۱۲۹ درصدی را نشان می دهد.

رکوردزنی گرما در خراسان‌جنوبی

علیرضا خندان رو، مدیرکل هواشناسی گفت: در هفته‌ای که گذشت، گرمای هوا در خراسان جنوبی رکوردزنی کرد و طبس دمای ۴۸ درجه را گذراند.

مراسم ازدواج آسان به سبک علوی و فاطمی در بیرجند

۱۴ زوج جوان، در سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) آغاز زندگی مشترک خود را جشن گرفتند. رئیس اداره اوقاف و امور خیریه بیرجند گفت: به همه این زوج‌ها هدایای نقدی و همین طور سفر به مشهدمقدس اهدا می شود.

اهدای ۸۱۲ کولر و یخچال به نیازمندان

معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری در بازدید از اولین طرح کمکهای کمیته امداد استان گفت: در این مرحله ۸۱۲ دستگاه یخچال و کولر آبی بین مددجویان نیازمند توزیع می‌شود. عباس زاده، ارزش این تعداد کولر و یخچال را با توجه به قیمت درب کارخانه بیش از ۳۷ میلیارد ریال عنوان کرد.

اجاره رایگان ۱۰ واحد تجاری برای اشتغال معلولان طبس

خیر طبسی ۱۰ واحد تجاری را بصورت اجاره رایگان برای اشتغال معلولان این شهرستان واگذار کرد. آقای صفایی مدیرعامل شرکت نخل طلایی طبس، ۱۰ واحد تجاری خود را برای راه اندازی اشتغال توانخواهان بهزیستی شهرستان بصورت اجاره رایگان واگذار کرد.

مصوبه سران قوا درخصوص اجاره‌بها نشانه توجه به مردم است

ایرنا- امام جمعه موقت بیرجند گفت: مصوبه سران قوا درخصوص میزان افزایش و تمدید اجاره‌بهای منازل، مصلحتی برای توجه و همدردی بیشتر با همدیگر است که باید نسبت به آن مراقب و هوشیار باشیم. حجت‌الاسلام مهدی رحیم‌آبادی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند افزود: امروز فشار اقتصادی بر مردم برگرفته از جریان استکباری و نفوذی وجود دارد اما جریان نفوذ و نفاق با وجود هماهنگی سران قوا تمام نمی‌شود بلکه پررنگ‌تر هم می‌شود.

هوای ۲ شهرستان ناسالم شد

ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: کیفیت هوای شهرستان نهبندان در وضعیت بسیار ناسالم و شهرستان بیرجند در وضعیت ناسالم است. اسدا… حاتمی اعلام کرد: شهرستان نهبندان با شاخص ۲۶۵ و شهرستان بیرجند با شاخص ۱۰۷ در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

سفر نایب رئیس مجلس به استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی دومین بار در سال جاری به این استان سفر می‌کند. عباس‌زاده اعلام کرد: مقصد سفر علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس به استان، شنبه یازدهم تیرماه ، شهرستانهای سربیشه و نهبندان است.

تشدید نظارتها در دخل و تصرف اراضی دولتی استان

تسنیم- حجت الاسلام وحدانی‌نیا، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری در آیین تکریم و معارفه رئیس دادگستری شهرستان نهبندان با بیان اینکه بخشی از پرونده‌های دادگستری مربوط به اراضی ملی است گفت: نظارتها برای دخل و تصرف اراضی دولتی در استان تشدید می‌شود. در این مراسم حجت الاسلام جواد معانی به عنوان رئیس جدید دادگستری نهبندان معرفی و از زحمات محمد حسن مختاری قدردانی شد.

بیش از چهار هزار زوج در نوبت دریافت وام ازدواج

ایرنا- معاون فرهنگی و امور جوانان اداره‌ کل ورزش و جوانان در نشست خبری گفت: در حال حاضر چهار هزار و ۴۶۴ زوج استان در نوبت دریافت وام ازدواج خود هستند و مجموع وام پرداخت شده به متقاضیان از ابتدای امسال ۱۳۷ میلیارد و ۸۲۲ میلیون تومان بوده است.

آغاز خریدتضمینی دام نر پرواری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی از آغاز خرید تضمینی دام نر پرواری سبک و سنگین در استان خبر داد. جعفری گفت: خرید تضمینی دام نر پرواری سبک و سنگین به تدبیر وزیر جهاد کشاورزی در خراسان جنوبی شروع و از دیروز قیمت گذاری آن ابلاغ شده است.او گفت: با مشارکت اتحادیه دامداران دام‌های خریداری شده به کشتارگاه حمل و پس از کشتار به صورت کارتن شده تحویل پشتیبانی امور دام می‌شود.

دستگیری سارق با ۳۰ فقره سرقت منزل در بیرجند

ایرنا – فرمانده انتظامی شهرستان بیرجند گفت: ماموران انتظامی این شهرستان یک سارق را دستگیر کردند که به ۳۰ فقره سرقت منزل و اماکن خصوصی اعتراف کرد. وی با بیان اینکه ماموران با توجه به اظهارات سارق دستگیر شده ۲ نفر مالخر را شناسایی و دستگیر کردند افزود: در این رابطه سه متهم دستگیر شدند که متهمان دستگیر شده به همراه پرونده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

پنجره و صدای واحد لازمه توسعه صنعتی خراسان جنوبی است
ایرنا – مدیرکل صنعت، معدن‌ و تجارت خراسان جنوبی گفت: نگاه جزیره‌ای به حوزه‌های کاری و بخشی‌نگری از موانع توسعه و پیشرفت استان در بخش‌های مختلف است و برای توسعه صنعتی باید صدا و پنجره واحد داشته باشیم.جرجانی افزود: خراسان جنوبی از لحاظ جغرافیایی منطقه‌ای وسیع و سومین استان پهناور ایران است که بزرگترین ذخیره زغالی کشور را در شهرستان طبس به خود اختصاص داده است.وی گفت: یکی از اولویت‌های صنعت و معدن در خراسان جنوبی ایجاد و توسعه صنایع فرآوری معدن است که در معادن متعدد استان مورد توجه قرار گرفته و همچنان باید در این زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری‌های بیشتری صورت بگیرد.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی شهرستان خوسف را یکی از مناطق پرظرفیت این استان در حوزه صنعت و معدن نام برد و افزود: معادن طلای خوبی در سال‌های اخیر شناسایی شده و در ۲ معدن صنایع فرآوری ایجاد شده که تولید شمش طلا را به دنبال داشته است.
وی جلوگیری از خام‌فروشی را یکی از اولویت‌های استان عنوان کرد و گفت: برای ایجاد زنجیره تولید و ارزش افزوده محصولات باید صنایع پایین دستی از جمله ساخت و ساز طلا و جواهرات در استان راه‌اندازی شود. جرجانی ادامه داد: به دلیل اهمیت این محصول معدنی در کنار نبود صنایع فرآوری، معدنکار تمایل دارد محصول خود را سریع وارد بازار کند لذا اگر واحدهای تولیدی طلا ایجاد شود در اقتصاد و اشتغال منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
وی گفت: ظرفیت‌های بسیار خوب معدنی در شهرستان‌های استان نهفته است که برای فعال‌سازی آنها باید دستگاه‌های اجرایی با تعامل و هم‌افزایی در این مسیر فعالیت کنند. مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با اشاره به وسعت ۱۵۰ هزار کیلومتر مربعی استان افزود: از این میزان ۱۲ تا ۱۳ درصد جزو منطقه حفاظت شده و حدود ۳۴ درصد بلوکه منابع طبیعی است که در ۸۰ هزار کیلومتر وسعت استان فعالیت معدنی زمینه اشتغال بیش از ۱۳ هزار نفر را فراهم کرده است. وی ذخایر غنی زغال‌سنگ در منطقه نایبندان طبس را یادآور شد و گفت: می‌توان با رعایت الزامات زیست‌محیطی در مناطق حفاظت شده محیط زیست و اراضی بلوکه منابع طبیعی فعالیت کرد ضمن اینکه بخش خصوصی غالبا متعهد به انجام مسئولیت اجتماعی و حفظ منابع طبیعی است.جرجانی اظهار داشت: ذخایر معدنی خوبی در برخی مناطق استان شناسایی شده که باید با کسب مجوزهای لازم به مرحله استخراج و بهره‌برداری برسد و با پشتیبانی رسانه‌ها و همراهی دستگاه‌های ذیربط می‌توان کارهای بزرگی را در استان انجام داد.وی افزود: معتقدیم در خراسان جنوبی با توجه به ظرفیت‌های عظیم معدنی، باید از معدن به صنعت و از صنعت به تجارت برسیم.

زخم کهنه درمان در خوسف

ایرنا- پروژه بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف که سال هاست نیمه کاره رها شده و به زخمی بر پیکره درمان این شهرستان تبدیل گردیده پنج شنبه گذشته مورد بازدید استاندار قرار گرفت. قناعت گفت: گاهی برای یک پروژه اعتبار موجود نیست اما برای بیمارستان خوسف ۱۵ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده که ۱۰ میلیارد تومان آن نقدی در حساب است لذا دانشگاه علوم پزشکی و فرمانداری باید تکمیل این پروژه را به‌جد دنبال و دلایل تاخیر را توضیح دهند.
استاندار گفت: برای تسریع در تکمیل بیمارستان ۳۲ تختخوابی خوسف که مطالبه به‌حق مردم است با توجه به وجود اعتبار لازم، موضوع تکمیل این پروژه پیگیری می‌شود. جواد قناعت در نشست شورای اداری شهرستان خوسف که در پایان سفر یک روزه به این شهرستان برگزار شد افزود: برای توسعه زمین بیمارستان نشستی توسط معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری با حضور فرماندار، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه‌های مرتبط برگزار و برای توسعه بیمارستان تصمیمات لازم گرفته شود.
استاندار اظهار داشت: ۵۰ کیلومتر جاده ماژان – معدن قلعه‌زری نیازمند بازسازی و بهسازی است که از این میزان ۱۰ کیلومتر وضعیت نامناسب‌تری دارد و باید در اولویت قرار گیرد. وی با بیان اینکه برای بهسازی این مسیر ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است افزود: از این میزان پنج میلیارد تومان توسط اداره راه و شهرسازی برای تامین قیر، ۲.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و ۲.۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرستان تامین خواهد شد.
قناعت گفت: درخصوص میدان ورودی شهر خوسف از سمت بیرجند تحت عنوان میدان شهید سلیمانی، جلسه‌ای توسط معاون عمرانی استاندار برگزار شود. وی بیان کرد: در این خصوص مصوبه شورای ترافیک را داریم که اگر نیاز به بازنگری ندارد و مصوبه قبلی مورد تایید است.
قناعت اظهار داشت: در این سفر یک میلیارد تومان برای گلزار شهدای شهرستان از محل اعتبارات استانی اختصاص پیدا کرد. وی گفت: برای تکمیل مجتمع فرهنگی هنری و سالن آمفی تئاتر خوسف هفت میلیارد تومان اعتبار نیاز است که از محل اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور اختصاص داده می‌شود.
استاندار اظهار داشت: برای تکمیل دارالقرآن خوسف یک میلیارد تومان از محل اعتبار استانی اختصاص یافت و برای تکمیل استخر سرپوشیده خوسف که از دغدغه‌های اداره ورزش و جوانان و فرماندار بود نیز چهار میلیارد تومان از متمم سفر رئیس جمهور و مابقی اعتبار در سفر وزیر ورزش و جوانان در هفته‌های آتی به بیرجند پیگیری خواهد شد.
استاندار با بیان اینکه برای تکمیل گود زورخانه‌ خوسف یک میلیارد اعتبار استانی و یک میلیارد اعتبار شهرستانی اختصاص می‌یابد، گفت: سایر اعتبار مورد نیاز هم در سفر وزیر ورزش پیگیری می‌شود.
وی ادامه داد: برای تکمیل ساختمان اداره ورزش و جوانان شهرستان خوسف هم ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار استانی اختصاص می‌یابد.
قناعت گفت: برای تکمیل ساختمان بهداشت و درمان شهرستان در صورت تامین یک میلیارد تومان از محل اعتبارات شهرستان، یک میلیارد تومان اعتبار استانی هم تامین خواهد شد. وی افزود: مقرر شد روشنایی شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان انجام و تا هفته دولت بهره‌برداری شود، درخصوص آسفالت معابر هم یک میلیارد تومان اعتبار استانی به آن اختصاص می‌یابد. استاندار عنوان کرد: برای تامین زیرساختهای عمرانی شهر ماژان ۲ میلیارد تومان اعتبار استانی اختصاص یافت همچنین برای تامین آب روستاهای همچ، گولک و شیخ‌آباد خوسف یک میلیارد اعتبار استانی و یک میلیارد اعتبار شهرستانی اختصاص می‌یابد. وی گفت: برای آبرسانی به چاه طالقانی، استقلال و ابوذر غفاری ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار استانی تامین می‌شود و برای حل مشکل تامین سوخت ادوات کشاورزی و تراکتورها جلسه‌ای به ریاست معاون استاندار و با حضور مسوولان جهاد کشاورزی، فرمانداری و شرکت نفت برگزار خواهد شد. قناعت افزود: برای تکمیل ساختمان بخشداری ماژان نیز ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبار استانی تامین می‌شود.
وی بیان کرد: جلسه‌ای برای تامین تسهیلات کشتارگاه صنعتی خوسف با عاملیت بانک صادرات در استانداری برگزار و مساعدت‌های لازم برای تامین تسهیلات انجام خواهد شد.

گرما همچنان مهمان خراسان جنوبی

کارشناس هواشناسی گفت: تا یکشنبه گرمای هوا ادامه دارد، اما از اواسط هفته آینده از شدت گرما کاسته می‌شود. زارعی افزود: تا دوشنبه گاهی وزش باد شدید با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت