اخبار استانی

افت تحصیلی ۶ هزار دانش‌آموز ابتدایی استان

به دلیل عوارض‏ ناشی از کرونا و آموزشهای غیرحضوری در دو سال گذشته شاهد افت تحصیلی و عدم یادگیری ۶هزار دانش‌آموز ابتدایی استان هستیم. مدیرکل آموزش‏و پرورش استان در مراسم معارفه مدیرجدید آموزش‏وپرورش قاین گفت: اکثر دانش‏آموزان سال اول ابتدائی با مشکل خواندن مواجه هستند. موسوی‎نژاد افزود: به همین دلیل در اکثرعرصه‎های علمی و اخلاقی با مشکلاتی مواجه و عقب هستیم.

افتتاح خوابگاه دخترانه در بیرجند

ایسنا- خوابگاه دخترانه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دانشگاه بیرجند با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به بهره‌برداری رسید. این پروژه با هزینه‌کرد ۳۹۰ میلیارد ریال به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) افتتاح شد.

پاسخگویی به ۴۵۷ تماس مردمی طی یک ماهه گذشته

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای از پاسخگویی به ۴۵۷ تماس مردمی در قالب اجرای طرح طوس از ابتدای عملیاتی شده آن خبرداد. به گزارش روابط عمومی این اداره کل، فدوی گفت: اجرای طرح طوس در استان از ۱۱ خرداد همزمان با آغاز دهه کرامت اجرا شد که تعداد تماسها با سامانه ۱۴۱ از ابتدای طرح ۳۳۳۶ تماس بوده که ۴۵۷ مورد آن به اپراتور متصل و پاسخگویی داده شد.

معرفی جوان برتر کشور

در مجمع عمومی سالیانه فدراسیون ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی در اردبیل، ابوالفضل داوطلب، رئیس این در استان به عنوان جوان برتر کشور در سال ۱۴۰۰ معرفی شد.

۲۰ برنامه فرهنگی و هنری برای ترویج فرهنگ نماز اجرا می‌شود

رمضانی سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین ۲۰ برنامه در راستای ترویج و توسعه فرهنگ اقامه نماز در استان خبر داد و گفت: پس از نشست‌های مشترک تخصصی و کارشناسی، برنامه‌های دوسالانه ۱۴۰۱-۱۴۰۲ استانی تصویب شد.

شناسایی ۶ مبتلا‌ی جدید کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته ۶ مبتلای جدید کرونا در خراسان جنوبی شناسایی شدند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: از ۵۴ تست مولکولی و سریع کرونا در استان ۶ بیمار جدید شناسایی شدند. شریف زاده افزود: از ۶ مورد مثبت جدید ۱ مورد در شهرستان خوسف، ۱ مورد در فردوس و ۴ مورد در شهرستان قائنات شناسایی شدند.

مشکلات واحدهای تولیدی خراسان جنوبی پیگیری می‌شود

ایرنا – رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: با توجه به تحریم‌های ظالمانه حمایت از تولید در استان ضروری است که در هفته قوه قضاییه مشکلات واحدهای تولیدی احصا و بررسی می‌شود. حجت الاسلام علی موحدی‌راد به مناسبت فرا رسیدن هفته قوه قضاییه در نشست شورای قضایی استان افزود: بازدید میدانی از کارخانه‌ها و مراکز تولیدی خدماتی و اقتصادی در این هفته در تمامی حوزه‌های قضایی استان مورد تاکید است و به‌صورت محوری بازارچه مرزی منطقه ویژه اقتصادی مورد بازدید قرار خواهد گرفت تا مشکلات مربوط به گمرک، واردات و صادرات بررسی و دستور قضایی لازم صادر شود. وی با بیان اینکه بنیانگذار دادگستری اسلامی شهید بهشتی بود گفت: امام راحل دکتر بهشتی را مامور کردند که دادگستری را بر مبنای اسلام بنا کنند که مردم طعم فضای اسلامی را بچشند. رییس کل دادگستری خراسان جنوبی دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، دیدار عمومی و ملاقات‌های مردمی، برگزاری هیات اندیشه‌ورز با حضور بسیجیان حقوقدان و عطر افشانی مزار شهدا را از مهمترین برنامه‌های هفته قوه قضاییه در استان عنوان کرد. وی بازدید حضوری قضات استان از زندان‌ها، دیدار با خانواده شهدا و برگزاری مجمع سالیانه انجمن حمایت از زندانیان را تعدادی دیگر ازبرنامه‌ها بیان کرد. حجت الاسلام موحدی راد افزود: در این هفته از همکاران نمونه حوزه‌های قضایی تقدیر و از کانون اصلاح و تربیت مرکز استان بازدید خواهد شد که اکنون پنج نفر در این کانون‌ها به عنوان جامعه هدف حضور دارند. وی افزود: آیین محوری سالروز هفتم تیر در مسجد امام حسین(ع) بیرجند برگزار خواهد شد و رییس کل و دادستان مرکز استان در آیین دیدار با مقام معظم رهبری در تهران حضور خواهند یافت.

نرخ شیوع عمومی اعتیاد در خراسان جنوبی به ۳.۷۸ درصد رسید

مهر- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی نرخ شیوع عمومی اعتیاد در استان را ۳.۷۸ درصد دانست و گفت: همچنین تعداد معتادان استان ۲۰ هزار نفر است. محمدرضا حسنی مقدم به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در نشست خبری اظهار کرد: شعار امسال پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران‌ها ی بشری است که سازمان ملل متحد، این شعار را انتخاب کرده است. وی گفت: نرخ عمومی شیوع اعتیاد در استان بین ۱۵ تا ۶۵ سال ۳.۷۸ و تعداد معتادان در خراسان جنوبی حدود ۲۰ هزار است که حدود چهار هزار زن و ۱۶ هزار دیگر مرد هستند.
حسنی مقدم با بیان اینکه براساس نرخ شیوع اعتیاد اعلامی برای استان توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، آمار دانش آموزان معتاد متوسطه دوم و هنرستان‌های استان از میانگین کشوری بیشتر است که آموزش و پرورش آن را قبول ندارد، گفت: تاکنون سه طرح برای درمان دانش آموزان معتاد اجرا کرده ایم. وی با اشاره به اینکه در هفته مبارزه با مواد مخدر بیش از ۳۰۰ برنامه در استان اجرا می‌شود، بیان کرد: مرکز ماده ۱۶ استان تا ۱۵ تیر با اعتباری بالغ بر ۵۰۰ میلیون تومان راه اندازی می‌شود.

۷۰۰ برنامه فرهنگی و پیشگیرانه

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۷۰۰ برنامه فرهنگی و پیشگیری سال گذشته در استان اجرا شده و دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر در استان از ابتدای سال حدود ۱۸ درصد کاهش یافته است. حسنی مقدم با بیان اینکه در این مدت همچنین ۲۶۸ دستگاه خودرو توقیف شده که نسبت به زمان مشابه آن در سال گذشته ۴۸ درصد کاهش دارد، گفت: خرد شدن محموله‌های مواد مخدر و مصرف صنعتی آن به جای سنتی، زنگ خطری بوده که از ابتدای سال ۱۰.۵ تن انواع مواد مخدر کشف شده است. به گفته وی در ۸۶ مرکز درمانی استان ۱۴ هزار و۸۵۰ نفر تحت پوشش هستند و ۵۲۸ معتاد متجاهر جمع آوری و در مرکز مجری تبصره دو ماده ۱۶ برای درمان آنها اقدامات لازم انجام شده است. حسنی مقدم با بیان اینکه ۱۰۰ درصد هزینه درمان معتادان متجاهر را پرداخت می‌کنیم که در مجموع سال گذشته دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برای درمان آنها هزینه شده است، افزود: معتادانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند، با تعرفه دولتی درمان می‌شوند و اگر بیمه باشند ۹۰ درصد هزینه آنها پرداخت می‌شود.

وقتی جیب مستأجران به سقف سر به فلک کشیده مسکن نمی‌رسد

باشگاه خبرنگاران جوان- افزایش اجاره بهای بدون کارشناسی منازل در شهر بیرجند، کمر مستأجران را خم کرده است. تأمین مسکن نیز در کنار تهیه غذا و پوشاک یکی از نیاز‌های اساسی و اولیه شهروندان است. در این روز‌ها که ویروس گرانی به جان همه اقلام افتاده، اجاره بهای مسکن نیز از افزایش قیمت‌ها به دور نبوده است. این حرف‌ها را مستأجرانی که این روز‌ها از رفت و آمد به این مشاور املاک و آن مشاور املاک برای پیدا کردن چهار دیواری هر چند کوچک و پایین‌تر توقعشان به ستوه آمده اند، بیشتر درک می‌کنند. شانه‌هایی که زیر خانه به دوشی می‌شکنند در این روز‌ها اگر سری به مشاور املاکی‌ها بزنیم متوجه می‌شویم که قیمت اجاره بهای مسکن سر به فلک کشیده است. یکی از شهروندان بیرجندی گفت: قبلا قیمت اجاره بهای خانه ام ۷۰۰ هزار تومان بوده، اما حالا صاحب خانه که خودش را مالک و کارشناس قیمت گذاری می‌داند اجاره را به ۲ میلیون تومان افزایش داده است. احمدی یکی دیگر از مستأجران بیرجندی گفت: پارسال قیمت اجاره بهای خانه ام ۹۰۰ هزار تومان بود، اما امسال به یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. او که کارمند بود در ادامه گفت: با وجود اینکه تنها ۱۰ درصد حقوقم افزایش یافته، اما کرایه خانه ام در این مدت افزایش ۱۰۰ درصدی داشته است.
خیلی‌ها این نامتعارف بودن قیمت اجاره بهای منازل را از نبود نظارت‌های کارشناسانه می‌دانند. قیمت اجاره بهای خانه‌ها کارشناسی شده نیست؛ صاحب خانه خودش را کارشناس قیمت گذاری اجاره بها می‌داند و مستأجر نیز به ناچار به خاطر داشتن سقفی، زیر بار حرف موجر می‌رود. البته در این میان صاحب خانه‌هایی هم پیدا می‌شوند که حواسشان به مستأجران هست. یکی از شهروندان گفت: بهتر است در این دوره و زمانه انصاف داشته باشیم، خودم روزگاری مستأجر بودم و حالا مستأجرم را درک می‌کنم؛ و یا بنگاه‌هایی که برای نرخ‌های غیرمتعارف اقدامی انجام نمی‌دهند و برای قرار داد‌های متعارف و تشویق موجر و رفاه مستأجر حق کمیسیون دریافت نمی‌کنند.

استاندار: توسعه صنایع فرآوری در دستور کار استان قرار دارد

استاندار بر ضرورت توسعه سرمایه گذاری‌ هلدینگ خوارزمی در استان تأکید کرد و گفت: توسعه صنایع فرآوری در راستای جلوگیری از خام فروشی در دستور کار استان قرار دارد. جواد قناعت با اشاره به فعالیت‌های شرکت توسعه معادن صدر جهان به عنوان یکی از شرکت‌های وابسته به هلدینگ خوارزمی در استان، تصریح کرد: فعالیت این شرکت که منجر به بهره‌برداری مطلوب از یک معدن طلای استان شده، قابل تقدیر است.

اعلام محدودیت‌های ترافیکی اجتماع “سلام فرمانده” در بیرجند

رئیس پلیس راهور خراسان جنوبی گفت: در راستای اجتماع بزرگ خانوادگی “سلام فرمانده” امروز چهارشنبه اول تیرماه در بیرجند، از ساعت ۱۶ تا پایان مراسم محدودیت‌های ترافیکی در خیابان‌های مفتح ۲۷، بهشتی ۲۸، سجاد ۶، فرعی‌های بهشتی ۲۸ تا سجاد ۶ اعمال می‌شود و تردد ممنوع است. سرهنگ علیرضا عباسی بیان کرد: پارک وسایل نقلیه در فاصله ۱۰۰ متری ورزشگاه آزادی بیرجند ممنوع است.

طرح طبقه بندی مشاغل تا پایان تیر اجرا می شود

شبستان- مشاور کارخانه چدن خوسف از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل تا پایان تیرماه خبر داد و گفت: با اجرای این طرح دغدغه قراردادهای یک ماهه منتفی و قرارداد نیروها بین ۶ تا ۱۲ ماه بسته خواهد شد. سیدحسن جعفری در جلسه بررسی مشکلات کارخانه چدن خوسف با بیان اینکه راه اندازی شورای اسلامی کار نیز از چهار ماه قبل شروع شده است، گفت: با راه اندازی این مهم و اجرای طرح طبقه بندی مشاغل از تعدیل نیرو جلوگیری می شود. جعفری با اشاره به اخذ مجوزهای لازم از شرکت سرمایه گذاری ایران، ایجاد اشتغال را از تعهدات این سرمایه گذاری اعلام کرد. وی در پاسخ به برگزاری آموزش های لازم برای نیروهای بومی و خروج مهندسان چینی از کشور، افزود: بر اساس قرارداد طی سه سال از زمان گرفتن پروانه بهره برداری مهندسان و تکنسین های چینی از کشور و استان خارج می شوند.

هوا گرمتر می‌شود

کارشناس هواشناسی گفت: از امروز تا ظهر روز جمعه ۷ تا ۱۰ درجه سلسیوس افزایش دمای هوا قابل ملاحظه است. نخعی افزود: تا روز جمعه در برخی ساعات وزش باد و گاهی گرد و خاک در برخی نقاط افزایش لحظه‌ای سرعت وزش باد قابل پیش بینی است.

معاون استاندار پای درد و دل تعاونی هادراتاق تعاون استان
سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری در اتاق تعاون خراسان جنوبی مهمان تعاونی ها بود و پای درد و دل آنها نشست و قول داد که به مسائل تعاونی ها به عنوان یکی از بازوان توسعه اقتصادی استان به صورت ویژه و تخصصی پرداخته شود.
به گزارش روابط عمومی اتاق تعاون خراسان جنوبی نمایندگان تعاونی های استان مهمترین مسائل و مشکلات تعاونی ها را در حوزه های صنایع دستی، مصرف، صنوف آلاینده، مسکن، مرز و… بیان کردند و از مسئولان خواستند نگاه ویژه تری به تعاونی ها داشته باشند.

*توجه به صنایع دستی

نماینده اتحادیه صنایع دستی و دبیر اتاق تعاون خراسان جنوبی گفت: حدود ۲۱ تعاونی در خراسان جنوبی در حوزه صنایع دستی وجود دارد که از این تعداد فقط ۱۹ تعاونی فعال هستند. عالیه خورشیدزاده نبود استانداردهای مورد نیاز برای تولید، توجه نداشتن به صنایع دستی به عنوان صنعت ارز آور، نبود تسهیلات مناسب برای سرمایه در گردش، فرسودگی تجهیزات و نیاز به بازسازی و تعویض آنها را در لیست مشکلات پیش روی فعالان این حوزه بیان کرد. وی درخواستهایی هم داشت که مهمترین آنها حمایت از تعاونی های صادرکننده، برگزاری بازارچه های صنایع دستی با حمایت دولت، حضور تعاونیها در نمایشگاه ها با استفاده از یارانه دولتی، استفاده از مشاورین بین المللی در حوزه صنایع دستی و… بود.

  • احیا یک مصوبه

مردانی مدیر عامل اتحادیه مصرف کارکنان دولت هم با اشاره به سابقه ۳۳ ساله این اتحادیه گفت: اگر قرار است که مساعدتی در این حوزه شود دولت بخشنامه هیئت وزیران مبنی بر این که دولت در تعاونیهای مصرف کارگری و کارمندی موظف به تامین نیروی انسانی، محل فروشگاه و خودرو است را احیا کند. وی ارائه تسهیلات ارزان قیمت را دیگر مطالبات تعاونی ها بیان کرد و افزود: با توجه به کمبود نقدیندگی بیشتر تعاونی ها برای خرید اقلام مورد نیاز با مشکل جدی روبرو هستند .

*اعطای تسهیلات

مدیرعامل تعاونی مسکن کویرتایر هم موانع موجود پیش روی این تعاونی برای گرفتن تسهیلات از بانک مسکن به دلیل اتمام مهلت فعالیت تعاونی با وجود در جریان بودن پرونده تمدید مهلت اشاره کرد و گفت: تا کنون هزار واحد مسکونی ویژه کارکنان این شرکت ساخته شده و ۴۰۰ واحد در حال ساخت داریم که در صورت دریافت نکردن تسهیلات حق این اعضا تضییع می شود. داوری از مسئولان خواست شرایطی را فراهم کنند که بتوانند تسهیلات را از سایر بانک ها دریافت کنند.

*نگاه ویژه به مرز

مدیرعامل تعاونی مرزنشینان درح با تاکید بر تکمیل سردخانه در مرز گفت: پروژه ساخت سردخانه در سایت ماهیرود سال ۹۸ کلید خورد و شناژ آن در متراژ ۱۲۰۰ متر مربع ریخته شد و در همین مرحله متوقف شد که نیاز است مسئولان برای تکمیل آن برنامه ریزی کنند. حیدری تعامل بیشتر دولت با تعاونی مرزنشینان را ضروری دانست وافزود: مرکز خرده فروشی در مرز آماده بهره برداری است و رایزنی هایی با تجار کابل هم شده اما در ابتدای کار نیاز است که حمایت هایی از سوی دولت هم انجام شود.

*اقدامات اتاق تعاون

غلام حسین حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: اتاق تعاون با ۴ دستگاه پیشران ‌اقتصادی نظیر سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی و صنعت، معدن و تجارت استان تعاملات خوبی دارد.

*فعالیت ۱۰۱۴ تعاونی

مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به فعال بودن هزار و ۱۴ تعاونی در استان گفت: این تعاونیها در حوزه های مختلف صنعت، ساختمان، کشاورزی، معدن، تجارت و… فعال هستند که نزدیک به ۱۰ هزار فرصت شغلی هم ایجاد شده است. به گفته وی در سال جدید نیز ۴ تعاونی راه اندازی و ۴ تعاونی دیگر مرحله تاسیس هستند. غلامرضا اشرفی با اشاره به وجود ۱۰۰ تعاونی بانوان در خراسان جنوبی افزود: در این تعاونی ها هزار و ۳۸۷ فرصت شغلی ایجاد شده است.

پرداختن به موانع تعاونی ها

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری از رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی خواست زمینه ها را برای برگزاری جلسات با تعاونی ها در حوزه های مختلف را به صورت ماهیانه فراهم کنند و این وعده را داد که در این جلسه ها به صورت ویژه شرکت کند. به گفته اشرفی یکی از دغدغه های مهم در حوزه تعاونی ها مباحث نظارتی، مدیریتی و ساختاری است که باید توجه بیشتری به این موارد شود. وی به سهم ‌قابل توجه اتاق تعاون در اقتصاد استان هم اشاره کرد وافزود: فصل نوینی از خدمات در کشور آغاز شده و می توان با پای کار آمدن سایر سازمانها مربوط زمینه ها را برای رفع چالشهای پیش روی تعاونی ها مرتفع کرد.

دادستان عمومی و انقلاب استان مطرح کرد؛ ضرورت‌های قضایی برای زائران سفر حج

ایسنا- دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی گفت: زائران سفر حج باید در زمینه ممنوعیت حمل انواع مواد مخدر، قرص‌های روانگردان و داروهای کدئین‌دار به عربستان توجه لازم را داشته باشند. حجت‌الاسلام علی نسایی، در نشست خبری شورای قضایی استان به‌مناسبت هفته قوه قضائیه، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی سفر هم‌استانی‌های ارجمند به حج تمتع باید به این نکته توجه داشت که همراه داشتن برخی از داروها برای زائران خانه خدا ممنوع است و در صورتی که زائری داروهای ممنوعه را همراه داشته باشد، امکان حضور در عربستان را ندارد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی گفت: حمل هرگونه داروی کدئین‌دار و مشتقات مواد مخدر و روانگردان و داروهای خواب‌آور تخلف محسوب می‌شود و حجاج نباید با خود حمل کنند. وی با بیان اینکه حمل ۱۴ قلم دارو به کشور عربستان ممنوع است، افزود: اینگونه داروها در عربستان ممنوع است و اگر پلیس فرودگاه با این‌گونه موارد برخورد کند پرونده قضایی برای حجاج تشکیل می‌شود. نسایی تصریح کرد: آمپول پتیدین ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم، آمپول مرفین ۱۰ میلی‌گرم، قرص متادون ۵ و ۲۰ میلی‌گرم، شربت متادون، قرص هیدرومرفین ۲ میلی‌گرم، قرص متیل فنیدات هیدروکلراید، قرص ترامادول ۵۰ و ۱۰۰ میلی‌گرم، آمپول ترامادول ۵۰ میلی‌گرم، شربت اکسپکتورانت کدئین، قرص استامینوفن کدئین، آمپول دیازپام ۱۰ میلی‌گرم، قرص دیازپام ۲، ۵ و ۱۰ میلی‌گرم، آمپول بوپرنورفین و قرص بوپرنورفین از جمله داروهای ممنوعه در سفر زائران به حج است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه ما قصد اذیت کردن زائران را نداریم ولی در راستای حفظ آبروی خود این افراد و آبروی کشور مجبوریم مراقبت‌های ویژه داشته باشیم، گفت: همه ما خدمتگزار زائران هستیم و نمی‌خواهیم به‌واسطه یک یا دو گرم مواد مخدر آبروی فرد مؤمنی از بین برود. وی با اشاره به اینکه همین مقدار کم مواد مخدر در کشور عربستان مجازات سنگینی دارد، یادآور شد: ما نمی‌خواهیم فرد از انجام عمل واجب شرعی منع شود ولی تاکنون در کشور عربستان از زائر خراسان‌جنوبی ماده مخدری کشف نشده است.

تهیه طرح مطالعات محتوایی موزه های خراسان جنوبی

طرح مطالعات محتوایی موزه‌های خراسان جنوبی تهیه شد. مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی در جلسه شورای راهبردی موزه‌های استان که با حضور کارشناسان عضو این شورای برگزار شد، از تهیه طرح مطالعات محتوایی موزه‌های استان خبر داد. شاهوردی گفت: طرح مطالعات محتوایی موزه‌های مردم‌شناسی طبس، فردوس، سرایان، نهبندان، قاین و موزه‌های مشاهیر و آب قاین تهیه شده است.

اعزام نخستین کاروان حج تمتع از خراسان‌جنوبی به سرزمین وحی

جانشین مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی گفت: نخستین کاروان اعزامی استان به حج تمتع امسال یکم تیرماه از فرودگاه مشهد به سمت مدینه پرواز و مابقی کاروان‌ها از فرودگاه بیرجند در تاریخ ششم و هفتم تیرماه به این سفر معنوی اعزام خواهند شد.
حسین دستگردی، جانشین مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی اظهار داشت: امسال یک‌هزار و ۱۱۱ زائر و عوامل از استان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه این زائران در قالب ۹ کاروان شامل ۱۶۰ نفر زائر و ۵۱ نفر عوامل اجرایی به حج تمتع اعزام می‌شوند، تصریح کرد: از مجموع زائران حج امسال استان ۵۳۲ نفر خانم و مابقی آقایان هستند.
جانشین مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی افزود: همچنین از مجموع زائرانی که از استان امسال به حج تمتع اعزام می‌شوند ۵۹۵ نفر مربوط به مرکز استان و مابقی مربوط به سایر شهرستان‌های استان بوده و مسن‌ترین زائر ۶۵ سال و کم سن‌ترین زائر استان ۱۶ سال سن دارد.
دستگردی با بیان اینکه از مجموع ۹ کاروان اعزامی از زائران استان به سرزمین وحی یک کاروان با پیگیری‌ها و رایزنی‌های صورت گرفته از فرودگاه مشهد به سمت مدینه در تاریخ یکم تیرماه امسال در قالب ۷۸ نفر اعزام می‌شوند، اضافه کرد: همچنین مابقی کاروان‌های اعزامی از استان ششم و هفتم تیرماه از فرودگاه بین‌المللی شهید کاوه بیرجند به سمت جده پرواز می‌کنند.
وی ادامه داد: کاروان اعزامی از مشهد که مدینه اول هستند طول سفرشان ۳۰ روزه بوده و ۳۰ تیرماه به بیرجند برمی‌گردند اما مابقی کاروان‌های اعزامی استان طول مدت سفرشان ۲۸ روزه بوده و در دوم و سوم مردادماه به وطن باز می‌گردند.
جانشین مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی با بیان اینکه واکسیناسیون زائران استان با واکسن‌های مورد تأیید عربستان با همکاری دانشگاه علوم پزشکی استان انجام شده و در این حوزه مشکلی وجود ندارد، یادآور شد: همچنین با توجه به الزام کشور عربستان مبنی بر تزریق واکسن فلج اطفال به زائران نیز این واکسن به تمامی زائران استان تزریق شده است.
دستگردی با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم برای زائران اعزامی از استان به سرزمین وحی برگزار شده است، افزود: همه زائران استان ۱۰ جلسه آموزشی و در همایش متمرکزی که در مرکز استان برگزار شده شرکت کرده‌اند.وی ادامه داد: بایدها و نبایدهای قبل از سفر و در طول سفر به زائران توسط مدیران و روحانیون کاروان‌ها اعلام شده و از زائران خواستاریم از به همراه داشتن داروهای ممنوعه و مواد مخدر خودداری کنند تا از سفر معنوی باز نمانند. جانشین مدیر حج و زیارت خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به مقررات حج امسال عربستان سهمیه کشورها را به نصف کاهش داد و زائرانی که امسال از استان به حج تمتع اعزام می‌شوند در واقع در سال ۹۹ ثبت‌نام و هزینه مورد نظر را پرداخت کرده‌اند و در حال حاضر تقریباً با هزینه سال ۹۹ اعزام می‌شوند.دستگردی خاطرنشان کرد: در مجموع در سال ۹۹ تعداد ۲ هزار و ۲۰ نفر برای حج تمتع در استان ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد یک‌هزار و ۱۱۱ نفر امسال اعزام و مابقی متقاضیان در سال بعد اعزام خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت