کمر شکسته کشاورزان زیر بار گرانی نهاده ها

شبستان – کود شیمیایی از مهمترین نهاده های بخش زراعی و باغی کشور است که اگر به درستی استفاده شود به ازای استفاده یک واحد تا ۱۰ برابر در افزایش محصول نقش دارد در حالی که کمتر از یک هفته دیگر سال زراعی جدید و فصل کشت در استان خراسان جنوبی آغاز می شود اما قیمت کود شیمیایی چندین برابر افزایش یافته و تامین آن هم جای شک و تردید است.در بخش کشاورزی طیف وسیعی از کودهای کشاورزی استفاده می شود که کودهای ازته سوپر فسفات تریپل، دی آمونیوم فسفات، کلرول پتاسیم، سولفات پتاسیم از آن جمله است کشور در کودهای ازته خودکفا است اما در تامین کودهای فسفاته و پتاسه وابسته به واردات است.
اگر چه بخش اصلی تامین کود و سموم کشاورزی تا پیش از این با قیمت ارز یارانه ای برای کشاورزان تامین می شد، ولی تغییر مبنای قیمت به ارز نیمایی برای واردات این کودها و از سوی دیگر قطع یارانه کودهای شیمیایی که در سال‌های گذشته بر اساس تبصره ۱۴ قانون برنامه و بودجه پرداخت می‌شد، سبب شده است تا شاهد افزایش نجومی قیمت کودهای شیمیایی باشیم.کشاورزان در چند سال اخیر به امید بهبود شرایط نسبت به سال قبل اقدام به کشت می‌کردند ولی متأسفانه سال به سال وضعیت بدتر شده در حدی که امسال افزایش ۵ برابری قیمت کودهای شیمیایی فسفاته و پتاسه و همچنین افزایش قیمت سموم به عنوان مؤلفه‌های مهم تولید، به یکی دیگر از دغدغه های کشاورزان خراسان جنوبی تبدیل شده و آنان را نگران کرده است که این روند افزایشی همچنان ادامه داشته باشد.
به طور قطع همه اذعان خواهند داشت که این امر منجر به افزایش هزینه های تولید برای کشاورزان و همچنین گرانی انواع محصولات کشاورزی و نیز کاهش مصرف کننده نهایی این محصولات می شود و این اتفاق ممکن است ضربه مهلکی بر صنعت کشاورزی کشور وارد کند.
افت محصول در غیاب کود

یکی از کشاورزان شهرستان بیرجند در گفتگو با خبرنگار شبستان در بیرجند می گوید: در حال حاضر یکی از عمده مشکلات ما افزایش قیمت کود شیمیایی و سایر نهاده های کشاورزی نسبت به سال گذشته است و سموم مورد نیاز با قیمت آزاد خریداری می‌شود. «محمدعلی حیدری» که از افزایش قیمت انواع نهاده های کشاورزی نظیر انواع بذر، قطعات یدکی تیلر و تراکتور، کود شیمیایی و دستمزد کارگری گلایه دارد، معتقد است این روزها خرید و فروش نهاده های شیمیایی راه به بازار سیاه یافته که خرید آن برای کشاورزان کم درآمد این استان بسیار مشکل است. او با ابراز گلایه از شرایط موجود می‌افزاید: استفاده از کود شیمیایی در میزان بهره‌وری محصول بسیار مهم است اگر کودی نباشد یا نتوانیم بخریم و استفاده کنیم، تولید محصول هرساله ما شاید به نصف هم نرسد. مسئولان با تصمیمات و به اصطلاح تدابیر خود فقط موجب نگرانی و استرس کشاورزان می‌شوند.
انتقاد از کم ‎توجهی مسئولان
به مشکلات کشاورزان

کشاورز دیگری از این خطه کویری کشور با انتقاد از کم ‎توجهی مسئولان به مشکلات کشاورزان، گفت: متأسفانه هزینه‎های بخش کشاورزی در چند سال اخیر رشد داشته اما به‌ دنبال آن هیچ تدبیری برای درآمد کشاورزان اتخاذ نشده است.«علی براتی» که دل پر دردی از این روزگار بی سروسامان و آشفته بازار گرانی قیمت ها دارد،
می افزاید: این سالها چه گران نشده؟ گرانی‌های افسارگسیخته، همه مشاغل را تحت تأثیر قرار داده و کمر مردم را شکسته است. هیچ نظارتی بر بازار نیست هر روز با افزایش قیمت ها به مردم شوک وارد می شود.
در حال حاضر بیش از ۱۸۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی خراسان جنوبی زیرکشت محصولات باغی و زراعی است که طبق آمارهای رسمی میزان تولیدات سالانه محصولات زراعی، کشاورزی و باغی در این استان ۷۹۵ هزار تن است. هم اکنون نیز بیش از ۴۰ درصد جمعیت این استان مرزی به کشاورزی اشتغال دارند.

مشکلی در توزیع کود اوره
در استان وجود ندارد

سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه سهمیه اختصاصی انواع کود شیمیایی به استان خراسان جنوبی در سال جاری ۲۲ هزار تن است، گفت: از این میزان ۲۰ هزار تن را شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و ۲ هزار تن را نیز تعاونی روستایی توزیع می کند. «محمدمهدی سعیدی» با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی در توزیع کود اوره در استان وجود ندارد، افزود: سهمیه تأمین کود اوره برای اراضی کشاورزی خراسان جنوبی ۱۶ هزار تن بوده که توزیع در حال انجام است.

افزایش ۵ برابری نرخ کودهای شیمیایی در آستانه فصل کشت

سعیدی با بیان افزایش قیمت کود سوپر فسفات و پتاس، تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کودهای شیمیایی وارداتی و تبدیل آن به ارز نیمایی باعث افزایش پنج برابری قیمت کودهای شیمیایی شده است.وی ادامه داد: همه ساله همزمان با فصل کاشت کودهای مورد نیاز کشاورزی بین بهره برداران این بخش توزیع می شود امسال نیز با توجه به اینکه فصل کشت استان خراسان جنوبی مهرماه است تا آن موقع حتما این کودها تامین خواهد شد. سرپرست شرکت خدمات حمایتی کشاورزی خراسان جنوبی تعداد کارگزار توزیع انواع کود در استان را ۴۰ مورد ذکر کرد و ادامه داد: کشاورزان باید برای تهیه کود به این کارگزاری ها مراجعه کنند. سعیدی افزود: اسامی کشاورزان و میزان زمینی که در اختیار دارند در سامانه پهنه بندی ثبت شده است و کود با توجه به اطلاعات این سامانه به آنان ارایه می شود.

افزایش قیمت کود شیمیایی و نهاده‌های کشاورزی در مجلس پیگیری می‌شود

«حسین خسروی» نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف هم از کاهش قیمت محصولات کشاورزی و افزایش قیمت کود و سموم گلایه دارد و می گوید: موضوع افزایش قیمت کود طی چند هفته اخیر به شدّت کشاورزان را نگران کرده که نیازمند اقدام لازم جهت کاهش آن است.وی می افزاید: در رابطه با افزایش بی‌رویه قیمت کود شخصا تذکر کتبی به وزیر جهاد کشاورزی دادم و طی یک نامه از وزیر جهاد کشاورزی خواستم سریعا رسیدگی کند.رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی به طرح این موضوع در جلسه علنی مجلس با حضور وزیر جهاد کشاورزی اشاره می کند و ادامه می دهد: وزیر جهاد کشاورزی قول پیگیری و کاهش قیمت کود را داده است.به گفته وی موضوع افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی و از طرفی کاهش قیمت محصولات تولیدی کشاورزی در کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


سرپرست معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: کارگروه رصد و پایش علل جذب

بیشتر

بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت