اخبار استانی

بهره مندی ۴هزار کودک خراسان جنوبی از طرح بهبود تغذیه

۴ هزار کودک زیر ۵ سال تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) از ابتدای سال از طرح بهبود تغذیه بهره‌مند شدند. معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: ۸ هزار سبد غذائی بین این کودکان توزیع شد. حسینی افزود: از ابتدای سال جاری ۸ میلیارد ریال در راستای بهبود تغذیه کودکان زیر ۵ سال در استان هزینه شد.

آخر شهریور پایان واکسیناسیون فرهنگیان خراسان جنوبی

صدا و سیما – پیش بینی می‌شود عملیات واکسیناسیون فرهنگیان استان تا پایان شهریور به اتمام برسد. مدیر کل آموزش و پرورش استان با بیان این که در این طرح قریب ۱۶ هزار معلم، دانشجو معلم ، کادر ستادی ، سرباز معلم ، خرید خدمات­ و پرسنل خدماتی واکسینه می‌شوند ، گفت: فرهنگیان می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی و کارت واکسیناسیون دوز اول بر اساس تاریخ درج شده بر روی کارت به مراکز تعیین شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و یا شبکه‌های بهداشت شهرستان محل سکونت خود مراجعه کرده و دوز دوم را تزریق نمایند. واقعی رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله اجتماعی حتی پس از دریافت دوز دوم واکسن ضروری و واجب دانست و افزود: در مسیر تعلیم و تربیت آموزش و پرورش خراسان جنوبی از آغاز شیوع بیماری کرونا تاکنون ۱۲ معلم مجاهد، سختکوش و باتجربه خود را از دست داده است.
آغاز واکسیناسیون کارگران معادن زیرزمینی خراسان جنوبی

جرجانی مدیرکل سازمان صمت استان هم گفت: مطابق با مصوبه ستاد استانی کرونا کارگران معادن زیرزمینی خراسان جنوبی برای دریافت واکسن کرونا به دانشگاه علوم پزشکی معرفی شدند.جرجانی افزود: فهرستی از ۴ هزارو ۲۳۰ کارگر این معادن که در تونل و زیر زمین کار می کنند به دانشگاه معرفی شده که ۵۰۰ نفر از کارگران معدن قلعه زری و معدن زغال سنگ طبس تاکنون واکسینه شده اند.

جمع آوری ۴۶۴ دستگاه رمز ارز در خراسان جنوبی

صداوسیما- از ابتدای طرح برخورد با استخراج کنندگان غیر مجاز رمز ارز تاکنون ۴۶۴ دستگاه رمز ارز غیر مجاز در استان کشف و جمع آوری شده است. مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به آگاهی مردم بر مصرف بالای این دستگاه‌ها و اثرات منفی بر روی بار شبکه، گفت: کشف دستگاه‌های فوق در ۶۶ نقطه از استان و غالبا با کمک گزارش‌های مردمی صورت گرفته است. دادگر با قدردانی از همکاری مردم و سایر دستگاه‌های امنیتی و انتظامی در کشف رمز ارز‌های غیر مجاز و همکاری با شرکت توزیع برق استان، مجموع دستگاه‌های ماینر غیر مجاز کشف شده در استان را ۴۶۴ دستگاه با قدرت ۱۰۲۰ کیلووات عنوان کرد. وی همچنین از افزایش و تشدید برخورد با فعالیت‌های این نوع دستگاه‌ها با توجه به روند مصرف برق خبر داد و گفت: خاطیان با کمک قوه قضائیه به مجازات خواهند رسید. مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق استان با اشاره به مصرف بالای دستگاه‌های رمز ارز، افزود: توان مجموع دستگاه‌های کشف شده در استان ۱۰۲۰ کیلووات است که این توان معادل مصرف برق حدود ۱۷۰۰ خانوار است. دادگر با تاکید بر اینکه دستگاه‌های تولید رمز ارز موسوم به ماینر به دلیل مصرف بالای برق باعث ایجاد اختلال در شبکه برق شهری می‌شوند، گفت: برای استخراج یک عدد بیت کوین به طور متوسط به بیش از ۳۰۰ مگاوات برق نیاز است که این میزان بیشتر از برق مصرفی حدود ۳۵ هزار واحد مسکونی در طول شبانه روز است. وی افزود: توان مصرفی یک دستگاه ماینر ۲ تا ۳ کیلوواتی معادل توان مصرفی ۱۵ دستگاه یخچال و یا ۵ کولر آبی است. مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با بیان اینکه با تقویت و توسعه راه‌های کشف و ابتکار عمل در شناسایی ماینر‌های غیرمجاز میزان کشفیات در حال افزایش است، گفت: مردم می‌توانند موارد مشکوک به استفاده از رمز ارز غیر مجاز را به شماره ۶-۳۲۴۰۰۵۸۵-۰۵۶ اطلاع داده و تا سقف ۲۰ میلیون تومان از پاداش نقدی بهره‌مند شوند. دادگر افزود: در شهریور ماه امسال تعداد ۱۸ دستگاه ماینر غیر مجاز در شهرستان‌های بیرجند و قاین کشف و ضبط و خاطیان به مراکز قضایی معرفی شده اند.

پیشکسوتان و بازنشستگان گنج های پنهان کشور هستند

شبستان- نماینده ولی فقی در استان با بیان اینکه پیشکسوتان و بازنشستگان گنج های پنهان کشور هستند، گفت: ما باید فرمولی هدفمند را طرح کنیم که وقتی این قشر بخواهند همکاری کنند با دلگرمی این ایثار را انجام دهند. حجت الاسلام عبادی در دیدار با سردار رضایار رئیس سازمان بسیج پیشکسوتان کشور اظهار کرد: پیشکسوتان و بازنشستگان ذخیره بالقوه ای هستند و ذهن ها کم و بیش متوجه این موضوع است. وی گفت: حدود ۵۰ درصد از بازنشستگان با وجود مشکلات و شرایطی که دارند اگر به سراغ آن ها برویم در امور خیر فرهنگی، اقتصادی، پزشکی و … از ما جلوتر هستند و انگیزه آن ها بسیار خوب است و خیلی هم خوشحال می شوند، چنین گنج های برای کشور وجود دارند و کم نیستند. وی افزود: باید ببینیم با چه تشکیلاتی می شود آن ها را شناسایی کرد تا متوجه شرایط آن ها شویم تا ببینیم در راه مقاصد و آرمان های انقلاب برای چه کاری مناسب هستند که بتوانند همکاری کنند، شناسایی این افراد هم زمان می خواهد و هم نیازمند نیروهایی است که بتوانند این گنج هایی که به صورت بالقوه وجود دارند را به فعلیت برساند.

تولید سالانه ۷۰۰ هزار تن گرد و غبار

خبرنگاران جوان- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: نرخ تولید گرد و غبار خراسان جنوبی در کشور با توجه به شرایط طبیعی و باد خیز بودن استان، اول و میزان تولید گرد و غبار، سالانه حدود ۷۰۰ هزار تن است. اکبری افزود: داده‌های ایستگاه‌های ما نشان دهنده‌ی افزایش تولید گرد و غبار است و روز‌های ناسالم و تولید گرد و غبار در استان امسال نسبت به پارسال افزایش دو برابری را نشان می‌دهد. اکبری ادامه داد: به طور مثال روز‌های ناسالم شهرستان بیرجند امسال ۱۱ روز و پارسال ۳ روز و سرایان پارسال ۱۰ روز و امسال ۲۴ روز بوده است. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: البته با توجه به این که تعداد کانون‌های شناسایی ما بیشتر شده، میزان شناسایی ریزگرد‌ها نیز بالاتر رفته است. او بیان کرد: از آنجایی که در استان بیش از ۵ میلیون هکتار بیابان داریم و نمی‌شود تمام این مساحت را گل کاری کرد، مقابله راهکار خوبی برای کاهش روز‌های ناسالم نیست. اکبری اظهار کرد: عواملی که باعث ایجاد فرسایش می‌شود را باید مدیریت کرد؛ به طور مثال باید جلوی چرای بی رویه دام، تخریب مراتع و برداشت‌های غیر مجاز از چاه‌های زیرزمینی را بگیریم و درصدی از عشایر را به سمت شغل‌های دیگر سوق دهیم تا کمتر دچار تخریب مراتع و فرسایش‌های بیشتر شویم. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی عنوان کرد: راهکار دیگر، مدیریت منابع و برداشت آب است؛ به طور مثال با توجه به عملکرد ها، سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت آب در استان داریم و یا ۳۰ درصد از آبیاری فضای سبز شهرستان بیرجند با آب شرب انجام می‌شود که پساب را می‌توانیم جایگزین آب شرب برای آبیاری فضای سبز کنیم.

اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال

طرح کشوری غربالگری شنوایی کودکان ۳ تا ۵ سال از شهریور آغاز و تا پایان سال در خراسان جنوبی اجرا می شود. معاون امور توسعه پیشگیری بهزیستی استان گفت: این طرح با هدف پیگیری بلندمدت برنامه غربالگری ، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران اجرا می‌شود. شرفی افزود: این طرح سال۹۴ به صورت پایلوت در ۱۳ استان کشور آغاز به کار کرد و از سال ۹۶ به صورت کشوری در مهد‌های کودک و مراکز پیش دبستانی در نیمه دوم هر سال قابل اجراست.

فیزیوتراپی تنفسی؛ در دسترس ترین راه برای بهبود کرونایی‌ها

ایسنا- رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند با بیان اینکه بطری بخور سرد وسیله کمکی برای بهبود تنفس بیماران مبتلا به کروناست، گفت: در این روش عرق آویشن، عرق نعنا، عرق بابونه و کمی قطره سیاه دانه را داخل یک بطری ریخته تا بیمار استنشاق کند.مسعود ضیایی اظهار کرد: برای مبارزه با ویروس کرونا باید راه‌های مختلف درمانی را بشناسیم تا بتوانیم به بیماران بهتر کمک کنیم تا ابتدا بتوانند بهتر نفس کشیده و کم کم ریه آن‌ها بهبود یابد.رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی با بیان اینکه یکی از این راه‌ها، بخور داروهای گیاهی است، تصریح کرد: این بطری بخور حاوی عرق آویشن، نعنا و بابونه است و تنها در برخی بیماران کرونایی به توصیه پزشک استفاده می‌شود.ضیایی ادامه داد: در این روش عرق آویشن، عرق نعنا، عرق بابونه و کمی قطره سیاه دانه را داخل یک بطری ریخته و میزان عرق آویشن باید دو برابر باشد؛ استفاده از عرق نعنا به تنهایی باعث سوزش در مجرای تنفسی می‌شود و میزان عرق آویشن در این روش باید دو برابر بقیه باشد.این متخصص عفونی با بیان اینکه هر یک تا دو ساعت در حد چند دقیقه می‌توان از این بخور استفاده کرد که این خود باعث باز شدن ریه به خاطر ترکیبات استفاده شده می‌شود، بیان کرد: این امر یک فیزیوتراپی تنفسی است که باعث بهبود عملکرد ریه می‌شود.ضیایی با بیان اینکه این گونه حجم زیادی از هوا می‌شود، تصریح کرد: در این روش لازم است درب یک بطری پلاستیکی را سوراخ کرده و دو نی در آن فرو کنیم و سپس مایع را درون آن ریخته و استنشاق کنیم. رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر (عج) بیرجند در مورد علائم این بیماری نیز گفت: ممکن است در بعضی افراد علائمی دیده شود که نشان دهنده ابتلا آنها به بیماری کووید است، که در صورت بروز شدید این علائم مراجعه به پزشک توصیه می‌شود. ضیایی اظهار کرد: علائم ویروس دلتا، شروع آن با آبریزش بینی، سردرد، گلودرد، تنگی نفس، تب و تحریق ، بدن درد، دردهای بین دو تا کتف و مفاصل، کمر درد و لرزیدن بدن همچنین علائم گوارشی مثل اسهال استفراغ اختلالات بویایی و چشایی همراه است. وی ادامه داد: ممکن است همه این علائم همزمان با هم ظهور کند یافقط چند علائم در فرد دیده شود و امکان ابتلا زمانی افزایش می‌یابد که در خانواده‌ها سابقه بیماری در بین اعضای خانواده وجود داشته باشد. رئیس مرکزتحقیقات بیماری های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و فوکال پویینت علمی مراقبت و مدیریت بیماری‌های عفونی با اشاره به قرنطینه شدن افراد گفت: در اولین روز ابتلا به بیماری سرایت انتقال کرونا به بقیه افراد بیشتر از هر زمان دیگری است. اولین قدم برای پیشگیری و درمان این بیماری قرنطینه و سپس استراحت و عمل به توصیه‌های پزشکی است. ضیایی افزود: تنگی نفس، احساس درد شدید در قفسه سینه و تنفس دشوار، سرفه شدید خلط دار و خلط خونی، عدم قطع پس از پنج روز از شروع بیماری علائم هشدار جدی است و فرد باید به پزشک مراجعه کند. این متخصص عفونی با تاکید بر عدم ضرورت انجام سی تی اسکن در روزهای ابتدایی بیماری، تصریح کرد: افرادی که فشار خون پایین دارند یا میزان هوشیاری آنها کاهش یافته نیاز به سی تی اسکن دارند. رئیس بخش عفونی بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند خاطرنشان کرد: این بیماری معمولا از روز اول تا سوم زیاد می‌شود؛ سپس تا روز ششم بیمار احساس بهبودی می‌کند و مجدد از روز ششم تا دهم بیماری تشدید می‌شود؛ پس توصیه می‌شود افراد با بهبود اولیه فریب نخورده و درمان را رها نکنند.

کاهش ۱۵ درصدی قیمت مسکن، ادعا یا واقعیت؟

خبرنگاران جوان- اتحادیه مشاوران املاک در حالی از کاهش قیمت مسکن در بیرجند خبر داده که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش هم یافته است. چند روز پیش بود که رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند مدعی شد قیمت مسکن در بیرجند ۱۵ درصد کاهش یافته است، ادعایی که به نظر می‌رسد بیشتر از آنکه متأثر از رکود بازار مسکن باشد، نتیجه کاهش قدرت خرید مردم و خوش انصافی مالکان شخصی و نه انبوه سازان باشد. از ابتدای امسال شاهد رکود در بازار مسکن هستیم، رکودی که می‌توانست خود را در کاهش قیمت نشان دهد، اما بررسی‌های میدانی از چند واحد مشاور املاک بیرجند نشان می‌دهد قیمت مسکن نه تنها تغییری نکرده بلکه در برخی مناطق افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد. یکی از مشاوران املاک بیرجند با اشاره به افزایش قیمت مسکن از ابتدای امسال می‌گوید: یک واحد نوساز در خیابان مفتح بیرجند که پارسال هر متر مربع ۱۰ میلیون تومان بود، امسال به متری ۱۱ میلیون تومان افزایش یافته است. به شمال شهر بیرجند هم سری زدیم، یکی از مشاوران املاک این منطقه به خبرنگار ما می‌گوید: قیمت مسکن از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال هیچ گونه افزایش و کاهشی نداشته و تنها بازار خرید و فروش مسکن راکد و ثابت مانده است. یکی دیگر ازمشاوران املاک بیرجند نیز می‌گوید: بسیاری از انبوه سازان قیمت واحد‌های مسکونی را خیلی بالا اعلام می‌کنند و به همین خاطر تعداد معاملات مسکن کاهش یافته است. او ادامه می‌دهد: اگر سازنده‌ها و مالکان قیمت‌ها را تعدیل نکنند، رکود بازار مسکن بیشتر می‌شود و حجم معاملات به شدت کاهش می‌یابد.

کاهش ۳۵ درصدی معاملات مسکن

اربابی رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند با اشاره به رکود بازار مسکن از ابتدای امسال می‌گوید: میزان خرید و فروش مسکن در بیرجند نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ تا ۳۵ درصد کاهش یافته است. او بیان می‌کند: امسال برخی فروشندگان به دلیل افزایش قیمت مصالح ساختمانی، قیمت املاک خود را افزایش داده‌اند، از طرفی دیگر به خاطر تورم، قدرت خرید مردم پایین آمده و رکود بر بازار مسکن حاکم است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند به کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن اشاره و تصریح می‌کند: شاید یکی از دلایل عمده این کاهش قیمت، تمایل کمتر مردم برای خرید یا فروش مسکن است. اربابی البته بر این نکته هم تأکید می‌کند که با توجه به شکسته شدن حباب قیمت مسکن در استان، ممکن است شاهد کاهش قیمت املاک باشیم. او با تأکید بر اینکه تورم قیمت مسکن در بیرجند بیشتر از تورم عمومی است می‌گوید: قیمت مسکن در شهر بیرجند به نسبت اینکه جمعیت بالایی نداریم، خیلی بالاست و علت آن سرمایه‌گذاری زیاد مردم در این بخش است که این موضوع شغل‌های کاذب زیادی را هم ایجاد کرده است.

مسکن هنوز گران است

در حالی که به گفته مسئولان اتحادیه مشاوران املاک، قیمت مسکن در بیرجند تا ۱۵ درصد کاهش داشته است، فخیم زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند نظر دیگری دارد و می‌گوید: هنوز زود است درباره ادعای کاهش قیمت مسکن قضاوت کنیم. او بیان می‌کند: معمولا ۶ ماه ابتدای سال، فصل ساخت و ساز و خرید مسکن و ۶ ماه دوم سال، فصل ارزیابی است. فخیم زاده اظهار می‌کند: ثبات قیمت را در بازار مسکن داریم و در حال حاضر عرضه مسکن برای فروش زیاد و تقاضا پایین است. معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند، کاهش واقعی قیمت مسکن را متأثر از دو عامل می‌داند: افزایش نظارت‌های دولت بر بازار مسکن و عرضه زمین و کاهش هزینه ساخت و ساز به ویژه در حوزه مصالح ساختمانی که اگر در عمل اتفاق بیفتند، می‌توان امیدوار به کاهش قیمت مسکن بود.

کرونا کام ۶ خانواده دیگر را تلخ کرد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با ثبت ۶ مورد فوت جدید ناشی از کرونا در خراسان جنوبی شمار فوتی‌های ناشی از این بیماری در استان به ۱۰۹۷ تن رسید. مهدی زاده افزود: دیروز ۳۱۷ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که ۹۸ بیمار جدید شامل ۳۴ مورد بستری و ۶۴ مورد سرپایی، شناسایی شدند.وی ادامه داد : همچنین از ۷۴۶ تست سریع کرونا ۱۵۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

استاندار خراسان جنوبی: مردم از رفتن به مرزهای عراق خودداری کنند

ایرنا – استاندار خراسان جنوبی گفت: دولت عراق هیچ گونه زائر از مرز زمینی را نمی‌پذیرد لذا مردم استان به سمت مرزهای عراق عزیمت نکنند.حمید ملانوری در دومین نشست ستاد اربعین استان خراسان جنوبی در سال جاری افزود: با توجه به موافقت دولت عراق، از جمهوری اسلامی ایران فقط ۳۰ هزار نفر و الزاما از طریق هوایی می‌توانند در مراسم اربعین امسال شرکت کنند که سهم استان از این سهمیه، ۳۲۴ نفر است. وی بیان کرد: براساس تصمیم ستاد ملی کرونا، این سهمیه‌ها به اعضای موکب‌ها و موکب‌دارانی که در سال‌های گذشته در این زمینه فعالیت داشتند، اختصاص یافته است. استاندار خراسان جنوبی گفت: با توجه به اعلام ستاد اربعین و ستاد ملی کرونا امکان تردد مردم از مرزهای زمینی وجود ندارد و هیچ گونه خدماتی نه در مسیر و نه در مرزها ارائه نمی‌شود. وی تصریح کرد: اعمال محدودیت‌ها برای حفظ سلامت مردم است و گرنه عشق و ارادت مردم به امام حسین (ع) برای حضور در مراسم اربعین برکسی پوشیده نیست. ملانوری افزود: صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب و پایگاه‌های خبری همچون گذشته در جهت اقناع‌سازی افکار عمومی و اطلاع‌رسانی، تکلیف بزرگی بر دوش دارند و تمامی سامانه‌های پیامکی و سایت‌های اداری نیز باید تصمیمات ستاد کرونا و ستاد ملی اربعین را اطلاع‌رسانی کنند و از امروز حداقل یک پیام در این خصوص ارسال شود. وی گفت: تمامی افرادی که علاقه‌مند به حضور در کشور عراق و شرکت در مراسم اربعین از طریق هوایی هستند باید ضمن هماهنگی‌های اولیه با ستاد کرونا، دو دوز واکسن کرونا را دریافت کرده و قبل از آن آزمایش پی. سی. آر را نیز انجام داده باشند.استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: پیاده‌روی اربعین به عنوان یکی از بزرگترین وقایعی است که در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسیده و مقام معظم رهبری همواره بر هرچه باشکوه برگزار شدن این مراسم تاکید داشته‌اند زیرا اربعین در سال‌های گذشته تاثیر بزرگی بر قدرت مسلمانان منطقه گذاشته است. وی گفت: مراسم اربعین در این سال‌ها به غیر از اینکه زمینه را برای حضور عاشقان اهل بیت و امام حسین (ع) فراهم ساخته، باعث حرکت‌های بزرگ جهادی و مقاومت شده است. ملانوری اظهار داشت: امروز آمریکا و رژیم صهیونیستی متوجه شده‌اند که پایگاه و محور این قدرت امنیتی جمهوری اسلامی ایران است که حاصل خون شهدا به ویژه شهدای مدافع حرم و در رأس آنان سردار حاج قاسم سلیمانی است. وی گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و هزینه‌های سنگینی که این بیماری برای کشورها ایجاد کرده، برگزاری مراسم با محدودیت‌هایی مواجه است. استاندار خراسان جنوبی افزود: وقتی مقام معظم رهبری عزاداری محرم را به تنهایی برگزار می‌کنند، اهمیت این موضوع را می‌رساند زیرا حفظ جان مردم از اهمیت والایی برخوردار است. وی تاکید کرد: عزاداری تا پایان ماه صفر نیز براساس دستورالعمل‌های ابلاغی مانند ماه محرم قابل انجام است و برگزاری مراسم خارج از دستورالعمل‌ها مانند جاماندگان اربعین که باعث ایجاد تجمع شود، در استان ممنوع است. ملانوری گفت: امکان برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز و با رعایت دستورالعمل‌های ابلاغی، بلامانع است و سازمان تبلیغات اسلامی بر نحوه اجرای آنها نظارت دارد.ئوی افزود: باید مدیریت شود که نذورات مردم را به سمت ستاد عتبات عالیات هدایت کرد تا خرج امور زیربنایی عتبات و تکمیل زائرسرای مشهد مقدس شود و افرادی که به زیارت می‌روند، دغدغه اسکان نداشته باشند. رئییس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده ۱۰ موکب از این استان با تعداد ۳۲۴ نفر مجوز حضور در مراسم اربعین را خواهند داشت. موسی جوینده افزود: زائران امسال فقط از طریق هوایی می‌توانند در مراسم اربعین حضور یابند و از آنجا که امکان حمل تجهیزات موکب‌ها به صورت زمینی وجود ندارد، موکب‌هایی که از قبل انبار در عراق داشتند، اعزام خواهند شد. وی گفت: از آنجا که هزینه‌های سفر برای هر نفر حدود ۱۰ میلیون تومان است امسال متقاضیان کمتری خواهیم داشت. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی اظهار داشت: وضعیت عراق از نظر شیوع کرونا خوب نیست و در رسانه‌ها کمتر اعلام می‌شود.

تجلیل از تعاونی‌های برتر خراسان جنوبی

صدا و سیما- به مناسبت هفته تعاون از یک تعاونی شایسته تقدیر ملی ، ۸ تعاونی برتر و ۷ تعاونی شایسته ، خراسان جنوبی تجلیل شد. استاندار در این مراسم با اشاره به اینکه دین مبین اسلام هم بر کار جمعی و تعاون تاکید کرده است، گفت: در سال‌های اخیر رهبر معظم انقلاب تاکید بر مردمی شدن اقتصاد داشته اند و برای تحقق این امر تعاونی‌ها می‌توانند بسیار راهگشا باشند.آقای ملانوری با اشاره به اینکه تعاونی‌ها یکی از بزرگترین زمینه‌های توسعه هستند ، گفت: اگر توان بخش دولتی به درستی در کنار بخش خصوصی قرار گیرد می‌توان کار‌های بزرگی انجام داد.وی با اشاره به اینکه سالهاست کشاورزان خراسان جنوبی با وجود تولید محصولات استراتژیکی همچون زعفران، زرشک و عناب سود چندانی را کسب نمی‌کنند، افزود: قرار است با راه اندازی تعاونی محصولات استراتژیک استان گام‌های مهمی برای کسب ارزش افزوده از این محصولات برداشته شود.اشرفی مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان هم با اشاره به فعالیت ۹۷۷ تعاونی در استان گفت: تعاونی‌های استان در تولید گام های بلندی برداشته اند به طوری که پارسال ۱۳ میلیون دلار صادرات داشته اند.حسینی رئیس اتاق تعاون استان هم از ساخت مسکن برای کارگران با کمک اتاق تعاون ایران خبر داد و گفت: در خراسان جنوبی هم اکنون ۵ هزار نفر متقاضی ساخت مسکن کارگری هستند و قرار است پس از فراخوان برای متقاضیان جدید کار واگذاری و ساخت این واحد‌ها با کمک اتاق تعاون آغاز شود.

اولین کاروان نذر آب ۴ وارد خراسان جنوبی شد

ایرنا- مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: اولین کاروان «نذر آب ۴» روز چهارشنبه وارد خراسان جنوبی و در مناطق محروم شهرستان درمیان مستقر شد. رضایی افزود: محور اصلی اجرای طرح ملی نذر آب مبارزه با تنش‌های آبی است. وی گفت: در قالب طرح نذر آب ۴ که با خدمت‌دهی استان قزوین صورت می‌گیرد، هزار و ۲۲۰ بسته معیشتی و بهداشتی بین نیازمندان شهرستان درمیان توزیع شد که ارزش آن ۴۴۵ میلیون تومان است. مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: در این کاروان به دلیل شیوع ویروس کرونا از کادر درمانی استفاده نشده و بیشتر دارای جنبه حمایتی است.وی افزود: از این تعداد ۵۰۰ بسته معیشتی و بقیه با توجه به نیاز منطقه بهداشتی بوده است. رضایی عنوان کرد: بازدید و احیای قنوات و کمک به تکمیل پروژه‌های آبرسانی از مهمترین و شایسته‌ترین خدمات طرح ملی نذر آب است که امیدواریم هلال احمر بتواند در این زمینه خدمات پایداری را ارایه دهد. اجرای طرح «نذر آب ۴» از اوایل شهریور امسال در چهار استان سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان (۱۵ شهرستان) دچار خشکسالی و درگیر با تنش آبی آغاز شد و هلال‌ احمر در این مناطق با استفاده از ظرفیت داوطلبان و خیرین؛ خدمات معیشت‌محور، سلامت‌محور و تامین آب شرب سالم را در دستور کار دارد. طرح نذر آب از سه سال پیش و به دنبال بحران خشکسالی در استان‌های جنوب و جنوب شرقی کشور، با هدف تامین آب شرب مناطق محروم با کمک مردم و به همت جمعیت هلال احمر اجرا شد و در این طرح، علاوه بر آبرسانی به شهرهای درگیر با خشکسالی، اموری از جمله حضور داوطلبانه پزشکان، ویزیت رایگان مردم و توزیع بسته‌های معیشتی نیز انجام می‌شود.

حمایت حداکثری از سرمایه گذاران در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی گفت: سرمایه‌گذاران اهلیت‌دار با اقدامات خود به توسعه استان کمک می‌کنند لذا باید تا حد امکان مورد حمایت واقع شوند. ملانوری شامگاه سه‌شنبه در بیست و دومین نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اظهار داشت: تصمیمات و مصوبات این کارگروه برای کمک به صنعت استان است.وی تصریح کرد: مهمترین وظیفه کارگروه تسهیل، رفع موانع و مشکلات از مسیر واحدهای تولیدی است و نکته موثر در تصمیم‌گیری‌های کارگروه، میزان پیشرفت و فعالیت واحدها است.

جذب ۳۵ میلیارد تومان اعتبار توسط بنیاد علوی

مسئول نهاد پیشرفت شهرستان درمیان گفت: بنیاد علوی در زمینه فرهنگی، عمران و زیرساخت، اشتغال و اقتصاد و سلامت مجموعا ۳۵ میلیارد تومان اعتبار جذب کرده است؛ این اعتبار جذب شده جدای از تسهیلات است و با تسهیلات بیش از ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در این شهرستان جذب شده است. پور مهدوی به حمایت از تولید در قالب تسهیلات ارزان قیمت از صفر تا ۸ درصد خبر داد و گفت: در این زمینه ۳۳۵ فقره تسهیلات کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان به ارزش ۲۱ میلیارد تومان پرداخت شده که منجر به اشتغال، تثبیت شغل و توسعه کسب و کار برای ۴۲۰ نفر شده است‌.

کارخانه فرآوری طلای هیرد تشنه نیروی کار

خبرنگاران جوان- نبود زیر ساخت‌های مناسب در معدن طلای هیرد سبب شده تا کارگران تمایلی به کار در این معدن نداشته باشند و بهره برداری از فاز‌های جدید این معدن از جمله کارخانه فرآوری طلا به تعویق بیفتد. مدیر پروژه معدن طلای هیرد گفت: در حال حاضر با ۱۵۰ نیرو در حال کار هستیم و بار‌ها فراخوان برای جذب نیرو داده ایم، اما به دلیل مشکلاتی از جمله نبود برق و آب و دوری راه کارگران میلی به کار در این معدن ندارند. او با اشاره به اینکه به دلیل نبود برق و آب وضعیت کمپ‌های این معدن مناسب نیست و مسیر معدن هم بسیار دور است افزود: به همین دلیل افراد بسیار کمی تمایل به کار در این منطقه را دارند. متولی با بیان اینکه در حال حاضر برق معدن را از طریق دیزل ژنراتور تامین می‌کنیم اظهار کرد: متاسفانه به دلیل نبود برق نتوانستیم فاز‌های دیگر معدن را راه اندازی کنیم.

هوا در خراسان جنوبی خنک تر می شود

روند تغییرات دمای هوا کاهشی خواهد بود و تا اوایل هفته آینده هوا خنک‌تر می‌شود. رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی‌های جوی استان گفت: با ادامه فعالیت وزش باد‌های ۱۲۰ روزه تا جمعه افزایش سرعت وزش باد، خیزش گرد و خاک و کاهش دید افقی در منطقه دور از انتظار نخواهد بود. نخعی گفت: در مرز شرقی هم طوفان گردوخاک در برخی ساعات می‌تواند سبب ایجاد خسارت شود.

افت سرمایه گذاری در بخش گلخانه

فرماندار نهبندان گفت: متاسفانه سرمایه گذاری در بخش گلخانه دچار افت شده است لذا در طرح نهضت ایجاد هزار هکتار گلخانه در خراسان جنوبی، اگر روند همین روند فعلی باشد طرح موفقیت آمیز نخواهد بود. بیکی افزود: عمده مشکلات گلخانه داران و سرمایه گذاران در حوزه گاز است که پیگیری های زیادی در این خصوص انجام شده است اما نیاز به پیگیری مجدد و جدی دارد. وی با اشاره به خسارت های اخیر طوفان به گلخانه داران، گفت: خسارت ها برآورد شده ولی کمکی به گلخانه داران نشده است لذا ایجاد بادشکن و پرداخت تسهیلات کم بهره، باید در دستور کار باشد.

عسل طبیعی و خالص شکرک می‌زند

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بشرویه گفت: عسل طبیعی و خالص عموما شکرک می‌زند و رنگ عسل تعیین‌کننده کیفیت آن نیست. عبدی اظهار داشت: رنگ عسل بستگی به شهد مصرفی دارد و از زرد بسیار روشن تا قرمز تیره متغیر است. وی تاکید کرد که شهروندان عسل مصرفی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر خریداری کنند. رئیس شبکه دامپزشکی بشرویه آنزیم دیاستاز همچنین قند بالای موجود در عسل را از عوامل مهم در شکرک زدن عنوان کرد و گفت: اگر عسل بعد از مدتی شکرک زد، طبیعی است.

کشف محموله یک میلیاردی کالای قاچاق در خراسان‌جنوبی

رئیس پلیس امنیت اقتصادی خراسان‌جنوبی گفت: مأموران پلیس امنیت اقتصادی در بازرسی از یک اتوبوس مسافربری و یک کامیون در شهرستان بیرجند انواع کالای قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۹۵ میلیون ریال کشف کردند. بخشی با بیان اینکه در این رابطه ۲ متهم دستگیر شد، تصریح کرد: متهمان دستگیر شده به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت