آمار نگران کننده افزایش قاچاق مواد مخدر در استان

متأسفانه براساس آمار منتشر شده توسط متولیان امر مبارزه با قاچاق مواد مخدر در خراسان‌جنوبی این آمار هر روز در حال افزایش بوده و این امر نگرانی فراوانی را برای خانواده‌ها به دنبال داشته است . مواد مخدر یکی از آسیب‌های جدی جامعه بشری بوده که همواره تمامی دولت‌ها سعی دارند تا با این معضل بزرگ مبارزه کنند. مواد مخدر نه تنها به فرد بلکه به تمام جامعه ضرر می‌زند و بسیاری از مشکلات خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را در پی دارد. معضل اعتیاد که متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها را درگیر خودش ساخته هر ساله مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد و آسیب بسیاری را به قشر جوان و کارآمد جامعه وارد می‌سازد؛ یکی از ریشه‌های اصلی اعتیاد بحث قاچاق مواد مخدر چه به صورت خرده فروشی و غیره بوده که نیاز جدی به مبارزه با این موضوع وجود دارد.ایران در همسایگی بزرگترین قطب تولید کننده مواد مخدر دنیا یا همان افغانستان بوده و متأسفانه براساس آنچه متولیان امر مبارزه به قاچاق مواد مخدر بیان می‌کنند آمار این معضل بزرگ در استان رو به افزایش است.

دغدغه والدین برای دامهای پهن شده مواد مخدر

مهدی نجفی یکی از ساکنان منطقه مهرشهر بیرجند در این ارتباط گفت: در منطقه مهرشهر بیرجند متأسفانه معضل اعتیاد و بحث خرده فروشی مواد مخدر بسیار به چشم می‌خورد که مشکلات فراوانی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است. وی افزود: گرفتاری نوجوانان و جوانان به دام اعتیاد همیشه یکی از دغدغه‌های والدین بوده که در این منطقه این خطر بیشتر احساس می‌شود. نجفی یادآور شد: متأسفانه در این منطقه فروش مواد مخدر از نوع صنعتی و سنتی به راحتی توسط سودجویان این اقتصاد کثیف انجام می‌پذیرد. وی از متولیان امر خواست تا نسبت به این موضوع رسیدگی کرده تا مردم امنیت خاطر بیشتری نسبت به فرزندانشان داشته باشند.

اعتیادی که دودمان خانوادهها را به باد میدهد

فهمیه اسکندری یکی دیگر از شهروندان بیرجندی بیان کرد: دو معضل بزرگ زباله‌گری و فروش مواد مخدر در برخی از مناطق شهر بیرجند بسیار به چشم می‌خورد به طوری که  در شب جرأت بیرون رفتن به تنهایی وجود ندارد. وی با بیان اینکه اعتیاد امروز مهم‌ترین درد مردم است، یادآور شد: در این شرایط اقتصادی جامعه متأسفانه اعتیاد دودمان بسیاری از خانواده‌ها را به باد داده و بسیاری از افراد را درگیر ساخته است.اسکندری با بیان اینکه اینکه می‌توانیم افزایش آمار افراد گرفتار در چنگ اعتیاد را در بین آشنایان و همشهریان مشاهده کنیم، یادآور شد: به نظر می‌رسد باید مسؤولان این امر به طوری جدی بر روی این مسئله ورود کرده و نسبت به جلوگیری از توزیع مواد مخدر در شهر اقدام کنند.

دستگیری ۸ هزار نفر در رابطه با مواد مخدر در خراسانجنوبی

رئیس کل دادگستری خراسان‌جنوبی اخیرا در جمع خبرنگاران  در ارتباط با این موضوع اظهار داشت: در خراسان‌جنوبی با ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در ۱۰ ماه امسال بیش‌از ۸ هزار نفر در رابطه با جرایم مواد مخدر دستگیر شدند که در مقایسه با جمعیت استان یک در هزار بوده که عدد بالایی را نشان می‌دهد. حمیدی گفت: هیچ جای کشور این آمار را نداریم هرچند اکثر دستگیرشدگان غیربومی هستند و مردم استان متدین، انقلابی، فهیم و فرهنگی هستند ولی جزو آمار استان حساب می‌شود. حمیدی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی از نظر ورودی زندانی در کشور رتبه اول را دارد، افزود: یعنی بیشترین ورودی زندانی نسبت به جمعیت در کشور مربوط به این استان بوده زیرا جمعیت استان و ورودی‌های زندان را می‌سنجند و با وجود اینکه اکثر زندانیان غیربومی هستند عدد یک در هزار به دست می‌آید و می‌گویند خراسان جنوبی از همه جای کشور جرم‌خیزتر است در حالی که واقعیت این نیست.

آمار مواد مخدر در استان فاجعهبار است

رئیس کل دادگستری با فاجعه‌آمیز خواندن آمار کشفیات مواد مخدر در استان گفت: کشفیات مواد مخدر در استان بیش‌از ۷۰ تن مواد مخدر بوده در حالی که چند برابر این مقدار هم از استان عبور می‌‎کند و این امر فاجعه‌بار است.حمیدی با بیان اینکه در ۱۰ ماهه امسال یک‌هزار و ۷۰۰ دستگاه خودرو در جاده‌های استان در ارتباط با مواد مخدر توقیف شده است، اضافه کرد: حدود ۸۱ درصد زندانیان خراسان جنوبی مربوط به مواد مخدر بوده که اگر این زندانیان وجود نداشتند زندان‌های استان یک پنجم ظرفیت فعلی زندانی داشت.

توقیف ۱۵۰۰ خودروی حامل مواد مخدر در استان

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: از ابتدای امسال توسط دستگاه‌های مقابله کننده با مواد مخدر حدود ۶۴ تن انواع مواد مخدر در استان کشف و ضبط شده است. وی با بیان اینکه ۹۴ درصد کشفیات توسط رزمندگان پلیس استان کشف شده است، تصریح کرد: در این مدت ۹۶ باند مواد مخدر که در حمل و نقل و جابه جایی و توزیع مواد مخدر نقش داشتند، متلاشی شدند. فرشید با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری بیش‌از ۷ هزار و ۶۰۰ قاچاقچی و توزیع کننده مواد مخدر دراستان دستگیر شده است، گفت: همچنین در این مدت بیش‌از هزار و ۵۰۰ خودرو در این ارتباط توقیف شده است. کشفیات مواد مخدر استان در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. وی از افزایش شش درصدی خودروهای توقیفی در بحث جابه‌جایی و حمل‌ونقل مواد مخدر در سال جاری در استان خبر داد و گفت: متلاشی کردن باندهای مواد مخدر هم امسال ۱۰ درصد افزایش داشته و با تلاشی که همکاران انتظامی استان با روحیه ایثارگری، بسیجی و جهادی دارند، کشفیات سال جاری انواع مواد مخدر در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. فرمانده انتظامی خاطرنشان کرد: بر اساس جمعیت استان، خراسان جنوبی در این زمینه در رتبه اول کشور و از نظر کشفیات مواد مخدر در رتبه چهارم کشور است. نگرانی‌ها در خصوص افزایش قاچاق مواد مخدر در استان و همچنین توزیع این مواد در استان بسیار زیاد بود که باید این آسیب بزرگ هر چه زودتر برایش چاره‌اندیشی شود تا افراد بیشتری گرفتار این معضل خانمان سوز نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت