گلایه های شهروندان ازمحدود شدن توزیع lpg

مهدی آبادی- استفاده از گاز مایع (lpg) در خودروها به صورت غیر استاندارد غیرقانونی است . اگر خودرویی به دلیل شارژ غیر قانونی با سیلندر دچار حریق و حادثه شود تبعات جانی و مالی آن را چه کسی برعهده می گیرد؟
بعد از اقدام ناگهانی دولت در گران کردن بنزین بسیاری از صاحبان خودرو ها به سمت سوخت های جایگزین نظیر CNG و LPG روی آورده اند. این در حالی است در کشور ما خودروسازها مجوز دوگانه سوز کردن خودرو بر مبنای LPG را ندارند و حتی امکان سوخت‌گیری قانونی LPG نیز برای هیچ خودرویی وجود ندارد. با این حال مراکز غیر قانونی در این زمنیه فعال هستند و بسیاری از شهروندان بدون توجه به تبعات این کار، اقدام به دوگانه سوز کردن خودرو می کنند. در چند روز اخیر پیام های بسیاری از سوی شهروندان به روزنامه آوا ارسال شده که به اقدام شرکت نفت در هدفمند کردن توزیع گاز مایع اعتراض داشتند.

مردم را تحت فشار نگذارید
فردی در پیامکی به روزنامه آوا نوشته است: راننده تاکسی ام و سوخت ماشینم گاز مایع است، چرا مسئولان باعث فشار به مردم هستند؟ وی ادامه داد: این کار با بنزین ٣٠٠٠ تومنی هیچ فرقی نداره و اگر مسئولان قائل به مرگ ما هستند به جای این کارها خیلی راحت به ما بگویند چون دیگر توان و کشش نداریم. شهروند دیگری نیز نوشته است: مگر گاز مایع هم قاچاق می شود که همچین بلایی بر سر مردم در میارند و اگر قصد گران کردن آن را دارید این کار را انجام دهید، چرا مردم را تحت فشار قرار می دهید؟ متاسفانه در پیام های مردمی به غیرقانونی این عمل اشاره نشده و بسیاری از صاحبان خودروها به دلیل هزینه بالای سی ان جی به این عمل غیر متعارف دست می زند. یکی از شهرندان مسائل مالی را دلیل این کار دانست و گفت: در این شرایط اقتصادی که بسیاری برای خرج خوراک خودشان نیز درمانده هستند، هزینه سی ان جی کردن خودرو اصلا به صرفه نیست. براتی افزود: با میلیون تومان ماشینم را گاز سوز کردم که اگر به انچه مسئولان می گویند، عمل کنم باید ۵ میلیون هزینه کنم که رک می گویم ندارم!! وی در پاسخ به این سوال که کجا ماشینش را گاز سوز کرده، گفت: در گاراژ منزل!!! تعجبم را دید و ادامه داد: اشخاصی هستند که اگر با آنها تماس بگیرید حتی درب منزل خودتان این کار را انجام می دهند و بسیاری از آنها نیز گارگاه هایی دارند.

دور زدن قانون را یاد می گیریم!
براتی نگران تبعات جانی این کار نیست و اضافه می کند: اگر مسئولان خیلی نگران ما هستند بهتر است به خودروهای شخصی تسهیلات ارزان قیمت برای گاز سوز کردن بدهند نه انکه هزینه را افزایش دهند. این شهروند در میان حرفش جمله ای گفت که بسیار تأمل برانگیز است. براتی گفت: اگر مسئولان گران کردن را بلندند، ما مردم عادی نیز راه های دور زدن قانون را یاد می گیریم! پاسخی که با توجه به فشارهای اقتصادی نیازمند به بررسی همه جانبه طرح ها برای جلوگیری از تبعات جانی و مالی دارد

توزیع نظامند بین مصرف کنندگان
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی در پاسخ به گلایه برخی از مردم درباره هدفمند کردن گاز مایع به خبرنگار آوا گفت: این طرح در راستای اهداف دولت الکترونیک وتسهیل دسترسی مردم به امکانات در همه سطوح فراهم گردیده است و بنابراین عدالت و شفافیت را به دنبال دارد. قربانعالی مردانی افزود: این طرح برای مدیریت صحیح، تسهیل دسترسی به گاز مایع صرفا جهت استفاده خانوارهای فاقد نعمت گاز طبیعی و مصارف صنفی و صنعتی تعریف شده، است. وی یکی اهداف این طرح مدیریت و عرضه صحیح و توزیع نظام مند به مصرف کنندگان واقعی دانست و اضافه کرد: لذا خارج از این سیستم عرضه غیرقانونی است و در آینده باعث می شود مصرف کننده نهایی و واقعی به حق قانونی خود نرسد. به گفته مرادی یکی دیگر از مزایای طرح جلوگیری از مصرف غیر مجازگاز مایع و تضمین ایمنی برای مردم عزیز می باشد.مدیر شرکت ملی پخش فراورده های نفتی منطقه خراسان جنوبی تاکید کرد: تامین گاز مایع از درب پالایشگاه، از وظایف شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی می باشد و توزیع و نظارت بر توزیع عادلانه با شرکت های موزع (بوتان، ایران گاز، پرسی گاز و …) و سازمان صمت می باشد و این سازمان باید بر روند توزیع نظارت داشته باشد.

خودروهایی که رایگان گاز سوز می شوند
مرادی با طرح این پرسش ادامه داد: استفاده از گاز مایع (lpg) برای استفاده در خودروهای دست ساز و غیر استاندارد غیرقانونی می باشد و اگر خودرویی که شارژ غیر قانونی با سیلندر شده باشد دچار حریق و حادثه گردد تبعات جانی و مالی آن را چه کسی برعهده می گیرد؟ و باید چه کسی کسی پاسخگو باشد؟ لذا این خودروهای دوگانه سوز دستی و غیر استاندارد به هیچ وجه مورد تایید این شرکت نمی باشند. وی تصریح کرد: تاکسی ها و وانت بارها (خودروهای عمومی) می توانند در سایت GCR.NIOPDC.IR ثبت نام نمایند و از تسهیلات رایگان گاز سوز کردن خودروهای عمومی استفاده کنند.

اطلاع دهید؛ پاسخ همیشگی
روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت نیز در این باره گفت: نظارت با اتومبیل ها با اداره راهنمایی و رانندگی می باشد و این سازمان تکلیفی درباره خودروها ندارد. یدالهی افزود: اگر در شهر واحدی صنفی، نصب مخزن ال پی جی برای خودروها را انجام بدهد، بلافاصله پلمپ شده و به مراکز قضایی معرفی خواهد شد. وی ادامه داد: بسیاری از اتومبیل ها در بیرجند در جای دیگری این کار را کردند و اگر شهروندان مراکزی را
می شناسند که این عمل غیر قانونی را انجام می دهند با تماس با ۱۲۴ این موضوع را اعلام تا با هماهنگی اداره استاندارد و اماکن برخود قانونی با واحد متخلف را انجام شود. هر چند برخی مسئولان برای جلوگیری از استفاده مردم از این روش غیرقانونی دوباره به سراغ راهکارهای بازدارنده به جای روش های منطقی و کارآمد رفته اند اما شهروندان باید درنظر داشته باشند که هیچ چیز به اندازه جان شان اهمیتی ندارد و نباید برای رفع این نیاز به سراغ پر خطرترین روش ها رفت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت