کودکان ایتام و محسنین چشم انتظار کمک خیرین

کاری – بسیاری از افراد دوست دارند فرزندی را به سرپرستی بگیرند اما دلایل مختلفی همچون اشتغال، نبود وقت و نداشتن درآمد کافی این اجازه را نمی دهد تا بتوانند تمام وقت را برای یک کودک بگذارند در این موارد می توان به صورت معنوی سرپرستی یک کودک را به عهده گرفته و ماهانه هزینه ای را برای آن فرد پرداخت کرد تا هم برای کودک کمکی شود و هم از خیر یک عمل نیک بهره مند شویم . طرح اکرام ایتام و محسنین این کار را برای ما آسان می کند. – طرح محسنین مجموعه فعالیتهایی است که برای ارتقاء معیشت و حفظ عزت نفس و کرامت فرزندان خانواده های تحت حمایت (غیر یتیم) انجام می پذیرد . منظور از فرزند غیر یتیم مدد جویی است که دارای سرپرست از کار افتاده، بیما ، زندانی و سایر بوده و نیازمند دریافت کمک باشد. کمیته امداد به عنوان پل ارتباطی بین خیرین و دانش آموزان، به حامیان، سعی در رسیدن به ارتباطی موثر بین فرزندان معنوی با حامیان آنها دارد تا ضمن ایجاد احساس امنیت عاطفی از وجود کسانی که می توانند پشتیبان روزهای سخت این کودکان باشند به ایجاد امید و رفع حداقل هایی در مرحله نخست و رسیدن به آینده ای روشن برای این کودکان گام بردارد.

سرپرست معنوی دختری زیبا و دوستداشتنی
یک خانم که در طرح محسنین سرپرستی معنوی یک کودک را برعهده دارد در گفتگو با خبرنگار آوا گفت: همیشه دوست داشتم سرپرستی کودکی را برعهده بگیرم اما بدلیل مشغله کاری امکان فرزند خواندگی دائم را نداشتم. موسوی نژاد با بیان اینکه از طریق رسانه با طرح محسنین آشنا شدم و خیلی شب ها فکرم درگیر آن شد، اضافه کرد: بالاخره دل را به دریا زدم و از طریق کمیته امداد سرپرستی یک دختر را برعهده گرفتم. وی با اشاره به اینکه گاهی دختر زیبا و دوستداشتنی ام را می بینم ادامه داد: گرچه مبلغ ناقابلی برای این دختر در ماه هزینه می کنم اما حس خوب نوع دوستی و مادر شدن قلبم را به وجد می آورد.
پدر معنوی دو کودک شدم
حدود ۱۰ سال پیش برای این کار نیک به کمیته امداد مراجعه کردم. شناسنامه ها عکس دار برایم آوردند و از بین آنها دو کودک که خواهر و برادر بودند را انتخاب کردم و پدر معنوی این دو کودک ۱۰ و ۱۳ ساله شدم. رضا محمودی با بیان اینکه طی این سالها برای فرزندانم مبلغی ماهانه پرداخت کردم و از تحصیل و فعالیت هایشان با خبر می شدم. حتی باخبر شدم که دخترم در سربیشه ازدواج کرده و پسرم هم یک شغل آبرومند دارد. این شهروند خیر عنوان کرد: حس خوبی دارم چرا که نوه دار شده ام خدایا شکرت.

هیچکس نمی‌تواند جای خالی پدر یا مادر را برای یک کودک جبران کند
وی با بیان اینکه من خودم یک فرزند دارم، ادامه داد: فرد برخوردار از نعمتِ پدر و مادر تا حدودی می‌تواند درد و اندوه بی‌پدری را درک کند اما وقتی انسان، خود صاحبِ فرزند می‌شود بیش از هر زمان دیگر با مشکلات و سختی کودکان فاقد سرپرست چه از جنبه عاطفی و چه مسائل اجتماعی و مادی واقف می‌شود. محمودی با بیان اینکه البته همه خوب می‌دانیم که هیچکس نمی‌تواند جای خالی پدر یا مادر را برای یک کودک جبران کند، خاطر نشان کرد: یک حامی وقتی به لحاظ مباحث مالی از این کودکان حمایت می‌کند هرگز قادر نخواهد بود که نقش پدری را برای او ایفا کند. اما می تواند بخشی از کمبودهای عاطفی این کودکان را تامین کند. به گفته وی این امکان وجود دارد که حامیان در صورت تمایل با هماهنگی کمیته امداد و تحت شرایطی خاص، با خانواده ایتام از نزدیک دیدار داشته و در مراسم‌هایی همچون تولد کودکان تحت پوشش، شرکت کنند.

حامی ۶۳۲ یتیم و فرزند محسنین در شب لیالی قدر
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: در نخستین شب از لیالی قدر ۴۵۷ نفر حامی حمایت از ۶۳۲ یتیم و فرزند محسنین استان را برعهده گرفتند. محمد عرب با بیان اینکه ۳ هزار و ۱۳ فرزند بدون حامی زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی استان خراسان جنوبی هستد، اضافه کرد: ۱۱ هزار و ۹۵۲ نفر فرزند ایتام و محسنین هستند که از این تعداد ۲ هزار و ۴۹۵ نفر فرزند یتیم و ۹ هزار و ۴۵۷ نفر فرزند محسنین هستند.

۲۹۳ حامی از استان‌های خراسان رضوی، قم و تهران
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی «ره» خراسان جنوبی بیان کرد: از حامیان جذب شده ۲۹۳ حامی از استان‌های خراسان رضوی، قم و تهران هستند که حمایت از ۳۴۰ یتیم و فرزند را برعهده گرفتند.
عرب با بیان اینکه با هماهنگی که با استان‌های خراسان رضوی، تهران و قم انجام شده از ظرفیت اماکن زیارتی و مذهبی در این استان‌ها نیز، برای حامی یابی استفاده می‌شود، تاکید کرد: سرپرست معنوی کودکان یتیم و محسنین از کارهای نیکو است که سابقه طولانی در فرهنگ ما دارد.وی با اشاره به اینکه پسران تا سن ۱۸ سالگی و پسران محصل تا پایان زمان تحصیلات عالیه دانشگاهی در این طرح به حامی واگذار می شوند، ادامه داد: اما دختران تا سن ۲۵ سالگی و دختران محصل تا اتمام تحصیلات عالیه دانشگاهی امکان اختصاص به حامیان می باشند.

استقبال اندک مردم از طرح محسنین در خراسان جنوبی
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی «ره» خراسان جنوبی خاطر نشان کرد: به دلیل عدم توان اقتصادی مردم و اینکه بنگاه های اقتصادی و شهرک های صنعتی بزرگی در استان وجود ندارد استقبال چشمگیری در خراسان جنوبی نداشته ایم اما از ظرفیت حامیان خارج از استان بهره برداری می گردد.وی تبلیغات اندک از طرح محسنین را از دیگر دلایل استقبال اندک مردم از این طرح عنوان کردو اضافه کرد: بر اساس ایات و روایات بر حمایت از فرزندان یتیم تاکید بیشتری شده لذا مردم بیشتر به حمایت از ایتام رغبت دارند.

سرپرستی یک یا چند کودک به راحتی
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی «ره» خراسان جنوبی با بیان اینکه راههایی که امروز برای حمایت از یک یا چند فرزند یتیم یا بدسرپرست پیش روی خیرین وجود دارد، بسیار بیشتر و ساده تر از قبل است، عنوان کرد: خیرین می توانند شخصا با ورود به پایگاه اینترنتی طرح اکرام ایتام و محسنین، ثبت نام کرده و شخصا فهرست کودکان یتیم و بدسرپرست سراسر کشور را مشاهده کنند.عرب با اشاره به اینکه در این فهرست، پیش از آن که خیر کودکی را تحت حمایت قرار دهد، فقط نام کوچک ایتام و محسنین به همراه شهر محل سکونت، سن آنان و وضعیت جسمانیشان قابل مشاهده است، ادامه داد: اما پس از آن که خیر، فرزندی را از فهرست پایگاه اینترنتی انتخاب می کند و تحت حمایت قرار می دهد، مشخصات بیشتری از آن فرزند در دسترس او قرار می گیرد.وی درباره چگونگی بهره مند شدن از طرح محسنین با بیان اینکه حامیان و خیران می‌توانند علاوه بر حضور در پایگاه‌های حامی یابی در استان از طریق سایت اکرام به نشانی ekram.emdad.ir
و همچنین ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳ نسبت به ثبت نام در طرح اکرام ایتام و محسنین اقدام کنند، خاطر نشان کرد: همچنین با مراجعه حضوری به دفاتر و پایگاه های کمیته امداد در سطح استان، تماس با شماره ۰۹۱۵۹۶۲۷۱۳۵ و ۰۹۱۵۳۶۳۵۵۹۱ می توانند در این کار خیر شریک شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت