اخبار استانی

سناریوهای جدید در صنعت مرغداری استان

محمودآبادی- با حذف ارز ترجیحی اتفاقات زیادی در حوزه تولید رقم خورد،یکی از بخش های مهمی که در این تحول اقتصادی سیبل ترکش های اولیه تغییرات قرار گرفته،صنعت دام و طیور است، صنعتی که اگر تقویت نشود، تحمل عوارض جانبی این جراحی اقتصادی برایش مقدور نبوده. و علاوه بر چالش های اشتغال با کمبود برخی مواد غذایی در بازار مواجه خواهیم شد.در حال حاضر حدود ۶۴۰ واحد تولیدی مرغ گوشتی و ۱۰۰ واحد تولیدی مرغ تخمگذار در صنعت طیور خراسان جنوبی فعال هستند، که علاوه بر سهم بسزای اشتغال نقش حیاتی در تامین پروتئین و امنیت غذایی مورد نیاز خراسان جنوبی و استان های هم جوار را بر عهده دارند.

«نخریدن»؛ شعار انحرافی و اغفال‌کننده!

با توجه به گرانی‌های بی سابقه اخیر که در ادامه گرانی‌های گسترده حاصل از تحریم‌ها و بعد از «حذف حساب نشده و بدموقع ارز ترجیحی» و گران کردن رسمی و دولتی آرد و روغن و … ، حاصل شد و متعاقب آن قیمت رسمی مرغ از ۳۰ هزار تومان به حدود۶۰ هزار تومان رسید و بقیه کالاهای ضروری و غیر ضروری نیز به همین منوال؛ جماعتی به نظر مشکوک یا غافل به خیال خود راه مبارزه با این «گرانی رسمی و دولتی» را «نخریدن» اعلام کردند و به خیال خود در فضای مجازی کمپین‌ها و هشتگ‌های «نخریدن» راه انداختند و رادیو و تلویزیون و تریبون‌ها هم با آب و تاب سقوط نرخ‌ها در اثر نخریدن را بازتاب دادند و می‌دهند. در خراسان جنوبی نیز که یکی از استان های تولید کننده مرغ و تخم مرغ است،این کمپین وارد عمل شد،تا جایی که حجم زیادی از مرغ تولیدی روانه سردخانه ها شد.
مدیرعامل اتحادیه مرغدارن و ماکیان خراسان جنوبی درباره ی این موضوع به خبرنگار ما گفت: شاید در کوتاه مدت این کار جواب دهد، اما مطمئن باشید در بلند مدت برعکس خواهد شد،وقتی تولید کننده دغدغه برگشت سرمایه اش را داشته باشد و محصول فروش نداشته باشد برای جلوگیری از زیان انباشه دیگر اقدام به جوجه ریزی نخواهد کرد.
«علی واحدی پناه» با اشاره به اینکه چنین شرایطی باعث کمبود در بازار می شود،افزود: از سوی دیگر همانطور که می دانید، عرضه هر محصولی که در بازار کم شود به طبع افزایش قیمت را به دنبال خواهد داشت. بر این اساس در بازار با دو چالش کمبود عرضه مرغ و افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.
وی از مردم خواست به جای پیوستن به چنین کمپین هایی که عواقب شدید تری به دنبال دارد، با صرف اعتباری که دولت به حسابشان واریز می کند خرید خود را انجام دهند تا علاوه بر اینکه مرغدار به تولید خود ادامه دهد، با افزایش قیمت مواجه نشویم.

تولید کننده گرانفروشی نمی کند

وی توضیح داد: اگر منصفانه قضاوت شود نباید ادعا کنیم مرغ موجود متعلق به قبل از حذف یارانه هاست چرا که بعد از این فروش مرغدار مجبور است با چندین برابر بیشتر تولید را انجام دهد،بنابراین هیچ سودی نصیب مرغداری که قرار است تولید را ادامه دهد نشده است. مدیرعامل اتحادیه مرغدارن و ماکیان خراسان جنوبی یادآور شد: طی سالهای گذشته در خراسان جنوبی هیچگاه مرغ بالاتر از قیمت مصوب نبوده، در تمام ایامی که استان های دیگر افزایش قیمت داشتند و یا با کمبود عرضه مواجه بودند در این استان در بحث مرغ و تخم مرغ افزایش قیمت نداشتیم،بنابر این تولیدکننده این صنعت سواستفاده و گران فروشی نداشته است. وی ادامه داد: بعد از حذف ارز، قیمت مرغی که باید به دست مصرف کننده برسد ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد، اما در حال حاضر در بازار قیمت ۴۸ هزار تومان است.این موضوع باعث خواهد شد مرغدار متضرر شود بنابراین زمانی که منفعتی در فروش نباشد میزان جوجه ریزی افت می کند.

آینده جوجه ریزی

واحدی پناه در پاسخ به اینکه برخی در قبال تولید مرغ در کشور به نحوی بیان می کنند که واردات به صرفه تر از تولید است پاسخ داد: با توجه به جنگ اکراین این موضوع رد می شود،چراکه امروز جنگ و رقابت بر سر مواد غذایی است،بنابراین تا جایی که مقدور باشد باید خودمان تولید کننده باشیم. وی درباره ی روند جوجه ریزی در مرغداری های استان با تاکید بر اینکه مرغداران همکاری بسیار خوبی در استان داشته اند گفت: برای کاهش مشکلات همه تلاش می کنند، اما می دانیم رفع این مشکلات در زمان کوتاه میسر نیست؛ مرغدار برای ادامه فعالیتش به سرمایه در گردش بیشتری نیاز دارد. واحدی پناه با اشاره به مرغدارانی که جوجه ریزی انجام داده اند تصریح کرد: افرادی که امروز جوجه ریزی داشتند در همین مقطع زمانی نیازمند نهاده هستند، نمی توان این موجود زنده را منتظر گذاشت،حقیقت این است که حتی اگر این سرمایه در گردش پرداخت شود، باز هم برای افرادی که جوجه ریزی را انجام داده اند دیر است! بنابراین باید روند اعطای وام کمی زودتر شروع می شد.
وی با توجه به اینکه در آشقتگی های موجود شرکت پشتیبانی دام برای کمک به مرغداران اقدام به خرید کرده است تاکید کرد: مرغداران انتظار دارند پشتیبانی امور دام،مرغ را با قیمت تمام شده محصول خریداری کند. وی تامین سرمایه در گردش در زمان کوتاه تر و همچنین فعال تر شدن صندوق بیمه طیور را مورد توجه قرار داد و افزود: با تغییراتی که در زمینه قیمت ها از نهاده تا دارو و … به وجود آمده باید تلاش کنیم دغدغه های جانبی مانند فروش محصول را از دوش تولید کننده برداریم.وی قیمت جوجه ی یک روزه را نیز یکی از چالش های مهم مرغداران عنوان کرده و افزود: بهتر است فروش جوجه نیز در یک سامانه متمرکز انجام شود زیرا طی دوسال گذشته که مرغ به قیمت مصوب عرضه شده، قیمت جوجه یک روزه دو برابر افزایش داشته است. در حال حاضر نمی توان هیچ پیش بینی از آینده مبهم این صنعت داشت اما واحدی پناه معتقد است اگر دولت برنامه ریزی های کارشناسی شده را در زمان مناسب انجام دهد این صنعت با چالش کمتری مواجه خواهد شد.در غیر این صورت زیان های میلیاردی را شاهد خواهیم بود و حذف ۳۰ تا ۴۰ درصد واحدهای مرغداری دور از انتظار نیست.
صنایع فراوری مرغ در حالی که این استان سهم مطلوبی در تولید مرغ دارد اما صنایع جانبی برای فراوری مرغ در خراسان جنوبی حرفی برای گفتن ندارد. مدیرعامل اتحادیه مرغدارن و ماکیان خراسان جنوبی با تایید این موضوع گفت: برای این موضوع سرمایه گذاری قابل توجهی انجام نشده است،در حالی که سوسیس و کالباس در بحث های صادراتی نیز ارزش افزوده بیشتری دارد.
هر چند مدیرعامل اتحادیه مرغداران و ماکیان استان به برنامه هایی از جمله اعطای وام برای سرمایه در گردش و برنامه های دیگر در زمینه کمک به این صنعت خبر داد، اما اگر هدف فقط صادرات مرغ باشد باید توجه داشت کشور های دیگر نیز مرغ با صرفه تر را خریداری می کنند. تولیدکنندگان از وزیر کشاورزی انتظار داشتند که نسخه آنی حذف ترجیحی برای صنعت نپیچند، چراکه بدون تردید بسیاری از واحدهای تولیدی خرد از چرخه تولید حذف خواهند شد کاش شروع حذف ۲۴۰۰ تدریجی و یا معادل ریالی آن عملیاتی می شد. شاید این همه درد به یکباره بر سر تولید کنندگان آوار نمی شد.

آغاز برداشت آلبالو و گیلاس در بیش از ۸۲ هکتار باغات خراسان جنوبی

برداشت آلبالو و گیلاس در بیش از ۸۲ هکتار سطح زیرکشت باغات خراسان جنوبی آغاز شد. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت:پیش بینی می‌شود ۲۷۵ تن آلبالو و گیلاس به ارزش ۱۰ میلیارد تومان از باغات استان برداشت شود. رضایی افزود: بیشترین سطح زیرکشت محصول آلبالو و گیلاس در استان به شهرستان قاین با ۲۶ هکتار اختصاص دارد.

اصل دین بر محور محبت است

مهر- نماینده ولی‌فقیه در استان گفت: اصل دین جز محبت نیست و نماز و روزه و جهاد به نوعی مظاهر محبت به خدا است. آیت ا… سید علیرضا عبادی در دیدار با مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی اظهار کرد: تربیت و پرورش اندیشه کودکان کار بسیار بزرگ و در حقیقت ادامه مسئولیت و هدف انبیا الهی است. وی افزود: باید به این نکته توجه داشته باشیم که بررسی انسان از ابعاد انسانی بسیار متفاوت با جنبه زیست شناسی است.

احداث پروژه جدید ممنوع است

مهر- معاون استاندار در نشست کاری با فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بر اساس ضوابط بودجه ۱۴۰۱، احداث پروژه جدید ممنوع است، تاکید کرد: بودجه امسال باید برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام هزینه شود. علیرضا عباس زاده اظهار کرد: بر اساس قانون، برای اجرای پروژه جدید نمی‌توانیم اعتبار اختصاص دهیم اما تکمیل، تجهیز و بازسازی پروژه‌های نیمه تمام، تأمین اعتبار خواهند شد. وی بیان کرد: منابع مالی مورد نیاز برای اتمام این پروژه‌ها از دو طریق شامل اعتبارات متمم سفر ریاست جمهوری و بودجه سال جاری تأمین می‌شود.

درآمد ۵۹ میلیارد تومانی بافت فرش در خراسان جنوبی

قالی بافان خراسان جنوبی در دو ماه ابتدای سال ۵۹ میلیارد تومان از محل فروش فرش درآمد کسب کردند. رئیس اتحادیه فرش دست باف استان گفت: ۵۰هزار بافنده پاره وقت، تمام وقت و فصلی، در این مدت ۲۹ هزار ۵۰۰ متر مربع فرش تولید کردند. محمدحسن کامیابی گفت: فرش‌های تولیدی در ابعاد و اندازه‌های متفاوت از ۱۲ تا ۲۴ متر و بزرگتر تولید شده است.

فعالیت ۸۰ اقامتگاه بومگردی

مدیر کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی با بیان اینکه هم اکنون ۸۰ اقامتگاه بومگردی در استان فعالیت می کنند، گفت: از ابتدای سال ۲ واحد اقامتگاه بومگردی در فردوس و یک اقامتگاه در قائنات فعالیت خود را آغاز کرده اند. شاهوردی افزود: برای ۱۳ اقامتگاه دیگر هم موافقت اولیه صادر شده است. وی پیشرفت فیزیکی، داشتن مجوز و اخذ استعلامات را از شرایط دریافت تسهیلات برای اقامتگاه های بومگردی عنوان کرد و گفت: در این مدت حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات تبصره ۱۸ به بانکها معرفی شده اند، ولی تاکنون پرداختی در این زمینه صورت نگرفته است. وی گفت: که شهرستان‌های طبس با ۲۷واحد، فردوس با ۱۴ واحد و بشرویه با ۱۱ بیشترین تعداد اقامتگاه را دارند. شاه‌وردی افزود: این اقامتگاه ها زمینه اشتغال بیش از ۲۵۰نفر را در استان فراهم کرده است.

جریمه ۳۳ میلیاردی نانوایی های متخلف در خراسان جنوبی

نانوایان متخلف در خراسان جنوبی از ابتدای سال بیش از ۳۳ میلیارد ریال جریمه شده اند. مدیرکل تعزیرات حکومتی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۷۳ فقره پرونده تخلف از سمت نانوایان در اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی تشکیل و به آن رسیدگی شده است. حسن پور افزود: تاکنون از این تعداد پرونده تخلف، ۱۷۰ پرونده مورد بررسی و متخلفان ۳۳ میلیارد و ۱۵۲ میلیون ریال جریمه شده اند.

دستگیری سارق با کشف ۲۱ فقره سرقت در بیرجند

ماموران انتظامی شهرستان بیرجند، سارق قطعات خودرو را دستگیر و ۲۱ فقره سرقت را در این زمینه کشف کردند. جانشین انتظامی خراسان جنوبی گفت: با وقوع چند فقره سرقت قطعات خودرو در سطح شهرستان بیرجند، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار پلیس قرار گرفت. سرهنگ شجاعی نسب افزود: ماموران کلانتری ۱۳ شهرستان بیرجند یک نفر سارق را در این خصوص شناسایی و دستگیر کردند.
وی گفت: اعلام دقیق مشخصات اموال سرقتی از سوی مالباخته نقش مهمی در کشف آن دارد، به همین منظور شهروندان نسبت به ثبت مشخصات اموال با ارزش خود اقدام نمایند.

کرونای صفر در خراسان جنوبی

آمار شناسایی روزانه بیماران مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی صفر شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۷ تست آزمایشات مولکولی هیچ مورد مثبت جدید شناسایی نشد.شریف زاده با اشاره به اینکه همچنین مورد فوت جدید ناشی از کرونا در استان گزارش نشد افزود: فوتی‌ها در عدد ۱۴۴۷ ثابت ماند.

معادن خراسان جنوبی فرصتی برای توسعه ارتباطات با قرقیزستان

ایرنا- استاندار گفت: ظرفیت‌های فراوان این استان در حوزه معادن و فرآوری مواد معدنی، فرصتی برای توسعه ارتباطات با کشور قرقیزستان است. جواد قناعت در دیدار “تورداکن سی دیکف” سفیر قرقیزستان در تهران افزود: خراسان جنوبی به جهت ساختار زمین‌شناسی ویژه‌ای که دارد، از حدود ۵۰ نوع ماده معدنی متنوع برخوردار است. وی با بیان اینکه بنا به اطلاعات وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۱۱ درصد ذخایر قطعی معدنی ایران در خراسان جنوبی قرار دارد گفت: زغال‌سنگ، منیزیت، خاک‌های صنعتی، سنگ‌های تزئینی، بنتونیت، سنگ آهن، مرمریت، طلا، مس و پتاس از مهمترین مواد معدنی این استان است. وی با اشاره به پیشینه اقدامات کشور قرقیزستان در زمینه بهره‌برداری از معادن و فرآوری ذخایر معدنی گفت: این تجربه و توان می‌تواند در استان خراسان جنوبی نیز استفاده شود.
استاندار خراسان جنوبی ضمن دعوت از سفیر، رایزن اقتصادی، سرکنسول و هیات‌های تجاری قرقیزستان برای سفر به خراسان جنوبی افزود: بازدید میدانی از ظرفیت‌های استان و رایزنی فعالان بخش خصوصی دو کشور از مهمترین برنامه‌هایی است که می‌تواند در این سفر رقم بخورد.
سفیر قرقیزستان در ایران نیز ضمن اعلام آمادگی برای سفر به خراسان جنوبی گفت: علاقمندیم تبادلات تجاری این کشور را از طریق خراسان جنوبی گسترش دهیم. تورداکن سی دیکف افزود: خواهرخواندگی یکی از استان‌های کشور قرقیزستان با خراسان جنوبی هم می‌تواند به توسعه تعاملات بینجامد.

خراسان جنوبی آماده پذیرش دانشجو از ارمنستان است

استاندار همچنین در دیدار سفیر جمهوری ارمنستان در ایران که در تهران انجام شد با اشاره به قدمت و پیشینه دانشگاه‌های استان افزود: دانشگاه های متعدد خراسان جنوبی، با وجود رشته‌های مختلف فعال در زمینه‌های علوم پایه، پزشکی و مهندسی، فرصت خوبی برای حضور دانشجویان خارجی است. وی برای مبادله دانشجو بین استان خراسان جنوبی و کشور ارمنستان اعلام آمادگی کرد و اظهار داشت: دانشگاه‌های خراسان جنوبی در شمار دانشگاه های برتر کشور بوده و در بین دانشگاه‌های دنیا هم شاخص و بنام است.
سفیر جمهوری ارمنستان در ایران نیز در این دیدار با اشاره به عزم مقامات این کشور برای گسترش روابط با ایران گفت: برای توسعه سطح روابط بین ارمنستان و استان خراسان جنوبی آمادگی داریم.
آرسن آواکیان، خواهر خواندگی یکی از استان‌های ارمنستان با خراسان جنوبی را پیشنهاد داد و تصریح کرد: این خواهر خواندگی می‌تواند به توسعه تعاملات تجاری، اقتصادی و فرهنگی بینجامد.
وی از دعوت استاندار برای سفر به خراسان جنوبی، برگزاری نشست‌های مشترک هیئت‌های تجاری و رایزنی تجار و فعالان بخش خصوصی ۲ منطقه استقبال کرد.

دیدار مشاور عالی و معاون استاندار خراسان جنوبی با خانواده شهید مزاری

دهقان، مشاور عالی و طالبی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار با خانواده گرانقدر شهید مزاری دیدار کردند. به گزارش روابط عمومی استانداری خراسان جنوبی؛ معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار در این دیدار بر جایگاه رفیع این شهید گرانقدر در اشاعه دین مبین اسلام تأکید کرد و گفت: نقش حجت‌الاسلام علی مزاری را در توسعه فضاهای آموزشی در مناطق محروم را نمی توان نادیده گرفت.
حجت‌الاسلام علی مزاری که در شهریورماه ۱۳۲۳ در روستای یُشت از توابع شهرستان بیرجند دیده به جهان گشود، به عنوان یکی از پیشگامان مبارزه با محرومیت و فقر در زاهدان شناخته می شد. وی بعد از گذراندن دوره ابتدایی در زادگاهش، مقدمات دروس حوزوی را در مدرسه معصومیه(س) بیرجند شروع کرد و برای فراگیری دروس سطح حوزه به مشهد مقدس مشرف گشت و برای تلمذ از محضر آیت ا… کفعمی خراسانی، راهی زاهدان شد.
شهید مزاری پس از پیروزی انقلاب اسلامی به فعالیتهای گسترده فرهنگی و اجتماعی در سیستان و بلوچستان پرداخت.
تأسیس چند باب مسجد، حسینیه و همچنین زینبیه زاهدان- مرکز فعالیت مذهبی بانوان- احداث چهارده باب مدرسه به نام چهارده معصوم علیهم السلام و یک باب مدرسه به نام شهدای مسجد امام علی علیه السلام بخشی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی وی بود که معاندان نظام و اسلام را ناخوش آمد و سبب شد، این روحانی مجاهد را در شامگاه ۱۸ خردادماه ۱۳۶۹ در مقابل دیدگان همسر و فرزندانش به آماج گلوله بسته و به شهادت برسانند.

خسارت ۵۸ میلیارد ریالی شکار غیرمجاز به حیات وحش
ایسنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خسارت وارده ناشی از شکار غیرمجاز در سال گذشته ۵۸ میلیارد و ۷۵۶ میلیون ریال بوده است. اسدا… حاتمی، در نشست خبری اظهار کرد: بیش از یک سوم از سطح استان درگیر ریزگردها بوده که علت اصلی آن خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی در پی گرم شدن کره زمین است. وی بیان‌کرد: در خراسان جنوبی پنج ایستگاه سنجش کیفیت هوا داریم که دو ایستگاه در بیرجند، دو تا در نهبندان، یک ایستگاه در زیرکوه و یک ایستگاه نیز در سرایان است.
حاتمی با اشاره به شناسایی ۳۵ کانون ریزگرد در خراسان ‌جنوبی، افزود: از تعداد ۱۱ شهرستان، ۹ شهرستان درگیر با این پدیده هستند؛ اعتبارات ما در حوزه مقابله با ریزگرد در سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد تومان بوده که از این میزان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در اختیار محیط زیست و ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در اختیار منابع طبیعی و آبخیزداری قرار گرفت.
وی با اشاره به نظارت بر روند تفکیک پسماند و سایت پسماند در شهرستان‌ها، تصریح کرد: شهرداری بیرجند بعد از طرح جامع مدیریت پسماند اقداماتی خوبی در برخی از نقاط شهر انجام داده، اما اصل دیگر در این زمینه آگاه سازی عموم مردم درباره ضرورت تفکیک است. وی با بیان اینکه یک اقدام مهم محیط زیست نظارت بر مطب‌ها و آزمایشگاه برای بی خطر سازی پسماندهای بیمارستانی است که در گذشته منجر به چند مورد اخطار هم شده است، یادآور شد: امروزه با فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته، پزشکان نسبت به این مسئله حساس هستند و در خراسان جنوبی ماهیانه ۶۰ تن زباله عفونی جمع‌آوری و بی خطرسازی می‌شود.

شناسایی ۸۰۰ محوطه و تپه تاریخی در خراسان جنوبی

ایرنا- معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۸۰۰ محوطه و تپه تاریخی در این استان شناسایی شده است. علی شریعتی‌منش افزود: سال گذشته برای فعالیت‌های باستان‌شناسی اعم از مستندنگاری و حفاظت و ساماندهی نه صرفا اکتشاف از محل اعتبارات ملی و استانی حدود ۱۰۰ میلیون تومان هزینه شده است. وی گفت: امسال نیز حدود ۷۰ میلیون تومان از محل استانی تاکنون هزینه شده و ۱۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی در دست اقدام است تا صرفا برای حفاظت و ساماندهی نه اکتشاف هزینه شود.
شریعتی‌منش ادامه داد: محوطه کله‌کوب در شرق ایران و استان خراسان‌ جنوبی یکی از معدود محوطه‌های پیش‌ از تاریخ است که شواهد باستان‌شناختی و توالی فرهنگ‌های مختلف از هزاره پنجم تا دوم پیش ‌از میلاد را در خود جای داده است. وی گفت: براساس مطالعات صورت گرفته، وسعت این محوطه بیش از هفت هکتار تعیین شده و فصول گذشته کاوش در این منطقه که به ثبت ملی نیز رسیده با هدف شناخت توالی فرهنگی و لایه‌نگاری محوطه انجام شده است. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: امسال سومین فصل کاوش‌های این محوطه انجام شد که دستاوردهای خوبی داشت و علاوه بر انتشار گزارشات، مقالات و مستندسازی، توسط پژوهشگاه میراث‌ فرهنگی کتاب و نتایج داده‌ها در سال‌ جاری منتشر خواهد شد.
شریعتی‌منش گفت: تاکنون سه فصل کاوش در این محوطه صورت‌ گرفته ولی به دلیل کمبود اعتبار و تامین نشدن منابع کافی مالی، امکان کاوش گسترده در آن وجود نداشته است.
وی با اشاره به آغاز بررسی و شناسایی محوطه‌های پارینه‌ سنگی کریدور شتران – پسکوه خراسان جنوبی گفت: شرق فلات ایران با برخورداری از قابلیت‌های زیست‌محیطی و زمین‌شناسی از دیرباز مورد توجه پژوهشگران و باستان‌شناسان بوده است به‌نحوی‌ که می‌توان این بخش از فلات ایران را یکی از مناطق پیشگام در حیطه مطالعات پارینه‌ سنگی دانست.
شریعتی منش ادامه داد: بررسی‌های هدفمند پارینه‌ سنگی در کریدور شتران – پسکوه و در امتداد مطالعات پیشین دشت فردوس در اولویت قرار گرفته که با اخذ مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی از دوم اردیبهشت‌ امسال این بررسی‌ها آغاز شد و مرحله میدانی این مطالعات تا دهم خرداد ادامه دارد.
وی از کشف ۲ سنگ‌نگاره باستانی جدید در شهرستان خوسف نیز خبر داد و گفت: به دلیل نزولات جوی و وقوع سیل در منطقه، لایه‌های جدیدی از مجموعه سنگ‌نگاره‌ها در ناحیه هردنگ یافت شده است. شریعتی منش افزود: قدمت این سنگ‌نگاره‌ها به دوره ساگارتی بین ۲۵۰۰ تا سه هزار سال پیش برمی‌گردد و مجموعه سنگ‌نگاره‌های ناحیه هردنگ یکی از مناطق باارزش باستانی است.

رتبه نخست گازرسانی به روستاها توسط شرکت گاز خراسان جنوبی
مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی با اشاره به اینکه شرکت گاز خراسان جنوبی با اجرای هزار و ۶۳۹ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیع در سال گذشته موفق شد بیشترین متراژ شبکه گذاری را بین شرکت های گاز استانی کسب کند، افزود: علاوه بر این، با گازرسانی به ۲۳۲ روستای استان نیز حائز رتبه نخست در بین شرکت های گاز استانی شود. به گزارش روابط عمومی شرکت گاز خراسان جنوبی، سید محمود هاشمی با بیان به اینکه در حال حاضر ۱۶۳۳ روستای استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند تصریح کرد: تا هفته دولت سال جاری تمامی روستاهای دارای قابلیت گازرسانی در استان به شبکه گاز طبیعی متصل می شوند و به عبارت دیگر ۱۰۰ درصد جمعیت خراسان جنوبی از نعمت گاز طبیعی بهره مند خواهند شد. وی با اشاره به گازرسانی به ۱۱۱ روستای مرزی در استان خراسان جنوبی طی سال گذشته تصریح کرد: در حال حاضر ۶۹۹ روستای مرزی که به نقل قول از اهالی هرگز تصوری از گازرسانی نداشته اند با بهره مندی ۳۵ هزار و ۶۷۲ خانوار تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند .
وی در ادامه گفت: با گازرسانی به ۲۵۳ واحد صنعتی و تولیدی در سال گذشته ، در حال حاضر ۱۹۰۳ واحد صنعتی و تولیدی در استان خراسان جنوبی تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند و پیش بینی می شود تا شش ماه آینده، کلیه واحدهای صنعتی موجود در استان نیز همانند روستاها بطور کامل از نعمت گاز طبیعی بهره مند شوند.
وی افزود: این شرکت، در سال گذشته ۳ هزار و ۹۱۶ اشتراک رایگان گاز به خانواده های تحت پوشش نهادهای حمایتی در استان خراسان جنوبی واگذار نمود.

افزایش محسوس دمای هوا

دمای هوا در برخی از نقاط خراسان جنوبی به حدود ۴۵ درجه می‌رسد. رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی جوی هواشناسی استان گفت: تا پایان هفته در برخی ساعت وزش باد، گاهی گردو خاک قابل پیش بینی است، که البته شدت وزش باد برای مرز شرقی استان بیشتر خواهد بود. نخعی گفت: تا روز جمعه با افزایش تدریجی دمای هوا روبرو هستیم و بر شدت گرمای هوا در منطقه افزوده می‌شود.

سرمایه‌گذاری ۸۰ گروه در منطقه ویژه اقتصادی استان

تسنیم- مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی از فرش قرمز‌ برای سرمایه‌گذاران خبر داد و گفت: ۸۰ گروه سرمایه‌گذار در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی ‌سرمایه‌گذاری کرده‌اند. زارعی در دیدار با مدیرکل سازمان محیط زیست گفت: حفظ محیط زیست و بهداشت حرفه‌ای یکی از اصلی‌ترین سیاست‌ها در منطقه ویژه اقتصادی استان است و این موضوع دائم توسط واحد ایمنی بهداشت سازمان رصد می‌‌شود.

صادرات ۱۷ میلیون دلاری کالا از خراسان‌جنوبی

مدیرکل گمرکات خراسان‌جنوبی گفت: در مجموع میزان صادارت قطعی انجام شده از بازارچه مرزی ماهیرود و گمرکات بیرجند و ماهیرود طی دو ماهه امسال ۹۳۲ فقره اظهارنامه بوده که از نظر ارزشی ۱۷ میلیون و ۳۸۸ هزار و ۷۰۱ دلار بوده است. سید حسن رحیمی‌زاده، اظهار داشت: در دو ماهه امسال میزان صادرات قطعی انجام گرفته از بازارچه مرزی ماهیرود ۲۱۰ اظهارنامه بوده که ارزش آن ۵ میلیون و ۵۰۳ هزار و ۴۷۶ دلار بوده و از نظر وزنی ۱۵ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۸۱۳ کیلوگرم بوده است.

ثبت ۲هزار و ۴۴۴ واقعه ولادت

مهر- مدیر کل ثبت احوال گفت: در دوماهه نخست سال جاری، دو هزار و ۴۴۴ واقعه ولادت در استان به ثبت رسیده است. علیرضا مهرآور افزود: از این تعداد هزار و ۲۳۳ مورد پسر و هزار و ۲۱۱ مورد دختر بوده است. وی افزود: میانگین سن مادران در همین مدت ۲۹.۷ و پدران نوزادان ۳۳.۶ سال است.

‌صنایع و ‌مشترکین برای صرفه‌جویی با شرکت ‌برق ‌همکاری کنند‌

تسنیم- حجت الاسلام و المسلمین موحدی‌راد، رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در دیدار مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق با اشاره به آغاز پیک بار تابستان و لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق توسط همه مشترکین اعم از خانگی، صنعتی و کشاورزی افزود: رعایت دستور العمل‌های مدیریت مصرف که از سوی شرکت برق به مشترکین ابلاغ می‌شود، ضروری است.

زنگ خطر بیماری “هاری” در شهرستان قاینات به صدا درآمد

با مثبت شدن آزمایش سه مورد حیوان گزیدگی در قاینات، زنگ خطر بیماری هاری در این شهرستان به صدا درآمد. رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان قاینات در جلسه کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی گفت: آمار حیوان گزیدگی از ابتدای سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، دو برابر شده است. به گفته حمیدی راد سالانه بیش از ۳۰۰ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان قاینات گزارش می‌شود که بیشتر آن‌ها در بین دانش آموزان و در فصل تابستان است.

چهار مصدوم در حادثه برخورد سه دستگاه خودرو سواری

روز گذشته سه دستگاه خودرو در کمربندی پیامبر اعظم بیرجند ساعت ۱۶ و ۳۵ دقیقه با هم برخورد کردند و چهار نفر مصدوم شدند. پس از اعلام به مرکز فرماندهی عملیات سازمان آتش نشانی بیرجند، تیم عملیاتی ایستگاه شماره دو به محل اعزام شد. تیم عملیاتی ابتدا اقدام به قطع برق خودروها کرد و مصدومین را از دو خودروی سمند و پارس نجات و به عوامل اورژانس تحویل دادند. در این حادثه، سواری سمند پس از واژگونی به سمت مخالف منحرف و همزمان با دو خودرو پارس و مزدا برخورد کرده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت