اخبار استانی

توزیع بیش از ۵ هزار بسته مشق احسان

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان گفت: همزمان با بازگشایی مدارس در مهرماه، بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام در خراسان جنوبی تعداد ۵۲۰۰ بسته مشق احسان باهدف حمایت از دانش آموزان محروم مناطق کم برخوردار استان توزیع می‌ کند. موسوی افزود: ارزش هر بسته نوشت افزار ۱۸۰ هزار تومان است.

محدودیت تردد شبانه در خراسان جنوبی لغو نشده است

مهر- رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خراسان جنوبی گفت: محدودیت تردد شبانه در این استان لغو نشده و همچنان برقرار است. سرهنگ علیرضا عباسی اعلام کرد: بسیاری از مردم با انتشار اخباری تصور کردند محدودیت تردد شبانه در کل و بدون هیچ شرطی برداشته شده، در حالی که شرط لغو این محدودیت وجود مراکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته در شهرهاست.وی افزود: با توجه به اینکه خراسان جنوبی هنوز مرکز واکسیناسیون ۲۴ ساعته ندارد، محدودیت تردد شبانه همچنان در این استان برقرار است. برابر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، تردد از ساعت ۲۲ تا سه بامداد در معابر تمامی شهرهای کشور با هر وضعیت کرونایی اعم از قرمز، نارنجی، زرد و آبی ممنوع بوده است و ترددهای غیرمجاز شامل ۲۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از لغو محدویت‌های تردد شبانه خبر داد و گفت: رفع محدودیت‌های تردد شبانه به این معنا نیست که با ترددهای غیرضروری، احتیاط‌های مربوط به فراگیری کرونا را کنار بگذاریم. علیرضا رئیسی افزود: با توجه به اینکه مراکز واکسیناسیون افزایش یافته و مراکز شبانه‌روزی هم ایجاد شده است برداشتن و لغو منع تردد به این معنا نیست که دورهمی‌ها برگزار شود و خواهش ما از مردم این است که با برداشتن منع تردد در خیابان نچرخند و فقط برای تزریق واکسن کرونا از منزل خارج شوند.

برخورداری ۱۰ هزار خانوار روستایی خراسان جنوبی از اینترنت پرسرعت

ایرنا- مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری ۷۵ روستای استان در قالب ۱۰ هزار خانوار از اینترنت پرسرعت بهره‌مند شدند.مصطفی بهی اعلام کرد: در ادامه توسعه زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات در سطح روستاهای استان از ابتدای امسال ۴۰ سایت شامل احداث ۲۴ سایت جدید و ارتقای ۱۶ سایت همراه موجود، راه‌اندازی شده است.وی اظهار داشت: با اجرای این ۴۰ سایت، ۷۵ روستای استان با جمعیتی بالغ بر ۱۰ هزار خانوار به شبکه ملی اطلاعات متصل و از خدمات متنوع مبتنی براین شبکه و اینترنت همراه بهره‌مند شده‌اند.مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی عنوان کرد: این سایت‌ها به همت اپراتورهای ارتباطی شامل همراه اول، ایرانسل و های‌وب و با اعتبارات تخصیص داده شده از محل اعتبارات توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجرا شده است.وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای توسعه تلفن همراه در سطح روستاها تصریح کرد: همچنین از محل اعتبارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای امسال با اجرای ۱۰ سایت توسعه شبکه همراه توسط همراه اول و ایرانسل، ۳۵ روستای استان از پوشش تلفن همراه بهره‌مند شده‌اند.وی از راه‌اندازی ۱۰ سایت دیگر توسعه اینترنت همراه روستایی در یک ماه آینده خبر داد و گفت: با اجرای طرح‌های پیش رو، تا پایان امسال میزان روستاهای متصل به شبکه ملی اطلاعات در سطح خراسان جنوبی به بالای ۸۰ درصد می‌رسد.

قیمت سیمان در استان خراسان جنوبی نزولی شد

تسنیم- نائب رئیس اتحادیه مصالح ساختمانی بیرجند با تایید کاهش قیمت سیمان گفت: در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که هر پاکت سیمان قاین بین ۴۳ تا ۴۵ هزار تومان و سیمان باقران ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان رسیده بود. جلیل چاجی با بیان اینکه با کاهش قیمت سیمان امروز قیمت هر پاکت سیمان ۳۵ هزار تومان رسید، افزود: هرچند این قیمت مصرف کننده است یعنی اگر مصرف کننده بخواهد پاکت سیمان را از درب کارخانه تحویل بگیرد هر پاکت ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان است که هزینه کرایه بار، تخلیه و حمل به ۳۵ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسد. وی با تاکید براینکه طبق مصوبه قیمت کف همان ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان درب کارخانه است و بعید است از این ارزان‌تر شود ادامه داد: از روزی که سیمان قاینات وارد بورس شده است قیمت‌ها هفته ای مشخص می‌شود. چاجی این را هم تاکید کرد که قرار است هفته آینده سیمان باقران وارد بورس شود و وقتی سیمان وارد بورس می‌شود به عبارتی دست دلال کوتاه می‌شود و تولید کنندگان باید سهمیه ای برای عرضه در استان در نظر بگیرند. وی خاطرنشان کرد: اما بورسی شدن سیمان در کنار همه نکات مثبتی که دارد از نظر قیمتی برای مصرف کننده شاید به صرفه نباشد چرا که قیمت هر هفته تعیین می‌شود.

۳۰ هزار دوز واکسن سینوفارم وارد خراسان جنوبی شد

ایسنا رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با افزایش واردات واکسن کرونا به کشور، سهم خراسان جنوبی از محموله‌های جدید افزایش یافته و این بار ۳۰ هزار دز واکسن سینوفارم وارد استان شد.دهقانی عنوان کرد: با ورود این محموله جدید، تعداد دوز تحویلی واکسن کرونا به استان برای تزریق نوبت اول و دوم به ۴۸۶ هزار و ۴۲۲ دوز رسید. وی افزود: تاکنون ۲۳۸ هزار و ۴۱۴ نفر در استان دوز اول تزریق واکسن کرونا را زده‌اند و ۱۴۴ هزار و ۶۶۲ نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در استان به ۳۸۲ هزار و ۵۴۲ دوز رسیده است. وی خاطرنشان کرد: میزان واکسیناسیون کرونا در خراسان جنوبی در روز شنبه بیستم شهریورماه به ۹ هزار و ۶۶۲ نفر رسید که رکورد جدید و خوبی محسوب می‌شود. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اعلام آمادگی دانشگاه برای راه اندازی ۳ تا ۴ مرکز تجمیعی جدید واکسیناسیون در استان خبر داد و گفت: اگر سهم واکسن تحویلی به استان در محموله‌های جدید، افزایش قابل توجهی داشته باشد، مراکز تجمیعی جدید در چرخه تزریق واکسن فعال خواهند شد. دهقانی یادآور شد: سن پوشش واکسیناسیون در استان ۳ سال دیگر کاهش یافته است و از روز گذشته، سامانه salamat.gov.ir برای ثبت نام کلیه افراد ۳۲ سال به بالا(متولدین ۱۳۶۸ و قبل از آن ) باز شد. وی با بیان اینکه سن پوشش واکسیناسیون گروه‌های هدف در کلیه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی به مدت سه سال کاهش یافته است، ادامه داد: امکان ثبت نام واکسیناسیون کرونا برای متولدین ۱۳۵۸ و قبل از آن در استان های سراسر کشور فراهم شده است. دهقانی افزود: این سامانه در خراسان جنوبی برای کلیه افراد بالای ۳۲ سال( متولدین ۱۳۶۸ و قبل از آن) که ساکن استان هستند و پرونده بهداشت دارند، فعال است. وی با اظهار اینکه واکسیناسیون دانشجویان وطلاب سراسر کشور نیز آغاز شده است، خاطرنشان کرد: رانندگان تاکسی‌های اینترنتی (۳۰ سال به بالا)، بیماران نادر و معلولان اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی، استادان دانشگاه‌ها وحوزه‌های علمیه، معلمان، هنرمندان، خبرنگاران وکارکنان حمل‌ونقل عمومی می‌توانند از طریق همین سامانه ثبت‌نام کنند. دهقانی از هم استانی‌ها که در گروه جدید هدف واکسیناسیون قرار دارند، درخواست کرد قبل از مراجعه به مراکز واکسیناسیون و اخذ نوبت، در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام کنند.

افزایش ۸.۴ درصدی مصرف CNG در خراسان جنوبی

مصرف CNG در خراسان جنوبی در ۵ماه گذشته ۸.۴ درصد افزایش یافت. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت:۲۴ جایگاه عرضه گاز طبیعی در خراسان جنوبی فعال است و از ابتدای امسال تاکنون ۲۴ میلیون و ۴۷۰ هزار متر مکعب گاز CNG توزیع شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸،۴ درصد رشد داشته است.

بیم و امید والدین خراسان جنوبی در آستانه ماه مهر

شبستان- شهریورماه همواره یادآور جنب و جوش خانواده‌ها و دانش‌آموزان برای استقبال از ماه مهر و بازگشایی مدارس است اما این رسم دیرینه در ۱۹ماه گذشته تحت الشعاع ویروس کرونا گرفته است. افت تحصیلی و خانه نشینی طولانی مدت دانش آموزان از یک سو موجب شده تا مسئولان آموزشی، معلمان و برخی از خانواده‌های دانش‌آموزان خواستار بازگشایی مدارس باشند اما از منظر دیگر به دلیل وجود ویروس کرونا این تصمیم با اما و اگرهای بسیاری مواجه است. تجربه آموزش در بستر فضای مجازی و بهره گیری از سامانه شاد که از اواخر سال ۹۸ و با شیوع بیماری کووید ۱۹ آغاز شد و در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ هم ادامه پیدا کرد بنا بر نظر مسئولان آموزشی و کارشناسان نتوانست تمامی اهداف ترسیم شده برای کسب علم و دانش را برآورده کند و اکنون تلاش بر این است تا با واکسیناسیون عمومی، آموزش حضوری از سر گرفته شود. بیشتر والدین خراسان جنوبی نیز همانند دیگر والدین در سراسر کشور با اذعان به مناسب نبودن ادامه آموزش صرف مجازی به دانش آموزان و لزوم حضور در کلاس‌های درس از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش درخواست دارند روند واکسیناسیون کرونا را سرعت ببخشند و هر چه زودتر شرایط تزریق واکسن مناسب گروه سنی زیر ۱۸ سال را نیز فراهم کنند.

کارنامه ضعیف دانش‌آموزان با آموزش مجازی

نجفی، مادری که یک فرزند محصل در پایه پنجم ابتدایی دارد، می گوید: فرزندم که در مقاطع مختلف تحصیلی به حضور در کلاس درس و نظارت مستقیم معلمان عادت داشت در دو سال گذشته با تغییر فضای آموزش از مدرسه به دنیای مجازی، علاقه کمتری به درس نشان می‌دهد. او که در این مدت پا به پای معلم فرزندانش با توجه به حساسیت آموزش در پایه ابتدایی در کنار وظیفه مادری، مسئولیت نظارت بر انجام تکالیف فرزندش را برعهده داشته است، می افزاید: امروز به جرأت می‌توان گفت که دانش‌آموزان در همه درس‌ها ضعیف هستند و این امر در درازمدت نه فقط برای خانواده که برای مدرسه نیز مشکل‌ساز می‌شود.

رضایت اولیاء به بازگشایی مدارس

پسرم کلاس اول بود که بیماری کرونا در کشور شیوع پیدا کرد. فقط چندماه در کلاس درس حاضر شد و بعدش گفتند، آموزش‌ها غیرحضوری است. حالا امسال محمدجواد کلاس سوم است و همچنان آموزش‌ها غیرحضوری. نگران وضعیت تحصیلش هستم. هنوز نمی‌تواند به‌خوبی بخواند. برای نوشتن هم خیلی تلاش کردم تا بتواند خوانا بنویسد. هم خودش هم ما خسته و کلافه شدیم. این صحبت‌های مادر محمدجواد دانش‌آموز پایه سوم ابتدایی است که از وضعیت تحصیلی پسرش دل خوشی ندارد و می‌خواهد برای سال تحصیلی جدید، فرزندش حداقل دو تا سه روز در هفته به مدرسه برود. در دو سال گذشته، آموزش مجازی برای والدینی که کلاس اول و دومی داشتند به داستان غم‌انگیز و پر دردسری تبدیل شده است.علاوه بر اولیاء دانش آموزان، برخی معلمان نیز بر لزوم بازگشایی مدارس تأکید دارند و آموزش غیرحضوری را آفتی برای آموزش و پرورش می‌دانند. «ناهید- م» یکی از دبیران مدارس می گوید: کار کردن با برنامه‌های آموزشی غیرحضوری، غیر از دانش‌آموزان و خانواده‌ها، معلمان را نیز فرسوده کرده و کار آنان را چندین برابر کرده است. وی معتقد است کار معلم در مدارس از نظم خاصی برخوردار بود، ارائه درس، تکلیف منزل و پرسش‌های کلاسی بر اساس برنامه هفتگی به صورت مرتب انجام می شد و ارتباط بین معلم و دانش‌آموزان فضا را برای ارائه مطالب فراهم می‌کرد ولی حضور در کلاس‌های بی‌روح برخط، خروجی مناسبی ندارد.

ارجحیت حفظ سلامت دانش آموزان بر آموزش حضوری

پروازی یکی از والدینی که دو فرزند محصل در پایه ابتدایی دارد، به تازگی خودش و همسرش واکسن کرونا را تزریق کردند، اما از مسئولان خواست تا قبل از آغاز سال تحصیلی و احتمال برگزاری حضوری کلاس‌های درس، دانش آموزان را علیه بیماری کرونا واکسینه کنند تا بخش بزرگی از نگرانی والدین از احتمال ابتلای آنان به این بیماری در محیط مدارس کاهش یابد. یکی دیگر از والدین بیرجندی هم می گوید: تا زمانی که واکسیناسیون افراد زیر ۱۸ سال اجرا نشود، تمایلی به شرکت حضوری فرزند ۹ ساله خود در کلاس درس ندارم زیرا بر اساس اعلام کارشناسان و مشاهده اطرافیان ویروس کرونا دلتا به راحتی در هر فضایی منتقل می‌شود و خیلی از کودکان درگیر این بیماری شدند.

بازگشایی مدارس به صورت تدریجی خواهد بود

اما در کش و قوس ماجرای حضوری و مجازی آغاز سال تحصیلی، علیرضا کاظمی سرپرست وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش سراسر کشور که با موضوع «پروژه مهر و بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید»، در اردوگاه فرهنگی – تربیتی شهید باهنر برگزارشد، اظهار کرد: مهر امسال و آغاز سال تحصیلی به صورت مجازی خواهد بود و تلاش داریم بازگشایی مدارس خیلی آرام، بی دغدغه و با شکوه انجام شود. البته علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز شعار اصلی بازگشایی مدارس را «تدریجی بودن آموزش های حضوری و اقتضایی بودن آن» اعلام کرد. به گفته وی در مدارس کم جمعیت که کلاس‌های زیر ۱۵نفر است بازگشایی حضوری به صورت حتمی انجام خواهد شد ولی در مدارسی که تعداد دانش آموزان بالاتر از ۴۵۰نفر است باید با برنامه‌ریزی دقیق، دانش آموزان در کلاس های درس حضور داشته باشند تا بتوانیم با رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، با مراقبت از سلامتی دانش آموزان، شاهد حضور آنها در مدارس باشیم.

آموزش حضوری یا مجازی مدارس تابع رفتار کرونا

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی هم در رابطه با آغاز سال تحصیلی و چگونگی بازگشایی مدارس می گوید: کم و کیف آموزش دانش‌آموزان به‌صورت مجازی یا حضوری در گرو دستور ستاد ملی کرونا است اما پیش‌بینی ها لازم برای بازگشایی مدارس در استان انجام شده است. یکه‌خانی با تأکید بر اینکه سیاست بر آموزش های حضوری با تاکید بر انجام زیرساخت های بهداشتی و امکان فاصله گذاری است، می افزاید: در همین راستا مدرسه های روستایی و عشایری کم‌جمعیت و هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش(دروس عملی) با رعایت پروتکل های بهداشتی مجاز به آموزش حضوری هستند. وی با اشاره به اینکه آموزش دیگر مدرسه ها نیز به صورت تدریجی به سمت حضوری یا ترکیبی از حضوری و مجازی خواهد بود، می گوید: تاکنون بیش از ۹۵ درصد فرهنگیان استان خراسان جنوبی واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و امیدواریم شرایط برای واکسیناسیون دانش آموزان نیز سریعتر فراهم شود. معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اعلام تخصیص سه میلیارد تومان سرانه بهداشتی به مدارس استان، بیان می کند: همچنین ۲۰۰ هزار ماسک و دستکش و ۲۰ هزار لیتر صابون مایع و ۲۱ هزار لیتر مواد ضدعفونی کننده برای تحویل به مدارس تهیه شده است. وی می گوید: در استان دو هزار و ۶۵۷ مدرسه وجود دارد که در مدارس پرجمعیت پیش‌بینی مربی مراقب بهداشت و رابط سلامت انجام شده است.

شناسایی ۲۱۲ بیمارجدید مبتلا به کرونا در استان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۹۵ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۶۶ بیمار جدید شناسایی شدند، همچنین از ۶۶۸ تست سریع کرونا ۱۴۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد. مهدی زاده افزود : ۳ مورد فوت جدید در شبانه روز گذشته در خراسان جنوبی ثبت شد و فوتی‌های ناشی از این بیماری به هزار و ۱۰۵ نفر رسید.

امضای دو تفاهم نامه ماحصل شانزدهمین جلسه ستاد توسعه خاوران

صداوسیما- تفاهم نامه راه اندازی دو کارخانه در خراسان جنوبی با پیش بینی اشتغال هزار و ۶۸ فرصت شغلی در ستاد توسعه خاوران به امضاء رسید. ایجاد و راه اندازی کارخانه شیر خشک در شهرستان سربیشه با اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۳۰ و غیرمستقیم هزار نفر توسط بخش خصوصی با استانداری به امضا رسید. شرکت بیدمشک، به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی با تکمیل این طرح تمام چرخه تولید را خواهد داشت. ایجاد و راه اندازی کارخانه فرآوری انواع بذر دومین طرح مورد تفاهم در این ستاد بود که در مدت ۱۸ ماه با اعتبار ۸۷ میلیارد تومان برای ۳۸ نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد. استاندار در این جلسه با بیان اینکه به دنبال توسعه هر چه بیشتر استان هستیم گفت: برای مشکلات موجود سرمایه گذاران موانع را حل می کنیم. ملانوری با اشاره به سند آمایش استان؛ عنوان کرد: سند آمایش استان تا افق ۱۴۱۵ تهیه شده که با توجه به اعلام دولت افق ۱۴۲۴ باید مدنظر قرار بگیرد. وی با بیان اینکه تمام دستگاه‌های اجرایی استان و فرمانداری‌ها باید سند را مطالعه و نظرات اصلاحی و پیشنهادات خود را اعلام کنند، گفت: در قالب ستاد‌های بعدی سند معتبری برای توسعه استان و اقدامات اجرایی استان تا افق ۱۴۲۴ تدوین می‌شود. استاندار از ورود دستگاه‌های حمایتی و خدماتی از جمله ستاد اجرایی فرمان امام برای سرمایه گذاری در استان خبر داد و افزود: ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، در قالب حمایت از طرح‌های اشتغال زا، از طرح‌های کوچک تا سقف ۵۰ میلیون تومان به صورت قرض الحسنه و طرح‌های متوسط و بزرگ‌تر تا ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار می دهد. وی با بیان اینکه طرح‌هایی که دارای توجیه اقتصادی هستند و بتوانند به نتیجه واقعی برسند از تخفیف ۴ درصد در سود تسهیلات بهره مند می‌شوند، افزود: یک سری طرح‌هایی توسط این مجموعه پیشنهاد شده است که با کارشناسی بیشتر در صورت تایید در جلسات بعد مطرح می‌شود. استاندار خراسان جنوبی گفت: از ابتدای شکل‌گیری ستاد توسعه خاوران تا امروز ۱۹ تفاهم‌نامه با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به میزان چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است. ملانوری در ارتباط با بازار طیور اظهار داشت: با توجه به حجم بالای مرغ و تخم مرغ در استان اگر بخشی از این صنعت را به سمت بسته‌بندی محصول ببریم، ارزش افزوده ایجاد می‌شود در این نشست همچنین سرمایه‌گذار طرح ایجاد کارخانه شیرخشک در سربیشه ضمن گلایه از مشکل کمبود برق در منطقه، هزینه تقویت برق‌رسانی مسیر به طول هشت کیلومتر را چهار میلیارد تومان اعلام کرد که با دستور استاندار مقرر شد یک سوم اعتبار توسط استانداری، یک سوم فرمانداری سربیشه و یک سوم توسط سرمایه‌گذار تامین و شبکه برق منطقه تقویت شود.

۵۰ درصد سند آمایش خراسان جنوبی با سند ملی تطبیق داده شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: تاکنون ۵۰ درصد سند آمایش سرزمینی استان با سند ملی تطبیق داده شده است اما باید از وزارتخانه‌ها تاییدیه لازم را برای تطبیق سند داشته باشیم. مجید پورعیسی افزود: تا پایان سال جاری سند آمایش سرزمینی استان با سند ملی آمایش تطبیق و تعارضات احتمالی رفع می‌شود. وی اظهار داشت: در سطح کشور سند آمایش ملی تصویب شده و دستور کار ما در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بازنگری سند استان متعاقب با اسناد ملی است. وی بیان کرد: یک مشکلی که اسناد استانی دارند اینکه وقتی سند استان را نوشتیم هنوز سند ملی آماده نبود اکنون بنا شده علاوه بر سند استانی که باید با سند ملی مطابقت پیدا کند اسناد منطقه‌ای نیز تدوین شود. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: بر اساس برنامه‌ها و دستورالعمل‌های سازمان مدیریت، خراسان جنوبی با استان‌های خراسان رضوی و شمالی باید هماهنگ شوند تا در این منطقه سند آمایش سرزمین استان خراسان جنوبی را مجدد بازنگری کرده و برای تایید ارسال کنیم. پورعیسی عنوان کرد: سند آمایش سرزمین خراسان جنوبی تا افق ۱۴۱۵ تدوین شده در حالیکه در سند ملی افق ۱۴۲۴ دیده شده و باید سند آمایش استان را با ملی تطبیق و بروزرسانی کنیم.

بازدید سرزده استاندار خراسان جنوبی از پروژه‌های عمرانی

استاندار خراسان جنوبی روز دوشنبه به صورت سرزده از پروژه‌های در دست ساخت مسکن در بیرجند بازدید کرد و پیشرفت فیزیکی و موانع اجرای این پروژه‌ها را مورد بررسی قرار داد.ملانوری به همراه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری روز دوشنبه به صورت سرزده و بدون هماهنگی قبلی از پروژه‌های تعاونی مسکن پادگان ۰۴ و تعاونی مسکن ایثارگران بیرجند بازدید کردند. تعاونی مسکن پادگان ۰۴ بیرجند واقع در بلوار شهید ناصری بیرجند که در سال ۱۳۶۲ تأسیس شده، طی سه سال متوالی، عنوان تعاونی برتر ملی را کسب کرده است. در ادامه استاندار خراسان جنوبی از پروژه در دست ساخت تعاونی مسکن ایثارگران بیرجند با هدف رصد وضعیت موجود، اطلاع از میزان پیشرفت فیزیکی و ارائه راهکارهای لازم در راستای رفع موانع اجرای این پروژه، بازدید کرد. این پروژه شامل ۵۸ واحد مسکونی آماده تحویل در بلوار بقیه ا… بیرجند است. بازدید سرزده ملانوری از شرکت تعاونی بانوان هنرآفرین ثمین بیرجند از دیگر برنامه‌های روز گذشته استاندار خراسان جنوبی بود. این بازدید با هدف آشنایی با نحوه فعالیت این تعاونی و میزان اشتغال ایجاد شده انجام شد، زمینه فعالیت این شرکت تعاونی که در سال ۱۳۹۵ تاسیس شده، تولید محصولات خانگی و صنایع دستی است.

مدیریت پسماند در خراسان جنوبی اصولی نیست

ایسنا- رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: مدیریت پسماند در شهرداری‌ها رعایت نمی‌شود و این موضوع قانون دارد که باید شهرداران نسبت به تحقق آن اقدام کنند. حمیدی در دومین نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: اگر شهرداری به دنبال درآمدهای دایمی است، زباله‌ها می‌تواند به عنوان طلای کثیف منبع درآمد باشد و برای ساماندهی آن باید از تجربیات کلانشهرها استفاده شود. وی با بیان اینکه این شیوه جمع‌آوری زباله‌ها منسوخ شده و همه کلانشهرها به دنبال تفکیک زباله هستند که تحقق آن نیازمند فرهنگ‌سازی است، اظهار کرد: اگر شهرداری خودش متولی جمع‌آوری و بازیافت باشد، مشکلات زباله‌گردی نیز از بین می‌رود. وی تصریح کرد: باید برای معضل زباله‌گردی در مرکز استان راهکاری پیدا شود تا هم درآمدزایی بیشتری داشته باشد و هم معضلات اجتماعی را از بین ببرد. حمیدی افزود: صنوف آلاینده یکی از مهمترین مشکلات شهر بیرجند است که باید در اولویت نسبت به تعیین تکلیف آن اقدام شود. وی خاطرنشان کرد: طبق قولی که مسئولان به مردم داده بودند، قرار شد در ۶ ماه اول سال مشکل صنوف َآلاینده رفع شود اما ظاهرا هنوز مشکلات مربوط به این صنوف و انتقال آنها به پایان نرسیده است. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: در ارتباط با پیشگیری از وقوع جرم که اساس همه این مسائل است و سیمای شهرها را مورد لطمه قرار داده برای درمان چاره‌ای جز پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نداریم. وی گفت: ما امروز با معلول مبارزه می‌کنیم در حالی که باید علت‌یابی کرد، پیشگیری از وقوع جرم مهم است و همه باید کمک کنیم تا در زمینه شناسایی، بررسی و پیشگیری از جرم اقدام شود. وی با بیان اینکه مردم استان از وقوع سرقت گلایه دارند افزود: خوشبختانه در استان سرقت کلان نداریم اما همین سرقت‌های خرد باید مورد توجه قرار گیرد. رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: سرقت به صورت ممتد اتفاق می‌افتد چون سارق نیازمند است و باید ریشه را برطرف کنیم و امیدواریم با دولت مردمی، اشتغال، مسکن و فقر سامان داده شود و آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد. وی با بیان اینکه امروز جرایم و آسیب‌های اجتماعی دامنگیر جامعه شده است افزود: باید نگاه ویژه به آسیب‎‌های اجتماعی داشته باشیم زیرا هرچه هزینه کنیم در این زمینه نوعی سرمایه‌گذاری خواهد بود.

شناسایی ۶۰۸ زباله گرد در استان

عباسعلی بهاری، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز در این نشست گفت: تکدی‌گری و زباله‌گردی به یکی از مهمترین آسیب‌ها در خراسان جنوبی تبدیل شده است و باید توجه بیشتری به این موضوع داشت. وی افزود: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته تکدی‌گری و زباله‌گردی در شهرستان‌ها کمتر است اما در مرکز استان کودکان کار و خیابانی هم به آن افزوده شده است. وی گفت: زباله‌گردی در استان با توجه به مشکلات بهداشتی برای زباله‌گردان بسیار نگران‌کننده است که باید به صورت ویژه به آن پرداخته شود. مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی از شناسایی ۶۰۸ زباله‌گرد در این استان خبر داد و افزود: ۲۶۳ مورد فقط در مرکز استان هستند که اگر چاره‌اندیشی نشود، دچار مشکل خواهیم شد. وی تصریح کرد: زباله‌گردی به دلیل نبود مدیریت پسماند اتفاق می‌افتد که باید مدیریت پسماند جدی دنبال شود تا نگاه کاسب کارانه به این آسیب از بین برود.

۹۰۰ هکتار زمین خالی در بیرجند وجود دارد

سرپرست شهرداری بیرجند هم در این جلسه با اشاره به مساحت ۳هزار و ۶۰۰ هکتاری بیرجند گفت:۹۰۰ هکتار زمین خالی متعلق به اوقاف و بنیاد مستضعفان داریم اما با این وجود درخواست افزایش محدوده شهر مطرح می شود. عدل با اشاره به اینکه باید در زمینه ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری تدبیری بیندیشیم، اظهار کرد: طرح جامع تفصیلی شهر بیرجند سال‌ها است که بازنگری نشده و همان زمان نیز به شرایط و اقلیم شهر بیرجند در تدوین طرح توجهی نشده است. وی با بیان اینکه مالیات بر زمین‌های خالی می‌تواند به عنوان یکی از درآمدهای پایدار شهرداری‌ها مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: با وجود این همه زمین خالی باز دارند بیش از ۴۰۰ هکتار به محدوده شهر اضافه می‌کنند که باعث تعجب است.

علم‌آموزی هدفمند و اولویت‌بندی شود

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: تعلیم و تعلم در محیط‌های علمی و آموزشی باید هدفمند باشد و اولویت‌بندی شود. حجت الاسلام عبادی روز دوشنبه در آیین افتتاحیه سال تحصیلی جدید حوزه علمیه خراسان جنوبی افزود: به لحاظ خلقت، شرط اولیه این است که انسان هر کاری را با علم انجام دهد و حیوانات دیگر چنین نیاز و تعلیم و تعلم لازم ندارند و نوع هدایت آنها غریزی است، قبل از آنها نباتات و جمادات طبیعی است و تعلیم و تعلم نیاز نیست.وی علم را برای انسان مسئله‌ای اجتناب‌ناپذیر دانست و گفت: این مسئله که به عنوان فریضه مطرح است پیش از آن که امر تشریعی باشد، امر تکوینی و ارشادی است پس اهم همه امور همین است که شما دست اندرکارید و به نوع بشر، علم را تعلیم می‌دهید.

تعطیلی مراکز غیرمجاز خرید و فروش ضایعات

مراکزی که بدون اخذ مجوز‌های رسمی اقدام به خرید ضایعات ساختمانی و کالاهای دسته دوم کنند تعطیل و به تعزیرات حکومتی و دادستانی خراسان جنوبی معرفی می شوند. معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت صمت استان گفت: با توجه به اینکه برخی افراد و مراکز به صورت غیر‌مجاز اقدام به خرید و فروش ضایعات می‌کنند و همچنین برخی مراکز مجاز اقدام به خرید اجناس دسته دوم بی نام و نشان می کنند در صورت مشاهده با متخلفین برخورد و به دادستانی تعزیرات حکومتی معرفی می شوند. جویبان افزود: کلیه مراکز دارای مجوز از جمله مراکز خرید، بازیافت و سمساری‌ها ملزم به تهیه دفتر ثبت مشخصات کامل هویتی فروشندگان کالا و آدرس و شماره تلفن محل سکونت آنان و لیست دقیق اجناس ارائه شده و اخذ امضا از آنان هستند.

اهدای زندگی با اهدای اعضای جوان دیهوکی

اهدای اعضای جوان دیهوکی به چند بیمار نیازمند پیوند جانی دوباره بخشید. اعضای جوان ۳۲ ساله اهل روستای اسماعیل آباد دیهوک که به علت تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، به چند بیمار نیازمند اهدا شد.کبد، پانکراس و کلیه‌های این بیمار که در بیمارستان شهید دکتر رهنمون بستری بود، با رضایت خانواده‌اش در بیمارستان ابوعلی سینای شیراز نجات‌بخش جان بیماران نیازمند به پیوند شد.

معرفی حقوق شهروندی سبب کاهش جرم در جامعه می‌شود

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: معرفی حقوق شهروندی و مطالبات مردم از دستگاه‌های مسئول می‌تواند نقش مهمی در کاهش جرم و آسیب‌های اجتماعی داشته باشد. وحدانی‌نیا افزود: اصل ۱۵۶ قانون اساسی تاکید بر پیشگیری از وقوع جرم دارد و مقام معظم رهبری همواره بر این موضوع تاکید داشته‌اند که موضوع فراقوه‌ای است. وی اظهار داشت: شناسایی علل و زمینه‌های جرم، برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت راهکارهایی است که دنبال می‌کنیم اما با توجه به سند تحول قضایی می‌طلبد که با شوراهای اسلامی برای تامین عدالت ارتباط برقرار کنیم.

آموزش مجازی، اولویت مدارس طلاب

مدیر حوزه علمیه خراسان جنوبی از آعاز سال تحصیلی مجازی برای طلاب و اساتید استان خبر داد. خسروی گفت: در سال تحصیلی پیش رو بحث واکیسناسیون طلاب و اساتید در حال اجرا است و تا زمانی که بحث واکسیناسیون کامل نشود تحصیل به صورت مجازی خواهد بود. وی افزود: نظر به بحرانی بودن شرایط کنونی با شیوع ویروس کرونا و ضرورت دایر بودن فعالیت‌های آموزشی، تربیتی و پژوهشی، دستورالعمل آموزشی ویژه ایام کرونا برای طلاب و اساتید به شکل آموزش مجازی است.

دستور ویژه دادستان برای تعیین تکلیف کالا‌های قاچاق رسوبی

دادستان خراسان جنوبی برای تعیین تکلیف کالا‌های قاچاق رسوبی استان دستور ویژه صادر کرد. نسائی زهان در بازدید از انبار‌های اموال تملیکی در راستای حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حق بیت المال برای تعیین تکلیف کالا‌های قاچاق قضائی، ضبطی، رسوبی و سنواتی دستور ویژه صادر کرد. وی گفت: در همین راستا پرونده‌های قبل از ۱۴۰۰ تعیین تکلیف شد. مدیر اموال تملیکی استان نیز از تعیین تکلیف ۱۹۹ ردیف کالا‌های رسوبی و سنواتی مربوط به پرونده‌های قبل سال ۱۴۰۰ خبر داد و گفت: در راستای حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال و ممانعت از رسوب شدن اموال انبار اموال تملیکی، حسب دستور قضائی تکلیف آن‌ها مشخص شد.

افتتاح مرکز مشاوره اسلامی سماح در بیرجند

مرکز مشاوره اسلامی سماح در بیرجند افتتاح شد. مدیر مرکز مشاوره اسلامی سماح در بیرجند گفت: این مرکز مشاوره مربوط به حوزه علمیه است و ۷ مشاور که ۵ آقا و ۲ خانم هستند به صورت تخصصی در ۵ گرایش خانواده، ازدواج، کودک و نوجوان، استعدادسنجی و روان شناختی در دو شیفت صبح و عصر خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت