اخبار استانی

استاندار استان را یکپارچه ببینید

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: همه استان باید در مسیر توسعه به‌صورت یکپارچه دیده شود. قناعت روز یکشنبه در دیدار رییس و اعضای شورای اسلامی استان خراسان جنوبی افزود: یکی از مسائلی که برای ما مشکل ایجاد کرده و باعث عقب‌افتادگی و کندی سرعت توسعه استان می‌شود، بخشی‌نگری است لذا باید همه استان را با هم ببینیم .وی همگرایی و عقلانیت‌محوری را از عوامل موفقیت در همه مجموعه‌ها از جمله شوراها برشمرد و گفت: شورای اسلامی استان نباید بخشی‌نگر باشد و چون از نمایندگان همه مناطق تشکیل شده باید همه استان را یکپارچه ببیند. استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: اگر صدای واحد از استان خارج شود، در توسعه خراسان‌ جنوبی موفق خواهیم بود. قناعت توزیع عادلانه خدمات و اعتبارات در سراسر استان را لازمه توسعه پایدار دانست و اظهار داشت: یکی از مواردی که باعث توسعه پایدار می‌شود توزیع عادلانه اعتبار و خدمت در جای جای استان است. وی بیان کرد: برنامه عمرانی استان باید جامع و کامل تهیه شود و در این زمینه جلوگیری از تبعیض برعهده نمایندگان شورای استان است. استاندار خراسان جنوبی یکی از وظایف شوراها را آسیب‌شناسی بودجه شهرداری عنوان کرد و گفت: نمایندگان شورا باید نقاط ضعف و قدرت بودجه شهرداری‌ها را شناسایی کنند و نقاط قوت آن در برنامه‌های سال‌های بعد تقویت و نقاط ضعف‌ برطرف شود.

هدف سفرهای شهرستانی؛ رفع مشکلات است

قناعت گفت: اگر شوراهای اسلامی استان و شهرستان بر موضوعات و مشکلات، ظرفیت‌ها، کمبودها و نیازها اشراف داشته و عصاره و چکیده آن را به‌صورت فنی و دقیق و خارج از بخشی‌نگری و تعصب‌های منطقه‌ای به مدیران استان انعکاس دهند خیلی از هم‌پوشانی‌ها و موازی‌کاری‌ها اتفاق نخواهد افتاد. استاندار خراسان جنوبی در تشریح سفرهای شهرستانی افزود: قبل از انجام سفر فرماندار، اعضای شوراها و بخشداران شهرستان‌ها مشکلات و نیازمندی‌ها را احصا کرده و چند موضوع اولویت‌دار به‌صورت فنی، علمی و کارشناسی شده انتخاب می‌شود. وی با بیان اینکه تاکنون به چهار شهرستان سفر کرده‌ایم گفت: سفرهای شهرستانی تعصبی، احساسی یا کورکورانه نیست بلکه هدف پیگیری مشکلات و رفع آنهاست که در این خصوص چند موضوع مهم و البته تعداد کم انتخاب شده، بازدید میدانی انجام و در نشست شورای اداری شهرستان مصوب می‌شود. قناعت اضافه کرد: سعی می‌کنیم مصوبات کم باشد و اجرا شود تا اینکه زیاد باشد و ناقص بماند، در این زمینه یکی از مدیران کل معاونت عمرانی استانداری پیگیری مصوبات سفر را برعهده دارد و اولین سفر آخرین سفر شهرستانی هم نخواهد بود.

لزوم مشارکت بیشتر شوراها در تصمیم سازی ها

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی هم در این جلسه گفت: شوراهای اسلامی باید در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها حضور فعال‌تری داشته باشند و در این استان به‌رغم جایگاه و اهمیت آنها، فعالانه اقدام نکرده‌اند. عباس زاده افزود: هم در قانون و هم نظام تصمیم‌سازی کشور، نظام شورا به رسمیت شناخته شده ولی یک ضعف عمده این است که شوراها بیشتر به جای اینکه در ارکان تصمیم‌سازی شرکت کنند تبدیل به یک نهاد عمومی غیردولتی شده‌اند. وی گفت: از نظر ظرفیت قانونی، نماینده شورای اسلامی استان در تمامی کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی عضویت دارد اما باید نقش فعال‌تری داشته باشند. سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی افزود: ظرفیت شورای اسلامی نه تنها در استان ما که در کشور و مسایل استانی و ملی خیلی فعال نیست و باید کلیت کار اصلاح شود. وی گفت: گفت: با تغییر سیستم مدیریتی کشور این رویکرد، دغدغه و عزم با هم یک راستا شده‌اند و باید از این ظرفیت برای توسعه استان استفاده کرد

رنج زیرکوه از نبود صنایع فراوری

نماینده شهرستان زیرکوه در شورای اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه زیرکوه یکی از قطب های تولید زرشک استان است، گفت: فرآوری و سردخانه‌ای در این شهر وجود ندارد. ملکی افزود: تمام نهادهای معین هر کدام یک بخش را در هر شهرستان برعهده بگیرند و فقط هر دستگاه مختص یک شهرستان مرزی نباشد. وی با بیان اینکه بسیج سازندگی نهاد معین زیرکوه است، تصریح کرد: اما اگر دیگر نهادها نیز وارد میدان شوند در راستای توزیع عادلانه منابع بیشتر می‌توان گام برداشت. نماینده شهرستان زیرکوه در شورای اسلامی خراسان جنوبی گفت: منبع اصلی محصول استراتژیک زرشک زیرکوه بود ولی اکنون فقط یک تولیدکننده است و فرآوری و سردخانه‌ای در این شهر وجود ندارد.

به دنبال داشته‌های خود هستیم

نماینده شهرستان فردوس در شورای اسلامی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: اقتصاد فردوس بیشتر بر پایه کشاورزی و دامداری است و نیاز است که برای مشکلات کشاورزان و باغداران تمهیداتی اندیشیده شود. علی حیدرزاده با بیان اینکه در بخش صنعت فقط یک نساجی فردوس را داریم، اظهار کرد: ما به دنبال داشته‌های خود هستیم که دیگر اکنون نداریم. وی تصریح کرد: مسائلی مانند سالن ورزشی، شمش منیزیم، معدن پلوند و سیمان سال‌ها قبل کلنگ آنها خورده شد ولی هیچ اتفاقی نیفتاد و به دلیل همین ناامیدی‌های مردم، حتی رشد جمعیتی در فردوس منفی شده است.

سود خرمای نهبندان به جیب دلالان می رود

نماینده شهرستان نهبندان در شورای اسلامی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه خرما از ظرفیت های شهرستان است، گفت: به دلیل نبود سردخانه و مرکز بسته‌بندی سود این محصول به جیب دلالان می رود. حسینی کرد: این شهرستان در بخش معادن غنی است اما کار زیادی برای آن انجام نشده و درگیر مشکلات و بلاتکلیفی برای توسعه در این حوزه هستیم. وی تصریح کرد: برخی معادن نهبندان مانند معدن مس ماهور در بلاتکلیفی بین بانک و سرمایه‌گذار باقی مانده که نیاز به رسیدگی دارند. به گفتۀ وی در انتخاب مدیران شهرستانی دقت نظر بیشتری شود چرا که در گذشته مدیران فقط برای رفع تکلیف انتخاب می‌شدند و تخصص لازم را ندارند.

درخواست راه‌اندازی میل ۷۳ درمیان

نماینده شهرستان درمیان در شورای اسلامی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: از مهمترین مشکلات این شهرستان می‌توان به آسفالت، روکش، دوبانده کردن، پل‌های ارتباطی، ساماندهی رودخانه‌های فصلی و فرسودگی شبکه‌های آبرسانی اشاره کرد.نوراحمد الهیاری درخواست کرد: برای بیمارستان درمیان پزشک متخصص به ویژه در بخش دندان پزشکی، سونوگرافی و سی تی اسکن نیاز داریم که لازم است رسیدگی شود. وی بیان کرد: برای لایروبی، مرمت و ایمن سازی قنوات نیز نیاز به اعتبارات داریم، همچنین برای روکش آسفالت درخواست قیر رایگان داریم. به گفتۀ وی برای احداث کتابخانه و راه‌اندازی میل ۷۳ نیاز به حمایت و اعتبارات وجود دارد.

اتصال ٣۶ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: طی برنامه‌ای ویدئو کنفرانسی با حضور وزیر ارتباطات، ۳۶ روستای خراسان جنوبی به شبکه ملی اطلاعات متصل شدند. بهی در حاشیه آئین افتتاح متمرکز اتصال ۱۰۰۰ روستای کشور به شبکه ملی اطلاعات که به صورت ویدیوکنفرانسی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این روستاها با احداث و یا ارتقا ٢٨ سایت توسعه شبکه ملی اطلاعات، که با اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال از محل منابع طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و همکاری اپراتورها اجرا شده است، از خدمات مبتنی بر این شبکه بهره مند شده اند. بهی بیان کرد: اجرای این سایت ها جمعیتی بالغ بر پنج هزار خانوار روستایی شامل ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر را از اینترنت پرسرعت بهره مند کرده است. وی در پایان تاکید کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده، اتصال مابقی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان نیز تا پایان سال ۱۴۰۱ به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت در دستور کار است.

اعلام کالابرگ الکترونیکی نفت سفید

کالابرگ الکترونیکی نفت سفید برای ناحیه نهبندان اعلام شد. مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت: خانوار‌های مشمول این طرح که تاکنون ثبت نام نکرده اند لازم است در اسرع وقت نسبت به ثبت نام در سامانه جدید تجارت آسان به نشانیnewtejaratasan.niopdc.ir اقدام کنند. وی گفت:کالابرگ‌های اعلامی برای ناحیه نهبندان و برای سکونت دائم از تاریخ ۱ بهمن تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ به مقدار ۶۰۰ لیتر و برای سکونت فصلی ۲۰۰ لیتر می‌باشد.

افزایش پرونده‌ها در استان جای نگرانی ندارد

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: هماهنگی‌های لازم بین دادگستری، پزشکی قانونی و اداره کل زندان‌ها انجام شد تا به منظور تشکیل پرونده شخصیت برای متهمان فاقد توان مالی با تشکیل کارگروه ویژه، در این زمینه اقدام شود. حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در حاشیه نشست شورای قضایی استان خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران افزود: یکی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد، مشکلات مربوط به تشکیل پرونده شخصیت برای متهمان است. وی گفت: هم تکلیف قانونی در این زمینه داریم و قانون آیین دادرسی کیفری قوه قضاییه را مکلف کرده که در رسیدگی به پرونده‌های متهمان به‌خصوص پرونده‌های مهم و پرونده‌هایی که مجازات سنگین مثل اعدام یا حبس طولانی دارد، باید پرونده شخصیت برای متهم شکل بگیرد. رییس شورای قضایی استان خراسان جنوبی ادامه داد: هدف این است که بررسی شود شرایط روحی و روانی فردی که مرتکب جرم شده، چگونه بوده و این موضوع در تشخیص قاضی به منظور نوع مجازاتی که برای فرد تعیین می‌کند، موثر است. وی گفت: ما برای تشکیل پرونده شخصیت مشکلاتی را در کشور و به تبع آن در استان داریم که باید افراد را به روانپزشک معرفی کنیم و مراجعه به روانپزشک هزینه‌هایی دارد که بعضا از عهده متهمان بر نمی‌آید و با توجه به حجم زیاد این پرونده‌ها از عهده پزشکی قانونی هم خارج است و هزینه‌های سنگینی به این سازمان تحمیل می‌شود.   حجت الاسلام حمیدی افزود: بنابراین هماهنگی‌های لازم در این جلسه بین مراجع قضایی، پزشکی قانونی و اداره کل زندان‌ها به عمل آمد مبنی بر اینکه از ظرفیت‌های موجود در قوه قضاییه استفاده شود، مواردی که متهم قادر به پرداخت هزینه است با توجه به اینکه خسارت دادرسی بوده در وهله اول برعهده متهم است و باید پرداخت کند. وی بیان کرد: مواردی که متهم توان پرداخت ندارد، مصادیق از طریق کارگروهی که تشکیل می‌شود باید مشخص شود تا بتوانیم با هماهنگی دادگستری، پزشکی قانونی و اداره کل زندان‌ها مشکل این متهمان را حل کنیم و پرونده شخصیت برای آنان تشکیل و ضمیمه پرونده قضایی شود و در اختیار قاضی دادسراها، دادگاه‌های بدوی و تجدیدنظر قرار گیرد. حمیدی گفت: باید هزینه های تشکیل پرونده شخصیت برای مجرمان که جزو خسارات دادرسی است، از مجرمان متمکن دریافت شود. رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: به این ترتیب قضات دادسراها، دادگاه‌ها یا دیوان عالی کشور بتوانند تصمیم مقتضی و مجازات لازم را برای این افراد با توجه به شرایط روحی و روانی که داشتند و در آن شرایط مرتکب جرم شدند، اتخاذ کنند و رای صادر شود.مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: از ابتدای اجرای طرح تاکنون، ۲۳۰ پرونده شخصیت در استان تشکیل شده که اکثر این پرونده‌ها در بیرجند بوده است. محمدعلی توکلی افزود: سال ۱۳۹۹ در خراسان جنوبی هیچ پرونده شخصیت نداشتیم، در ۶ ماه ابتدای امسال هم ۹۴ مورد به تفکیک برای ما آمده است و این طرح جدید که از آبان شروع شد، در آبان هشت مورد داشتیم و آذر ماه به ۸۶ مورد تبدیل شد و دی ماه به ۱۳۸ مورد افزایش یافت. وی گفت: افزایش پرونده‌ها در استان جای نگرانی ندارد، نگران‌کننده جمعیت کیفری خراسان جنوبی است که اگر سه هزار و ۶۰۰ نفر زندانی داریم و ۸۰ درصد آنان مربوط به مواد مخدر باشند، باید بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ مورد از این پرونده‌ها تشکیل شود. مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی با اشاره به مشکلات تشکیل پرونده شخصیت گفت: واحد مددکاری دادگستری وظیفه‌ای برعهده دارد که باید پیشینه متهم را بررسی کند، برای پزشکی قانونی هم وظیفه است که باید وضعیت جسمی و روانی متهم را مورد بررسی قرار دهد و برای افرادی که جرایم تعزیری چهار به بالا دارند باید پرونده برای همه آنان تشکیل شود.

سهم خراسان جنوبی از مرز ماهیرود فقط کارگری است

نماینده شهرستان سربیشه درشورای اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است، گفت: پتانسیل‌های بالایی داریم مانند مرزماهیرود که سهم استان فقط کارگری است. فنودی اظهار کرد: انتظار داریم نیروهای این مرز از مردم بومی باشند مگر اینکه متخصص آن کار در استان وجود نداشته باشد. وی بیان کرد: جاده از شاخص‌های پیشرفت است ولی اکنون هنوز جاده درح به ماهیرود حادثه‌ساز است و نیاز به توجه ویژه داریم. به گفتۀ وی بخش درح و مود از لحاظ پزشکی و داروخانه شبانه روزی با مشکل روبه‌رو است و فقط یک مرکز جامع سلامت دارند و برای خدمات پزشکی مسیرهای پرخطر بسیاری را مردم طی می‌کنند. نماینده شهرستان سربیشه در شورای اسلامی خراسان جنوبی عنوان کرد: در بخش درح هنوز نمایندگی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد و لازم است که حداقل چند ارگان که مردم بیشتر با آنها کار دارند نمایندگی خود را در درح ایجاد کنند.

کمبود استاد دغدغه موسسات قرآنی در استان 

تسنیم- مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از فعالیت بیش از ۶۰موسسه قرانی و ۲۰۰ خانه قران شهری وروستایی در استان خبر داد  و از کمبود استاد قرآن گفت. رضایی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۶۰ موسسه قرآنی در سطح استان  و ۲۰۰ خانه قرآن شهری و روستایی فعال هستند  افزود: همچنین بیش از ۲ هزار محفل قرآنی ثبت و در حال فعالیت هستند که در دوران کرونا برخی تعطیل شده است. رضایی  گفت:استاد قرآن در بحث آموزش و مفاهیم و اساتید سبک زندگی قرآنی در استان کم بودند که کاری شروع شده است که البته تا رسیدن به مطلوب خیلی فاصله داریم وعلاوه بر آن داور قرآنی در استان وجود نداشت اما امروز دیگر از آوردن داور قرآن از استان های دیگر بی نیاز هستیم و داوران خوبی پرورش یافتند. وی به ظرفیت قرآنی حوزه بانوان اشاره کرد و گفت: حدود ۵۰ درصد جمعیت ظرفیت قرآنی کشور ما از بانوان هستند و از ابتدای امسال تأکید بر استفاده از ظرفیت بانوان در این زمینه است.

سرما و طوفان ۴۰ درصد انار باغداران فردوسی را از بین برد

مدیرجادکشاورزی فردوس  با اشاره به اینکه براساس پیش‌بینی‌ها میزان برداشت انار در این شهرستان ۲۵ تن بوده که به دلیل سرما و طوفان شاهد کاهش عملکرد در این بخش هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی بوده‌ایم، یادآور شد: براساس برآورد صورت گرفته بر اثر سرما و طوفان ۴۰ درصد محصول انار کشاورزان از بین رفته و خسارت زیادی به باغداران وارد شده است. سلیمانی افزود: هر چند در حال حاضر بخشی از محصول انار باغداران در دستشان بوده اما میزان آن قابل توجه نبوده و کشاورزان هم می‌دانند این انار به دلیل کیفیت پایین به درد فروش در بازار و صادرات نمی‌خورد.

پیام خطای «ام آر آی» برای افراد چاق

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در رابطه با گلایه‌های بیماران در رابطه با عدم پذیرش و خدمات بیمارستان‌های استان برای ام آر آی به افراد دارای وزن بالا به خبرنگار مهر گفت: ساختار دستگاه‌های موجود در بیمارستان‌های امام رضا (ع) و ولی عصر (عج) بیرجند به گونه‌ای است که برای افراد با وزن بالا قابل انجام نیست زیرا منجر به خطای دستگاه و عدم توانایی تشخیص بیماری است. علی اکبر اسماعیلی افزود: ندادن خدمات به این بیماران در تصویر برداری و آم آر آی به لحاظ عدم همکاری و یا پذیرش نیست بلکه دستگاه با پیام خطا روبرو می‌شود و منجر به عدم توانایی وجود دارد.

فولاد قاین منتظر تأمین آب

مجتمع فولاد قاین برای تأمین آب نیازمند استفاده از پساب فاضلاب قاین و آب انتقالی از خلیج فارس است. احداث این کارخانه در دشت خضری و در جایی که قطب کشاورزی منطقه به شمار می‌رود، نگرانی‌هایی را در باب آب به وجود آورده است. صادقی رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان قاین  نیز در این ارتباط گفت: امیدواریم تا ۲ سال آینده پروژه تصفیه خانه قاین را به بهره برداری برسانیم و از خروجی ۲ و نیم میلیون متر مکعبی آن برای فولاد قاین استفاده کنیم.

برگزاری همایش پیوند‌های آسمانی برای ۱۳۰ زوج طلبه

همایش پیوند‌های آسمانی با حضور۱۳۰ زوج طلبه نو مزدوج خراسان جنوبی برگزار شد. حجت‌الاسلام جعفری مدیرکل مرکز خدمات حوزه‌های علمیه خراسان جنوبی در مراسم ازدواج طلاب در بیرجند گفت: هر سال یکبار مراسم ازدواج طلاب در سالروز ولادت حضرت زهرا (س) برگزار می‌شود و امسال ۱۳۰ زوج جوان طلبه با در پیش گرفتن زندگی ساده و آسان و الگو گرفتن از زندگی حضرت زهرا (س) راهی خانه بخت شدند. وی گفت: باید به‌گونه‌ای زندگی کنیم که بر گرفته از سبک‌های زندگی علوی و فاطمی باشد.

ارسال کالا‌های استراتژیک به روش تجارت الکترونیک نیازمند حمایت

ارسال کالا‌های استراتژیک خراسان جنوبی به سایر نقاط کشور به روش تجارت الکترونیک نیازمند حمایت ویژه است. مدیر کل پست استان در جلسه بررسی فرآیند فروش انبوه محصولات استراتژیک استان در سامانه فروش اینترنتی شرکت پست با اشاره به این‌ که هدف‌گذاری این اداره‌ی کل ارسال یک کیلو زرشک ، یک کیلو عناب و یک مثقال زعفران از طریق پست توسط هر خانواده ایرانی است از شورای گفتگوی بخش دولتی و خصوصی خواست برای رسیدن به این هدف پست را همراهی کنند. الهامی افزود: اگر بتوانند قسمتی از اعتباری که برای حمایت از کالا‌های بومی در استان در نظر گرفته می‌شود را در اختیار مجموعه پست استان قرار دهند تا پست از این طریق اطلاع‌رسانی و تبلیغات گسترده برای این‌موضوع را انجام دهد، این باعث خواهد شد کالا‌ها را به‌محض تولید به روش تجارت الکترونیک توزیع کنیم.

تخلف شمرده شدن عدم تزریق واکسن توسط کارمندان

 بازرس کل خراسان جنوبی در خصوص ورود یا عدم ورود کارمندان واکسن نزده به ادارات گفت: هرگونه عدم همکاری کارکنان دولت و دستگاه‌های اجرایی در مبارزه با بیماری کرونا و انجام واکسیناسیون تخلف شمرده شده است. رحیمی افزود: این تخلف به لحاظ اداری قابل پیگیری است و می‌توان آن را بدون انجام تشریفات خاص پیگیری کرد. وی ادامه داد: افرادی که برای تزریق نکردن واکسن گواهی پزشک ارائه می‌دهند باید توجه داشته باشند که گواهی باید از سوی یک کمیسیون تأیید شده و یا یک پزشک معتمد ارائه شود.

کرونا در خراسان جنوبی ۲ قربانی گرفت

در شبانه روز گذشته ۲ مورد جدید فوت ناشی از کرونا در خراسان جنوبی ثبت شد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در استان گفت: در شبانه روز گذشته از از ۱۳۸ آزمایش مولکولی تشخیص کرونا در استان ۴۳ بیمار و از ۷۷ تست سریع ۲۶ مورد مثبت جدید کرونا و مجموعا از ۲۱۵ تست ملکولی و سریع ۶۹ مورد جدید کرونا شناسایی شد. شریف زاده افزود: از این تعداد ۳۶ مورد از بیرجند، یک مورد از درمیان، ۲ مورد از زیرکوه، یک مورد از سرایان، ۳ مورد از طبس، ۲۳ مورد ازفردوس، ۲ مورد از قاین و یک مورد از نهبندان شناسایی شد و سایر شهرستان‌ها در شبانه روز گذشته مورد جدیدی از بیماری گزارش نکردند.

تعرفه های گازی نان کوره داران استان را آجر کرد

قیمت گاز در سال جاری پس از اینکه در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای واحدهای تولیدی تغییر کرد قبوض گاز کوره داران آجر خراسان جنوبی تا ۱۰ برابر افزایش یافت و بسیاری از آنها در آستانه تعطیلی قرار گرفته اند. چندی پیش خبر افزایش قیمت گاز داد صاحبان صنایع و تولیدی ها به ویژه کوره های آجرپزی را در پی داشت. پس از افزایش تعرفه های گازی افزایش تولیدات یا تعدیل نیروها دور از انتظار نبود. این روزها ماجرا برای کوره داران و صاحبان صنعت مصرف کننده گاز به گونه ای دیگر رقم خورده است تا آنجا که با وجود افزایش قیمت چند درصدی باز هم شاهد تعطیلی، بیکاری برخی از این صنایع و نیروهای آن بوده ایم.اما نقطه مقابل تولیدکنندگان مصرف کنندگان هستند که از این افزایش قیمت ها به امان در آمده اند و از این نابسامانی قیمت ها گلایه دارند. کافی است این روزها که شاهد کلید خوردن طرح های ساخت و ساز مسکن شهری و روستایی هستیم سری به کوره های آجرپزی داشته باشیم. اگر چه از همان ابتدای سال قیمت مصالح ساختمانی به ویژه آجر به دلایل مختلف چندین بار پا در رکاب افزایش قیمت گذاشت اما به یکباره طی چند وقت اخیر پس از افزایش تعرفه گاز باز کوره داران پا به رکاب افزایش قیمت تولیدات گذاشتند و گلایه بسیاری از مصرف کنندگان را در پی داشتند. احمدی یکی از فعالان حوزه ساخت و ساز خراسان جنوبی در گفتگو با بازار اظهارکرد : امسال از همان ابتدای سال شاهد افزایش قیمت ها بودیم و حال از هفته گذشته بهای آجر به بهانه افزایش تعرفه های گازی افزایش بسیاری داشته و این افزایش قیمت تضرر مصرف کنندگان را در پی دارد.یک کارگر کوره هم در گفتگو با خبرنگار بازار بیان داشت: بسیاری از نیرو ها تعدیل شده یا از همان ابتدای سال بدون افزایش دستمزد و … فعالیت می کنند.براتی گفت: افزایش تعرفه گاز سبب شده است تا کوره داران قیمت آجر تولید شده را بالا ببرند و اما افزایش قیمت های چند باره تولیدات افزایش دستمزد کارگران را چندان در پی نداشته است. اما گلایه های کوره داران هم نوشتنی است. یک کوره دار خراسان جنوبی در گفتگو با بازار بیان کرد: از ابتدای سال بنا به نرخنامه های اعلام شده افزایش قیمت داشتیم. وی ادامه داد: این افزایش قیمت هر چند نارضایتی مصرف کننده را در پی دارد اما برای کوره داران هم صرفه اقتصادی ندارد.وی که تمایلی به ذکر نامش ندارد گفت: با افزایش تعرفه های گاز اگر تا ماه های گذشته قبض ۱۰ یا ۲۰ میلیونی داشتیم طی دو ماه گذشته به بالای ۶۰ و ۷۰ میلیون رسیده است.وی تصریح کرد: قیمت آجر هر چند افزایش یافته اما باز هم جبران چنین هزینه سنگینی را ندارد و ما مجبور به تعدیل نیرو شده ایم.برخی کارگران کوره ها از وضعیت دستمزد و… گلایه دارند و خواستار رسیدگی هستند.یک کارگر کوره در خراسان جنوبی عنوان کرد: چند سال است در کوره کار می کنیم اما از هر ۱۰ نفر نیروی کوره شاید دو نفر بیمه باشد.وی با بیان اینکه چاره ای نداریم با دستمزد پایین کار می کنیم‌، ادامه داد: از اول سال چند بار آجر افزایش قیمت داشته اما دستمزد ها چندان تغییری نکرده است. اما رئیس انجمن کوره داران خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار بازار بیان کرد: پس از بررسی های انجام شده توسط کوره داران طبق مصوبات و دستورالعمل های موجود نامه ای برای افزایش قیمت به همراه نرخنامه پیشنهادی نامه ای به سازمان صمت ارسال شد و چون طبق قوانین جواب نامه طی مدت مقرر دریافت نشد و این به معنای موافقت با پیشنهادات ارائه شده است بنابراین قیمت آجر بسته به کیفیت و … افزایش قیمت را تجربه کرد.سید حسن موسوی بیان کرد: اما با این وجود به سبب نبود مشتری باز هم برخی کوره داران با قیمت کمتر از مصوب در بازار فعالیت دارند.وی با اشاره به متضرر شدن کوره داران و تعطیلی برخی کوره ها و تعدیل نیرو ها از اخبار مبنی بر برداشتن قانون تعرفه های گازی ابلاغی امسال برای کوره داران خبرداد و افزود: قبوض گاز ۱۰ برابر شده است و پس از اعتراض خبری مبنی بر بازنگری در قوانین و ..‌. اعلام شد اما این گفته ها نیاز به توجه ویژه نمایندگان مجلس و مدیران دارد و باید حمایت انجام شود تا حداقل برای سال آینده شرایط و تعرفه های گازی برای کوره داران بهتر و قیمت آجر متعادل شود.موسوی ادامه داد: طبق قانون اعلام شده توسط سازمان صمت هر مجموعه به صورت دوره ای آنالیزی بر قیمت تمام شده محصول تولیدی دارد و پس از آنالیز و ارائه گزارش و تصویب آن می تواند با ۱۸ درصد سود و محاسبه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اقدام به قیمت گذاری و فروش محصول کند و کوره داران هم پس از این مراحل افزایش قیمت داشته اند. اما معاون سازمان صمت در گفتگو با بازار گفت: آنالیز قیمت ها توسط واحدها و انجمن انجام و مدارک برای بررسی به سازمان صمت ارسال می شود.علی تهوری افزود: سازمان صمت و سازمان حمایت هم پس از بررسی مدارک اگر قیمت ها نامتعارف باشد اقدامات لازم را انجام می دهند.وی بیان کرد: در حال حاضر هم مدارک توسط کوره داران در حال ارسال است و پس از بررسی ها قیمت اعلام می شود. به گفته وی طی این مدت هم اگر افزایش قیمت نامتعارفی باشد توسط بازرسین برخوردهای لازم انجام می شود. مدتی است که دودکش‌های سر به فلک کشیده کوره‌های آجرپزی در خراسان جنوبی خاموش و بی‌صدا زمان سپری می‌کنند بی‌آنکه آتشی بدمند و یا آجری بپزند. روند تعطیلی چند صباحی است روزی خانواده‌ها شاغل در این مکان را قطع و کارگران آنها را بیکار کرده و آنها چم انتظار پیگیری های مسئولان برای اصلاح قوانین برای کوره داران هستند.

انجام عمل پیوند عصب در  بیمارستان شهید رحیمی بیرجند

برای اولین بار در استان عمل پیوند عصب در بیمارستان شهید رحیمی بیرجند با موفقیت انجام شد. این عمل را دکتر رضایی‌پور متخصص ارتوپد روی دست مردی ۴۳ ساله انجام داد. دکتر رضایی پور گفت: این بیمار دو سال گذشته بر اثر حادثه‌ای با جسم برنده دچار آسیب درعصب‌های کف دست شده و دو انگشتش فاقد عصب بود.وی افزود: تنها روش درمانی ممکن برای این بیمار عمل جراحی پیوند عصب بود که روز گذشته انجام شد و موفقیت آمیز بود.وی با اشاره به اینکه این عمل تاکنون فقط در شهر‌های بزرگ انجام می شد ، افزود: ما برای پیوند عصب از ناحیه ساعد و بازوی دست بیمار این عصب را برداشتیم و عمل پیوند عصب را برای ایشان انجام دادیم.

خراسان جنوبی از داور قرآنی بینیاز است

ایرنا – مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: این استان در زمینه داور قرآنی با کمبود شدید مواجه بود و امروز از آوردن داور از استان‌های دیگر بی‌نیاز هستیم.حجت الاسلام احمد رضایی در دیدار هیات اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان با نماینده ولی فقیه افزود: داوران خوبی در استان پرورش یافتند و دوره‌های مختلف آموزشی به‌ویژه سبک زندگی قرآنی برگزار شد که اساتیدی آموزش دیدند. وی اظهار داشت: محافل قرآنی طی سال در مناسبت‌های مختلف در مناطق شیعه و اهل سنت استان برگزار می‌شود که برکات خوبی به دنبال داشته است.وی گفت: تعداد زیادی حافظ قرآن در خراسان جوبی فعال هستند و فقط در فردوس هزار نفر حافظ قرآن یک جزء تا سی جزء داریم. رضایی ادامه داد: در حوزه سخت‌افزازی نیز بیش از ۶۰ موسسه قرآنی و ۲۰۰ خانه قرآن در این استان فعال است

اهدای ۱۲۰۰واحد خون به نیت حاج قاسم

مردم نیک اندیش خراسان جنوبی در پویش نذر خون به نیت حاج قاسم ۱۲۰۰واحد خون اهدا کردند. مدیرکل انتقال خون خراسان جنوبی گفت:طرح پویش نذر خون به مناسبت شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی همزمان با سراسر کشور ۱۲ تا ۳۰ دی در مراکز انتقال خون بیرجند، قاین، فردوس و طبس اجرا شد.میری مقدم گفت: مردم استان در قالب گروهی یا انفرادی به نیت سردار دل‌ها هزار و ۲۰۰ واحد خون اهداء کردند.وی با اشاره به اجرای پویش “هر خانه یک پایگاه انتقال خون” گفت: در این پویش، بانوان استان به صورت ویژه از دوم تا هشتم بهمن برای اهدای خون به مراکز خون گیری مراجعه می کنند.

از شدت سرمای هوا کاسته می شود

طی روزهای آینده از شدت سرمای هوا در خراسان جنوبی کاسته می شود. کارشناس هواشناسی استان گفت: مطابق با پیش بینی‌ها سرما در اغلب نقاط استان تشدید شد و انتظار می‌رود با روند افزایشی دما طی روزهای آینده از شدت سرمای هوا و یخبندان کاسته شود. لطفی افزود: شرایط جوی نیز در این مدت پایدار و یکنواخت پیش بینی می‌شود و آسمان صاف و آفتابی است. وی گفت: در ساعت گذشته بیرجند و سربیشه با ثبت کمینه دمای ۹- درجه سلسیوس سردترین ایستگاه‌ها و دهسلم نهبندان با بیشینه دمای ۱۱ درجه سلسیوس گرم‌ترین ایستگاه استان گزارش شد.نوسانات دمایی در مرکز استان نیز بین ۴ و ۹- درجه سلسیوس ثبت شد.

باران، بخشی از قلعه فورگ را تخریب کرد

بارش باران در چند روز گذشته در خراسان جنوبی و شهرستان درمیان، سبب تخریب بخشی از قلعه تاریخی فورگ شد. قلعه تاریخی فورگ درمیان یکی از صد‌ها اثر تاریخی خراسان جنوبی و ثبت شده در آثار ملی است.بی توجهی نسبت به مرمت این قلعه تاریخی، سبب تخریب بخشی از برج‌های ۱۸ گانه آن در اثر بارش باران در روز‌های اخیر شده است.یکی از گردشگران خارجی که به قلعه فورگ آمده بود گفت: بنایی بسیار زیبا و با معماری خاص است؛ عکس‌های آن را در اینترنت مشاهده کرده بودم و دوست داشتم آن را از نزدیک ببینم.یکی از ساکنین روستای فورگ شهرستان درمیان نیز گفت: در اثر بارش باران، قسمتی از یک برج این قلعه فروریخته است و قسمت فروریخته و سایر قسمت‌های این قلعه تاریخی، نیاز به مرمت و بازسازی دارند. او گفت: اگر هزینه اندکی انجام می‌شد تا آب باران به سمت دیگری هدایت می‌شد، یقینا شاهد تخریب برج قلعه نبودیم و می‌توانستیم شاهد زیبایی و استواری آن باشیم.رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی در پاسخ به مطالبه مردم گفت: آثار تاریخی به دلیل گذر زمان آسیب‌های متعددی می‌بینند و بارش‌ها نیز در این امر دخیل هستند. او گفت: رگباری بودن بارش‌های چند روز گذشته سبب تخریب بخشی از این بنا شده است و قلعه فورگ در برنامه مرمت قرار دارد و در صورت مساعد شدن شرایط جوی، مرمت قسمت تخریب شده انجام خواهد شد؛ علاوه بر این بخش‌های دیگری نیز از این قلعه که در برنامه هستند مرمت خواهند شد.به گفته رمضانی نمی‌توان این قلعه را با توجه به گستردگی آن به یکباره مرمت کرد. در سال ۱۳۹۹ نیز این قلعه دچار تخریب شد، اما با تخصیص اعتبارات لازم مرمت این بنا صورت گرفت و از ابتدای امسال ۴۰ بنای تاریخی در خراسان جنوبی با ۳ میلیارد تومان اعتبار مرمت شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت