نام کاربری :
کلمه عبور :

کد امنیتی :

« عضویت رایگان در سایت »

« رمز خود را فراموش کردم ام »

« حساب من غیر فعال است »

« نمیتوانم به سیستم وارد شوم »

 

 

 

 


سه شنبه 28 خرداد 1398
ش ی د س چ پ ج
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
14. شوال 1440
2019 Jun 18

 

 

 

مشاهده کامل خبر
اینجا همه راننده ها «فرمول یکند»      

محمودآبادی- غروب، خیابان های شهر پر از کاج را تاریک تر می کند، سکوت شهر با صدای ویراژهای بی امان یک خودرو به هم ریخته است، راننده پژو نقره ای با سرعتی غیر عادی در خیابان ارتش چندین خودرو را رد می کند،اما در ورودی خیابان پاسداران صدای ترمز دل ریش کننده ای همه حواس عابران را به خود جلب می کند. لکه های خون روی آسفالت ثابت می کند، راننده پژو، راننده ((فرمول یک)) نبود. گاهی با شنیدن برخی از آمارها نمی دانی از چه واژه هایی برای انتشار آن استفاده کنی ! این که بدانید در بیرجند 69 درصد متوفیان تصادفات عابران پیاده بوده است مو به تن آدم سیخ می کند و اینکه متاسفانه 82 درصد متوفیان افراد 70 سال به بالا بوده اند که خود نشان از اوج چالش های فرهنگی در رانندگی این شهر دارد.

در این باره گفتگویی داشتیم با سرهنگ محمد رضا خسروی رئیس پلیس راهور مرکز استان، مهندس علی عدل معاون عمران و ترافیک شهرداری بیرجند و همچنین مهندس الهه نجاری کارشناس برنامه ریزی حمل و نقل شهرداری بیرجند که در ادامه می خوانید.

اولین سوال از مهمان های این نشست این بود که آیا وجود سرعتگیرهای زیاد و چراغ راهنماهای پشت سر هم می تواند  از دلایل تخلف در سرعت غیر مجاز باشد؟

علی عدل در این باره توضیح داد: نه فقط سرعتگیرهای بیرجند زیاد نیست، بلکه روزانه چندین نامه به شهرداری می رسد که شهروندان تقاضای احداث سرعتگیر در ورودی کوچه ها و یا خیابان محل  سکونتشان را دارند.

وی با اشاره به آمار تصادفات در شهر بیرجند آن هم بر اثر سرعت زیاد و  بی توجهی رانندگان که  رو به افزایش است، گفت: طبق آخرین اخبار و بررسی هایی که انجام شده در این شهر بیشتر مجروحان و حادثه دیدگان عابران پیاده اند که البته در بیشتر شهرهای کشور نیز این معضل وجود دارد. بر این اساس از طرف مردم مکاتباتی برای ایجاد سرعتگیر در خیلی از معابر داریم که این درخواست‌ها به شورای ترافیک ارجاع می‌شود، هر چند سعی می‌شود نصب سرعتگیر به حداقل برسد، اما به دلیل آمار  بالای تصادفات، مردم وجود سرعتگیر در بسیاری از خیابان ها را چاره کار می بینند. وی ادامه داد: این در حالی است که نیروهای امدادی به ویژه آتش نشانی و اورژانس خواستار حذف سرعتگیر هستند، اما به طور کلی تمام  این درخواستها  مربوط به این مورد به شورای ترافیک ارجاع می شود. علاوه بر این طبق دستورالعمل جدید شهرداری در بیشتر خیابان های شهر سرعتگیرها به سرعتکاه تغییر یافته و دیگر به آن شکل سرعتگیر نداریم. معاون عمران و ترافیک شهرداری بیرجند با تاکید شدید بر روی موضوع فرهنگ رانندگی در شهر  مثالی زد و گفت: وقتی روبروی سپاه در خیابان پاسداران می ایستید تا به فروشگاه پوشاک آن سوی خیابان سری بزنید آیا جرات رد شدن از خیابان را دارید؟ یا در خیابان معلم نیز گاهی باید با حالت دویدن عرض این خیابان ها را طی کنید و گرنه معلوم نیست چه بلایی سرتان می آید.

 

بنر خونی 

 

مهندس عدل معتقد است، به جای سرعتکاه و سرعتگیر و یا علائم هشدار حداقل سرعت، باید در هر ۱۰۰ متر یک عکس از تصادفات وحشتناکی که در آن خیابان اتفاق افتاده است، قرار دهند تا شاید رانندگان باورشان شود خطر هر لحظه با سرعتی که با آن طی طریق می کنند، وجود دارد.

وی به حادثه در بلوار پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد و گفت: چند شب پیش تصادفی در این بلوار اتفاق افتاد که  راننده  به دلیل سرعت بالا و  ناتوانی درکنترل  اتومبیل از مسیر اصلی منحرف و به لاین مقابل پرت می شود که تنها دلیل این اتفاق سرعت غیر مجاز گزارش شد.

 

سرعتگیر اضافه نداریم 

 

رئیس پلیس راهور مرکز استان نیز در این باره گفت: سرعتگیر اضافه در خیابان های بیرجند نداریم. البته  اورژانس و آتش‌نشانی برخی قسمت ها را به عنوان معضل اعلام کردند که   پس از تصویب در شورای ترافیک  برای حذف و یا اصلاح آن به سرعتکاه توسط شهرداری اقدام شد.

سرهنگ خسروی پیام های اصرار به احداث سرعتگیر از طرف شهروندان را مرور کرد و افزود: هم اکنون در خیابان غفاری عده‌ای از شهروندان از ما می‌خواهند که تعدادی سرعتکاه نصب شود البته به نظر من به جای این موارد باید به سمت فناوری هایی برویم که همواره فرد متخلف از ترس دیده شدن توسط پلیس اقدام به تخلف نکند. 

وی معتقد است برخی از بزه ها با علم به این که چشم سومی همیشه در صحنه وجود دارد، رخ نمی دهد که برای رانندگی در خیابان های بیرجند با توجه به آماری که در تصادفات داریم این موضوع مهم و ضروری است.

سرهنگ خسروی آمار بسیار اسفناکی از تصادفات شهر بیرجند در سال جاری دارد، اینکه 69 درصد متوقیان عابران پیاده بوده اند که 82 درصد آنها در گروه سنی سالمندان هستند. این بدان معنی است که برخی از رانندگان حتی لحظه ای به این فکر نمی کنند که شاید در مسیر آنها  پدر بزرگ یا مادر بزرگی در حال عبور باشد.

وی تاکید کرد: دوربین های کنترل سرعت و امکانات جدید ترافیکی در شهر می‌تواند بسیاری از مشکلات عبورومرور و همچنین تصادفات را کاهش دهد. البته باید این موضوع را مد نظر قرار داد که اقدامات شهرداری در بهسازی بلوار ها ،

 ایجاد گذرگاه های عابر پیاده و . . . خبر از نهضتی می دهد که امیدواریم سریع تر به نتیجه برسد.

 

شکل هندسی خیابان های بیرجند

 

کارشناس برنامه ریزی حمل و نقل شهرداری بیرجند نیز شکل هندسی خیابان های  این شهر را یادآور شد و گفت: اگر احساس می کنید تعداد چراغ راهنمای  شهر زیاد است به دلیل شکل هندسی خیابان هاست، اما در بازنگری که در حال انجام است این موضوع نیز  بررسی شده است.

 

راننده های کیش

 

با این پاسخ ها مساله نبود فرهنگ مطلوب رانندگی بیشتر به چشم می آید. مهندس عدل با اشاره به اینکه فرهنگ رانندگی  از معضلات مهم در شهر بیرجند است، گفت:    در موضوع فرهنگ رانندگی در برخی از شهرها شاهد نکات جالبی هستیم مانند کیش که خط عابر پیاده برای رانندگان این شهر حجت است.مطمئن باشید همین رانندگانی که در شهر با سرعت رانندگی می‌کنند در کیش با علم به فرهنگ رانندگی در آن شهر تمام تلاش شان را می کنند که تخلفی انجام ندهند. 

عدل، مهمترین معضل رانندگی را نداشتن فرهنگ ترافیکی دانست،  عاملی که باعث شده در این شهر و شهرهای دیگر کشور جان صدها نفر  از دست برود به گفته وی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و کنترل سرعت می تواند از بروز صدمات جانی و مالی فراوان جلوگیری کند. وی با اشاره به اینکه سهم تقصیر در تصادفات رانندگی می تواند یکی دیگر از نکات قابل بررسی و مهم در کاهش معضلات تصادف باشد، گفت:  به نظر من در بیشتر تصادفات ،مقصر راننده است. یعنی بی احتیاطی عابر پیاده سهم اندکی در علل تصادفات دارد. 

در اینجا سرهنگ خسروی با اعلام اینکه مخالف این موضوع است، گفت: ما در راهنمایی و رانندگی تلاش کرده ایم با کارشناسی های دقیق سهم تقصیر را به خوبی مشخص کنیم. به عنوان مثال در تصادفی که چند روز قبل روبروی مدرسه استعدادهای درخشان بیرجند رخ داد، عابر پیاده صد درصد مقصر بود. وی یکی از درخواست های این نهاد را برای سال آینده تخصیص اعتبار مناسب برای به کارگیری تجهیزات ترافیکی عنوان  و گفت: شهرداری در طرح های جدید ترافیکی این مهم را به خوبی پیگیری کرده است.

البته در ادامه مهندس عدل این نوید را داد که قرار است دو دوربین ثبت تخلف جدید در بیرجند نصب شود که به زودی زمان بهره برداری از آن اطلاع رسانی خواهد شد.

 

مالکان بی ثمر

 

وی به این موضوع نیز اشاره کرد که شهرداری تلاش  می کند مصوبات شورای ترافیک را به خوبی و در زمان لازم انجام دهد اما در این سال ها وجود برخی مشکلات باعث روند کند در اجرای مصوبات شورای ترافیک شده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز با این مشکلات دست به گریبان هستیم، تصریح کرد: مهمترین چالش شهرداری در اجرای مصوبات شورای ترافیک مربوط به شرکت های خدمات رسان است. شرکت هایی که خود از اعضای اصلی شورای ترافیک هستند، در زمان تصویب رای شورا دست موافق بالا می برند اما در همکاری با شهرداری برای اجرا دیگر نمی توانیم

از کمک  انها استفاده کنیم.

این ماجرا هر چند به لحاظ قانونی جای گلایه برای شهرداری نمی گذارد اما وقتی موضوع جان انسان باشد، انتظار می رود این شرکت ها کمی حد تعادل را رعایت کنند. مردم باید بدانند شهرداری برای اجرای طرح های ترافیکی در شهر بیرجند با معضلی به نام تاسیسات زیربنایی سازمان ها و ادارت آب،برق،گاز و مخابرات مواجه است.

عدل با این توضیح ادامه داد: به عنوان مثال مقرر می شود در یکی از خیابان ها  معبر بازگشایی معبر بازگشایی یا در فلان خیابان میدان احداث شود. لازمه این کار جابه جایی

تیرهای برق است. در این میان تمام هزینه های این 

جا به جایی بر عهده شهرداری  گذاشته  می شود و شرکت برق به عنوان متولی هیچ هزینه ای را متقبل نمی شود.

وی اعلام می کند: تاکنون در شهر بیرجند اعتباری بیش از 600 میلیون تومان صرف جا به جایی تیرهای برق شده است که اگر این اعتبار بین شهرداری و شرکت برق سرشکن 

می شد، شهرداری در اجرای تمامی مصوبه های شورای ترافیک موفق تر بود! این در حالی است که حتی این شرکت ها حاضر به تهاتر با شهرداری نیستند.

به گفته وی هم اکنون طرح های ترافیکی که برای بیرجند برنامه ریزی شده با مبلغی حدود 30 میلیون تومان جمع می شود،

اما عملا اعتبار تاسیساتی که باید جا به جا شود، ما را زمین گیر کرده است.

از این نمونه در شهر بیرجند کم نداریم. به عنوان مثال همین کانال هایی که گاه و بی گاه خودروهایی درون آن سقوط 

می کند و هنوز مساحت زیادی از آن ها دیوار ایمن ندارد. وقتی  موضوع مالکیت پیش می آید، شرکت آب منطقه ای اعلام می کند که مالک این کانال ها است و شهرداری حق ندارد روی آن را بپوشاند، اما وقتی  موضوع دیوار ساحلی یا حفاظ و ایمن سازی دور کانال می شود، وظیفه شهرداری است که این کار را انجام دهد.

 

قبول ندارم که پلیس

در این شهر سخت گیر است

 

به راستی که برخی از قوانین ما نه فقط باعث آرامش شهروندان نیست، بلکه در هر بخش از آن چالش هایی وجود دارد که هزاران اِن قُلت !می توان در آن یافت.تمامی این موارد باعث می شود نظم ترافیکی شهر دچار مشکل شود.

با تمام این سایه روشن های قانونی، یک قانون وجود دارد که انگار نمی توان ایرادی به آن وارد کرد و آن هم آیین نامه رانندگی است که در خراسان جنوبی به شدت مورد ریزبینی پلیس است، نکته ای که خود پلیس راهنمایی و رانندگی از آن به عنوان اعمال قانون یاد می کند. 

رئیس پلیس راهور استان در پاسخ به اینکه گفته می شود تعداد و میزان جریمه ها در بیرجند زیاد است و نباید قیمت جریمه در بیرجند با تهران با توجه به سطح درآمدی مردم یکی باشد،

دوباره به صفحه های قانون رجوع کرد و گفت: قبول ندارم که پلیس در این شهر سخت گیر است. همه همکاران من 

بر اساس وظیفه عمل می کنند. حالا که مردم می گویند پلیس سخت می گیرد آمار تصادفات درون شهری این قدر نگران کننده است، وای به روزی که پلیس سخت نگیرد. برای بخش دوم سوال تان هم باید بگویم تمام جریمه ها مستقیم به خزانه می رود و حتی فکر اینکه مامور ما اندکی در این ماجرا خطا و لغزش داشته باشد، بسیار نادرست است.

 

یک روز تخلفات را بشمارید

آن گاه حتما به پلیس حق می دهید

 

می پرسم پس مامور شما قرار نیست دسته قبضش را از صبح تا غروب تمام کند؟ سرهنگ خسروی این بار با حالتی گلایه آمیز پاسخ می دهد: کافی است فکر کنید چنین مطلبی وجود دارد! آنگاه آمار تخلف و سوء استفاده ها بالا می رود

بنابراین قبول کنید که قانونگذار هیچ گاه چنین چیزی را مصوب نمی کند، اما توصیه می کنم خودتان یک صبح تا ظهر سر یک چهار راه بایستید و فقط تعداد تخلف ها را بشمرید. آنگاه حتم دارم به پلیس حق می دهید.

بخشی از خیابان ها که به عنوان پارک ممنوع محسوب شده معضلاتی برای مردم به وجود آورده به  ویژه دور میدان جانبازان نمی شود برخی از پارک ممنوع ها را اصلاح کنیم؟ خسروی در پاسخ به این سوال گفت: اینکه کجا پارک ممنوع باشد و کجا نباشد را قانون مشخص می کند. بهترین گزینه برای جریمه نشدن این است که در این قسمت ها پارک نکنیم تا جریمه نشویم، اما برای این معضل باید آن سازمان نیز به ارباب رجوعش احترام بگذارد و جای پارک مشخص کند. در  زمان حاضر برای اینکه دور میدان جانبازان پارک نکنیم مخابرات می تواند از خیابان ملاصدرا راه دسترسی قرار دهد.

ضمنا نمی توانید به پلیس بگویید، اینجا پارک ممنوع است اما من در این اداره کار دارم شما جریمه نکن. بهترین راه جریمه نشدن تخلف نکردن است همین .

وی در ادامه به این نکته اشاره دارد که بیرجند و بیرجندی ها

را به شهری فرهنگی و مردمانی با فرهنگ می شناسند اما گفتن این جمله را خالی از لطف نمی دانم که هر مسافر و گردشگری که به هر شهر از ایران سفر می کند، اولین نتیجه ای که از فرهنگی بودن شهروندان آن شهر می گیرد نحوه رانندگی آنها است. پس این موضوع از منظر گردشگری بسیار پر اهمیت است.

 

جریمه ها ی راهنمایی و رانندگی

در کجا هزینه می شود؟

 

این سوال را کارشناس برنامه ریزی حمل و نقل شهرداری بیرجند این طور پاسخ می دهد: فقط 60 درصد این مبلغ به استان بر می گرد که از این مبلغ در ابتدا 15 درصد کسر 

می شود، 5 درصد به فرهنگ ترافیک تعلق می گیرد.

مهندس الهه نجاری در توضیح بیشتر اضافه می کند: از اعتبار جریمه هایی که به استان داده می شود به طور کلی 70 درصد باید به شهرداری و 30 درصد به دهیاری ها تعلق بگیرد که در این قسمت جای بحث داریم چرا که دهیاری ها به آن صورت جریمه ای ندارند.یعنی عملا آنچه به شهرداری ها می رسد 42 درصد است که آن هم در برخی بخش ها نرسیده، تمام می شود! 

عدل دنباله حرف همکارش را می گیرد تا اعلام کند که با این اوضاع اعتباری اما شهرداری هر آنچه برای کاهش معضلات ترافیکی لازم است را انجام داده و می دهد. از افزایش پارکینگ ها گرفته تا طرح جامع ترافیکی شهر اما برای تسریع این برنامه ها همان سوژه همیشگی (پول) است که باید به موقع تامین شود.  

 

اشیاء از آنچه در آینه می بینید

به شما نزدیک تر است

 

از سخن ها معلوم است شهرداری های مراکز استانی مانند خراسان جنوبی حتی شانس دریافت بودجه برگشت جریمه ها

 را نیز ندارند. چرا که این اعتبار در نیمه راه رسیده و نرسیده مثل برف آفتاب خورده ای آب می رود و باز این شهرداری است که مانده با  خیابان های پر ترافیکش که گاهی حتی برای رنگ سنگ بلوارهایش می ماند.

حال این بیرجند با کلی از خیابان های پر ترافیک و یک شهرداری پر از زخم های اعتباری  مانده است و پلیسی که وظیفه اش را انجام می دهد و البته برخی از شهروندان که از یاد برده اند

 اشیاء از آنچه در آینه می بینند به آنها نزدیک تر است.


گروه خبری : ویژه های روزنامه آوا
منبع :
آخرین ویرایش : 1397/10/19 -- 18:15:01
نویسنده : واحد تحریریه
تعداد بازدید : 84

نسخه امروز آوا

آرشیو روزنامه آوای خراسان جنوبی

نسخه امروز آوا

نسخه امروز آوا

 


نیازمندی ها رایگان

برای درج نیازمندی و آگهی های خود  کافی است درخواست خود را به شماره پیام کوتاه
3000272424

اس ام اس بزنید

 

 

روزنامه صبج استان خراسان جنوبی - آوای خراسان جنوبی


مدیریت و امور پشتیبانی : گروه نرم افزاری راک

RaakCMS

بانک ایمیلفروشگاه اینترنتی زیباسرا