یادداشت پنجشنبه ۴ دی

مذاکره ی داخلی

*اعظم محمودآبادی

استان خراسان جنوبی همواره از یک درد بزرگ رنج برده است.آن هم درد عدم تعامل مدیران. استانی که امروز دیگر نمی توان از واژه ی نوپا برای آن استفاده کرد و خوب به سن بلوغ رسیده است،هنوز از درد عدم تعامل مدیران دچار مشکل است. در گذشته جایی سد ساخته ایم که می توانستیم سازه ی آبخیزداری بسازیم. در جایی اعتباراتی هزینه کرده ایم که می تواستیم با نیمی از آن یک پروژه ی دیگر را به اتمام برسانیم. از راه سازی تا توسعه ی مرز همه و همه در سایه ی تعامل مدیران و همفکری آن ها قابل حل بود و شاید خراسان جنوبی را زودتر از این ها به بلوغ می رساند.
اما متاسفانه در بسیاری از حوزه ها در بر پاشنه ناهماهنگی و نگاه جزیره ای به موضوعات چرخید . هفته گذشته رهبری در دیدار با دست اندرکاران بزرگداشت شهید حاج قاسم سلیمانی در بیانات خود در خصوص مذاکرات داخلی مسئولان در مورد انسجام بخشی ملی بیاناتی را ایراد فرمودند. ایشان با انتقاد از برخی دشمنان اختلاف افکن و خطاب به مسئولان گفتند :«اختلافات خود را با مذاکره با یکدیگر حل کنید، مگر نمی گویند باید با دنیا مذاکره کرد؟ آیا نمیشود با عنصر داخلی مذاکره کرد و اختلافات را حل کرد؟» به نظر نگارنده این موضوع بسیار حائز اهمیت است و می تواند نقطه عطفی در باز کردن گره های سیاسی و حل مشکلات اقتصادی در کلان کشور و صد البته در موضوعات منطقه ای و استانی باشد . موضوعاتی که متاسفانه ما رسانه ها نیز در تحلیل و نقش آفرینی و ارائه طرحی نو در تحقق سخنان معظم له کمتر به آن توجه کردیم. این موضوع هم به لحاظ تجربیات تاریخی و هم به عنوان مسئله روز جامعه اهمیت ویژهای دارد، چرا که به گواه تاریخ ایران و استان و پیش از آن بیشترین صدمات را از عدم انسجام و اتحاد مسئولان در برهه های
مختلف و نفوذ افکار تمامیت خواهانه در سیاستگذاریهای جزیره ای و حذف منتقدان در بیرون سازمان های کاری خود دیده ایم و اینک در برخی موضوعات استان تلاش فرادستگاهی و مذاکره برای کارهای مشارکتی در استان باید مورد توجه قرار گیرد و مذاکره داخلی با حذف و نادیده گرفتن افکار و آرا مختلف و تناقضگویی میسر نخواهد شد. . با توجه به مطالب فوق و شرایط خاص و ویژه ی کشور که در آن قرار داریم و البته شرایط استانی خراسان جنوبی با پتانسیل مرزی بسیار ارزشمند ، محصولات استراتژیک در حوزه ی کشاورزی و همچنین معادن خاص که استانمان را به تعبیری خاص تر کرده است، امیدواریم با مذاکره داخلی که رهبری در خصوص مسائل مختلف متذکر شدند ، فرصت مجدد برای مسئولان در جهت حل اختلافات و گفتگو و آشتی ملی مورد توجه قرار گیرد. هر چند این موضوع در ادوار مختلف به شیوه های مختلف طرح شده است و لیکن هیچ زمان به مرحله اجرا و به نتیجه مطلوب منتهی نشده است و همچنان چه در اعلام اولویت ها و چه در تعیین مسیرهای توسعه با گفتمان های متفاوت روبرو بوده ایم . گفتمان هایی که صدای واحدی را از استان به خارج از آن مخابره نمی کند و همین ناهماهنگی ها می شود دشمن بیرونی توسعه خراسان جنوبی عزیز . باری گام نخست مذاکرات مسئولان و نخبگان و خبرگان اگر شروع شود گام های عملی در جهت تحقق اهداف و منافع ملی در ایران روز های بهتر نیز برداشته خواهد شد و مطالبات استان همراه با توفیق تامین می شود. از این رو در استانی مانند خراسان جنوبی تفکراتی باید وارد میدان سیاست گذاری و اجرا شوند که به راستی گفتمان همگرایی و مذاکره برای هدفمند کردن مسیر توسعه را درک و از اندیشه ی نخبگان هرچند خلاف آرمان های سیاسی شان ، بهره بجویند تا حداقل در برخی سند های توسعه درباره خراسان جنوبی همه مسئولان،همه ی نمایندگان استان یک صدا مطالبه گری کنند. این آینده ی روشن جز در سایه ی مذاکره و گفتگوی داخلی میسر نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت