اخبار استانی

آغاز توزیع کتب درسی در خراسان جنوبی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از آغاز توزیع کتب درسی دانش آموزان در استان خبر داد. واقعی گفت : بیش از ۱۶۰ هزار دانش آموز معادل ۹۵ درصد دانش آموزان استان برای دریافت کتاب ثبت نام کرده اند.

پرداخت حقوق به زنان باردار در طول مرخصی زایمان

مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان جنوبی از پرداخت حقوق به زنان شاغل در طول مرخصی زایمان خبر داد. محمدی افزود: سابقه بیمه‌ای مورد نیاز برای دریافت این حقوق، ۶۰ روز سابقه در یک سال قبل از زایمان است که البته در سوابق کم و لب مرزی بازرسی تحقیقی و احراز اشتغال نیز صورت می‌گیرد. وی ادامه داد: میزان حقوق دریافتی در طول مرخصی ۹ ماهه زایمان، دو سوم متوسط دستمزد سه ماه قبل از زایمان است.

شناسایی ۱۶۴ نفر مبتلای گرفتار در دام کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۳۰۶ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۹۷ بیمار جدید و همچنین از ۲۴۲ تست سریع کرونا ۶۷ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد. مهدی زاده افزود: در شبانه روز گذشته دو مورد فوت ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش شد.

مطب‌های خراسان جنوبی به نوبت‌دهی غیرحضوری ملزم شدند

ایرنا- استاندار خراسان جنوبی گفت: با تصویب ستاد استانی کرونا، نوبت‌دهی در تمامی مطب‌ها و مراکز درمانی باید به شیوه تلفنی یا اینترنتی باشد و همه وجوه درمان نیز از طریق دستگاه‌های کارتخوان از بیماران اخذ شود. ملانوری در نشست ستاد استانی مدیریت کرونا با تشکر از همراهی‌های مردم که سبب شد رنگ‌بندی استان تغییر کند، افزود: با توجه به گلایه شهروندان مبنی بر رعایت نشدن ضوابط بهداشتی در مطب‌های بخش خصوصی و آزاد، این موضوع به جهت بررسی به کمیته امنیتی و انتظامی ستاد کرونا ارائه شد. وی بیان کرد: بنا بر شواهد موجود و به استناد مصوبه این جلسه، نوبت‌دهی در تمامی مطب‌ها و مراکز درمانی باید به شیوه تلفنی یا اینترنتی انجام شود. استاندار خراسان جنوبی گفت: زمانی که فروشگاه‌ها مکلف به فروش اینترنتی شده‌اند، پزشکان هم می‌توانند از این قاعده استفاده کنند و به جهت حفظ سلامت مردم، از نوبت‌دهی حضوری و دریافت وجه نقدی پرهیزند.

تاکید بر تداوم اجرای طرح شهید سلیمانی

وی به اجرای موفق و استمرار طرح شهید سلیمانی در سطح استان اشاره کرد و گفت: الان هم تاکید بر این است که طرح شهید سلیمانی تداوم یابد و به ویژه در مراسم عزاداری با تاکید بر رعایت ضوابط بهداشتی اجرا شود. استاندار خراسان جنوبی افزود: مهمترین هدف از اجرای طرح شهید سلیمانی، بیماریابی است. وی شرایط استان در زمینه واکسیناسیون کرونا را مطلوب دانست و گفت: دانشگاه علوم پزشکی باید موضوع دریافت سهمیه ویژه واکسن برای استان را دنبال کند و تاکید هم بر تامین واکسن برکت برای دوز دوم افراد است. وی با اشاره به اینکه درخصوص وضعیت فعالیت واحدهای صنفی و بازار، شرایط قبلی همچنان ادامه دارد گفت: در راستای حفظ سلامت مردم، تشدید نظارت‌ها و برخورد با متخلفان از ضوابط بهداشتی در حوزه بازار مورد تاکید ستاد کروناست.

واحدهای صنفی جز موارد خاص اجازه فعالیت دارند

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: به جز باشگاه‌های ورزشی، استخرها و تالارها که تعطیل و رستوران‌ها که فقط مجاز به ارائه غذای بیرون‌بر هستند، همه واحدهای صنفی اجازه فعالیت دارند. وی با اشاره به تغییر رنگ برخی شهرها که در پی همراهی‌های مردم رقم خورده است گفت: در شهرهای بیرجند، طبس و نهبندان که همچنان قرمز هستند، فرمانداران باید با برگزاری جلساتی ویژه علل مؤثر در تداوم این شرایط را احصا و برای رفع آنها مداخله جدی کنند. استاندار خراسان جنوبی به موضوع دورکاری کارکنان دستگاه‌های اجرایی هم اشاره کرد و گفت: دورکاری به عنوان حذف فرد از محیط کاری نیست بلکه فرد باید کار خود را در فضای منزل انجام دهد. وی با تاکید بر اینکه دورکاری نباید باعث ارائه نشدن خدمت شود افزود: هیچ کدام از خدمات اداری نباید تعطیل شود لذا اگر خدمتی حذف نمی‌شود، نیروی حاضر می‌تواند پاسخگوی مراجعین باشد و شرایط رنگ‌بندی اجازه می‌دهد، کارکنان می‌توانند به تشخیص مدیر دستگاه از دورکاری استفاده کنند.

روند ابتلا به کرونا در خراسان جنوبی نزولی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: روند نزولی بیماری کرونا از دو هفته قبل در خراسان جنوبی شروع شده است و همچنان تداوم دارد. دهقانی افزود: در حال حاضر شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، طبس در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) از نظر شیوع کرونا قرار دارند و شهرستان‌های بشرویه، سرایان، قاین، درمیان، زیرکوه و فردوس به رنگ نارنجی (پرخطر) و خوسف و سربیشه نیز در وضعیت زرد (متوسط خطر) هستند. وی ادامه داد: در اوج پیک پنجم کرونا ۳۸۲ بیمار کرونایی طی یک هفته در بیمارستان‌های استان بستری شدندکه اکنون به ۲۳۹ مورد کاهش یافته است که امیدواریم این روند ادامه داشته باشد. وی با اشاره به رتبه‌بندی استان‌ها از نظر شاخص‌های کووید-۱۹ در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: همچنین میانگین سن فوتی‌های کرونایی در استان ۷۱ سال است. دهقانی میانگین سنی بیماران بستری مشکوک به کرونا در استان را ۵۴ سال دانست و افزود: شاخص درصد کشندگی در بستری مشکوک- محتمل قطعی کووید-۱۹ در خراسان جنوبی ۵.۳ درصد است که از میانگین کشوری نیز پایین‌تر است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به انجام ۲۵۹ مورد بازدید از واحد صنفی از ۱۱ تا ۱۴ شهریورماه، ادامه داد: در این بازدیدها به ۱۶۳ مورد واحد متخلف اخطار و به محاکم قضایی معرفی و هشت مورد پلمپ شد. دهقانی از انجام ۱۷۲ مورد نظارت بهداشتی در ادارات استان خبر داد و گفت: در این مکان ها تهویه مناسب ۹۷ درصد و استفاده از ماسک به ۹۷.۷ درصد رسیده است.

محرومیت ۱۱ درصدی دانش آموزان از شبکه شاد

مهر- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی گفت: متأسفانه طبق بررسی‌ها ۱۱ درصد دانش‌آموزان خراسان‌جنوبی از شبکه شاد بی‌بهره‌اند. واقعی اظهار کرد: با توجه به بررسی‌هایی که انجام دادیم در خراسان‌جنوبی ۸۹ درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد حضور دارند که یا خود تبلت و گوشی هوشمند دارند و یا به صورت مشترک با خواهر و برادر از گوشی و تبلت استفاده می‌کنند. وی با بیان اینکه ۱۱ درصد دانش‌آموزان در شبکه شاد حضور ندارند، بیان‌کرد: این ۱۱ درصد یا گوشی و تبلت ندارند و یا در روستاهایی زندگی می‌کنند که متأسفانه به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات متصل نیستند. واقعی در زمینه رایزنی با شرکت‌ها و سازمان‌های مربوطه در زمینه وصل شدن مدارس این روستاها به اینترنت و شبکه ملی اطلاعات، گفت: طبق قول و وعده‌ای که داده شده باقیمانده مدارس روستاهای خراسان جنوبی تا اسفند ماه ۱۴۰۰ به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.واقعی در زمینه اقدامات انجام شده در زمینه تأمین تبلت و گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان یادآور شد: با رایزنی با خیرین و کمک‌های وزارتخانه و نوسازی و تجهیز مدارس توانستیم ۶ هزار و ۲۰۰ گوشی هوشمند و تبلت برای دانش‌آموزان محروم و نیازمند تهیه کنیم. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: البته دانش‌آموزان بعد از پایان سال تحصیلی این گوشی‌ها و تبلت‌ها را به مدارس برگرداندند تا در سال آتی سایر دانش آموزان بتوانند از آن استفاده کنند.

۱۵ تا ۲۰ ساله‌ها بالاترین آمار خودکشی را دارند

خبرنگاران جوان- بر اساس آمار بیشترین خودکشی‌های ثبت شده در بهزیستی خراسان جنوبی مربوط به سنین ۱۵ تا ۲۰ سال است. عرب نژاد گفت: بیماری‌های روانی، اختلالات روانی، انزوای اجتماعی، فقدان مالی، مشکلات مالی و ارتباطی و رفتار‌هایی که نشانه‌های روانی را به دنبال خود دارند می‌توانند از جمله دلایل خودکشی باشند. او افزود: آمار را به صورت دقیق نمی توان اعلام کرد، اما بیشترین خودکشی‌ها در خراسان جنوبی مربوط به سنین ۱۵ تا ۲۰ سال است و سنین ۲۰ تا ۲۹ سال در رده بعدی قرار دارند. عرب نژاد ادامه داد: تفکر به خودکشی در آقایان بیشتر است، اما اقدام خودکشی در خانم‌ها بیشترین آمار را به خود اختصاص می‌دهد و اختلالات روانی، افسردگی و انزوا طلبی از بیشترین علت‌های این اقدام است. مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی تصریح کرد: خراسان جنوبی رتبه بالایی در پدیده خودکشی ندارد، اما طرح پیشگیری از خودکشی در استان از پارسال کلید خورد که در وهله اول بحث تربیت تصویرگران پیشگیری از خودکشی در آن صورت گرفت و ۳۵ نفر در این زمینه آموزش دیدند. او بیان کرد: تلفن ۱۴۸۰ در بهزیستی و شماره اورژانسی ۱۲۳ به صورت رایگان به افراد مشاوره می‌دهند؛ زمانی که اعلام شود فرد اقدام یا افکار خودکشی دارد ماشین سیار سریعا به محل رفته و نیرو‌ها تلاش به منصرف کردن فرد از اقدام خودکشی می‌کنند. عرب نژاد عنوان کرد: درست است که آمار خودکشی در استان پایین است، اما از بحث پیشگیری از این پدیده نباید غافل شویم.

۱۳۷ کلاس درس مهرماه تحویل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی می‌شود

مهر- مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی گفت:۵۸ پروژه با ۱۳۷ کلاس درس را تا مهرماه تحویل آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی می‌دهیم. چاوشان اظهار کرد: با اشاره به اینکه برای این ۵۸ پروژه ۵۵ میلیارد تومان هزینه شده است، بیان‌کرد: ۳۰ درصد این اعتبار یعنی حدود ۱۹ درصد آن توسط خیرین تقبل شده است و همچنان نیز پروژه‌هایی با کمک خیرین را در دست اجرا داریم.چاوشان گفت: البته تمایل ما بر تحویل ۶۴ پروژه با ۱۷۹ کلاس درس برای مهرماه بود که به واسطه مشکلاتی چون انشعابات و آسفالت و … نتوانسته‌ایم تحویل بدهیم، هرچند در بسیاری از آنان عملیات ساختمانی به پایان رسیده است.وی افزود: اگر مدارس به جای مهر، در آبان ماه بازگشایی و یا کلاس‌های حضوری از آن زمان باشد، شاید بتوانیم همه ۶۴ پروژه را تحویل دهیم ولی فعلاً تحویل قطعی همان ۵۸ پروژه است.مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس‌خراسان جنوبی با بیان اینکه ما در ابتدای پروژه‌ها در حوزه صدور پروانه و در انتهای کار نیز در حوزه انشعابات با مشکل رو به رو می‌شویم، اظهار کرد: ما خواهان این هستیم که زمین‌های بلامعارض برای ساخت مدرسه تحویل ما داده شود تا مشکلاتی برای پروژه‌ها به وجود نیاید.مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس خراسان‌جنوبی بیان‌کرد: در خراسان‌جنوبی شهرستان بیرجند بیش از همه شهرها با کمبود کلاس درس رو برو است و این مسئله تنها منحصر به شهرک‌های اقماری نیست بلکه بیشتر در مساکن مهر با این معضل رو به رو هستیم.چاوشان گفت: ما در بیرجند ۱۰ سایت مسکن مهر داریم که به جز محدوده مسکن مهر شمال شهر که تا حدی اخیراً رفع نیاز شده، در باقی سایت‌ها نیاز به کلاس درس به طور جدی وجود دارد.وی اظهار کرد: به عنوان مثال در بیرجند در محدوده سایت اداری هنوز نیاز به کلاس درس و مدرسه‌سازی وجود دارد و بیش از آن در شهرک امام علی (ع) بیرجند این نیاز احساس می‌شود که با همکاری و همراهی خیرین در آن محدوده یک پروژه را در دست اجرا داریم.

اعتبارات کشوری برنامه محور می‌شوند

ایسنا- رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: از سال آینده اعتبارات برای برنامه و عملیات اختصاص می‌یابد و ردیف‌های بودجه به برنامه های عملیاتی تبدیل می‌شوند. میرکاظمی در دیدار با رئیس، معاونین و مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی گفت: بودجه برای سال آینده تغییرات ماهیتی داشته و از حوزه توزیع اعتبارات در قابل ردیف‌ها به بودجه عملیاتی تبدیل خواهد شد. وی با بیان اینکه این گونه اعتبارات برای برنامه و عملیات اختصاص می‌یابد و ردیف‌های بودجه به برنامه های عملیاتی تبدیل می‌شوند، تصریح کرد: این امر در ارتقا دست یابی به هدف مورد نظر موثر خواهد بود و در واقع اعتبارات نتیجه محور خواهند شد. مجید پورعیسی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی نیز به بیان معرفی ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در استان پرداخت.

مشکلات ارزی و داروخانه‌هایی که تا مرز ورشکستگی رفته‌اند

ایسنا- یک داروساز پیشکسوت در خراسان جنوبی با بیان اینکه برای تامین مناسب دارو باید وضعیت ارزی کشور تصحیح شود، اظهار کرد: ارز در حوزه دارو که مهم‌ترین بخش است، سال‌هاست مورد بی مهری قرار گرفته و همین دارو را با نوسان مواجه کرده است. شریف آزاده با بیان اینکه برای تامین مناسب دارو باید وضعیت ارزی کشور تصحیح شود، در حالی که این امر در کشور ضعف دارد و سال‌هاست برطرف نشده است، اظهار کرد: ارز در حوزه دارو که مهم‌ترین بخش است، سال‌هاست مورد بی مهری قرار گرفته و همین دارو را با نوسان مواجه کرده است. این داروساز با بیان اینکه مهم‌ترین اقدامی که وزارت بهداشت باید انجام دهد، این است که مشکلات ارزی را برای واردات دارو حل کند، افزود: قبل از ایجاد سامانه‌های هوشمند نیز باید زیرساخت‌های آن آماده می‌شد تا اکنون در این بخش نیز دچار مشکل نشویم. وی با بیان اینکه درآمد داروخانه‌ها برخلاف تصور مردم در این دوران افزایش نیافته و اکثر آن‌ها حتی تا مرز ورشکستگی پیش رفته‌اند، امری که باید به آن رسیدگی شود، تصریح کرد: نباید تمام مشکلات را از ناحیه داروخانه داران دانست، این افراد تنها مجری تصمیمات هستند.

مردم خواهان اقدام عملی با ناقضان ضوابط بهداشتی

مسئول کمیته امنیتی و انتظامی ستاد مدیریت بیماری کرونای خراسان جنوبی گفت: مردم خواهان اقدام عملی با خاطیان و ناقضان ضوابط بهداشتی هستند. خوش خبر خاطرنشان کرد: با عنایت به اشراف مردم به اهمیت رعایت ضوابط بهداشتی و تأثیر آن بر میزان شیوع بیماری، تخطی از پروتکل ها قابل قبول نیست. وی با اشاره به این که درخصوص رعایت مسائل بهداشتی در نانوایی ها، جایگاه های سوخت، تاکسی ها و اتوبوس های واحد نگرانی هایی هست، تصریح نمود: این موضوع در دستور کار کمیته امنیتی و انتظامی قرار گرفته و نظارت ها به شکل جدی در حال انجام است.

اتمام عملیات آسفالت راه روستایی ذکری درمیان

عملیات آسفالت راه روستایی کلاته ذکری از توابع شهرستان درمیان به طول ۳ کیلومتر به اتمام رسید. رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان درمیان با بیان اینکه آسفالت محور‌های روستایی یکی از اولویت‌های کاری اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، گفت: با توجه به اینکه محور‌های مواصلاتی روستایی در دستور کار این اداره قرار دارد نسبت به آسفالت محور فوق اقدام شده است. نوری مقدم افزود: عملیات احداث و آسفالت راه روستایی ذکری از لحاظ اقتصادی برای کشاورزان و دامداران منطقه حائز اهمیت است و موجب برخورداری ۳۲ خانوار از راه روستایی آسفالته شده است.

کلاهبرداری با پیامک جعلی قضایی

رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی از ارسال پیامک جعلی تحت عنوان ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنا خبر داد. محمدپور گفت: رایج‌ترین کلاهبرداری در سطح فضای مجازی خراسان جنوبی ارسال پیامک‌های جعلی تحت عنوان ابلاغیه الکترونیکی سامانه ثنای قوه قضائیه است. او افزود: در پیامک متنی تحت این عنوان که شما پرونده مختومه قضایی یا پرونده در حال پیگیری دارید همراه با لینک ارسال می‌شود. محمدپور اظهار کرد: پس از مراجعه به لینک ارسال شده درگاه بانکی جعلی فعال می‌شود که قابلیت خالی کردن حساب و کارت بانکی افراد را دارد. رئیس پلیس فتای خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سامانه ثنا قوه قضاییه به شماره‌های شخصی و خصوصی افراد پیامک ارسال نمی‌کند تصریح کرد: برای مشاهده مراحل سیر پرونده نیاز به ارسال لینک از طریق پیامک نیست، می‌توان با جستجو در بستر فضای مجازی وارد سامانه شد.

اجرای طرح هادی در ۱۱ روستای مرزی شهرستان سربیشه

رئیس بنیاد مسکن شهرستان سربیشه گفت: طرح هادی ۱۱ روستای مرزی این شهرستان از محل اجرای تفاهم‌نامه سند توسعه بخش دُرح در یک سال گذشته اجرا شده است. حاجی‌زاده افزود: از این تعداد تاکنون معابر هفت روستا با اعتبار چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان اجرایی شد و طرح هادی چهار روستای دیگر در دست اجراست. وی بیان کرد: در زمینه اجرای هفت طرح هادی، ۲۱ هزار متر مربع آسفالت، ۲ هزار و ۴۷۰ متر طول جدول و هزار و ۷۷۱ متر مربع سنگ فرش انجام شده است.

آغاز عملیات ساختمانی بنیاد زائر استان

عملیات ساختمانی بنیاد زائر خراسان جنوبی در مشهد مقدس آغاز شد. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان گفت:گودبرداری این ساختمان انجام شده و فاز اول ساخت آن با هزینه ۴ میلیارد تومانی رسما آغاز شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت