اخبار استانی

کمک پنج میلیارد تومانی مردم به مددجویان بهزیستی استان

عرب نژاد مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون پنج میلیارد تومان کمک نقدی و غیرنقدی خیرین جمع‌آوری شده و برای تامین اقلام بسته‌های معیشتی، بهداشت و … در اختیار افراد زیر پوشش قرار گرفته است.

مردم در بیرجند گران زندگی می‌کنند

ایسنا- رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند با اشاره به رکود در بازار مسکن در مرکز خراسان جنوبی، گفت: قیمت مسکن به نسبت جمعیت شهرستان بیرجند گران است و مردم مجبورند گران زندگی کنند.علیرضا اربابی در خصوص قیمت مسکن در خراسان جنوبی اظهار کرد: طی یک ماه اخیر، قیمت مسکن افزایش یا کاهش نداشته و قیمت اجاره و خرید و فروش راکد بوده است. وی با اشاره به مقایسه بلندمدت، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، قیمت مسکن در بیرجند در مقایسه با سال گذشته حدود ۱۵ درصد کاهش داشته است. رئیس اتحادیه مشاوران املاک بیرجند ادامه داد: از ابتدای سال جاری، میزان اجاره بهای منزل مسکونی در شهرستان بیرجند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد و مبلغ اجاره بهای ملک تجاری نیز تا ۴۰ درصد افزایش داشته است. اربابی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود بازار راکد خواهد ماند، تصریح کرد: مصالح ساختمانی از جمله سیمان و آهن ظرف ۴۰ روز گذشته گران شد، اما بازار مسکن تغییری نکرد و بعید می‌دانیم قیمتش افزایش یا کاهشی داشته باشد. وی به مردم توصیه کرد که اگر قصد خرید مسکن دارند، هم اکنون اقدام کنند چراکه قیمت مسکن از این مبلغ پایین‌تر نخواهد آمد.

خطرات طولانی شدن آموزش مجازی برای دانش آموزان

ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: حضور نیافتن دانش‌آموزان در محیط مدرسه و طولانی شدن آموزش‌ها در بستر مجازی، تهدیدات جدی و جبران‌ناپذیر را متوجه سلامت جسم و روان نه تنها دانش‌آموزان بلکه فرهنگیان می‌کند. واقعی از آمادگی کامل استان خراسان جنوبی برای آغاز پرشور سال تحصیلی جدید براساس سه گزینه آموزش حضوری، مجازی و تلفیقی خبر داد و افزود: سال تحصیلی را با رعایت حق آموزش و سلامت برای همه دانش‌آموزان با مهیاساختن شرایط سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آغاز می‌کنیم. وی از واکسینه شدن بیش از ۹۰ درصد معلمان و فرهنگیان این استان در مرحله اول خبر داد و گفت: ۶ روز از تزریق نوبت دوم واکسن کرونا به فرهنگیان می‌گذرد و در این چند روز ۲۰ درصد معلمان دوزِ دوم را نیز دریافت کرده‌اند. مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی پیش‌بینی کرد تا قبل از شروع سال تحصیلی همه افرادی که با دانش‌آموزان در ارتباط هستند، دو نوبت واکسن خود را دریافت ‌کنند. وی با بیان اینکه دانش‌آموزان نیاز مبرم به اجتماعی شدن و کسب مهارت‌های زندگی اجتماعی دارند افزود: این مهم جز با آموزش حضوری فراهم نمی‌شود چرا که مدارس به جز فعالیت‌های آموزشی و یادگیری، با برگزاری مسابقات و جشنواره‌ها در زمینه‌های مختلف دینی، فرهنگی، هنری و ورزشی نقش بسزایی در رشد همه‌جانبه فرزندان ما دارند. واقعی تصریح کرد: از نظر صاحبنظران علوم تربیتی صرفاً تأکید بر آموزش مجازی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای فرآیند یادگیری دانش‌آموزان باشد. وی نبود تعامل و ارتباط سازنده بین دانش‌آموزان را مهمترین عامل موثر بر رشد منفی اجتماعی آنان دانست و گفت: شخصیت‌سازی جایگزینی برای پیشرفت تحصیلی نیست بلکه یک مکمل ضروری برای آن است؛ همان‌طور که مدرسه در فراگیری مهارت‌های آموزشی تاثیرگذار است، بر آموزش و نهادینه‌سازی مواردی همچون«خوش‌رفتاری»، «مهربانی»، «احترام»،«همدلی» «مسئولیت‌پذیری» و «صداقت» نیز تمرکز دارد.

صدور ۴۸ مجوز مشاغل خانگی در استان

شبستان- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی از صدور ۴۸ مجوز فعالیت های مشاغل خانگی در حوزه های مختلف صنعت، معدن و تجارت، کشاورزی و میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در خراسان جنوبی از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد. اشرفی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۰۳ طرح مستقل و پشتیبان در این حوزه مجوز دریافت کردند، افزود: سهم استان از محل منابع مشاغل خانگی در سال ۹۹ اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده که از سوی بانک های عامل به استان ابلاغ شده که توانستیم ۱۰۰درصد این اعتبار را جذب نماییم.اشرفی در ادامه بیان کرد: این طرح ها توانستند برای ۷۰۲ فرصت شغلی ایجاد کنند که ۱۰۸ مورد به صورت مستقل و ۵۹۴ مورد در قالب پشتیبان و تحت پوشش بوده است و در مجموع از ابتدای اجرای این طرح در استان برای بیش از ۳۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۸ مجوز صادر شده است، ادامه داد: از مجموع مجوزهای صادر شده در سال جاری ۶ مورد در قالب پشتیبان و ۴۲ مورد به صورت مستقل بوده است. وی در ادامه گفت: بیشترین تعداد مجوزهای صادر شده از ابتدای سال جاری تاکنون مربوط به حوزه صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.

دو برابر شدن روزهای ناسالم در استان

مهر- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی گفت: طبق داده‌های ایستگاه‌ها تعداد روزهای دارای هوا ناسالم از ابتدای سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در خراسان‌جنوبی به دو برابر افزایش یافته است. اکبری درباره وضعیت روزهای ناسالم از ابتدای سال تاکنون در مقایسه با سال گذشته اظهار کرد: ما یک شش ماهه گرم و خشک را سپری کردیم که در این ماه‌ها رطوبت خاک به شدت کاهش پیدا کرده بود که این مسئله زمینه را برای روزهای دارای گرد و غبار مساعد می‌کرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ایستگاه‌های ما تقریباً از ابتدای سال تاکنون حدود دو برابر سال گذشته در همین مدت روزهای دارای هوای ناسالم ثبت کردند، بیان‌کرد: در بیرجند و سرایان روزهای ناسالم دو برابر و در نهبندان حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. اکبری گفت: هر چند در حال حاضر شاید وضعیت روزهای ناسالم در خراسان‌جنوبی را به نوعی بتوان مدیریت کرد ولی نگرانی ما بابت آینده است که با کاهش منابع آبی و به طبع آن کاهش رطوبت هوا و همچنین کاهش پوشش گیاهی به علت چرای غیر اصولی دام و ایجاد راه‌های دسترسی متعدد وضعیت نامساعدتری را تجربه کنیم. وی با تأکید بر اینکه تمام تصمیمات توسعه‌ای خراسان‌جنوبی باید با توجه به مؤلفه آب و دقت در میزان منابع آبی این خطه صورت گیرد، ادامه‌داد: موضوع دیگری که ما را نگران کرده است طولانی شدن دوره‌های آلودگی هوا است به گونه‌ای که در همین سال جاری در مقطعی پنج روز متوالی هوای ناسالم داشتیم.

توبافی؛ نامزد دریافت مهر اصالت بین‌الملی

فرماندار بیرجند با بیان اینکه هنر توبافی نامزد دریافت مهر اصالت بین المللی است، گفت: برای رونق هر چه بیشتر هنر پارچه بافی سنتی، طرح توسعه بازار و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید اجرا می‌شودناصری افزود: هنر توبافی از هنرهای اصیل و احیا شده‌ای در استان است.

سکونت ۸۱ هزار نفر از مردم استان در بافت‌های فرسوده

تسنیم- مدیرکل راه وشهرسازی استان خراسان جنوبی با تاکید براینکه در حال حاضر ۸۱ هزار و ۳۹ نفر از جمعیت خراسان جنوبی در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستنند گفت: ۱۹ هزار و ۱۹۶ نفر در بافت‌های فرسوده بیرجند سکونت دارند. وحید داعی افزود: هزار و هفت هکتار بافت فرسوده و سکونتگاه‌ غیررسمی در خراسان جنوبی وجود دارد که از این میزان بافت‌های ناکارآمد، ۴۹۱ هکتار در بیرجند قرار دارد و درحال حاضر در هفت شهر استان طرح بازآفرینی انجام می‌شود. داعی با بیان اینکه سهمیه استان برای تسهیلات بازآفرینی شهری ۳۵۰ واحد است افزود: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مجموعا تعداد ۴۵ واحد برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده اند و از سال ۹۷ برای اجرای طرح‌های بازآفرینی بالغ بر ۲۶ میلیارد تومان هزینه شده که ارزش روز آن حدود ۳۷ میلیارد تومان است. وی با تاکید براینکه این میزان اعتبار برای اجرای ۴۴ طرح بازآفرینی شهری هزینه شده است، افزود: با این میزان اعتبار ۳۲ طرح بازآفرینی به بهره برداری رسیده و ۱۲ پروژه نیز در دست اجراست و این طرح‌ها شامل ۸ هزار و ۴۶۲ مترمربع احداث کتابخانه، مدرسه، درمانگاه و فضای ورزشی، ۴۸ هزار و ۵۰۰ مترمربع بهسازی شبکه معابر و ساماندهی محله، ۷ هزار مترمربع مسیرگشایی و ۱۶ هزار و ۸۲۵ مترمربع اجرای تاسیسات زیربنایی توسعه فاضلاب است.

بیرجند بیشترین وسعت بافت فرسوده را دارد

داعی با اشاره به این که بیرجند بیشترین وسعت بافت فرسوده را دارد، افزود: اگر بخواهیم محلات قدیمی ۱۷ شهریور و فرزان را در نظر بگیریم سند توسعه‌ای برای بافت‌ها داریم و پروژه‌های مختلفی برای آن تعریف شده که با توجه به سند توسعه محله پیگیری می‌شود. مدیر کل راه وشهرسازی خراسان جنوبی گفت: استقبال مردم از دریافت تسهیلات بسیار کم است و امسال هنوز میزان سهمیه تسهیلات اعلام نشده است هر چند پیش‌بینی می‌کنیم تسهیلات امسال بیشتر باشد. داعی با بیان اینکه برخی از این پروژه‌ها شامل خدمات زیربنایی اعم از اصلاح شبکه‌های آب و فاضلاب، اصلاح معابر در بافت‌های فرسوده، نوسازی و آسفالت معابر، ایجاد خانه محله، کتابخانه و آموزش است که منجر به بازآفرینی شهری می‌شود، افزود: ایجاد زیر ساخت‌ها، مسائل روبنایی، اصلاح شبکه‌های آب، برق و موضوعاتی مانند احداث فضای سبز، کتابخانه و ایجاد خانه محله بخشی از اقدامات برای بافت فرسوده است. برای پروژه‌های بافت فرسوده چشم‌انداز در نظر است تا سند توسعه در بازه زمانی تهیه و اجرا شود.

۴۸ درصد خانه‌های روستایی استان نا ایمن

مدیرکل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان جنوبی هم از مقاوم نبودن حدود ۵۰ درصد خانه‌های روستایی استان در برابر زلزله خبر داد و گفت: از میان خانه‌های روستایی در خراسان جنوبی تنها ۵۲ درصد مقاوم سازی شده اند و ۴۸ درصد باقی مانده در برابر زمین لرزه مقاومت قابل قبولی ندارند. نوری زاده افزود: از میان ۴۸ درصد ۱۱ درصد از این خانه‌ها نیمه مقاوم هستند و درصد باقی مانده مقاومتشان به صفر می‌رسد که این امر بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: زمین لرزه به خودی خود فاجعه نیست بلکه زیرساخت نادرست و مقاوم سازی نکردن ساختمان‌ها فاجعه‌ای بزرگ است که باید در جهت پیشرفت مقاوم سازی‌ها اقدامات لازم انجام شود.

وسعت مناطق تحت حفاظت استان؛ بالاتر از میانگین کشوری

ایسنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷.۳ درصد مساحت استان تحت حفاظت محیط زیست قرار دارند و این میزان ۷.۳ درصد بالاتر از میانگین جهانی است.مسعود مستقیم گفت: در حال حاضر مناطق تحت مدیریت و حفاظت محیط زیست استان از ضریب امنیتی بسیار بالا و مطلوبی برخوردار هستند . وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی از جمله استان‌هایی است که بیشترین مناطق تحت حفاظت محیط زیست را در سطح کشور دارد، افزود: در حال حاضر ۱۷.۳ درصد مساحت استان تحت حفاظت محیط زیست قرار دارند و این میزان ۷.۳ درصد بالاتر از میانگین جهانی است.مستقیم ادامه داد: در خراسان جنوبی هفت نقطه حفاظت شده، سه پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه شکار ممنوع مرزی و شش منطقه شکار ممنوع وجود دارد.فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون ۹۱ درصد تخلف‌های زیست محیطی و شکارهای غیرمجاز در خارج از مناطق تحت حفاظت و مدیریت محیط زیست رخ داده است که نشان دهنده‌ی محافظت و مدیریت درست محیط زیست استان است.وی بیان کرد: یگان حفاظت محیط زیست در ۲۴ ساعت شبانه روز از آمادگی کامل برای اعزام و پیگیری هر گونه تخلف زیست محیطی برخوردار است.مستقیم اظهار کرد: افراد با مشاهده هرگونه تخلف زیست محیطی مراتب را بلافاصله به سامانه تلفن گویای ۱۵۴۰ جهت پیگیری فوری یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در ۲۴ ساعت شبانه روز اطلاع دهند.

بیمه شدگان سلامت اعتبار پوشش بیمه شان را تمدید کنند

خبرنگاران جوان- مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی از بیمه شدگانی که اعتبار پوشش بیمه‌ای آنان در حال اتمام است خواست نسبت به تمدید آن اقدام کنند. اربابی گفت: ضروری است بیمه شدگانی که اعتبار پوشش بیمه‌ای آنان در حال اتمام است نسبت به تمدید پوشش بیمه خود اقدام کنند تا از بروز مشکلات احتمالی در زمان دریافت خدمات درمانی و بیمه‌ای جلوگیری شود. وی افزود: اعتبار پوشش بیمه‌ای بخشی از بیمه شدگان در صندوق‌های بیمه‌ای روستائیان و عشایر و سلامت همگانی که به دلیل شیوع بیماری کرونا در ماه‌های گذشته بصورت سیستمی و متمرکز از سوی ستاد سازمان تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ تمدید شده بود، در حال اتمام است. اربابی ادامه داد: ضروری است این بیمه شدگان عزیز در مهلت باقیمانده نسبت به تمدید پوشش بیمه خود اقدام کنند تا به راحتی از خدمات درمانی و بیمه‌ای استفاده کنند. مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی تصریح کرد: بیمه شدگان برای تمدید پوشش بیمه‌ای خود می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت طرف قرارداد اداره کل بیمه سلامت خراسان جنوبی در سطح استان و یا از طریق سامانه‌های خدمات غیر حضوری به آدرس های: http://www.bimehsalamatiranian.ir و https://eservices.ihio.gov.ir/esc مراجعه و نسبت به تمدید پوشش بیمه شان اقدام کنند.

خاموش شدن چراغ عمر ۶ هم استانی مبتلا به کرونا

۶ نفر دیگر مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته فوت کردند. آمار فوتی‌های ناشی از این بیماری در خراسان جنوبی به هزار و ۹۱ نفر رسید. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند: روز گذشته ۱۳۱ بیمار جدید شامل ۳۵ مورد بستری و ۹۶ مورد سرپایی، شناسایی شدند. وی افزود: همچنین از ۸۶۹ تست سریع کرونا ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان شناسایی شد.

کاهش بستری بیماران کرونایی در خراسان جنوبی

ایرنا- دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا در این استان طی هفته جاری نسبت به هفته گذشته ۱۴.۳ درصد کاهش داشته است. شریف‌زاده افزود: موارد بستری مثبت کرونا از میانگین ۲۸۰ مورد بستری روزانه در هفته گذشته به ۲۴۰ بیمار در هفته جاری رسید. وی گفت: موارد بستری بیماران با علائم حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان نیز از میانگین روزانه ۴۴۵ نفر در هفته گذشته به ۳۹۲ بیمار در هفته جاری رسیده و در این مدت ۱۱.۹ درصد کاهش داشته است. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: با توجه به گزارش‌های رسیده کل موارد مثبت ابتلا به کرونا شامل تست‌های مولکولی و سریع در استان از ۴۰۶ مورد متوسط روزانه در هفته گذشته به ۲۲۱ نفر رسیده که کاهش ۴۵.۶ درصدی را نشان می‌دهد. وی اضافه کرد: تعداد بیماران کرونایی بستری در بخش مراقبت‌های ویژه از متوسط روزانه هفته گذشته که ۴۰ نفر بوده، به ۴۴ بیمار در هفته جاری رسیده و ۱۰ درصد افزایش داشته است. وی گفت: فوتی‌های کرونا در استان روند ثابتی دارد و تاکنون هزار و ۸۵ نفر در خراسان جنوبی بر اثر ویروس کرونا در پنج موج بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند.

واکسیناسیون کرونا به ۳۵ ساله‌ها رسید

بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی بیرجند امکان ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا برای متولدین ۱۳۶۵ به قبل یعنی ۳۵ سال به بالا که ساکن استان‌ خراسان جنوبی هستند، فراهم شده و سامانه salamat.gov.ir برای ثبت‌نام متولدین ۱۳۶۵ و قبل از آن به منظور انجام واکسیناسیون بازگشایی شد و آماده ثبت‌نام واجدین شرایط برای دریافت نوبت تزریق واکسن کرونا است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اعلام کرد: اکنون در تمامی استان‌های کشور، امکان ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا برای متولدین ۱۳۵۵ و قبل از آن فراهم شده است و علاوه بر آن، سامانه ثبت‌نام واکسیناسیون برای متولدین ۱۳۶۵ به قبل که ساکن استان‌ خراسان جنوبی همچنین ۱۰ استان دیگر از جمله بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، قم و هرمزگان هستند و پرونده بهداشت دارند، از ۱۵ شهریور ماه باز شد. دهقانی از این گروه سنی درخواست کرد هرچه سریعتر نسبت به ثبت‌نام واکسیناسیون کرونا در سامانه اقدام کنند و براساس زمان و مکانی که برای تزریق واکسن انتخاب کرده‌اند، به مرکز واکسیناسیون مراجعه شود.

بیابان زدایی در خراسان جنوبی شتاب می‌گیرد

صداوسیما- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: عملکرد خوب استان در مقابله با بیابانزایی باعث شد خراسان جنوبی در این بخش رتبه نخست کشوری را در برنامه‌های سال۱۳۹۹ به‌دست آورد. نصرآبادی افزود: این عملکرد مطلوب سبب شد سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور جایگاه استان تخصیص اعتبارات مقابله با بیابانزایی را مجدد افزایش دهد. وی گفت: در این راستا اعتبار مشخص شده برای استان در سال۱۴۰۰ که ۹۹میلیارد تومان تعیین شده بود مجدد ۱۴میلیارد تومان افزایش یافت و بر این اساس اعتبارت استان امسال برای فعالیت‌های مقابله با بیابانزایی ۱۱۳میلیارد تومان خواهد بود. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اعتبارات مطلوب بخش آبخیزداری نیز گفت: جمع اعتبارت ملی پیش بینی شده استان در بخش آبخیزداری و مقابله با بیابانزایی به رقم بی سابقه ۲۳۶میلیارد تومان رسید. نصرآبادی گفت: سال گذشته برای انجام این فعالیت‌ها از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و درآمد عمومی بیش از ۷۹میلیارد تومان اعتبار مصوب شد که به طور کامل تخصیص یافت. وی افزود: فعالیت‌های این حوزه از جمله نهالکاری، مدیریت هرزآب، آبیاری سنواتی، اجرای سیستم‌های چرایی و قرق، ساماندهی و کنترل چرای و مالچ پاشی حتی بیشتر از حجم و اعتبار مصوب سال گذشته اجرایی شده است.

بازگشت ۱۱ واحد صنعتی خراسان‌جنوبی به چرخه تولید

فارس- رئیس سازمان صمت خراسان ‌جنوبی با اشاره به بازگشت ۲۰ واحد تولیدی استان به چرخه تولید طی سال گذشته، گفت: با تلاش‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال جاری نیز تاکنون ۱۱ واحد غیرفعال به چرخه تولید بازگشت. جرجانی با اعلام اینکه در حال حاضر ۳۲۳ واحد صنعتی در استان فعال اما ۴۰ درصد واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل است، اضافه کرد: صنایع با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر در زمره صنایع کوچک، اشتغال ۵۰ تا ۱۰۰ نفر صنایع متوسط و بیش از ۱۰۰ نفر صنایع بزرگ محسوب می‌شوند. وی از پرداخت ۷۱۸ میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته برای رونق تولید در استان خبر داد و گفت: حدود ۱۴۴ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌دار به واحدهای دارای مشکل پرداخت شده است. جرجانی تصریح کرد: در سال جاری تکمیل واحدهای تولیدی دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد پیگیری می‌شود که احداث خط تولید جدید در کاشی نیلوفر با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد در حال انجام است و ظرف دو ماه آینده با ظرفیت اشتغال ۳۵۰ نفر به بهره‌برداری خواهد رسید. وی همچنین به وضعیت کارخانه فولاد قاینات اشاره و بیان داشت: یکی از مشکلات استان آهن فولاد قاینات بود که با پیگیری‌های انجام شده اصلاحات در دستگاه‌ها انجام و در حال تست است که این واحد نیز طی ۴۵ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسیدوی همچنین با اشاره به بهره‌برداری دو واحد تولید کاغذ با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد و ۳۰ درصد تا آذرماه امسال، مطرح کرد: در مجموع بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال دو هزار نفر در بخش صنعت استان محقق خواهد کرد.

خسارت ۴۶۱ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان

تسنیم- در حالی باغداران و کشاورزان خراسان جنوبی در انتظار برداشت محصولات یک ساله خود بودند که در یک ماه و چند روز اخیر طوفان ۴۶۱ میلیارد تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی در این ارتباط گفت: از ابتدای سال تاکنون طوفان ۴۶۱ میلیون تومان به بخش کشاورزی استان خسارت زد. قوسی با بیان اینکه کل مساحت زراعی آسیب دیده ۱۲ هزار هکتار است که بین ۵ تا ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند، افزود: در بخش باغی نیز ۱۷.۵ هزار هکتار بین یک تا ۳۰ درصد خسارت دیده‌اند وی با بیان اینکه بیشترین میزان خسارت‌های طوفان مربوط به شهرستان‌های بشرویه، فردوس، سرایان و نهبندان است افزود: در حوزه زیرساختی نیز به حدود ۲۳ هکتار از اراضی کشاورزی خسارت ۵ تا ۵۰ درصدی وارد شده است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تاکید کرد: برخی از شهرستان‌ها مدعی افزایش خسارت‌ها هستند و هنوز بررسی کارشناسان ادامه دارد، همچنین محصولات باغی پسته، انار، عناب، زرشک و خرما به ترتیب بیشترین خسارت را در بخش باغی و پنبه بیشترین خسارت را در بخش زراعی از طوفان دیده‌ است. قوسی تصریح کرد: ۳۳۶ میلیارد تومان به بخش باغی خسارت وارد شده و بیشترین خسارت طوفان مربوط به درختان پسته بوده که ۱۹ میلیارد تومان به بشرویه و ۱۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به باغات فردوس خسارت وارد شده است. وی خاطرنشان کرد: برای جبران خسارات کشاورزی امسال نیز برنامه حمایتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور برای ارائه تسهیلات کم‌بهره پیگیری شده که در صورت تصویب در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

۹۵ هزار متر مربع فرش دستباف در خراسان جنوبی تولید شد

ایرنا – رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی گفت: ۹۵ هزار متر مربع فرش دستباف در سال جاری به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان در این استان تولید شده است. کامیابی افزود: میزان تولید فرش دستباف در پنج ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تفاوت چندانی ندارد اما قیمت فرش دستباف استان نسبت به سال گذشته به صورت میانگین ۲۰ درصد افزایش یافته است. وی گفت: این افزایش قیمت در فرش‌های مصرف داخل بیشتر به چشم می‌خورد و در فرش‌های صادراتی به دلیل مشکل صادرات کمتر بوده است. رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی بیان کرد: در یک سال گذشته قیمت مواد اولیه فرش دستباف رشد چشمگیری نداشته است ولی با توجه به شرایط جامعه و زحمت زیاد، بافت فرش برای بافنده صرفه اقتصادی ندارد و بافندگان به دلیل نبود شغل چاره‌ای جز بافت فرش ندارند. وی درباره ارزآوری فرش دستباف خراسان جنوبی در سال جاری گفت: ارزآوری فرش دستباف خراسان جنوبی در دو سال اخیر ناچیز بوده و در مجموع آمار دقیقی از صادرات فرش دستباف به دست ما نمی‌رسد. کامیابی مسک افزود: به دلیل صادرات کم، فرش دستباف در بدترین وضعیت خود از نظر صادرات و رکود در ۵۰ سال اخیر قرار دارد و تحریم‌ها نیز در نبود ارزآوری فرش بسیار تاثیرگذار بوده که باعث شده فرش سایر کشورهای منطقه جایگزین فرش کشورمان در بازارهای جهانی شود.

قول مساعد رئیس دفتر رئیس جمهوری برای پیگیری مسائل استان

ایرنا – رئیس دفتر رئیس جمهوری در دیدار استاندار خراسان جنوبی برای پیگیری مسائل استان قول مساعد داد. ملانوری با حضور در دفتر کار رئیس دفتر رئیس جمهوری، با غلامحسین اسماعیلی دیدار کرد. استاندار خراسان جنوبی در این دیدار به تشریح شرایط و وضعیت استان پرداخت و گزارش جامعی از اقدامات صورت گرفته در راستای رفع مشکلات موجود ارائه کرد. وی از برنامه‌های انجام شده به منظور بهره‌برداری از ظرفیت‌های استان گفت و نتایج حاصل از چند ماه فعالیت ستاد توسعه خاوران را تشریح کرد. ملانوری پیگیری موضوعات مهمی از جمله تسریع در روند اجرای پروژه راه‌آهن و باندهای دوم محورهای مواصلاتی استان و نیز شبکه حمل و نقل سوخت را خواستار شد. قول مساعد رئیس دفتر رئیس جمهوری برای پیگیری و همراهی برای رفع آنها، نتیجه این دیدار بود. همچنین استاندار خراسان جنوبی روز گذشته با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیدار کرد. این دیدار به منظور پیگیری مسایل استان در حوزه های اشتغال، بیمه، تأمین اجتماعی، تسهیلات بانکی و… صورت گرفت. مصوبات معطل مانده از سفر معاونین وزارتخانه به استان نیز در این نشست دو نفره پیگیری شد.

اعلام شماره پیامک برای ارتباط مردم با وزیر کشور

روابط عمومی وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای شماره سامانه پیامکی برای ارتباط مردم با وزیر کشور را اعلام کرد. در این اطلاعیه ضمن تأکید بر ضرورت زمینه سازی ارتباط مستقیم و بی واسطه مردم و مسئولان و همچنین آمادگی وزیر کشور برای بهره برداری از نقطه نظرات، دیدگاه ها، پیشنهادات و انتقادات مردمی مرتبط با مأموریت های وزارت کشور، سر شماره پیامکی برای دریافت پیام های مرتبط مردم اعلام شده است . در اطلاعیه روابط عمومی وزارت کشور با توضیح این روند که پیام های واصله پس از دسته بندی و اولویت گذاری در بخش ذیربط، به رویت وزیر کشور می رسد، شماره ۳۰۰۰۷۷۸۸ بدین منظور معرفی شده است .

تشدید سرعت وزش باد در استان

رئیس گروه پیش بینی و صدور پیش آگاهی های جوی استان گفت: مطابق با خروجی مدل‌ها به‌تدریج از روز گذشته با تقویت اختلاف فشاری در سطح زمین سرعت وزش بادهای ۱۲۰ روزه در منطقه تشدید خواهد شد. نخعی افزود:تا پایان هفته به‌تناوب شاهد وزش باد شدید و خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید افقی خواهیم بود. وی گفت:در مرز شرقی هم طوفان گردوخاک در برخی ساعات می‌تواند سبب ایجاد خسارت شود. نخعی گفت:دمای هوا بتدریج از امروزتا اوایل هفته آینده هوا خنک‌تر می‌شود.

بیش از ۴۴۰۰ کارت هوشمند رانندگان تمدید شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان جنوبی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون کارت هوشمند ۴ هزارو ۴۶۰ راننده فعال حوزه حمل و نقل کالا تمدید شده است. وی همچنین از صدور ۵۱ کارت هوشمند ناوگان باری و۱۸۱ کارت هوشمند رانندگان حمل و نقل کالا از ابتدای سال در استان خبر داد. جلال زاده عنوان کرد: ۳۲ مورد نظارت بر عملکرد لغو و فعالیت رانندگان بخش کالا ۱۰۴ مورد نظارت بر ناوگان حمل و نقل کالا به عمل آمده است.

پا گذاشتن هلال احمر در حوزه صنایع دستی

کارگاه آموزشی و تولیدی انواع پارچه و حوله توبافی در روستای حاجی آباد بیرجند برگزار شد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: به منظور ترویج آموزش و تولید صنایع دستی، جمعیت هلال احمر استان با همکاری میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان این کارگاه آموزشی و تولیدی توبافی در روستای حاجی آباد از توابع بخش مرکزی بیرجند برگزار شد. وی افزود: تاکنون ۳۰ نفر از هنرجویان خواهر عضو جمعیت هلال احمر در این روستا آموزش‌های لازم را فرا گرفته اند. رضایی همچنین اعتبارات هزینه شده برای راه اندازی این کارگاه آموزشی را ۱۰۰ میلیون تومان عنوان کرد. مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: علاوه بر این کارگاه، از سال گذشته دو کارگاه تولیدی در شهرستان‌های نهبندان و سربیشه از سوی هلال احمر راه اندازی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

عماد – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش‌بنیان که در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت