اخبار استانی

بیمارستان جدید شهرستان بشرویه تا ۲ ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد

نماینده مردم شهرستان‌های بشرویه، طبس، سرایان و فردوس در مجلس شورای اسلامی گفت: بیمارستان جدید شهرستان بشرویه حداکثر باید تا ۲ ماه دیگر به بهره‌برداری برسد. حجت الاسلام مجید نصیرایی به دیدار اخیر خود با جان بابایی معاون وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: مسائل حوزه بهداشت و درمان بیمارستان جدید و بیمارستان شفای بشرویه در این دیدار مطرح شد، که ایشان دستورات مقتضی در خصوص تجهیز بیمارستان جدید و ارسال تجهیزات برای اورژانس بیمارستان شفا را صادر کردند.

اجبار مستاجران بیرجندی به حاشیه‌نشینی

در حالی گرانی قیمت اجاره مسکن در شهر بیرجند خیلی از مستاجران را حاشیه‌نشین کرده است که امسال در بیرجند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش ساخت و ساز را داشتیم.به گزارش تسنیم‌ ، شاید تا چند سال حرف از مسکن که می‌شد می‌توانستی با خودت دو دو تا چهار تا کنی و بگویی با قرض و وام می‌توانم صاحب سرپناهی برای خود شوم و با این امید و آرزو راهی مشاوران املاک می‌شدی اما این داستان دیگر چند سالی است که تکرار نمی‌شود.چرا که قیمت مسکن در استان خراسان جنوبی آن چنان بالا رفته است که شاید در ذهنت هم نمی‌گنجید که در شهر بیرجند قیمت آپارتمان در برخی نقاط از دو میلیارد تومان به بالا است.حال این شرایط و قیمت‌ها را تصور کنید چگونه زوج‌های جوان می‌توانند امیدوار باشند که می‌توانند سرپناهی برای خود خریداری کنند.آن گونه که یکی از شهروندان بیرجندی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: ۴ فرزند دارم و سال‌ها است که مستاجر هستم اما هر چه زمان سپری می‌شود نمی‌توانم خانه و سرپناهی برای خود و خانواده‌ام خریداری کنم.

قیمت‌ مسکن بسیار گران است

اصغری با بیان اینکه قیمت مسکن برای برخی از صاحب خانه‌ها ملاک همان قیمت‌ها در دیوار است و برخی از مردم با بررسی قیمت در دیوار ملک خود را قیمت و محاسبه می‌کنند افزود: این در شرایطی است که برخی قیمت‌ها در دیوار حباب و بسیار گران است.دیگر شهروند ببرجندی هم‌ با گلایه از اینکه قانون و حساب و کتابی وجود ندارد افزود: هر کس هر چه توانست ملک خود را قیمت می‌کند و قانون و نظارتی هم وجود ندارد آن گونه که در چند روز پیش برای قیمت یک مسکن روانه مشاور املاک شدم، صاحب‌خانه قیمتی که عنوان کرد رقمی بسیار زیاد بود وقتی علت را از او جویا شدم عنوان کرد که در هفته گذشته خانه همسایه ما با همین رقم قیمت‌گذاری شد حال گویا همان رقمی که توسط صاحب‌خانه عنوان شده است ملاکی برای دیگران است.وی ادامه داد: با این اوضاع قیمت‌ها افرادی که خانه ندارند شاید به سختی بتوانند صاحب خانه شوند و سرپناه برای آنها جزو آرزوهایشان می‌شود.با گشتی در شهر بیرجند وقتی خبرنگار ما پای درد و دل تعدادی از همشهریان نشست همه از گرانی مسکن و نبود قانون و نظارت در خراسان جنوبی گلایه داشتند.

رکود در بازار مسکن مرکز استان

رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند در گفت‌‌‌وگو با خبرنگار تسنیم بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون شاهد رکود در بازار مسکن مرکز استان هستیم و با وجود اینکه امسال آهن‌آلات و مصالح ساختمانی گران شده اما این افزایش تاثیری در افزایش قیمت مسکن نداشته است.علی اربابی با تاکید بر اینکه معاملات در بازار مسکن استان نسبت به سال گذشته تا ۴۰ درصد کاهش یافته که علت آن گرانی مسکن و کاهش قدرت خرید مردم است، گفت: البته برخی فروشندگان به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت املاک خود را افزایش داده‌اند از طرفی به خاطر تورم، قدرت خرید مردم پایین آمده و همچنان رکود بر بازار مسکن حاکم است.اربابی این را هم تاکید کرد که خرید و فروش زمین در خراسان جنوبی نیز دچار رکود شده و معمولا معاملاتی در این زمینه انجام نمی‌شود ضمن اینکه افت قیمت‌ها را هم داشتیم.وی گریزی بر اجاره بها زد و گفت: از ابتدای امسال اجاره‌بها در بیرجند بین ۲۵ تا ۳۰ درصد درصد افزایش یافته و اجاره بهای املاک تجاری گاهی تا ۴۰ درصد بیشتر شده است.وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی ودیعه مسکن به مستاجران گفت: دریافت این تسهیلات تا آذر ماه ادامه دارد و فرصت خوبی برای مستاجران است اما متاسفانه گرانی قیمت اجاره مسکن در شهر بیرجند خیلی از مستاجران را حاشیه‌نشین کرده است، البته در حاشیه‌ شهر آب، برق و گاز با تعرفه روستایی حساب می‌شود که این موضوع هم مورد استقبال برخی مستاجران قرار گرفته است.اربابی ادامه داد: امسال در شهر بیرجند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش ساخت و ساز را داشته‌ایم.رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند بیان کرد: علیرغم گرانی مصالح ساختمانی هر متر مربع بین چهار تا پنج میلیون تومان است که با قیمت زمین ۱۰ میلیون تومان می‌شود اما قیمت هر متر مربع آپارتمان بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که واقعا گران است.
روزی بدون فوتی کرونا در خراسان جنوبی

در شبانه روز گذشته موردی از فوت در استان براثر بیماری کرونا گزارش نشد. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در استان گفت: روز گذشته از ۲۳۱ ازمایش مولکولی ۵۴ مبتلا و از ۳۷۲ تست سریع نیز ۸۴ بیمار کرونایی شناسایی شدند. شریف زاده افزود: از این تعداد ۵۲ مورد از بیرجند، ۸ مورد از بشرویه، خوسف، درمیان و سرایان هرکدام یک مورد، ۴مورد از زیرکوه، سربیشه ۷ مورد، طبس ۱۳ مورد، فردوس ۱۹ مورد ، قائن ۱۵ مورد و ۱۷ مورد هم از نهبندان بودند.

بازگشایی مدارس استان تابع مصوبات ستاد ملی کرونا است

ایرنا- استاندار گفت: برای بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها تابع مصوبات ستاد ملی کرونا هستیم تا با توجه به شرایط استان بتوانیم تصمیماتی را اتخاذ کنیم. ملانوری روز چهارشنبه در نشست شورای آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی افزود: در رابطه با بازگشایی مدارس و آموزشگاه‌ها یا دانشگاه‌ها به‌صورت حضوری، ستاد ملی در حال تصمیم‌گیری است. وی بیان کرد: آنچه تا الان عنوان شده، این است که کلاس‌های مدارس روستایی و عشایری با نرم جمعیتی زیر ۱۵ نفر و کلاس‌های فنی و حرفه‌ای و کارگاهی مجاز به فعالیت هستند لذا فعالیت سایر واحدهای آموزشی دیگر اعم از دولتی یا غیرانتفاعی همچنان ممنوع است. وی افزود: با توجه به اظهارات وزیر بهداشت و بسیاری از کارشناسان دنیا احتمالا در آبان ماه درگیر پیک ششم خواهیم بود و توسعه واکسیناسیون، مراقبت‌های مردمی، فرهنگ‌سازی، آموزش‌های صورت گرفته و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باعث شده میزان ابتلا و مرگ و میر سیر نزولی را طی کند.ملانوری اظهار داشت: امیدواریم تداوم این شرایط، مدیریت بیماری را به همراه داشته باشد اگرچه در موقعیتی قرار داریم که هنوز این بیماری شایع است و همچنان باید در امور اداری و غیراداری، مراقبت‌های لازم را مدنظر داشته باشیم. وی همچنین به مصوبه ستاد توسعه خاوران مبنی بر حمایت از ایده‌های دانش‌آموزی اشاره کرد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی باید تلاش کند بخش نقدی اعتبارات پژوهش‌سراها را به هر میزان که امکان‌پذیر است تخصیص دهد تا همکاران ما در پژوهش‌سراها بتوانند اقدامات خود را انجام دهند.

مرکز استان از مرحله اول طرح جهش مسکن جا ماند

بازار- مرحله نخست ثبت نام از متقاضیان طرح جهش مسکن در حالی آغاز شد که از سهمیه بیش از دو هزار واحدی اعلام شده برای خراسان جنوبی اما مرکز استان که با بیشترین مشکل مسکن مواجه است سهمی دیده نشد و همین گلایه متقاضیان مرکز نشین را در پی داشت. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در مرحله اول طرح جهش مسکن برای بیرجند سهمیه‌ای در نظر گرفته نشده است، گفت: بعد از تأمین زمین سهمیه شهرستان در مرحله بعد اعلام می‌شود. داعی افزود: ثبت نام در شهرهایی انجام می‌شود که زمین مورد نیاز تأمین شده است و تأمین زمین در سایر شهرها نیز در دستور کار است. وی اظهار داشت: سهم استان خراسان جنوبی در مرحله نخست این طرح از ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور دوهزار و ۵۹۴ واحد است. وی با بیان اینکه این سهمیه برای ۱۷ شهر استان پیش بینی شده است، ادامه داد: شهرهای اسدیه، اسلامیه، بشرویه، حاجی آباد، خوسف، زهان، سرایان، سه قلعه، طبس، عشق آباد، فردوس، نهبندان، نیمبلوک، آرین شهر، ارسک، خضری دشت بیاض و قهستان است. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی عنوان کرد: برای سایر شهرستان‌ها از جمله بیرجند و قاین در مرحله بعد و پس از تأمین زمین سهمیه مشخص می‌شود.
شناسایی ۱۰۲ طرح با فرصت
سرمایه گذاری در استان

ایرنا- استاندار از تدوین ۱۰۲ طرح در کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان خبر داد و افزود: این طرح‌ها با اشتغال ۶ هزار و ۶۷۰ نفر و سرمایه‌گذاری داخلی ۳ هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان و سرمایه‌گذاری خارجی ۱۹۵ میلیون یورو تدوین شده که بیشترین آن با ۵۸ طرح مربوط به بخش صنعت و معدن است. ملانوری در نشست ستاد توسعه خاوران با بیان اینکه ۱۳۰ قطعه زمین در اراضی ملی شهرستان‌ها برای اجرای این طرح‌ها پیشنهاد شده است گفت: تاکنون ۳۴ طرح در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و پنج طرح در شرکت‌های سهامی زراعی استان همچنین ۲۶ طرح در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند جانمایی شده است. عالی ترین مقام دولت در استان افزود: باید نمایشگاهی برپا شود که بتواند فضای حوزه سرمایه‌گذاری و فرصت‌ها و مزیت‌های استان را به‌درستی ترسیم کند.

افزایش سهمیه ارزی مرزنشینان

رییس سازمان صمت با اشاره به افزایش سهمیه ارزی مرزنشینان در راستای رونق تجارت خارجی، گفت: ارزش کالاهای صادراتی در شش ماه ابتدای سال ۳۸۰ میلیون دلار بود که از این میزان سهم کالاهای صادراتی تولیدی داخل استان ۶۵ میلیون دلار بوده است. جرجانی افزود: در راستای توجه به تجارت خارجی در سال جاری افزایش سهمیه ارزی مرزنشینان به ازای هر نفر در خراسان جنوبی از ۱۰۰ دلار به ۴۰۰ دلار با هدف کمک به معیشت این قشر و رونق مبادلات مرزی و تجاری انجام شده است.

میدان دولتی میوه و تره بار نداریم

خبرنگاران جوان- دلپسند مدیر عامل سازمان میوه و تره بار شهرداری بیرجند در بازار روز غفاری گفت: طبق قانون ساماندهی مشاغل شهری، هر استان باید میدان میوه و تره بار دولتی در شهر داشته باشد.دلپسند افزود: تنها استانی که در سطح کشور از میدان میوه و تره بار دولتی و مرکزی محروم است خراسان جنوبی است و در بیرجند چنین چیزی وجود ندارد. دلپسند با اشاره به اینکه این عامل سبب ناهمخوانی قیمت‌ها در غرفه‌های متعدد است، بیان کرد: زمانی که رقابت برای فروش ایجاد شود، کمک بزرگی به کاهش قیمت‌ها صورت می‌گیرد که از این موضوع غافل هستیم.

بسیاری مسئولان در این ۴۰ سال تحت تاثیر بیگانه بودند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: انقلاب اسلامی به گفته امام راحل معجزه بود اما در این ۴۰ سال نسبت به این نعمت الهی ناسپاسی داشتیم در عین حال آنچه پیکره مردم ما است الحق با صبر، هوشیاری و تقوا پشتوانه بزرگی برای انقلاب بوده‌‎اند. حجت الاسلام عبادی در خطبه‌های نماز جمعه بیرجند در مصلای المهدی (عج) اظهار داشت: اما از نفوذ بیگانه، تصمیم‌سازی بیگانه و تصمیم‌گیری بیگانه مصونیت نداشتیم و حتی بسیاری مسوولان در این ۴۰ سال تحت تاثیر بیگانه بودند و آنچه که باید، عمل نکردند و چه مشکلاتی بر مردم تحمیل شد. وی افزود: دولت سیزدهم به دنبال حل مشکلات مردم است و همه افراد در هر شغل و کاری باید در این زمینه همکاری عملی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: کارگروه رصد و پایش علل جذب

بیشتر

بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت