اخبار استانی

تداوم وزش باد شدید در خراسان جنوبی

ایرنا – رئیس اداره پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: بر اساس نقشه‌های هواشناسی تا اواسط هفته جاری، ادامه وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در اغلب نقاط استان پیش‌بینی می‌شود.

عروسک های محلی چنشت و بیرجند رونمایی شد
کاری- با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری، مدیرکل روابط عمومی استانداری ، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره )، رئیس اتاق تعاون استان و جمعی از فعالان حوزه گردشگری خراسان جنوبی از خانم آمنه سیاری ، مدیر موزه عروسک بیرجند که توانست عنوان موزه خصوصی برتر کشور در سال ۱۴۰۰ با شاخص‌ بازدید کودک و نوجوان را کسب کند، تقدیر شد، همچنین از دو عروسک محلی چنشت و بیرجند، رونمایی شد.

فعالیت ۱۸ موزه در استان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این آیین به تاریخ کهن این خطه از سرزمین مان اشاره کرد و گفت: آیین ها و سنت های گذشته هویت اصلی ماست. وی گفت: هدف از رونمایی این عروسک ها حفظ و احیای سنت های قدیمی است که در نهایت باعث معرفی آداب و رسوم پیشینیان ما به نسل جدید خواهد شد. هادی شاهوردی افزود: مجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان در این بخش ها بیشتر نگاه حمایتی دارد و تمام تلاش مان این است با توجه به پژوهش های کاربردی در این حوزه ها شرایط برای ثبت این گونه موارد مهیا شود. وی گفت: هم اکنون در سطح استان ۱۸ موزه فعال داریم که ۷ موزه به صورت خصوصی فعالیت می کند و موزه عروسک بیرجند یکی از فعالترین موزه های استان است. مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در ادامه به کسب رتبه برتر موزه عروسک بیرجند در پانزدهمین آیین انتخاب موزه های برتر کشور اشاره کرد و گفت: موزه عروسک بیرجند به دلیل فعالیت‌های انجام شده در شاخص‌های کودک و نوجوان در سال ۱۴۰۰ به عنوان موزه خصوصی برتر کشور انتخاب و معرفی شده است.

«روستاگردی» مزیت گردشگری خراسان جنوبی

مدیر عامل انجمن گردشگری پایدار استان، با بیان اینکه خراسان جنوبی به عنوان شرقی ترین نقطه کشور، سابقه سکونت ۲۵ هزار ساله دارد، افزود: طبق کاوش های باستان شناسی در غار خونیک قاینات سابقه سکونت بشر در سرزمین کهن خراسان جنوبی به ۲۵ هزار سال پیش بازمی گردد. احمد کاشانی با اشاره به ۴ اثر جهانی و بیش از ۹۵۰ اثر ملی استان ادامه داد: خراسان جنوبی جایگاه ویژه ای در گردشگری شرق کشور به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به مجموعه باغ و عمارت اکبریه بیرجند به عنوان یکی از ۹ باغ ایرانی ثبت شده در میراث جهانی یونسکو، خاطر نشان کرد: مجموعه قنوات بلده در فردوس، بیابان لوت در نزدیکی نهبندان و روستای خراشاد از دیگر آثار جهانی خراسان جنوبی به شمار می رود. وی یادآور شد: شهر تاریخی بشرویه شکوه معماری ایرانی را به نمایش گذاشته و قلعه فورگ دویست سال است که بر قله تاریخ شرق کشور استوار ایستاده است. مدیر عامل انجمن گردشگری پایدار خراسان جنوبی با تاکید بر گردشگری مذهبی ، بیان کرد: آستان مقدس حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع) در طبس، مساجد کهن استان همچون مسجد جامع خوسف، مسجد جامع قاین ، مسجد جامع افین با بیش از ۷۰۰ سال قدمت، حسینیه های کهن ، همچون حسینیه حاج علی اشرف بشرویه ، حسینیه شوکتیه ، حسینیه بی بی نواب بیرجند ، آیین های عاشورایی نظیر بیل زنی در خوسف ، نخل گردانی درخش، از ظرفیت های گردشگری مذهبی خراسان جنوبی به شمار می رود. وی ادامه داد: پهناورترین مزرعه زرشک بی دانه جهان در روستای افین واقع شده و مرتفع ترین هرم ماسه ای کره زمین در نزدیکی روستای دهسلم است. احمد کاشانی، با اشاره به آیین های ویژه زندگی مردم در روستای چنشت و زیبایی نهفته در پوشش مردمان این روستا، افزود: توسعه گردشگری در خراسان جنوبی می تواند رونق اقتصاد روستایی را رقم بزند.

عروسک ها ، راویان فرهنگ و باورهای روستاییان

مدیر موزه عروسک بیرجند و مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی الغدیر با بیان اینکه عروسک ها راویان فرهنگ و باورهای بومی و پوشش جامعه محلی است، اظهار کرد: موزه عروسک بیرجند در خانه فروتنی واقع در بافت تاریخی بیرجند ، یکی از موزه‌های خراسان جنوبی است که سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. آمنه سیاری گفت : این موزه، عروسک‌های قومی که معرّف فرهنگ و آداب و رسوم بومی با لباس‌های محلی است و عروسک های آیینی که معرف باورها و اعتقادات جامعه محلی می باشد را به نمایش گذاشته است. وی افزود: معروف‌ترین عروسک این موزه “ دوتوک” نام دارد که معرف بخشی از فرهنگ بومی روستای عشایری «تاجمیر» در خراسان جنوبی است. در این گنجینه مجموعه‌ای از عروسک‌های زیبا و دیدنی استان خراسان جنوبی و سایر استان‌های کشور به نمایش گذاشته شده است. عروسک‌ها توسط بخش خصوصی جمع آوری شده و در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفته و تعدادی از عروسک‌ها در فهرست میراث ملی ثبت شده است.
به بیان مشکلات اکتفا نکنیم

ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: برای رفع دغدغه‌های مردم، تنها به بیان مشکلات اکتفا نکنیم و رفع مشکلات علاوه بر طرح موضوع، نیاز به پیگیری جدی دارد. قناعت روز جمعه در ادامه سفر به بشرویه در نشست نمایندگان شوراهای اسلامی این شهرستان که در محل فرمانداری بشرویه برگزار شد، افزود: همین که به بنده بگویید فلان مشکل وجود دارد، کافی نیست و این موارد باید به‌طور جدی در استان و در سطح ملی پیگیری شود. وی اظهار کرد: بنده وظیفه دارم، مطالبات و خواسته‌های مردم استان را در سطح ملی و در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها پیگیری کنم. نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: بنا به رسالتی که برعهده گرفته‌ام، در پیگیری امور از هیچ تلاشی فروگذار نکرده‌ و حتی برای موارد جزئی، بارها و بارها دیدارهایی را در مرکز برنامه‌ریزی کرده‌ام تا موضوع به نتیجه برسد.وی افزود: برای تک تک موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، باید جلسه بگذاریم و با محوریت معاونت‌های مربوطه در استانداری و با حضور دستگاه‌های اجرایی، همه این موارد پیگیری شود. قناعت به رویکرد دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: حضور آیت ا… رئیسی و وزرای ایشان در بین مردم به این دلیل است که بگویند از جنس مردم هستند و می‌خواهند برای رفع مشکلات آنها کار کنند.وی متذکر شد: ما هم باید همین رویکرد را در حوزه خودمان داشته باشیم و به مردم این اطمینان را بدهیم که دغدغه‌ها و مشکلات شان تا حصول نتیجه پیگیری می‌شود. استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در گذشته کارهای زیادی برای استان انجام شده است، افزود: اگر مدیران دلسوز بودند و کارها با جدیت بیشتری پیش می‌رفت، شرایط می‌توانست از این بهتر باشد. وی تصریح کرد: این وظیفه مسئولان است که به مردم خدمت کنند و مطالبات آنها را پاسخ بگویند.نمایندگان شوراهای اسلامی شهرستان بشرویه نیز در این نشست، مطالبات و درخواست‌های مردمی را مطرح کردند و از مشکلات شهرستان گفتند. استاندار خراسان جنوبی در سفر غیررسمی وارد بشرویه در ۳۰۰ کیلومتری شمال بیرجند شد و از چند طرح عمرانی و نیمه‌تمام این شهرستان بازدید کرد.همچنین عملیات اجرایی ساخت قطعه اول باند دوم محور بشرویه – سه راهی بشرویه با حضور استاندار خراسان جنوبی آغاز شد و قناعت ضمن حضور در نماز جمعه بشرویه، با شماری از مردم به‌صورت چهره به چهره دیدار کرد. استاندار در سفر به شهرستان بشرویه با خانواده معظم شهید احمد عبدا… ‌زاده مقدم نیز دیدار کرد.

۱۲ میلیارد تومان برای مرمت بناهای تاریخی خراسان جنوبی هزینه شد

ایرنا – مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۱۲ میلیارد تومان برای مرمت ۵۰ بنای تاریخی استان در سال گذشته هزینه شد و باغ اکبریه بیرجند از جمله این آثار است. شاهوردی اظهار کرد: از جمله آثار شاخص مرمت ‌شده می‌توان به باغ و عمارت اکبریه با اعتبار ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و کاروانسرای خان طبس با اعتبار ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اشاره کرد.


فعال‌سازی طرح انتقال آب به بیرجند، با اعتبار سفر رئیس جمهور
ایرنا – طرح آبرسانی به شهر بیرجند به عنوان یک طرح راکد و نیمه‌تمام در سومین سفر استانی رئیس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفت و با اختصاص اعتبار لازم، عملیات اجرایی این طرح دوباره آغاز شد.با اختصاص کامل اعتبارات سفر رئیس جمهور به طرح انتقال آب به بیرجند، پیش‌بینی می‌شود این طرح در ۲ سال آینده به اتمام برسد. طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بوده و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شده، ولی با تزریق اعتبار سفر رئیس جمهور عملیات اجرایی این طرح از سرگرفته شد و ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب در ۲ سال آینده برای مرکز استان تامین خواهد شد. شهر بیرجند به دلیل جمعیت بالای آن از جمله مناطقی است که چند سال گذشته در فهرست شهرهای تنش آبی استان قرار گرفته و در این سال‌ها پروژه‌های جابه‌جایی، احیا و بازسازی برای تعدادی از چاه‌ها انجام شد تا در کوتاه‌مدت مشکل تامین آب شهر رفع شود. در حال حاضر آب شرب بیرجند از ۳۴ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین در این شهر روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار مترمکعب آب مصرف می‌شود که تامین آب شهر در نقطه سر به سر قرار دارد.با توجه به حجم مخازن ذخیره آب و افزایش مصرف آب در فصل تابستان، از طرفی احتمال قطعی برق و خاموشی برخی چاه‌ها، شرکت آب و فاضلاب در زمینه تامین آب شهر بیرجند دچار چالش خواهد شد.این در حالی است که در سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی توجه ویژه‌ای به تکمیل طرح انتقال آب به شهر بیرجند به عنوان یکی از پروژه‌های راکد و نیمه‌تمام استان شد تا عملیات اجرایی این طرح جان دوباره بگیرد. آیت ا… سید ابراهیم رئیسی که نوزدهم شهریور پارسال بعد از استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان سومین سفر استانی خود را به خراسان جنوبی اختصاص داد، بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: مساله آب، مشکل بسیاری از استان‌های کشور است و این موضوع را در دولت به‌صورت ویژه دنبال می‌کنیم.بیش از ۳۵۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای طرح انتقال آب به بیرجند تصویب شد که با اختصاص کامل این اعتبار، طرح آبرسانی به بیرجند با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در ۲ سال آینده به اتمام خواهد رسید.

ورود قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) برای اجرای طرح

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان از محل تهاتر نفت برای تکمیل این طرح مصوب شده، به این گونه که اجرای طرح را قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) به عنوان پیمانکار برعهده می‌گیرد و این مقدار اعتبار را در زمینه اجرای طرح هزینه خواهد کرد. سعید سروری افزود: اخیرا بازدیدهای لازم توسط کارشناسان وزارت نیرو از روند اجرای طرح انجام شده تا قرارداد لازم با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) برای اجرا منعقد شود.وی بیان کرد: همچنین ۵۳ میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند تصویب شده که تاکنون ۴۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: با تزریق این اعتبار دیون پیمانکار پرداخت شد و تکمیل تجهیز چاه‌های آب شرب محمدشهر هم انجام شده و مناقصه تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ محمدشهر برگزار شده است.وی افزود: با اختصاص کامل اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی، طرح آبرسانی به شهر بیرجند ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد، در مجموع طرح‌ آبرسانی به بیرجند از دشت‌ها و محل‌های مختلف بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.سروری خاطرنشان کرد: تاکنون خط انتقال آب به بیرجند از محل دشت سربیشه، دشت مرک و دشت رکات انجام شده است.

تامین ۱۵۰ لیتر بر ثانیه برای شهر بیرجند در ۲ سال آینده

وی گفت: در حال حاضر طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین کسری آب شرب شهر بیرجند به میزان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه مهمترین و فعال‌ترین طرحی است که برای تامین آب شرب بیرجند در دست اجراست. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار کرد: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل این طرح به ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تامین این مقدار اعتبار در سفر استانی رئیس جمهور مصوب شده است. وی افزود: حفر ۶ حلقه چاه، هشت کیلومتر خطوط جمع‌آوری و احداث مخزن هزار مترمکعبی از اقدامات انجام شده در این طرح است.سروری گفت: خط جمع‌آوری از نوع فایبرگلاس با اقطار ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر و به طول ۱۰ کیلومتر، خط انتقال به طول تقریبی ۶۰ کیلومتر شامل لوله چدن داکتیل و فولادی به قطر ۵۰۰ میلیمتر و یک عدد مخزن جمع‌آوری به حجم هزار مترمربع در مجموع مشخصات فنی طرح است. وی اضافه کرد: طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات برای تامین آب شهر بیرجند به دلیل کمبود اعتبار مدت یک سال راکد بوده و قرارداد قبلی به دلیل کمبود اعتبار فسخ شده که با تخصیص اعتبار سفر رئیس جمهور عملیات اجرایی این طرح مجدد آغاز شد.مدیرعامل آب منطقه‌ای گفت: اکنون در مرحله به‌روزرسانی نقشه‌ها و برآورد نهایی اعتبار مورد نیاز هستیم تا با انعقاد قرارداد، ادامه اجرای طرح را به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) واگذار کنیم.

تامین آب بیرجند در نقطه سر به سر

مدیر آب و فاضلاب بیرجند درباره وضع منابع آبی مرکز استان گفت: در حال حاضر درخصوص تامین آب بیرجند در نقطه سر به سر قرار داریم و با توجه به افزایش مصرف آب در فصل تابستان برای تامین آب شهر جای نگرانی وجود دارد.موسی حسنی افزود: نیاز است طرح آبرسانی از دشت مختاران به دشت رکات بیرجند هرچه سریعتر اجرایی شود تا دغدغه‌ای در مورد تامین آب بیرجند به‌خصوص در فصول گرم نداشته باشیم.وی بیان کرد: در صورت قطعی برق در فصل تابستان احتمال اینکه در تامین آب شهر دچار مشکل شویم، وجود دارد اما با تکمیل طرح آبرسانی به بیرجند دغدغه‌ای در زمینه تامین آب شهروندان در سال‌های آینده نخواهیم داشت.مدیر آب و فاضلاب بیرجند گفت: در حال حاضر آب شرب شهر بیرجند از ۳۴ حلقه چاه فعال و از چهار دشت تامین می‌شود و به‌طور میانگین روزانه ۶۰ تا ۷۰ هزار متر مکعب آب در این شهر مصرف می‌شود.

۲۳ روز بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی
۱۵ اردیبهشت آخرین روزی بود که فوتی کرونا در استان گزارش شد و پس از گذشت ۲۳ روز خراسان جنوبی بدون فوتی است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: خوشبختانه در شبانه روز گذشته مورد فوت کرونا در استان ثبت نشد و تعداد جان باختگان کرونا در استان در هزار و ۴۴۷ نفر ثابت باقی ماند. شریف زاده افزود: از مجموع ۷۴ تست تشخیص مولکولی و سریع کرونا در استان ۴ مورد جدید مبتلا به کرونا شناسایی شد.

پرداخت به موقع تسهیلات به سرمایه‌گذاران در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد
تسنیم- استاندار اصلاح قوانین بانک‌ها در راستای انتفاع مردم را ضروری خواند و گفت: پرداخت به موقع تسهیلات به سرمایه گذاران متقاضی، مهمترین کاری است که انتظار می‌رود در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد. جواد قناعت در دیدار با مدیر امور شعب بانک صادرات در استان با تأکید بر ضرورت در تغییر نگاه بانک‌ها، متذکر شد: وضع موجود بانک‌ها باید به نفع مردم متحول شود. وی تصریح کرد: از آن جایی که حمایت از سرمایه گذاران، تکلیف دستگاه‌های اجرایی در استان است بنابراین از بانک‌ها هم انتظار می رود در همین راستا موانع را از پیش پای تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بردارند. قناعت تأکید کرد: پرداخت به موقع تسهیلات به سرمایه گذاران متقاضی و تسهیل شرایط برخورداری آنها از تسهیلات اشتغالزا، مهمترین کاری است که انتظار می‌رود در دستور کار بانک‌ها قرار گیرد.مدیر امور شعب بانک صادرات استان نیز در این دیدار تأکید کرد: ۱۰۵ درصد منابع استانی، در قالب تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است. راستی گفت: در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه به ویژه وام ازدواج هم بانک صادرات اقدامات درخور توجهی انجام داده است.
سرعت عمل بانک ها در روند اعطای تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط
استاندار در دیدار سرپرست صندوق کارآفرینی امید استان هم گفت: بانک ها روند اعطای تسهیلات به متقاضیان واجد شرایط را سرعت ببخشند. قناعت خاطرنشان کرد: افراد متقاضی تسهیلات که واجد شرایط می باشند و مدارک و مستندات شان بدون نقص به بانک ارائه می شود، نباید منتظر بمانند. وی با تأکید بر این که شالوده و اساس کارها، قانون است، تصریح نمود: قانون زیربناست و همه چیز باید بر اساس قوانین و مقررات انجام شود. استاندار ضمن تشکر از عملکرد صندوق کارآفرینی امید استان، بر پرداخت تسهیلات به منظور ایجاد فرصت های اشتغالزا و کارآفرین تأکید نمود. قناعت ادامه داد: حمایت از سرمایه گذاری، از برنامه های اولویت دار دستگاه ها و بانک ها در استان می باشد.سرپرست صندوق کارآفرینی امید استان در این دیدار گزارش جامعی از عملکرد و فعالیت های صندوق در سال ۱۴۰۰ ارائه نمود. براتی، میزان تسهیلات پرداختی در سال گذشته را هزار و ۱۲۸ میلیارد ریال به ۳ هزار و ۱۱۹ فقره عنوان کرد و تصریح نمود: از این مبلغ، هزار و ۲۷ میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به ۲ هزار و ۳۱۹ طرح پرداخت شده که زمینه اشتغال برای قریب به ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در استان فراهم آورده است. وی افزود: با برنامه ریزی های صورت گرفته و افزایش اعتبارات امسال شاهد پراخت چند برابری تسهیلات اشتغال در سطح استان خواهیم بود.

۵ اقامتگاه در بهشت منجمان ایران فعال است
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: کویر سه قلعه یکی از اماکن گردشگری در خراسان جنوبی است و ۵ اقامتگاه برای اسکان گردشگران در این منطقه فعال است.شاهوردی گفت: طرح توجیهی مطالعات امکان سنجی برای احداث اماکن گردشگری در کویر سه قلعه با همکاری دانشگاه‌های مختلف انجام شده است. وی گفت: ۵ اقامتگاه بومگردی در این منطقه فعال است و اعتباراتی برای زیرساخت، ساخت مخزن، اجرای شبکه و تأمین برق اختصاص یافته است. شاهوردی گفت: ۳ موافقت اصولی نیز برای اقامتگاه‌های بومگردی اخذ شده است که کار اجرایی یک مورد از آنها در حال اجرا است و ۲ مورد دیگر به زودی عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: اقامتگاه‌های این منطقه ۱۶ کیلومتر راه دسترسی نیاز دارد تا گردشگران بتوانند به راحتی در این مسیر رفت و آمد کنند.وی گفت: برای زیرسازی و بهسازی راه‌های دسترسی به اقامتگاه‌های بومگردی نیز تفاهم نامه‌ای بین میراث فرهنگی، فرمانداری سرایان، صمت، بنیاد مسکن و اداره امور عشایر منعقد شده است. کویر سه قلعه سرایان از جمله مناطق گردشگری استان و دارای یکی از آسمان‌های تاریک در خاورمیانه است که در نجوم فاکتوری برای حد قدر یا شفافیت آسمان وجود دارد و حد قدر آسمان سه قلعه بالاترین حد قدر آسمان در ایران است؛ یعنی اگر حد قدر تاریک‌ترین نقطه دنیا ۷.۵ است، حد قدر آسمان سه قلعه ۷.۲ است و به همین منظور به بهشت منجمان شهرت یافته است.

گوشت و برنج روی ترازوی گرانی/ افزایش قیمت برنج غیر قانونی است
مهر- این روزها بازار ملتهب خرید کالاهای اساسی و مایحتاج خانواده بیشتر از همیشه دغدغه شهروندان بیرجندی و دیگر نقاط خراسان جنوبی است. اگرچه در گذشته هم بازار استان همچون سایر شهرهای کشور در ایام سال به بهانه‌های مختلف ملتهب می‌شد اما این بار قصه، روایت دیگری را حکایت می‌کند. با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، قیمت چهار قلم از کالاها هم تغییر کرد. اگرچه بنا به گفته وحیدی، وزیر کشور نباید در اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها به جز مرغ، تخم مرغ، لبنیات و روغن، کالای دیگری گران می‌شد اما گزارش‌های میدانی و گلایه‌های مردمی از تکرار تراژدی دردناک افزایش نرخ بسیاری از کالاهای ضروری حکایت دارد.
گلایه‌های ریشه‌ای مردمی
در حال حاضر گران شدن برنج و گوشت در کنار دیگر اقلام اساسی بیش از هر چیزی زبان به زبان می‌چرخد و نگرانی جامعه را نمایش می‌دهد. براساس گزارش‌های میدانی، بالا رفتن هزینه‌های جانبی باعث افزایش نرخ این دو قلم کالا شده است.مسئله گران فروشی، احتکار و دیگر تخلف‌های بازاری در تمام ایام به چشم می‌خورد که مسئولان بارها و بارها دریافت گلایه‌های مردمی را گزارش دادن به سامانه ۱۲۴ حواله داده اند این در حالی است که بسیاری از شهروندان نه تنها از نبود نظارت‌ها گلایه دارند، بلکه معتقدند سامانه ۱۲۴ هم نقش مهمی در رسیدگی به شکایات مردمی ندارد. واقعیت این است که این مساله ناشی از ضعف سیستم‌های پیگیری و اجرای قانون است.
هراس از خرید مایحتاج زندگی
یکی از شهروندان با اشاره به افزایش قیمت‌ها بیان کرد: قرار بود با اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها تنها چند قلم کالا گران شود اما نتیجه چیز دیگری است.رضا معینی با بیان اینکه متأسفانه گوشت و برنج هم از چند روز گذشته گران شده است، گفت: با توجه به افزایش قیمت‌ها، جرأت خرید برنج ندارم. وی با بیان اینکه هر کیسه برنج از ۲۸۰ هزار تومان به ۳۶۵ هزار تومان رسیده است، افزود: متأسفانه روز به روز بر التهاب بازار افزوده می‌شود و اقدامی برای ثبات بازار انجام نمی‌شود. وی با بیان اینکه مسئولان از مردم می‌خواهند که شکایات را از طریق ۱۲۴ اعلام کنند، افزود: بارها به این سامانه تماس گرفته‌ام اما باز هم تخلفات تکرار شده است. معینی با بیان اینکه حضور تیم‌های نظارت در بازار و تغییر شیوه بازرسی بیش از هر چیزی می‌تواند بازار را کنترل کند، گفت: نیاز است از ظرفیت جوانانی که جویای کار هستند، در راستای نظارت بر بازار استفاده شود.
افزایش قیمت گوشت
یکی دیگر از شهروندان بیان کرد: متأسفانه بسیاری از کالاها و حتی خدمات افزایش قیمت داشته است. محمد یعقوبی با اشاره به قیمت گوشت قرمز بیان کرد: در حال حاضر گوشت هر کیلو به ۱۷۵ هزار تومان، لاشه ۱۷۰ هزار و سردست و ران هم ۱۷۵ رسیده است. وی با بیان اینکه در چنین شرایطی قشر متوسط جامعه توان خرید ندارند، گفت: مسئولان از نظارت صحبت می‌کنند در صورتی که اگر نظارتی وجود داشت بازار متلاطم نمی‌شد.
افزایش هزینه‌های جانبی، علت گرانی برنج
یکی از عمده فروشان در بیرجند بیان کرد: هر کیسه برنج هندی تقریباً ۵۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است. وی با بیان اینکه هر کیسه برنج پاکستانی ۲۸۰ هزار تومان بوده که الان به ۳۷۰ هزار تومان رسیده است، افزود: نرخ کرایه‌ها از چابهار که بارگیری می‌شود، افزایش داشته و روی قیمت تمام شده هم تأثیر گذاشته است. وی ادامه داد: ۲۹ فروردین ماه سال جاری برنج را از مبدا به ۳۰۰ هزار تومان خریده‌ام و الان باید همان محصول را ۳۶۰ هزار تومان بخرم. وی با بیان اینکه قطعاً این شرایط به نفع فروشنده هم نیست، اظهار کرد: فروشنده علاوه بر اینکه خودشان از جنس مردم بوده و اقتصادشان متضرر می‌شود، توانایی خرید هزینه‌های بالا را ندارند.
اعلام قیمت‌ها از سوی اتحادیه
یک قصاب هم با بیان اینکه قیمت‌ها از روز چهارشنبه هفته گذشته افزایش داشته است، افزود: هر کیلوگرم گوشت ۲۰ هزار تومان گران شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر سر دست و ران ۱۷۵ هزار تومان شده است، گفت: به دنبال درخواست افزایش قیمت از سوی فروشنده‌ها، اتحادیه قیمت‌های جدید را اعلام کرده است. وی بیان کرد: افزایش قیمت کالاها به ویژه اقلام پرمصرف در بازار معمولاً ناشی از نرخ تورم سالیانه، افزایش حقوق و دستمزد، هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل و اجاره بهای واحدهای صنفی است.
افزایش برنج ربطی به طرح مردمی سازی یارانه ندارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی بیان کرد: افزایش نرخ برخی کالاها همه ساله بوده و مربوط به طرح مردمی سازی یارانه‌ها نمی‌شود. مهدی جعفری با بیان اینکه افزایش قیمت در طرح مردمی سازی یارانه‌ها تنها برای چند قلم است، گفت: افزایش قیمت برنج ربطی به این چهار قلم کالا ندارد. وی اظهار کرد: اگر کسی سوء استفاده می‌کند و قصد دارد در بازار قیمت برنج را افزایش دهد یقیناً با وی برخورد جدی می‌شود. جعفری با بیان اینکه ۹۷۶ تن برنج از انواع برنج وارد استان شده و در اختیار مباشرین قرار گرفته است، افزود: از مباشرین خواستاریم هر چه سریع‌تر برنج را وارد بازار کنند تا افراد سوءاستفاده نکنند.
ورود جدی تیم‌ها برای مقابله با گران فروشی
جعفری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مجوزی برای افزایش قیمت برنج وجود داشته است، گفت: برنج ربطی به چهار قلم کالای طرح مردمی سازی یارانه‌ها ندارد و افزایش نرخ این کالا غیر قانونی است. وی گفت: از تیم‌های نظارت خواستاریم به طور جد ورود کرده و اجازه ندهند کسی با معیشت مردم بازی کند. وی با اشاره به افزایش قیمت گوشت قرمز بیان کرد: عرضه و تقاضا، قیمت گوشت قرمز را تعیین می‌کند.جعفری، با بیان اینکه کنترل رفتارهای هیجانی می‌تواند به بازار کمک کند، افزود: هر جا تقاضا بیشتر و عرضه کم شود، قیمت‌ها افزایش می‌یابد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی ادامه داد: چیزی که امروز در حوزه گوشت قرمز می‌تواند بازار و قیمت را کنترل کند، عرضه و تقاضا است که نیازمند توجه مردم است. جعفری از افزایش و دقت در نظارت‌ها خبر داد و افزود: افزایش جرایم تعزیراتی یکی از گام‌های مهم برای کنترل تخلفات است. وی با بیان اینکه هر روزه جلسات مبنی بر نظارت بازار تشکیل و اوضاع بازار رصد می‌شود، گفت: کسی بدون مجوز حق گران فروشی ندارد.سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری هم بیان کرد: از جنبه صیانت و آگاهی بخشی به عده‌ای قلیل که قصد افزایش نرخ کالاها را خارج از چهارچوب تعیین شده دارند، هشدار می‌دهیم.
افزایش جریمه‌های تعزیراتی
جواد اشرفی ادامه داد: اگر در نظارت تیم‌های بازرسی، پرونده‌ای مبنی بر گران فروشی و دیگر تخلفات رقم بخورد خارج از سیکل تشریفات زمان بر رسیدگی شده و جرایم سنگینی متحمل خواهند شد. وی با اشاره به افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی، بیان کرد: برای افرادی که به هر دلیلی چهارچوب قوانین تعیین شده را رعایت نکرده و گران فروشی کنند، جرایم تعزیراتی افزایش چشمگیری داشته است.اشرفی با بیان اینکه جریمه تعطیلی غیر مجاز اصناف و بدون دلیل قبلاً ۶ میلیون و۵۰۰ هزار تومان بوده که به ۳۲ میلیون تومان افزایش یافته است، گفت: همچنین جریمه عدم ارائه فاکتور از ۲۰۰ هزار تومان به یک میلیون تومان افزایش یافته است.سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: جریمه عدم نصب اتیکت از ۲۶۰ هزار تومان به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. اشرفی، با اشاره به افزایش نظارت‌ها بیان کرد: شماره تلفن ۱۳۵ تعزیرات حکومتی و ۱۲۴ سازمان صنعت و معدن برای دریافت شکایات، پیشنهادات و گزارش‌های شهروندان آماده پاسخگویی است. وی با اشاره به گلایه‌های مردمی در خصوص افزایش قیمت برنج بیان کرد: با توجه به مشاهده افزایش قیمت نامتعارف برنج در بازار، سازمان جهاد کشاورزی از محل هزار تن برنج موجودی تنظیم بازار و توزیع آنها در سطح شهرستان‌ها، از افزایش قیمت جلوگیری کند.به نظر می‌رسد برای جلوگیری از روند فعلی بازار اگر اتحادیه‌ها از وضع انفعالی فعلی خارج شود و بحث بازرسی خود را قوی کرده و در نتیجه، فعالیت‌های خود را از صدور صرف پروانه به سمت امور تخصصی هدایت کند، نتایج مثبتی برای این روند ایجاد خواهد شد. همچنین مساله مهم دیگر هنگام خرید، درخواست فاکتور از فروشنده است که باید در میان مردم به فرهنگ تبدیل شود.

افزایش ۲.۵ برابری خرید گندم
سرپرست تعاون روستایی استان گفت: از آغاز اردیبهشت تاکنون هزار تن گندم از کشاورزان خراسان جنوبی خریداری شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال حدود ۲.۵ برابر افزایش دارد. در مدت مشابه پارسال ۴۴۵ تن گندم از کشاورزان استان خریداری شد. رضوی با بیان اینکه ۱۵ مرکز خرید و ۲ انبار غله در استان، گندم کشاورزان را خریداری می‌کند، افزود: بیشترین تولید گندم در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان‌های طبس و بشرویه است.

پرداخت مطالبات معوقه پرسنل شهرداری قاین
غلامپور، شهردار قاین در دومین نشست خبری خود با بیان اینکه شهرداری قاین دومین شهرداری است که بعد از مرکز استان، تمام مطالبات و حقوق معوقه پرسنل خدوم شهرداری را تاپایان اردیبهشت پرداخت نموده است، گفت: بودجه سال جاری شهرداری ۶۷۰ میلیارد ریال است که از این مبلغ ۲۲۰ میلیارد حقوق و مزایای کارگران شهرداری در نظر گرفته شده است.

نخستین عمل جراحی دندانپزشکی تحت بیهوشی در بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع)
ایسنا- نخستین عمل جراحی دندانپزشکی تحت بیهوشی روی یک کودک در محل بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) بیرجند انجام شد. فاطمه کرمانی، دندانپزشک بیرجندی گفت: تاکنون اقدامات دندانپزشکی اطفال تحت بیهوشی در استان به صورت متمرکز در یک مرکز انجام نمی‌شد و بیماران به شهرهای اطراف می رفتند. وی تصریح کرد: این عمل جراحی حداکثر دو و نیم ساعت طول می‌کشد و خطری برای کودک ندارد.

جذب بیش از ۱۰ هزار بیمه شده تا پایان امسال
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر خراسان جنوبی گفت: تا پایان امسال بیش از ۱۰ هزار بیمه شده جذب این صندوق می شوند. اسدی در نشست خبری گفت: علاوه بر کشاورزان، روستائیان و عشایر، کشاورزان غیر ساکن، رانندگان بار و مسافر شهری، فعالان حوزه صنایع دستی و تمام افراد شهر‌های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت نیز تحت پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر قرار گرفتند. وی گفت: تمامی افراد ۱۸ تا ۵۰ سال که تحت پوشش بیمه‌ای نیستند، می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ای این صندوق قرار بگیرند.

مدال اخلاق در ورزش، بر گردن نوجوان ۱۱ ساله خراسان‌جنوبی
منش و رفتار اخلاقی نوجوان ۱۱ ساله استان در اردوی آمادگی تیم ملی اسکواش مورد تحسین فدراسیون قرار گرفت. وقتی سید امیر مهدی خراشادی در برابر حریف خود از گرگان به پیروزی می‌رسد، دست حریفش را گرفته و بالا می‌برد و از او دلجویی می کند.این حرکت بازیکن خراسان‌جنوبی مورد توجه و تحسین فدراسیون قرار گرفت.

آغاز بررسی محوطه پارینه‌سنگی کریدور شتران- پسکوه
محوطه‌های پارینه‌سنگی کریدور شتران- پسکوه خراسان جنوبی بررسی و شناسایی می‌شود. سرپرست بررسی‌ های پارینه ‌سنگی کریدور شتران- پسکوه گفت: در سال ۱۳۹۹ نخستین فصل بررسی‌های پارینه‌سنگی انجام گرفت. علی صدرایی گفت: با اخذ مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی از تاریخ ۲ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ این بررسی‌ها آغاز شد که فاز میدانی این مطالعات تا ۱۰ خردادماه ادامه دارد.

آغاز فرایند ثبت نام هفدهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق روال سال‌های گذشته هفدهمین جشنواره ملی تعاونی‌های برتر در سال تولید، دانش بنیان و اشتغالزایی برگزار می‌شود. غلامرضا اشرفی گفت: فرایند تکمیل اطلاعات و خوداظهاری در سامانه جامع هوشمند بخش تعاون به آدرس
http://taavon.mcls.gov.ir
تا بیست خرداد ادامه دارد.

درخشش ورزشکاران اعزامی تیم موتور سواری خراسان جنوبی
تیم موتور سواری استان در دور اول مسابقات سوپربایک باشگاه‌ها و دسته جات آزاد کشور در پایتخت درخشیدند. این دوره از مسابقات در پیست ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد و تیم استان توانست با اقتدار جایگاه اول و سوم کلاس مینی جی پی، کلاس ۶۰۰ سی سی وکلاس ۱۴۰۰سی سی را از آن خود کند.


رنگ آبی کرونا بر نقشه ۳ شهرستان خراسان جنوبی
صدا و سیما- در نقشه کرونا ۳ شهرستان خراسان جنوبی در وضع آبی قرار گرفت.در آخرین به روز رسانی نقشه وضع کرونا در خراسان جنوبی، شهرستان‌های بیرجند، قائنات و طبس در وضع آبی کرونا قرار دارد. در این به روزرسانی شهرستان‌های بشرویه، خوسف، زیرکوه، سربیشه، نهبندان، درمیان و سرایان نیز در وضع زرد قرار گرفت. در حال حاضر هیچ یک از شهرستان‌ها در وضع قرمز و نارنجی نیست.

صدور ۵۶ تأییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور در خراسان جنوبی
مدیرکل استاندارد از صدور ۵۶ تأییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور از ابتدای سال در استان خبر داد. مروی مقدم گفت: در ۲ ماهه نخست امسال ۵۶ تأییدیه ایمنی و کیفیت آسانسور در استان صادر شده که ۲۴ تأییدیه در فروردین و ۳۲ تأییدیه در اردیبهشت صادر شده است. وی گفت: هم اکنون ۳ شرکت در زمینه بازرسی عملکرد آسانسور‌های نصب شده در استان فعالیت می‌کند.

ثبت نام ۲ هزار و ۶۹۹ نفر در طرح دامدار کارت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گفت: تاکنون ۲ هزار و ۶۹۹ نفر در استان در سامانه سیتا برای دریافت تسهیلات دامدار کارت ثبت نام کرده اند. جعفری گفت: خراسان جنوبی در معرفی میزان طرح تسهیلات برای تأمین مالی سرمایه در گردش فعالان حوزه نهاده‌های دامی در مقام سوم قرار دارد.

تعداد روزهای آلوده خراسان جنوبی افزایش یافت
شبستان- معاون محیط زیست انسانی حفاظت محیط زیست استان گفت: تعداد روزهای آلوده خراسان جنوبی در فروردین و اردیبهشت ماه امسال نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. فاطمه دعاگویان اظهار کرد: داده‌های ثبت شده در پنج ایستگاه‌ پایش هوا از ابتدای سال جاری تا ۲۲ اردیبهشت ماه در بیرجند ۶ روز، سرایان ۹ روز، نهبندان ۲۰ روز و حاجی‌آباد زیرکوه ۱۱ روز کیفیت هوای نامطلوب به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

۵۳۱ نفر در مسابقات قرآن کریم ثبت‌نام کردند
فارس- مدیرکل اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه ثبت‌نام مرحله شهرستانی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم از ۲۱ اردیبهشت‌ماه آغاز و تا ۲۵ خردادماه ادامه دارد، گفت: تاکنون ۵۳۱ نفر برای این دوره از مسابقات ثبت‌نام کردند. حجت‌الاسلام پرویز بخشی‌پور، اظهار کرد: این دوره از مسابقات هر ساله در سطوح منطقه‌ای، استانی، ملی و بین‌المللی و در ۲ بخش خواهران و برادران برگزار می‌شود. وی تصریح کرد: ثبت‌نام این دوره از مسابقات از طریق سایت به نشانی www.quraniran.ir و یا مراجعه حضوری به ادارات اوقاف و امور خیریه شهرستان‌ها انجام می‌شود.

ضرورت توجه بیشتربه امکانات سلامت خراسان جنوبی
ایسنا- حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جمع خبرنگاران گفت: متاسفانه از دولت‌های گذشته، استان‌هایی مثل خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان مورد غفلت قرار گرفته و به آنها رسیدگی نشده است که باید اراده جدی در دولتمردان و همکاران حوزه سلامت در وزارت بهداشت برای رفع این مشکلات وجود داشته باشد.

هنرنمایی بانوان خراسان‌جنوبی در رنکینگ بیلیارد کشور
فارس- بیست‌ و هشتمین دوره رنکینگ پاکت بیلیارد بانوان (ناین بال) کشور با حضور قریب‌ به ۱۰۰ ورزشکار به میزبانی یزد برگزار می‌شود و در این دوره از مسابقات بانوان (ناین بال) تیم خراسان‌جنوبی هنرنمایی می‌کنند. در این ماراتن ملی، فاطمه اسلام‌پناه، فاطمه بزرگ، الهام دیمی، اکرم رمضانی و مرضیه زارع به مصاف رقیبان کشوری خود می روند.

رقابت دارترهای خراسان‌جنوبیدر گرمسار
در مرحله نهایی دور برگشت مسابقات لیگ برتر دارت کشور تیم مردان خراسان‌جنوبی سیبل رقابت‌ها را نشانه‌گیری می‌کند. ابوالفضل علیزاده و علیرضا محمدزاده برای کسب مدال قهرمانی به مصاف برترین‌های کشور می‌روند. این مرحله از دیروز با شرکت ۳۲ ورزشکار به میزبانی گرمسار برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت