اخبار استانی

استاندار: اعتبارات عمرانی در پایان سال مالی جذب شود

ایرنا – استاندار بر جذب اعتبارات عمرانی توسط دستگاه‌های اجرایی استان در پایان سال مالی جاری تاکید کرد و گفت: کوتاهی در این بخش قابل بخشش نیست و ظلم به مردم استان است. جواد قناعت در نشست شورای اداری استان اظهار داشت: یکی از ملاک‌های ارزیابی مدیران هم جذب حداکثری اعتبارات عمرانی خواهد بود.
وی عنوان کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته در سفر معاون اجرایی رییس جمهور به خراسان جنوبی، هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به صورت متمم به اعتبار سفر رییس جمهور به خراسان جنوبی اضافه شد که زمینه ساز توسعه استان خواهد شد.
وی عنوان کرد: دستگاه‌های متولی برنامه‌ریزی‌های لازم را برای سفر دوم رییس جمهور به استان در یکی و ۲ ماه آینده انجام دهند تا بتوانیم در این دوره از سفر هم مصوبات خوبی را برای توسعه استان داشته باشیم.
قناعت تاکید کرد: طرح‌های اجرایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان می‌بایست بر مبنای آسیب‌های اجتماعی استان از جمله طلاق، اعتیاد، عفاف و حجاب و تکدی گری و غیره تهیه شود.
وی تاکید کرد: دستگاه‌هایی که درخصوص حملات سایبری کوتاهی کنند یا موضوعات فنی را در این خصوص جدی نگیرند، اگر مورد حمله واقع شدند، حتما باید پاسخگو باشند.

پرداخت ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات دامدار کارت

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم در شورای اداری گفت: ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق دامدار کارت در استان پرداخت شده که خراسان جنوبی رتبه چهارم کشور را در تعداد تسهیلات پرداختی دامدار کارت کسب کرده است. اشرفی با اشاره به اینکه پس از اجرای طرح ساماندهی یارانه‌های حوزه آرد و نان در استان، هیچگونه افزایش قیمت نان نداریم و مردم از این بابت نگران نباشند، عنوان کرد: نصب دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های خراسان جنوبی هم آغاز شد تا گامی دیگر در مسیر توزیع عادلانه یارانه‌ها برداشته شود و تاکنون ۱۰۴ دستگاه کارتخوان هوشمند در نانوایی‌های استان نصب شده است. اشرفی افزود: در خراسان جنوبی ۷۶۵ نانوایی سهمیه بگیر داریم که در همه نانوایی‌ها به تناسب نوعی پختی که دارند، دستگاه‌های کارتخوان هوشمند نصب خواهد شد، نیاز است فرمانداری‌ها بیشترین همکاری را با مجموعه بانک سپه در نصب کارتخوان‌ها داشته باشند. وی با بیان اینکه در بحث شکر و روغن در خراسان جنوبی ما کارخانجات لازم را نداریم، اضافه کرد: باید در این زمینه با جذب سرمایه گذاران ورود کنیم.
اشرفی از تشکیل قرارگاه حمایت و تسهیل گری از «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» در خراسان جنوبی خبرداد و گفت: در این قرارگاه از تمام اندیشمندان و خبرگان و اهل فن در استان استفاده خواهد شد تا بتواند راهگشای مسائل خراسان جنوبی باشد.

مدیریت حادثه قطار در طبس با هم‌افزایی دستگاه‌ها انجام شد

ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: مدیریت خوب حادثه قطار مشهد – یزد در منطقه طبس، با تعامل سازنده و کار جدی همراه با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف انجام شد. جواد قناعت در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان تعامل خوب، کار تیمی ارزشمند و مخلصانه اعضای ستاد بحران استان را در مدیریت این حادثه بسیار تاثیرگذار اعلام کرد و افزود: دستگاه‌های اجرایی باید همیشه آمادگی کامل برای مقابله و برخورد با حوادث احتمالی را داشته باشند. وی تصریح کرد: یکی از موارد بسیار مهم در این حادثه، حضور به‌موقع تیم‌ها و یگان‌های امدادی بود که سبب شد امدادرسانی به مصدومان در لحظات طلایی بعد از وقوع حادثه انجام شود.
وی اطلاع‌رسانی از این حادثه را قابل قبول، هدفمند و هوشمندانه توصیف کرد و افزود: امدادرسانی به مصدومان این حادثه در واقع مانور بسیار ارزشمندی بود. وی گفت: برای اینکه هر لحظه برای امدادرسانی آماده باشیم، دستگاه‌های اجرایی پیگیری‌های لازم را برای رفع مشکلات موجود در زمینه تجهیزات و امکانات خود انجام دهند.
قناعت خاطرنشان کرد: در لحظه وقوع هر حادثه ابتدا فرماندار به عنوان رئیس ستاد بحران شهرستان باید در صحنه حضور پیدا کند و دستگاه‌ها زیر نظر فرماندار فعالیت کنند. وی افزود: در حوادث با سطح بالا، لازم است که استاندار نیز ورود کند و اعضای ستاد بحران، کار خدمات‌رسانی را انجام دهند.

شناسایی ۳ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۳۲ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۳ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۲ مورد از فردوس و یک مورد از بشرویه شناسایی شد. به گفته دبیر دانشگاهی ستاد پیشگیری و کنترل کرونا در استان در حال حاضر ۱۰ بیمار با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های خراسان جنوبی بستری هستند که ۳ نفر کرونا مثبتند.

نقشه های استاندار برای سرایان
سرایان ، میزبان استاندار و جمعی از مسوولان استانی بود. جواد قناعت در ششمین سفر شهرستانی خود از چندین طرح عمرانی این شهرستان بازدید کرد و برای توسعه سرایان و تکمیل تعدادی از پروژه ها تصمیماتی را اتخاذ کرد.

اختصاص ۲۰ میلیارد ریال به توسعه بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی طبس

نماینده شهرستان‌های بشرویه، سرایان، فردوس و طبس در مجلس گفت: ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح توسعه بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی طبس اختصاص یافت. حجت الاسلام نصیرایی در شورای اداری شهرستان سرایان اظهار کرد: با پیگیریهای انجام شده علاوه بر اینکه بیمارستان سرایان ماده ۲۳ شد، قول اختصاص اعتبار دیگری هم برای طرح توسعه آن گرفتیم. به گفته نصیرایی همچنین با وجود اینکه برای طرح توسعه بیمارستان ۱۵۰ تختخوابی طبس یک ریال نبود، با پی گیری های صورت گرفته ۲۰ میلیارد ریال اختصاص قبل از کلنگ زنی طرح توسعه تخصیص یافت.

اختصاص ۲ میلیارد تومان به اجرای پروژه ورزشی در سرایان

دو میلیارد تومان اعتبار در بازدید استاندار از گود باستانی سه‌قلعه سرایان برای اجرا و تکمیل این پروژه ورزشی اختصاص یافت. سرپرست اداره‌ کل ورزش و جوانان گفت: عملیات اجرایی گود باستانی خیرساز سه‌قلعه سال ۹۷ آغاز شد و این پروژه به دلیل کمبود اعتبار معطل مانده است. محمدحسین خسروی اظهار داشت: با اختصاص یک میلیارد تومان از محل استانداری و یک میلیارد تومان توسط فرمانداری این پروژه فعال می‌شود. استاندار همچنین از معدن بنتونیت در این شهرستان بازدید کرد. معدن بنتونیت دوست‌آباد، بزرگترین ذخیره شناخته شده بنتونیت ایران است و بالاترین حجم تولید بنتونیت را دارد.
۲۵ طرح بخش کشاورزی شهرستان سرایان همزمان با هفته جهاد کشاورزی و با حضور استاندار در این شهرستان به بهره‌برداری رسید. اجرای این طرح‌ها با اعتبار بیش از ۶۹ میلیارد ریال به‌طور همزمان افتتاح شدند، اشتغال پایدار و تثبیت اشتغال ۴۰۹ نفر را به همراه داشته است.
استاندار، شرایط مجتمع دامداری سرایان را نیز از نزدیک رصد کرد. در این بازدید مقرر شد با تامین قیر مورد نیاز توسط مالکان مجموعه، اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با در اختیار گذاشتن ماشین‌آلات مربوطه برای آسفالت معابر داخلی مجتمع همراهی کند.
استاندار با حضور در شهرک صنعتی سرایان، از چند واحد تولیدی فعال در این شهرستان هم بازدید کرد. این بازدید با هدف اطلاع از وضعیت تولید و بررسی مسایل و مشکلات واحدهای تولیدی انجام شد.

۳۲ میلیارد تومان برای بهسازی آسفالت محور چاه غیاث نیاز است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از نیاز ۳۲ میلیارد تومانی برای بهسازی روکش آسفالت محور آنتنی چاه غیاث به مرکز استان خبر داد. جلال زاده اظهار کرد: این مسیر در مجموع ۲۲ کیلومتر بوده که مسیر دسترسی ۱۸۵ خانوار شامل ۶۲۵ نفر از اهالی است.
پیگیری انتقال حساب شرکت‌ها به داخل استان

استاندار گفت: موضوع انتقال حساب‌های بانکی شرکت‌ها، موسسه‌ها، واحدهای صنعتی و معدنی به داخل استان مورد تاکید است و پیگیری می‌شود. جواد قناعت در حاشیه سفر به شهرستان سرایان اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها این است که شرکت‌ها و واحدهای صنعتی و معدنی، مراودات مالی و پولی خود را در بانک‌های داخل شهرستان انجام نمی‌دهند.

خیز بیابان بیشتر از اعتبارات است

ایسنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به افزایش کانون‌های فرسایش بادی و خاکی، خشکسالی‌های متناوب و کمبود بارندگی، اعتبارات و سرعت اجرای طرح‌های مقابله با بیابان زدایی با اینکه طی سال‌های اخیر افزایش داشته اما بازهم جوابگوی سطح درگیری استان نیست. علیرضا نصرآبادی اظهار کرد: خراسان جنوبی بین دو کویر لوت و مرکزی قرار گرفته که سه ضلع استان را تشکیل می‌دهد و ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت استان بیابانی است. نصرآبادی با بیان اینکه در استان همواره تلاش کرده‌ایم فراتر از اعتبارات تصویب شده فعالیت داشته باشیم، ادامه داد: در مقابله با بیابان زدایی رتبه اول کشور را کسب کرده‌ایم. وی با بیان اینکه سطح عملکرد طرح‌های مبارزه با بیابان‌زایی طی سال گذشته در استان ۱۰۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، تصریح کرد: ۴ میلیارد تومان بیشتر از اعتبار مصوب در این حوزه کار کرده‌ایم. وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار تهیه طرح بیابان زدایی در استان داشته‌ایم، افزود: از این میزان برای حدود یک میلیون هکتار عملیات اجرا شده است.

اغلب پاساژهای شهر بیرجند ناایمن هستند
سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بیرجند گفت: بازار مرکزی بیرجند از نظر آتش‌نشانی ایمنی لازم را ندارد و نیازمند ایمن‌سازی است. علی حیاتی افزود: در سال‌های گذشته چند آتش‌سوزی در بازار بیرجند و بازارچه سادسی به دلیل اتصال سیم برق رخ داد و با وجود مکاتبات متعدد و مصوبات جلسات کارگروه ایمنی هنوز اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است. وی با بیان اینکه اغلب پاساژهای شهر بیرجند ناایمن هستند اظهار داشت: وجود انبارهای ضایعات در شهر معضل دیگری است و در بازرسی‌ها همه مواردی که مشاهده شده، پلمب شده‌اند اما برخی انبارها به‌صورت پنهان در داخل منازل مسکونی هستند که می‌توانند خطرآفرین باشند. وی از شناسایی ۳۴۴ ساختمان و مکان ناایمن در شهر بیرجند خبر داد و گفت: از این تعداد ۷۰ مورد مجتمع و ساختمان بلند سال‌های گذشته و ۸۵ مورد در سه ماه نخست امسال، ادارات ۱۰۰ مورد در پنج سال اخیر و ۶۵ انبار دپوی کالا شناسایی شده است. وی افزود: ساختمانهای فرسوده هم امسال هفت مورد، انبار دپوی سیلندر گاز مایع پنج مورد، پاساژهای ناایمن هفت مورد و فروشگاه‌های بزرگ پنج مورد است. وی گفت: پارک تانکرهای حامل سوخت در کنار مجتمعهای مسکونی و منازل شهروندان از جمله مهرشهر، تقاطع بقیه ا… و شعبانیه، انتهای کارگر شمالی، الهیه و بلوار میلاد می‌تواند حادثه‌ساز باشد.

گواهینامه ISO ۱۰۶۶۷ توسط کانون ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه­‌ریزی خراسان جنوبی اخذ شد

مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌­های توسعه و آینده­‌نگری سازمان مدیریت و برنامه‌­ریزی خراسان جنوبی از اخذ گواهینامه ISO ۱۰۶۶۷ توسط کانون ارزیابی سازمان مدیریت و برنامه‌­ریزی خراسان جنوبی خبر داد. مهدی فاطمی با اشاره به این مطلب که امروزه سرمایه انسانی موضوع مهمی در مدیریت سازمان‌ها و واحدهای منابع انسانی آنها ایجاد کرده است گفت: مهمترین مولفه سازمانی که با توجه به تغییرات اقتصاد جهانی در سازگاری، بقاء و توسعه بنگاه‌ها می‌تواند موثر واقع شود، سرمایه انسانی سازمان‌ها است. مدیر مرکز آموزش و پژوهش­‌های توسعه و آینده‌­نگری سازمان مدیریت و برنامه­‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه بسیاری از فعالیت­‌های تجاری موفق، ناموفق، حاصل چیدمان صحیح، اشتباه پرسنل بر اساس توانمندی­‌ها و شایستگی افراد است افزود: ارزیابی شایستگی پرسنل جهت کسب، حفظ یک شغل یا سمت بسیار حائز اهمیت و همچنین پیچیده است.
وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه­‌ریزی استان خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ موفق به اخذ مجوز کانون ارزیابی از سازمان امور اداری و استخدامی شده است خاطرنشان کرد: این سازمان موفق به اخذ گواهینامه ۱۰۶۶۷ مربوط به کانون­‌های ارزیابی و توسعه مدیرانشده است.

هزینه جرم و جنایت توسط دستگاه قضائی افزایش یابد

ایسنا- امام جمعه موقت بیرجند از دستگاه قضائی خواست که هزینه جرم و جنایت را چنان افزایش دهد که کسی حتی به فکر خرابکاری‌هایی چون سرقت از انواع بانک ملی نیفتد. حجت‌الاسلام محسن مشرفی، در خطبه‌های نماز جمعه افزود: از همه دستگاه‌ها درخواست داریم تا تلاش کنند جریان تولید را به کار بگیرند تا خودکفا شویم که این خودکفایی هم امنیت غذایی و هم اقتصادی را در پی خواهد داشت.

نخستین کشتارگاه صنعتی شترمرغ خراسان جنوبی افتتاح شد

ایسنا-نخستین کشتارگاه صنعتی شترمرغ استان با حضور معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار در روستای بجد به بهره برداری رسید. این کشتارگاه به نمایندگی از ۵ پروژه قابل افتتاح در شهرستان بیرجند به بهره برداری رسید. این پروژه‌ها با سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار و ۸۸۰ میلیون ریالی ایجاد شده و ۱۵۰ نفر اشتغالزایی به همراه دارند.

دامداران برای پرداخت عوارض پروانه چرای دام اقدام کنند

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: ۳۶ هزار و ۲۰۸ خانوار خراسان جنوبی پروانه چرای دام دارند و بهره برار مراتع استان هستند که باید تا پایان سال برای پرداخت عوارض معوقه و امسال پروانه خود اقدام کنند. نصرآبادی افزود: ۹ میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار اراضی ممیزی در اختیار دامداران قرار دارد.

اهدای احکام مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر خوسف

به مناسبت هفته جهاد کشاورزی و تکریم بازنشستگان روستایی، احکام دو نفر از مستمری بگیران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر شهرستان خوسف (شرکت سبز آفرینان خوسف) اهدا شد. در این مراسم که در روستای همند از توابع بخش مرکزی، برگزار شد؛ خبیری مدیر جهاد کشاورزی شهرستان، بر نقش اساسی روستاییان و کشاورزان در جهت تامین امنیت غذایی تاکید کرد.

صدور بیش از ۵۷ هزار برگ بارنامه جابجایی کالا در استان

سرپرست معاونت حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از صدور۵۷ ممیز ۳۵۷ برگ برنامه جابجایی کالا در استان از ابتدای سال خبرداد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی مسعود قاسمی، گفت: طی سه ماهه اول ۱۴۰۱ بیش از ۹۹۶ ممیز ۷۲۱ تن کالا جابجا شده است.
وی افزود: بر اساس آمار بیشترین کالا جابجا شده به ترتیب مربوط به سیمان کیسه ای، آهن اسفنجی، زغال سنگ، بنتونیت و… است. قاسمی ادامه داد: عمده کالا‌های جابجا شده از مبدأ استان سیمان، انواع سنگ، زغالسنگ، خاک معدنی، انواع کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی و … بوده است.

احتمال بروز خسارت در اثر وزش باد شدید

ایسنا- کارشناس هواشناسی از احتمال بروز خسارت در اثر وزش باد شدید در برخی از نقاط خراسان جنوبی خبر داد. فاطمه زارعی گفت: امروز تداوم وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در برخی ساعات کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود. وی افزود: در برخی نواحی شرقی و مناطق غربی استان احتمال خسارت در اثر وزش باد خیلی شدید وجود دارد.

آغاز عملیات اجرایی مخزن شهر آبیز و مجتمع شهید رجایی

عملیات اجرایی مخزن هزار متر مکعبی شهر آبیز و مجتمع شهید رجایی شهرستان زیرکوه با اعتبار بیش از ۸ میلیارد تومان، با حضور اسحاقی نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه آغاز شد. این طرح با اعتباری بالغ بر ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان، احداث خواهد شد. با بهره برداری از این طرح ۷ هزار نفر از شهر آبیز و ۴ روستای نوده، چناران، اسفاد و میراباد بهرمند خواهند شد. همچنین طرح آبیاری کم فشار چاه مشاع روستای بارنجگان با اعتبار ۱ میلیارد و ۲۹۷ میلیون تومان و بهره مندی ۷۰ خانوار افتتاح شد.

اجرای ۶۰۰ طرح اشتغالزایی در روستاهای محروم درمیان

بازار- مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خراسان جنوبی از اجرای ۶۰۰ طرح اشتغالزایی در روستاهای محروم شهرستان درمیان خبرداد. سید مجتبی موسوی در حاشیه بازدید از طرحهای اشتغالزایی اجتماع محور بنیاد برکت در بخش قهستان شهرستان درمیان اظهارکرد: بنیاد برکت ستاد در مبحث اشتغالزایی از سال گذشته در شهرستان درمیان ۴۲ روستا را هدف طرح اشتغالزایی پایدار قرار داده است. وی ادامه داد: اعتبار هزینه شده برای این طرحها بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان بوده که برای حداقل ۸۵۵ نفر بصورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است.

۲ واحد گلخانه در شهرستان نهبندان به بهره‌برداری رسید

ایرنا- ۲ واحد گلخانه در مجتمع گلخانه‌ای نهبندان با حضور استاندار در این شهرستان به بهره‌برداری رسید. رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: این ۲ واحد گلخانه با مساحت پنج هزار متر مربع و ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ تن راه‌اندازی شده است. جعفری افزود: برای راه‌اندازی این ۲ واحد گلخانه چهار میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان هزینه و زمینه اشتغال پایدار چهار نفر به‌صورت مستقیم فراهم شد.

سرقت گوشی در خراسان رضوی و گلستان، کشف در خراسان جنوبی

فرمانده انتظامی سربیشه از کشف ۲۴ فقره سرقت گوشی همراه به ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خبر داد. سرهنگ کارگر گفت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه از منزلی واقع در این شهرستان تعداد ۲۴ عدد گوشی را کشف و سارق را دستگیر کردند. وی گفت: سارق در بازجویی‌ها به سرقت گوشیها در خراسان رضوی و گلستان اعتراف کرد.

۲ فوتی در برخورد دو دستگاه خودروی سواری در جاده طبس – ده محمد

تصادف خودروی پژو با پراید در جاده طبس – ده محمد ۲ فوتی و ۵ مصدوم بر جا گذاشت. این حادثه در کیلومتر ۳۸جاده طبس به ده محمد رخ داد. سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه استان علت حادثه را تجاوز به چپ سواری پژو ناشی از خستگی و خواب آلودگی عنوان کرد.وی افزود: در این حادثه راننده و یک سرنشین خودروی پژو جان باختند.

خودروهایی که زمان متوقفشان نکرد

سجادی – ساخت خودرو‌های مجلل قدیمی از ابتکارات هنرمندان خراسان جنوبی است که در این راه موفقیت‌های زیادی کسب کرده اند.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که مردمان خلاق آن اختراعات زیادی را به ثبت رسانده و استعداد‌های خود را شکوفا کرده اند.شهرستان فردوس در چند سال گذشته بار‌ها خودرو‌های مجلل و قدیمی را به خود دیده که حاصل تلاش افراد خلاق و باپشتکار این شهرستان بوده است.
خودرو‌های مجلل و قدیمی ساخته شده در استان و به خصوص در فردوس، قابلیت تردد در خیابان‌ها را دارند و صفر تا صد آن‌ها با خلاقیت افراد ساخته شده است.

آموزشی که با ساخت خودرو به دست آمد

امسال یکی از خودرو‌های ساخته شده در خراسان جنوبی، به دست هنرجویان و هنرآموزان هنرستان شهید قویم فردوس ساخته و به عنوان کار عملی هنرجویان شناخته شده است.یکی از هنرجویان هنرستان شهید قویم که در ساخت این خودرو مشارکت داشته است گفت: در ابتدا تنها در زنگ‌های کلاسی به طراحی خودرو مشغول می‌شدیم، اما هر چه کار پیشرفت کرد، تلاش ما نیز بیشتر شد.او گفت: تمامی قطعات این خودرو را هنرجویان تهیه و به هم متصل کرده اند و خروجی کار یک خودروی لوکس قدیمی شده که در فهم عملی دروس نیز به ما کمک کرده است.

ساخت ماشین قدیمی به فهم دروس کمک کرده است

یکی دیگر از هنرجویان گفت: تا پیش از ساخت این خودرو درک نادرستی از سیستم تعلیق و فرمان خودرو داشتم که با کاربردی کردن مطالب آموخته شده، درک درستی را کسب کردم.او گفت: گروهی از هنرجویان کار طراحی و ساخت موتور، تعدادی از افراد سیم کشی و برخی‌ها هم سایر امور مربوطه را انجام دادند و با این کار گروهی توانستیم محصولی جدید را تولید کنیم.

فهماندن دروس به هنرجویان با ساخت خودرو‌های مجلل و قدیمی

ساخت این طرح ایده معلمی بوده که قصد داشت با ساخت خودرو، مفاهیم درسی را به صورت عملی به دانش آموزان آموزش دهد و آن‌ها هم مطالب را بهتر بیاموزند.ناصری هنرآموز مکانیک هنرستان شهید قویم فردوس گفت: در ابتدای سال تحصیلی این جرقه در ذهنم زده شد که می‌توان با طراحی خودرو دروس را برای هنرجویان ساده سازی کرد و به فهم مطالب کمک کرد.او گفت: امیدوارم با تلاش هنرجویان، هر ساله بتوانیم طرح‌های پژوهشی جدیدی را مانند این خودرو پیاده سازی کنیم و نقشی مهم در پیاده سازی دروس به صورت عملی ایفا کنیم.

ساخت خودروی قدیمی همچنان ادامه دارد

ناصری گفت: در ابتدا تصور نمی‌کردم هنرجویان توانایی ساخت خودرو را داشته باشند، اما با پیشرفت کار، این باور در من به وجود آمد.صلاحی رئیس هنرستان شهید قویم باغشهر اسلامیه گفت: قرار است این خودرو به مزایده گذاشته شود و عواید حاصل از آن خرج امور پژوهشی هنرستان شود.

دیگران هم قصد پا به میدان گذاشتن دارند

ذوق و خلاقیت منحصر به فرد هنرمندی دیگر در شهرستان فردوس در ساخت خودرویی مجلل و قدیمی باعث شده علاقمندان دیگری هم پا درعرصه تولید بگذارند.آقای عسکری نیا چند سالی است که با بهره گیری از فکر و هنر خود، در کارگاهی کوچک و تنها با استفاده از یک چکش و یک دستگاه برش، خودرو‌های زیبایی تولید می‌کند. یکی از شهروندان فردوسی می‌گوید: اگر این خودرو را به شهر دیگری ببریم، یقینا از دیدن آن متحیر خواهند شد و گمان خواهند کرد خودرو ساخت کشور‌های پیشرفته دنیا است.او می‌گوید: اگر از اینگونه فعالیت‌ها حمایت صورت گیرد، هم در تولید می‌تواند موثر باشد و هم زمینه را برای جذب گردشگر فراهم می‌کند.

از مسکو پیشنهاد کار داشته ام

آقای عسکری نیا سازنده خودرو‌های مجلل و قدیمی صفر تا صد تمام کار ساخت خودرو‌ها را خود به تنهایی و با همین ابزار محدود انجام می‌دهد که هیچکس باور نمی‌کند خودرو‌های دست ساز او، نه در کارخانه‌های خودروسازی بلکه در یک محیط کارگاهی بسیار کوچک تولید شده باشد.عسکری نیا سازنده خودرو‌های مجلل و قدیمی گفت: برای ساخت این خودرو هزار و ۵۳۰ ساعت زمان گذاشته ام و تمام کار را به جز نقاشی آن خودم انجام داده ام.
او گفت: این اولین خودرویی نیست که من می‌سازم و چندین خودروی دیگر نیز به دست خودم ساخته ام که بازتاب خوبی نیز در رسانه‌ها داشته است.عسکری نیا گفت: به دلیل بازتاب مناسب خودرو‌های ساخته شده، از کشور‌هایی مانند روسیه و شهر مسکو پیشنهاد کار داشته ام.سازنده خودرو‌های مجلل و قدیمی گفت: برای ساخت این خودرو، ۱۰ روز نقشه آن را در ذهن خودم تصور کردم و پس از آن شروع به ساخت کردم و سخت‌ترین کار‌های مربوط به آن را نیز انجام دادم.

حمایت، شرط رشد استعداد‌ها

ساخت خودرو‌های مجلل و قدیمی سبب شده است تا ذوق و هنر بسیاری از افراد شکوفا شود و دانش آموزان نیز به ساخت چنین خودرو‌هایی رو آورده اند.انجام چنین کارهایی، پیشنهادات خوبی را هم برای سازندگان خودرو‌ها در پی داشته است و کشور‌های خارجی به دنبال این افراد هستند تا در طراحی خودرو‌ها از آن‌ها استفاده شود.
اگر از سازندگان چنین خودرو‌هایی حمایت شود، زیبایی‌های زیادی در شهر‌ها پدیدار خواهد شد و علاوه بر زیبایی چهره شهرها، درآمد زیادی نیز نصیب طراحان و سازندگان خودرو‌ها خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


دادرس مقدم – نوروز ۱۴۰۳ در حالی آغاز شد که میهمان سفره برکت خداوند و روزه

بیشتر

سلام وقت بخیر. معضل سوخت در استان خیلی جدی شده و شما هم می دانید

بیشتر

اصغری – مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، با اشاره به فعالیت بیش از

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت