اخبار استانی

افزایش دما در خراسان جنوبی

در ساعات آینده دما ۳ تا ۵ درجه افزایش می‌یابد و هوا گرمتر می‌شود. کارشناس هواشناسی گفت: با توجه به الگوی نقشه ها‌ی پیش یابی و خروجی مدل‌های هواشناسی شرایط جوی تا پایان هفته نسبتا پایدار است. لطفی افزود: در برخی نقاط به خصوص در شهرستان نهبندان وزش باد گاهی با گرد وخاک قابل پیش بینی است.

خراسان جنوبی آماده توسعه مبادلات تجاری با افغانستان است
ایرنا- استاندار خراسان جنوبی از آمادگی برای توسعه مبادلات تجاری با افغانستان از طریق بازارچه‌های مرزی این استان خبر داد. جواد قناعت در دیدار معاون وزیر انرژی و جمعی از تجار و سرکنسول افغانستان در تهران افزود: بازارچه‌های یزدان، دوکوهانه، گلورده و ماهیرود خراسان جنوبی هر کدام با توجه به زیرساخت‌هایی که دارند، می‌توانند فرصت خوبی برای توسعه مبادلات تجاری باشند.
وی بر استمرار و افزایش سطح تعاملات تجاری با افغانستان تاکید کرد و گفت: با توجه به مرز مشترک خراسان جنوبی و افغانستان و زیرساخت‌هایی که در این حوزه فراهم شده، برای استفاده بهتر و مؤثرتر از این شرایط باید برنامه‌ریزی شود.
استاندار ادامه داد: این برنامه‌ریزی می‌تواند به ارائه راهکارهایی در راستای استمرار و افزایش سطح تعاملات تجاری بینجامد.
برنامه‌ریزی برای دیدار استاندار و والی فراه، دعوت از وزیر تجارت افغانستان به منظور بازدید از پایانه و بازارچه‌های مرزی استان، تشکیل کمیته‌ مشترک بین ایران و افغانستان برای ارزیابی کالاهای صادراتی از سوی دو کشور از مهمترین مصوبات این دیدار بود که در محل وزارت امور خارجه و با حضور نمایندگان این وزارتخانه و مدیرکل دفتر امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.
خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان، ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور دارد و دارای چهار بازارچه مرزی به نام‌های گلورده (میل ۷۳) در شهرستان درمیان، دوکوهانه در شهرستان نهبندان، یزدان در شهرستان زیرکوه و ماهیرود در شهرستان سربیشه است.
پایانه مرزی ماهیرود در شهرستان سربیشه فعال‌ترین مرز خراسان جنوبی در سال‌های اخیر بوده است.

کسب رتبه اول خراسان جنوبی به لحاظ اجرای سیستم آبیاری نوین

ایسنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: تا پایان اردیبهشت ماه امسال، ۶۱۱ هکتار آبیاری نوین در اراضی کشاورزی اجرا شد. مهدی جعفری، به رسانه‌های گروهی گفت: اعتبار هزینه شده برای اجرای این سطح بالغ بر ۹ میلیارد تومان است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری کم فشار حداکثر ۱۵ میلیون تومان و به ازای هر هکتار آبیاری تحت فشار حداکثر ۴۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود. وی از تجهیز ۳۵ هزار و ۶۵۸ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری خبر داد و گفت: چهار هزار و ۸۰۸ هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی در سال گذشته به سیستم‌های آبیاری نوین مجهز شدند.
جعفری با بیان اینکه از ابتدای سال جاری براساس اجرای سیستم‌های نوین آبیاری با اجرای ۶۱۱ هکتار حجم کار، خ راسان جنوبی رتبه دوم کشوری را تا پایان اردیبهشت ماه جاری کسب کرد، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار و ۸۹۵ هکتار پروژه سیستم‌های نوین آبیاری در استان در حال اجرا است. وی یادآور شد: خراسان جنوبی به لحاظ پروژه‌های در حال اجرا و عملکرد کل سامانه های نوین آبیاری، رتبه اول را تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ در سطح کشور کسب کرده است.

آغاز ثبت نام هفدهمین جشنواره ملی تعاونی های برتر
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: در راستای ترویج و توسعه فرهنگ تعاون و آشنایی با جایگاه کسب و کار‌های تعاونی و معرفی تعاونی‌های پیشتاز، پیشگام و موفق هفدهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر در سال «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» برگزار می‌شود. اشرفی افزود: در گام اول به روز رسانی اطلاعات تعاونی‌ها در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور به آدرس http://taavon.mcls.gov.ir است که مدیران تعاونی‌ها می‌بایست اطلاعات و مستندات شاخص کیفی وکمی را تا ۲۰ خرداد ماه بارگذاری کنند. وی با اشاره به اینکه این مهلت قابل تمدید نیست گفت: گرایش‌های این دوره از جشنواره دامپروری، زراعت، کشاورزی، صنایع غذایی، نساجی و پوشاک، صنعتی، معدنی، تامین نیاز تولیدکنندگان، فرش دستباف، حمل و نقل دریایی، تامین نیاز مصرف کنندگان، مرزنشینان، اعتبار، مسکن، عمرانی، تامین نیاز صنوف توزیعی، صنایع دستی، اتحادیه توزیعی، اتحادیه خدماتی، اتحادیه تولیدی، خدماتی، زنان، بهداشتی و درمانی و خدمات آموزشی است.

امیدها برای باز شدن گره ساخت سینما امید طبس/رایزنی ادامه دارد

مهر- معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: قرار بر این است در صورت تفاهم‌ها مبنی بر ساخت سینما امید طبس، سازمان سینمایی نیز اعتبار وعده داده شده را اعتبارات سال جدید اختصاص دهد. سید علی زمزم پیرامون ساخت سینما امید طبس اظهار کرد: قرار است در هفته آینده جلسه‌ای با حضور سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌جنوبی و مسئولان شهرداری و شورای شهر طبس در این زمینه برگزار شود. وی با اشاره به اینکه شورای جدید طبس نگاه مثبت و متفاوتی نسبت به بحث ساخت سینما امید طبس دارد، بیان کرد: قرار بر این است که در صورت تفاهم‌ها مبنی بر ساخت در این جلسه، سازمان سینمایی نیز اعتبار وعده داده شده برای ساخت این سینما را در اعتبارات سال جدید قرار دهد. زمزم گفت: در سال ۹۸ طبق پیش بینی‌ها برای ساخت سینما امید طبس حدود چهار میلیارد و نیم اعتبار لازم بود ولی با گذشت بیش از دو سال و افزایش قیمت‌ها و تورم باید کارشناسی جدید صورت گیرد که این پروژه به چه میزان اعتبار نیاز دارد. وی بیان کرد: پردیس سینمایی طبس در قالب تفاهم نامه‌ای بین فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری طبس بوده است و در مجموع کمک‌های وزارت خانه و کمک بلاعوض سازمان شهرداری‌ها و… برای این پروژه در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: لازم به ذکر است که طبق تفاهم نامه قبلی در مجموع ۷۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض وزارتخانه، ۵۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض سازمان شهرداری‌ها و یک میلیارد تومان نیز از محل تسهیلات تحفه برای ساخت این سینما در نظر گرفته شده است. وی یادآور شد: در هر حال در شرایط فعلی و با شورای شهر جدید طبس امیدواریم امکان ساخت این سینما فراهم شود.

اختصاص ۱۷ میلیاردتومان برای تکمیل یادمان شهدای گمنام

مهر- مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان جنوبی از اختصاص ۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل ۱۲ یادمان شهدای گمنام در شهرستان‌های استان خبر داد. سرهنگ غلامرضا فلاحی اظهار کرد: از ۲۱ یادمان شهدای گمنام خراسان جنوبی ۱۲ یادمان در حال ساخت بوده که با وجود اقدامات انجام شده تاکنون تکمیل نشده‌اند. به گفته وی برای این منظور ۱۰ میلیارد تومان از اعتبار مربوط به متمم سفر ریاست جمهور به خراسان جنوبی برای تکمیل این یادمان شهدای گمنام استان اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه از سر فصل اعتبار نفت هم مبلغ پنج میلیارد تومان اختصاص یافته بود، افزود: دو میلیارد تومان دیگر هم در جلسه اخیر ستاد بازسازی یادمان شهدای استان برای انجام این کار اختصاص یافت که در مجموع هفت میلیارد تومان برای این منظور اختصاص یافته است.

کشت قراردادی پنبه در ۲ هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی

کشت قراردادی پنبه در ۲هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی اجرایی شد. معاون جهاد کشاورزی استان با اشاره به کشتقراردادی پنبه در ۲هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی گفت: این میزان کشت قراردادی بین ۳ شرکت تعاونی تولید روستایی، کارخانه پنبه پاک کنی و یک شخص حقیقی منعقد شده است.محمدرضا اکبری تعداد بهره برداران پنبه در استان را ۴ هزار نفر عنوان کرد وافزود:در غالب کشت قرار دادی این محصول خدماتی همچون تامین نقدینگی ، خرید تضمینی از کشاورزان انجام می‌شود.

جاده‌های استان خراسان جنوبی با ۲۸ سامانه نظارت تصویری کنترل می‌شود
تسنیم – معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان خراسان جنوبی گفت: مدیریت هوشمند جاده‌های استان توسط ۲۸ سامانه نظارت تصویری انجام می‌شود.
حمید سهرابی در حاشیه بازدید از سامانه‌های نظارت تصویری جاده‌های استان اظهار داشت: در حال حاضر محورهای مواصلاتی استان به ۲۸ دوربین نظارت تصویری آنلاین مجهز بوده که به صورت شبانه‌روزی توسط اپراتورهای مرکز مدیریت راه‌های این اداره کل رصد و پایش می‌شوند تا درصورت نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن خدمات لازم را به کاربران جاده‌ای ارائه کنند.
معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت سیستم‌های حمل و نقل هوشمند در ارتقای امنیت و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از آسیب‌ها و تلفات جاده‌ای، افزود: نتیجه رویکرد استفاده از سامانه‌های هوشمند، افزایش جابجایی و بهره وری، ارتقای ایمنی، امنیت، روانسازی ترافیک، بهبود عملکرد و اصلاح روش ها، مدیریت موثر و توسعه پایدار حمل و نقل جاده‌ای است.
وی به فعالیت سامانه ۱۴۱ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد و ادامه داد: مردم می‌توانند با این سامانه قبل از اقدام به سفر از وضعیت جوی و وضعیت ترافیکی راهها مطلع شوند.این امکان فراهم شده که با نصب برنامه کاربردی ۱۴۱ بر روی گوشی‌ها بتوانند اطلاعات لازم از وضعیت راههای استان به صورت لحظه‌ای رصد کنند. معاون فنی و راه‌های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای امسال دو میلیون و ۲۵۰ هزار مورد تردد از مبادی ورودی و خروجی استان به ثبت رسیده به طوری که شاهد رشد ۳۳ درصدی تردد در ورودی – خروجی استان بوده‌ایم.
وی یادآور شد: بر اساس اهداف تعیین شده برای توسعه سامانه‌های هوشمند جاده‌ای در شبکه راه‌های استان، در حال پیگیری نصب هشت دوربین ثبت تخلف دیگر نیز به شبکه سامانه‌های هوشمند مدیریت راه‌های استان افزوده می‌شود.
سهرابی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی خراسان جنوبی توسط ۱۷۴ سامانه هوشمند حمل و نقل رصد می‌شود.

سرقت در مشهد، کشف در فردوس

جانشین انتظامی شهرستان فردوس از کشف سواری ریو سرقتی از مشهد و دستگیری سارق آن در فردوس خبر داد. سرهنگ بلوکیان گفت: مأموران کلانتری ۱۵ اسلامیه شهرستان فردوس به یک سواری ریو با پلاک غیر بومی مشکوک شدند که جهت بررسی بیشتر خودرو را متوقف کردند. او گفت: مأموران سواری ریو را متوقف و نسبت به استعلام پلاک خودرو از سامانه اقدام کردند که مشخص شد خودرو چند ماه قبل در مشهد سرقت شده که در این خصوص سریعا راننده آن دستگیر و به مقر انتظامی دلالت داده شد.

پرداخت ۴۷ میلیارد تومان به دامداران خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۴۷ میلیارد تومان تسهیلات در قالب طرح دامدار کارت به دامداران استان پرداخت شده است. جعفری گفت: تاکنون ۳ هزار و ۳۴۰ نفر برای دریافت دامدار کارت و تسهیلات خرید نهاده‌های دامی به بانک کشاورزی معرفی شده اند. او گفت: تاکنون ۴۵۷ مورد تسهیلات به مبلغ ۴۷ میلیارد تومان به دامداران استان پرداخت شده است. جعفری گفت: ثبت نام برای دریافت دامدار کارت از طریق سامانه سیتا انجام می‌شود و دامدار برای تشکیل پرونده و اخذ وام باید به شعب بانک کشاورزی استان مراجعه کنند.

فراخوان پوشش همگانی بیمه سلامت در خراسان جنوبی

مدیرکل بیمه سلامت استان گفت: افراد فاقد بیمه درمان می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و یا از طریق سامانه خدمات شهروندی به آدرس
bimehsalamatiranian.ir
به صورت غیر حضوری برای بیمه کردن خود و اعضای خانواده شان اقدام کنند.

دریافت کنندگان یارانه در استان؛ هفت درصد بالاتر از میانگین کشوری

ایسنا- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌ جنوبی اظهار کرد: تعداد افراد دریافت کننده یارانه در استان، هفت درصد بیشتر از میانگین کشوری است. غلامرضا اشرفی، گفت: ارائه مستقیم یارانه کالاهای اساسی به مصرف کنندگان و کمک به رفع فقر مطلق از جمله اهداف طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها است که ملاک برای واریز آن، مجموع درآمد خانوار اعم از سرپرست و افراد تحت تکفل او است. وی با بیان اینکه به محض دریافت ابلاغیه کشوری در این مورد، اطلاع رسانی‌های لازم به هم استانی‌ها برای جداسازی این حساب‌ها داده می‌شود، تصریح کرد: دولت در نظر دارد تا ساز و کاری برای جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری افراد ترتیب دهد تا ناعدالتی‌ در محاسبه درآمد افراد و خانوار صورت نگیرد.

جریمه بیش از ۱۱۶ میلیون تومانی قاچاقچی سوخت

مدیرکل تعزیرات حکومتی از جریمه ۱۱۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومانی قاچاقچی سوخت در بیرجند خبر داد. حسن پور گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی مستقر در پلیس راه بیرجند حین کنترل خودرو‌های عبوری از یک دستگاه وانت ۲ هزار و ۲۰۰ لیتر نفت سفید قاچاق را داخل مشک پلاستیکی کشف و گزارش آن را به اداره کل تعزیرات حکومتی استان برای رسیدگی ارسال کردند.

تصویب طرح مدیریت وسیع‌ترین پناهگاه حیات‌وحش ایران

ایسنا- مدیرکل دفتر زیستگاه و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست از تصویب طرح مدیریت وسیع‌ترین پناهگاه حیات‌وحش کشور در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی خبر داد. رضا اقتدار گفت: «پناهگاه حیات‌وحش نایبندان» وسیع‌ترین منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست است که با وسعتی بیش از ۱.۵ میلیون هکتار در قلمرو سرزمینی استان خراسان جنوبی قرار دارد. وی ادامه داد: پیگیری‌های مستمر اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان خراسان جنوبی برای تصویب طرح مزبور به‌عنوان سند بالادستی اجرای برنامه مدیریت در این منطقه نتیجه‌بخش بوده است و منجر به دریافت مصوبه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان جنوبی شد.

یک ماهه شدن روزهای بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی

روز های بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی از مرز یک ماه گذشت. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: از آخرین فوتی کرونا در خراسان جنوبی یک ماه ویک روز می‌گذرد و آمار فوتی‌ها در خراسان جنوبی همان هزار و ۴۴۷ نفر ثابت مانده است. شریف زاده با اشاره به اینکه در ۲۴ ساعت گذشته از ۱۳ تست آزمایشات مولکولی ۱ مورد مثبت جدید شناسایی شده است گفت: ۱ نفر مربوط به بیرجند بوده است.

شب‌خوابی والدین پشت دیوار مدرسه برای ثبت‌نام کلاس‌اولی‌های بیرجند

تسنیم- در حالی رویداد بزرگ آموزشی و ماراتن ثبت نام کلاس اولی‌ها و دیگر پایه‌ها در مقاطع تحصیلی مختلف از نیمه دوم خردادماه به صورت حضوری و غیر حضوری آغاز شد که بر اساس گفته‌ والدین، برخی از مدارس قبل از تاریخ مقرر کار ثبت نام را آغاز کرده‌اند و وقتی والدین که طبق قانون در تاریخ تعیین شده مراجعه کردند با فهرست تکمیل شده ظرفیت مدرسه و اما و اگرهایی برای ثبت نام مواجه شدند.
روز دوشنبه وقتی خبرنگار تسنیم در بیرجند، به برخی از مدارس ابتدایی سر زد با اعتراض برخی از والدین برای ثبت نام در برخی از مدارس مواجه شد.کادر مدرسه نیز در حال تدارک مراسم ثبت نام بودند و میز و صندلی مقابل ورودی سالن چیده شده تا از تجمع در دفتر مدرسه جلوگیری شود. اولیا یک به یک برای ثبت نام مراجعه می‌کنند. پشت در ورودی، فهرست مدارک مورد نیاز نوشته شده و بیشتر تلاش کادر اجرایی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.
ولی دانش آموزی می‌گوید: فرزندم امسال به کلاس اول می‌رود. اگر چه از روزهای قبل اقوام و آشنایان برای نام نویسی فرزندم در مدرسه معتبر با امکانات آموزشی مناسب تاریخ را به من گوشزد کردند و خواستند که زودتر اقدام کنم اما از طریق اخبار اعلام شد که ثبت نام کلاس اولی‌ها از نیمه دوم خرداد و به صورت حضوری انجام می‌شود.
وی ادامه داد: به برخی مدارس مراجعه کردم که ثبت نام را به تاریخ مقرر موکول کردند. اما طبق قانون از نیمه خرداد به دو مدرسه غیردولتی مراجعه کردم که اعلام شد فهرست‌شان در این محدوده پر شده و باید صبر کنم تا بلکه جایی خالی شود و ثبت نام را با اما و اگر انجام می‌دادند.
دیگر ولی دانش آموز بیرجندی به خبرنگار ما گفت: هر سال به سبب کمبود فضاهای آموزشی با شرط محدوده بندی مدارس برای ثبت نام مشکل ایجاد می‌شود. وی گفت: در مدرسه‌ای که برای پایه اول می‌خواهم ثبت نام کنم اگر چه به ظاهر قوانین رعایت می‌شود و بر اساس محدوده جغرافیایی دانش آموزان پذیرش می‌شوند اما در برخی موارد استثنا هم وجود دارد و عده‌ای با قولنامه صوری و … ثبت نام را انجام می‌دهند.
یکی دیگر از والدین هم که برای ثبت نام فرزندش در پایه اول اقدام کرده است گفت: مدرسه‌ای که در محدوده محل سکونت ما قرار دارد هر سال با مشکل ثبت نام مواجه است و از آن جا که اولیا به دنبال بهترین مدرسه برای آموزش و ادامه تحصیل فرزندانشان هستند بسیاری پیش از تاریخ تعیین شده جا رزرو می‌کنند و وقتی در موعد مقرر مراجعه می‌کنیم با فهرست‌های پر شده مدارس مواجه می‌شویم. وی افزود: امسال هم مانند هرسال برخی والدین به دلیل دغدغه‌های ثبت نام از صبح زود به مدرسه آمدند تا از مارتن ثبت نام عقب نمانند و شاهد بگو مگوهایی هم بودیم.
یکی دیگر از والدین گفت: برای ثبت نام امروز به چند مدرسه مراجعه کردم و در نهایت یکی از مدارس دولتی با دریافت فرم ثبت نام و نشانی برای تعیین محدوده، اقدام به نام نویسی کرد و قرار شد اگر دانش آموزان در محدوده از نرم کمتر باشند ثبت نام فرزند ما نیز در مدرسه انجام شود.
یکی دیگر از والدین هم با بیان اینکه از ساعت ۱۲ شب گذشته برخی از والدین برای اینکه بتوانند فرزند خود را در مدرسه‌ای خاص ثبت نام کنند درب مدرسه پارک کرده بودند تا اولین نفری باشند که صبح زود برای فرزند خود ثبت نام کنند.
مدیر یک مدرسه نیز گفت: به نظر می‌رسد امسال تعداد کلاس اولی‌ها در مقایسه با سال گذشته بیشتر باشد چرا که پیش بینی حضوری بودن کلاس‌های درس و تجربه یک سال تحصیلی جنب و جوش زیادی در اولیا ایجاد کرده و بسیاری از دانش آموزان که در سال گذشته برایشان مکان تحصیل فرقی نداشت امسال این موضوع برایشان حائز اهمیت است و برای ثبت نام در برخی مدارس هیاهوی بیشتری وجود دارد.

آغاز ثبت نام ۱۸ هزار کلاس اولی در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه ثبت نام کلاس اولی‌ها از نیمه دوم خردادماه آغاز شده است گفت: در پایه‌های ورودی اول، هفتم و دهم اولیا با حضور در مدارس مورد نظر خود می‌توانند، فرزندانشان را ثبت‌نام کنند.
موسوی نژاد با بیان اینکه برای ثبت‌نام میان پایه‌ای نیازی به حضور والدین نیست و عملیات ثبت نام به صورت سامانه‌ای انجام می‌شود عنوان کرد: سامانه طراحی شده ثبت نام برای میان پایه ای، دانش آموزان را پس از قبولی، به صورت خودکار در پایه بالاتر ثبت نام می‌کند. وی از پیش بینی ثبت نام قریب ۱۹۰ هزار دانش آموز در مدارس استان با احتساب نو آموزان پیش دبستانی خبر داد و گفت: از این تعداد پیش بینی می‌شود ۱۸ هزار دانش آموز پایه اولی باشند. مدیرکل آموزش و پرورش با اشاره به لزوم ثبت نام دانش آموزان بر اساس محل زندگی و احراز و تایید مدارک محل سکونت دانش آموزان گفت: امسال با تمرکززدایی قرار است پایگاه‌های ثبت نام مدارس نظر اولیا درباره ثبت نام را دریافت و با انتقال آن به ستاد ثبت نام استان، الگو‌های مناسب برای هر شهرستان و منطقه، در سال‌های بعد برنامه ریزی و اجرا کنیم.
موسوی نژاد درباره شهریه دریافتی مدارس غیر دولتی گفت: در سازمان مدارس غیردولتی کار کارشناسی میزان شهریه در حال بررسی است و تا زمان اعلام نهایی، مدارس موظف به دریافت شهریه سال گذشته هستند. وی افزود: در مدارس شاهد نیز ثبت نام تابع مقررات خاص مربوط به ثبت نام دانش آموزان شاهد و ایثارگر و احتساب امتیازات طبق شیوه نامه مدارس شاهد خواهد بود و مدارس شاهد صرفا مجاز به دریافت مبلغ مصوب ابلاغی کمک سرانه طبق آئین نامه هستند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نظارت دقیق ارزیابان و بازرسان بر عملکرد مدارس در زمان ثبت نام را زمینه ساز افزایش رضایتمندی عمومی از ارائه خدمات خادمین نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: مدارس هیئت امنایی و دولتی هم هنگام ثبت نام فقط باید پول کتاب و بیمه را از والدین دریافت کنند.

ذخیره بیش از ۹۰۰ نمونه خون بند ناف در خراسان جنوبی

مسئول بانک خون بند ناف جهاددانشگاهی خراسان جنوبی از ذخیره بیش از ۹۰۰ نمونه خون بند ناف در استان خبر داد. به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، ملیحه بهنامیان با بیان اینکه امروزه در بیش از ۹۵ کشور جهان امکان جمع‌آوری و ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد، گفت: خون موجود در بند ناف نوزاد که در هنگام تولد دور ریخته می‌شود سرشار از سلول‌های بنیادی است و تنها یکبار برای هر فرد در طول دوران زندگی و هنگام تولد فرصت ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف وجود دارد. وی بیان کرد: ذخیره سازی خون بند ناف نوزاد در ایران و در بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف رویان بیش از ۱۷ سال است که انجام می‌شود و این مرکز به عنوان تنها بانک خون بند ناف خویشاوندی از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون بیش از ۱۷۵ هزار نمونه خون بندناف در این بانک ذخیره شده است.
بهنامیان گفت: پتانسیل درمان بیش از ۸۰ نوع بیماری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف وجود دارد و برخی بیماری‌هایی که منشا خونی دارند از جمله انواع سرطان‌های خون، تالاسمی، بیماری‌های نقص سیستم ایمنی و نیز کم خونی مادرزادی با این سلول‌ها قابل درمان هستند.
وی با بیان اینکه این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی‌درمانی در درمان انواع سرطان‌ها می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند، ادامه داد: ثابت شده است که سلول‌های بنیادی قادر به درمان محدوده وسیعی از بیماری‌های مزمن و حاد هستند و تحقیقات زیادی در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌هایی چون پارکینسون، بیماری‌های قلبی، دیابت، آسیب‌های نخاعی، فلج مغزی درحال انجام است. لازم به توضیح است که امکان ثبت نام بصورت مراجعه حضوری به دفاتر نمایندگی بانک خون بند ناف رویان در سراسر کشور و یا به صورت آنلاین و از طریق مراجعه به سایت خون بند ناف رویان به آدرسwww.rsct.ir فراهم است.
علاقه‌مندان جهت ذخیره خون بند ناف می‌توانند به نمایندگی بانک خون بندناف به آدرس بیرجند، خیابان پاسداران، میدان قدس، جهاددانشگاهی خراسان جنوبی مراجعه و یا با شماره ۰۹۱۵۵۶۱۳۰۷۲ تماس بگیرند.

شوک افزایش هزینه های پستی به کسب و کارهای آنلاین
بازار- با شیوع کرونا بسیاری از اصناف و کسب و کارها به سمت فروش اینترنتی و آنلاین رفتند تا در شرایطی که مردم ترجیح می‌دادند کمتر از خانه خارج شوند، کسب و کارشان آسیب نبیند و مردم نیز خدمات مورد نیاز را در این شرایط حساس به آسانی دریافت کنند. به واسطه مزایا و نکات مثبتی که این شیوه از کسب و کار داشت (جذب مشتری بیشتر و حتی در بسیاری از موارد نیاز نداشتن به اجاره مکانی به عنوان محل کسب) این روند حتی با کاهش شیوع ویروس کرونا و بازگشت به وضعیت سابق نیز ادامه پیدا کرد.
اما کسب و کارهای اینترنتی با افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی و گران شدن هزینه ارسال محصولات با مشکلاتی رو به رو شدند و افزایش جدید هزینه خدمات پستی آنان را دچار نگرانی کرده است.
زهرا نورانی از جوانان خراسان‌جنوبی که قدم در مسیر کسب و کارهای اینترنتی گذاشته است و محصولات آرایشی و بهداشتی را به صورت کلی از شرکت تولید کننده محصولات اینترنتی می‌خرد و در بستر فضای مجازی نیز اقدام به معرفی محصولاتش می‌کند. وی ادامه‌داد: من از شرکت تولید کننده محصولات اگر بالای ۴۰۰ هزار تومان خریداری کنم هزینه پست برای من رایگان است(هزینه را شرکت تقبل می‌کند) ولی اگر یک محصول را بخواهی تنها سفارش بدهی که مشتری به صورت فوری لازم دارد باید ۲۰ هزار تومان هزینه پست بدهیم.

هزینه ارسال کالا حدود دو برابر شده است

لیلا حسین‌زاده در حوزه فروش محصولات گیاهی فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان یکی از مشتریان از شهر ایرانشهر تقاضای سه قوطی روغن سیاه دانه کرده بود که هزینه ارسال برای ایشان حدود ۱۵ هزار تومان شد. وی بیان‌کرد: همین مشتری بزرگوار مجدد چند روز قبل تقاضای خرید سه قوطی دیگر روغن سیاه دانه داشت که هزینه ارسال برای او در تاریخ هشتم خردادماه حدود ۲۵ هزار تومان شد.
حسین زاده یادآورشد: درست است که هر چه قدر هزینه ارسال باشد ما آن را از مشتری می‌گیریم و به او می‌گوییم که قیمت کالا این مقدار و قیمت ارسال فلان مقدار است ولی در مجموع این گران شدن هزینه‌های پستی تعداد مشتری‌ها را کاهش می‌دهد.

۵۰۰ هزار تومان برای ارسال یک کیلو صنایع دستی به خارج از کشور

زهرا ذاکریان از بانوان نام آشنا و فعال در حوزه صنایع دستی و توبافی در روستای جهانی خراشاد اظهارکرد: به نظر من در حوزه کسب و کارهای اینترنتی از یک طرف و همچنین در زمینه حمایت از صنایع دستی هر آنچه گفته می‌شود تنها در حرف و شعار است.
وی گفت: من وقتی یک کیلو از محصولاتم را به کشوری چون انگلستان ارسال می‌کنم ۵۰۰ هزار تومان هزینه پست می‌دهم و البته این محصولات بیمه نیز می‌شوند که باز برای بیمه این محصولات نیز هزینه‌های دیگری متقبل می‌شوند. ذاکریان یادآور شد: در گذشته این نکته مطرح می‌شد که برای ارسال صنایع دستی به خارج از کشور هزینه پست نیمه بها است ولی این موضوع را تنها در نوشته‌ها و صحبت‌ها دیدیم و در عرصه عمل چیزی مشاهده نشد.

نرخ‌های شرکت پست از سال ۹۸ تغییر نکرده بود

مدیرکل پست خراسان‌جنوبی اظهارکرد: در قضاوت‌ها باید به این نکته توجه داشته باشیم که شرکت پست از سال ۹۸ علی رغم تورم شدید در کشور نرخ‌های خود را تغییر نداده است در حالی که مجموعه پست درآمد- هزینه‌ای است. علی الهامی با اشاره به اینکه این عدم تغییر نرخ‌های شرکت پست، علی‌رغم افزایش همه هزینه‌ها چون هزینه حمل و نقل و تعمییران کامیون و … بوده است، بیان‌کرد: در حال حاضر پست مقدار کمی نرخ‌ها را افزایش داده که اطلاع رسانی در این زمینه به صورت متمرکز از مرکز انجام خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه مراقب آسیب نرسیدن به کسب و کارهای اینترنتی نیز هستیم، گفت: هر افزایش قیمتی که در ارسال مرسولات پستی صورت بگیرد بی شک صرف بهبود کیفیت زیرساخت‌ها و تجهیزات خواهد شد.
در هر حال آنچه مسلم است کسب و کارهای اینترنتی امروزه تبدیل به بخش جدایی ناپذیر از اقتصاد کشور ما شده است و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این روش برای خرید نیازها و یا فروش محصولاتشان استفاده کنند و حتی برخی از اصناف هم به صورت حضوری و هم آنلاین به مشتریان خود خدمات ارائه می‌دهند.
اگر بتوانیم موانع و سختی‌های پیش روی فعالان این عرصه برداریم هم به رونق بخشیدن به کسب و کارها و کاهش بیکاری کمک کرده‌ایم و هم در حوزه سوغات و صنایع دستی خراسان‌جنوبی آن را راحتر به دست سایر مردم ایران زمین و حتی کشورهای دیگر رسانده‌ایم.

کاهش ۶ تا ۱۰ مگاواتی مصرف برق با تغییر ساعت کاری ادارات

ایرنا- مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به تغییر ساعت کاری ادارات استان از دیروز گفت: اجرای این برنامه باعث صرفه‌جویی ۶ تا ۱۰ مگاوات در مصرف برق استان می‌شود. مهدی دادگر در حاشیه جلسه مدیریت پیک بار تابستانه که به‌صورت ویدئوکنفرانس با شرکت توانیر برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به آغار فصل گرما و ورود سامانه‌های سرمایشی به شبکه برق، پیش‌بینی می‌شود که با ناترازی بین تولید و مصرف برق در کشور مواجه باشیم.وی همچنین از پایش مصرف برق ادارات توسط بازرسان شرکت برق در فصل تابستان خبر داد و گفت: تمامی دستگاه‌های اجرایی و ادارات استان باید مصرف برق خود را به میزان ۳۰ درصد در ساعات اداری و ۶۰ درصد در ساعات غیراداری به نسبت دوره مشابه سال گذشته کاهش دهند در غیر این صورت با قطع برق مواجه خواهند شد.

کارت ضابطیت برای همه ضابطان دادگستری استان صادر شد

ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب بیرجند گفت: تمامی کادر نیروی انتظامی استان آموزش‌های لازم را پشت سر گذاشته‌اند و هزار و ۸۰۰ کارت ضابطیت دادگستری برای آنان صادر شده است. حجت‌الاسلام علی نسائی زهان افزود: خراسان جنوبی اولین استانی است که پس از آموزش تمامی ضابطان دادگستری برای آنان کارت ضابطیت صادر شده است.
وی اظهار داشت: این اقدام مطابق با قانون صورت گرفت تا ضابطان دادگستری در مراحل مختلف کاری دچار مشکل نشوند و روند تحقیق در پرونده‌ها با سرعت بیشتری صورت گیرد.

پرداخت نشدن تسهیلات ۲۰۰ میلیونی مسکن روستایی

باشگاه خبرنگاران جوان- نیکزاد نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی در سفر به شهرستان بشرویه گفته بود: وام مسکن ملی روستایی از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۰۰ میلیون تومان می‌رسد. معاون مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: هنوز بخشنامه‌ای در خصوص پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی مسکن روستایی ابلاغ نشده است. یزدانی گفت: با پیگیری‌های انجام شده از سوی بنیاد مسکن هم اکنون پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی در حال انجام است. وی گفت: بانک‌های عامل استان پذیرش متقاضی برای پرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی را انجام می‌دهند، اما پرداخت نشدن وام ۲۰۰ میلیون تومانی به صورت کشوری است. وی گفت: سازمان برنامه و بودجه باید توافقاتی را با بانک مرکزی انجام دهد، اما تاکنون تصمیم خاصی در این خصوص گرفته نشده است و پیگیری‌ها ادامه دارد.

کشت قراردادی پنبه در ۲ هزار هکتار از اراضی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به کشت قراردادی پنبه در ۲هزار هکتار از اراضی خراسان جنوبی گفت: این میزان کشت قراردادی بین ۳ شرکت تعاونی تولید روستایی، کارخانه پنبه پاک کنی و یک شخص حقیقی منعقد شده است. محمدرضا اکبری تعداد بهره برداران پنبه در استان را ۴ هزار نفر عنوان کرد و افزود: در غالب کشت قرار دادی این محصول خدماتی همچون تامین نقدینگی، خرید تضمینی از کشاورزان انجام می‌شود.

یک سوم اعتبارات «خوسف» در سال گذشته تخصیص یافت

سرپرست فرمانداری خوسف با بیان اینکه در سال گذشته اعتبار شهرستان خوسف ۳۰ میلیارد تومان بوده است، گفت: از این میزان تنها کمتر از ۱۰ میلیارد تومان آن هم از طریق اوراق تخصیص یافته است. محمدعلی ایمانی، در دهگردشی به روستاهای مزار شاه سلطان‌علی، روستای شیخ آباد و گولگ، با تأکید بر اینکه در آستانه فصل بودجه و اعتبار قرار داریم، یادآور شد: رویکرد ما این بوده که در جاهایی که نیاز به کمک دارند را در اولویت قرار داده تا گوشه‌ای از محرومیت برطرف شود. ایمانی با قدردانی از مردم، ادامه داد: مردمان این منطقه از معادن طلا هم برای ما ارزشمندتر هستند و این افتخار بسیار بزرگی بوده چرا که همه مردم به عنوان گنج‌های ارزشمند این سرزمین هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت