کودکان کار؛ قربانیان کوچک فقر و بی تدبیری

ساعت ۳ بعد از ظهر که هوای داغ و سوزان حتی در داخل اتومبیل اذیت می کند، کودکی با صورت آفتاب سوخته و موهای ژولیده در خیابان مدرس و پشت چراغ قرمز به کنار ماشین می آید و با نگاه غمگینش از ما می خواهد که از او دستمال کاغذی بخریم وقتی با جواب منفی مواجه می شود با چهره غمگین خواهش می کند. فقط کافی است سرت را برگردانی در چهارسوی چهارراه های پرتردد شهر همچون پاسداران و غفاری و پشت چراغ قرمز شهر دختر گل فروش، پسر فال و دستمال کاغذی به دست را می بینی که در هر برق نگاهشان هزاران التماس و تمنا برای فروش جنس هایشان پیداست. این روزها سمفونی کودکان کار و خیابانی حزن انگیز است و دل هر بیننده و گوش هر شنونده ای را سخت به درد می آورد، کودکانی که دست فروشی می کنند و دل بعضی از رهگذران را به ترحم وا می دارند و گاهی هم دیده می شود که وقتی بچه های کار بیشتر التماس می کنند تا چیزی از آنها بخری، به شدت عصبانی شده تا جایی که مجبور به داد زدن سر آنها می شوید.

قصه ناتمام کودکان کار

به گفته یکی از شهروندان بیرجندی قصه حضور کودکان کار پر تکرار است و چهره شهر را نازیبا می کند. محمدی با اشاره به اینکه شهر فرهنگی هستیم، می افزاید: اما زمانی که مسافری به بیرجند می آید و با صحنه کودکان کار و زباله گرد در سر چهارراه ها و جاهای شلوغ مواجه می شود قطعا ما را شهر غیر فرهنگی و دارای معضلات اجتماعی بسیار می بیند! یک معلم همشهری نیز می گوید: هر زمان در میادین شهر با این کودکان برخورد می کنم قلبم به درد می آید و حتما از آنها خرید می کنم.رضایی ادامه می دهد: چون پیگیر مشکلات اجتماعی هستم بارها دیده ام که مسئولان با بوق و کرنا آمار می دهند که آنها ساماندهی شده و چنین و چنان کرده ایم.
وی اضافه می کند: اما دوباره آنها را در شهر می بینیم. این چه مدل ساماندهی است؟ دقیقا بگویید چه کاری انجام داده اید؟ آیا با جمع کردن چند کودک و دادن یک وعده غذا و رها کردن آنها در خیابان مشکل حل می شود؟ وی با انتقاد از مسئولان، ادامه می دهد: مشکل باید از ریشه درست و فرهنگ سازی انجام شود و حتی اگر خانواده شایستگی ندارند فرزندان از آنها جدا شود.

پای باند های مافیایی در میان است؟

بدترین مکان برای کودکان خیابان است چرا که با انواع مشکلات اجتماعی مانند دزدی، اعتیاد و کلاه برداری و غیره آشنا می‌شوند و نسبت به دیگران آسیب‌پذیر‌تر خواهند بود، یکی از شهروندان عنوان می کند: بارها و بارها درباره آسیب اجتماعی کودکان کار صحبت شده اما هنوز در گوشه و کنار این شهر شاهد حضور آنها هستیم. محمودی با بیان اینکه سال هاست که شاهد ارائه طرح‌های مختلف برای جمع‌آوری کودکان کار بوده‌ایم، ادامه می دهد: اما تا به امروز هیچ‌یک از این طرح‌ها نتوانسته به صورت کامل مثمرثمر واقع شود، چراکه بنا به اظهارنظر کارشناسان هریک از طرح‌های مورد بحث تنها تاثیر مقطعی داشته است. وی با بیان اینکه متاسفانه شنیده می شود پای باندهای مافیایی در میان است، بیان می کند: در میان مسئولان ذیربط فقط به ارائه آمار و برنامه های گذرا اکتفا می کنند و برخی از آنها حتی از قبول مسئولیت در این حوزه شانه خالی می کنند!

توزیع اقلام بهداشتی بین۲۴۰ کودک کار

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه در مصوبه هیئت وزیران، در ساماندهی کودکان خیابانی استانداری به عنوان رئیس و بهزیستی به عنوان دبیر کارگروه معرفی شده است، می افزاید: اما نهادهای چون نیروی انتظامی، دادگستری، شهرداری، کار و امور اجتماعی، دانشگاه علوم پزشکی، بیمه خدمات درمانی، تأمین اجتماعی، صدا و سیما، هلال احمر، آموزش و پرورش و کمیته امداد امام (ره) به عنوان همکار در ساماندهی این مشکل اجتماعی انتخاب شده اند. وی تصریح می کند: توزیع اقلام بهداشتی در بین ۲۴۰ نفر از کودکان و خانواده های آنان در چهار مرحله، توزیع پمفلت های آموزشی در بین کودکان و خانواده های آنان، توزیع بازی مارو پله با موضوع بیماری کرونا برای آموزش کودکان از برنامه های بهزیستی برای حمایت از کودکان کار بود است، عرب نژاد ادامه می دهد: ارائه آموزش های خود مراقبتی و بهداشتی لازم برای پیشگیری از بیماری کرونا برای کودکان کار و خیابان به صورت چهره به چهره، توزیع بسته های غذایی در بین خانواده های کودکان که از بیماری کرونا آسیب دیده اند از جمله دیگر اقدامات بهزیستی در این مورد این کودکان بوده است .

حذف ناگهانی کودکان کار اشتباه است!

مدیرکل بهزیستی استان با تاکید بر اینکه رویکرد بهزیستی حذف ناگهانی کودک از خیابان نیست، بیان می کند: بلکه باید کم کم ساعات حضور کودک در خیابان کمرنگ شود و پس از رسیدن کودک و خانواده به زندگی مستقل، کودک دیگر در خیابان حضور نخواهد داشت .عرب نژاد با بیان اینکه مدیریت و ساماندهی آسیب اجتماعی کودکان کار در استان نسبتاً مطلوب و قابل قبول است، خاطر نشان می کند: حلقه مفقوده آسیب اجتماعی این کودکان در درجه اول فقر اقتصادی خانواده، اعتیاد، مهاجرت اتباع بیگانه به استان، کمک های مردم در خیابان به این کودکان ، درآمدزایی بالای آنها از زباله گردی می باشد. وی اظهار می کند: تقویت همکاری بین دستگاهی در فرهنگ سازی این موضوع به ویژه صدا و سیمای استان و شهرداری مورد انتظار بیشتری می باشد. وی از مهمترین اقدامات اجرایی مراکز ساماندهی کودکان کار به حمایت های مستقیم نقدی و غیر نقدی، خدمات مددکاری، خدمات مشاوره و روانشناسی، روان پزشکی، مصاحبه و مشاوره تخصصی، مصاحبه انگیزشی، انجام آزمون های روانشناسی، اشاره می کند و می افزاید: همچنین برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی، خودمراقبتی از قبیل آموزش های آشنایی با ایدز، مواد مخدر ، حرفه آموزی و ایجاد اشتغال برای کودک و خانواده،ایجاد اشتغال بدون حرفه آموزی، خدمات بهداشتی و درمانی، نیز توسط این نهاد انجام شده است. وی یادآور شد: برای برخی از این کودکان و خانواده های آنها هزینه مسکن و یا اجاره بها ، خدمات تحصیلی و پیگیری امور تحصیلی کودک در مدرسه ، برنامه های تفریحی و اردوهای گروهی، پرداخت کمک هزینه تهیه جهیزیه ، پرداخت کمک هزینه درمان نیز انجام شده است.

توانمندسازی پروسه زمان بر

مدیرکل بهزیستی استان می افزاید: روند توانمندسازی کودک کار و خانواده آنها یک پروسه زمانبر و دراز مدت است که معمولاً از یک سال تا پنج سال به طول می انجامد. وی ادامه می دهد: استانداری در برخی از طرح های ارائه شده مرتبط با کودکان کار اعتباراتی در نظرگرفته اما درصد بالای اعتبارات توانمندسازی مربوط به اعتبارات خود بهزیستی است.عرب نژاد با بیان اینکه در امر ساماندهی کودکان کار و خیابان تغییر فکر و نگرش مردم نسبت به این کودکان و خانوادهایشان ضروری است، می افزاید: مردم باید ازکمک های جانبی خودداری کنند و خرید ترحم آمیز و یا توهین آمیز کالاها آنها نباشد.

لزوم تغییر نگرش مردم به آسیب کودکان کار

وی تاکید می کند: با کمک دستگاه های متولی و از طریق آگاه سازی و فرهنگ سازی، نگرش مردم نسبت به این قشر آسیب دیده تغییر پیدا کند. مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه اگر به کودک علاوه بر خرید کمک شود حس گداپروری در او تقویت می شود، می افزاید: این موضوع او را نسبت به جامعه بی اعتماد می کنند و مردم اگرکمک هایشان را به یک موسسه خیریه و یا یک سازمان مردم نهاد به مراتب بازخورد بهتری خواهد داشت.

ساماندهی با همکاری مددکاران اجتماعی
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان جنوبی نیز ضمن تاکید بر اینکه ساماندهی کودکان کار و خیابانی با بهزیستی و دستگاه های اجرایی دیگر با همکاری مددکاران اجتماعی است، یادآور می شود: دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری وظیفه هماهنگی دستگاه ها و پیگیری امور مربوط از طریق کارگروه فرهنگی اجتماعی سلامت و بانوان خانواده را برعهده دارد. بهاری با یادآوری اینکه کودکان تحت حمایت مراکز بهزیستی ۱۵۳ نفر می باشند، خاطر نشان می کند: البته شاید افراد دیگری هنوز شناسایی نشده یا تحت حمایت این اداره کل قرار ندارند. وی ادامه می دهد: دو مرکز در مرکز استان برای ساماندهی کودکان کار فعال می باشد و در دیگر شهرهای استان کودک کار و خیابانی نداریم!

تفاوت کودک کار و زباله گرد

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری با اشاره به اینکه کودک کار و کودک خیابانی و زباله گردی دو مقوله جدا هستند، ادامه می دهد: شاید کودکانی باشند که زباله گردی می کنند ، در این مقوله قرار گیرند اما حوزه زباله گردی از حوزه کودکان خیابانی و کار متفاوت است. بهاری با اشاره به اینکه متولی امور زباله گردی شهرداری و متولی کودکان کار و خیابانی اداره کل بهزیستی در استان است، بیان می کند: درباره پدیده زباله گردی جلساتی برگزار شده و شهرداری در کارگروه فرهنگی اجتماعی سلامت و خانواده مکلف به ساماندهی زباله گردها و اصلاح سیستم جمع آوری زباله ها شده است. وی خاطر نشان می کند: کودکان کار در استان به دلایل مختلف مشکلاتی دارند و اغلب کودکانی که در محله‌ها و خیابان‌ها و چهار راه‌ها می کنند اغلب از اتباع بیگانه هستند. وی با بیان اینکه به صورت مقطعی این کودکان جمع‌آوری و تحویل خانواده‌ها می شوند، خاطرنشان می کند: خانواده ها متعهد می شوند که از این به بعد آنها بیشتر مراقبت کنند ولی گاها مشاهده می شود که مجددا این کودکان به خیابان ها برگشته و فعالیت می کنند. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری عنوان می کند: آن چیزی که احساسات جامعه را آزرده خاطر می کند کودکان هستند که در چهارراه ها در هوای سرد یاگرم اقدام به فروش کالا می کنند.

ترحم یک اشتباه بزرگ!

بهاری تاکید می کند: از مردم تقاضا می‌کنیم به دور از هیجانات روحی و احساسی با این کودکان برخورد کرده و آنها را که مبادرت به فروش کالا می کنند با آنها به عنوان یک فروشنده جدی برخورد کنند تا کودکان احساس نکنند که به آن ها ترحم شده و به سمت تکدی گری بروند. وی با بیان اینکه برای کودکان زیر ۱۸ سال در استان مراکز ترک اعتیاد وجود ندارد، ادامه می دهد: کودکان پس شناسایی به دانشگاه علوم پزشکی معرفی و پس از درمان قطعی و کامل مجددا تحویل بهزیستی می گردند تا نسبت به نگهداری و ادامه روند حمایتی آنها اقدام شود. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در خراسان جنوبی باندهای مخوف مافیایی که کودکان کار را وادار به انجام فعالیت های سخت و طاقت فرسا نماید وجود ندارد، خاطر نشان می کند: اغلب کودکان که در چهارراه ها در انظار عمومی پیدا می شوند و به عنوان کودک کار شناخته می شوند به دلیل فقر خانواده ها و درآمدهای وسوسه انگیز مجدد توسط خانواده یا خودسر به خیابان ها برگشته و اقدام به فعالیت‌های اقتصادی خودشان می‌کنند. بهاری با بیان اینکه خیلی از خانواده‌ها که شرایط به مراتب بدتر از خانواده‌های کودکان کار موجود دارند ولی فرزندان خودشان را به چنین کارهای تشویق و ترغیب نمی کنند، بیان می کند: کمک بدون ضابطه و غیرکارشناسی به کودکان کار باعث افزایش حضورشان در خیابان ها شده و آسیب های بعدی را به دنبال خواهد داشت.

متولی کودکان کارسازمان بهزیستی است

معاون خدمات شهری شهرداری نیز عنوان کرد: متولی کودکان کار بر اساس قانون سازمان بهزیستی می باشد. محمدزاده با بیان اینکه شهرداری به عنوان سازمان همکار در این مورد همیاری می کند، می افزاید: شهرداری بیرجند روزانه نسبت به جمع آوری متکدیان در شهر اقدام می کند و با قوت نیز این کار را دنبال خواهد کرد. وی با اشاره به افتتاح مرکز فوریت های اجتماعی شهرداری، تصریح می کند: امیدواریم در دوماه آینده تعداد متکدیان بسیار کاهش داشته باشد.صباغی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت