نام کاربری :
کلمه عبور :

کد امنیتی :

« عضویت رایگان در سایت »

« رمز خود را فراموش کردم ام »

« حساب من غیر فعال است »

« نمیتوانم به سیستم وارد شوم »

 

 

 

 


يكشنبه 1 مرداد 1396
ش ی د س چ پ ج
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      
28. شوال 1438
2017 Jul 23

 

 

 

مشاهده کامل خبر
دوچرخه ها در ایستگاه خاک می خورند      

نسرین کاری- جمعیت شهرها  افزایش یافته است و آنچه که اکنون شهرهای  ما به آن نیاز دارد، اصلاح وضع حمل ونقل است. بکارگیری وسایل  کارآمد و ارزان قیمت  مثل دوچرخه نیاز  این روز شهرها است در کلانشهرهایی چون  تهران و مشهد آلودگی هوا از عواملی است که مانع  استفاده از دوچرخه می شود.  همچنین وسعت شهر باعث افزایش طول سفرهای روزانه است،  از طرفی هزینه اجرای طرح دوچرخه سواری در این شهرها نیز  زیاد است در حالی که شهر بیرجند به عنوان  شهری متوسط با مشکل آلودگی هوا کمتر مواجه است، طول سفرهای درون شهری هم به مراتب کوتاه است و هزینه اجرایی آن نیز بسیار کمتر است بنابراین امکان اجرای طرح دوچرخه سواری در این شهر بیش از کلانشرها وجود دارد.
این روزها  دوچرخه به عنوان وسیله ای مناسب جهت جابه جایی ساکنان شهرها بیش از پیش در جهان اهمیت یافته و روز به روز بر آن تاکید بیشتری می شود  و از دوچرخه نه فقط به عنوان وسیله ای  ورزشی بلکه مکملی برای سیستم های حمل و نقل عمومی یاد می شود.   چون استفاده از دوچرخه برای جابه جایی در شهر علاوه بر ارزان بودن، دردسترس بودن،  نیاز نداشتن به سوخت،   تولید نکردن آلودگی های زیست محیطی، نشاط ، شادابی ، سلامت جسمی و روحی را برای استفاده کنندگان  به ارمغان می آورد.  گفتنی است استفاده از این وسیله می تواند
 از مشکلات ترافیکی ،  کمبود پارکینگ و سلطه خودرو ها بر خیابان ها، کوچه ها و  پیاده روهای شهر بکاهند و در شرایطی که تلاش های زیادی برای مصرف بهینه سوخت و انرژی در کشور در حال انجام است استفاده ازدوچرخه یک گام موفقیت آمیز در این زمینه است.
با چنین رویکردی شهرداری بیرجند چند سال است که ایستگاههای کرایه رایگان دوچرخه در چند نقطه شهر برپا کرده است اما این ایستگاهها پس از چند سال فعالیت چقدر توانسته است در رواج فرهنگ استفاده از دوچرخه موثر باشد.

تنها یک درصد از شهروندان از دوچرخه برای سفرهای درون
 شهری استفاده می کنند

در سال 92 پرسشنامه ای بین مردم پخش شد تا سطح رضایتمندی آنان از دوچرخه سواری مشخص شود.  جامعه آماری این پژوهش شهروندان بیرجندی بودند  که تعداد 180 نفر از آنها به صورت تصادفی ، پرسشنامه پر کردند. پاسخ های دریافتی از این قرار بود: ایستگاه های دو چرخه سواری کلاه ایمنی در اختیار شهروندان می گذارند اما 78.8 درصد  افراد از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند، بنابراین در این زمینه فرهنگ سازی نشده است. 54 درصد  شهروندان گفته اند که تعداد ایستگاه های احداث شده کافی است دلیل آن این است که شهروندان در هر بار مراجعه به ایستگاه ها موفق به  در اختیار گرفتن دوچرخه شده اند، در حالی که احداث 3 ایستگاه برای جمعیت بیش از 200 هزار نفری آن روز بیرجند بسیار کم است.
نظر 48 درصد از شهروندان این است که کیفیت دوچرخه هایی که در اختیار آنان قرار می گیرد مناسب نیست و سیستم ترمز بعضی از دوچرخه ها معیوب است بنابراین باید واحدی برای تعمیر دوچرخه ها در نظر گرفته شود.
91 درصد شهروندان با ایجاد مسیر های ویژه دوچرخه سواری موافقند بنابراین مسئولان بایستی اقدام به ایجاد مسیر های ویژه دوچرخه نمایند چرا که نظر 48 درصد  از شهروندان بر این است که حقوق فرد دوچرخه سوار رعایت نمی شود و امنیت جانی آنان نیز به هنگام استفاده از دوچرخه تامین نمی گردد و مسیر ایمنی برای تردد فرد دوچرخه سوار وجود ندارد، تنها  یک درصد از شهروندان برای سفر های کاری درون شهری خود از دوچرخه استفاده می کنند البته بایستی گفت که در نمودار «وسیله مورد استفاده » سهم اتوبوس و دوچرخه زیاد و سهم خودروی شخصی کم است به این دلیل که در نمونه آماری 55 درصد شهروندان  در رده سنی 25-19قراردارند و در این بازه سنی معمولا شخص توان خرید خودرو ندارد، بیشتر از اتوبوس استفاده می کند و به دلیل داشتن نیروی جوانی بیشتر از سایر رده های سنی از دوچرخه استفاده می کند.

دوچرخه های بی ترمز

شهروندی با بیان اینکه اختلاف ارتفاع نقاط مختلف شهر بیرجند زیاد است عنوان می کند: برای ترغیب مردم  به استفاده از دوچرخه بایستی دوچرخه های برقی و
دنده ای جایگزین دوچرخه های معمولی شود.وی می افزاید: کیفیت نیمی از دوچرخه های ارائه شده مناسب نیست و سیستم ترمز آن ها معیوب است. رضا محمدی خاطر نشان می کند:  شهروند برای دریافت دوچرخه بایستی همیشه کارت شناسایی خود را به همراه داشته باشد در حالی که اکثر شهروندان کارت شناسایی خود را حمل نمی کنند و این باعث  استقبال کمتر  شهروندان از دوچرخه می شود، بنابراین یک سیستم هوشمند باید جایگزین ارائه مدرک شناسایی شود. یکی دیگر از  دلایل ناکارا بودن ایستگاهها اینست که شهروند بایستی برای دریافت مدرک شناسایی خود به ایستگاه مبدا مراجعه کند،که این امر استفاده از دوچرخه را به عنوان یک گزینه حمل و نقل عملا منحل می کند. احمدی مقدم  شهروند دیگری است که  می گوید: برای استفاده  از دوچرخه به عنوان گزینه حمل و نقل پایدار فرهنگ سازی نشده و هیچ سامانه ای برای اطلاع شهروندان وجود ندارد.
به نظر وی،  رایگان بودن طرح دوچرخه سواری باعث بی میلی شهرداری به سرمایه گزاری در این زمینه شده است . او پیشنهاد می دهد:  برای حل این معضل می توان
 دوچرخه ها را  به مدت 3 ساعت به طور رایگان در اختیار شهروند قرار داد و از آن پس به ازای هر ساعت مبلغی، از شهروند بابت  مثلا ، تعمیر، نگهداری و ارتقای طرح دریافت نمود.
مریم خاتمی انتقادهایی هم  به  طرح راه اندازی  دوچرخه سواری  بانوان دارد و می گوید: پارک بانوان از مرکز شهر بسیار دور  است و بخاطر خلوتی کمتر خانمی جرئت می کند
 به این قسمت برود. ضمن اینکه دوچرخه سواری یک ورزش است که نیاز به آموزش دارد و در شهر بیرجند جایی برای آموزش بانوان وجود ندارد. وی ادامه می دهد: مسئولان اگر به فکر تفریح و ورزش بانوان هستند باید راهکارهای بهتری بدهند و جای امن تر و نزدیکتر را برای این کار آماده کنند.
روزانه بین 5 تا 15  دوچرخه در مرکز ابوذر به امانت داده می شود

قلی نژاد مسئول مرکز دوچرخه سواری میدان  ابوذر تعداد دوچرخه های این مرکز را 18 عدد اعلام می کند و می گوید: در بین  کسانی که دوچرخه امانت می گیرند  از کارگر گرفته تا کارمند  دیده می شود.  اما بیشتر جوانان و دانشجویان به دلیل نداشتن وسیله حمل و نقل و گذران اوقات فراغت و انجام کارهای روزمره شان  مراجعه می کنند. وی یاد آور می شود:  استفاده از دوچرخه ها  عصرها  بیشتر است  و در صبح ها و روزهای تعطیل تعداد مراجعان کمتر است ولی بطور میانگین روزانه بین 5 تا 10 دوچرخه کرایه می شود. وی که  روزانه در حدود 7 ساعت کار می کند ابراز خرسندی  می کند از اینکه  اگر این کار فرهنگ سازی شود مخصوصا که به پاکیزگی شهر کمک و ترافیک هم کمتر می شود. وی معتقد است دوچرخه سواری علاوه بر تفریح  ورزشی مناسب  هم هست گرچه هنوز بین مردم جا نیفتاده است.
قلی نژاد ابراز تاسف می کند از  اینکه اگر مسئولی با دوچرخه رفت و آمد کند برایش افت دارد . وی ادامه می دهد:
باید همه ما ورزش را در جامعه فرهنگسازی کنیم.

طرح دوچرخه سواری از سال 90
در بیرجند اجرایی شده است

    کاظمی مسئول امور تربیت بدنی شهرداری با بیان اینکه در شهر بیرجند 4 ایستگاه  کرایه از سال 90 فعال است  و در  هر ایستگاه حدود 35 دوچرخه وجود دارد. ادامه می دهد:
  در مجموعه  این ایستگاهها حدود 10 نفر مشغول به کارند که بصورت پیمانکاری با شهرداری همکاری دارند. کاظمی برآورد قیمتی دوچرخه ها را حدود 110 میلیون تومان دانست و گفت: این طرح برای ایجاد نشاط اجتماعی و شادابی در جامعه و تامین امکانی برای ورزش جوانان و همشهریان عزیز می باشد. وی خاطر نشان کرد: برای گرفتن دوچرخه  فقط کارت شناسایی معتبر لازم است و این طرح از سال 90 در بیرجند اجرایی شده است.
وی همچنین از تهیه سامانه ای برای آبونه کردن شهروندان در این ایستگاه ها خبر داد و گفت: در حال حاضر، شهروندان متقاضی استفاده از دوچرخه، با ارائه مدارک، دوچرخه تحویل می گیرند؛ ولی معاونت تلاش دارد از طریق سازمان ترافیک شهرداری و با تهیه یک سامانه نرم افزاری، شهروندان را آبونه نماید که به این ترتیب، هر شهروند متقاضی، مدارک خود را به یکی از ایستگاه ها تحویل می دهد و نام وی در شبکه ایستگاه ها ثبت می گردد و بدین وسیله، می تواند از تمامی ایستگاه ها
دوچرخه تحویل بگیرد.
کاظمی در مورد این سوال که آیا هزینه 110 میلیونی برای ایستگاه دوچرخه ها به صرفه بوده است یادآور می شود:
با توجه به اینکه روزانه در حدود 15 نفر از ایستگاهها استفاده می کنند این هزینه قابل قبول است در ثانی هدف شهرداری از اینکار ایجاد نشاط اجتماعی و سوق دادن مردم به ورزش است ما برای اینکه یک جوان به سمت مواد مخدر و معضلات اجتماعی نرود هزینه های گزافی می کنیم این هم یک نوع هزینه برای این است که ورزش در جامعه گسترش یابد. وی اذعان می کند: در تابستان و مخصوصا در ماه رمضان ما با کمبود دوچرخه مواجه می شویم
که گاهی مجبور می شویم از ایستگاههای دیگر و ایستگاه بانوان در این مورد استفاده کنیم.
مسئول امور تربیت بدنی شهرداری در مورد دور بودن ایستگاه بانوان بیان می کند: در جلسه شورا صحبت های شده است و قرار است برای بانوان در مرکز شهر و یک مسیر پر رفت و آمد یک پارک یا یک فضایی به مانند پارک بانوان آماده شود تا بانوان همشهری بتوانند با فراغ و خیال راحت به تفریح و ورزش بپردازند.
 


گروه خبری : گزارش اجتماعی
منبع :
آخرین ویرایش : 1395/03/19 -- 15:44:47
نویسنده : واحد تحریریه
تعداد بازدید : 930

نسخه امروز آوا

آرشیو روزنامه آوای خراسان جنوبی

نسخه امروز آوا

نسخه امروز آوا

 


نیازمندی ها رایگان

برای درج نیازمندی و آگهی های خود  کافی است درخواست خود را به شماره پیام کوتاه
3000272424

اس ام اس بزنید

 

 

روزنامه صبج استان خراسان جنوبی - آوای خراسان جنوبی


مدیریت و امور پشتیبانی : گروه نرم افزاری راک

RaakCMS

بانک ایمیلفروشگاه اینترنتی زیباسرا