گفت و گو ی آوا با مدیر و موسس برترین تکنولوژی و استارت آپ جهان در سال ۲۰۲۱

گاهی باید نمی شود ها را سیاه کرد،نقاب ترس را پاره کرد و صدای رعد را نادیده گرفت،گاهی باید سرآغاز را خواستنی تر از سرانجام دانست. گاهی باید برای پایان هدفی سخت آغوشی مادرانه متصور شد . و گاهی باید از دیوار تاریکی بالا رفت . گاهی باید حسین نیک کار بود! ایده ،خوب است مادامی که بتوانیم آن ایده را تبدیل به محصول با ارزش و نوآورانه کنیم. و این احسن نیازمند اراده ی قوی، خلاقیت و استعداد فردی است. چرا که همه انسان ها ایده دارند اما همه ایده ها بزرگ و موفق نمی شوند. استعداد، علم و اراده ای که دکتر حسین نیک کار داشته است و بر اساس آن توانست برنده ی جایزه ۱۴۰ هزار دلاری استارتاپ و تکنولوژی قطر که بسیار رقبای سر سخت و قدرتمند با شرایط مالی بسیار عالی داشته اند را کنار بزند و بهترین تکنولوژی و استارتاپ ورزشی و سلامت جهان با نام NSAtech در سال ۲۰۲۱ شود. آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی آوا با حسین نیک کار جوان نخبه ی کشور مان است. او متولد ۱۳۶۸ و دکترای تخصصی فیولوژی ورزش دارد. او مخترع ملی و بین المللی و عضو باشگاه پژوهشگران جوان است.

NSAtech  چیست؟

NSAtech یک محصول و تکنولوژی استارت آپ ورزشی هست که در حوزه ورزش سلامت در سال ۲۰۲۱ بین ۳۰۰۰ استارت آپ از ۷۰ کشور جهان مثل آمریکا و انگلیس و ایتالیا و… که برخی از رقبای اصلی ما بودند در جمع برترین های جهان در کشور قطر انتخاب شد. این محصول ابتدا با رقابت با حریفان خود در جمع ۵۰ تکنولوژی برتر قرار گرفت و بعد از آن به جمع ۲۰ نفر برتر رسید که بعد از چند روز سخت و رقابت نفس گیر چند روز گذشته خبر بزرگی را دریافت کردیم که میتوانم به جرات بگویم بزرگترین و با ارزش ترین موفقیت بنده در طول این سالها بود و مشخص شد که جزو استارت آپ های برتر جهان در کشور قطر شناخته شده ایم این در حالیست که  گروه ما با عنوان NSAtech  تنها شرکت کننده ایرانی این رقابت ها بود. در واقع nsatech یک محصول استعدادیاب ورزش و سلامت است که در حوزه آنالیز و تحلیل حرکت کاربرد دارد و به عنوان یک ربات عمل می کند و در واقع می تواند در حرکات ورزشی و حوزه سلامت و پزشکی به مربیان ورزشی و پزشکان ورزشی کمک کند ،به این صورت که فرم و استایل و تکنیک افرادی که موفق هستند مثل بازیکن های بزرگی از جمله مسی ،رونالدو در فوتبال، راجر فدرر،رافائل نادال، نواک جکوویچ در تنیس و دیگر بازیکن هایی که استایل حرکتی حرفه ای دارند را به خوبی شناسایی کند. این محصول را می توان به عنوان کمک مربی و یا  به عنوان همراه بازیکن از آن استفاده کرد،به این نحو که به شما نشان می دهد، حرکتی که انجام می دهید چقدر صحیح است، و اینکه چه کاری باید در لحظه ورزش انجام دهید که بتوانید اشتباه خود در حرکت را اصلاح کنید. نکته ی مهم تر دیگر در این تکنولوژی این است که می توان از آن در پزشکی نیز کمک گرفت، چرا که در حرکات اصلاحی بسیار کاربردی است، همچنین در ارگونومی سلامت کاربرد دارد و در ضمن به زودی به یک ربات کمکی تبدیل خواهد شد و علاوه بر استفاده در باشگاه های ورزشی ، برای  مراکز پزشکی ورزشی سلامت کاربرد دارد.  علاوه بر این در بحث کرونا  چون تحرک کاهش یافته و بیشتر باشگاه های ورزشی تعطیل شده است و یا خانواده ها نگران انجام صحیح حرکات ورزشی در خانه هستند ، می توانند به عنوان یک اپلیکیشن از آن استفاده کنند . جالب است بدانید این تکنولوژی قابلیت پیش بینی دارد که در شما در آینده چقدر امکان رسیدن به یک بازیکن حرفه ای را دارید.  در کنار آن یک سری برنامه های تمرینی اصلاحی و ورزشی در اختیار کاربر قرار میگیرد و رویای یک بازیکن حرفه ای شدن به نحو شایسته ای کم میشود و شما کاملا میتوانید متوجه بشوید که یک بازیکن حرفه ای چه کاری انجام میدهد تا شما هم همان کار را انجام دهید و یا در لحظه تکنیک و اشتباه خود را اصلاح کنید.


دیگر کشورها چه استقبالی از این محصول داشته اند؟

این برنامه در واقع دیتا و محصول با ارزشی است که در آینده تحول عظیمی را در حوزه استعدادیابی ورزشی و هوش مصنوعی ایجاد میکند اکنون در  مراحل ثبت اختراع در آمریکا و اروپا را به صورت provisional patent  طی میکند. در حال حاضر  با ۵ مربی برتر دنیا قرارداد بسته ایم که بهترین های جهان هستند و در رسانه ها کار ما را تحسین کردند  و حاضر شده اند از این تکنولوژی استفاده کنند و در ساخت و طراحی این تکنولوژی مشاوره علمی و تجربی به ما دهند.  که این نشان دهنده اعتبار و ارزش و کیفیت کار×ایده و جدید بودن محصول ما است علاوه بر این چون محصول ما قابلیت آنالیز بازیهای ورزشی آنلاین و پخش مستقیم  را دارد ، در بحث پخش تلویزیونی ورود کرده ایم که امیدواریم در جام جهانی ۲۰۲۲ بتوانیم از محدود کشورهایی باشیم که این تکنولوژی را بدست آورده و در رویدادهای مهم ورزشی از آن استفاده شود. ما رقبایی هم که داشته ایم از آمریکا، آلمان،سنگاپور،انگلیس بودند که در حوزه تکنولوژی و نوآوری در جهان حرف اول را میزنند و  این افتخار بزرگی برای کشور است . می خواهم حسم را با خوانندگان محترم رزونامه وزین شما به اشتراک بگذارم زمانی که در حال رقابت بودیم ابتدا شرکتی از آمریکا ارائه داد محصولش را برای داوران و سرمایه گذاران و بعد ما بودیم با پرچم ایران در این رقابت ها و بعد از ما دوباره کشور آمریکا بود. شرایط عجیب و احساسی داشتیم ما در میان ۲ تکنولوژی و شرکت بزرگ از آمریکا احاطه شده بودیم، آنها هم بسیار ثروتمند تر بودند هم بسیار حمایت شده بودند اما ما توانستیم شکست دهیم آن ها را با عدم حمایت و دستی خالی، فکر،ایده،پشتکار و استعدادمان ما را پیروز کرد. دقیقا حس قهرمانان ملی در مسابقات جهانی و المپیک به ما القا شد چقدر افتخار بر انگیز بود آن لحظه و چقدر برای بالابردن کشور ایران در رقابت بسیار سخت و فشرده تلاش کردیم. خدا را شاکریم که موفق شدیم.

درباره این رقابت استارت آپی توضیح دهید؟

 بسیار رقابت سخت و سرنوشت سازی بود، این رقابت در حاشیه جام جهانی ۲۰۲۱ قطر برگزار شد به همین دلیل شرکت های بزرگ و قدرتمندی در‌ آن شرکت کرده بودند .ما با خواست خدا و تلاش های گروه توانستیم به جمع این گروه های برتر راه پیدا کنیم ،همانطور که عرض کردم، استارت آپ های برتر امکان حضور و رونمایی در جام جهانی را دارند، در بحث بین المللی معتبر خواهند شد و سرمایه گذاری  اتفاق خواهد افتاد.در نتیجه ارزش آنها چندین میلیون دلار خواهند شد این استارت آپ جایزه ۱۴۰ هزار دلاری را دریافت کرد که بسیار میتواند به توسعه و سایت تکنولوژی های دیگر ما کمک کند چرا که  محصولات ما همه جدید و لبه علم و دانش هستند و نیاز به هزینه دارند. اکنون ۷ درصد از تکنولوژی ما با عنوان NSAtech  توسط بانک قطر سرمایه گذاری شده است .البته ما ایرانی هستیم و عاشق کشور و هویت خود اما واقعا شرایط مساعدی برای رشد مهیا نیست و عدد های مورد نیاز ما برای رقابت با بهترین های جهان در ایران امکان پذیر نیست. البته ما در حال طراحی و  تولید بازی های کامپیوتری ورزشی با رویکرد تحرک بیشتر در حین بازی هستیم که در آینده نزدیک برای کنسول های بازی نظیر playstation، Xbox و غیره ایجاد و روانه بازار خواهد شد. این محصول ما  بازی آنلاین آموزشی در حوزه ورزشی و سلامت است چرا که به اعتقاد بنده یکی از مشکلات مهم در این بازیها این است که در آنها فعالیت بدنی انجام نمی شود و آموزشی اتفاق نمی افتد و همواره خانواده ها نگران این موضوع هستند که این موارد در بازی ما همه حل شده است.


 از چه زمانی کارتان را برای این ایده شروع کردید؟

برنامه تحقیق و توسعه در اواخر سال  2019 آغاز شد و آنوقت فقط در حد ایده بود خیلی ها آن را رویا می پنداشتند و باور نداشتند اما با قدرت به کار خود ادامه دادم و از سال ۲۰۲۰ شروع کرده ایم در دی ماه ۱۳۹۸ در این رقابت شرکت کرده ایم و محصولات خود را طراحی کردیم و ساختیم در اسفند ۹۹توانستیم به این مرحله راه پیدا کنیم واقعا شرایط سختی بود که به نتیجه رسیدیم.


آیا حمایتی از سوی نهادهای بزرگ و ذی ربط ورزش و سلامت کشوری و منطقه  ای داشته اید؟

 ما روزهای خیلی سختی را گذراندیم. فدراسیون تنیس و فدراسیون ورزشهای همگانی ایران از ما دعوت کرده است صحبتهایی هم شد و قرار است همکاری هایی انجام شود اما هنوز به شکل جدی اتفاقی نیافتاده است.  دیداری با استاندار قبلی و مسئولین مختلف استانی و کشوری داشته ایم که فقط در حد تشویق بود و عملا کار اجرایی برای ما انجام نشد.توقعی ندارم چون دیگر فهمیده ام نه شکوه و شکایت فایده دارد نه درد و دل ما تنها هستیم و باید روی پای خود بایستیم و نباید از کسی توقع داشته باشیم.  ولی اگر میتوانند واقعا کمک اجرایی کنند ،دنیا به سمت الکترونیک شدن پیش میرود،وزارت ورزش ،نهادهای حاکمیتی در حوزه سلامت ورزش با حمایت ما در کشور میتوانند به ورزشکاران ملی و بین المللی، المپیکی، کمیته های استعدادیابی در سرتاسر کشور، مدارس، دانشگاه ها، باشگاه ها و آکادمی ها در سرتاسر ایران کمک کنند. این تکنولوژی بعد از ماه مارس در قطر استارت نهایی می خورد و بعد از آن می توانیم  اگر ایران بخواهد در ایران شروع کنیم اکنون این استارتاپ و تکنولوژی یک سرمایه گذار از کشور سوئد، ۲ سرمایه گذار از کشور قطر و ۳ سرمایه گذار از ایران دارد و اعلام آمادگی کرده اند.


نکته ی پایانی؟

در پایان تقاضا دارم مسئولین ذی ربط به جوان ها توجه کنند مدیران ما ریسک کنند و به جوانها فرصت بدهند. زمان بدهند و حمایت کنند تا این محصولات با ارزش در کشور بماند و با نام ایران افتخار آُفرینی کند. ایران در حوزه نفت،گاز و معدن جز ثروتمندترین کشورهای جهان است این همه نعمت و برکت را خدا به کشورمان داده اما در جهت حمایت و تولید نوآورانه و جدید به کار برده نمی شود. بنده در تمام ایده هایی که داشتم و دارم از تخصص خود فراتر نرفته ام و هر ایده و محصول من که موفق شده قطعا در حوزه ورزش و پزشکی بوده. این را هم بایستی به جوانان و علاقمندان به نوآوری و موفقیت بگویم دنبال علاقه خود بروید و در تخصص خود فعالیت کنید.

روزنامه آوای خراسان جنوبی این موفقیت ارزنده را به این افتخار افرین جوان بیرجندی، خانواده ایشان وهمه ایرانیان تبریک عرض نموده وبرابشان ارزوی موفقیت بیش از پیش درعرصه های بین المللی می نماید محمودآبادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

قاسمی – انتخابات مجلس دوازدهم در ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد که در نتیجه آن

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت