کمبود کالا نداریم، روی توزیع تمرکز شود

استاندار خراسان جنوبی با بیان آنکه کمبود کالا نداریم و باید روی نظام توزیع تمرکز شود،گفت: توزیع کالاهای اساسی باید عادلانه و در دسترس مردم باشد.حمید ملانوری با اشاره به پیش رو بودن ایام نوروز و ماه مبارک رمضان بیان کرد: طی این ایام نیاز مردم به کالاهای اساسی افزایش می‌یابد که نیازمند برنامه‌ریزی مناسب است. وی تاکید کرد: همه دستگاه‌های اجرایی به عنوان مسئول و کارگزار نظام باید با برنامه‌ریزی دقیق، منسجم و هماهنگ نیاز مردم به کالاهای اساسی را رفع کنند. ملانوری با تاکید بر اینکه کالاهای اساسی باید به اندازه نیاز تامین شود و در توزیع عادلانه و در دسترس باشد، گفت: همچنین باید قیمت‌ها قانونی بوده و به حداقل ممکن برسد که این امر نیازمند نظارت است.

کالاها به آسانی در دسترس مردم باشد ‎

استاندار با تأکید بر تأمین کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن، شکر، مرغ و تخم مرغ که مورد نیاز عموم مردم است، گفت: باید دقت شود که این اقلام به اندازه نیاز تأمین گردد و توزیع آنها نیز به گونه ای باشد که به آسانی در دسترس همه قرار گیرد‎.‎ملانوری به موضوع قیمت گذاری اقلام نیز اشاره کرد و تصریح نمود: در این زمینه باید با نظارت های مستمر، قوی و قاطعانه، تخلف ها را به حداقل ممکن برسانیم‎.‎وی متذکر شد: بر اساس آمار و گزارش های سازمان صنعت، معدن و تجارت، میزان اقلامی که تاکنون تهیه و توزیع شده، کم نیست و می تواند به راحتی نیاز استان را تأمین کند، اما آن چه در این زمینه مهم است توزیع عادلانه کالاها و کنترل شرایط برای جلوگیری از بروز تخلف می باشد‎.‎ به گفته وی؛ لازم است حوزه هایی همچون جهاد کشاورزی، تعاون روستایی، تعزیرات حکومتی، دهیاری ها، شوراها و … در مواقع خاص به میدان بیایند تا قدرت نظارت ها افزایش یابد‎.‎ استاندار با بیان این که حمایت از تولید کننده و مصرف کننده باید همراه هم باشد، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی ناشی از تحریم ها و تهدیدها و همچنین شیوع بیماری کرونا، تولید کنندگان دغدغه و نگرانی هایی دارند که باید مورد توجه قرار گیرد‎.‎ ملانوری با تأکید بر این که ما باید در زمینه اجرای قانون مقتدر باشیم، گفت: در بحث تولید اقلامی از جمله مرغ و تخم مرغ و فرآورده های دامی و لبنی و … باید تحکم اداری خود را در بحث اعمال نظرهای تخصصی ثابت کنیم و تولید کنندگان را به انجام اموری که به مصلحت آنهاست، ترغیب نماییم‎.‎

واحدهای دامداری و مرغداری ترغیب به بیمه و واکسیناسیون شود

وی ادامه داد: مصلحت واحدهای دامداری و مرغداری در بیمه کردن، واکسیناسیون، کشتار به موقع و … است تا از بروز خسارت جلوگیری شود لذا در این زمینه باید به گونه ای اقدام کنیم که واحدها ملزم به انجام این اقدامات شوند‏‎.‎ استاندار به اقدامات صورت گرفته توسط کمیسیون تنظیم بازار اشاره و ضمن تشکر از این تلاش ها در کنترل قیمت ها متذکر شد: ما باید نهایت تلاش خود را برای کاهش قیمت ها انجام بدهیم‎.‎ ملانوری گفت: این که کمیسیون به گونه ای ورود کرده که شکر در قالب بسته های یک کیلویی با قیمت تعادلی در بازار عرضه شود، بسیار پسندیده است اما باید به دنبال راهکارهایی باشیم که قیمت ها باز هم کاهش یابد‎.‎ وی به موضوع نظارت بر عملکرد کشتارگاه ها و ارتباط تولید کننده هابا این واحدها ورود کرد و اقداماتی از جمله جوجه ریزی در واحدهای مرغداری و ممانعت از خروج مرغ و تخم مرغ استان را از اقداماتی برشمرد که در کنترل شرایط مؤثر بوده است‏‎.‎ به گفته وی؛ خراسان جنوبی از تولید کننده های عمده مرغ و تخم مرغ کشور است اما در شرایط موجود، اولویت با بازار استان می باشد باید در بازار ثبات ایجاد کنیم.

مشکل برخی اظهار نظرها برای بازار استان

استاندار اظهار نظرهای غیرکارشناسی برخی افراد غیرمسئول را در تکانه های بازار مؤثر خواند و تأکید کرد: هر حرف غیرکارشناسی می تواند خطر و آسیب های زیادی به همراه داشته باشد. ملانوری ادامه داد: در بحث تأمین و توزیع اقلام اساسی، حوزه هایی مثل جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت مسئولیت و تخصص دارند، لذا بنده که مسئولیتی در این موارد ندارم و کارشناس نیستم، نباید اظهار نظر کنم، چرا که ممکن است صحبت بنده براین فضای ملتهب، تأثیر بگذارد. وی، بحث اطلاع رسانی درخصوص شرایط موجود و اقداماتی که برای کنترل بازار صورت گرفته را از وظایف دبیرخانه کمیسیون تنظیم بازار عنوان کرد و تأکید نمود: کمیسیون باید از ظرفیت رسانه ها برای اطلاع رسانی دقیق استفاده نماید تا مردم از وضعیت بازار مطلع گردند و تنش های موجود برطرف گردد. استاندار به موضوع همراهی های بی نظیر مردم اشاره کرد و گفت: از ویژگی های منحصر به فرد مردم ایران، همراهی آنهاست که به علت فرهنگ بالایی که دارند می دانند اقداماتی که انجام می شود به مصلحت آنهاست.ملانوری در پایان ضمن تقدیر از اصناف استان، تصریح نمود: اصناف انصافاً در این ایام به ویژه در بحث محدودیت های ناشی از کرونا، همکاری جدی داشته اند و اگر این همراهی ها نبود، در مهار بیماری هیچ توفیقی نداشتیم.

برخی مشکلات منشا کشوری دارد

معاون استاندار خراسان جنوبی نیز در این جلسه از اجرای طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۰ از نیمه بهمن ماه جاری تا نیمه فروردین سال آینده در استان خبر داد.مشیرالحق عابدی با اشاره به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های استان بیان کرد: شیوع این بیماری باعث ایجاد مشکلاتی در بازار مرغ شده و تامین این کالای اساسی در شب عید نیازمند تدبیر است. وی با بیان اینکه خوشبختانه با همکاری دستگاه‌های متولی برای تامین مرغ شب عید تدابیری ویژه اندیشیده شده است، افزود: برخی کمبودها منشا کشوری دارد بنابراین علیرغم تمام پیگیری‌ها، در برخی مناطق احساس می‌شود.

۸۰۰ تن میوه تنظیم بازار شب عید در خراسان جنوبی تامین شد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: ۸۰۰ تن میوه برای بازار شب عید تامین شده که در انتهای سال توزیع می‌شود.عباس جرجانی بیان کرد: از ابتدای سال جاری از محل تنظیم بازار، بیش از سه هزار تن برنج تامین شده است.وی با بیان اینکه همچنین در این مدت پنج هزار و ۳۰۰ تن شکر تامین شده است، افزود: هزار و ۶۱۹ تن شکر هم در حال جذب است.جرجانی از توزیع ۸۱۰ تن گوشت مرغ منجمد در سال جاری خبر داد و گفت: همچنین هزار و ۵۶۸ تن روغن خوراکی تامین شده و ۵۰۰ تن هم در حال توزیع است.رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی ادامه داد: علاوه بر این ۴۵۰ تن روغن خوراکی در حال جذب بوده که به زودی تامین می‌شود.وی از جذب و توزیع ۳۷ هزار حلب روغن جامد در استان نیز خبر داد و افزود: ۱۹ هزار و ۵۰۰ حلب از این میزان در شهرستان‌ها توزیع شده است.

انجام ۷۳ هزار بازرسی

جرجانی بیان کرد: ۱۷ هزار و ۵۰۰ حلب روغن جامد نیز در مرکز استان و از طریق اتحادیه‌های تعاونی روستایی، فرهنگیان و کارکنان دولت همچنین فروشگاه‌های اینترنتی و واحدهای صنفی منتخب توزیع شده است. وی با اشاره به میوه تنظیم بازار بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت سیب و پرتقال، ۸۰۰ تن میوه برای بازار شب عید تامین شده که در انتهای سال توزیع می‌شود.جرجانی با اشاره به افزایش تقاضای گوشت مرغ و تخم مرغ در پایان سال بیان کرد: اگرچه بخشی از گلّه‌های مرغ تخم گذار از چرخه تولید خارج شده‌ است اما تاکنون مشکلی در تامین تخم مرغ نداشته‌ایم. بنا به گفته وی واحدهای صنفی قصابی در گوشت قرمز خواستار افزایش قیمت هستند که در حال بررسی است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۷۳ هزار بازرسی در سطح استان انجام شده است.

برگشت ۲۴ میلیاردی به شاکیان

وی با بیان اینکه در این بازرسی‌ها هزار و ۲۴۶ پرونده تخلف به ارزش ۴۳ میلیارد ریال تشکیل شده است، گفت: از این میزان ۲۴ میلیارد ریال به شاکیان برگشت داده شده است. جرجانی ادامه داد: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۹ هزار شکایت مردمی در سامانه ۱۲۵ ثبت و بررسی شده است.

۱۷۲۲ پرونده تخلف کالا و خدمات در استان تشکیل شد

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی نیز در این جلسه از تشکیل هزار و ۷۲۲ پرونده تخلف در حوزه کالا و خدمات طی ۱۰ ماهه سال جاری خبر داد. محمد حسین اشرفی با بیان اینکه از این تعداد هزار و ۶۸۵ پرونده مختومه شده است، افزود: ۱۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جزای نقدی پرونده‌ها بوده است.اشرفی اظهار کرد: عدم درج قیمت، گران فروشی، عدم ارائه فاکتور و عرضه خارج از شبکه بیشترین تخلفات اعلام شده در ۱۰ ماهه سال جاری بوده است.مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی بیان کرد: در این ۱۰ ماهه، مدت زمان رسیدگی به پرونده‌ها ۱۶.۵ روز بوده است.وی حضور در بازار و گشت‌های مشترک را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و گفت: علاوه بر بازرسی‌های صنعت و معدن، ۵۸۵ اکیپ گشتی در سطح استان فعال هستند.بنا به گفته اشرفی از ابتدای سال جاری دو هزار و ۳۴۶ مورد بازرسی توسط این اکیپ‌ها از سطح بازار انجام شده است.

اختصاص ۶ هزار تن نهاده برای دام سبک خراسان جنوبی در بازارگاه

مدیر پشتیبانی امور دام خراسان جنوبی هم در این جلسه از بارگذاری شش هزار و ۴۰۰ تن نهاده دامی برای دام های سبک در سامانه بازارگاه خبر داد. مهدی روشن بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸ هزار تن جو، ۲۶ هزار تن ذرت و ۲۵ هزار تن سویا از ذخایر استان در اختیار مرغداری‌های استان قرار گرفته است.وی با بیان اینکه علاوه بر این، سهمیجه‌های بخش خصوصی هم از طریق سامانه بازارگاه تامین شده است، افزود: همچنین هزار و ۲۶۰ مرغ منجمد از داخل استان جمع آوری و توزیع کرده‌ایم.روشن از تامین شش هزار و ۴۰۰ تن نهاده دامی در استان خبر داد و گفت: دو هزار و ۸۰۰ تن جو، سه هزار و ۳۰۰ تن ذرت و ۳۰۰ تن سویا برای دام سبک در سامانه بازارگاه بارگذاری شده است.مدیر شرکت پشتیبانی امور دام افزود: دامداران می‌توانند با پرداخت هزینه، سهم نهاده خود را برداشت کنند.

اصناف مقصر کمبودها نیستند

رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی هم در این جلسه با اشاره به همکاری اصناف در ایام کرونا بیان کرد: از ابتدای شیوع این ویروس همکاری‌های خوبی از سوی این قشر را شاهد بوده‌ایم. رضا علیزاده بیرجندی با بیان اینکه اخذ سود ۱۰ درصدی برای مرغ و تخم مرغ قانونی است، گفت: اصناف استان این میزان سود را برای تخم مرغ به چهار درصد و برای مرغ به هشت درصد کاهش دادند. وی اظهار کرد: برخی از گفته‌ها در کمبود برخی کالاها، اصناف را مقصر می‌دانند که نیازمند تفکر بیشتری است.

۸۰۰ هزار قطعه پرنده تخم گذار در خراسان جنوبی معدوم شد

مدیرکل دامپزشکی استان هم در این جلسه از معدوم سازی ۸۰۰ هزار قطعه پرنده تخم گذار آلوده به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت: خروج تخم مرغ از استان ممنوع است. اصغر زاده با بیان اینکه هیچ مشکلی برای تامین مرغ و تخم مرغ در استان وجود ندارد، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۰ واحد تخم گذار در بیرجند فعال بوده که روزانه بیش از ۱۵ تن تولید دارد.اصغر زاده ادامه داد: بازار سیستان و بلوچستان مشکل اصلی بوده که با الزامی شدن مسئول فنی در مرغداری‌ها، حفره‌ای که در خروج غیر قانونی وجود داشت، رفع شد.مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی ادامه داد: در این راستا تمام واحدهای مرغ تخم گذار باید یک مسئول بهداشت معرفی کنند و برای توزیع کالا به صورت روزانه مجوز صادر شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر خروج تخم مرغ از خراسان جنوبی ممنوع است، اظهار کرد: همچنین خروج مرغ بدون مجوز از استان هم ممنوع است.اصغر زاده با اشاره به تدابیر اندیشیده شده برای تامین گوشت مرغ استان بیان کرد: دی ماه سال جاری در ۱۲۹ واحد با ظرفیت دو میلیون قطعه جوجه‌ریزی انجام شده بنابراین در تامین گوشت مورد نیاز اسفند ماه مشکلی وجود ندارد.مدیرکل دامپزشکی با بیان اینکه واحدهای آلوده با تشدید سخت گیری ها و حداقل ۴۲ روز بعد از معدوم سازی می‌توانند به چرخه تولید برگردند، گفت: پیگیری‌هایی با سازمان دامپزشکی کشور انجام شده تا مجوز جوجه‌ریزی برای مرغداری‌های تا شعاع ۱۰ کیلومتری در واحدهای آلوده، اخذ شود.اصغر زاده با اشاره به فعالیت تولیدکنندگان فاقد مجوز بیان کرد: در سطح استان بیش از ۷۰ واحد غیر مجاز تولید بوقلمون فعال است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت