اخبار استانی

یکم تیرماه، اجتماع بزرگ خانوادگی سلام فرمانده

اجتماع بزرگ خانوادگی سلام فرمانده، یکم تیر ماه در بیرجند برگزار می‌شود. ستاد مردمی مراسم سلام فرمانده اعلام کرد: روز چهارشنبه یکم تیرماه ۱۴۰۱ اجتماعی بزرگ خانوادگی سلام فرمانده در ورزشگاه آزادی بیرجند ساعت ۱۷:۳۰ با حضور حاج ابوذر روحی برگزار می‌شود.

کشتارگاه دام بیرجند به خارج از محدوده مسکونی منتقل شود
ایرنا – معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: به دلیل آلایندگی هوا و رعایت اصول بهداشتی، کشتارگاه دام بیرجند به خارج از محدوده مسکونی انتقال یابد.علیرضا عباس‌زاده در نشست کمیته ساماندهی امور کشتارگاه‌های دام خراسان جنوبی اظهار داشت: براساس ماده ۱۴ قانون هوای پاک باید صنایعی که در داخل محدوده مسکونی آلودگی ایجاد می‌کنند، به خارج از محدوده منتقل شوند.
وی با بیان اینکه به دلیل آلودگی هوا طرح انتقال کشتارگاه بیرجند به خارج از محدوده مسکونی در این کمیته مورد بررسی قرار گرفت، اضافه کرد: باید کشتارگاه دام بیرجند تا زمان انتقال قطعی، اصول بهداشتی و بحث عدم آلایندگی هوا را رعایت کند.
عباس‌زاده ادامه داد: مشوق‌های لازم به کشتارگاه دام بیرجند ارایه خواهد شد تا در راستای عدم آلودگی هوا به خارج از محدوده مسکونی منتقل شود، همچنین در مکان جدید در تامین زیرساخت‌ها هم کمک خواهیم کرد.
وی با اشاره به استفاده از لیبل با فرمت جدید در کشتارگاه‌های خراسان جنوبی، اظهار داشت: از این پس لاشه‌های دام نر با مهر و لیبل آبی و لاشه‌های دام ماده با مهر و لیبل زرد توسط کشـتارگاه‌ها تولید و عرضه خواهد شد تا از برخی تخلفات جلوگیری شود. معاون استاندار خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر برخی کشتارگاه‌های از این لیبل جدید استفاده نمی‌کنند و این موضوع توسط مسوولان متولی مورد بررسی قرار گیرد تا تمام کشتارگاه‌ها مجاب به زدن لیبل جدید در لاشه دام شوند.
تصمیم‌گیری درخصوص انتقال کشتارگاه دام بیرجند به خارج از محدوده مسکونی و تصمیم‌گیری درباره استفاده از لیبل‌ با فرمت جدید در لاشه‌های دام از جمله موضوعاتی بود که در کمیته ساماندهی امور کشتارگاه‌های دام خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار: یادواره شهدای ترور، بسیار با شکوه برگزار شود

استاندار گفت: در آستانه هفته قوه قضائیه و به مناسبت هفته بازخوانی حقوق بشر آمریکایی، یادواره شهدای ترور باید با همکاری و مشارکت دستگاه های اجرایی مربوطه، بسیار باشکوه برگزار شود. قناعت از مسئولان دستگاه های اجرایی خواست؛ به جهت اهمیت موضوع، با ایجاد شور انقلابی در مرکز استان، برای برگزاری مراسم سلام فرمانده، همه پای کار باشند و همراهی نمایند.

مشکلات زیرساختی استان، پیش روی مسئولان قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن (ع)

رئیس مجمع نمایندگان استان گفت: در دیدار استاندار، مجمع نمایندگان استان، فرمانده سپاه استان و فرمانده بسیج سازندگی کشور با فرمانده قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن (ع) کشور در تهران، مقرر شد ظرف یک هفته آینده مشکلات زیرساختی استان، اولویت بندی و به بسیج سازندگی و قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن (ع) کشور ارائه شود تا برای رفع آن برنامه ریزی و تفاهم نامه بسته شود.

آتش‌سوزی منزل مسکونی در بیرجند مهار شد

ایرنا- سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: آتش‌سوزی منزل مسکونی در بیرجند مهار شد و یک مصدوم داشت. علی حیاتی افزود: همزمان ۲ تیم اطفای حریق از ایستگاه‌های یک و ۶ به محل حادثه واقع در خیابان انقلاب اعزام شدند. وی بیان کرد: بررسی‌های اولیه نشان داده که عوامل انسانی علت حادثه است و جوان مصدوم نیز با رعایت مسایل بهداشتی و ایمنی به اورژانس تحویل داده شد.

احداث بزرگترین پایگاه امداد و نجات شرق در معادن طبس

مهر- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت از پیشرفت فیزیکی حدود ۳۵ درصدی ساخت بزرگترین پایگاه امداد و نجات شرق کشور در حوزه معادن طبس توسط ایمیدرو خبرداد. عباس جرجانی گفت: پایگاه امداد و نجات در مدت زمان ۱۸ ماه قرار است، ساخته شود.

کاهش ۲۸ درصدی بارندگی‌ها در خراسان‌جنوبی

مهر- خندان رو، مدیرکل هواشناسی گفت: میانگین بارندگی‌ها از ابتدای سال زراعی جاری یعنی از مهر ۱۴۰۰ تا به امروز حدود ۸۱.۲ میلی متر بوده است که این آمار نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد کاهش داشته است.

مجهز شدن ۸۴ درصد نانوایی‌های خراسان‌جنوبی به کارتخوان هوشمند

رئیس اتحادیه صنف نانوایان بیرجند گفت: در حال حاضر ۸۴ درصد نانوایی‌‌های سطح استان به سیستم کارتخوان هوشمند مجهز شده‌اند. جواد مختاری، افزود: این طرح در فاز آزمایشی در استان در حال اجرا است که با مجهز شدن نانوایی‌ها به این سیستم محدودیتی در خرید نان وجود نخواهد داشت و افزایشی در قیمت نان ایجاد نمی‌شود.

تولید بیش از ۶۰۰ متر پارچه مله

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خوسف گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶۰۰ متر پارچه مله در شهر مله ایران تولید شد. علی صالحی افزود: ارزش هر متر پارچه مله بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان بسته به کیفیت پارچه تولیدی است که ارزش اقتصادی آن بیش از یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال می‌شود.

تاکید بر استفاده از شیوه های نوین در جلوگیری از قاچاق کالا‌

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: برای جلوگیری از قاچاق کالا‌ باید از شیوه‌های نوین استفاده شود. حجت الاسلام وحدانی نیا گفت: با وجود سامانه های هوشمند می توانیم از زمان دریافت کالا در مبدا تا تحویل در مقصد کنترل و پایش را انجام دهیم. وی همچنین خواستار راه انداز‌ی هرچه زودتر دستگاه ایکس ری برای کنترل کالا‌ها در بازارچه مرزی ماهیرود سربیشه شد.

پرداخت بیش از یک سوم مطالبات گندمکاران خراسان جنوبی

۲۱ میلیارد تومان از مطالبات گندمکاران خراسان جنوبی به حساب آن‌ها واریز شده است. سرپرست تعاون روستایی استان گفت: ۸۸۰ کشاورز گندم کار خراسان جنوبی، تاکنون ۶ هزار و ۱۶۰ تن از تولید گندم خود را به مراکز خرید تعاون روستایی استان تحویل داده اند که باید ۶۰ میلیارد تومان به حساب آن‌ها واریز شود. رضوی افزود: خرید گندم امسال تاکنون بیش از ۲ برابر در مقایسه با پارسال افزایش داشته است.

اجرایی نشدن دستور رهبری برای انتقال پادگان ۰۴ بیرجند زیبنده نیست

شبستان- نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس با بیان اینکه اجرایی نشدن دستور رهبری برای انتقال کامل پادگان ۰۴ بیرجند پس گذشت ۲۳ سال زیبنده نیست، گفت: پیگیری هایی برای نهایی شدن این موضوع در حال انجام است. حسین خسروی اسفزار درباره پیگیری موضوع اراضی پادگان قدیم ۰۴ اظهار کرد: باید اعتراف کرد که طولانی شدن اجرای فرمان مقام معظم رهبری زیبنده نظام اسلامی نیست.
وی با بیان اینکه تغییر و تحولات دولتها نیز زمان را برای اجرای این موضوع گرفته است، افزود: به عنوان مثال در ۲۵ ماهی که از خدمتگزاری بنده در مجلس شورای اسلامی می گذرد، سه نفر استاندار داشته ایم که هر مسئولی تا بر اوضاع استان مسلط شود بخشی از زمان می گذرد.
وی ادامه داد: بنده به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی حتی المقدور انتقال کامل پادگان ۰۴بیرجند به خارج از شهر را به مسئولان یادآوری کردم که باید هر چه سریعتر نهایی شود. خسروی اسفزار با بیان اینکه فروردین امسال در دیدار با فرمانده ارشد آجا در خراسان‌ جنوبی تبادل نظراتی در این خصوص انجام شد، تصریح کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم با همکاری استانداری با جدیت مسئله نهایی شدن پادگان ۰۴ پیگیری می شود و بنده نیز به عنوان خدمتگزار مردم تلاش کردم هم افزایی و وحدت رویه در پیگیری ها با مسئولان استان داشته باشم.
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در اواخر سال ۱۴۰۰ نیز مسئله طولانی شدن خروج پادگان ۰۴ از داخل شهر بیرجند را از تریبون عمومی مجلس کردم. وی به برگزاری آخرین جلسه ای که مسئولانی استانداری، شورای شهر، مدیرکل راه و شهرسازی و فرمانده ارشد آجا در خراسان جنوبی با سفر به تهران پیرامون این موضوع با نماینده ارتش جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: با پیگیری هایی که جمعه ۲۷ خرداد ماه از معاونت عمرانی استانداری خراسان جنوبی داشتم، مقرر بود که شنبه ۲۸ خرداد جلسه ای برای نهایی شدن این موضوع در استانداری برگزار شود و اگر این مسئله هر چه سریعتر در دولت سیزدهم نهایی شود و به نتیجه برسید نقطه نورانی در کارنامه دولت ثبت خواهد شد.

نرخنامه شهریور ۱۴۰۰ مبنای قیمت نان در خراسان جنوبی است
ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری اعلام کرد: نرخنامه شهریور ۱۴۰۰، مبنای تعیین قیمت نان است و استان، اختیار تعیین قیمت نان را ندارد. جواد اشرفی در نشست کارگروه پایش و تحلیل سهمیه آرد و فعالیت خبازی‌های استان افزود: هرگونه تغییر در این زمینه در سطح ملی رقم می‌خورد. وی تصریح کرد: دغدغه‌های نانوایان در این زمینه در جلسات ملی و ویدئوکنفرانس‌ها به مرکز منعکس شده و در نهایت در سطح ملی درخصوص آن تصمیم‌گیری خواهد شد. سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها در فاز اول، ۶۵۲ دستگاه کارتخوان هوشمند به استان تخصیص یافته که از این تعداد تاکنون ۵۵۷ دستگاه در نانوایی‌های سطح استان نصب شده است. وی رویکرد جهادی بازرسان در این طرح را ستودنی خواند و افزود: برای تامین وسیله نقلیه مورد نیاز بازرسان، معاونت توسعه مدیریت و منابع استانداری با دستگاه‌های اجرایی استان مکاتبه کرده تا تعدادی از وسایل نقلیه در اختیار بازرسان طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها قرار گیرد. اشرفی بیان کرد: این موضوع در جلسه اخیر شورای اداری استان نیز مورد تاکید قرار گرفت تا دغدغه بازرسان در این زمینه برطرف شود.
وی گفت: برای پرداخت حق‌الزحمه بازرسان طرح هم نامه‌ای با امضای استاندار برای وزیر جهاد کشاورزی ارسال شده تا اقدامات لازم انجام شود. وی افزود: با توجه به مشخص بودن چارچوب و پروتکل کاری، بازرسان برای بازرسی و نظارت با سازمان‌های تعزیرات حکومتی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان هماهنگ باشند.اشرفی گفت: مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، طرح مهمی است که باید مرحله به مرحله اجرا شود لذا باید به نحوی باشد که جامعه هدف اصلی ما یعنی شهروندان دچار آسیب نشوند.

پرونده رسوبی در حوزه اموال تملیکی خراسان جنوبی نداریم

مهر- قائم مقام سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: در خراسان جنوبی در حوزه اموال تملیکی هیچ پرونده رسوبی نداریم و گذاشته نشده که کالاها در انبارهای اموال تملیکی فاسد شود که ثمره همکاری همه دستگاه‌های ذی‌ربط است.
صاحب حجتی در مراسم تودیع و معارفه مدیر سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خراسان‌جنوبی با تأکید بر اینکه تا آنجا که می‌توانیم باید انهدام کالاها با حداقل برسد، گفت: خوشبختانه در خراسان جنوبی با همکاری دستگاه قضائی پرونده‌های قاچاق کالا و کالاهای قاچاق به سرعت تعیین تکلیف شده و فساد کالا اتفاق نیفتاده است. قائم مقام سازمان اموال تملیکی گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان این سازمان و همکاری سازمان‌های مرتبط، ۵۰ درصد انبارهای اموال تملیکی طی ماه‌های اخیر تخلیه شده است.
به گفته قائم مقام سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی در حال حاضر آمار کالاهای سنواتی به شدت کاهش یافته و اغلب کالاهای موجود مربوط به سالجاری است.
حجتی با بیان اینکه ساماندهی انبارها از نمادهای شاخص عملکرد دولت اعلام شده است، بیان کرد: این موفقیت نتیجه همراهی و تلاش همه دستگاه های دخیل در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز است.
در این مراسم مهدی اسماعیل پور به عنوان مدیر جدید سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خراسان جنوبی معارفه شد.

تولید محصولات پر آب بر با کمترین میزان آب مصرفی

باشگاه خبرنگاران جوان- کشاورزان جالیزکار شهرستان زیرکوه، امسال ۱۰ هزار تُن محصولات جالیزی را که با استفاده از روش‌های نوین آبیاری حاصل شده است را برداشت می‌کنند. خراسان جنوبی از جمله استان‌های کویری کشور است که کشاورزی در آن نیازمند استفاده از روش‌های نوین آبیاری است. محصولات جالیزی از جمله محصولات پر آب بر هستند که در شهرستان زیرکوه و با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری به عمل می‌آیند. پیش بینی شده امسال کشاورزان زیرکوهی ۱۰ هزار تُن محصول جالیزی برداشت کنند. یکی از کشاورزان شهرستان زیرکوه گفت: ۳۵ هکتار زمین زیرکشت محصولات جالیزی دارم و در آن‌ها خربزه و هندوانه به عمل آمده است. او گفت: استفاده از روش‌های نوین آبیاری به خصوص شیوه قطره‌ای سبب شده تا در کویر سوزان بتوانیم محصولی را با کمترین آب مصرفی تولید کنیم. یکی دیگر از کشاورزان نیز گفت: روزانه ۲۰ کارگر در مزارع جالیز مشغول به کار می‌شوند و برداشت تا اواخر مرداد ادامه دارد. او گفت: یکی از مهمترین مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری، کاهش علف‌های هرز است.
درویشی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه گفت: ۵۰ هکتار از اراضی جالیزی شهرستان به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز هستند. او گفت: دولت به ازای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در هر هکتار، ۴۰ میلیون تومان وام بلاعوض به کشاورزان پرداخت می‌کند. درویشی گفت: یکی از مزایای استفاده از روش‌های نوین آبیاری، کاهش گرد و خاک و جلوگیری از حرکت شن‌های روان است.

دستگاه‌های نظارتی نسبت به منشأ آلودگی‌ هوا، حساسیت بیشتری داشته باشند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گفت: سلامت مردم خط قرمز ماست، لذا دستگاه ‌های نظارتی باید نسبت به منشأ آلودگی‌های هوا حساسیت بیشتری داشته باشند. عباس زاده در نشست کارگروه انتقال صنایع آلاینده ماده ۱۴ قانون هوای پاک، خاطرنشان کرد: با اعلام آلاینده بودن یک واحد صنعتی توسط متولیان، واحد شناسایی شده، باید در درجه اول نسبت به حل مسئله اقدام کند، در غیر این صورت دستگاه‌های نظارتی نسبت به اخطار و پلمب واحد متخلف اقدام خواهند کرد. به گفته وی؛ مدیران صنایع آلاینده در حریم شهری طرح استفاده از روش‌های جایگزین برای کاهش آلودگی را ارائه دهند در غیر این‌ صورت نسبت به انتقال این واحدها تصمیم‌گیری می‌شود.عباس‌زاده گفت: صنایعی که آلودگی آنها فقط از طریق انتقال امکان‌پذیر باشد باید در طرح انتقال قرار گیرند تا سلامت مردم به مخاطره نیفتد.
موضوع انتقال ۱۰ واحد آلاینده در این کارگروه مطرح شد که برای هشت واحد استفاده از روش‌های جایگزین و برای ۲ واحد انتقال از محل تصمیم گیری شد که از این واحدها، پنج واحد مربوط به بیرجند و پنج مورد مربوط به شهرستان های طبس، نهبندان و قاین است. چهار کشتارگاه، سه کارخانه آسفالت و سه شن‌شویی به عنوان صنایع آلاینده مطرح در کارگروه انتقال صنایع آلاینده ماده ۱۴ قانون هوای پاک خراسان جنوبی مورد بررسی قرار گرفت.

اختلاف قیمت‎ علت اصلی قاچاق سوخت در خراسان جنوبی است

ایرنا- مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: علت اصلی قاچاق سوخت در خراسان جنوبی اختلاف قیمت فاحش فرآورده‌های نفتی در داخل نسبت به خارج استان است. قربانعلی مردانی در نشست کارگروه “انجام اقدامات و تدابیر پیشگیرانه در حوزه قاچاق کالا و ارز با محوریت کارگروه‌های مرکزی و استانی” با بیان اینکه پنج نرخ بودن قیمت گازوئیل در استان برای سودجویان وسوسه‌انگیز است افزود: با ایجاد صف در جایگاه‌های سوخت، سهمیه هم افزایش پیدا کرد پس دلیلی بر کمبود سوخت نیست که عده‌ای به این مسائل دامن می‌زنند. وی اظهار داشت: این جایگاه‌ها که تعداد آنها به ۱۴ مورد می‌رسد معمولا در ورودی و خروجی استان‌ وجود دارند که این کارت برای در راه‌ماندگان تعبیه شده است، اما برای عموم استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: در گزارش‌گیری ۱۵ روزه از این جایگاه‌ها، ۳۸ خودرو از ۲ جایگاه هر روز سوخت‌گیری کردند که دلیلی جز قاچاق نداشته و به تعزیرات معرفی شدند.
مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی یادآور شد: در فضای مجازی خبری از جمع‌آوری کارت‌های اضطراری و گران شدن سوخت منتشر شده که این مهم خود باعث افزایش صف‌ شده که خبری کذب است. وی در ادامه اجرای طرح منطقه‌ای‌ پایش و استفاده از سامانه‌های هوشمند را از مهمترین راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت عنوان کرد.
معاون بازرسی و حمایت از مصرف کنندگان اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم گفت: خراسان جنوبی یکی از استان‌های پیشگام در مبارزه قاچاق کالا و ارز است که اولویت کاری ما در بحث کالاهای سلامت محور پایش دقیق و برنامه‌ریزی شده است. علی تهوری افزود: بر اساس ابلاغ وزارت صمت تکالیف قانونی تعریف شده در راستای کد شناسه و رهگیری برای گروه‌های کالایی در دست اقدام است که در برخی حوزه‌ها همچون باتری و ۵۳ قطعه از لازم یدکی اجرایی شده که قاچاقی در این زمینه مشاهده نمی‌شود.
وی ادامه داد: به تمام تولید کنندگان و وارد کنندگان اعلام شده که موارد در سامانه جامع تجارت ثبت شود تا بتوانیم در کنار مبارزه با قاچاق قیمت‌ها را مدیریت کنیم.

خراسان جنوبی، مقصد اول رئیس جمهور در دور دوم سفر‌ها

فرماندار شهرستان بیرجند گفت: خراسان جنوبی مقصد اول رئیس جمهور در دور دوم سفر‌های استانی است. فاضلی فرد در شورای اداری شهرستان بیرجند، از دستگاه های متولی خواست نسبت به این موضوع آمادگی داشته باشند.

ادارات برای پذیرایی جلسات، از محصولات بومی استفاده کنند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: در شورای اداری استان اعلام کرده ام که ادارات می‌توانند برای پذیرایی جلسات خود، از تولیدات بومی استفاده کنند و غرفه‌ای مخصوص تولیدکنندگان در جهاد کشاورزی استان وجود دارد.

پیشرفت ۹٠ درصدی آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی شرق کشور

محمد اصغرزاده مدیرکل دامپزشکی با بیان اینکه در سال ۹۰ کلنگ آزمایشگاه دامپزشکی بر زمین زده شد، گفت: اکنون با پیگیری و کمک‌ها ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جذب ۱۷۰ بیسوادوکم سواداتباع بیگانه، درکلاس‌های سوادآموزی

سرپرست معاونت سواد آموزی آموزش و پرورش استان گفت: ۱۷۰ نفر از بی سوادان و کم سوادان، در طرح اتباع و کمیساریای عالی پناهندگان در دوره‌های سواد آموزی و انتقال جذب می‌شوند. طیبی افزود: از ابتدای تیرماه ثبت نام پناهندگان کمیساریای عالی در کلاس‌های سواد آموزی، آغاز می شود.

جریمه‌ در انتظار شترداران غیرمجاز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به اینکه روستای خوانشرف در مسیر توفان و وزش باد قرار دارد، فرسایش خاک وجود داشته و از سویی دیگر چرای بیش از حد شتر نیز بر فرسایش خاک این منطقه می‌افزاید. نصرآبادی گفت: چرای شتر در منطقه خوانشرف محدوده و زمان خاصی دارد و درصورتی که در آن محدوده مدنظر و زمان خاص چرای شتر صورت نگیرد تخلف است و با شترداران برخورد خواهد شد و جریمه می‌شوند.

چشمه های آب پناهگاه نایبندان سرشماری و پایش شد

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طبس گفت: برای اولین بار در استان طرح بهاره سرشماری و پایش چشمه‌های آب پناهگاه حیات وحش نایبندان اجرا شد.
تقی زاده گفت: این طرح با هدف پایش چشمه‌های آب و آبشخور‌های حیات وحش از نظر میزان آبدهی و کنترل بیماری‌ها، سرشماری و پایش زاد و ولد در حیات وحش انجام شد.

موسم برداشت آلبالو در قائنات

کشاورزان شهرستان قاین چند روزی است که برداشت آلبالو را آغاز کرده اند و امسال حدود ۶۵ تُن محصول از باغات آلبالوی این شهرستان برداشت می‌شود. موسوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قائنات گفت: عمده محصول تولیدی در ۱۰ روستای بخش مرکزی و تعدادی از روستا‌های بخش نیمبلوک به عمل می‌آید.

نشاکاری برنج در ۱۲ هکتار از اراضی روستای ازمیغان

مرادیان رئیس شورای اسلامی روستای ازمیغان گفت: امسال ۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی روستای ازمیغان زیرکشت برنج می‌رود و پیش بینی می‌شود ۶۰ تُن شلتوک و یا ۴۰ تُن برنج برداشت شود. او گفت: تعداد بهره برداران برنج در ازمیغان ۴۵ نفر و عملکرد تولید برنج در هر هکتار ۵ تُن شلتوک است.

آبرسانی سیار در ۱۴ روستای طبس

بخشدار مرکزی طبس گفت: ۱۴ روستا در بخش مرکزی شهرستان طبس به صورت مداوم با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند. علی اکبرزاده گفت: بخش مرکزی شهرستان طبس ۷ هزار و ۶۰۰ مشترک دارد که ۸۵ کیلومتر شبکه توزیع در این بخش فرسوده و ۱۰۰ کیلومتر دیگر انشعابات فرسوده در این بخش می‌باشد.

وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در خراسان‌جنوبی

کارشناس هواشناسی خراسان‌جنوبی گفت: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در استان به ویژه نواحی جنوب و شمال شرقی قابل پیش‌بینی است. سمیه لطفی با بیان اینکه از روز سه‌شنبه تا روز پنجشنبه شرایط جوی در استان نسبتاً پایدار خواهد بود، افزود: امروز دمای هوای استان به صورت موقت کاهش می‌یابد.

حل مشکلات بیماران خاص، نیازمند مشارکت خیرین است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: بیماران خاص استان با برخی مشکلات از جمله اشتغال، اسکان و برخی تجهیزات پزشکی مواجهند که حل این مشکلات نیازمند مشارکت خیرین است.
محمدرضا طالبی با بیان این مطلب در کارگروه بررسی مشکلات بیماران خاص استان اظهار داشت: اقدامات مجمع خیرین سلامت کمک شایانی در حوزه درمان، بهداشت و سلامت دارد و اقدامات این مجموعه، قابل تقدیر است.
وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌ها متولی بایستی همراهی‌های لازم را با مجمع خیرین سلامت داشته باشند تا از این ظرفیت نهایت استفاده را در توسعه زیرساخت‌های بهداشتی استان و حل مشکلات بیماران خاص داشته باشیم، تصریح کرد: مرکز جامع بیماران خاص به عنوان ظرفیت درمانی ارزشمندی و برای استان ضروری است که باید مورد حمایت خاص دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت قرار گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات این جلسه هم گفت: با امضای آقای استاندار مکاتبه‌ای با وزیر بهداشت و درمان صورت گیرد تا چارت سازمانی مرکز جامع بیماران خاص استان ابلاغ شود و نیروی‌ انسانی مورد نیاز پیش‌بینی شود.
طالبی عنوان کرد: در زمینه خرید دستگاه‌ دیالیز برای این مرکز هم با توجه به ظرفیت بالای مجمع خیرین سلامت، این دستگاه با ورود و مشارکت خیرین تأمین شود.
وی با بیان اینکه مناسب سازی ورودی این مرکز را هم خود مجموعه در دستورکار خود قرار دهد، اضافه کرد: تلاش ما این خواهد بود که با ارائه راهکارهای مناسب ساختمان‌های اطراف را برای مرکز آماده کنیم تا در آینده برای توسعه و گسترش در اختیار مرکز قرار گیرد. طالبی عنوان کرد: در زمینه انتقال مرکز ناباروری به بیمارستان ولیعصر(عج) هم جلسه‌ای تخصصی برگزار خواهد شد تا تدابیر و مصوبات لازم برای این انتقال با دریافت نظر متخصصان و کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد. وی اظهار داشت: بخشی از اعتبار مرکز بیماران خاص که در دانشگاه علوم پزشکی بلوکه شده هم پیگیری‌های لازم انجام شود تا در اسرع وقت با نظارت سازمان برنامه و بودجه استان تخصیص پیدا کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: امنیت شغلی و اشتغال بیماران خاص در دستور کار اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گیرد و رایزنی و نظارت شود که این افراد در جاهایی بکارگیری شوند که فشاری کاری زیادی را متحمل نشوند. طالبی عنوان کرد: در خصوص مسکن بیماران تالاسمی هم مکاتبه‌ای با حوزه مسکن استانداری صورت گیرد تا پیگیری‌ها لازم را انجام دهیم. وی با بیان اینکه بیماران خاص از حق و حقوق خود مطلع نیستند که نیاز است آموزش‌های لازم به آنان ارایه شود تا پیگیر حق و حقوق خود باشند، اضافه کرد: مشکلات بیمه‌ای و نسخه‌های بیماران خاص هم با همکاری بیمه سلامت رفع شود.
طالبی متذکر شد: در خصوص اسکان بیماران خاص شهرستانی هم تلاش‌ها و پیگیری‌ها انجام شود تا این افراد در مرکز استان برای اسکان خود دغدغه‌ای نداشته باشند. وی با تأکید براینکه ظرف یک ماه آینده کمیسیون رسیدگی به مشکلات بیماران خاص را برگزار خواهیم کرد، اضافه کرد: مصوبات این جلسه پیگیری شود تا به نتیجه برسد و مشکلات سد راه این مصوبات هم به استانداری برای بررسی و حل موضوع منتقل شود.

احداث شهرک چاپ و نشر در مرکز استان، پیگیری می شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: احداث شهرک چاپ و نشر در مرکز استان، پیگیری می شود. اشرفی در جلسه بررسی مشکلات صنعت چاپ استان، با اشاره به محل تعیین شده برای راه اندازی شهرک روبروی دانشگاه پیام نور، متذکر شد: این مجموعه باید در فضایی جانمایی شود که برای مردم و دستگاه های اجرایی در دسترس باشد. وی با اشاره به تأکید استاندار مبنی بر حمایت از واحدهای تولیدی استان، اظهار داشت: حسب دستور استاندار، دستگاه های اجرایی مکلفند از کالاها و خدمات داخل استان استفاده نمایند.
اشرفی افزود: در همین راستا، استفاده از ظرفیت چاپخانه های استان باید در اولویت برنامه های دستگاه ها قرار داشته باشد، و اصلاً منطقی نیست که چاپ اقلام مختلف با کیفیت مطلوب در استان انجام شود و ما این توان را نادیده بگیریم و نیازمان را در جای دیگر برطرف نماییم.
وی با اعلام حمایت همه جانبه خود از صنعت به ویژه در حوزه چاپ و نشر استان، تصریح نمود: اگر از همین ابزارها و ظرفیت های قانونی موجود، به درستی استفاده کنیم، مشکلات حل می شود و نیازی به ظرفیت های فراقانونی نداریم.
اشرفی با اشاره به برخی مسایل مطرح شده در این جلسه، گفت: موضوع مالیات نرخ صفر و مالیات بر ارزش افزوده از دغدغه های چاپخانه داران استان است که بنا شد اداره کل امور مالیاتی، اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار فعالان این عرصه قرار دهد و موارد معافیت های مالیاتی را اطلاع رسانی نماید. اشرفی با ارائه پاسخ به دیگر موارد مطرح شده، متذکر شد: اجرای مصوبات این جلسه باید پیگیری و منجر به نتیجه شود و در حد کاغذ باقی نماند.
شایان ذکر است؛ نمایندگان چاپخانه داران استان که در این جلسه حضور داشتند، مالیات نرخ صفر، مالیات بر ارزش افزوده، بیمه پرسنل، مشکلات تأمین کاغذ و .. را به عنوان مهمترین دغدغه های خود مطرح نمودند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


استاندار خراسان جنوبی با توجه به اینکه خراسان جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی شمال

بیشتر

یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت