اخبار استانی

اجرای طرح رتبه بندی معلمان به ۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد

نماینده مردم بیرجند، درمیان وخوسف در مجلس با بیان اینکه دولت سیزدهم ماهانه باید ۱۲۰ هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی پرداخت کند گفت: برای اجرایی شدن طرح رتبه بندی معلمان به ۸۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

از شایعه تا واقعیت واکسن سینوفارم

ایسنا- رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند گفت: انتظار ما از جلوگیری از عفونت در واکسن‌ها حداکثر ۴۵ درصد بوده است که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک ارقام به این درصد نزدیک است، اما در مورد سینوفارم عدد متفاوت است. مسعود ضیایی اظهار کرد: چند روزی است که یک نامه خطاب به فرهنگستان علوم پزشکی از سوی گروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی شیراز منتشر شده که موجی از نگرانی را ایجاد کرده است و آن نگرانی این است که واکسن سینوفارم که ۸۱ درصد واکسن‌های مورد استفاده در ایران است چرا فقط پنج درصد کاهش ابتلا داشته است. وی با بیان اینکه هر چند در جدول منتشره هر سه واکسن اثر بخشی مطلوبی در کاهش بستری و فوت داشته‌اند و بسیار امیدوارانه است، اما توضیحاتی لازم است، افزود: در مطالعه شیراز تاثیر جلوگیری از عفونت مورد مطالعه قرار گرفته است نه پیشگیری از ابتلای علامت دار. وی ادامه داد: در فضای مجازی کاربران سوالاتی از این قبیل پرسیده‌اند که چگونه ممکن است یک واکسن فقط پنج درصد در کاهش ابتلا سهم داشته ولی در کاهش بستری بالای ۵۵ درصد سهم داشته است؟؛ بازه زمانی و توزیع سنی مشارکت کنندگان مطالعه چه بوده است؟؛ نحوه سنجش پیامدها در مطالعه چگونه بوده است؟ خود گزارش دهی یا تست؟؛ سنجش پیامد ۱۴ روز بعد از دوز دوم در مشارکت کنندگان چگونه بوده است؟؛ نوع مطالعه چه بوده است؟ گروه مورد مشاهده چگونه انتخاب شده است؟؛ چرا نامه‌ای با گزاره‌های مبهم به وزارت بهداشت اعلام نشده و به فرهنگستان علوم پزشکی ارسال شده است؟؛ فرهنگستان علوم پزشکی با چه هدفی خطاب این نامه قرار گرفته است؟؛ نامه مربوط به یک ماه قبل است و امروز منتشر شده است. در این مدت یقیناً گزارش مفصل تهیه شده است. چرا در این چند ساعت که اینگونه ابهامات در فضای مجازی منتشر شده اقدام به انتشار گزارش مفصل نکردید؟. این متخصص عفونی با بیان اینکه این سوالات طبیعی است و باید پاسخ مناسب را به جامعه القا کرد، بیان کرد: در مطالعه شیراز ابتدا عفونت مدنظر محققین بوده است نه بیماری‌های علامت دار، این دو کلمه با دو دنیای کاملا متفاوت هستند یعنی امکان دارد بیماری عفونت را کسب کرده؛ اما بیماری علامت دار نداشته باشند یا اصطلاحاً ناقل بماند.رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی تصریح کرد: انتظار ما از جلوگیری از عفونت در واکسن‌های دیگر هم حداکثر ۴۵ درصد بوده است که واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک ارقام به این درصد نزدیک است، اما در مورد سینوفارم عدد متفاوت است. وی ادامه داد: آخرین مطالعات تا انتهای آگوست ۲۰۲۱ نشان می‌دهد واکسینه‌های مبتلا به عفونت در طی شش روز اول پاک می‌شوند، اما غیر واکسینه‌ها تا مدت‌ها بیش از سه یا چهار هفته می‌توانند ویروس را منتشر کنند. وی با اشاره به مطالعه‌ای در اصفهان بر روی ۵۴۰ هزار فرد واکسن شده کامل و مقایسه با گروه‌های واکسینه نشده، افزود: شانس ابتلا در افراد واکسینه نشده ۱۸ برابر بیشتر از افراد واکسینه شده کامل بوده است و شانس بستری در افراد واکسینه نشده ۱۱.۵ برابر بیشتر از افراد واکسینه شده کامل بوده است. وی با بیان اینکه شانس مرگ در افراد واکسینه نشده ۱۲ برابر بیشتر از افراد واکسینه شده کامل بوده است، اظهار کرد: در اصفهان اثربخشی واکسن‌ها در برابر ابتلا به بیماری کووید بررسی شده؛ نه اثربخشی در برابر ابتلا به عفونت.
وی با اشاره به بیانیه مرکز تحقیقات سیاستگذاری سلامت، ادامه داد: این نتایج یک گزارش اولیه بوده است و نتایج نهایی پژوهش پس از تشکیل فازهای بعدی تحقیق، برای سیاست گذاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

موانع مهم سر راه واکسیناسیون

وی ادامه داد: ما اکنون در شرایطی قرار گرفته‌ایم که واکسیناسیون نوبت اول تقریباً به ۶۰ درصد می‌رسد، اما واکسیناسیون نوبت دوم همچنان پایین است و موانع زیادی بر سر راه واکسن وجود دارد. این متخصص عفونی افزود: با یک بررسی علم‌محور بر اساس مطالعات کاملاً شناسنامه‌دار مشابه آنچه مرکز افکارسنجی دانشجویان انجام داده است، دو عامل بسیار مهم به عنوان موانع سر راه واکسیناسیون وجود دارد؛ یکی عدم اعتماد به واکسن و دیگری عوارض واکسن. ضیایی بیان کرد: بدترین اتفاقی که می‌تواند در این زمان رخ بدهد، این است که ما بدون اینکه قصدی داشته باشیم آمار و اطلاعات غلط را در زمان نامناسب پخش کنیم و این باعث کاهش اعتماد مردم می‌شود؛ فراموش نکنیم باید به طور کامل با مردم رو راست باشیم. وی با بیان اینکه معضل ما اکنون بروز نبودن اطلاعات و یا انتشار اطلاعات غلط یا نامناسب در زمان نامناسب است، یادآور شد: مردم بدانند واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست باید در کنار آن برای اینکه بتوانیم به حداکثر کارایی برسیم تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.

وجود ۷۰ معدن فلزی در سبد معدنی خراسان جنوبی

۷۰ معدن کانی‌های فلزی تاکنون در خراسان جنوبی شناسایی شده است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: ۱۲ معدن آهن، مس ۲۲ معدن، منگنز ۷ معدن، ۶ معدن طلا، ۴ معدن سرب و ۲ معدن روی از مهم‌ترین معادن فلزی استان هستند. جرجانی افزود: از ۷۰ معدن فلزی شناسایی شده در خراسان جنوبی ۵۳ معدن فعال هستند.

پرواز دوباره مرغ به قله گرانی

بازار- در روزهایی که کرونا امان همه از فقیر تا غنی را بریده است، گرانی‌های پیاپی با حساب و کتاب و دخل و خرج مردم جور در نمی‌آید. گرانی اقلام فهرست بلند بالایی از پوشک بچه گرفته تا کره و لبنیات، سیمان، مسکن و خودرو و…دارد. در همین چند هفته اخیر بود که تخم مرغ در شانه گرانی قرار گرفت تا از قافله عقب نماند. هنوز درد گرانی تخم مرغ التیام بخشیده نشد که خبر شوک بر انگیز گرانی مرغ هم افزوده شد. گویا مرغ شوکی دیگر از اقلام است که در گذشته هم پای ثابت گرانی‌ها بوده اما از امروز گوی سبقت را از دیگر اقلام سبد غذایی خانوارها ربوده است و البته رقابت تنگاتنگی با لبنیات دارد. مرغ همواره در نبود گوشت قرمز گوشه‌ای از سفره این‌روزهای خانوارهای قشر متوسط را پر کرده است اما اکنون در بازار گرانی به سر می‌برد و به نظر می‌رسد این ماده غذایی نیز از سفره مردم پر خواهد کشید. اگر سری به مرغ فروشی‌ها و فروشگاه‌های عرضه این محصول در سطح شهر بیرجند بزنیم به راحتی متوجه تغییر قیمت مرغ از امروز نسبت به دیروز و هفته گذشته خواهیم بود.

پرواز مرغ از سر سفره خانواده‌های طبقه متوسط و فقیر

یکی از شهروندان بیرجندی در خصوص دلایل گرانی مرغ گفت: امروز بدون اطلاع از همه جا، وقتی برای خرید گوشت مرغ مراجعه کردم با افزایش قیمت ۵ هزار تومانی مرغ مواجه شدم. اکبری با بیان اینکه هر لحظه قیمتی از سوی رسانه ملی اعلام می‌شود بلافاصله مغازه داران در بیرجند قیمت را اعمال می‌کنند، افزود: حلقه مفقوده در بازار نظارت‌ها است نظارت‌هایی که اگر بودند حال و روز بازار سامان یافته تر بود.دیگر شهروند بیرجندی هم که برای خرید مرغ به یکی از مراکز عرضه مراجعه کرده با شنیدن افزایش قیمت مرغ، از خرید این محصول منصرف شد و به خبرنگار بازار گفت: وقتی از فروشنده فاکتور قیمت امروز را خواستم از دادن فاکتور امتناع کرد. صادقی ادامه داد: گویا چون افزایش قیمت کشوری اعلام شده در خراسان جنوبی هم فروشندگان افزایش را اعمال کرده‌اند.وی تصریح کرد: خراسان جنوبی قطب تولید مرغ است اما هیچ فرقی با دیگر نقاط کشور ندارد. شهروند بیرجندی دیگری با ابراز گلایه از افزایش قیمت مرغ گفت: خرید یک مرغ برایم ۷۵ هزار تومان تمام شده است. اکبری با بیان اینکه مردم عادت به این گرانی کرده و هر روز سفره ما کارگرها کوچک و کوچک‌تر می‌شود اما انگار برای مسئولان مهم هم نیست، ادامه داد: جالب است به چند مغازه پروتئینی مراجعه کردم همه مرغ‌های با وزن بالا را دارند. وی گفت: برای مرغدار به صرفه تر است که مرغ با وزن بالا را در بازار عرضه کند تا اگر تقاضا هم کم است از این راه جبران شود. قیمت مرغ در کشور ۳۱ هزار تومان اعلام شد اما تا این لحظه هیچ نامه و مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت مرغ هنوز اعلام نشده است.

قیمت در خراسان جنوبی پایین‌تر از نرخ کشوری

به سراغ یکی از مراکز عرضه گوشت مرغ هم که رفتم او هم از افزایش قیمت مرغ از روز گذشته خبر داد و گفت: طبق مصوبات کشوری قیمت مرغ در کشور گویا ۳۱ هزار تومان اعلام شده است اما در خراسان جنوبی با قیمت ۲۹ هزار تومان عرضه می‌شود. مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تأیید افزایش کشوری قیمت مرغ گفت: قیمت مرغ در کشور ۳۱ هزار تومان اعلام شد اما تا این لحظه (لحظه ارسال گزارش) هیچ نامه و مصوبه‌ای مبنی بر افزایش قیمت مرغ هنوز اعلام نشده است. احمد بیکس ادامه داد: همیشه وقتی قیمت محصولی به صورت کشوری اعلام می‌شود قیمت در خراسان جنوبی بین دوهزار تومان پایین‌تر است.وی گفت: در بحث مرغ چند نهاد اجرایی دخیل هستند که جهاد کشاورزی یکی از آن نهادها است و به ما هنوز مصوبه‌ای برای افزایش قیمت ابلاغ نشده است اما گویا مراکز عرضه با شنیدن افزایش قیمت کشوری خود نسبت به افزایش مرغ اقدام کردند. مرغ به عنوان یکی از محصولات پروتیئنی پر مصرف خانواده ها این روزها به دلایل متعدد با افزایش قیمت روبرو بوده است اما در آن سوی داستان مردم گلایه مند از گرانی و عدم نظارت بر بازار هستند و به نظر می رسد این گرانی ها معیشت مردم را به خصوص در استان هایی که درآمد خانوارها از متوسط کشور پایین تر است، با مشکل رو برو کند.

شناسایی ۱۵۳ بیمار جدید کرونا در خراسان جنوبی

کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۵۳ هم استانی دیگر را مبتلا کرد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: بیشترین مبتلایان ۲۴ ساعت گذشته مربوط به شهرستان‌های بیرجند، قاین و نهبندان بوده است. شریف زاده افزود: در این مدت همچنین تعداد فوتی‌های کرونا در خراسان جنوبی با ثبت یک مورد جدید، به هزار و ۱۸۷ نفر رسید.

افزایش نگرانی از وقوع پیک ششم کرونا در استان

ایرنا- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های این استان هفته گذشته نسبت به شهریور امسال چهار تا ۶ درصد افزایش داشته است. شریف زاده افزود: شناسایی موارد جدید ابتلا به کرونا (۲۴ ساعت) از طریق تست‌های مولکولی و سریع نیز در هفته پایانی مهر نسبت به دهه دوم شهریور ماه، ۳۷ درصد افزایش یافته که بیانگر عادی‌انگاری است. وی از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این استان خبر داد و افزود: با توجه به افزایش موارد ابتلا در هفته اخیر، پیش‌بینی می‌شود در دو هفته آینده موارد بستری در بیمارستان‌ها هم افزایش یابد و این تجربه را در پیک‌های قبلی نیز داشتیم. شریف‌زاده درباره روند واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: تاکنون ۷۶۱ هزار و ۲۹۶ دوز واکسن در استان تزریق شده که از این تعداد ۴۸۴ هزار و ۸۸۳ نفر نوبت اول با پوشش ۷۳.۵ درصدی جامعه هدف و ۲۷۶ هزار و ۱۳۴ نفر با پوشش ۴۱.۵ درصدی، نوبت دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. وی گفت: ۲۷۹ نفر نیز تاکنون واکسن نوبت سوم کرونا را در استان خراسان جنوبی دریافت کردند.

کاهش شهرستان‌های نارنجی استان

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی با اشاره به اعلام رنگ‌بندی جدید شهرستان‌ها افزود: براساس این رنگ‌بندی از امروز اول آبان شهرستان قاینات از نارنجی به زرد تغییر رنگ داد و در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، طبس و نهبندان در وضعیت نارنجی (پرخطر) هستند. وی گفت: خوسف تنها شهرستان در وضعیت آبی (کم‌خطر) استان است و هفت شهرستان‌ هم در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی اضافه کرد: طبق آخرین دستورالعمل ارسالی، مدارس شهری جز کلاس‌های فنی و حرفه‌ای هنرستان‌ها و دروس آزمایشگاهی مجوز فعالیت حضوری را ندارند و تا ابلاغ دستورالعمل جدید مدارس باید طبق مصوبات ستاد ملی کرونا آموزش را به‌صورت مجازی دنبال کنند.

اعطای گواهینامه‌های هنری؛ نشان دهنده قوام هنر در استان

استاندار در مراسم اعطای گواهینامه درجه یک هنری به دو تن از هنرمندان عرصه موسیقی نواحی استان اظهار کرد: دریافت گواهینامه‌های دکترا توسط هنرمندان استان مایه افتخار است و باید به تناسب ظرفیت های موجود، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم تا از این توفیقات به درستی استفاده کنیم. ملانوری افزود: اعطای گواهینامه‌های هنری به فرهیختگان، نشان دهنده قوام و ارزشمندی هنر در استان است. گفتنی است؛ مراسم اهداء گواهینامه درجه یک هنری (دکترای تخصصی موسیقی) به استاد ابراهیم و محمد سلم آبادی با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و هنرمندان استان در محل مکتب خانه موسیقی نواحی برگزار شد. در این مراسم به آقایان ابراهیم و محمد سلم آبادی، مدرک دکترای تخصصی هنری اهدا شد.

«برکت» لبخند را به زندگی ۵۸ زوج نشاند

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) خراسان‌جنوبی با اشاره به اجرای طرح «برکت خانواده»، گفت: حمایت‌های بنیاد برکت، تاکنون طعم شیرین فرزند دار شدن را به ۵۸ زوج نابارور روستایی استان چشانده است. موسوی افزود: طرح برکت خانواده، با هدف شناسایی، ساماندهی و ارائه خدمات کامل مالی و حمایتی در امور تشخیصی و درمانی زوج‌های نابارور مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته کشور از فروردین‌ماه ۱۳۹۴ در بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) آغاز شده است.

در انتظار ماندن ۱۴ شهر خراسان جنوبی برای تامین زمین

باز شدن سامانه طرح جهش تولید مسکن در ۱۴ شهر خراسان جنوبی منوط به تامین زمین است. علیزاده معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان در حال تامین زمین مورد نیاز برای ۱۴ شهر استان است و به محض تامین زمین سامانه برای نام نویسی متقاضیان باز خواهد شد. او افزود: هم اکنون در ۱۷ شهر خراسان جنوبی زمین مورد نیاز برای طرح مسکن تامین و نام نویسی از متقاضیان هم آغاز شده است.

صدور سند تک برگی برای ۱۹۱ هزار هکتار از اراضی ملی بیرجند

سند تک برگی برای ۱۹۱ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان بیرجند برای پیشگیری از زمین خواری و تصرف اراضی دولتی صادر شد. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیرجند گفت: این اسناد در خصوص اجرای طرح کاداستر و پیشگیری از بروز اختلافات و دعاوی بین مردم و دستگاه‌های دولتی صادر می‌شود. علیپور افزود: از ۳۲۲ هزار و ۳۱۰ هکتار اراضی منابع طبیعی شهرستان بیرجند که همگی دارای سند مالکیت است برای ۱۹۱ هزار هکتارِ این اراضی، ۱۵۰ برگ سند مالکیت تک برگی اخذ شده و با توجه به هدف گذاری تثبیت مالکیت اراضی ملی شهرستان، صدور سند تک برگی باقیمانده اراضی در حال پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت