گلایه بیرجندی ها از افزایش عوارض خودرو و مالیات ؛ ایستگاه شوک

ماده قانونی که هرچند به ظاهر شسته و رفته و ساده در یک تبصره به نظر می‌رسد اما مشکلات عجیبی به وجود آورده است. نرخ عوارض خودرو‌ها به نسبت دو سال گذشته افزایش چندین برابری یافته و به اعداد عجیب و غریبی رسیده است. این افزایش به قدری چشمگیر است که اگر قرار به محاسبه نرخ تورم عوارض سالیانه خودرو باشد، عدد از ۲۰۰ بالاتر می‌رود و در مورد خودرو‌های خارجی به بیش از دو برابر این هم می‌رسد. بر اساس بند ب ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ عوارض سالیانه خودرو، ۱/۵ در هزار ارزش خودرو محاسبه می‌شود که در مقایسه با دو سال گذشته با افزایش نیم درصدی مواجه شده است اما با توجه به افزایش چند برابری خودرو در دو سال گذشته میزان عوارض خودرو با افزایش چند صد درصدی روبه رو شده است.

افزایش چند صد درصدی، اما قانونی

در چند روز گذشته تماس هایی از سوی شهروندان با روزنامه آوا گرفته شده که از افزایش چند صد درصدی نرخ عوارض خودرو حکایت داشت. برای پیگیری این موضوع به مرکز تعویض پلاک در بیرجند رفتم. یکی از رانندگان که در صف طولانی این مرکز حضور داشت، می گوید: همین الان حدود ۹۰ هزار تومان برای عوارض خودرو پرداخت کردم در حالی که عوارض دو سال گذشته مجموعا ۱۳۰ هزار تومان شده بود. حسنی به بنر روبه روی مرکز تعویض پلاک بیرجند اشاره و عنوان می کند: از امروز برای تعویض پلاک باید عوارض خودرو را پرداخت کنیم، در حالی که در گذشته این طور نبوده است. برخی از رانندگان که در صف ورود به مرکز تعویض پلاک منتظر هستند، دهان به دهان خبر افزایش چند برابری عوارض خودرو را برای همدیگر تعریف می کنند و هر کدام حرفی از روی اعتراض می زنند، یکی می گوید: مگر چه کار خاصی انجام می دهند که هزینه اش چند برابر شده و همین طور صحبت ها بالا می گیرد. یکی از رانندگان که خودروی پراید دارد، فیش واریزی عوارض خودرو را نشان می دهد که ۸۰۰ هزار تومان است. البته در لابه لای صحبت هایش اعتراف می کند چند سال عوارض را پرداخت نکرده است! یکی دیگر از شهروندان با بیان اینکه خودروی ۲۰۷ دارد، در این باره می گوید: عوارض خودرو در سال ۹۷، برابر ۵۵ هزار تومان بوده که در سال ۹۸ به ۱۱۷ هزار تومان رسیده و امسال نیز ۱۴۵ هزار تومان شده است. حاجی آبادی اضافه می کند: در این دو سال ماشین های خارجی افزایش ۲۰۰ درصدی داشته اند. وی با اشاره به هزینه های جانبی دیگر این نوع ماشین تصریح می کند: هزینه های تعویض سند نیز با افزایش ۱۰۰ درصدی مواجه شده است و هزینه تعویض سند همین ماشین کمتر از ۵ میلیون تومان نخواهد بود.

اخذ همزمان دو هزینه

امینی مسئول تعویض پلاک شهرستان بیرجند درباره افزایش هزینه های تعویض پلاک می گوید: از شنبه رانندگان قبل از مراجعه به مرکز تعویض پلاک باید مالیات و عوارض معوقه خودرو را پرداخت کنند. وی ادامه می دهد: هزینه تعویض پلاک در این مرکز فراتر از ۲۵۰ هزار تومان نخواهد بود و درباره افزایش عوارض خودرو نیز شهرداری باید پاسخ دهد.

دو علت افزایش عوارض خودرو

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بیرجند، می گوید: در سال ۹۷ بر اساس بند ب ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ عوارض سالیانه خودرو، یک در هزار ارزش خودرو محاسبه می‌شد که در سال۹۸، به ۱/۵ در هزار قیمت خودرو افزایش یافته و شهرداری و شورای شهر هیچ نقشی در این افزایش ۰.۵ واحدی ندارد. یدا… غلام پور با بیان اینکه این قیمت هر سال از سوی وزارت اقتصاد به شهرداری ها اعلام می شود، عنوان کرد: در یک محاسبه ساده با این فرمول می‌توان گفت که ارزش یک خودرو اگر ۵۰ میلیون تومان باشد عوارض سالیانه آن با احتساب ۱۰۰۰*۱/۵، هفتاد و پنج هزار تومان است. وی با بیان اینکه برخی تا کنون عوارض خودرو را پرداخت نکردند، تصریح کرد: به ازای هر ماه دیرکرد در پرداخت عوارض ۲ درصد افزایش عوارض شامل حال شهروندان می‌شود که اگر فردی در سال ۹۷ عوارض خودروی خود را پرداخت نکرد در انتهای سال با احتساب ماهی ۲ درصد جریمه باید ۲۴ درصد جریمه دیرکرد پرداخت عوارض را بدهد. رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری این موضوع را از دلایل افزایش چشمگیر عوارض خودرو دانست و ادامه داد: افزایش چند برابری خودروهای داخلی و خارجی نیز از جمله دلایل افزایش عوارض خودرو است – مهدی آبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت