گلریزان مهربانی در بیرجند

کاری – دبیر اجرای ستاد گلریزان  بیرجند گفت: چهارشنبه شب  همزمان با ولادت مولا علی (ع) پدر یتیمان، جشن گلریزان به صورت مجازی  به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا برگزار می‌شود. مهدی قمری، در نشست خبری در روزنامه آوا  با بیان اینکه جشن گلریزان همه ساله در روزهای نزدیک به عید به منظور تهیه لباس عید برای فرزندان نیازمند برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: امسال نیز این مراسم ساعت ۹ شب ۶ اسفند ماه به صورت زنده از شبکه استانی برگزار می شود و منتظر حماسه سازی هم  استانی ها هستیم. وی ادامه داد: از مدیرکل صدا و سیما و دیگر رسانه ها که در طی دوسال گذشته با وجود ویروس کرونا به نحو شایسته این مراسم را پوشش دادند تا  مردم از طریق قاب تلویزیون جشن را به تماشا بنشیند تشکر می کنم به امید  اینکه این جشن نیز به  مانند سال های گذشته به بهترین نحو برگزار شود.

گلریزان ثبت ملی میراث معنوی شده است

قمری افزود: جشن گلریزان بیرجند با شماره ۲۰۵۷ در  تاریخ ۲۹ بهمن‌ ماه ۹۸ در میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است که افتخاری برای ما است. وی با بیان اینکه  مراسم گلریزو golrezo (گلریزان) شهرستان بیرجند از سنت‌های دیرین زورخانه‌ای است، ادامه داد: این مراسم در شهرستان بیرجند در مناسبت‌های متفاوت (ماه مبارک رمضان، اواخر اسفند) برای کمک و تهیه لباس به دانش‌آموزان مستمند و بی‌بضاعت برگزار می‌شود.

برپایی جشن گلریزان در شب ولادت حضرت علی (ع)

دبیر اجرای ستاد گلریزان  بیرجند با  اشاره به اینکه این جشن با سبقه ۳۰ سال در شهر بیرجند  برگزار می شود، یادآور شد: امسال نیز در شب ولادت حضرت علی (ع) پدر یتیمان دست یاری به سمت مردم خیر دراز می کنیم تا با فداکاری و ایثار گل های لبخند بر لب های کودکانمان بنشانیم.  قمری با اشاره به اینکه روزنامه آوا همواره همراه این مجموعه بوده است خاطرنشان کرد:
باران که شدى مپرس، این خانه‌ی‌ کیست سقف حرم و مسجد و میخانه‌ یکیست

باران که شدى، پیاله‌ها را نشمار جام و قدح و کاسه و پیمانه‌ یکیست

وی  عنوان کرد: اگر ما انسان ها ها به هم رحم کنیم خداوند متعال هم رحمت خود را شامل حال ما خواهد کرد، پس بیاید امسال هدایا را با نیت برچیده شدن ویروس کرونا به دانش آموزان اهدا کنیم. دبیر اجرای ستاد گلریزان  بیرجند درباره چگونگی برگزاری مراسم گفت: در مراسم جشن گلریزان بیرجند پس از اجرای ورزش‌های باستانی، یک پارچه در وسط گود پهن می‌شود و یکی از پهلوانان شروع می‌کند به دعا کردن و اعلام کردن برای اینکه این مراسم گلریزو (گلریزان) به چه نیت و خواسته‌ای برگزار می‌گردد. قمری با اشاره به اینکه  در ادامه توسط یکی از باستانی‌کاران کیسه‌ای برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در جمع حاضران به گردش در می‌آید، خاطرنشان کرد:  گردش کیسه گل در راستای عدم فخرفروشی، خجالت نکشیدن و به اندازه وسع کمک‌های افرادی است که نمی‌خواهند مطرح شوند.

جمع آوری حدود ۲۳۰ میلیون تومان کمک مردمی در سال گذشته

وی با اشاره به اینکه سال گذشته حدود ۲۳۰ میلیون کمک مردمی جمع آوری شد، افزود: همچنین از طرف استانداری، کمیته امداد امام خمینی (ره) و آموزش و پرورش هم هر کدام جداگانه  مبلغ ۱۵۰ میلیون در جشن گلریزان اهدا شد. دبیر اجرای ستاد گلریزان  بیرجند یادآور شد: در این گلریزان مبالغ جمع شده استانداری، آموزش و پروش و کمیته امداد به کل  استان اختصاص داده شد و مبلغ جمع آوری شده  توسط مردم و خیریه  به کودکان  بیرجند و حومه اختصاص یافت و  حدود ۶ هزار دست لباس به دانش آموزان اهدا شد. 

اهدا یک میلیون تومانی مرد کارگر به جشن گلریزان

دبیر اجرای ستاد گلریزان  بیرجند به پیرمرد کارگری با دستان پینه بسته در جشن سال گذشته اشاره کرد که در آخر شب یک میلیون تومان برای کودکان نیازمند کمک کرد. وی یادآور شد: این پیرمرد تاکید داشت که این پول های کهنه که حاصل دسترنج و زحمت یکساله او بود و حتی بوی رطوبت می داد را به پول نو تبدیل کنیم و به دانش آموزان مستعد اهدا کنیم و حرف او این بود چطور این بچه ها شب عید لباس نو داشته باشند اما در جیب آنها پول نو نباشد. به گفته قمری برای اینکه بتوانی به یک کودک  و نیازمند هدیه بدهی  باید خداوند تو را لایق و شایسته آن کند او ادامه داد:

دست از کرم مدار به جرم تنگ مایگی  برگی در آب کشتی صد مور می شود

با هر مبلغ اهدایی ۴ لبخند بر لبان می نشانیم

عضو هیئت امنای گلریزان بیرجند نیز در این نشست عنوان کرد: من معتقدم  یک خیر و نیک اندیش  با هر هدیه در واقع  4 لبخند را هدیه می کند. عباس داوودی با اشاره به اینکه  با اهدای یک هدیه ابتدا یک لبخند بر لب کودک نیازمند می نشیند، سپس یک لبخندی بر لبان  فرد خیر خواهد بود، افزود: لبخند بعدی را پدر و مادر آن کودک می زنند و آخرین لبخند را خداوند از این عمل نیک خواهد داشت. پس با یک هدیه در واقع ۴ عمل خیر انجام می دهیم.وی ابراز امیدواری کرد امسال هم با حضور حداکثری مردم مواجه شویم و از بانوان خیر درخواست کرد که به مثال سال های قبل مشارکت بالایی داشته باشند. داوودی نقش رسانه را خیلی پررنگ معرفی کرد و افزود: در طی این سال ها شاهد بودیم رسانه در معرفی و پوشش این حماسه چقدر تاثیر گذار است و امیدوارم همچنان حامی گلریزان باشند.

بر دست تک تک خیران بوسه می زنم

عضو  دیگر هیئت امنای گلریزان بیرجند ضمن تشکر از رسانه ها که یار و یاور گلریزان بوده اند، افزود: من دست تک تک مردم خیر، بازاریان و مسئولانی که همیشه همراه ما بوده اند را می بوسم. غلامحسین علیزاده با اشاره به اینکه  افتخار می کنم که مردم به ما اطمینان کرده اند و ما را واسطه کرده اند تا هدایای آنها را به دست کودکان نیازمند برسانیم، افزود: تهیه اقلام و البسه برای دانش آموزان نیازمند افتخاری است که امیدواریم ذخیره آخرت شود چرا که محبت به ایتام و نیازمندان قطعا پاسخ دنیوی و اخروی دارد. وی تاکید کرد: همچنین از خانواده های داغداری که به واسطه کرونا عزیزان شان را از دست داده اند دعوت می کنیم خیرات خود را برای جشن گلریزان در نظر بگیرند تا موجب شادی روح آن عزیزان شود.  وی یادآور شد: شماره حساب ۰۱۰۶۵۰۰۰۶۷۰۰۳  و شماره کارت: ۶۰۳۷۶۹۱۹۸۰۰۱۷۰۴۰ نزد بانک صادرات برای دریافت کمک‌های نقدی خیران در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت