اخبار استانی

واژگونی مینی بوس کارگران معدن در خراسان جنوبی با ۱۳ مصدوم

ایرنا – رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: واژگونی مینی بوس حامل کارگران معدن در محور نهبندان – مسیر فرعی روستای سه فرسخ، ۱۳ مصدوم برجا گذاشت. حسینی اظهار داشت: این حادثه ساعت ۱۸:۱۹ سه شنبه شب رخ داد و یک دستگاه مینی بوس واژگون شد.

فرآوری تنها ۲۴ درصد عناب تولیدی سال ۱۴۰۰

تنها ۲۴ درصد عناب تولید شده در سال ۱۴۰۰ در خراسان جنوبی که قطب تولید آن در کشور است، فرآوری شد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان جنوبی، مدیر صنایع فرآوری جهاد کشاورزی استان گفت: پارسال، ۷ هزار و ۳۸۳ تن عنابفرآوری تنها ۲۴ درصد عناب تولیدی سال ۱۴۰۰ خشک در خراسان جنوبی تولید شد که تنها حدود هزار و ۷۰۰ تن آن جذب صنایع فرآوری شد. حسینی با اشاره به فعالیت ۶ واحد فرآوری زرشک با ظرفیت اسمی هزار و ۷۴۰ تن در سال در خراسان جنوبی افزود: عناب‌های جذب شده در صنایع فرآروی استان تبدیل به محصولات پودر عناب، شیره عناب، کنسانتره، دمنوش، حبه و قرص عناب شده است.واحد‌های فرآوری عناب در خراسان جنوبی، در شهرستان‌های خوسف، بیرجند و قاین فعال است.مدیر صنایع فرآوری جهاد کشاورزی استان گفت: همچنین ۹۶۰ تن از عناب تولیدی سال ۱۴۰۰ در ۱۶ واحد خراسان جنوبی، برای ارائه به بازار بسته بندی شد.حسینی همچنین از صدور جواز تأسیس برای ۱۳ واحد دیگر فرآوری عناب و ۲۰ مجوز تأسیس واحد بسته بندی عناب در استان خبر داد و افزود: واحد‌های فرآوری با ظرفیت اسمی هزار و ۸۱۶ تن در سال، در حال ساخت هستند. ۹۷ درصد محصول عناب ایران در خراسان جنوبی تولید می‌شود و بیشترین محصول عناب سال ۱۴۰۰ هم با حدود ۳ هزار تن مربوط به شهرستان خوسف است.

ضرورت کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق در دستگاه های اجرایی استان
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و ادارات استان باید مصرف برق خود را به میزان ۳۰ درصد در ساعات اداری به نسبت دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند.مهدی دادگر در گفت و گو با بازار با اشاره به فرا رسیدن فصل گرم سال و افزایش مصرف برق در استان بیان کرد: به مشترکان خانگی در صورت کاهش مصرف برق پاداش داده می شود.وی افزود: انعقاد تفاهم نامه همکاری با صنایع و کارخانجات استان به منظور کاهش مصرف برق در ساعات پیک و رایگان شدن برق چاه‌های کشاورزی در صورت همکاری با شرکت برق از جمله برنامه‌ها و اقدامات شرکت توزیع برق استان برای گذر از پیک تابستان است.دادگر از پایش مصرف برق هزار و ۵۲۴ انشعاب برق دستگاه اجرایی در استان توسط بازرسان شرکت برق در فصل تابستان خبر داد و گفت: ۹ درصد مصرف برق استان مربوط به ادارات است.
وی ادامه داد: تمامی دستگاه‌های اجرایی و ادارات استان باید مصرف برق خود را به میزان ۳۰ درصد در ساعات اداری و ۶۰ درصد در ساعات غیر اداری به نسبت دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند در غیر این صورت با قطع برق مواجه خواهند شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به تغییر ساعات کاری ادارات بیان کرد: با شروع اجرای طرح تغییر ساعت کاری ادارات خراسان جنوبی، هم اکنون روزانه ۷ تا ۸ مگاوات در مصرف برق استان صرفه جویی می‌شود.دادگر بیان کرد: از آغاز طرح کاهش مصرف برق ادارات تاکنون بازرسی روزانه از ادارات و دستگاه‌های اجرایی انجام شده که ۱۱۷ اداره تذکر دریافت کرده اند.مدیرعامل شرکت توزیع برق خراسان جنوبی ادامه داد: در صورت ادامه روند مصرف شان، برق آن‌ها قطع و اسامی آن‌ها در رسانه منتشر می‌شود.

آبرسانی به روستاهای پرجمعیت خراسان جنوبی تا سال ۱۴۰۲

ایرنا – مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: تلاش ما این است که تا سال ۱۴۰۲ تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان آبرسانی شود و برای آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی دغدغه‌ای به لحاظ اعتباری نداریم.
حسین امامی در گفت و گو با ایرنا افزود: در حال حاضر آبرسانی پایدار به ۸۰ روستای استان در دست اجراست و مراحل پایانی کار را طی می‌کند.وی بیان کرد: آبرسانی پایدار به ۱۰۰ روستای استان با اعتبار بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان تا دهه فجر امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: ۱۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آب در استان داریم که ۴۹ روستا از محل اعتبارات ملی و محرومیت‌زدایی تعیین تکلیف شده‌ و آبرسانی به ۲۵ روستا را از محل اعتبارات ملی و استانی شروع خواهیم کرد.وی افزود: برای آبرسانی به ۴۶ روستای باقیمانده به دنبال این هستیم که در یک قرارداد متمم در فهرست طرح‌های ملی و محرومیت‌زدایی قرار گیرند.
امامی گفت: ۲۶ مجتمع آبرسانی ملی را در دست اجرا داریم که از این تعداد ۲۳ مجتمع با ۴۹ روستا در قرارداد محرومیت‌زدایی آمده و در زمینه اعتبارات محرومیت‌زدایی قرارداد ما ۳۰ ماهه است که در ۲ سال آینده این ۲۳ مجتمع به اتمام خواهد رسید.
وی بیان کرد: از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی، ۲۰۲ میلیارد تومان اعتبار به استان اختصاص یافته و تلاش ما این است که مجتمع‌های آبرسانی در قرارداد محرومیت‌زدایی کمتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: سه مجتمع غیرملی و پنج مجتمع تک روستایی داریم که توسط سایر پیمانکارها در دست اجراست.
وی اظهار داشت: در کنار آبرسانی سیار به روستاها اقدامات لازم برای پایدارسازی شبکه‌ها هم در حال انجام است.

بانک‌ها پرداخت وام ازدواج را تسهیل کنند

تسنیم- استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر تسهیل زمینه پرداخت وام ازدواج به جوانان گفت: در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که جمعیت ۸۰۰ هزار نفری استان حداقل سه برابر شود.
جواد قناعت در شورای ساماندهی امور جوانان خراسان جنوبی اظهار داشت: برنامه مناسب و متنوع اوقات فراعت در رشد و تعالی دانش آموزان تأثیرگذار است و اجرای موفق این برنامه‌ها در نهایت آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد.

ترویج ازدواج در مجموعه ادارات استان دنبال شود

قناعت تصریح کرد: ترویج ازدواج را ابتدا باید در مجموعه ادارات استان دنبال کنیم و این افراد با تشویق و با در نظر گرفتن تسهیلات مجاب به ازدواج براساس فرهنگ دینی شوند. به گفته وی؛ یکی از مواردی که می‌تواند در ارزشیابی مدیران مورد توجه قرار گیرد این است که یک مدیر در مجموعه خود چقدر همکار مجرد دارد؟
وی با اشاره به نقش تأثیرگذار برگزاری کارگاه‌های آموزشی قبل، حین و بعد ازدواج، اظهار داشت: هرچه در برگزاری این کارگاه‌‌های آموزشی اهتمام جدی و عملی داشته باشیم به همان نسبت شاهد موفقیت‌هایی در این بخش خواهیم بود.

در موضوع ازدواج تنها به مسائل روبنایی اکتفا نشود

قناعت متذکر شد: زوج‌ها باید درک و فهم درستی از موضوع ازدواج، حقوق و وظایف خود داشته باشند و این ضامن موفقیت آنهاست. وی با تأکید بر الزام برگزاری کارگاه‌های آموزشی متنوع ازدواج اظهار داشت: دستگاه‌‌های متولی در این زمینه با هماهنگی لازم ورود پیدا کنند چرا که کارگاه‌های متنوع نقش تأثیرگذاری در ازدواج موفق جوانان دارد.

بانک‌ها پرداخت وام ازدواج به جوانان را تسهیل کنند

به گفته وی؛ مسئولان متولی باید پاسخگوی نیازهای جوانان به ویژه در زمینه اشتغال و مسکن باشند، بانک‌ها زمینه پرداخت وام ازدواج به جوانان را تسهیل کنند و با همراهی بانک‌ها آمار افراد پشت نوبت دریافت وام ازدواج استان در یکی دو هفته آینده به حداقل برسد. استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه احداث ۴۰ هزار واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن در استان هدف‌گذاری شده، اضافه کرد: در این طرح می‌توان نیاز مسکن زوج‌های جوان را رفع کرد و آنان را در اولویت قرار داد. فرمانداران هم در شهرستان‌‌ها به صورت مستمر و منظم کارگروه‌‌های ستاد جوانان را برگزار کنند. وی با اشاره به کاهش نرخ ازدواج و فرزندآوری در جامعه و تأکید بر اینکه زنگ خطر پیری جمعیت کشور به صدا درآمده، تصریح کرد: خراسان جنوبی رتبه هفتم ازدواج کشور را دارد که روند ازدواج در آن نزولی است و رتبه ۲۷ را در زمینه طلاق در کشور نیز داریم.

برنامه‌ریزی برای رشد حداقل سه برابری جمعیت استان انجام شود

استاندار خراسان جنوبی، نرخ جمعیت به ویژه درصد جوانان را مایه اقتدار یک کشور دانست و افزود: نرخ پیری جمعیت از موضوعاتی است که بیش از گذشته باید بر روی آن متمرکز شویم. قناعت با ذکر این نکته که به جهت وسعت زیاد، شرایط و بستر برای افزایش نرخ جمعیت در استان وجود دارد اظهار داشت: نرخ جمعیت، یکی از شاخص‌های مهم در توزیع منابع کشور است. وی شناخت دقیق و تحلیل درست آمار، تولید محتوا و اجرای برنامه‌های متنوع در این زمینه را از جمله موضوعات مهمی دانست که باید مسئولان متولی در دستور کار خود قرار دهند.
استاندار خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: حضور تعدادی از جوانان در ستاد امور جوانان هم پیشنهاد خوبی است که باید دنبال شود تا با حضور آنان مسائلشان را تحلیل و بررسی کنیم و راهکارهای لازم را ارائه دهیم. قناعت با بیان اینکه در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، مشوق‌های خوبی ارائه شده که باید این قانون را به نحو احسن در استان اجرایی کنیم اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای انجام شود که جمعیت ۸۰۰ هزار نفری استان حداقل سه برابر شود.
وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در گلوگاه و کریدور حمل مواد مخدر جهان قرار گرفته بیان کرد: این موضوع یکی از معضلات است که ما در خراسان جنوبی، زندانی‎‌های سایر استان‌‌ها را نیز پوشش می‌دهیم.
استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه جلسات تخصصی ساماندهی امور جوانان به صورت مستمر در مرکز استان و شهرستان‎ها برگزار شود، اظهار داشت: برنامه‌های اجرایی و راهبردی به ستاد استانی منتقل شوند و همچنین دستورکارهای جلسات آتی نیز مبتنی بر نیازها و خواسته‌ها جوانان استان باشد و از همین الان مسئولان متولی اولویت‌های ۶ ماهه دوم خود را احصاء کرده و در جلسات بعدی مطرح کنند. قناعت با تأکید بر تکمیل خانه جوانان استان در سال جاری، بیان کرد: خانه جوانان بیرجند با پیشرفت ۸۵ درصدی را تأمین اعتبار خواهیم کرد تا مورد استفاده جوانان قرار گیرد.
وی متذکر شد: دو نکته در ارزیابی مدیران ما مهم است یکی کاهش تعداد کارکنان مجرد دستگاه‌ها و دوم اینکه اعتبارات اختصاصی حتماً در بخش امور جوانان هزینه شود همچنین دستگاه‌ها برتر و موفق در اجرای برنامه‌های مربوط به جوانان در تخصیص اعتبارات ویژه دیده خواهند شد.

افزایش ۱۳۰ درصدی تصادفات جرحی درون شهری در بیرجند

فارس- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی از افزایش ۱۳۰ درصدی تصادفات منجر به جرح در شهر بیرجند در ۲۰ روز گذشته در خردادماه خبر داد. عباسی، اظهارداشت: در بیرجند بیشتر تصادفات در کارگر جنوبی، طالقانی، و جمهوری رخ می‌دهد. وی با اشاره به افزایش ۱۳۰ درصدی تصادفات منجر به جرح در شهر بیرجند در ۲۰ روز گذشته در خردادماه تصریح کرد: مهم‌ترین علت این تصادفات سرعت غیرمجاز است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی افزود: عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و سرعت غیرمجاز و عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه مهم ترین دلایل تصادفات درون شهری در استان است. عباسی ادامه داد: ۳۰ درصد مقصران این تصادفات افراد زیر ۲۵ سال هستند. وی یادآور شد: بیشتر تصادفات درون شهری مرکز استان در در بلوار پیامبر اعظم مشاهده شده و بالغ‌بر ۸۶ فقره تصادفات را پلیس راهور استان کروکی کشیده است.
وی از دیر اجرایی شدن مصوبات شورای ترافیک گلایه کرد و گفت: مکاتبات متعددی با مبادی زیربط در رابطه با ایمن‌سازی معابر داشته‌ایم که خواسته شده عجله بیشتری در انجام این اقدامات داشته باشند چون تأخیر در آن با جان مردم بازی می‌شود. عباسی یکی از معضلات بزرگ در استان را فقر تجهیزات هوشمند کنترل ترافیک دانست و یادآور شد: پلیس مسؤول کاهش تصادفات نبوده بلکه مسؤول رسیدگی به تصادفات بوده اما براساس وظیفه ذاتی خود پلیس اقدام به افزایش نیروهای کنترل نامحسوس در تمام شهرهای استان به ویژه در مرکز استان کرده است. وی بیان داشت: برخورد با تخلفات حادثه‌ساز بیش‌از بیش در دستور کار بوده و از ابتدای سال ۴۵ درصد برخورد با تخلفات حادثه‌ساز در استان افزایش یافته است. رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی ادامه داد: افرادی که به صورت مستمر منجر به تخلف می‌شوند و نمرات منفی آنها افزایش یابد، گواهینامه‌های آنها اخذ می‌شود. عباسی با بیان اینکه در مجموع در استان در مجموعه پلیس راه و راهور بالغ‌بر ۱۰۰ گواهینامه متخلفانی که دارای نمره منفی بوده توقف شده و پنج مورد گواهینامه از متخلفانی که طی سه مرحله شامل نمره منفی شده‌اند باطل شده است، اضافه کرد: پلیس وظیفه ذاتی خود را در راستای برخورد با تخلفات ادامه می‌دهد و در حال حاضر کشت‌های شبانه خود را افزایش داده و کشت‌های تلفیقی با سایر همکاران پلیس نیز در دستور کار است. وی از راه‌اندازی کانالی در شبکه‌های مجازی به منظور همکاری و اطلاع‌رسانی شهروندان با پلیس برای ثبت تخلفات خبر داد و افزود: این کانال به زودی راه‌اندازی می‌شود تا شهرندان به عنوان همیاران پلیس در راستای ثبت و ضبط تخلفات اقدام و بعد از تأیید و صحت آن پلیس با تخلفات برخورد کنند.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: همچنین با مقامات قضایی رایزنی شده و دستور توقیف یک ماهه وسیله نقلیه‌ای را که مرتکب تخلف می‌شوند را گرفته‎ایم که این هم اجرایی می‌شود.

دغدغه های تولیدکنندگان رفع شود | رفع مشکل ۳۰ واحد تولیدی در خراسان‌جنوبی

مهر- رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: حمایت از واحدهای تولیدی در تکانه‌های اقتصادی چون شرایط تحریمی باید مد نظر قرار گیرد تا فرصت های اشتغال زایی حفظ شود. حجت‌الاسلام علی موحدی‌راد در جلسه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در مشکل بین بانک‌ها و واحدهای تولیدی باید دغدغه هر دو را مد نظر قرار داد.
رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: از طرفی بانک دغدغه وصول مطالبات خود را دارد که به واسطه مراقبت از بیت‌المال ارزشمند بوده ولی از جنبه دیگر به واسطه شرایط تحریمی و تورمی مشکلات واحدهای تولیدی را باید مد نظر قرار دهیم.
موحدی راد با اشاره به اینکه ما در دستگاه قضائی به دنبال وصول مطالبات بانک‌ها هستیم ولی سخن کارخانه دار و شرایط او را هم باید در نظر گرفت، اظهار کرد: ما در استان‌های دیگر موردی داشته‌ایم که یک کارخانه بر اساس سفارش یک کشور کالایی را جهت صادرات تولید کرده ولی در نهایت به واسطه تحریم‌ها کالا روی دست کارخانه دار ماند و این تکانه‌ها آسیب وارد کرده است. وی بیان کرد: ناپایدار بودن وضعیت اقتصادی در مواردی مشکلات عدیده را به واحدهای تولیدی وارد کرده است که بانک‌ها این موارد را باید در نظر داشته باشند.
رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی گفت: در مورد مشکل کارخانه و شرکت با موضوع فولاد در قاین مسائلی رخ داده که باید با تعامل و همکاری این مشکلات را حل کنیم تا این سرمایه از بین نرود و فرصت اشتغال‌زایی حفظ شود.

رفع مشکل ۳۰ واحد تولیدی در خراسان‌جنوبی

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: مشکل ۳۰ واحد تولیدی خراسان جنوبی طی سال گذشته با همکاری همه دستگاه ها رفع شده است. حجت‌الاسلام علی نسایی هم در این جلسه بیان‌کرد: دستگاه قضائی با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری و سیاست‌های رئیس قوه قضائیه از تولید حمایت خواهد کرد. دادستان عمومی و انقلاب بیرجند با اشاره به اینکه در سال گذشته از ۳۰ واحد تولیدی در خراسان‌جنوبی که مشکل داشتند، رفع مشکل شده است، ادامه داد: حمایت از بخش تولید به این معنا نیست که افرادی از بانک‌ها تسهیلات بگیرند و به شکل‌های مختلف آن را پرداخت نکنند و این روند طولانی شود.
نسایی اظهار کرد: حمایت از تولید به این معنا است که تسهیلات مربوط به بیت‌المال به افرادی داده شود که می‌خواهند واحد تولیدی راه اندازی کنند که هم ارزش پول ملی بالا رود و هم اشتغال‌زایی شود که در این زمینه خود بانک‌ها باید نظارت داشته باشند که سودجویان سو استفاده نکنند. وی گفت: از طرف دیگر واحدهای تولیدی که تسهیلاتی را دریافت کرده‌اند که یا کافی نبوده و یا به واسطه تورم و تحریم‌ها نتوانسته‌اند در زمان مناسب واحد تولیدی را راه اندازی کنند، سیستم قضائی با تعامل با دستگاه‌ها سعی بر رفع مشکل آنان خواهد داشت.

طرح مشکل یکی از شرکت‌های مرتبط با فولاد

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند بیان‌کرد: یکی از مشکلات در این زمینه مربوط به یکی از شرکت‌های فعال پیرامون فولاد است و هدف از تأسیس آن تأمین میلگرد مورد نیاز استان و صادرات به کشور افغانستان و پاکستان بوده است.
نسایی ادامه‌داد: این شرکت در ابتدای امر چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان از بانک وام گرفته و بعد از آن به دنبال راه اندازی خط دوم تولید رفته که استاندار وقت در این زمینه هم به او قول مساعد چهار میلیارد تسهیلات را داد. وی با بیان اینکه اعطای این تسهیلات با مخالفت شفاهی وزیر جهاد کشاورزی وقت رو به رو شد، گفت: خط دوم ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و با سه میلیارد تومان قرض نتوانست آن را به مرحله تولید برساند و مشکلاتی برای کارخانه به وجود آورد و بانک هم ضمانت‌ها را به اجرا گذاشته و حساب‌ها را بسته است.
دادستان عمومی و انقلاب یادآور شد: در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در تاریخ نهم دی ماه سال گذشته مصوب شد که مسدود بودن حساب‌های این شرکت رفع و تعلیق اجراییات صادره را داشته باشند که عملیاتی نشده است. دادستان عمومی و انقلاب با بیان اینکه اگر کارخانه به همین صورت تعطیل باشد سرمایه چندین میلیارد تومانی بلا استفاده می‌ماند، گفت: در جلسه‌ای مطرح شد که این کارخانه یک میلیارد تومان را در طی یک ماه به بانک پرداخت کند و به تمام بدهی‌ها در مدت زمان مشخص تعیین تکلیف شود که در این زمینه باید تصمیم‌گیری کنیم.

ضرورت تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در دستگاه‌های اجرایی

مهر- معاون سیاسی استانداری خراسان جنوبی گفت: تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در تمام دستگاه‌های اجرایی ضرورت داشته که توجه متولیان را می‌طلبد.
محمد رضا طالبی در قرارگاه عفاف و حجاب خراسان جنوبی، تشکیل شورای امر به معروف و نهی از منکر در تمام دستگاه‌های اجرایی را لازم دانست و افزود: این شورا باید کاربردی عمل کرده و اعضای آن خود به موضوع عفاف و حجاب اعتقاد داشته باشند.
وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی موجود در جامعه بیان کرد: امروز پدیده بدحجابی به آسیب مبدل شده است. طالبی با بیان اینکه قبل از اینکه بدحجابی به چالش تبدیل شود، باید در مهار این مسئله تلاش‌های لازم انجام شود، اظهار کرد: رعایت عفاف و حجاب، شئونات و اخلاقیات اسلامی یکی از تأکیدات دین بوده که باید مورد توجه قرار گیرد. طالبی اظهار کرد: دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهادها در موضوع عفاف و حجاب از ظرفیت حوزه علمیه خواهران و برادران به نحو مطلوب استفاده کنند.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۷ هزار رسانه شنیداری، دیداری، نوشتاری و فضای مجازی در حال فعالیت بر ضدنظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند، گفت: با توجه به اینکه کشورهای متعدد استعماری و استکباری دست به دست هم داده‌اند تا اعتقادات ما را از بین ببرند، باید همت متولیان بیش از تلاش دشمن باشد.

گازرسانی به تمامی برجک‌ها و پاسگاه‌های مرزی حاشیه مرز

تا پایان سال تمامی برجک‌ها و پاسگاه‌های مرزی در حاشیه مرز ، گازرسانی می‌شوند. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در جلسه کار ویژه شورای تأمین استان با اشاره به اینکه توجه به زیرساخت‌های عمرانی، شرط تداوم و پایداری امنیت در مرز است گفت: امسال نیز با حمایت استاندار و با توجه به پیگیری‌هایی که صورت گرفت، اعتبارات مناسبی به حوزه عمرانی در مرز اختصاص یافت. طالبی گفت: در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۰ میلیارد تومان به حوزه عمران مرز اختصاص یافته است.

اتصال ۶۳ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات

بهی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات در کارگروه توسعه دولت الکترونیک استان با اشاره به اینکه هم اکنون ۶۳ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل است، گفت: ۲۷۰ روستای بالای ۲۰ خانوار استان هنوز به شبکه ملی اطلاعات متصل نیستند که با برنامه ریزی صورت گرفته، تا پایان سال، ۹۰ درصد روستا‌های بالای ۲۰ خانوار و تا نیمه سال آینده تمام این روستا‌ها به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند. آذری مدیر منطقه‌ای مخابرات هم با اشاره به همکاری دستگاه‌های اجرایی استان گفت: تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌های شهر‌های استان را برای ورود به نسل ۵ اینترنت آماده کنیم.

پرداخت وام ضروری به دو هزار بازنشسته صندوق بازنشستگی

باقری نژاد مدیر صندوق بازنشستگی کشوری خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال، دو هزار وام ضروری ۱۲ میلیون تومانی با بازپرداخت ۳۶ ماهه و سود ۴ درصدی به بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در استان پرداخت شده است. او گفت: همچنین پارسال به ۱۱ هزار بازنشسته صندوق وام ضروری ۱۰ و ۱۲ میلیون تومانی پرداخت شد.

۶۱ میلیارد ریال تخلف صنفی در خراسان جنوبی ثبت شد

بازار- رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۰۰ پرونده تخلف صنفی به ارزش ۶۱ میلیارد ریال در استان ثبت شده است. مهدی جعفری با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۲۳ هزار بازرسی در استان انجام شده است، اظهار کرد: جهاد کشاورزی با تمام ظرفیت بازرسی و نظارت‌ها را در سطح بازار انجام می‌دهد و این اطمینان خاطر را به هم استانی‌ها می‌دهیم که آرامش بر بازار حاکم شود. جعفری ادامه داد: از شهروندان خواستاریم در صورت مشاهده هرگونه تخلف، مراتب را از طریق سامانه ۱۲۴ و ۱۳۵ به ما اطلاع دهند تا برخورد قاطع با متخلفان صورت گیرد.

افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های بخش کشاورزی خراسان جنوبی

ایسنا- همزمان با چهارمین روز از هفته جهادکشاورزی، نمایشگاه توانمندی‌های بخش کشاورزی خراسان جنوبی افتتاح شد. محمد مودی، مدیر هماهنگی ترویج امور کشاورزی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، گفت: این نمایشگاه تا ۲۷ خرداد ماه به مدت یک هفته به روی علاقمندان دایر است. وی افزود: در این نمایشگاه ۲۸ شرکت تعاونی زنان از شهرستان های سربیشه، سرایان، خوسف، درمیان و بیرجند تولیدات خود را به نمایش گذاشتند.

بوکسور خراسان جنوبی در اردوی تیم ملی

فدراسیون بوکس از «فایده» برای حضور در اردوی آمادگی تیم ملی انتخابی اعزام به مسابقات آسیایی دعوت کرد. در این اردو «سینا فایده» از خراسان‌جنوبی به همراه ۱۱ ورزشکار برتر استانهای آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، سیستان‌ و بلوچستان، خراسان رضوی، مازندران، خوزستان، کردستان و زنجان به مدت دو هفته در مجموعه ورزشی انقلاب تهران حضور دارند.

دستگیری ۱۱ خرده‌فروش موادمخدر در «طبس»

فارس- فرمانده انتظامی شهرستان طبس از اجرای طرح ارتقای امنیت اجتماعی در این شهرستان خبر داد و گفت: مأموران در این طرح ۱۱ نفر خرده‌فروش و توزیع کننده مواد مخدر را دستگیر کردند. فاضل مریمی، اظهار داشت: مأموران در بازرسی و پاکسازی از مکان‌های آلوده ۱۳ کیلو و ۲۲۹ گرم انواع مواد افیونی کشف و ۱۱ نفر متهم را دستگیر کردند و تمامی متهمان به مراجع قضائی معرفی شدند.

راه اندازی خانه صنایع دستی شهرستان خوسف

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف با اعلام راه اندازی خانه صنایع دستی در این شهرستان، گفت: در این خانه صنایع دستی از جمله هنر آهنگری، چرم دوزی، گلیم بافی، رودوزی‌های سنتی و جاجیم بافی به نمایش گذاشته می‌شود. علی صالحی گفت: خانه صنایع دستی همه روزه به روی علاقه‌مندان دایر است و صنعتگران به صورت کارگاهی و فروشگاهی تولیداتشان را در این خانه صنایع دستی عرضه می‌کنند.

کشف پیکر بی جان مرد مفقود شده در فردوس

رئیس هلال احمر شهرستان فردوس گفت: کشاورز هفتاد ساله ای روز سه شنبه برای سرکشی از زمینهای کشاورزی راهی منطقه رحمت آباد باغستان می‌شود، اما حدود ۱۸ ساعت بعد، پس از عدم بازگشت به منزل، مفقودی وی به هلال احمر اطلاع داده می‌شود و پس از حدود ۲ ساعت عملیات تجسس، جسد وی را در مسیر رودخانه، در حالی که موتورسیکلت هم روی جسد قرار داشته پیدا میشود. لاجوردی گفت: علت فوت از سوی پزشکی قانونی در دست بررسی است.

برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب در طبس

کارگاه آموزشی مدیریت مصرف آب ویژه ۱۵۰ نفر از دهیاران، بخشداران و اعضای شورای اسلامی شهرستان طبس برگزار شد. در این کارگاه آموزشی، آخرین وضعیت منابع آبی شهرستان طبس تشریح شد و برنامه های گذر از تابستان، وضعیت آبرسانی سیار روستاهای این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت و از دهیاران خواسته شد در خصوص شناسایی انشعابات غیرمجاز و مدیریت مصرف آب همکاری کنند. این کارگاه آموزشی با همکاری دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد.

درخشش تیم دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند در رقابت ملی کرسی های آزاد اندیشی

معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند گفت: تیم بیرجند در رقابت ملی کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی موفق به کسب رتبه اول شد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، علی ماندگار افزود: در اختتامیه دومین رویداد ملی رقابت تیم های دانشجویی در کرسی های آزاد اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی، تیم صراط از بیرجند، موفق به کسب مقام اول این مسابقات در محور سیاسی شد. وی گفت: امین جعفرپور مقدم، زهرا شیخ کلاهدوز، فاطمه محتشمی و بهاره خسروی اعضای تیم صراط و امیر خادمی هم مشاور تیم هستند.

اجرای پویش کاغذ مهربانی در بیرجند

سرپرست معاونت آموزشی متوسطه استان گفت: پویش کاغذ مهربانی با هدف صیانت از محیط زیست و تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های مدارس و نوعی تمرین برای مشارکت در مدرسه سازی است. نبوی افزود: این پویش تا ۳۰ شهریور اجرا می شود.

تجهیز ۹۵ درصد نانوایی ها به دستگاه کارت خوان هوشمند

رئیس اتحادیه نانوایان با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از نانوایی‌های مرکز استان به دستگاه هوشمند کارت خوان خرید نان مجهز شده اند، از آغاز تجهیز نانوایی‌های سایر شهرستان‌های استان از دیروز خبر داد. مختاری با بیان اینکه در استان ۷۵۰ نانوایی وجود دارد، گفت: حدود ۹۵ درصد از نانوایی‌های استان شامل نصب دستگاه هوشمند کارتخوان خواهند شد.

فراخوان اعزام مشمولان تیرماه ۱۴۰۱

معاون وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان گفت: کلیه مشمولان استان در مقاطع تحصیلی مختلف که برگ آماده به خدمت به تاریخ یکم تیر ماه ۱۴۰۱ دریافت کرده اند باید راس ساعت ۷ صبح روز چهارشنبه اول تیرماه در معاونت وظیفه عمومی فرماندهی انتظامی استان خراسان جنوبی حاضر شده تا به خدمت مقدس سربازی اعزام شوند.

معاونت برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما در بین مراکز برتر

مدیرکل صدا وسیما گفت: معاونت برنامه ریزی و نظارت مرکز خراسان جنوبی در ارزیابی سال ۱۴۰۰ در جمع ۴ مرکز برتر کشور قرار گرفت. آینه دار افزود: این ارزیابی توسط اداره کل برنامه ریزی و نظارت معاونت امور استان‌های سازمان و در بخش‌های اطلاعات و برنامه ریزی، نظارت، طرح و توسعه سیستم ها، برنامه ریزی تولیدات مشارکتی و تاثیرگذاری در حوزه پیام انجام شده است.

شناسایی ۵ بیمار کرونایی جدید در خراسان جنوبی

مورد جدیدی از فوت کرونایی در خراسان جنوبی ثبت نشد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۹ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۵ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۴ مورد از بیرجند و یک مورد از زیرکوه شناسایی شد.وی گفت: تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۴۷ نفر است.

افزایش سرعت وزش باد و کاهش کیفیت هوا

کارشناس هواشناسی گفت: پیش بینی می شود به تدریج از امروز بعداز ظهر تا شنبه هفته آینده سرعت وزش باد در منطقه تشدید و سبب خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا خواهد شد. نخعی گفت: به لحاظ دمایی نیز همچنان روند افزایش دما در برخی نقاط از استان ادامه دارد اما از روز جمعه تا شنبه هفته آینده روند کاهش دمای هوا آغاز و دمای هوا ۴ تا ۶ درجه کاهش می‌یابد.

کمبود ۴۶۰ نیروی حفاظتی در منابع‌طبیعی خراسان‌جنوبی

فارس- فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی گفت: سطح عرصه‌های منابع‌طبیعی استان ۱۵ میلیون هکتار بوده که بر اساس نرم کشوری نسبت به نیروهای حفاظت منابع‌طبیعی با کمبود ۴۶۰ نیروی حفاظتی مواجه هستیم.
محمدهادی رمضانی، در جمع خبرنگاران، اظهارداشت: یگان حفاظت منابع‌طبیعی استان ۳۶ نیروی حفاظتی دارد که شامل نیروهای قراردادی و شرکتی است. وی با اشاره به اینکه سطح عرصه‌های منابع‌طبیعی استان ۱۵ میلیون هکتار است، افزود: براساس نرم کشوری نسبت به نیروهای حفاظت منابع‌طبیعی با کمبود ۴۶۰ نیروی حفاظتی مواجه هستیم.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: با تمام کمبودها در زمینه نیرو و تجهیزات مأموران این یگان در استان به نحوی فعالیت خود را انجام می‌دهند که در چند سال گذشته حریق اتفاق نیافتاده و سال گذشته نیز فقط یک حریق در منطقه خوسف گزارش شد که با اقدامات به موقع نیروهای حفاظت و آتش‌نشانی اطفاء شد.
رمضانی یادآور شد: یگان حفاظت تجهیزاتی مانند پتروفایر، موتورسیکلت، لباس نسوز، کفش حریق و غیره نیاز دارد که باید برای تأمین آن اعتبار لازم در اختیار استان باید قرار گیرد. وی با توجه به جذب همیاران طبیعت در شهرستان‌ها، تأکید کرد: لازم است که همکاری بین همکاران و مأموران حفاظتی انجام شود. فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی اضافه کرد: گرمای هوا باعث می‌شود در اثر تابش آفتاب هر شی براقی در عرصه مانند یک ذره‌بین عمل کرده و باعث آتش‌سوزی شود و بر این اساس هم استانی‌ها می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه حریق به شماره ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع و یا نزدیک‌ترین اداره منابع‌طبیعی شهرستان اطلاع‌رسانی کنند.

۶ نفر در رابطه با حادثه قطار مشهد- یزد بازداشت شدند

ایسنا- فرماندار ویژه شهرستان طبس گفت: در رابطه با حادثه خروج قطار مسافری مشهد- یزد در هفته گذشته شش نفر بازداشت شدند که با ضمانت آزاد شدند اما پیگیری قضایی پرونده این افراد ادامه دارد.
علی اکبر رحیمی اظهار کرد: در حادثه خروج قطار مسافری مشهد- یزد نزدیک ایستگاه عباس آباد طبس که هفته گذشته اتفاق افتاد؛ چندین نفر بازداشت شدند. وی افزود: طی این حادثه ۸۶ نفر در بیمارستان طبس بستری شده که طی دو روز مرخص شده و فوت ۱۴ نفر نیز تایید شد. وی بیان کرد: طی همان روز حادثه و طی جلسه با وزیر کشور و وزیر راه در طبس قرار بازداشت ۶ نفر که مقصر شناخته شدند، صادر شد. رحیمی ادامه داد: این افراد عوامل دخیل در حادثه در حوزه قطار و بیل مکانیکی بودند که با ضمانت‌های میلیاردی آزاد شدند. وی افزود: رسالت فرمانداری شهرستان طبس، این بود که نیروهای متخصص را در محل حادثه جمع‌آوری و در چند ساعت تکلیف مصدومان و فوت شدگان مشخص شد. وی بیان کرد: ۸ صبح روز بعد حادثه، قطار روی همان ریل در حال حرکت بوده و زیرساخت‌ها آماده عبور و مرور مسافران در این مسیر بود.

راه اندازی ۵ سامانه نظارت تصویری در محورهای استان؛ از ابتدای سال
معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی از راه اندازی پنج سامانه نظارت تصویری جدید از ابتدای سال جاری در محورهای مواصلاتی استان خبر داد. حمید سهرابی بیان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی خراسان جنوبی توسط ۲۸ سامانه نظارت تصویری رصد می‌شود. وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج سامانه نظارت تصویری جدید در جاده‌های استان نصب و راه اندازی شده است. سهرابی ادامه داد: با بهره‌برداری از این سامانه‌های نظارتی جدید، تعداد دوربین نظارت تصویری فعال در استان به ۲۸ دستگاه افزایش یافت.
وی اظهار کرد: نتیجه رویکرد استفاده از سامانه‌های هوشمند، افزایش جابجایی و بهره‌وری، ارتقای ایمنی، امنیت، روان سازی ترافیک است. وی بیان کرد: در حال حاضر محورهای مواصلاتی استان به صورت شبانه‌روزی توسط اپراتورهای مرکز مدیریت راه‌های این اداره کل رصد و پایش می‌شون تا در صورت نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن خدمات لازم را به کاربران جاده‌ای ارائه دهند.

آغاز عملیات اجرایی آبرسانی پایدار به ۳ روستا و ۲۰ محله عشایری از امروز

ایسنا- نماینده مردم شهرستان‌های قائنات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز پنجشنبه عملیات اجرایی آبرسانی پایدار به سه روستا و ۲۰ محله عشایری آغاز می‌شود.
اسحاقی در دیدار با رئیس سازمان امور عشایری کشور گفت: عملیات اجرایی آبرسانی پایدار به روستاهای عشایری همچون گرماب، تیگاب، کریزان و ۲۰ محله عشایری روز پنج شنبه آغاز می‌شود. وی افزود: همچنین تامین اعتبار آبرسانی پایدار به محلات عشایری گزخت و ۲۰ محله عشایری برای ۲۰ محله عشایری که آن هم تجهیز چاه و خط انتقال آب است به زودی شروع می‌شود. همچنین تامین برق روستاها و محلات عشایری، خرید دام عشایری، تامین نهاده‌های دامی، تسهیلات ارزان قیمت از جمله توافقاتی بود که در این جلسه صورت گرفت.

بهره‌برداری ۱۰ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در خراسان‌جنوبی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: همزمان با هفته جهاد کشاورزی ۱۰ پروژه منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح استان با اعتبار ۸۹ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال به بهره‌برداری می‌رسد. علیرضا نصرآبادی، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: برای این پروژه‌ها اعتباری بالغ‌بر ۸۹ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال هزینه شده است. وی افزود: این پروژه‌ها در شهرهای نهبندان، سربیشه ، خوسف، بیرجند، بشرویه، قاینات ، فردوس و سرایان به بهره‌برداری خواهد رسید. نصرآبادی با اشاره به اعتبارات ملی این پروژه‌ها یادآور شد: بیش‌از ۷۲ هزار خانوار از مزایای این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

تامین آب مورد نیاز ۸ مجتمع گلخانه‌ای خراسان جنوبی

صدا و سیما- جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمینی و محیط زیست استان با اشاره به فعالیت ۸ مجتمع گلخانه‌ای در استان گفت: در این مجتمع‌ها که ۳۴۷ واحد گلخانه‌ای وجود دارد، هم اکنون به میزان ۶۰ لیتر در ثانیه کمبود اب داریم. معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی ها، توجه به گلخانه داری یک ضرورت است گفت:باید پس از هماهنگی جهاد کشاورزی و آب منطقه ای، آب مورد نیاز این ۸ مجتمع گلخانه‌ای استان تامین شود. عباس زاده همچنین با اشاره به اینکه هم اکنون نرخ آب و برق در برخی واحد‌های گلخانه‌های با نرخ صنعتی محاسبه می‌شود، گفت: باید از این پس نرخ آب و برق واحد‌های گلخانه‌ای با نرخ کشاورزی محاسبه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: کارگروه رصد و پایش علل جذب

بیشتر

بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت