نام کاربری :
کلمه عبور :

کد امنیتی :

« عضویت رایگان در سایت »

« رمز خود را فراموش کردم ام »

« حساب من غیر فعال است »

« نمیتوانم به سیستم وارد شوم »

 

 

 

 


دوشنبه 27 آبان 1398
ش ی د س چ پ ج
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
20. ربيع‌الاول 1441
2019 Nov 18

 

 

 

مشاهده کامل خبر
عبور از قانون با موتورسیکلت      

بررسی یک ناهنجاری ترافیکی در بیرجند

عبور از قانون با موتورسیکلت

* نسرین کاری

چراغ سبز می شود، ماشین ها مرتب بوق می زنند، یعنی که زودتر برو تا چراغ قرمز نشده. بعضی ها انگار به نشانه اعتراض برای مأمور سر چهارراه بوق می زنند که مثلاً چرا تایم چراغ قرمز طولانی شده اما سبز خیلی کم؟ لابد نمی دانند چراغ هوشمند عمل می کند، تغییرات محیط را می سنجد، محاسبه می کند، تایمر را نگه می دارد و از این حرف ها. گاهی هم البته قاطی می کند.
بعضی از موتورسوارها هم به زحمت از چراغ قرمز رد می شوند و راه ماشین هایی را که از آن سمت می روند، سد می کنند. موتورسواران تمام معابر و خیابان ها را جولانگاه خودشان می دانند. بسیاری از جوانان هم به شکستن هنجارهای اجتماعی علاقه دارند این رفتارها می تواند به عنوان هشدار و چراغ قرمز تلقی شود.
 
رعایت حقوق شهروندی برای افزایش امنیت اجتماعی اهمیت دارد

مسعود ایزدی شهروند بیرجندی می گوید: رعایت حقوق شهروندی برای افزایش ارتقای احساس امنیت اجتماعی در مردم و جامعه از سوی همگان بسیار ضروری و حائز اهمیت است، اما در این میان بعضی راکبان موتور سیکلت از رعایت این حقوق سرباز می زنند و با رعایت نکردن اصول اولیه این حقوق هم به خود و هم به دیگران زیان می رسانند. به گفته وی  با نگاهی گذرا به حوادث رخ داده رانندگی و ترافیکی در شهر متوجه می شویم، موتورسواران که بیشتر آنها را قشر جوان تشکیل می دهند، با استفاده  نکردن از کلاه ایمنی، انجام حرکات پرخطر، عبور از معابر تنگ و نظایر آن حوادث دلخراش رانندگی را در شهر رقم می زنند.
 
موتورسیکلت ها گاهی در مسیرهای ویژه اتوبوس و پیاده روها تردد می کنند

خانمی در حالی که دست کودک را در دست دارد از پیاده رو می گذرد که یک موتورسوار به سرعت از کنارش رد می شود و او برای اینک کودکش آسیبی نبیند خودش را به کنار دیوار می کشد. غرغر کنان می گوید: چرا کسی جلوی این افراد را نمی گیرد و خطاب به من می گوید: هر روزه موتورسواران بی هیچ دغدغه از ترافیک و به بهانه های مختلف از قبیل کمک هزینه زندگی، حمل کالا تا مسافر، تحویل بسته های حجیم و بارهای نامتعارف با در نظر داشتن حق تقدم برای خود در کوچه ها حتی پیاده روها تردد می کنند. این ترددها به گونه ای است که موتورسیکلت ها در مسیرهای ویژه اتوبوس ها و پیاده روها
بیش از دیگر وسایل نقلیه دیده می شود.
یک دختر جوان با گلایه از رفتار بعضی موتورسواران می گوید: در این رهگذر، اگر عابران پیاده حواس شان را جمع نکنند و متوجه اطرافشان نباشند احتمال برخورد موتورسواران با آنان بسیار زیاد است. در این میان، رانندگان سایر وسایل نقلیه سبک و سنگین هنگام رانندگی در شهر نیز برای جلوگیری از تصادف با موتورسوارانی که بی محابا از طرفین سبقت می گیرند باید مرتب چپ و راست و پشت سر خود را نگاه کنند تا خدای ناکرده با این وسایل تندرو و حامل بار و مسافر برخورد و تصادف نکنند.
وی خاطر نشان می کند: موتورسواران به طور مارپیچ از پیچ و خم خودروهایی که در خیابان های شلوغ در راهبندان گیر کرده اند، عبور کرده و خطرات زیادی را هم برای خود و هم برای رانندگان اینگونه وسایل نقلیه ایجاد می کنند.

آلودگی صوتی بعضی موتور سیکلت ها گریبانگیر مردم شده است

علاوه بر مسایل یادشده، آلودگی های صوتی به واسطه تولید صداهای گوش خراش از سوی موتور سیکلت ها از دیگر مشکلاتی است که هر روز با افزایش تعداد اینگونه وسایل در شهر گریبانگیر مردم شده است.
این شهروند با عنوان اینکه ای کاش، همانند مراحل اخذ گواهینامه اتومبیل، گرفتن گواهینامه موتورسیکلت نیز، منوط به گذراندن دوره های تئوری و عملی بود، می افزاید: شاید با این کار، بسیاری از موتورسواران متوجه می شدند که موتورسیکلت نیز مثل اتومبیل، یک وسیله نقلیه است و ملزم به رعایت مقررات باشند. بسیاری از موتورسواران، با حرکات نمایشی و تک چرخ زدن و رعایت نکردن حق تقدم، باعث اضطراب در رانندگی و به خطر افتادن جان همشهریان و ترس کودکان و کهنسالان می شوند.
 
سالانه 4 تا 5 هزار موتورسوار در کشور جانشان را از دست می دهند

پس از پایان این کلیپ‌های واقعی ناهنجاری که از خیابان‌های شهرمان تهیه شده بود، یکی از کارشناسان و مأموران پلیس راهنمایی و رانندگی می گوید: سالانه 4 تا 5 هزار موتورسوار در کشور به خاطر تصادفات جان می‌دهند و متأسفانه بیشتر این موتورسواران نیز کسانی بوده‌اند که مهارت در رانندگی داشتند یعنی ما در حال حاضر شاهد آن هستیم که افراد به دلیل آنکه تصور می‌کنند مهارت بالایی در رانندگی موتورسیکلت دارند دیگر از کلاه‌کاسکت استفاده نمی کنند و مقررات راهنمایی و رانندگی را نیز رعایت نمی‌کنند که شاهد تصادفات آنان و در نهایت فوت و مجروحیتشان می‌شویم.
این کارشناس پلیس راهنمایی و رانندگی عنوان می‌کند: متأسفانه برخی افراد تصور می‌کنند اگر از چراغ قرمز عبور کنند یا از کلاه کاسکت استفاده نکنند توانسته‌اند بر مقررات پلیس غلبه کنند در حالی که این تصور اشباهی است ولی با این وجود پلیس با تمام زحمتی که این کار دارد تلاش کرده است فرآیند آموزش افراد به خصوص موتورسواران را در برنامه‌های کاری خود بگنجاند.
وی به کشته شدن روزانه 60 نفر به دلیل تصادفات در کشور اشاره