یک نیم روز با زرد شطرنجی

تعطیلی دو هفته ای اصناف، ممنوعیت پذیرش بیش از سه مسافر و ترس از سرایت کرونا از مهم ترین دلایل آسیب پذیری معیشت رانندگان تاکسی بیرجندی در ماه های گذشته بود.رانندگان تاکسی در کنار جهادگران سلامت به دلیل اینکه حمل و نقل عمومی دچار وقفه و مختل نشود، نمی توانستند در خانه بمانند و حتی در روزهای تعطیل نیز به خدمت رسانی به شهروندان بیرجندی مشغول بودند ،اما در این شرایط که ترس ابتلا به کرونا در بین مردم وجود دارد، بسیاری از پدران با شرمندگی به خانه هایشان می رفتند.

شرمنده خانواده ام شدم

برای اطلاع از وضع معیشتی رانندگان تاکسی در روزهای کرونایی به سراغشان رفتیم تا در جریان مشکلات و آسیب‌هایی که کرونا برایشان ایجاد کرده قرار بگیریم. احمدی یکی از رانندگان تاکسی در خط میدان شهدا به خبرنگار آوا می گوید: در سال گذشته و ایام پیش از شیوع کرونا کارکرد روزانه‌ام به ۱۰۰ هزار تومان هم می‌رسید اما در این  شرایط کرونایی حتی در بعضی روزها به کمتر از ۴۰ هزار تومان هم رسیده است. وی با بیان اینکه امسال پیش خانواده ام بسیار شرمنده شدم، می افزاید: کرونا بیشترین آسیب اقتصادی را به صنف ما وارد کرده و حمایتی هم صورت نگرفته است. احمدی با بیان اینکه هزینه ها افزایش اما درآمدها کاهش یافته است، عنوان می کند: لوازم یدکی ماشین چندین بار افزایش قیمت داشته اما درآمد رانندگان به دلیل کمبود مسافر کاهش یافته و قیمت نرخ تاکسی نیز زیاد افزایش نیافته است. این راننده تاکسی با بیان اینکه مسئولان هرگز به رانندگان توجهی نشان نمی دهند، تصریح می کند: ماشین های ما صفر نیست و نیاز به تعمیرات دارد با این وضع کسب و کار چگونه جوابگوی حداقل نیازهای زندگی بود؟

غیر از وعده وعید چیزی از مسئولان ندیدیم

راست می گفت اگه هزینه بیمه و اصطلاک ماشین را حساب کنیم مشکلات این قشر خدوم بسیار افزایش می باید.یکی دیگر از رانندگان نیز با بیان اینکه بسیاری از رانندگان تاکسی مستاجر هستند، می گوید: ۱۲ سال است که راننده تاکسی در خیابان های بیرجند هستم و کرونا امسال بازار کار ما را خراب کرده و هیچ تلاشی هم برای جبران خسارات ما نشده است. صالحی اضافه می کند: وقتی به مردم می گویند در خانه بمانید، فکری به حال رانندگان تاکسی نیز می کنند؟ وی ادامه می دهد: درآمدهایمان بسیار کم شده و غیر از وعده و وعید چیزی از مسئولان ندیدیم. این راننده در پاسخ به اینکه از تسهیلات کرونایی که به رانندگان تاکسی داده شده، استفاده کرده است، می گوید: زحمتشان شده است، آخر چه کسی با وام چند میلیونی در این شرایط که هر روز اجناس بالا تر می رود، می تواند خرج خانواده اش را بدهد. این راننده تاکسی با بیان اینکه ورود مسافر به داخل تاکسی خطر ابتلای راننده به بیماری کرونا را بیشتر می‌کند اظهار داشت: انتظار داشتیم تاکسیرانی اقلام بهداشتی مانند ماسک و محلول ضدعفونی کننده در اختیارمان قرار دهند اما مساعدت چندانی نشد.

مگر چقدر درمی آوریم که

هجوم مشکلات ناشی از کرونا در حالی است که رانندگان تاکسی از قبل هم با مشکلات معیشتی بسیاری دست و پنجه نرم می کردند. یکی دیگر از رانندگان تاکسی به مشکلات دیگر این قشر اشاره کرده و می گوید: پول نقد خطر ابتلا به کرونا را بیشتر می‌کند و تهیه پول خرد در دوره ای که بیشتر مردم از کارت بانکی استفاده می‌کنند دشوار است. سلیمانی اضافه می کند: مسافر به قدری کم است که از مسئولان می‌خواهیم در این شرایط سخت کنارمان باشند و خسارت‌های مالی ناشی از کرونا و محدودیت‌های کرونایی را جبران کنند. وی عنوان می کند: مگر چقدر درمی‌آوریم که هر روز ماسک بخریم، پول بنزین بدهیم، خرج لاستیک و موتور کنیم و تازه سر چند صد تک‌تومان با مسافران هم چک و چانه بزنیم؟ این راننده زحمت کش که بغضی در گلو داشت، اضافه می کند: در این شرایط کرونایی که بسیاری تا جای امکان از بیرون رفتن از منزل خودداری می‌کنند، مسئولان بدانند اقشاری وجود دارند که نسبت به نان هر شب خود محتاجند و چاره‌ای جز حرکت در این شهر و برخورد با مسافران ندارند.

با این گرانی نمی توانیم در خانه بمانیم

خرمی ۲۶ سال سن دارد و تنها منبع درآمدش از طریق تاکسی اینترنتی تامین می شود. این راننده جوان به خبرنگار آوا می گوید: بسیاری از افرادی که در تاکسی اینترنتی فعالیت می کردند با شیوع کرونا کار نمی کنند. با این حال تعداد مسافران روزانه کاهش یافته است و کم شدن مسافر یعنی کاهش درآمد ما رانندگان. از طرفی با وضعیت گرانی نمی توانیم در خانه بمانیم و کار نکنیم، بیرون هم که می آییم استرس داریم که مبادا کرونا بگیریم اما چاره ای نداریم.وی اضافه می کند: در کنار ویروس کرونا محدودیت هایی ناشی از آن مانند تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها بلای جان ما شده تا جایی که هزینه اصطحلاک ماشین نیز درنمی آید.دردو دل تاکسی تلفنی ها نیز به مانند همکاران دیگر خود است. کمبود مسافر، ترس از ابتلا به کرونا، هزینه بالای زندگی، سهمیه سوخت از مهم ترین گلایه های این رانندگان برون شهری بود.

کاهش ۷۰ درصدی رانندگان تاکسی

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند با بیان اینکه ۷۰ درصد کاهش مسافر درون شهری در مرکز استان داشتیم، می گوید: متاسفانه به همین میزان درآمد رانندگان تاکسی بیرجندی نیز کاهش یافته است. غلام پور می افزاید: نرخ تاکسی درون شهری در اول سال جاری ۳۰ درصد افزایش یافت و برای سال ۱۴۰۰ نیز به همین میزان افزایش نرخنامه خواهیم داشت. وی با بیان اینکه خوشبختانه آمار فوتی در بین رانندگان تاکسی بیرجندی نداشتیم، عنوان می کند: رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در بین رانندگان  به طور مرتب رصد می شود و خوشبختانه درصد بالایی از رانندگان این پروتکل ها را رعایت می کنند. رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری با اشاره به حمایت های این سازمان از رانندگان تاکسی تصریح می کند: بخش زیادی از رانندگان تاکسی وام ۶ میلیون تومانی دولت را دریافت کردند. غلام پور اضافه می کند: حذف عوارض رانندگان پایانه مسافربری و فرودگاه به مدت ۳ ماه از اقدامات حمایتی شهرداری برای رانندگان بود. وی ادامه می دهد: توزیع ماسک و مواد ضدعفونی بین رانندگان در یک نوبت، گندزدایی روزانه پایانه مسافربری ابوذر ، حذف دوماهه مجوز تمدید پروانه تاکسی رانان، توزیع ۵هزار بسته معیشتی و حمایتی با کمک ستاد اجرایی فرمان امام(ره) از اقدامات دیگر این سازمان بود.

توزیع دوهزار حلقه لاستیک با نرخ کارخانه

غلام پور بیان می کند: توزیع دو هزار حلقه لاستیک با نرخ کارخانه و انعفاد تواهم نامه ای با نمایندگی های مجاز تامین لوازم یدکی برای تخفیف ۳۰ درصدی نیز برای رانندگان تاکسی بیرجندی در نظر گرفته شد. به گفته وی تفاهم نامه ای با بانک مهر ایران و بیمه دانا برای بیمه شخص ثالت رانندگان نیز توسط شهرداری برای رعایت حال این قشر منعقد شده است. رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری در باره علت افزایش نیافتن نرخ تاکسی باتوجه به رشد تورم نیز می گوید: با هر نوسان قیمتی نرخ ها به دلیل رفاه مردم افزایش پیدا نمی کند و سازمان های نظارتی نیز این افزایش قیمت را قبول نمی کنند. غلام پور ادامه می دهد: از ۱۲ شهر برای افزایش قیمت استعلام گرفته شد و فقط یک شهر آنهم با درصد کم دوبار افزایش قیمت داشته است و بنابراین افزایش دوباره نرخنامه در بین شهرداری ها معمول نیست. مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


یعقوبی – ورودی شهر بیرجند به مناسبت هفته زمین پاک با تلاش دانشجویان پاکسازی شد.

بیشتر

غلامی – رییس اداره حمل و نقل مسافر اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

بیشتر

عماد – رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: سند توسعه دانش‌بنیان که در

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت