کاکل در اوج حقیقت


فیلم مستند «کاکل» ساخته هنرمند هم استانی  امسال در مهمترین جشنواره بین المللی مستند ایران یعنی سینما حقیقت اکران شد و در جشنواره ملی رضوی در دو بخش  بهترین صدا برداری و بهترین تصویربرداری نامزد دریافت جایزه و نشان جشنواره را کسب کرد.   هادی ثابت شوکت آباد فعالیت سینمایی خود را  از سال ۱۳۸۵ به طور حرفه ای در حوزه تصویربرداری فیلم های مستند و داستانی آغاز کرد و تاکنون تصویربرداری بیش از ۱۰۰ فیلم کوتاه، نیمه بلند و بلند در داخل و خارج ازکشور را در کارنامه هنری خود دارد. وی می گوید: دوره های متعدد فیلم سازی را  زیر نظر اساتید بنام کشوری نظیر دکتر الستی، مهرداد اسکویی، مرحوم خسرو سینایی، محمدرضا اصلانی، فرهاد و…گذراندم.

تولید بیش از ۷ فیلم مستند در خارج کشور

این هنرمند استانی با بیان اینکه  بیش از ۷ فیلم مستند را خارج از ایران و آثار متعددی را در داخل ایران  تولید کرده ام، می افزاید:  علاقه زیادی به کارکردن در عرصه ی فیلم های دفاع مقدس دارم و این موضوع باعث شد تا به امروز با بیش از ۳۰۰ خانواده شهید در استان دیدار و مصاحبه  داشته باشم.  وی با اشاره به اینکه همیشه به شهدا مدیون هستیم و هر کسی به نوبه خودش باید راه شهدا را ادامه دهد، یادآور می شود:  سه فیلم اختصاصی ام را  برای سه شهید عزیز استان با عناوین «شهیدی از فیلیپین» که مربوط به شهید «غلام عباس کمیلی افین» ، «شهیدی در بعلبک» که به  زندگی شهید «فریدون مقدوری در لبنان» می پردازد  و در نهایت «مستند راه»  مربوط به شهید هنرمند استان «مسعود تواضع» تولید کرده ام. ثابت خاطر نشان می کند: انگیزه ی خودم را  از شهدا و از خانواده شهدا می گیرم و خوشحالم که همیشه دعای مادران شهید همراهم بوده است.

رسالت ثبت آیین و فرهنگ های در حال نابودی

این مستند ساز درباره فیلم جدیدش، اظهار می کند: به عنوان یک مستند ساز رسالتی مهم به دوش دارم و آن  ثبت فرهنگ و آئین های در حال نابودی و انقراض هستند چرا که نسبت به نسل های بعد مسئولیم.  وی با بیان اینکه نباید به راحتی از کنار فرهنگ نیاکانمان گذر کنیم، ادامه می دهد:  درست است که  به سرعت به سمت مدرنیته شدن  حرکت می کنیم اما برای یک زندگی صحیح و سالم به تجربیات گذشتگان که در دل این آیین ها نهفته است نیازمندیم.  ثابت با اشاره به اینکه فیلم جدیدم با عنوان «کاکل» هم به یکی از همین آیین های در حال فراموشی برمی گردد، می افزاید:همه ی تلاشم را برای احیا و ثبت بخش هایی از این آیین ها انجام دادم.  مستند ساز بیرجندی خاطر نشان می کند: بدون شک این پروژه یکی از سخت ترین و پر چالش ترین آثار از لحاظ روند تولید و پس از تولید بوده است و بی مهری هایی از سمت مسئولان تجربه کردم .  وی با بیان اینکه گلایه ای از مسئولان ندارم، عنوان می کند: اگر اطلاع کافی  درباره قدرت سینما، سینمای مستند و دغدغه ی فرهنگ استان داشته باشند،حال و روز آیین های مهم و بی نظیر استانمان این نخواهد بود.


آیین ها درس دوستی و همیاری به نسل جوان می دهد

ثابت با بیان اینکه  امروزه مردم به این نوع آیین ها نیاز دارند، می افزاید این آیین ها درس دوستی، همکاری و همیاری ، مراقبت از محیط زیست و آموزش را  به نسل جوان  می دهد. مستند ساز هم استانی با بیان اینکه موضوع این اثر توسط یکی از دوستانم پیشنهاد شد، یادآور می شود:  به واسطه ی آثار متعددی که در زمینه فرهنگ و آیین کار کردم، پس از اینکه مراحل تحقیق و پژوهش را  در شهر خضری دشت بیاض و روستاهای اطراف انجام دادم با مشورت از صاحب نظران این آیین، کار را شروع کردم. وی اظهار می کند: در نهایت  به این نتیجه رسیدم که این فیلم باید به طور حرفه ای ساخته شود. ثابت با بیان اینکه  گام های اولیه تولید را با شخصیت های متفاوتی شروع کردم، ادامه می دهد: متاسفانه به نتیجه قابل قبولی نرسیدم تا اینکه به طور کاملا اتفاقی به شخصیت هایی که اکنون در فیلم حضور دارند برخوردم .  به گفته وی این شخصیت ها زاویه ی نگاه و ساختار فیلم را تغییر دادند و با اینکه تصاویر زیادی را با شخصیت های دیگر ضبط کردم اما دوباره با شخصیت های جدید فلیم برداری را آغاز کردم.

چالش های کار کردن با افراد محلی

مستند ساز هم استانی با بیان اینکه این تصمیم مهم و به شدت هزینه بردار بود، اظهار می کند:  کار کردن با افراد محلی دردسرهای خاص خودش را دارد  و آنها هم درگیر فعالیت های دیگری بودند که تعهد کافی برای فیلم نداشتند. به گفته ثابت این عدم تعهد دردسر های زیادی داشت تا جایی که بارها و بارها ضبط فیلم متوقف شد و یا به تعویق افتاد. ثابت با اشاره به اینکه  عدم همکاری مردم عام از یک سمت و چوب لای چرخ گذاشتن برخی مسئولان بومی از سمت دیگر کار را سخت می کرد، می افزاید:  من و تیمم برای  کاری که انجام می دادیم مصمم  بوده و هستیم و کارمان را  ادامه دادیم. مستندساز بیرجندی با بیان اینکه  بالاخره پس از ۱۸ روز با همه ی ناملایمتی ها تصویربرداری فیلم به اتمام رسید، خاطرنشان کرد: این فیلم به جرات جزء آثار فاخر استان محسوب می شود  و برای همیشه ثبت شد اما روسیاهی برای کسانی که به جای کمک کردن، شرایط سختی را فراهم کردند باقی خواهد ماند.

ترجمه و زیرنویسی  فیلم کاکل به دو زبان فارسی و انگلیسی

ثابت با بیان اینکه  فیلم«کاکل به دو زبان فارسی و انگلیسی ترجمه و زیر نویس شد، ادامه می دهد:  این فیلم در جشنواره های داخلی و خارجی پذیرفته شده و مورد استقبال قرار گرفته است. وی ادامه می دهد: در جشنواره ی ملی«هنر زنده است» در اسفندماه سال گذشته جایزه ی بهترین فیلم مستند کوتاه، نشان جشنوار ، دیپلم افتخار و جایزه ی نقدی را کسب کرد که این اتفاق بسیار مهمی برای استانمان است.  این مستند ساز تاکید می کند: اینکه اثر هنری از بیرجند با هزاران فیلم  و فیلمسازی  با بهترین شرایط و امکانات رقابت می کند،  قطعا کار دشواری است. وی با بیان اینکه با کمترین عوامل و امکانات اثرم را تولید کردم، می گوید: این فیلم را در قلب ایران و در جشنواره ای که بزرگترین سینماگران کشور حضور داشتند، اکران کردم.

کسب نشان افتخار از دست بزرگان سینمای ایران

وی یادآور می شود: نشان معتبر و دیپلم افتخارم را از دست بزرگان سینمای ایران همچون استادعلی نصیریان، استاد کمال تبریزی ، استاد رضا کیانیان و استاد بهروز غریب پور گرفتم و این دغدغه و مسئولیتم را چندین برابر می کند. وی با ابراز تاسف از رویکرد مسئولان، می افزاید: به اندازه کافی از مسئولان  متولی ناامید هستم و برای  ساختن فیلم کمکی از هیچ سازمانی نداشته و ندارم.  ثابت با بیان اینکه باید فرهنگ فراموش شده گذشتگان را به دنیا صادر کنیم، خاطر نشان می کند:  از همه کسانی  که صادقانه در کنارم بودند و فرهنگ این سرزمین برای آنها  اهمیت داشت، صمیمانه تشکر و قدردانی می کنم.  شایان ذکر است داستان این مستند درباره یکی از آیین های مذهبی کشاورزی خراسان جنوبی است که اگر کاکلی از گره خوردن گندم ها در گندم زار شکل گیرد، کشاورز آن را درو نکرده و کنارش قربانی می کند، مردم روستا معتقدند ایجاد کاکل برای محصول سال های بعد زمین برکت می آورد. کاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


بهروزی فر – لطفاً این عبارت ها را با دقت بخوانید؛ “ در خراسان جنوبی ۸۴۰

بیشتر

خیلی عالی بود تیتر خوبتون درباره هدر رفت روان آب ها در استان. اگربتوان با

بیشتر

حسینی – رئیس اداره ماشین آلات اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای خراسان

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت