نام کاربری :
کلمه عبور :

کد امنیتی :

« عضویت رایگان در سایت »

« رمز خود را فراموش کردم ام »

« حساب من غیر فعال است »

« نمیتوانم به سیستم وارد شوم »

 

 

 

 


پنجشنبه 29 شهريور 1397
ش ی د س چ پ ج
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
09. محرم 1440
2018 Sep 20

 

 

 

مشاهده کامل خبر
عرض معبر فرزان بازنگری می شود      

حسینی- همزمان با تعریف طرح هایی برای نوسازی بافت های فرسوده شهری در 37 نقطه از کشور، طرح نوسازی بافت فرزان در بیرجند نیز مطرح شد. این طرح ها تاکنون در سایر استان ها پیشرفت 30 تا 40 درصدی داشته اند که البته در بیرجند نیز هنوز پس از گذشت 14 سال به سرانجام نرسیده است. یکی از اصلی ترین موضوعاتی که در این طرح مورد بحث و اعتراض اهالی محله فرزان قرار گرفته بود، عرض معبری است که از وسط طرح برای اتصال دو نقطه پر جمعیت شهر و حل مشکل ترافیکی آن قرار است ایجاد شود. اهالی، خواستار معبری با عرضی معادل 40 متر هستند اما آن چه که در طرح مصوب شده تنها 30 متر است. این در حالی است که سایر خیابان ها و کوچه های کم عرض شهر، علاوه بر اعتراضات شدید مردم، مورد انتقاد استاندار و حتی نماینده ولی فقیه در استان قرار گرفتند. مسئولان مرتبط با این موضوع مانند شهرداری، راه و شهرسازی و شرکت عمران و مسکن سازان، متولی اجرای طرح بافت فرزان نیز نظرات متفاوتی در این باره دارند. پیرو همین موضوع جلسه ای تحت عنوان بافت فرزان و بررسی مشکلات آن در روزنامه آوا با حضور جاوید شهردار بیرجند، جعفری مدیر کل راه و شهرسازی استان، کاظمی مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی، کمیلی دوست مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان و حسین پور و افروز  از مالکان بافت فرزان برگزار شد.

 

انتخاب یکی از بحرانی ترین مناطق شهر

برای اجرای طرح نوسازی

 

کمیلی دوست مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان استان، با بیان این که در سال 84 موضوع بازآفرینی و احیای محلات بافت فرسوده مطرح شد، ادامه داد: در شهرها معمولا کار از محلات ساده تر شروع می شد؛ ولی در این جا، یکی از بحرانی ترین مناطق شهر بیرجند، یعنی محله خیرآباد را برای این موضوع مطرح کردند. در دنباله این اتفاق توافق نامه و قرارداد مدیریت مشارکتی بین شهرداری و شرکت کارگزار که متولی بافت فرسوده بود، منعقد می شود. به گفته وی ابتدا امکان سنجی انجام می شود و از آن جایی که ابعاد اقتصادی، اجتماعی و شهری طرح ملاک عمل است، یک سری گزینه ها مانند فضاهای تجاری، مسکونی و گذرها را پیش بینی می کنند.

 

در اولین مطالعات هم عرض معبر 30 متر بود

 

کمیلی دوست با اشاره به این که در ابتدا قرار بود تمام 10 هکتار محله با کمک دولت و جلب مشارکت خصوصی، با روش های گوناگون مالی تخریب و از نو با معماری جدید احداث شود، بیان کرد: در اولین مطالعات انجام شده، عرض گذر 30 متر معین شد. این که آیا این عرض معبر جوابگو هست یا نه، با مشاور بوده و هیچوقت تهران یا نهاد مرکزی این عرض را دیکته نکردند. وی به بازنگری طرح فرزان در سال 90 توسط مشاور دیگری اشاره کرد و افزود: آن مشاور هم عرض معبر را با همان 30 متر منهای جاهایی که برای اتوبوس در نظر گرفته شده، تعیین کرد.

 

عرض کم معابر بالادست و پایین دست، مانعی برای عریض تر کردن گذر هستند

 

مدیر عامل شرکت عمران و مسکن سازان خاطرنشان کرد: در بالا دست این معبر، خیابان موسی ابن جعفر(ع) با دو گذر حداکثر 12 متری قرار دارد، در محل سه راه مصلی و ورودی خیابان منتظری نیز دو گذر با عرض کم قرار دارند. از طرفی طول معبر 350-330 متر است و حتی اگر عرض را به جای 30 متر، 100 متر هم در نظر بگیریم با توجه به این طول و عرض کم معابر بالادست و پایین دستی مشکلی حل نمی شود.کمیلی دوست بلوار صیاد شیرازی را مثال زد و گفت: این بلوار دارای طول بسیار با عرض مناسب است، از طرفی ورودی و خروجی آن جا هم عریض است.

 

در مملکت ما 

شهرسازی کلاف سردرگمی است

 

به این جای سخن که رسید، سوالی تحت عنوان این که “آیا پس از گذشت 15 سال باز هم نیازی به تعریض دیده نمی شود؟” مطرح شد که جاوید شهردار بیرجند  درپاسخ   به آن   با اشاره به تصاویری که در مقایسه معابر بیرجند با شهر کرمان پخش شد، عنوان کرد: علم برنامه ریزی شهری علمی میان رشته ای است و نمی توان قاطع درباره آن صحبت کرد، در شهرسازی ، تزهای فکری و ایده های متفاوتی مطرح شده که به مسائل اجتماعی، عمرانی، تاریخی و فرهنگی هر جامعه بستگی دارد. به گفته وی در مملکت ما شهرسازی کلاف سردرگمی است و این که چه کسی متولی است خدا می داند! وی یادآور شد: آن چه که مسلم است در طرح های توسعه شهری ما به عنوان مجری و وزارت راه و شهرسازی کارفرماست. بعلاوه این که کمیسیون ماده 5 هم با اعضایی مانند جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی و ... نیز در تصمیمات شهری دخیل است و این آشفتگی ها وجود دارد.

تغییر سیاست از خودرو محوری به

 انسان محوری

 

شهردار با بیان این که تا الان سیاست در دنیا بر این بود که مسیر برای گذر ماشین ها باز شود، اضافه کرد: خروجی آن افزایش تعداد ماشین ها و آلودگی و کاهش مراودات اجتماعی بود. به همین دلیل تصمیم بر این شد که مسیر ها را برای مردم باز کنند و اولویت آخر را برای ماشین ها قرار دهند.

جاوید با اشاره به این که صرف نظر از اهمیت بالای گفتمان مردم برای ما، اکثر نظرات کارشناسانه و دارای پایه علمی نیست، بیان کرد: اگر قرار است تغییر و تحولی رخ دهد، بدون منابع مالی، مشارکت شهروندان و حمایت رسانه نمی توان کار کرد، با جزیره ای نگاه کردن و انداختن وظایف به دوش یکدیگر، کاری پیش نمی رود.

 

کاری به گذشته طرح فرزان نداریم

 

وی درباره بافت فرزان نیز تصریح کرد: برای این طرح، به طور کل گذشته آن را قیچی کرده و کاری نداریم چه کسی 14 سال پیش با چه ایده ای این کار را قرار بوده انجام دهد. شهردار با اعتقاد بر این که هیچ گونه ضرورتی برای افزایش عرض معبر وجود ندارد، تاکید کرد: با این حال عرض معبر به هیچ عنوان سانتی متری از طرح مصوب کمتر نخواهد شد. پل موسی بن جعفر هم با پیشرفت 90 درصدی رو به رو بوده و ریالی از طلب پیمانکاران را باقی 

نگذاشته ایم. تاریخ اتمام را نیز اردیبهشت اعلام کردند که ما به خرداد تغییر دادیم. به گفته جاوید، حضور مدیر شرکت توزیع برق و رئیس پلیس راهور هم در این جلسه برای حل مشکلات اتصال پل نیاز بود.

 

8 میلیارد و 200 میلیون تومان

 ارزش املاک در مسیر تملک

 

وی به قیمت گذاری 6 ملک مسکونی باقی مانده به غیر ازکاروانسرای مستوفی در مسیر معبر اشاره کرد و افزود: صرف نظر از تفاهم نامه شرکت مذکور و شهرداری ، کار تملک را انجام دادیم. زیرا که متوجه شدیم آن ها اکنون توانایی انجام این کار را ندارند، اگر مالکان موافق قیمت گذاری باشند که پول را دریافت خواهند کرد، وگرنه پول را به حساب دادگستری ریخته و طرح را اجرا می کنیم که البته ما خواهان این روند نیستیم. شهردار قیمت سرجمع املاک تجاری و مسکونی باقی مانده را ، 8 میلیارد و 200 میلیون تومان اعلام و گفت: همزمان با این تملک، جا به جایی تاسیسات آب و فاضلاب نیز در حال انجام است تا بتوان به امید خدا این پروژه را به عنوان نقطه تاریکی در شهر و تفکر مردم به پایان برسانیم.

 

تعیین تکلیف کوچه ها،

 اولویت کمیسیون ماده 5

 

جاوید به توافقات انجام شده برای تملک کاروانسرای مستوفی اشاره کرد و ادامه داد: قرار شده در قبال این ملک فضای سبز در حاشیه بلوار، تغییر کاربری داده شده و تحویل شود. که این کار در کمیسیون ماده 5 انجام شد. همچنین خیابان هایی در پشت این کوچه ها بلاتکلیف مانده بود که به مسئول شهرسازی تکلیف کردیم به عنوان اولین کار در کمیسیون ماده 5 تعیین تکلیف شود.

حاضر به جدیدسازی نیستیم 

و به همان طرح قدیم خانه ها اکتفا می کنیم

 

افروز یکی از ساکنان محل، اما نظر دیگری درباره این سخنان داشت، وی با بیان این که شرکت مذکور ابتدا با ایده خرید املاک و اجرای طرحی جدید در محل حضور پیدا کرد،  گفت: در این بین ساکنان را در نظر نگرفتند، بعد از آن هم به بهانه زلزله خیز بودن خواستند طرحی را اجرا کنند و باز هم امکاناتی به ما ندادند، جای تاسف است خانه هایی که میراث فرهنگی شهر بود اکنون در این محل از بین رفتند. همان ابتدا هم گفتیم حاضر به جدیدسازی نیستیم و به همان طرح قدیم خانه ها اکتفا می کنیم. از طرفی در این محله پیرمردها و پیرزن هایی هستند که به آن ها هم در این طرح ظلم شده است!

 

املاک را بر اساس همان 40 متر تملک کردند

 

وی با اشاره به این که موقع نوشتن طرح، مشاور اصلا از منطقه بازدید میدانی نداشت، بیان کرد: آن زمان معترض شدیم و مشاور دیگری برای بازدید میدانی آمد. در طرح قبلی اصلا معبرها دیده نشده بود ولی در این طرح معبرها هم در نقشه تعبیه شدند. افروز خواستار بررسی صورت جلسه های شرکت عمران و مسکن سازان شد و گفت: آن زمان ابتدا معبر را 40 متر در نظر گرفته بودند که بعد از آن شد، 37 متر، همان زمان حاج آقای عارفی به عنوان نماینده محله خواستار عرض 60 متری برای معبر شد. از طرفی املاک را بر اساس همان 40 متر تملک کردند. اگر از ابتدا قرار بر 30 متر بوده پس اجحاف در حق مالکان است که بیشتر از حد مشخص شده تملک انجام دادند. این که گذرگاه های بالادست و پایین دست معبر، کم عرض هستند، مشکل مردم این محله نیست و شهردار و مدیر شهرسازی آن زمان باید پاسخ دهند. از طرفی این شرکت از همان ابتدا سهام فروخته است، یعنی من مالک را ، مالک ندانستند! افروز خاطرنشان کرد: برای خدمات پروانه نیز می گفتند رایگان است که این گونه نبود، به کسی هم اجازه ساخت و ساز یا بازسازی را نمی دهند! افروز همچنین خطاب به مدیر کل راه و شهرسازی، بیان کرد: برخی املاک که اکنون تحت تملک شما بوده و تخریب کردید، تبدیل به پناهگاه هایی امن برای معتادان شده و از این مخروبه ها به عنوان پله هایی برای عبور و مرور راحت روی پشت بام مردم استفاده می کنند. تقاضا دارم  مبلغی را برای دیوار کشی دور این مخروبه ها کنار گذاشته و حداقل تا زمان اجرای کامل طرح امنیت را به ما بازگردانید. جاوید در پاسخ به این سخنان بیان کرد: در ارتباط با پروانه های ساختمانی شهرداری تعهدی نداشته است، فقط برای بافت های فرسوده شهر 50 درصد تخفیف می دهیم که سال پیش 100 درصد بود. اجازه ساخت و ساز هم داده می شود اما برابر با آن چه که در طرح آمده است.

 

طرح فرزان لقمه ای بزرگتر از دهان بود

 

حسین پور معتمد محل و یکی از مالکان نیز با ارائه توضیحاتی از طرح اولیه در 14 سال گذشته عنوان کرد: در ابتدا قرار بود شرکت عمران و بهسازی تمام 10 هکتار بافت فرزان را تملک و طرح جدیدی پیاده کند. تمام معابر 2 و 3 متری کامل صاف شده وبلوک بندی جدیدی انجام شود. که البته این کار لقمه ای بزرگ تر از دهان بود، شرکت مذکور باید ابتدا روی یک هکتار آزمایشی کار می کردند نه 10 هکتار، با این روند محل را زخمی کرده اند. وی با اشاره 

به این که قرار بود کاروانسرای مستوفی به مساحت 5 هزار متر مربع را کارشناسی و از ما بخرند، اضافه کرد: آن زمان 12 میلیارد تومان برآورد شد که گفتند پولی برای پرداخت ندارند، از طرفی این شرکت پروژه ای به نام پارسه داشت که قرار بود ، به مالکانی که ملکشان ارزیابی شده، به نسب طلبی که دارند از این طرح سهم بدهد. به گفته وی با این که در زمان شورای اول، میراث فرهنگی خراسان رضوی، نقشه بازسازی کارونسرای مستوفی را به شهرداری داده بود، برای احداث خیابان از وسط کاروانسرا همکاری کردیم. اکنون نیز در حال همکاری هستیم اما در قبال آن هیچ کاری برای ما انجام نشد، تقاضا کردیم عرض معبر کنار کاروانسرا را مشخص کنند تا بتوانیم باقی ملک را بسازیم ولی نه مسکن و شهرسازی و نه شهرداری نظری در این باره نداده اند.

 

ساخت مسجد خلاف قانون در حاشیه معبر، مانع تعریض می شود.

 

حسین پور، با تاکید بر این که اکنون نیز حاضرم ملک را به همان قسمت ارزیابی شده در 6 سال گذشته بفروشم، اضافه کرد: زمانی که دیگر شرکت عمران و مسکن سازان نتوانست تملک کند، املاک تملک شده را به مسکن شهرسازی تحویل داد و قرار شد معابر هم پس از باز شدن در اختیار شهرداری قرار گیرد و در ازای آن، پروانه مجانی برای ساخت و ساز بگیرند. وی با گلایه از برخی تصمیمات شورا بیان کرد: در بیست متری دوم و حاشیه خیابان بهشتی مسجد ساخته اند ولی بر خلاف قانون بدون عقب نشینی و چسبیده به حاشیه معبر است. این یعنی بیست متری دوم و خیابان بهشتی تا 100 سال دیگر تعریض ندارند!

 

فروش اوراق سهام پروژه

هیچ گونه سلب مالکیتی از افراد محل نکرد

 

کمیلی دوست نیز با تصدیق صحبت های اولیه آقای حسین پور بیان کرد: شرکت عمران و مسکن سازان، زمانی که متوجه شد، به لحاظ مالی نمی تواند تمام 10 هکتار را بدون مشارکت مردم انجام دهد، طرح بازنگری را در سال 92 مصوب کرد، تنها تفاوت طرح، بازشدن زمینه مشارکت مردم برای نوسازی بود، معابر نیز به همان شکل قبلی تنها با کمی تعریض درجاسازی شدند. وی در پاسخ به سوال افروز درباره فروش اوراق مشارکت نیز توضیح داد: در طرح های اقتصادی، حتی در بانک ها اوراق سهام پروژه فروخته می شود، ولی فرد خریدار فقط از سود آن استفاده خواهد کرد. در این جا نیز همان ابتدا تعدادی اوراق سهامدار پروژه یکی از راه های تامین منابع مالی بود فروخته شد که هیچ گونه سلب مالکیتی از افراد محل نکرد. مدیرعامل شرکت عمران و مسکن سازان همچنین با بیان این که در 2 ماه گذشته برگ به برگ طرح فرزان از روز اول تا این زمان را بررسی کردم و هر سند و مدرک را حلاجی کردم ، خاطرنشان کرد: موردی تحت عنوان این که الزاما محور خیابان اصلی طرح 30،40 یا 60 متر باشد ندیدم. شاید در بین سخنانی مطرح شده باشد ولی در نهایت هم طرح مصوب شده کمیسیون ماده 5 که معبر با عرض 30 متر است ، باید اجرا شود.

 

اعلام همکاری با شهرداری 

برای تحویل اراضی

 

جعفری مدیر کل راه و شهرسازی استان نیز در این جلسه با تاکید بر این که طرح فرزان خصوصا بازگشایی محور آن از اولویت های استان و مرکز استان است، ادامه داد: به شهردار و استاندار قبلی هم گفتیم اگر قرار است کاری انجام شود مشکل همین بافت فرزان حل شود، این گونه هم موسی بن جعفر از بن بست در می آید و هم ارزش منطقه بالا رفته و امیدی برای ساخت و ساز ایجاد می شود. وی با اشاره به این که در چند سال اخیر کار مثبتی انجام نشد ، بیان کرد: اما اکنون پل و هم بازگشایی معبر تقریبا راه افتاده است و ما هم در این زمینه به شهرداری برای همکاری و در اختیار قرار دادن اراضی معادل 7 ملک در مسیر برای حل مشکل نقدینگی اعلام آمادگی کردیم. در همین رابطه نیز به تهران نامه ای ارسال شده و پیگیر این موضوع و توافق نامه آقای حسین پور هستیم. 

 

در بازنگری طرح جامع

 عرض معبر دوباره بررسی می شود

 

مدیر کل راه و شهرسازی، درباره عرض معبر نیز خطاب به کاظمی مدیر شهرسازی این اداره کل عنوان کرد: در بازنگری طرح جامع، حتما عرض پل و معابر دو طرف از جمله خیابان موسی بن جعفر و منتظری مطرح و بررسی شود. برای سال 97، مبلغ خوبی برای کمک به این معبر و شهرداری در زمینه پل و آسفالت پیش بینی کردیم که اگر مصوب شود اعلام می کنیم. مبلغ آن بالای یک میلیارد تومان است و در مرحله اول موافقت شده است.

جعفری همچنین به اجرای پروژه 8 بهشت در این بافت اشاره کرد و گفت: این پروژه به صورت یک مجتمع مسکونی در حد 2 هزار متر با بافت و نمایی سنتی است.

وی برای رفع ابهام درباره نوع هزینه کرد درآمد حاصل از فروش زمین ها، توضیح داد: 8 درصد از این مبلغ سهم سازمان ملی تهران است و 90 درصد آن به استان باز می گردد که این مبلغ نیز برای خدمات عام المنفعه هزینه می شود، برای مثال ساخت مدرسه در مهرشهر، دو کلانتری، 14 مسجد، مرکز بهداشت از جمله این خدمات بوده و برای امسال نیز 5 پروژه جدید معادل 3 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. مدیر کل راه و شهرسازی با تاکید بر این که اکثر شهرهای بزرگ طرح جامع ترافیکی تعریف کردند و بر اساس آن جلو رفتند، یادآور شد: باید در شهر بیرجند هم طرح ترافیکی تهیه شود که الان هم تصور می کنم در حال انجام این کار هستند و برخی خیابان ها یک طرفه می شوند. اداره کل راه و شهرسازی هم فقط عضوی در این کنار خواهد بود.

 

معبر بافت فرزان

 نقش جمع کننده محلات را دارد

 

بحث ها پیرامون بافت فرزان ادامه داشت تا جایی که سخن از ساخت و سازهای خلاف شهری شد. کاظمی مدیر شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی در این باره عنوان کرد: هر معبر نقش متفاوتی مانند جابه جایی، اجتماعی، اقتصادی و ... سلسله مراتبی دارد، نمی توان از معبر فرعی یکراست وارد بزرگراه شد. محله فرزان هم در نقطه ای از شهر قرار گرفته بود که در محور ترافیکی شهر نقشی نداشت. پس از مطرح شدن بحث نوسازی، مدیریت شهری آن زمان به این نتیجه رسیدند که بهتر است در جهت روانسازی ترافیک و عبور مرور موسی بن جعفر، اتصال رخ دهد. ولی اکنون با عرض معبر 26 متری موسی بن جعفر و 18 متری منتظری ، عریض شدن این معبر جز اضافه شدن هزینه به شهرداری کاری اجام نمی دهد.  از آنجاییکه طرح بافت فرزان جامع نبوده و خیابان های موسی بن جعفر و منتظری در آن دیده نشده بودند، معبر نقش جمع کنند محلات را دارد.

(ادامه در صفحه 2...)


گروه خبری : ویژه های روزنامه آوا
منبع :
آخرین ویرایش : 1397/01/27 -- 18:13:27
نویسنده : واحد تحریریه
تعداد بازدید : 53

نسخه امروز آوا

آرشیو روزنامه آوای خراسان جنوبی

نسخه امروز آوا

نسخه امروز آوا

 


نیازمندی ها رایگان

برای درج نیازمندی و آگهی های خود  کافی است درخواست خود را به شماره پیام کوتاه
3000272424

اس ام اس بزنید

 

 

روزنامه صبج استان خراسان جنوبی - آوای خراسان جنوبی


مدیریت و امور پشتیبانی : گروه نرم افزاری راک

RaakCMS

بانک ایمیلفروشگاه اینترنتی زیباسرا