آموزش، توان مالی و مدیریت؛ سه ضلع موفقیت تعاونی ها

مهدی آبادی- شرکت‌های تعاونی از افرادی تشکیل شده که داوطلبانه گردهم آمده‌اند تا نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خود را طریق ایجاد تعاونی، برآورده کنند. در واقع این شرکت های تعاونی مردم محور هستند و به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در تولید ملی نقش دارند. اهمیت دادن به شرکت های تعاونی در استفاده از امکانات بالقوه و حمایت از کارآفرینی، تولید ثروت و ارائه خدمات اجتماعی، حرکت به سمت توسعه پایدار است. با توجه به نقش زیاد شرکت های تعاونی در توسعه ، گفتگویی با رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی داشتیم.

مسکن، مهم ترین عرصه شرکت های تعاونی

رئیس اتاق تعاون استان در این گفتگو که به طور زنده از صفحه اینستاگرامی روزنامه نیز پخش می شد، با بیان اینکه ۹۷۷ تعاونی در استان فعال هستند، گفت: تعداد تعاونی های استان از این تعداد بیشتر هستند که برخی از این تعاونی ها به دلایلی غیر فعال هستند. حسینی افزود: این تعاونی ها در گرایش‌های خدمات، مصرف، مسکن، کشاورزی و باغداری، مرزنشینان، صنایع و گردشگری، فرش دستباف، معدن، دهیاری‌ها و سهام عدالت در سطح استان فعال هستند. رئیس اتاق تعاون با بیان اینکه مهم ترین حوزه فعالیت تعاون در استان در بخش مسکن است، افزود: از دهه ۶۰ هر زمان که برای طبقات پایین جامعه اقداماتی خواستیم انجام بدهیم، به سمت ایجاد تعاونی رفتیم. وی اضافه کرد: در خراسان جنوبی ۳۰ هزار واحد مسکن مهر ساخته شد که ۵۰درصد این تعداد بر عهده شرکت های تعاونی بود. به گفته رئیس اتاق تعاون استان این ساختمان ها از لحاظ کیفیت و ایمنی نمره قبولی می گیرند. حسینی با بیان اینکه ساخت مسکن باعث افزایش اشتغال در استان و کشور خواهد شد، گفت: باید برای رونق اقتصادی به این سمت حرکت و به فعالان اقتصادی کمک کنیم. رئیس اتاق تعاون استان درباره بی کیفیت بودن برخی از ساختمان های مسکن مهر بیان کرد: متاسفانه هر زمان که حجم کار افزایش پیدا کند، کیفیت در برخی از ساختمان ها کم خواهد شد. حسینی با بیان اینکه نیروی بومی زیادی در ساخت این مسکن ها مشغول به کار نبودند، اضافه کرد: ۷۰ درصد شاغلان در این حوزه غیر بومی بودند که متاسفانه به کیفیت برخی از ساختمان ها آسیب وارد شد.

مردم رکن نظارت بر تعاونی ها

رئیس اتاق تعاون استان با بیان اینکه یکی از مشکلات تعاونی ها عدم نظارت مردم است، عنوان کرد: تعاونی با جمع شدن سرمایه های خرد ایجاد می شود و افراد زیادی در این تعاونی حضور دارند. حسینی افزود: این افراد مجمع و هیئت مدیره را تشکیل می دهند اما پس از آن دیگر هیچ گونه نظارتی بر این تعاونی ندارند و آن را به حال خود رها می کنند. وی با بیان اینکه رکن نظارت بر تعاونی ها مردم هستند، ادامه داد: در قانون مدت زمان انتخاب بازپرس یک سال است که بیانگر اهتمام ویژه قانونگذار به امر نظارت است. به گفته وی مشکل نظارت بر تعاونی ها کشوری است و در اکثر نقاط کشور این مشلات وجود دارد.

آموزش پیش شرط ورود به عرصه تعاون

رئیس اتاق تعاون در این گفتگو گریزی به اختلافات در تعاونی ها زد و بیان کرد: اگر شخصی گمان می کند، حقش نادیده گرفته شده، این موضوع را به اتاق تعاون اطلاع دهد تا برای حل آن اقداماتی انجام کنیم. حسینی افزود: در ابتدا سعی بر روش کدخدایی منشی است که بدون هیچگونه درگیری این اختلافات حل شود اما اگر اختلافات حل نشد به طور تخصصی به این موضوع ورود می کنیم. وی اضافه کرد: مرکز داوری اتاق تعاون واقع در خیابان مالک اشتر آماده هرگونه طرح دعوایی است و به طور کاملا بی طرفانه به دعوی های ارجاع شده رسیدگی می کند. حسینی به اقدامات این اتاق برای آموزش نیز اشاره و بیان کرد: مجوز مرکز آموزش فنی حرفه ای برای مرکز اتاق تعاون اخذ شده است اما متاسفانه هدف این مرکز آموزش حضوری می باشد که به دلیل شرایط کرونایی این امر تاکنون میسر نشده است. وی با بیان اینکه از اساتید بسیار مجرب برای این آموزش ها استفاده خواهیم کرد، افزود: امیدواریم با واکسیناسیون گسترده در کشور اتاق تعاون کلاس های حضوری را برای آموزش شروع کند .رئیس اتاق استان در این گفتگو درخواست ویژه ای از فعالان و علاقه مندان به ایجاد تعاونی داشت. حسینی گفت: هر فردی که قصد دارد در بخش تعاون به فعالیت بپردازد باید حتما آموزش لازم را ببیند و اشرافیت کامل به قانون داشته باشد. وی اضافه کرد: این افراد باید به دستورالعمل ها و بخشنامه های قانون آشنایی داشته باشند، چراکه اطلاع از این موارد درصد اشتباهات را به شدت کم خواهد کرد.

مدیریت نقطه ضعف شرکت های تعاونی

رئیس اتاق تعاون درباره عملکرد تعاونی های استان نیز گفت: در بخش مسکن، گردشگری، دانش بنیان، فرش و… تعاونی های فعال خوبی داریم که اقدامات مناسبی انجام دادند. حسینی افزود: در اکثر حوزه ها شرکت های تعاونی در استان وجود دارد که برخی از آنها به دلایلی مانند کرونا نتواسنتند فعالیت زیادی داشته باشند. وی با اشاره به صحبت های رئیس جمهور و وزیر کار، اضافه کرد: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه ای گفت دولت سیزدهم سکوی پرتاب تعاونی های کشور خواهد بود و امیدوارم این وعده به فعلیت برسد. حسینی اضافه کرد: اگر از سرمایه های خرد به خوبی مدیریت شود، تاثیرگذاری تعاونی ها در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد. وی ادامه داد: با اینحال بزرگترین نقطه ضعف تعاونی ها در مدیریت است که باید در باره آن چاره اندیشی شود. رئیس اتاق تعاون اضافه کرد: گردش مالی زیادی در تعاونی های استان جریان دارد و بخش تعاون یکی از پیشران های توسعه استان است. وی با قدردانی از حمایت های استاندار خراسان جنوبی، ادامه داد: ایشان اشرافیت و اعتقاد کامل به بخش تعاونی ها دارد و اگر این حمایت ها استمرار داشته باشد، جهش خوبی در بخش تعاونی های استان به وجود خواهد آمد.

تعاونی ها باید توان مالی زیادی داشته باشند

وی درباره علت غیر فعال بودن برخی از تعاونی ها نیز تصریح کرد: غیر فعال بودن برخی از تعاونی ها به دلیل شناخت ناکافی از روند و ایجاد تاسیس یک تعاونی بود. حسینی اضافه کرد: متاسفانه برخی با سرمایه اندک تعاونی را تشکیل دادند، درحالی که باید تعاونی از بنیه مالی قدرتمندی برخوردار باشد. رئیس اتاق تعاون توان مالی تعاونی ها را بسیار مهم دانست و اضافه کرد: توان اقتصادی بالا در کنار توانمند بودن مدیر باعث موفقیت تعاونی خواهد شد. حسینی گریزی به مباحث توسعه استان زد و گفت: برای توسعه باید نگاه به توانمندی های داخلی داشته باشیم و این نکته را بدانیم، توسعه با حضور فعالانه مردم در بخش اقتصادی ایجاد خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه نباید منتظر باشیم کسی از جای دیگری بیاید و ایده‌های استان را اجرایی کند، افزود: اگر در بخش اقتصادی درست عمل کنیم می‌توانیم اعتماد اجتماعی را بدست آوریم.

تشکیل تعاونی محصولات استراتژیک

رئیس اتاق تعاون استان در این گفتگو به موضوع ایجاد تعاونی برای محصولات استراتژیک استان نیز اشاره کرد. حسینی گفت: این پیشنهاد در جلسه اتاق تعاون با حضور استاندار و رئیس اتاق تعاون کشور مطرح شد. حسینی افزود: سرمایه اولیه این شرکت تعاونی ۱۰۰ میلیارد تومان مصوب شده که ۴۹ درصد آن سهم دولت و ۵۱ درصد سهم بخش خصوصی است. وی ادامه داد: منظور از سرمایه گذاری بخش دولتی استفاده از ظرفیت صندوق‌های تابعه دولت است که به نوعی نیمه خصوصی و دولتی محسوب می‌شوند و اجازه سرمایه گذاری را دارند که یکی از صندوق‌هایی که می‌تواند در این بخش سرمایه گذاری نماید صندوق حمایت از توسعه سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است. به گفته وی حضور سازمان های دولتی باعث اعتماد بیشتر بخش خصوصی برای مشارکت خواهد شد. رئیس اتاق تعاون با بیان اینکه بازخورد مناسبی از شرکت های دولتی در این موضوع مشاهده کردیم، گفت: از طریق فرخوان عمومی از شرکت های خصوصی برای مشارکت در تاسیس این تعاونی اقدام خواهیم کرد. به گفته وی اگر این تعاونی اثربخش و موثر باشد، در بخش معدن استان نیز این کار خواهد شد. وی درباره خروج دستگاه های دولتی از روند ایجاد تعاونی محصولات استراتژیک، بیان کرد: در این موضوع هیچ شرکت دولتی خراج نخواهد شد. به گفته حسینی این تعاونی به سمت تاثیرگذاری در بازار جهانی حرکت خواهد کرد، چراکه اگر این کار انجام نشود، عملا اقدام زیادی انجام نشده است. وی به مشاوره های رایگان این اتاق نیز اشاره و گفت: مشاوره های حقوقی و مالی در این اتاق انجام می شود و برای حل مشکلات بخش تعاون با سازمان های دولتی از شرکت های تعاونی حمایت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت