اخبار استانی

صف‌هایی که از حوصله رانندگان خارج شد

تسنیم- صف‌های شلوغ گازوئیل در بیشتر جایگاه‌های سوخت خراسان جنوبی این روزها شایعاتی را در فضای مجازی از قبیل افزایش قیمت و کمبود سوخت در پی داشته است. شلوغی و صف‌های طولانی گازوییل از هفته‌های گذشته تاکنون به یک خواسته و تجمع صنفی تبدیل شده و کامیون داران، رانندگان وسایل نقلیه بزرگ، مینی بوس، اتوبوس از وضعیت صف‌های طویل گازوییل و کاهش سهمیه سوخت گلایه‌مند هستند و از رسانه‌ها خواستار پیگیری مشکلات خود هستند. درحالی از چند هفته گذشته شاهد گلایه کامیون داران خودروهای سنگین نسبت به صف‌های طویل گازوئیل و کاهش سهمیه سوخت هستیم که مسئولان معتقدند سهمیه سوخت کامیون داران کاهش نیافته بلکه بر اساس میزان پیمایش سهمیه واریز می‌شود. مشکل سوخت و معضل قاچاق سوخت سال‌ها است که در استان‌های شرقی همچنان وجود داشته اما چند وقتی است که صف کشیدن خودروهای سنگین برای دریافت سهمیه گازوئیل حوصله رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی را سربرده و بسیاری از آنها به‌ویژه خودروهای باری که از سایر شهرها به این استان آمده‌اند از این وضعیت گلایه‌مند بوده و خواستار رفع این مشکل هستند.
بسیاری از رانندگان با بیان اینکه در حال حاضر این موضوع در جایگاه‌های سوخت‌گیری در بیرجند حوصله بسیاری از رانندگان را سر برده است گفت: با توجه به کرونا و مشکلات اقتصادی و مالی معطل ماندن در صف‌های گازوئیل باعث می‌شود دیرتر از موعد مقرر به مقصد برسیم و این موضوع مشکلات را چندین برابر کرده است. این راننده بیان کرد: برطرف کردن مشکل سوخت‌گیری در گرمای تابستان یکی از درخواست‌های جدی رانندگان است.
یکی دیگر از رانندگان کامیون با بیان اینکه این مشکل باعث سردرگمی رانندگان شده است اظهار داشت: از عصر روز گذشته که به جایگاهی در بیرجند مراجعه کردم با نازل‌های مانده بر زمین که به نشانه تمام شدن گازوئیل بود روبرو شدم.
وی با اظهار نگرانی از دیر رسیدن به مقصد و عدم تخلیه به موقع بار خود ادامه داد: در حالی که متصدی فروش اعلام کرد تا ساعت ۹ گازوئیل تامین خواهد شد با گذشت دو ساعت از آن زمان هنوز گازوئیل به جایگاه نرسیده است. راننده یک دستگاه مینی‌بوس نیز اظهار داشت: ظرفیت یک مینی بوس زیاد نیست اما با توجه به فعالیت این خودروها در حوزه حمل و نقل و انجام سرویس ایاب و ذهاب با کمبود گازوئیل در جایگاه‌ها ما نیز دچار مشکل می‌شویم. وی یادآور شد: کمبود گاه و بیگاه گازوئیل مدتی است در جایگاه‌های سوخت استان ایجاد شده و این اتفاق مشکلاتی را برای رانندگان خودروهای گازوئیل سوز ایجاد کرده است.

هرگونه کمبود در عرضه سوخت گازوئیل را تکذیب می‌کنیم

اما آنچه بیشتر رانندگان را دچار استرس کرده زمزمه‌هایی است که در فضای مجازی باعنوان کمبود سوخت و افزایش قیمت گازوئیل در استان رد و بدل می‌شود و این امر بر مشکلاتشان افزوده است که برای جزئیات بیشتر به سراغ مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی رفتیم.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به اینکه آیا کمبود سوخت در برخی جایگاه‌ها رو تایید می‌کنید اظهار داشت: نه تنها کمبود سوخت در جایگاه‌ها مورد تایید نیست بلکه باید اشاره کرد که وضعیت ذخیره‌سازی فراورده‌های نفتی در سال جاری در وضعیت بسیار مناسبت‌تری نسبت به سال‌های قبل قرار دارد. مردانی در پاسخ به اینکه صف‌های ایجاد شده در برخی از جایگاه‌ها به چه علت است افزود: تعدادی از جایگاه‌های استان، به منظور مدیریت شرایط خاص، دارای کارت سوخت اضطراری نفت گاز هستند و این کارت‌ها دارای محدودیت‌هایی از جمله محدودیت سهمیه روزانه، محدودیت سهمیه عرضه شده برای هر وسیله حمل و نقل و … است و با توجه به ماهیت این کارت‌ها، عدم ارتباط سوخت تحویلی به سهمیه هر وسیله نقلیه از مهم‌ترین ویژگی این کارت‌ها است.
وی گفت: به عبارت دیگر این کارت باید توسط خودروهایی استفاده شود که امکان سوختگیری از کارت سوخت شخصی خود ندارند. با توجه به افزایش قیمت نفت گاز در بازارهای جهانی، برخی سودجویان اقدام به سوء استفاده از این ویژگی کرده‌اند بنابراین در چند روز اخیر صرفاً در جایگاه‌هایی که دارای کارت اضطراری هستند، صف‌های طولانی تشکیل شده است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی بیان کرد: اگرچه نمی‌توان گفت که تمامی خودروهای متقاضی در صف، با نیت سوء استفاده اقدام به سوختگیری می‌کنند اما به دلیل محدودیت سقف برداشت از کارت اضطراری باعث شده که متقاضیان واقعی این کارت‌ها نیز با مشکل مواجه شوند.
وی بیان کرد: میزان مصرف سوخت جایگاه‌های استان از ابتدای امسال و مقایسه آمار نسبت به مدت مشابه سال افزایش یافته و در مورد نفتگاز میزان توزیع و‌ پخش رشد ۹ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است این در حالی است که میانگین رشد توزیع نفتگاز در کشور ۵ درصد است. مردانی در پاسخ به اینکه وضعیت قاچاق سوخت را در استان چطور ارزیابی می‌کنید گفت: داشتن مرز مشترک با کشور افغانستان، افزایش قیمت نفتگاز در بازارهای جهانی و اختلاف فاحش بین سوخت یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای با قیمت جهانی، باعث شده که قاچاق این فراورده با افزایش روبرو شود و گزارشات کشفیات نیروهای انتظامی و رشد بیش از ۴۰۰ برابری آن، موید این موضوع است. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی با اشاره به برنامه‌های اجرا شده در راستای پیشگیری از قاچاق سوخت گفت: پایش مداوم وضعیت سوختگیری در جایگاه‌های استان، تشکیل پرونده‌های تخلفات و ارسال آن به مراجع ذیصلاح و تدوین برنامه‌های پیشگیرانه از مهم‌ترین اقدامات این شرکت در راستای پیشگیری از قاچاق سوخت است.
مردانی عنوان کرد: طرح‌هایی به صورت خاص در این زمینه تدوین شده که در اسرع وقت با هماهنگی مراجع ذیصلاح استانی اجرا خواهند شد و امید است این مساله در کوتاه‌ترین زمان مرتفع شود.

وزش باد در استان شدت می‌گیرد

ایرنا- کارشناس اداره کل هواشناسی گفت: مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، برای امروز وزش باد شدید همراه با خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در استان پیش‌بینی می‌شود. فاطمه زارعی افزود: این وضعیت در جنوب و شرق خراسان جنوبی از شدت بیشتری برخوردار است. وی گفت: روزهای دوشنبه و سه‌شنبه به‌طور موقت دمای هوا کاهش خواهد یافت.

هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی اختصاص یافت

مهر- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از اختصاص هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات چهار درصدی اشتغالزایی در سال جاری به استان خبر داد. جواد اشرفی در شورای برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سقف تعیین شده برای اعطای تسهیلات اشتغالزایی ۱۰۰ میلیون تومان است، افزود: این تسهیلات باید با اولویت مناطق محروم و فعالیت‌های خلاق و دانش بنیان هزینه شود. اشرفی با بیان اینکه این تسهیلات بر اساس شاخص‌های جمعیت و نرخ بیکاری بین شهرستان‌های استان توزیع می‌شود، گفت: همچنین این تسهیلات برای فعالیت‌هایی مانند صنایع تبدیلی و تکمیلی، فعال سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل و زنجیره تولید و فرآوری کشاورزی است.

اختلاف خانوادگی در شهرستان قاینات منجر به قتل شد

ایرنا – فرمانده انتظامی قاینات از وقوع قتل زن ۵۲ ساله به علت اختلافات خانوادگی در این شهرستان خبر داد. سرهنگ محمود زال بیکی اظهار داشت: با اعلام مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ مبنی بر یک مورد درگیری منجر به قتل در یکی از روستاهای شهرستان قاینات، پیگیری موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت. وی افزود: ماموران با حضور در محل حادثه مشاهده کردند، فردی به علت اختلافات خانوادگی همسر قبلی خود را که ۵۲ سال سن داشت با ضربات چاقو مجروح کرده که قبل از حضور پلیس، وی را به بیمارستان امام رضا شهرستان بیرجند منتقل کردند که مصدوم به علت شدت جراحات در بیمارستان جان خود را از دست داد. فرمانده انتظامی شهرستان قاینات بیان کرد: قاتل در بازجویی‌های پلیسی به قتل همسر قبلی خود اعتراف کرد که در این خصوص پرونده تشکیل و برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شد. وی گفت: بروز اختلاف نظر و ناراحتی، از موضوعاتی است که نمی‌توان از آن جلوگیری کرد اما با مدیریت صحیح شرایط باید از وقوع آن پیشگیری کرد.

خرید تضمینی حدود ۶ هزار تن گندم از کشاورزان خراسان‌جنوبی

فارس- مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی گفت: میزان خرید انجام شده تاکنون در استان در راستای اجرای طرح تضمینی خرید گندم ۵ هزار و ۵۰۰ تن بوده است. سید حسن رضوی، اظهار داشت: طرح خرید تضمینی گندم از جمله طرح‌هایی بوده که دولت در راستای حمایت از کشاورزان از ابتدای اردیبهشت‌ماه آن را در استان آغاز کرده و تاکنون میزان قابل توجهی گندم از کشاورزان خریداری شده و خرید تا پایان فصل برداشت گندم ادامه دارد. وی با اشاره به اینکه میزان خرید انجام شده تاکنون در استان در راستای اجرای این طرح ۵ هزار و ۵۰۰ تن بوده است، تصریح کرد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته به طوری که در سال گذشته مجموع گندم خریداری شده تا پایان طرح خرید ۲ هزار و ۷۰۰ تن در استان بوده که با توجه به میزان خرید انجام شده تاکنون رشد قابل توجهی داشته است.

احداث موزه بزرگ استان در مجاورت مرکز فرهنگی دفاع مقدس

فارس- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری از احداث موزه بزرگ استان در مجاورت مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان خبر داد و گفت: ساخت این موزه از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری انجام خواهد شد و در آن تمامی آثار مرتبط با استان و موزه‌های مختلف تعبیه خواهد شد و برابر قانون و عرف استان این موزه طراحی و ساخته خواهد شد. شاهوردی آمادگی مجموعه اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را برای همکاری با اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اعلام کرد و افزود: تمام مراکز فرهنگی و اماکن جدید التأسیس این سازمان باید پیوست فرهنگی داشته باشد.

آزادی آخرین زندانی زن جرایم غیر عمد در خراسان جنوبی

آخرین زن زندانی مشمول قانون ستاد دیه از زندان‌های خراسان جنوبی آزاد شد. مدیر ستاد دیه خراسان جنوبی گفت: ۲مرد و یک زن زندانی با کمک خیران و ستاد دیه آزاد شدند. حسین‌پور افزود: مجموع بدهی این ۳ زندانی ۱۲ میلیارد و ۱۳۱ میلیون ریال بوده است.وی گفت: از این میزان ۴ میلیارد ۵۷۳ میلیون ریال گذشت شاکی،۴ میلیارد ریال احصار ، یک میلیارد ۷۳۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی، ۶۰۷ میلیون ریال کمک استانی و یک میلیارد ۷۸۳ میلیون ریال کمک کشوری بوده است.

نجات پیرمرد مفقود شده در خوسف

پیرمرد هشتاد ساله مفقود شده در حومه روستای تقی آباد خوسف نجات یافت. رئیس هلال احمر شهرستان خوسف گفت: فرد مفقود شده ساعت ۱۰ شب گذشته از منزل خود خارج شده و پس از عدم نتیجه جستجو خانواده وی و مردم محلی، ساعت هفت و پنج دقیقه صبح دیروز اعلام مفقودی او اعلام شد. ولی زاده گفت: برای نجات فرد مفقود شده، دو گروه هلال احمر و نیرو‌های انتظامی و مردم محلی به محل اعزام شدند و پس از جستجوی سه ساعته، ساعت ۱۰:۲۰ دقیقه صبح دیروز فرد مفقودی پیدا و با حال عمومی نسبتا خوب به خانواده تحویل داده شد.

رقابت بدون گل تیم های پارسا صنعت بیرجند و شادکام مشهد

در ادامه مسابقات لیگ دسته سه کشور عصر شنبه رقابت دو تیم پارسا صنعت رقابت بدون گل تیم های پارسا صنعت بیرجند و شادکام مشهدبیرجند با شادکام مشهد در ورزشگاه آزادی بیرجند برگزار شد. پس از ۹۰ دقیقه تلاش این رقابت با نتیجه صفر بر صفر پایان یافت. تیم فوتبال پارسا صنعت بیرجند با ۲۲ امتیاز در جایگاه سوم جدول قرار دارد.

اعتبارات عمرانی خراسان جنوبی ۳۶ درصد افزایش یافت

ایرنا – استاندار گفت: اعتبارات عمرانی استان در سرفصل‌های تملک و داریی، توازن و نفت از ۷۸۵ میلیارد تومان در سال گذشته به هزار و ۶۹ میلیارد تومان در سال مالی ۱۴۰۱ افزایش یافت که رشد ۳۶ درصدی دارد. جواد قناعت در شورای برنامه‌ریزی خراسان جنوبی اظهار داشت: همچنین اعتبارات هزینه‌ای استان نیز در سال مالی ۱۴۰۰، ۴۷۱ میلیارد تومان بود که در سال مالی ۱۴۰۱به ۶۰۸ میلیارد تومان افزایش یافت و رشد ۲۹ درصدی دارد. وی پیش‌بینی کرد: اعتبارات عمرانی خراسان جنوبی در سال مالی۱۴۰۰ با اختصاص اعتبار از سایر ردیف‌ها و با احتساب اعتبارات عمرانی سفر رییس جمهور به سه هزار میلیارد تومان افزایش یابد. وی با بیان اینکه در شورای برنامه‌ریزی استان سهم اعتبارات شهرستان‌های خراسان جنوبی به صورت درصدی به تصویب اعضا رسید، اضافه کرد: توزیع اعتبارات در سال جاری براساس روش علمی و تخصصی انجام شده است.
قناعت با تاکید براینکه دستگاه‌های اجرایی از جذب حداکثری اعتبارات ملی وزارت‌خانه‌ها غافل نشوند، اضافه کرد: در مجموع ۸۰ درصد اعتبارات کشور به صورت ملی و ۲۰ درصد به صورت استانی تخصیص می‌یابد که با توجه به حجم بالای اعتبارات ملی، مدیران دستگاه‌های اجرایی تمام تلاش خود را برای جذب حداکثری اعتبارات ملی بکارگیرند.

کارخانه‌های آرد خراسان‌جنوبی تنها با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند

تسنیم- استاندار با بیان اینکه کارخانه‌های آرد استان تنها با یک سوم ظرفیت کار می‌کنند گفت: باید برای رونق تولید در این واحدها تلاش شود.
جواد قناعت در دیدار امام جمعه، فرماندار، شهردار و جمعی از معتمدین شهرستان فردوس با اشاره به مصوبات نخستین سفر شهرستانی به فردوس اظهار داشت: فردوس، مقصد سومین سفر شهرستانی بود که این سفر برای رفع مشکلات شهرستان فردوس، ۱۲ مصوبه به همراه داشت که ۱۰ مورد آن به نتیجه رسیده و دو مورد در دست پیگیری است. وی به مطالبات مردمی در شهرستان فردوس اشاره کرد و گفت: بخشی از آن مطالبات در سفرهای بعدی که به صورت رسمی یا موردی صورت خواهد گرفت، در دستور کار قرار می‌گیرد و برای رفع آنها برنامه‌ریزی خواهیم کرد.
قناعت با بیان اینکه از مشکل کارخانه آرد شهرستان فردوس مطلع هستم اظهار داشت: برای کمک به رونق تولید در این واحد پیگیری‌هایی هم شده و تخصیص مبلغ ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات به این واحد تولیدی از جمله اقدامات انجام شده است. وی ادامه داد: کارخانه‌های آرد استان، یک سوم ظرفیت کار می‌کنند و باید برای رونق بیشتر در این واحدها، کمک کنیم و اجازه ندهیم به خاطر تحولات جهانی و ملی، زمین بخورند.

عطش در سدهای خراسان جنوبی/تنها ۲۰ درصد ظرفیت مخازن آب دارد

مهر- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌جنوبی گفت: مجموع حجم سدهای استان ۷۵۰ میلیون متر مکعب است که در حال حاضر تنها ۲۰ درصد آن آب دارد. سعید سروری اظهار کرد: بیان‌کرد: در شرایط فعلی سدهای استان ۱۵.۶۱ میلیون متر مکعب آب دارد که این میزان در سال گذشته ۱۷.۲ میلیون متر مکعب بود است که این کاهش در واقع یک زنگ هشدار محسوب می‌شود. سروری ادامه‌داد: سد زره شهرستان درمیان در حال حاضر ۷.۲۰ میلیون مترمکعب آب دارد که در واقع تنها ۲۹.۸۰ درصد آن پر است که این آمار در مورد سد دره بید شهرستان طبس ۵.۴۸ درصد است. وی با اشاره به اینکه سد نهرین شهرستان طبس در حال حاضر ۱.۴۴ میلیون متر مکعب آب دارد که ۲۹.۶۳ درصد از حجم مخزن را شامل می‌شود، گفت: حجم مخزن در بازه زمانی سال گذشته حدود ۱.۳۹ درصد بوده است. سروری اظهار کرد: سد فرخی شهرستان قائنات نیز تنها ۳۲.۲۸ درصد از حجم مخزن آن آب دارد و مجموع حجم فعلی مخزن آن ۲.۸۵ میلیون متر مکعب است که این میزان در سال گذشته حدود ۳.۴۶ میلیون متر مکعب بوده است. سروری بیان‌کرد: میزان پر بودن سد شهید پارسا شهرستان سرایان نیز با حجم فعلی ۱.۲۱ میلیون مترمکعب آب تنها ۲۹.۳۰ درصد است که این آمار در مورد سد کریت شهرستان طبس با حجم فعلی ۰.۳۶ متر مکعب آب ۴.۷۶ درصد است. وی گفت: میزان پر بودن مخزن سد حاجی آباد زیرکوه هم در حال حاضر تنها ۱۷.۸۳ درصد و در مورد سد سیاهوی سربیشه نیز ۸.۸۲ درصد است.

برگزاری بیش از ۵۲۰ نفر ساعت آموزش دستورالعملهای مالیاتی در خرداد امسال

معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای خردادماه سال جاری تاکنون بیش از ۵۲۰ نفر ساعت دوره و کارگاه آموزشی تبیین قوانین و دستورالعملهای مالیاتی، نحوه تکمیل و ارائه اظهارنامه و همچنین تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم برای اتحادیه ها و اصناف، دفاتر پیشخوان دولت، کافی نتها و سایر گروه های فعالان اقتصادی، در استان خراسان جنوبی برگزار گردید. اکبر علی آبادی درخصوص اهمیت دوره ها و کارگاههای آموزشی آشنایی و تبیین قوانین و دستورالعملهای مالیاتی گفت: هدف سازمان امور مالیاتی کشور حمایت همه جانبه از فعالان اقتصادی است، لذا دوره ها و کارگاههای آموزشی مالیاتی همه ساله و به صورت مستمر در بخشهای مختلف به صورت کاملاً رایگان از سوی ادارات کل امور مالیاتی استانها برگزار می گردد تا فعالان اقتصادی بتوانند از حداکثر معافیتها، مشوقها و تسهیلات مالیاتی برخوردار گردیده و از طرفی سازمان امور مالیاتی را برای پیاده سازی نظام مالیاتی عادلانه، سالم و شفاف یاری نمایند. وی گفت: با توجه به تغییر شرایط اقتصادی، برخی از قوانین مالیاتی و دستورالعملهای ابلاغی در راستای حفظ امنیت اقتصادی و فعالیتهای اقتصادی سالم و مولد و جلوگیری از برخی سوء استفاده ها تغییر می کند و تمام تلاش ما این است که ضمن مرور و تبیین دستورالعملها و قوانین برای همکاران جهت ارائه خدمات شایسته و مناسب به مردم استان، موارد لازم و کاربردی برای فعالان اقتصادی هر بخش نیز در قالب جلسات، نشستهای کارشناسی و تخصصی، دوره ها و کارگاههای آموزشی و … تبیین شود.
علی آبادی در پایان گفت: با توجه به برخی از تغییرات در نحوه ارائه اظهارنامه و همچنین نحوه برخورداری از شرایط تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیاتهای مستقیم، این اداره کل آمادگی برگزاری دوره های مرور بیشتر دستورالعملها، پاسخگویی همکاران، میز خدمت حضوری، سامانه ارتباط مردمی پاسخگویی تلفنی ۱۵۲۶ و سایر نشستها جهت بررسی و رفع ابهامات، پیگیری مسائل و مشکلات و سایر موارد لازم را دارد.

۴۵ بازدید از مجتمع های خدماتی رفاهی خراسان جنوبی از ابتدای سال

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از انجام ۴۵ بازدید از مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی این استان از ابتدای سال خبر داد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی ، اسداله جلال زاده، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی توسط کمیته ویژه نظارت بر مجتمع ها از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا کنون ۴۵بازدید از مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی این استان را انجام داده‌اند.
وی افزود: در حال حاضر ۳۳ باب مجتمع خدماتی رفاهی در جاده‌های مواصلاتی استان فعال است که ارتقاء سطح ارائه خدمات به کاربران جاده‌ای و مسافران برای ارتقای ایمنی تردد در جاده‌ها در دستور کار قرار دارد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: به صورت دوره‌ای از مجتمع‌های خدماتی رفاهی، نمازخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی موجود در جایگاه‌های سوخت منفرد، رستوران‌ها و واحد‌های اقامتی و پذیرایی بین راهی بازدید می‌ شود. جلال زاده ادامه داد: در بازدید از این مجتمع‌ها شاخص‌های مختلفی چون وضعیت نمازخانه‌ها ، سرویس‌های بهداشتی ، سیستم گرمایشی و سرمایشی نمازخانه، رستوران و آشپزخانه ، پارکینگ و ورودی و خروجی مجتمع‌ها مورد نظارت و بازرسی قرار می‌گیرد .

طرح آماده باش دستگاه های خدمت رسان در تابستان امسال

معاون امور هماهنگی عمرانی استانداری، آمار تصادفات را نگران کننده توصیف کرد و از دستگاه های اجرایی عضو کمیسیون خواست، تمهیدات و برنامه های یکساله خود را در جهت کاهش آمار تصادفات ارائه کنند. به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، عباس زاده، در کمیسیون ایمنی حمل و نقل گفت: با تعطیلی مدارس و آغاز سفرهای تابستانی باید سعی کنیم تا حداکثر بهره برداری در کنترل ترددها را داشته تا کمترین آسیب‌ها را در جاده‌های استان شاهد باشیم. در این جلسه مقرر شد تا با مشارکت دهیاران طرح های ایمنی در مناطق روستایی با جدیت بیشتر پیگیری شود.

پروژه دوبانده‌سازی محور بیرجند قاین سال آینده تکمیل می‌شود

تسنیم- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: عملیات دوبانده‌سازی محور بیرجند- قاین در صورت اختصاص اعتبار تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام می‌رسد. داعی با بیان اینکه ۱۶ کیلومتر باقی مانده و در حال اجرا است اظهار داشت: امید است چهار کیلومتر آن حداکثر ظرف دو ماه آینده زیر بار ترافیک برود. وی گفت: تلاش می‌کنیم ۱۲ کیلومتر باقی مانده هم در صورت اختصاص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام برسد.

انتشار ۱۶۰ عنوان کتاب دفاع مقدس نیازمند حمایت مالی است

مهر- مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: ۱۶۰ عنوان کتاب با موضوع شهدا تهیه و آماده چاپ شده که به دلیل عدم حمایت مالی تاکنون منتشر نشده اند. سرهنگ غلامرضا فلاحی اظهار کرد: تا کنون بیش از ۲۶۰ عنوان کتاب در بخشهای مختلف دفاع مقدس از جمله کودک، نوجوانان و بزرگسالان، داستان و تاریخ شفاهی توسط این اداره کل، منتشر شده است.

۲۸۴ میلیارد ریال ملک مازاد دولتی در خراسان جنوبی به فروش رفت

مهر- مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گفت: ۶۵ ملک مازاد دولتی در سال ۹۹ در استان شناسایی شده که از این تعداد ۱۶ ملک با ۲۸۴ میلیارد ریال تاکنون به فروش رفته است. مرتضی ذاکریان در جلسه شورای برنامه ریزی با اشاره به اراضی مازاد دولتی در استان بیان کرد: تاکنون ۱۶ ملک مازاد دولتی با مبلغ حدود ۲۸۴ میلیارد ریال به فروش رسیده است. وی ادامه داد: این املاک بیشتر مربوط به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، ادارات کل امور اقتصادی و دارایی، ورزش و جوانان، دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان بوده است.

آغاز واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در خراسان جنوبی

مرحله اول طرح واکسیناسیون تب برفکی دام سنگین در خراسان جنوبی آغاز شد. عندلیبی سرپرست اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود در این مرحله حدودا ۱۸ هزار راس دام سنگین روستایی- عشایری تحت پوشش مایه کوبی قرار گیرد.

ثبت نام اعزام زمینی به عتبات عالیات آغاز شد

مدیر حج و زیارت خراسان جنوبی از آغاز نام نویسی کاروان‌های زمینی عتبات عالیات در استان خبر داد. نوفرستی گفت: متقاضیان نام نویسی در کاروان‌های زمینی عتبات عالیات می‌توانند به سامانه atabat.haj.ir مراجعه کنند و یا نام نویسی خود را به صورت حضوری از طریق تمامی دفاتر و شرکت‌های خدمات زیارتی استان انجام دهند. او هزینه اعزام زمینی به عتبات عالیات از خراسان جنوبی را حدود ۶ میلیون تومان اعلام کرد.

بایدها و نبایدهای اظهارنامه مالیاتی ؛ نکاتی که کسب‌وکارها باید بدانند
فارس – مدیرکل امور مالیاتی با بیان اینکه برخی از درآمدهای استان که وصول می‌شود به طور مستقیم به حساب دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، امور عشایری، ورزش و آموزش و پرورش براساس درصدی که قانون مشخص کرده واریز می‌شود، گفت: در این مورد هیچ مبلغی به خزانه واریز نمی‌شود.

اداره مالیات برای مالیات کارتخوان‌ها اطلاع‌رسانی کند

یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: در رابطه با موضوع کارتخوان‌ها اداره مالیات و اتاق اصناف اطلاع‌رسانی نکردند.وی با بیان اینکه در کارتخوان مغازه‌ام ماشین خریده و پول را کارت به کارت کرده‌اند، تصریح کرد: اکنون باید برای این موضوع مالیات بدهیم! همچنین اجناسی خریداری شده ولی مرجوع شده و باید برای آن مالیات بدم؟!
این شهروند بیرجندی با بیان اینکه عملکرد سال گذشته کاسبی نسبت به دو سال پیش ضعیف‌تر شده و اجناس روز به روز افزایش قیمت دارد، تبیین کرد: یک قلم کالا را می‌فروشیم ۱۰ درصد سود آن است و همان جنس را اگر بخریم سود آن از بین رفته و موجودی مغازه‌ها پایین آمده است.

گردش حساب کارتخوان بررسی شود

یکی از مغازداران روستایی بخش مرکزی بیرجند نیز در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: من در یک روستای ۳۵۰ نفری مغازه دارم و وضعیت کسب و کارم زیاد خوب نیست.وی با بیان اینکه در یک روستا باید تمام مواد خوراکی و میوه را داشته باشیم، تصریح کرد: بسیاری از مواد فاسدشدنی از جمله میوه به مرور زمان از بین می‌رود و اینها برای ما ضرر است.این مغازه‌دار با بیان اینکه امروز پول نقد زیاد در دسترس مردم نیست، یادآور شد: مردم از دستگاه پوز برای خرید استفاده می‌کنند.
وی با بیان اینکه در محیط روستا کارتخوان وجود ندارد، ادامه داد: مردم روستا برای سایر امور از جمله پرداخت آب و برق خود نیز از دستگاه پوز مغازه‌ام استفاده می‌کنند که این خود هزینه مالیات من را بالا می‌برد.
این مغازه‌دار روستایی با بیان اینکه گردش حساب کارتخوان باید بررسی شود، خاطرنشان کرد: تمام پول‌هایی که در حساب مغازه‌ام جابه‌جا می‌شود مربوط به من نیست تا برای آن مالیات بپردازم.

چرا باید مالیات بدهیم؟

«جعفر احسانی‌مهر» مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، اظهار داشت: دولت به وسیله امکانات مالی که در اختیارش قرار می‌گیرد جامعه را اداره می‌کند.وی با بیان اینکه امکانات مالی به وسیله مردم تامین می‌شود، تصریح کرد: عمده‌ترین وظیفه‌های دولت در زمینه‌های امنیت، آموزش، حفظ استقلال کشور، توسعه راه‌ها و تامین نیاز بهداشت با دریافت مالیات تامین می‌شود. مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برخی از درآمدهای استان که وصول می‌شود به طور مستقیم به حساب دهیاری‌ها، شهرداری‌ها، امور عشایری، ورزش و آموزش و پرورش براساس درصدی که قانون مشخص کرده واریز می‌شود، یادآور شد: در این مورد هیچ مبلغی به خزانه واریز نمی‌شود.احسانی‌مهر با بیان اینکه پایه‌های مالیاتی در ایران به صورت مستقیم و غیرمستقیم است، ادامه داد: مالیات‌های مستقیم ناشی از درآمد و دارایی می‌شود و غیرمستقیم، مالیات بر مصرف است که به نام ارزش‌افزوده معروف است.

درآمد بیش از ۴ میلیارد تومان نیاز به اظهارنامه ندارد

وی با بیان اینکه در بحث مالیات مستقیم در خصوص درآمد می‌توانیم درآمد مشاغل حقوق و درآمد شرکت‌ها را بیان کنیم، افزود: در خصوص مالیات مشاغل به موجب قانون پایان خردادماه هر سال صاحبان مشاغل مکلف به تسلیم اظهارنامه مالیاتی به ادارات امور مالیاتی در خصوص عملکرد سال گذشته خودشان هستند.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه برای سال گذشته، پایان خردادماه امسال صاحبان مشاغل اظهارنامه را تسلیم می‌کنند، اضافه کرد: امکانات و تسهیلاتی در اختیار برخی از مشاغل قرار گرفته است که به عنوان مثال تا ۳۰ برابر ماده ۸۴ قانون اکنون به ۱۰۰ برابر افزایش پیدا کرده است.
احسانی‌مهر گفت: کسانی که سالانه فروش و درآمدی تا سقف ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در سال گذشته داشتند اینها اگر اظهارنامه فرم تبصره ۱۰۰ به صورت توافقی به ما بدهند و مالیاتی که در آنجا قید شده مالیات را توافق کنند نیاز به اظهارنامه از جانب این اشخاص نیست.وی با اشاره به دو ساله شیوع کرونا تصریح کرد: به موجب قانون مؤدیان باید ۳۰ برابر موضوع معافیت فرم تبصره ۱۰۰ را در قالب توافق به ما بدهند که ۳۰ برابر آن یک‌میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان می‌شود اما در جهت تحقق وعده‌های دولت انقلابی این مبلغ اضافه شد به ۱۰۰ افزایش پیدا کرد و مشاغلی که مستقیم و غیرمستقیم در سال ۹۹ تا سال گذشته از کرونا آسیب دیده بودند، این رقم به ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

مطالبه مالیات‌های مشاغل باید عادلانه و شفاف باشد

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه کم هزینه‌ترین مالیاتی که وصول می‌کنیم منبع مالیاتی حقوق کارکنان است، یادآور شد: حقوق‌بگیر شفاف‌ترین درآمد را دارد و یک مورد را هم نداریم که حقوق‌بگیر هیات حل اختلاف مالیاتی مراجعه کرده باشد چراکه این هیئت‌ها برای دولت هزینه دارد.احسانی‌مهر با بیان اینکه مطالبه مالیات‌های مشاغل ما باید عادلانه و شفاف باشد، ادامه داد: به موجب قانون سال گذشته دستگاه‌های پُزی که هرگونه دریافتی داشتند به عنوان درآمد تلقی می‌شد و از آنجا که مالیات‌های ما باید عادلانه باشد، اطلاعات این دستگاه‌ها در سامانه‌های مالیاتی قرار گرفته و در اختیار مؤدیان قرار داده شده است.وی با بیان اینکه در سال ۹۸ اطلاعاتی نداشتیم و یک‌ مؤدی با ۵۰۰ هزار تومان توافق می‌کرد، افزود: امسال اطلاعات دستگاه‌های پُز طبق تبصره ۱۲ قانون ملاک قرار ‌می‌گیرد.

۳۰ درصد تراکنش دستگاه پُز غیرمؤثر است

مدیرکل امور مالیاتی خراسان‌جنوبی اضافه کرد: فردی که در سال گذشته یک میلیارد تومان دستگاه پُزش گردش داشته و اکنون ۵۰۰ هزار تومان مالیات داده حداقل سه برابر شده و به یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.احسانی‌مهر با بیان اینکه تراکنش دستگاه پُز ۳۰ درصد آن را غیر مؤثر و ۷۰ درصد را مؤثر در نظر گرفتیم، گفت: برخی شاید از ۳۰ درصد بیشتر داشتند، اظهارنامه بدهند تا رسیدگی شود لذا سامانه ۱۵۲۶ راه ارتباطی با مردم است و همچنین همکاران ما نیز در اداره‌کل پاسخگوی شهروندان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: کارگروه رصد و پایش علل جذب

بیشتر

بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت