اخبار استانی

حادثه ریلی مشهد – یزد را به صورت دقیق گزارش می‌دهیم

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: هفته آینده اعضای کمیسیون عمران مجلس با سفر به محل حادثه ریلی مشهد – یزد سعی خواهند کرد تا گزارش جامعی را تهیه و ارائه کنند. بدری افزود: کمیته سوانح راه آهن نیز در این زمینه بررسی‌های خود را آغاز کرده و ما در جمع‌بندی نهایی سعی خواهیم کرد گزارش جامعی را از این حادثه به اطلاع مردم برسانیم.

پیش بینی افزایش ابر و وزش باد شدید

برای امروز افزایش ابر و در برخی ساعات وزش باد شدید همراه با گرد وخاک پیش بینی می‌شود. کارشناس هواشناسی گفت: از ظهر دیروز تا امروز دما به صورت موقت کاهش یافته است. زارعی به افزایش دما از روز دوشنبه هم اشاره کرد.

استفاده از ظرفیت قانونی معافیتهای مالیاتی برای کتابخانه ها

مهر- مدیرکل کتابخانه های استان از استفاده از ظرفیت قانونی معافیت‌های مالیاتی برای نخستین بار در ساخت و ساز کتابخانه های استان خبر داد. محمود حاجی اظهار کرد: با تعامل خوبی که با خیرین شهرستان بیرجند برقرار شد، حمایت مالی آنها را برای ساخت و ساز کتابخانه های عمومی جلب کردیم تا در این راستا از ظرفیت قانونی ماده ۱۷۲ قانون مالیات‌های مستقیم بهره ببریم. به گفته وی براساس این ماده مودیان مالیاتی که در ساخت اماکن عام‌المنفعه مانند کتابخانه ها مشارکت کنند، مشمول معافیت‌های مالیاتی تا ۱۰۰ درصد خواهند شد. حاجی اضافه کرد: استفاده از این ظرفیت قانونی برای نخستین بار است که در خراسان جنوبی اجرایی می‌شود که در این خصوص از خیر کتابخانه عمومی شهید حاجی آبادی، حاج حسن امیرآبادی زاده تشکر و قدردانی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه از حمایت‌های همه خیرین در این زمینه استقبال می‌کنیم، تصریح کرد: همه امور اداری و حقوقی برای استفاده از معافیت‌های مالیاتی در پروژه‌های احداث کتابخانه های استان را این اداره کل انجام می‌دهد. حاجی با قدردانی از زحمات کادر درمان در دوره مبارزه با ویروس کرونا، از خیرین حوزه سلامت خواست با توجه به کم رنگ شدن شیوع این بیماری، از ساخت ساختمان کتابخانه خراسان جنوبی نیز حمایت کنند تا با سلامت جسم، سلامت روان و تعالی روح انسان‌ها هم با حضور در کتابخانه فراهم شود.

برگزاری اولین همایش بین‌المللی پژوهشهای راهبردی پوشاک ایرانی

اولین همایش بین‌المللی پژوهش‌های راهبردی پوشاک ایرانی و سبک پوشش ایرانی اسلامی برگزار می‌شود. معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این همایش، بخش علمی یازدهمین جشنواره بین‌المللی مدولباس فجر است گفت: با مشارکت پژوهشگاه و همکاری انجمن علمی پژوهش‌های هنری و دیگر نهاد‌ها این همایش ۲۱ تیر ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. زمزم افزود: علاقه‌مندان به شرکت در این همایش، تا یکم تیرماه مهلت دارند نسبت به ارسال چکیده مقاله و مقالات خود اقدام کنند. وی گفت : ابعاد فرهنگی ، اجتماعی سبک پوشش ایرانی اسلامی، مطالعات انسان‌شناختی- جامعه‌شناختی سبک پوشش ایرانی- اسلامی، مطالعات تاریخی سبک پوشش ایرانی و چالش‌های رشد صنعت ملی پوشاک در ایران از جمله محور‌های این همایش هستند. وی با اشاره به این که علاقه‌مندان برای مطالعه فراخوان و ثبت‌نام می‌توانند به آدرس جشنواره به نشانی www.Fajrmode.com مراجعه کنند، گفت : یازدهمین جشنواره مد و لباس فجربا تاکید بر حوزه لباس اجتماعی در بیش از ۱۲ رشته و ۳ بخش رقابتی، غیر رقابتی و علمی در تیر ۱۴۰۱ برگزار می شود .

بلوار پیامبراعظم (ص) دغدغه ترافیکی این روزها ی بیرجند

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان از وقوع بیش از ۸۶ فقره تصادف در بلوار پیامبر اعظم(ص) از ابتدای امسال و مجروح شدن ۴۵ نفر در این تصادفات خبر داد و گفت: حوادث و تصادفات این بولوار یکی از دغدغه های پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ علیرضا عباسی اظهار داشت: از ابتدای امسال بیش از ۸۶ فقره تصادف در این بلوار به وقوع پیوسته که اکثر آنها شدید و منجر به خروج از راه یا واژگونی بوده است و متاسفانه ۴۵ نفر در این حوادث مجروح شده اند.
وی تصریح کرد: مسیر تفرجگاه هایی مثل بند امیرشاه و بند دره از این بلوار بوده و از طرفی عریض بودن و نبود ایمنی کافی در این معبر باعث شده، شاهد تصادفات زیادی در این بلوار باشیم.
وی افزود: کمبود تجهیزات هوشمند کنترل ترافیک، مشکلات هندسی و ایمنی پائین این معبر و از طرفی سرعت بالای وسایل نقلیه را عامل موثر در وقوع تصادفات این بلوار بوده است و از شورای ترافیک و دستگاه های مسئول در خواست می شود برای ارتقاء ایمنی این معبر تصمیمات کاربردی و جدی اتخاذ شود.
سرهنگ عباسی با بیان این که افزایش ۱۳۰ درصدی تصادفات منجربه جرح ماه جاری در مرکز استان عامل نگران کننده در استان می باشد؛ تصریح کرد: نقش خانواده ها را در کاهش تصادفات، کنترل و نظارت بر جوانان و نوجوانان غیرقابل انکار دانست و از والدین خواست چنانچه موتورسیکلت و خودرو در اختیار فرزندان خود قرار می دهند حتما به صورت مستمر بر رفتارهای ترافیکی آنها نظارت داشته باشند.

خدمات رسانی هوایی فرودگاه طبس به حادثه دیدگان سانحه قطار

ایسنا- مدیرکل فرودگاه های استان خراسان جنوبی گفت: طی حادثه قطار مشهد به یزد ۳۵ پرواز امدادی در فرودگاه شهدای طبس انجام شد. عظیم طهماسبی، به رسانه های گروهی گفت: با اعلام مدیریت بحران استان هماهنگی وآمادگی لازم در فرودگاه‌های استان خراسان جنوبی در لحظات ابتدایی این سانحه به عمل آمد و اولین پرواز امدادی در ساعت ۸/۳۰ به محل اعزام شد.
مدیرکل فرودگاه های استان اظهار کرد: همزمان پروازهای امدادی از استانهای همجوار به محل اعزام شدند و طی عملیات امدادرسانی سانحه یاد شده سرویس هوانوردی به پروازهای امدادی صورت پذیرفت. طهماسبی با اشاره به اینکه تعداد ۳۵ پرواز امدادی طی عملیات یاد شده از فرودگاه شهدای طبس انجام شد، گفت: طبق هماهنگی بعمل آمده با اداره کل فرودگاه شهید صدوقی یزد تجهیزات روشنایی موقت باند از فرودگاه مذکور برای ارائه سرویس هوانوردی در شب ارسال شد. وی با بیان اینکه عملیات سوختگیری، بالگردهای امدادی بدون وقفه و در شرایط ایمن انجام شد و نهادهای امنیتی وانتظامی با برقراری نظم وامنیت تسهیل کننده خدمات امدادی بودند، یادآور شد: علاوه بر پروازهای امدادی پروازهای مقامات کشوری نیز به مجموع پروازهای فرودگاه طبس اضافه شد و عملیات هوانوردی فرودگاه شاهد ترافیک بالاتری بود، که با توان بالای متخصصان کنترل ترافیک هوایی، الکترونیک، ایمنی وفنی با استفاده از ظرفیت فرودگاه به بهترین شکل صورت گرفت.

صدردصد جمعیت استان زیر پوشش پرونده الکترونیک بهداشت

صدردصد جمعیت استان اعم از روستایی و شهری زیر پوشش پرونده الکترونیک بهداشت هستند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سال ۱۳۹۵ سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) که بستر نگهداری پرونده‌های الکترونیک شهروندان است راه اندازی و در همان سال ثبت نام همه جمعیت استان در سامانه انجام شد.
شایسته افزود: تاکنون ۹۲۴ هزار و ۸۳۹ پرونده الکترونیک بهداشت تشکیل شده که بخشی از این تعداد مربوط به افراد مهمان از استان‌های دیگر و برخی مربوط به افراد فوت شده است. وی گفت: پرونده الکترونیک به نحوی طراحی شده که با توجه به سن افراد، مراقبت‌های اختصاصی به صورت رایگان به آن‌ها ارائه می‌شود. وی از شهروندان خواست با مراجعه به مراکز بهداشت از این خدمات بهره‌مند شوند.

حمایت از سرمایه گذار، اولویت برنامه های دستگاه های اجرایی

استاندار گفت: حمایت از سرمایه گذار، در اولویت برنامه های دستگاه های اجرایی قرار دارد. قناعت در دیدار یکی از تولیدکنندگان استان متذکر شد: دستگاه های اجرایی مکلفند با هدف کمک به توسعه استان، شرایط سرمایه گذاری را برای افراد متقاضیِ حضور و فعالیت در استان تسهیل نمایند.

زیست بوم اشتغال استان تدوین می‌شود

تسنیم- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: زیست بوم اشتغال باید به صورت شفاف برای استفاده دستگاه‌های اجرایی استان تبیین شود و بانک‌ها نیز تسهیلات مربوط به اشتغال را از طریق بانک مرکزی پیگیری کنند. جواد اشرفی در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان متذکر شد: در کمیته‌ای تخصصی با محوریت اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، موارد تعهد اشتغال دستگاه‌های اجرایی به صورت مجزا بررسی شود تا موضوع با سرعت بالاتری پیگیری شود. وی گفت: میزان اشتغالزایی اداره کل راه و شهرسازی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به جهت پروژه‌ای بودن، باید مجدداً مورد پالایش قرار گیرد. وی تصریح کرد: موضوع مرزنشینان و تبصره ۱۶ باید ظرف یک هفته به دستگاه‌ها ابلاغ شود تا طرح‌های مرتبط از حوزه‌های راه و شهرسازی و بانک‌ها در این زمینه ارائه شوند.موضوع مرزنشینان و تبصره ۱۶ منابع اعتباری خوبی از محل طرح هدفمندی یارانه‌ها دارد. سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی، غیبت برخی مدیران در این جلسه را غیرموجه خواند و خاطرنشان کرد: شخص مدیر دستگاه و یا نماینده تام الاختیار وی باید در این جلسه حضور مستمر داشته باشند.

پیگیری مشکلات مردم زیرکوه در قالب مصوبات سفر استاندار

مهر- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار بر حل مشکلات مردم زیرکوه در قالب مصوبات سفر استاندار و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و نهادها تاکید کرد.علیرضا عباس زاده در جلسه بررسی مصوبات استاندار به شهرستان زیرکوه در خصوص اراضی مرزی گفت: ابتدا فرماندار باید گزارشی در این زمینه ارسال کند تا با طرح آن در شورای مبادلات مرزی استان تصمیم حساب شده‌ای با اولویت استفاده از ۹۰ هکتار احیا شده در گذشته برای رفع این مشکل گرفته شود.

فعالیت ۸۰۰ اسکیت باز در استان

مهر- رئیس هیأت اسکیت خراسان جنوبی از فعالیت حدود ۸۰۰ اسکیت باز در هشت شهرستان خراسان جنوبی به شکل حرفه‌ای و مبتدی خبر داد. بهروز آدینانی در حاشیه همایش خانواده اسکیت اظهار کرد: هدف از برگزاری این همایش آشنایی خانواده‌ها و فرزندانشان با اسکیت و زیر شاخه‌های فعال فری استایل، سرعت و گلباد و اسکیت برد آن در خراسان جنوبی است.

ارتقای سطح بهداشت جامعه با “سیمای سلامت” از شبکه خاوران

فصل جدید برنامه سیمای سلامت در سال ۱۴۰۱ به تهیه کنندگی، پژوهشگری و اجرای سمیرا عاطفی فر با هدف ارتقای سطح بهداشت جامعه، دانش، امید به زندگی، نشاط و سرزندگی در بین مردم جامعه و ترویج فرهنگ تغذیه سالم در بین خانواده های استان، از شبکه خاوران به روی آنتن می رود. به گزارش روابط عمومی صداوسیمای خراسان جنوبی، هم استانی های گرامی می توانید این برنامه را سه شنبه هر هفته ساعت ۱۰ صبح به مدت ۵۰ دقیقه به صورت زنده بیننده باشند. همچنین بازپخش سیمای سلامت روزهای یکشنبه و پنج شنبه از شبکه خاوران پخش می شود.

سلامت و امنیت غذایی رسالت مهم دامپزشکی

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در جلسه آموزشی – توجیهی ضابطین و ناظرین شرعی در کشتارگاه‌ها گفت: مساله سلامت در تولید غذا و امنیت غذایی در فرآورده‌های خام دامی یکی از مهمترین رسالت‌های سازمان دامپزشکی کشور است. حجت الاسلام نسایی زهان افزود: در راستای اجرای قانونی این مهم و اجرای ماده ۸ قانون نظارت شرعی بر ذبح و صید ناظرین شرعی در حکم ضابط قضایی قرار می‌گیرند.
وی افزود: تابحال شکایت و گزارشی در خصوص خدمات رسانی این اداره کل در حوزه بهداشتی و شرعی منعکس نشده است.

روزی دیگر بدون قربانی کرونا در خراسان جنوبی

تعداد جان باختگان کرونا در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۴۷ نفر است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته ۲۲ آزمایش تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان انجام شد که در مجموع ۲ بیمار جدید شناسایی شد. شریف زاده افزود: این تعداد از شهرستان قائنات شناسایی شد.

۲۸۰ برنامه با حضور کاروان زیر سایه خورشید در خراسان جنوبی اجرا شد

ایرنا – مُبلغ کاروان زیر سایه خورشید گفت: این کاروان در قالب ۲ گروه از ابتدای دهه کرامت وارد خراسان جنوبی شد و تاکنون بیش از ۲۸۰ برنامه در سراسر استان انجام شده است. حجت‌الاسلام محمدمهدی یاوری در دیدار اعضای کاروان زیر سایه خورشید با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بیرجند افزود: هماهنگی دستگاه‌های اجرایی در انجام برنامه‌ها مهم است و همه ظرفیت‌ها را باید برای بارگذاری فعالیت‌های معنوی بگذاریم.
نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: امام رضا (ع) تنها به شیعیان و مسلمانان خلاصه نمی‌شود و جایگاه فراملیتی دارد. سید علیرضا عبادی با اشاره به اینکه ائمه اطهار به‌ویژه امام رضا (ع) جایگاه ویژه در جوامع بین‌المللی دارند گفت: عنایات ائمه اطهار بهانه‌ای است تا به دنبال هدایت صورت گیرد.
مرکز آموزش ۰۴ نزاجا هم دیروز، میزبان خادمان بارگاه حرم شمس الشموس بودند و فرماندهان و کارکنان پایور و وظیفه مرکز آموزش ۰۴ امام رضا (ع) نزاجا به پرچم آستان امام رضا (ع) ادای احترام نظامی کردند.
کاروان زیر سایه خورشید در دهه کرامت با حضور در شهرستان‌های خراسان جنوبی، اماکن آموزشی، نظامی، درمانی و اداری و برگزاری مراسم مختلف با حضور مردم، فضای این استان را سرشار از عطر رضوی کرد.

بحران خزنده کم آبی در خراسان جنوبی
۲۶ درصد مساحت استان در وضعیت خشکسالی بسیار شدید

بازار- مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: از کل مساحت استان، ۱۰ درصد در وضعیت نرمال، ۳۲ درصد خشکسالی شدید و ۲۶ درصد در وضعیت خشکسالی بسیار شدید قرار دارد. علیرضا خندان رو با بیان اینکه از ابتدای سال جاری به صورت میانگین دمای هوا در استان افزایش یافته که موضوع نگران‌کننده در تشدید خشکسالی است، گفت: افزایش دما و کاهش بارندگی‌ها باعث تشدید روزهای گرد و غباری در استان شده است.
خندان رو با اشاره به پیش‌بینی افزایش دما در ماه‌های پیش‌رو، اظهار کرد: از ۱۰ تیرماه تا ۱۰ شهریورماه پیش‌بینی می‌شود که دمای هوا در استان نیم تا یک درجه افزایش یابد که در غرب استان در این مدت افزایش سه درجه‌ای دمای هوا را خواهیم داشت. وی بیان کرد: از ابتدای سال جاری ۱۳۵ روز گردوغباری به صورت تجمعی در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد سه برابری دارد.
مدیرکل هواشناسی خشکسالی را متهم ردیف اول در بروز پدیده ریزگردها دانست و گفت: میانگین بارندگی‌ها بعد از عید امسال تنها ۱۱ میلیمتر به ثبت رسید که این حجم بارندگی‌ها نسبت به دوره بلندمدت ۱۹.۱ میلیمتر کاهش دارد.

۹ برند صنایع دستی در خراسان‌جنوبی ثبت شد

مهر- مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه در راستای ثبت جهانی صنایع دستی استان باید اول به سمت برندسازی برویم، گفت: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۹ برند صنایع دستی ثبت شده است. هادی شاهوردی در نشست خبری اظهار کرد: بیش از ۳۰۰ رشته صنایع دستی در ۱۸ گروه در کشور شناسایی شدند که این آمار در خراسان‌جنوبی ۸۵ رشته است. وی با اشاره به اینکه در معاونت صنایع دستی حوزه بازاریابی را فعال کرده‌ایم، گفت: هرچند اقدامات خوبی برای صادرات صنایع دستی صورت گرفته ولی در بخش بازاریابی مشکلاتی داریم. اعتبارات مصوب ما در بخش صنایع دستی طی سال ۱۴۰۰ حدود سه میلیارد و ۲۱۵ میلیون تومان بوده است که از این میزان دو میلیارد تومان تخصیص یافت.
وی افزود: از اعتبارات تخصیص یافته برای حوزه آموزش ۲۵۸ میلیون تومان، در راستای احداث مراکز صنایع دستی و بازارچه‌های صنایع دستی ۱.۵ میلیارد تومان و برای تجهیز مراکز و کارگاه‌های صنایع دستی ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است.

اجرای ۲۲ برنامه در هفته صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی گفت: به مناسبت هفته صنایع دستی ۲۲ برنامه از جمله افتتاح کارگاه نستاجی و دوخت لباس سنتی در بیرجند، نمایشگاه عرضه صنایع دستی قاین و… اجرا می‌شود.
شاهوردی با تأکید بر اینکه طبق برآوردها صادرات صنایع دستی در خراسان جنوبی حدود ۲۶۷ هزار دلار در سال گذشته بوده است، اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ در زمینه صنایع دستی خراسان‌جنوبی ۵۱۷ مجوز صادر و ۷۰۰ نفر نیز در رشته‌های مزیت دار استان آموزش دیدند.
وی گفت: برای حمایت از صنعتگران از محل بند الف تبصره ۱۸ حدود ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات به بانک معرفی کردیم که از این میزان تاکنون ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است که از این مقدار کم تسهیلات پرداختی گلایه داریم. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در راستای ثبت جهانی صنایع دستی استان باید اول به سمت برندسازی برویم، بیان‌کرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۹ برند صنایع دستی ثبت شده است.

۳۰۰ فعال صنایع دستی بیمه تأمین اجتماعی هستند

شاهوردی ادامه‌داد :۳۵۰ نفر از هنرمندان صنایع دستی ما بیمه تأمین اجتماعی و سه هزار و ۳۰۰ نفر نیز بیمه صندوق روستاییان هستند. وی با اشاره به اینکه اولویت ما برای واگذاری خانه‌های قدیمی حوزه صنایع دستی است، ادامه‌داد: اگر استان در زمینه ساختمان اداری میراث فرهنگی با ما همکاری لازم را نداشته باشید، علی رغم میل باطنی مجبور خواهیم شد ساختمان اداری را به باغ و عمارت رحیم آباد ببریم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در زمینه برنامه‌های سه ساله حوزه میراث گفت: در بحث بازارهای فروش دائمی صنایع دستی چهار نقطه در شهرستان‌های سرایان، فردوس، نهبندان و قاین هدف گذاری کرده‌ایم.

برنامه ریزی برای ایجاد ۱۰ مجتمع کارگاهی صنایع دستی

شاهوردی با اشاره به اینکه در بحث افزایش نشان ملی مرغوبیت پیگیری کرده‌ایم که از ۹ مورد فعلی افزایش پیدا کند، ادامه‌داد: در بحث تسهیلات بند الف پیگیری‌هایی داشته‌ایم که تسهیلات به دو برابر افزایش پیدا کند و سه رشته صنایع دستی را نیز احیا کنیم. وی یادآور شد: از دیگر برنامه‌های ما این است که طی سه سال آینده مجوز ۱۰ مجتمع کارگاهی صنایع دستی صادر کنیم و سه نمایشگاه ملی را نیز داشته باشیم.شاهوردی همچنین در بحث پنبه ملی خوسف و ثبت جهانی آن گفت: پنبه ملی خوسف ظرفیت ثبت جهانی را دارد ولی باید به این نکته اشاره کنیم که در حال حاضر افراد به واسطه عدم اطمینان از بازاریابی و فروش کمتر به سمت کشت پنبه ملی می‌روند و از این جهت نخست باید در عرصه بازاریابی و برند سازی فعالیت داشته باشیم.

اعتبار نقدی ۴۱۵ میلیاردی سفر رئیس جمهور به راه‌های خراسان جنوبی تخصیص یافت

تسنیم- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از تخصیص اعتبار نقدی ۴۱۵ میلیاردی از محل سفر آیت ا‌… رئیسی به راه‌های استان خبر داد. وحید داعی به هدفگذاری احداث ۱۰۰ کیلومتر باند دوم در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: در راستای اخذ موافقت کمیسیون ماده ۲۳ از سازمان برنامه و بودجه کشور برای تخصیص ردیف اعتباری بودجه‌ای پروژه‌های راه‌های استان نیز در این مدت اتفاقات خوبی رقم خورده‌ است. مدیرکل راه و شهرسازی افزود: از جمله در محور بیرجند خوسف سه راهی راهداران دیهوک طبس با پیگیری‌های انجام شده ردیف بودجه‌ای مستقلی توانستیم بگیریم.

۴۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی

داعی همچنین به دفاع پروژه محور بیرجند اسدیه در کمیسیون ماده ۲۳ برای اخذ ردیف بودجه‌ای مجزا خبر داد و گفت: مجوز کمیسیون ماده ۲۳ در این محور صادر شده است. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به تهاترهای مالیاتی و بانکی در راستای فعال نگه داشتن پروژه‌های راهسازی استان اشاره کرد و با بیان اینکه ما تنها دستگاهی هستیم که از این ظرفیت قانون بودجه استفاده کرده‌ایم ادامه داد: ۴۰ میلیارد تومان تهاتر بانکی و مالیاتی در راستای پروژه‌های راه سازی استان انجام شده است.

تسهیلات ۵۰ میلیاردی برای محور بیرجند قاین از محل ماده ۵۶

وی به استفاده از ظرفیت ماده ۵۶ اشاره کرد و گفت: برای اولین بار در تاریخ استان خراسان جنوبی و چه بسا تاریخ خراسان بزرگ و کشور این اتفاق رقم خورده و ما ۵۰ میلیارد تومان برای محور بیرجند قاین تسهیلات گرفتیم و مجوز ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات دیگر را هم گرفته‌ایم. داعی به اخذ و پیگیری تسهیلات ۱۰۰ میلیاردی برای محور سربیشه ماهیرود و ۵۰ میلیارد برای محور دیهوک فردوس اشاره کرد.

افزایش ۶۳ درصدی ردیف بودجه باندهای دوم استان

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به پروژه راهسازی و دوبانده شدن ماهیرود فراه که در خاک افغانستان در دست اجراست اشاره کرد و افزود: این پروژه برای استان حیاتی است و شخص رئیس جمهور به استاندار برای تامین مالی آن دستور داده است. داعی با بیان اینکه در سال ۹۹، ۲۹۶ میلیارد تومان باندهای دوم استان ردیف بودجه‌ای داشته است افزود: برای اولین بار در تاریخ خراسان جنوبی این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۴۵۰ میلیارد تومان و در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رشد ۶۳ درصدی به ۷۴۶ میلیارد تومان رسید که جزو دو استان برتر کشوریم.
وی در پاسخ به اینکه در مورد وعده بنیاد مستضعفان برای تخصیص ۴۰۰ هکتار زمینی که در اختیار دارد به طرح ملی نهضت ملی گفت: اراضی که با بنیاد مستضعفان در بیرجند توافق کردیم ۱۵۳ هکتار است که این توافق امضا شده و اختلافی در سهم ۱۰ درصد شهرداری وجود دارد که قرار شد حل و فصل شود

سالانه ۷۲۹ هزار تن گرد و غبار از کانون‌های خراسان جنوبی برمی‌خیزد

ایسنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه به صورت میانگین سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تن گرد و غبار از کانون‌های گرد و غبار برمی‌خیزد، تصریح کرد: منابع طبیعی استان مبلغ ۷۰ میلیارد تومان اعتبار ملی برای بحث بیابانزدایی پیشنهاد داده، اما اعتبارات بیابانزدایی سال ۱۴۰۱ هنوز نهایی نشده است. علیرضا نصرآبادی اظهار کرد: در حال حاضر پنج میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۹۷ هکتار از مساحت استان معادل یک سوم مساحت استان خراسان جنوبی را کانون‌های گرد و غبار تشکیل می‌دهد.

شناسایی بیش از ۳۵ کانون فرسایش بادی در استان

وی با اشاره به شناسایی بیش از ۳۵ کانون فرسایش بادی در استان، بیان کرد: خراسان جنوبی جزء ۹ استان درگیر شدید گرد و غبار است. وی بیان کرد: در سال گذشته از محل منابع اعتباری مختلف ۳۲ میلیارد تومان برای مقابله با بیابان ‌زایی در استان تصویب شد که از این مبلغ ۱۹ میلیارد تومان از محل اعتبارات گرد و غبار بوده که بیش از ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان تخصیص یافته است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر ۳۶ کیلومتر احداث تله رسوبی و ۲۸۵۰ هکتار مدیریت روان آب‌های سطحی و ۷۰ هکتار مالچ پاشی انجام و در حال انجام است. نصرآبادی ادامه داد: بیابان‌زایی بعد از دو چالش تغییر اقلیم و کمبود آب شیرین به عنوان سومین چالش مهم جهانی در قرن ۲۱ محسوب می‌شود و استان خراسان جنوبی با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی دارای ذخایر منابع آبی بسیار ضعیف و نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه بسیار شدید و میزان پوشش گیاهی اندک شاهد روند رو به افزایش این پدیده است. وی تصریح کرد: پیامدهای بیابان‌زایی بر منابع طبیعی استان شامل نابودی پوشش گیاهی مراتع و تبدیل این مناطق به اراضی بیابانی، نابودی توان زیست محیطی و اقتصادی اراضی، تشدید فرسایش بادی، افزایش ریزگردها و طوفان‌های گرد و غبار است.

توزیع بیش از ۲۰ تن سیب زمینی تنظیم بازار

رضوی، سرپرست تعاون روستایی خراسان جنوبی از توزیع بیش از ۲۰ تن سیب زمینی خبر داد و گفت: این مقدار سیب زمینی با قیمت هرکیلوگرم برای عمده فروشی ۱۲ هزار تومان و برای مصرف کننده ۱۳ هزار تومان در مرکز استان در حال توزیع است.

هوای زیرکوه در وضعیت خطرناک

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: شاخص کیفیت هوا در زیرکوه به ۵۰۰ رسید. حاتمی افزود: این شاخص به معنای آن است که هوا در وضعیت خطرناک قرار دارد. وی گفت: شاخص کیفیت هوای سایر شهرستان‌ها در وضعیت سالم است. وی گفت: توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، کودکان و سالمندان از منزل خارج نشوند و فعالیت خود را به حداقل برسانند.

عید غدیر، فرصتی برای تبیین نقش امامت و ولایت در جامعه

استاندار در دیدار اعضای ستاد نمازجمعه استان گفت: مردم باید با شناخت جایگاه امامت و ولایت، ولی امر زمان خود را حمایت کنند. قناعت افزود: باید از فرصت عید غدیر، برای آشنایی بیشتر آحاد افراد جامعه با فلسفه، بزرگی و قداست این اتفاق بزرگ در اسلام استفاده شود.

ساماندهی گلزار شهدا، از مهمترین وظایف دستگاه های اجرایی استان

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری با تأکید بر ساماندهی گلزار شهدای استان تا پایان سال جاری، انجام آن را از مهمترین وظایف دستگاه های اجرایی عنوان کرد.
عباس زاده در کارگروه ساماندهی گلزار مطهر شهدای استان، گفت: یکی از مهمترین زیرساخت های گلزار شهدا ، تأمین برق است که اگر مشکل اعتباری دارد باید میزان اعتبار مورد نظر اعلام شود تا برای تأمین آن اقدام شود.

۹٠ زندانی جرائم غیرعمد چشم انتظار کمک خیّران

مدیر نمایندگی ستاد دیه خراسان جنوبی از چشم انتظاری ۹٠ زندانی جرائم غیرعمد برای دریافت کمک های خیّران در استان خبر داد. حسین پور گفت: از این تعداد ۵۵ زندانی بدهکار مهریه، ۳۳ زندانی بدهکار مالی و ۲ زندانی بدهکار نفقه هستند.

هشدار دامپزشکی در خصوص ابتلا به تب کریمه کنگو

مدیرکل دامپزشکی در خصوص ابتلای افراد به تب کریمه کنگو هشدار داد. اصغرزاده گفت: تاکنون در خراسان جنوبی هیچ مورد ابتلایی به ویروس تب کریمو کنگو گزارش نشده است، اما باید گفت کنه‌ای که مبتلا به این ویروس باشد در استان وجود دارد و مردم و دامداران باید هشیار باشند.

پرداخت بیش از ۸۴ میلیارد تومان به مرغداری‌ها و دامداری‌ها

اکبری، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۸۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای ۷۶۵ طرح پرداخت شده است گفت: استان از لحاظ میزان طرح‌های پرداختی رتبه پنج کشوری را داراست.

ثبت ۳۰۰ پرونده تخلف صنفی

همزمان با سراسر کشور، مانور امنیت غذایی و نظارت و بازرسی به دستور وزیر جهاد کشاورزی در خراسان جنوبی آغاز شد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی در این مانور، گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۳ هزار بازرسی در استان انجام و بیش از ۳۰۰ پرونده تخلف ایجاد شده است. وی گفت: ارزش تخلفات ثبت شده بیش از ۶۱ میلیارد ریال برآورد شده است.

حضور بموقع آتشنشانان مانع خسارت به واحد تجاری شد

ظهر دیروز پس از اعلام آتش سوزی در یک ساختمان دوطبقه تجاری به مرکز فرماندهی عملیات سازمان آتش نشانی بیرجند، آتش نشانان به محل اعزام و مانع از وقوع خسارت به واحد تجاری شدند. نشت گاز مایع از کپسول موجب آتش سوزی شده بود.

واگذاری سرپرستی ۳ کودک در استان

امسال از ۷ کودک دارای شرایط واگذاری، سرپرستی ۳ کودک به خانواده‌های متقاضی سپرده شده است. شرفی سرپرست اداره کل بهزیستی گفت: با توجه به افزایش تعداد متقاضیان فرزندخواندگی و کم بودن آمار کودکان واجد شرایط واگذاری، خانواده‌ها در نوبت قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت