اخبار استانی

روایتی دانشگاهی بر طرح مردمی سازی یارانه ها

  • دکتر مصطفی اسماعیلی- عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی بیرجند

حذف یارانه کالاهای اساسی موضوعی است که همه ما این روزها با آن درگیر هستیم. برای شخص من این موضوع از دو جنبه قابل بررسی است:
نخست به عنوان یک شهروند که از این پس با این افزایش هزینه ها، مخارج زندگیم افزایش قابل توجه پیدا می کند و مشکل جدیدی به دیگر مشکلاتم اضافه می شود. به عنوان سرپرست یک خانواده چهار نفره، برنامه ریزی هایی برای رفاه خانواده داشتم که الان دغدغه اصلی من به مدیریت مخارج ماهانه تنزل پبدا می کند.
دوم به عنوان کسی که به فراخور شغل، مسئولیت و علاقه شخصی مطالعاتی در زمینه اقتصاد و سیاست داشته ام و سخنان صاحب نظران را دنبال می کنم، اجرای این اقدام را آخرین روزنه امید برای نجات کشور می بینم. وضعیت اقتصاد کشور مشابه بیماری است که طی چندین سال اقدام جدی برای درمان آن نشده است و در حال مرگ است و تنها روزنه امید آن انجام یک عمل جراحی است که موفقیت آن نیز تضمین شده نیست و چگونگی جراحی، اراده و امید بیمار به بهبود و مراقبت های بعد از عمل همه در موفقیت این اقدام تعیین کننده است.
اجرای موفقیت آمیز این طرح مزایای متعددی دارد که دو مورد اصلی آن عبارت است از: حذف قاچاق کالاهای اساسی به خارج کشور و حذف حدود ۱۰ میلیون نفر از اتباع خارجی از سفره یارانه ملی.
️ این دیدگاه دو گانه ذهن مرا درگیر خود کرده بود و برای یک دل شدن تصمیم گرفتم موضوع را با دانشجویانم به اشتراک گذاشته و نظرات آن ها را نیز بشنوم. آن چه برای من جالب بود نگاه منطقی و نقادانه دانشجویان به موضوع بود و مطالب ارزشمندی را در فضای آرمان گرایانه دانشجویی مطرح کردند که لازم است پاسخ منطقی به آن داده شود. در ادامه برخی از مسائل مطرح شده از سوی دانشجویان را مطرح کرده و سپس پاسخی اجمالی ارائه خواهم داد.
گروهی از داشجویان اظهار داشتند که قبل از رایانه زدایی و تک نرخی کردن کالاها باید نظام رفاهی اصلاح گردد یعنی آموزش و مسکن و درمان و اقلام اساسی به خوبی در اختیار مردم قرار بگیرد و به این منظور پیشنهاداتی از جمله اصلاح نظام پرداخت حقوق کارکنان دولت، اصلاح نظام دریافت مالیات، افزایش مدت اجاره منازل و … را مطرح کردند. گروهی دیگر منتقد سیاست اتخاذ شده بودند و با مقایسه ایران با دیگر کشورها بابت تشکیل صف های طولانی برای مایحتاج زندگی نسبت به دولت انتقاد داشتند. این گروه از بین بردن فساد و رانت و اصلاح تعامل بین المللی را ضروری تر از اقدام صورت گرفته می دانستند.
دسته سومی هم بودند که اعتقاد داشتند شرایط کشور در وضعیتی قرار دارد که فرصت سعی و خطا نداریم و اظهارات صورت گرفته نسبت به محدود شدن گرانی به چهار کالای اساسی را نشانه عدم تسلط مدیران دولتی بر موضوع می دانستند و اعتقاد داشتند که گرانی این چند کالای اساسی بر بسیاری از بخش های دیگر تاثیر خواهد گذاشت.
نگارنده با توجه به سابقه فعالیت های دانشجویی گسترده و سردبیری نشریه دانشجویی در یکی از دانشگاه های بزرگ تهران با ادبیات آرمان گرایانه دانشجویی بیگانه نیست و از طرفی با توجه به تجربه زندگی در یکی از کشورهای اروپایی با مزایا و چالش های زندگی در کشورهای پیشرفته نیز آشنا ست. با توجه به توضیح فوق، دیدگاه خود را نسبت به موضوع پیش آمده در پنج بعد به اختصار بیان می کنم:
۱ – بنده از وضعیت به وجود آمده راضی نیستم و انتظار ندارم دیگران هم راضی باشند، اما عرض می کنم نظر کارشناسی من این است که اقدام در حال انجام آخرین روزنه امید برای نجات اقتصاد کشور است که موفقیت آن نیز تضمین شده نیست.
همان مثال جراحی بیمار بدحال را در نظر بیاورید، کسی از به اتاق عمل رفتن عزیزش خوشحال نیست اما امیدوارند که برای بهبود حال فرد موثر باشد.
۲ – درباره نحوه اجرای این اقدام اختلاف نظر وجود دارد و این امری طبیعی است. برای چگونگی انجام یک مسافرت به یک مقصد مشخص بین اعضای خانواده که همه اشتراکات متعدد دارند اختلاف نظر هست چه برسد به موضوعی به این گستردگی. در مواردی که اختلاف وجود دارد بالاخره سرپرست خانواده با مشورت اعضا تصمیم نهایی را می گیرد و قطعا نظر همه تامین نخواهد شد.
۳ – تفاوت دوره دانشجویی و دوره مسئولیت، گذر از فضای آرمان خواهی به واقعیت است. آرمان خواهی برای دوره دانشجویی لازم است اما زمانی که مسئولیت را به دست می گیرید می بینید که اجرای برخی اهداف پیچیده تر از آن چیزی است که تصور قبلی ما بوده است. این که با فساد و رانت باید مقابله شود کاملا درست است اما فرایند کار باید عملیاتی و میدانی تعریف شود و جالب این است که اجرای طرح حذف یارانه کالاهای اساسی در راستای مبارزه با رانت و فساد است.
این عبارت که امروز عده ای عنوان می کنند “ دولتمردان برای تامین ما یحتاج زندگی مردم دچار مشکل شده اند” را خوب است دقیق تر بررسی کنیم.
فرض کنید شما ماشین کارکرده ای را خریداری کرده اید که به دلیل مراقبت ناصحیح صاحبان قبلی صفحه کلاچ آن دچار مشکل است. پس از چند ماه که ماشین در اختیار شماست مشکل به حدی اوج می گیرد که دیگر با ماشین قادر به حرکت نیستید. حال چه کسی مقصر است؟ آیا شما مقصر هستید؟ صاحب قبلی نیز با علم به این که قصد واگذاری ماشین را دارد تعمیر آن را به صرفه نمی دانسته است و شاید مقصر نباشد؟
مشکلی که امروز دولت با آن مواجه شده است ریشه در تمام دولت های گذشته دارد و امروز به نقطه ای رسیده است که انجام یک اقدام اصلاحی ضرورت پیدا کرده است.
۵ – چیزی که همه ما اتفاق نظر داریم این است که وضعیت فعلی کشور اصلا مطلوب نیست و لازم است اصلاح صورت گیرد. اگر با همان مثال بیمار بخواهم بیان کنم برای بهبود حال بیمار راه حل را عده ای جراحی می دانند اگر چه بعضی معتقدند هنوز می شود با برخی داروهای مسکن چند صباحی با همین حال نامساعد ادامه داد. جراحی هم برای بیمار و هم اطرافیانش درد و هزینه دارد اما آن چه باعث می شود تمام مشکلات و ناراحتی های آن را بپذیرند امید به آینده ای با حال بهتر است.امروز همه ما با این اقدام با ناراحتی ها و مشکلاتی مواجه می شویم اما با علم به این که اقدام انجام شده در راستای اصلاح امور و آینده بهتر است به امید فردایی بهتر می توانیم تحمل کنیم. البته دولت موظف است با اقدامات حمایتی که انجام می دهد سعی کند مشکلات ایجاد شده حداقل گردد.
تنها نگرانی بنده تجربه ناموفق دهه هشتاد است که امیدوارم با عبرت گیری از دوره های گذشته، این بار اجرای موفقیت آمیزتری را شاهد باشیم. اما بدانیم که شما و من به عنوان بخشی از فرهیختگان جامعه در موفق آمیز بودن این طرح بیش از اقشار عادی تاثیرگذار هستیم.

مردم در تامین نیازهای خود دغدغه‌ای نداشته باشند

استاندار گفت: با توجه به اینکه در ذخیره‌سازی کالاهای اساسی هیچ مشکلی در استان نداریم مردم نباید در تامین نیازهای خود دغدغه‌ای داشته باشند.آخرین وضعیت بازار روز شنبه با حضور استاندار در شورای معاونین استانداری بررسی شد.جواد قناعت در این نشست ضمن تاکید بر اهتمام همه حوزه‌ها به تامین اقلام اساسی افزود: خراسان جنوبی در تولید مرغ و تخم‌مرغ پیشرو است لذا باید به گونه‌ای اقدام شود که بتوانیم تولیدات مازاد بر نیاز استان را به دیگر مناطق ارسال کنیم.وی گفت: از آنجایی که بخشی از نیاز استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان از محل تولیدات خراسان جنوبی تامین می‌شود در شرایط فعلی هم با توجه به اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، نباید معطل بمانند.استاندار خراسان جنوبی به اعتراضات برخی مردم به قطع یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به گلایه برخی افراد مبنی بر در دسترس نبودن سایت مربوطه، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است مکاتبات و پیگیری‌های لازم برای رفع اختلال را انجام دهد.وی تاکید کرد: باید شرایط به گونه‌ای مهیا شود که مردم در فرصت تعیین شده اعتراض خود را ثبت کنند.

عرضه کالاهای اساسی استان در وضعیت پایدار

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری گفت: عرضه کالاهای اساسی در سطح استان، در وضعیت پایدار است.جواد اشرفی، شنبه ۲۴ اردیبهشت به رسانه‌های گروهی اعلام کرد: آنچه در سطح بازار مبنای نظارت و رصد تیم های نظارتی قرار دارد، قیمت های جدیدی است که از طرف سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به اصناف ابلاغ شده است.به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: ما از چهار قلم کالای مورد نظر در طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها، در سه کالای مرغ، تخم مرغ و لبنیات جزو تولید کنندگان بنام کشور هستیم و روغن تنها کالایی است که باید از خارج استان تأمین شود.سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در مجموع در عرضه هیچ کالایی در استان با مشکل عرضه مواجه نیستیم و روغن نیز به میزان کافی در دو فروشگاه‌ زنجیره‌ای تأمین شده است.اشرفی با بیان اینکه ۲۰۰ تن روغن از استان خراسان رضوی و ۲۰۰ تن نیز از استان کرمان تأمین شده است، تأکید کرد: به جهت رفع نیاز بازار، تأمین ۴۰ تن روغن دیگر نیز از استان خراسان رضوی در دستور کار قرار دارد.

نجات نوجوان سقوط کرده از ارتفاع آبشار چهارده در شهرستان بیرجند

رئیس جمعیت هلال احمر بیرجند از سقوط و نجات نوجوان ۱۷ ساله از ارتفاع ۷۰ متری در آبشار چهارده خبر داد. ذاکریان با اشاره به اینکه عملیات نجات حدود سه ساعت و ۳۰ دقیقه به طول انجامید، افزود: با تلاش و کوشش امدادگران، مصدوم سقوط کرده با تجهیزات و ابزارهای کوهنوردی مختص صعود و فرود داخل بسکت فیکس و جهت درمان به عوامل اورژانس تحویل شد.

نماز جمعه بهترین تریبون پاسخ به هجمه‌های دشمن است

مهر- نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی با اشاره به توطئه‌های ۴۳ ساله دشمنان گفت: نماز جمعه بهترین تریبون پاسخ به هجمه‌ها و شبهات فضای مجازی است. آیت‌ا… سید علیرضا عبادی در دیدار با امام جمعه جدید شهر خوسف، با اشاره به هجمه‌ها و توطئه‌های دشمن گفت: تمام دنیا و استکبار جهانی ۴۳ سال است که به صورت ترکیبی با همه گزینه‌ها با انقلاب اسلامی در حال جنگ است که بی شک پیچیده‌ترین و سخت‌ترین آن جنگ فرهنگی است. وی یادآور شد: دنیا مجهز به همه فناوری‌ها است و در کنار آن اما نماز جمعه می‌تواند پاسخگوی این مسائل و هجمه‌ها باشد.

گرد و خاک و باد شدید میهمان خراسان‌جنوبی

فارس- کارشناس هواشناسی از تداوم وزش باد شدید، گرد و خاک، کاهش دید افقی و کاهش کیفیت هوا در خراسان‌جنوبی خبر داد. جواد نخعی گفت: ناپایداری‌ها جوی از عصر روز جمعه آغاز شده و تا اواخر وقت روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

استاندار پاسخگوی مردم در سامانه سامد

صدا و سیما- پاسخگویی استاندار خراسان جنوبی به درخواست ها و شکایات مردم به صورت مستقیم و برخط انجام شد. روز گذشته استاندار و تعدادی از مدیران اجرایی استان در برنامه سامد به ۱۴ تماس مردمی از سراسر استان پاسخ دادند. عدم واریز یارانه اقلام اساسی، ساخت و ساز بی رویه در برخی کوچه های شهر بیرجند، مشکلات تولیدکنندگان و طرح های مسکن از جمله مشکلاتی بود که مردم در سامد مطرح کردند.

آغاز عملیات روکش حفاظتی در محور بیرجند – سربیشه

محور بیرجند – سربیشه روکش حفاظتی می شود. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان سربیشه گفت : برای این طرح ۲۵ میلیارد ریال از اعتبارات ملی هزینه شده است. سارانی افزود: شهرستان سربیشه بیش از ۳ هزارکیلومترجاده اصلی دارد که عملیات روکش محور‌ها، همه ساله به تناسب اعتبارات و یا با تامین قیر یارانه‌ای در برنامه این اداره قرار می‌گیرد. وی افزود: طول محور سربیشه – بیرجند در حوزه این اداره ۳۵ کیلومتر است که ۱۰ کیلومتر از این محور در حال انجام روکش آسفالت حفاظتی است.

پیش بینی جذب ۱۸ هزار مشترک جدید گاز طبیعی

باشگاه خبرنگاران جوان- مدیر عامل شرکت گاز خراسان جنوبی از پیش بینی جذب ۱۸ هزار مشترک جدید گاز طبیعی در استان در امسال خبر داد. هاشمی گفت: اکنون هزار و ۶۳۳ روستای استان با جمعیتی بالغ بر ۹۱ هزار و ۲٠٠ خانوار تحت پوشش گاز طبیعی قرار دارند. او گفت: پارسال ۲۳ هزار و ۵۵۵ مشترک به شبکه سراسری گاز طبیعی متصل شده اند.

تا مهر امسال ۱۶ مدرسه برکت در خراسان جنوبی افتتاح می‌شود

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) خراسان جنوبی گفت: تا مهر امسال ۱۶ مدرسه برکت در استان به بهره برداری می‌رسد. موسوی گفت: این مدارس شامل ۲۷ کلاس درس هستند که برای آن‌ها ۱۳ میلیارد تومان هزینه می‌شود. وی گفت: ۹۰ مدرسه برکت نیز از سال ۹۷ تاکنون در خراسان جنوبی به بهره برداری رسیده است.

افتتاح مجتمع رفاهی بین راهی روستای مرک

مجتمع رفاهی بین راهی سفیران شهدای روستای مرک با تلاش ۳۰ روزه رزمندگان گروه جهادی محبین الرضا (ع) یگان ویژه خراسان جنوبی به بهره برداری رسید. به نقل از شورای اسلامی و دهیاری روستای مرک، این مجتمع، بعد از ۸ سال با هزینه ای بالغ بر یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان افتتاح شده است.

نظام اسلامی بر افکار و بینش استوار است

برات‎زاده فرماندار قاینات در یادواره شهید محمود کاوه و ۱۹ شهید منتسب به پرسنل نیروگاه‏‎های گازی و سیکل ترکیبی قاین گفت: آمریکا و دشمنان نظام اسلامی همیشه بر این تفکرند که نظام اسلامی متکی بر افراد است اما هیچگاه این را درک نکرده‎اند و نخواهند کرد که نظام اسلامی متکی بر افکار و بینش است بطوریکه هر مبارز و رزمنده‏ای که به شهادت می‎رسد؛ علم او را صدها رزمنده مقاومتر برداشته‏اند.

رخ نمایی رنگ آبی درنقشه کرونایی خراسان جنوبی

صدا و سیما- سه شهرستان استان در وضعیت آبی قرارگرفتند. براساس آخرین بروزرسانی نقشه کرونایی کشور شهرستان‌های بیرجند، طبس و قائنات در وضعیت آبی قرار گرفتند.طبق این نقشه بعد از گذشت بیش از ۵ ماه، خراسان جنوبی به وضعیت آبی رسیده است. هشت شهرستان‌ فردوس، نهبندان، زیرکوه، درمیان، خوسف، بشرویه، سربیشه و سرایان نیز در وضعیت زرد قرار دارند.

آرامش بازار کالاهای اساسی در خراسان جنوبی

صدا و سیما- هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی در خراسان جنوبی وجود ندارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی در ارتباط تصویری زنده با میز اقتصاد خبر ساعت ۱۴ شبکه یک سیما گفت: در استان خراسان جنوبی از ۴ قلم کالای اساسی مشمول طرح مردمی سازی توزیع عادلانه یارانه ها، در سه کالا اساسی مرغ، تخم مرغ و لبنیات مازاد تولید در استان داریم و صادر کننده هستیم. جعفری افزود: در خصوص تامین روغن خوراکی نیز به علت عدم وجود کارخانه تولید روغن خوراکی، نیاز استان از طریق دو استان خراسان رضوی و کرمان تامین می‌شود و هیچ مشکلی در تامین این کالا نیز در استان وجود ندارد.

برگزاری دوره مهارت آموزی کارکنان وظیفه مرکز آموزش ۰۴

سرهنگ مشکاتی مسئول تربیت و آموزش مرکز آموزش ۰۴ امام رضا علیه السلام با بیان اینکه طرح مهارت آموزی سربازان یک فرصت طلایی است که در اختیار کارکنان وظیفه قرار می‌گیرد؛ گفت: ۱۶۹نفر از کارکنان وظیفه ی این مرکز به مدت شش ساعت با همکاری سازمان بهزیستی، مهارت‌های ارتباطی را آموزش دیدند.

در به کارگیری مسئولان دقت بیشتری شود

امام جمعه قاین در شورای اداری این شهرستان گفت: متأسفانه در سه سال گذشته بیشتر جلساتی که در فرمانداری تشکیل شد؛ دستاوردی نداشت و مشکلی از شهرستان برطرف نشد. حجت الاسلام رحمانی خطاب به استاندار گفت: در به کارگیری مسئولان دقت بیشتری شود.

۱۴ میلیارد ریال در بافت تاریخی خوسف هزینه می شود

شبستان- یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ستاد بازآفرینی شهری و بافت پایدار میراث فرهنگی برای مرمت بافت تاریخی خوسف اختصاص یافت. رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوسف اظهار کرد: این اعتبارات از محل اعتبارات بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی اختصاص یافته است.

کشف انبار احتکار مواد غذایی

فارس- فرمانده انتظامی شهرستان سربیشه از کشف انبار احتکار مواد غذایی در سربیشه خبر داد و گفت: کارشناسان ارزش ریالی کالاهای احتکار شده را بالغ بر ۵۰۰ میلیون ریال برآورد کردند. سرهنگ احمدرضا کارگر، اظهار داشت: مأموران انتظامی شهرستان سربیشه اخباری مبنی بر احتکار مواد غذایی و ارزاق عمومی در یکی از انبارهای سطح شهرستان دریافت کردند که سریعا موضوع پیگیری و در دستور کار پلیس قرار گرفت.

کمک ۳ میلیاردی ستاد اجرایی به آموزش ۸۵۰ دانش آموز
بازار- مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره)خراسان جنوبی بااشاره به انعقاد تفاهم نامه طرح «آبا» با آموزش و پرورش گفت:۳میلیارد ریال برای آموزش از راه دور ۸۵۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل اختصاص می یابد.
سید مجتبی موسوی در مراسم انعقاد تفاهم نامه طرح «آبا» اظهارکرد: این تفاهم نامه به منظور تجهیز و راه اندازی مدارس طرح آبا (آشتی با آموزش) بین بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و آموزش و پرورش خراسان جنوبی منعقد شده است. وی ادامه داد: تجهیز مدارس طرح «آبا» در مناطق محروم روستایی و عشایری ۱۱ شهرستان و یک شهر خراسان جنوبی انجام می شود.
وی عنوان کرد: ۳ میلیارد ریال اعتبار برای تجهیز مدارس طرح به امکانات آموزش از راه دور کمک خواهد شد که ۸۵۰ دانش آموز بازمانده از تحصیل از آموزش های لازم برخوردار شوند. مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) خراسان جنوبی عنوان کرد: به منظور تحقق عدالت آموزشی تا کنون احداث ۱۰۶ مدرسه با همکاری نوسازی مدارس استان در دستور کار ستاد اجرایی قرار گرفته است. موسوی تصریح کرد: تا کنون ۹۰ مدرسه با ۲۹۹ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شده که بیش از ۲۷ میلیارد تومان برای ساخت این مدارس هزینه کرده ایم. وی ادامه داد: تلاش داریم تا مدارس باقی مانده را نیز در سال جاری تکمیل و تحویل آموزش و پرورش استان دهیم. وی با بیان اینکه تاکنون ۳۰ هزار بسته لوازم التحریر و کیف بین دانش آموزان محروم استان نیز از سوی ستاد توزیع شده است، افزود: تلاش کرده ایم که دانش اموزی به خاطر امکانات اولیه از تحصیل جانماند.
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره)خراسان جنوبی با اشاره به شعار سال امسال و حمایت از تولید دانش بنیان گفت: از طرح های دانش بنیان دانش آموزان استان در قالب تسهیلات قرض الحسنه حمایت می کنیم.

جرائم واحدهای صنفی ۵ برابر شد
باشگاه خبرنگاران جو.ان- مدیرکل تعزیرات حکومتی استان گفت: همگام با طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها جریمه تخلفات واحد‌های صنفی ۵ برابر شد. حسن پور گفت: تعزیرات حکومتی همراه با سایر دستگاه‌های نظارتی از جمله صمت و جهادکشاورزی در جهت تعادل و تثبیت بازار و جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی در تمامی شعب خارج از نوبت به تخلفات رسیدگی می کند. وی گفت: سران سه قوه اختیارات جدیدی به شعب تعزیرات حکومتی در طول اجرای این طرح محول کرده اند که در این اختیارات قبل از صدور رأی اگر واحد‌های صنفی از اجرای قانون تخطی کنند به محض رویت همکاران شعب تعزیراتی، واحد پلمپ می‌شود. وی گفت: در این طرح افرادی که مرتکب تخلف احتکار، گران فروشی و کم فروشی شوند به موجب قانون، ۵ برابر مجازاتی که در قانون تعزیرات حکومتی پیش بینی شده است مجازات می‌شوند. وی گفت: هم اکنون جریمه عدم درج قیمت کالا از ۲۵۰ هزار تومان به ۲ تا ۱۰ میلیون تومان افزایش یافته است. وی گفت: نظارت تعزیرات حکومتی بر بازار تنها به کالا‌هایی که افزایش قیمت داشته اند محدود نمی‌شود و سایر کالا‌ها اگر بدون اخذ مجوز ، افزایش یابند مشمول همین جرائم می‌شوند.

اختصاص دستگاه تشخیص بیماری سل به خراسان جنوبی

صدا و سیما- سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اختصاص دستگاه تشخیص بیماری سل به خراسان جنوبی خبر داد. شایسته در همایش هفته سلامت گفت: این دستگاه در هفته سلامت به استاناختصاص دستگاه تشخیص بیماری سل به خراسان جنوبی اختصاص یافت و به زودی راه اندازی می‌شود. وی افزود: در سال ۱۴۰۰ طرح تکمیلی واکسیناسیون سرخک و سرخچه در استان انجام شد که تاکنون مواردی از این بیماری در استان مشاهد‌ه نشده است. شایسته گفت: در طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال پارسال حدود ۲۱ هزار نفر در دو مرحله واکسینه شدند و پوشش واکسیناسیون ۱۰۰ درصدی را در این خصوص در استان داشته ایم. وی افزود: در ایام کرونا در زمینه انجام تست‌ها و ارجاع به مراکز منتخب حدود ۵۰۵ تیم رهگیری در طرح شهید سلیمانی تشکیل شد.
شایسته گفت‌: سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت‌: نرخ باروری کلی در استان ۲.۳۶ است در حالی که نرخ باروری در کل کشور ۱.۷۱ بوده و در این خصوص در وضعیت بهتری نسبت به کشور قرار داریم.

همدلی و هم افزایی دستگاه های خدمت رسان در حوادث افزایش یابد

مهر- مدیرکل مدیریت بحران استانداری گفت: همدلی و هم افزایی در بین دستگاه‌های خدمت رسان باید بیشتر باشد تا مردم در بحران‌ها حس آرامش بیشتری داشته باشند. سید ابوالحسن میرجلیلی در همایش «هلالی شو» تقدیر از جوانان برتر و فعال خراسان جنوبی، با اشاره به اینکه مدیریت بحران استان خراسان جنوبی رتبه سوم را از نظر عملکرد در سطح کشور داشته است، اظهار داشت: جمعیت هلال احمر در این راستا نقش بسزایی داشته چرا که این نهاد یکی از بازوهای اصلی مدیریت بحران به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: علی رغم اینکه استان خراسان جنوبی طی سال گذشته به اندازه استان‌های همجوار بارندگی و سیلاب را داشته اما خوشبختانه با همت امدادگران هیچ تلفات جانی نداشته‌ایم. وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی سومین استان حادثه خیز در کشور است، گفت: همکاری دوجانبه سازمان مدیریت بحران و جمعیت هلال احمر مشخصاً می‌تواند در مواقع بحران، چاره ساز بوده و منجر به امدادرسانی بهتر در سطح استان شود. میرجلیلی ادامه داد: همدلی و هم افزایی در بین دستگاه‌های خدمت رسان باید بیشتر باشد تا مردم در بحران‌ها حس آرامش بیشتری داشته باشند.

عضویت ۳۱ هزار داوطلب در جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر هم در این همایش، با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در تعداد پایگاه‌های امدادی رتبه پنجم کشوری را دارد، گفت: ۳۱ هزار داوطلب عضو جمعیت هلال احمر استان هستند. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی همچنین از لحاظ تعداد پایگاه‌های جاده‌ای رتبه پنج را در سطح کشور دارد، افزود: قطعاً جوانان هلال احمر در تمامی بحران‌ها کنار مردم هستند و از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اشاره به اینکه جایگاه و پایگاه اصلی هلال احمر مردمی بودن آن است، گفت: امروز اگر امدادگران و داوطلبان نبودند هلال احمر هیچ پشتوانه‌ای نداشت.
وی با بیان اینکه فرهنگ ایثارگری و از خود گذشتگی در ذات جوانان هلال احمر وجود دارد، عنوان کرد: الگوی ما در هلال احمر جوانان و امدادگران هستند چراکه همواره در تمامی فعالیت‌های بشردوستانه و امدادی همراه این نهاد بزرگ مردمی بوده اند. رضایی با اشاره به اینکه جوانان هلال احمر سرمایه‌های ارزشمندی هستند که بی منت و خالصانه در پیشبرد اهداف هلال احمر تلاش می‌کنند، بیان کرد: فراهم آوردن بستر مناسب برای رشد و شکوفایی استعداد و توانمندی این جوانان از مهم‌ترین وظایف ما است. ناصر ناصری، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اولین نهادی که در تمامی حوادث حاضر می‌شود جمعیت هلال احمر است، اظهار داشت: امدادگران هلال احمر از شادی‌ها تا تلخی‌ها در کنار مردم ایستاده اند و حضورشان تسلی خاطر است. وی بیان کرد: احساس آرامش از حضور متخصصان کار بلدی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بحران را مدیریت می‌کنند را به راحتی نمی‌توان نادیده گرفت.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه هلال احمر بستر خدمت برای مردم را فراهم کرده است، افزود: خدمت به مردم اگر به قصد قربت باشد قطعاً یک فریضه الهی است.
گفتنی است در این مراسم از ۴۴ نفر از جوانان فعال و برتر هلال احمری در سطح استان با اهدای هدایایی به رسم یاد بود تقدیر شد.

آبرسانی به ۸۸ روستای نهبندان با تانکر انجام می‌شود

ایرنا- سرپرست فرمانداری نهبندان گفت: در حال حاضر آبرسانی سیار به ۸۸ روستای این شهرستان با جمعیت چهار هزار و ۷۶۶ نفر با تانکر انجام می‌شود. ابوالفضل ایروانی افزود: براساس دستورالعمل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور برای هر نفر باید روزانه ۱۵ لیتر سهمیه آب ارسال شود که روزانه برای هر نفر ۲۰ لیتر توسط آب و فاضلاب شهرستان ارسال می‌شود. وی تصریح کرد: آب ارسالی به روستاها فقط نیاز شرب روستاییان را رفع می‌کند و برای رفع سایر مصارف باید آب بیشتری حمل شود که در این زمینه با کمبود اعتبار مواجه هستیم و در صورت تخصیص اعتبار، حجم آب ارسالی افزایش خواهد یافت.
سرپرست فرمانداری نهبندان گفت: با توجه به گرمای هوا در فصل تابستان پیش‌بینی می‌شود روستاهای آبرسانی سیار در این شهرستان از ۸۸ به ۱۱۸ روستا به دلیل خشکسالی، کم‌آبی و قطعی آب در شبکه‌ها افزایش یابد.
وی به مهمترین مشکلات آبرسانی سیار اشاره کرد و گفت: با توجه پراکندگی و طولانی بودن مسیرهای آبرسانی و جاده‌های نامناسب هزینه استهلاک ماشین‌آلات حمل آب بسیار بالاست و در این خصوص نیازمند تامین اعتبار هستیم.
ایروانی افزود: همچینین ناوگان آبرسانی سیار شهرستان نهبندان که سه دستگاه آن متعلق به شرکت آب و فاضلاب است، ۲ دستگاه فرسوده شده و نیاز به جابه‌جایی دارد، همچنین در فصل تابستان با توجه به افزایش حجم آبرسانی نیاز به اختصاص یک تانکر حمل آب دیگر نیاز داریم.
وی بیان کرد: در حال حاضر ۱۰۰ تانکر و مخزن ذخیره آب در روستاهای شهرستان نصب شده که از این تعداد ۲۰ دستگاه فرسوده و برای نوسازی نیازمند تامین اعتبار است. سرپرست فرمانداری نهبندان اظهار داشت: با توجه به اینکه اعتبار مناسبی جهت سکوسازی و رفع فاضلاب تانکرهای ثابت در سال‌های گذشته تخصیص داده نشده نیاز ضروری به تامین اعتبار برای مناسب سازی محل استقرار تانکرها داریم و از مجموع ۱۰۰ تانکر و مخزن ذخیره آب در روستاها باید زیرسازی و سکوی سازی مناسب برای ۶۵ تانکر انجام شود.
ایروانی گفت: برای آبرسانی سیار به روستاهای شهرستان و مشکلات مختلف در زمینه اجرای این طرح سالانه به ۲۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم که در سال گذشته ۵۰ درصد این اعتبار مصوب و ۳۰ درصد آن اختصاص یافته است.
سرپرست فرمانداری نهبندان بیان کرد: همچنین به حداقل رساندن نوسانات برق و افت ولتاژ در شبکه‌های برق‌رسانی و تامین اعتبار مناسب برای اصلاح و نوسازی شبکه‌ها سالانه به حجم ۴۰ کیلومتر در سطح شهرها و روستاها ضروری است.
وی ادامه داد: اختصاص اعتبار مناسب جهت احداث مخازن ذخیره آب در سطح روستاها با توجه به کم بودن حجم ذخایر موجود ضروری است و در حال حاضر ۱۰ مخزن با حجم ۲ هزار متر مکعب در شهرستان نیاز است. ایروانی گفت: در حال حاضر علاوه بر روستاهایی که به صورت سیار آبرسانی می‌شود، از مجموع ۱۰ مجتمع آبرسانی در سطح شهرستان، مجتمع‌های آبرسانی سمک، طارق، قدمگاه، دهک، تغیدر، حسین آباد و تعدادی مجتمع تک روستایی به دلیل افزایش جمعیت به خصوص در فصل تابستان همچنین فرسودگی شبکه‌‎های توزیع و هدررفت بالای آب و کاهش دبی آب چاه‌ها و قطعی برق در برخی اوقات دچار تنش آبی می‌شوند.
وی افزود: در ۶ ماه گذشته برخی اقدامات لازم انجام شده و در صورت تخصیص اعتبار لازم برای نگهداری شبکه‌ها و احداث ۶ باب مخزن ذخیره آب مشکلات تنش آبی در این مجتمع‌ها تا حدودی رفع خواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت