اخبار استانی

هشدار مدیریت بحران در خصوص وقوع طوفان و گرد و خاک

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی در خصوص وزش باد شدید و وقوع طوفان و گرد و خاک در استان هشدار داد. میرجلیلی گفت: طبق پیش بینی هواشناسی تا چهارشنبه این هفته وزش باد شدید و طوفان و گرد و خاک به شدت در استان محتمل است.

لزوم توجه ویژه به روستائیان خراسان‌جنوبی

صداوسیما- نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، سرایان و بشرویه گفت: اگر منصفانه نگاه کنیم، دولت باید یک یارانه ویژه به روستائیان خراسان جنوبی بپردازد.نصیرایی در سفر به شهرستان سرایان با اشاره به پیگیری های انجام شده در خصوص مشکلات و مطالبات مردمی، گفت: اگر منصفانه نگاه کنیم، دولت باید یک یارانه ویژه به روستائیان خراسان جنوبی بپردازد . وی از تحقق برخی مطالبات در سرایان گفت و افزود: مبلغ ۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل درمانگاه بیمارستان امام علی (ع) سرایان از مجمع خیرین سلامت کشور اخذ شده است و چندماه است در اختیار مسئولان بهداشت و درمان شهرستان است. تسطیح محله معیشتی روستای مصعبی با اعتبار ۲۰۰ میلیون تومان و تسریع در احداث مجموعه ورزشی خیرساز با مساعدت ۱ و نیم میلیارد تومانی از مصوبات اجرایی این سفر بود.

سومین مرکز واکسیناسیون کرونا در بیرجند راه‌اندازی شد

ایرنا- سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا روز یکشنبه در پردیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند راه‌اندازی شد و واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال هم در این مرکز پذیرفته می‌شود. ۲ مرکز تجمیعی دیگر هفته گذشته برای پوشش جمعیت بیشتری از گروه‌های هدف در بیرجند آغاز به کار کرد و همزمان با ورود محموله‌های جدید واکسن به خراسان جنوبی سرعت واکسیناسیون در مرکز استان افزایش یافت. دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا خراسان جنوبی گفت: سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا امروز در سالن ورزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند واقع در خیابان معلم برای واکسیناسیون دانشجویان، کارکنان دانشگاه و کارکنان اداراتی که براساس سند ملی مجوز واکسیناسیون دارند، راه‌اندازی شد. غلامرضا شریف‌زاده افزود: واکسیناسیون افراد بالای ۵۰ سال هم در این مرکز پذیرفته می‌شود. وی گفت: سومین مرکز تجمیعی واکسیناسیون در بیرجند ظرفیت روزانه تزریق واکسن کرونا به ۵۰۰ تا هزار نفر را دارد.

وقتی کم آبی، کشاورزان را به جان چاه‌ها می‌اندازد

خبرنگاران جوان- به دلیل کم آبی و تمام شدن ذخایر آبی چاه‌های موجود، کشاورزان به حفر چاه‌های غیر مجاز یا برداشت بی رویه از یک چاه روی می‌آورند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان گفت: از سال ۱۳۸۵ تاکنون در استان، جلوی برداشت غیر مجاز هزار و ۴۸ متر مکعب آب گرفته شده و در مجموع پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب صرفه جویی شده است. وی افزود: برداشت غیر مجاز از چاه‌ها سبب فرونشست زمین و یا ایجاد ترک روی زمین می‌شود که از آن تحت عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود. سروری ادامه داد: در تمام مناطق استان که برداشت‌های بی رویه و غیر مجاز از چاه‌ها صورت می‌گیرد فرونشست و ترک‌ها وجود دارد، اما به صورت مشهود‌تر در منطقه حصاران سرایان فرونشست بزرگی به طول تقریبی ۱۰ کیلیومتر و عرض تقریبی ۵ متر وجود دارد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: میزان برداشت‌های ما از چاه‌های زیرزمینی بیشتر از ورودی‌ها به چاه‌ها است و به قول معروف دخل و خرج شان به هم نمی‌خورد و همین موضوع باعث می‌شود به مرور زمان دچار بحران کم آبی و خشکسالی شویم. وی در ادامه عنوان کرد: برای مدیریت برداشت‌های غیر مجاز، از سال ۸۲ طرح کنتور گذاری هوشمند روی چاه‌ها صورت گرفته است که برای هر کشاورز میزان مشخصی سهمیه برداشت آب تعیین می‌شود و در حال حاضر تقریبا ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی مجهز به این کنتور‌ها هستند. سروری بیان کرد: در زمان خشکسالی‌ها یکی از راهکار‌های مواجه نشدن با بحران کم آبی مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است، چون تقریبا ۸۸ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

۷۰برنامه فرهنگی ایام عید غدیر در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

مهر- دبیر اجرایی بنیاد غدیر خراسان‌جنوبی گفت: ۷۰ برنامه فرهنگی ایام عید غدیر در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود که اطعام و کمک‌های مؤمنانه از جمله برنامه‌ها است. حاجی‌زاده اظهار کرد: بر اساس مصوبه ۸۴۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی از آغاز عید قربان تا عید سعید غدیر به نام دهه امامت و ولایت در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شده است. دبیر اجرایی بنیاد بین‌المللی غدیر خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بنیاد غدیر در ۹۰ کشور و تمامی مراکز استان‌ها نمایندگی دارد، بیان‌کرد: سال جاری در دهه امامت و ولایت ۱۵۰ برنامه توسط هیأت امناء بنیاد غدیر برای اجرا در نظر گرفته شده است. حاجی‌زاده با اشاره به اینکه از این تعداد ۷۰ برنامه در خراسان‌جنوبی احصاء شده است، گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در خراسان‌جنوبی، راه‌اندازی کاروان‌های شادی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شرایط کرونایی و دلجویی از خانواده شهداء به ویژه شهدای سادات از جمله این برنامه‌ها است. وی اظهار کرد: یکی از مهمترین برنامه‌ها برپایی جلسات علمی با موضوع «امیرالمؤمنین علی ع محور وحدت» با حضور شخصیت‌های برجسته‌ای از علمای شیعه و سنی است.

مطالبات گندم کاران تا پایان هفته پرداخت می شود

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان گفت: تاکنون ۲ هزار و ۷۷۰ تن گندم به صورت تضمینی خریداری شده است، که ۲۵ درصد باقی مانده مطالبات گندم‌کاران تا پایان هفته و یا اوایل هفته آینده پرداخت می‌شود.اسداللهی افزود: از ابتدای فصل شروع خرید گندم تاکنون ۲ هزار و ۷۷۰ تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است. وی افزود: در حال حاضر ۱۴ مرکز خرید گندم در استان فعال است و ارزش گندم خریداری شده به میزان ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلون تومان است که از این میزان ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است. مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با اشاره به مطالبه ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی گندم‌کاران افزود: پیش‌بینی می‌شود ۲۵ درصد باقی مانده از مطالبات تا انتهای هفته و یا هفته جدید پرداخت شود. اسداللهی یادآور شد: در مدت چهار ماهه امسال هزار و ۲۰۰ تن برنج توزیع شده و به همین میزان هم در حال توزیع است و در این مدت هزار و ۱۵ تن شکر توزیع شده و هزار تن هم در حال توزیع است. وی با بیان اینکه هر ماه توزیع آرد را هم داریم که در مدت ۴ ماهه امسال ۲۹ هزار تن آرد توزیع شده است.


شناسایی ۶۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: روز گذشته ۱۷۲ آزمایش تشخیص کرونا در استان انجام شد که مجموعا ۶۹ بیمار جدید شامل ۲۹ بستری و ۴۰ مورد سرپایی، شناسایی شدند. مهدی زاده افزود:از این تعداد ۲۴ مورد از بیرجند، از شهرستان درمیان ۱ مورد، زیرکوه ۲۲ مورد، سربیشه ۳ مورد، طبس ۵ مورد، قاین ۴ مورد و نهبندان ۱۰ مورد جدید شناسایی شد.

خرید دام مازاد از استان و ممنوعیت خروج علوفه

صداوسیما- علوفه تولیدی خراسان جنوبی برای حل مشکلات دامداران ازین به بعد مجوز خروج از استان را ندارد. مشکلات عدیده دامداران در بحث تامین علوفه امروز منجر به تشکیل قرار گاه تامین علوفه دامی و فرآورده‌های لبنی و مرغداران در استان شد. استاندار خراسان جنوبی در این جلسه گفت: میزان علوفه تولیدی استان از این به بعد مجوز خروج از استان را نداشته و باید برای دام‌های استان مصرف شود. ملانوری افزود: در حمل و نقل نیز ضروری است تمامی دستگاه‌های اجرایی استان و حتی الامکان نیروی‌های نظامی ناوگان خود را برای جابجایی علوفه مورد نیاز استان برای مدتی در اختیار قرار داده تا شرایط بهبود یافته و مشکلات حل شود. وی گفت: اتحادیه و تعاونی‌های مرتبط با این موضوع نیز باید در طول سال برنامه ریزی کنند و اقدامات موثر برای رفع مشکلات دامی استان ارائه دهند. استاندار خراسان جنوبی افزود: تعداد زیادی از واحد‌های فرآوری شیر نیز متاسفانه غیرفعال است که باید در جلسات بعد مشکلات این واحد‌ها جمع آوری و رسیدگی شود تا با راه اندازی این واحد‌ها بتوان به صنعت دام و فرآوری تولیدات دامی کمک کرد. استاندار خراسان جنوبی گفت: خرید دام مازاد در استان باید افزایش یابد و خریداری دام براساس نظر کارشناسی و دامدار باشد. وی با بیان اینکه خشکسالی امسال در ۵۰ سال گذشته کم‌سابقه بوده است گفت: این مشکل بخش‌های اقتصادی، خدماتی و اجرایی را دچار اشکال کرده که به عنوان یک بحران یا حادثه از آن یاد می‌کنیم. بالا بودن قیمت علوفه که ناشی از خشکسالی است، ناکافی بودن علوفه یارانه‌ای تعیین شده از سوی دولت، پایین بودن قیمت تولیدات دامداران، بالا بودن کرایه حمل نهاده‌ها و عدم رغبت کامیون دارن برای حمل از جمله مشکلاتی است که در جلسه امروز اعضا و دستگاه‌های مرتبط در خصوص آن بحث و نظرات کارشناسانه خود را برای رفع مشکل ارائه دادند.

سطح زیرکشت محصولات علوفه‌ای استان ۱۹ درصد افزایش یافت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با توجه به مشکلات ناشی از خشکسالی در زمینه تامین نهاده‌ها و علوفه‌ دامی، بر تامین علوفه استانی از سطح مزارع متمرکز شدیم و امسال سطح زیرکشت این محصولات ۱۹ درصد افزایش یافت. قوسی با اشاره به عمده مشکلات صنعت دام و دامپروری استان که مورد نارضایتی فعالان این بخش قرار گرفته است گفت: در درجه نخست بالا بودن قیمت علوفه‌های خشبی برگرفته از خشکسالی است که نه تنها استان که در سطح کشور اثرات زیادی برجا گذاشته است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی کمبود نقدینگی دامداران را از دیگر مشکلات دانست و افزود: دامداران توانایی مالی لازم برای خریداری علوفه را ندارند از طرفی کنسانتره یا علوفه یارانه‌ای است که با ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع می‌شود و متناسب با نیاز دامداران نیست. وی گفت: سهمیه‌هایی که توزیع می‌شود در قیاس با سایر استان‌ها ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش دارد اما همچنان این میزان کافی نیست و با مشکل مواجه‌ایم. قوسی به پایین بودن قیمت شیر به عنوان یکی دیگر از مشکلات دامداران اشاره کرد و افزود: قیمت کنونی شیر و لبنیات جوابگوی هزینه‌های تولید نیست.
اجرای کشاورزی حفاظتی در ۲۶۳۰هکتار از اراضی سربیشه

کشاورزی حفاظتی در ۲هزار و ۶۳۰ هکتار از اراضی شهرستان سربیشه اجرا شد. مدیر جهاد کشاورزی سربیشه گفت: در شهرستان سربیشه در سال زراعی گذشته، با توجه به برگزاری کارگاه‌های آموزشی موضوعات فوق، سطح زیر کشت کم خاک‌ورزی به دوهزار و ۴۵۰هکتار و بی خاک‌ورزی ۸۰هکتار رسیده و همچنین ۱۰۰هکتار منداب برای برگردان به خاک انجام شده است. مریم جوادی بایگی افزود:کشاورزی حفاظتی به معنی حفظ و بهبود منابع طبیعی پایه و دستیابی به بازدهی بیشتر و پایداری تولید با حفظ محیط زیست است.

باغ تعطیل پرندگان بیرجند داغ دل سرمایه گذارش شد

سرمایه گذار باغ پرندگان بیرجند گفت: تعطیلی این باغ ضرر‌های زیادی را برایمان به وجود آورده که از جمله آن‌ها ضرر روزانه ۲ میلیون تومانی است. خراشادی گفت: قرار بود این باغ در تیرماه به بهره برداری برسد اما به علت تعطیلی پارک‌ها این باغ هم بهره برداری نشد. وی با اشاره به اینکه هر روز تنها خوراک شتر مرغ‌ها ۲۰۰ هزارتومان هزینه دارد، افزود: ورودی باغ پرندگان برای افراد بازدید کننده ۸ هزار تومان است. خراشادی با بیان اینکه در صورت بازگشایی این مجموعه ساعت فعالیت پاغ پرندگان همه روزه از ۸ صبح تا ۱۰ شب خواهد بود اظهار کرد: تلاش می‌کنیم بتوانیم این باغ را به بهترین نحو ممکن راه اندازی کنیم و با باغ پرندگان اصفهان برابری کند.

۷۰ ساله‌های جامانده بدون نوبت واکسن دریافت می‌کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: تعدادی از افراد بالای ۷۰ سال واجد شرایط تزریق، هنوز برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند که درخواست داریم این افراد سریع‌تر به مراکز تزریق مراجعه و بدون نوبت واکسن خود را دریافت کنند.دهقانی فیروزآبادی افزود: در چند هفته اخیر، خراسان جنوبی وارد خیز پنجم بیماری کرونا شده و آمار موارد مثبت و موارد بستری ناشی از کرونا به صورت جدی و به صورت عمودی در حال افزایش است.


هدررفت ۴۲ درصد آب روستا‌ها در خراسان جنوبی

صداوسیما- ۴۲ درصد آب روستا‌ها در خراسان جنوبی به دلیل فرسودگی لوله ها هدر می‌رود. استاندار خراسان جنوبی در جلسه قرارگاه آب استان با بیان اینکه تمام توان ما باید برای تعویض شبکه‌های فرسوده آب روستایی گذاشته شود گفت: ۱۴ میلیون متر مکعب هدررفت آب از ۳۳ میلیون مترمکعب تولید سالانه آب منطقی نیست و شبکه آب رسانی روستایی هرچه زودتر نیازمند اصلاح است. ملانوری گفت: در بخش کشاورزی آبیاری نادرست هم یکی از علل افزایش هدررفت آب است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم با بیان اینکه ۴۲ درصد هدرفتگی آب در روستا‌ها است گفت: از ۳۳ میلیون مکعب لیتر آب تولیدی در این بخش ۱۴ میلیون متر مکعب در حال هدررفت است. امامی هزینه اصلاح این شبکه‌های فرسوده را ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

نفس‌های سد حاجی آباد زیرکوه، به شماره افتاده است

صداوسیما- با توجه به روند کم شدن آب در سدحاجی آباد شهرستان زیرکوه، قطعا طی هفته‌های آینده این سد به طور کلی خشک خواهد شد. یکی از فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان که در سد حاجی آباد تعداد ۱۰۰هزار بچه ماهی رها کرده بود گفت: متاسفانه به دلیل پایین آمدن سطح آب و تراکم بالای ماهی، وجود لای و لجن در بستر سد، و … بیشتر ماهی ها تلف شدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت