چهره استان در مجسمه های بانو

نسرین کاری- هنر مجسمه سازی، که همانند هر هنر دیگری تبلوری از فکر و خلاقیت است؛ اگرچه امروزه با تکنولوژی بیشتر عجین شده است، اما این باعث نشده که علاقه هنردوستان به عالم سنتی (کار دستِ هنرمند با مواد)، نادیده گرفته شود. چوب و گچ در عالم مجسمه سازی، از آن دسته از مواد است که ظاهری خشن اما درونی مهربان و لطیف را داراست که در بطن خودش، لایه های اسرار آمیزی را نهفته دارد. این هنرمند است که هر بار با صیقل دادن آن، دنیای جدیدی را همراه با نقش و رنگ های متفاوتی کشف می کند پیرامون این اندیشه به طورِ ملموس، سراغ هنرمندی، در همین نزدیکی ها رفتیم تا با دنیای شگفت انگیزِ مجسمه سازی سفال یک بانوی هنرمند هم استانی ، بیشتر آشنا شویم:

آغاز کار هنری
او در معرفی خود می گوید: وحیده شاهسونی ۳۰ساله متولد بیرجند با مدرک دیپلم حسابداری وارد جامعه‌ای شدم که از هر ده نفر، نه نفرشان حسابدار بیکار بودند.وی با بیان اینکه در حین تحصیل مشغول به کارهای هنری از جمله طراحی سیاه قلم و رنگ روغن و سرمه دوزی بودم و یکی از علایق من بحساب می‌آمد،‌ افزود: بعد از دوازده سال تصمیم گرفتم تا تحصیلات آکادمیک رو ادامه دهم اما نه در رشته حسابداری! وی خاطر نشان کرد: از این رو علاقه ام در رشته صنایع دستی رو انتخاب کردم و سال ۹۴ با آزمون سراسری وارد دانشکده هنر و عرصه صنایع دستی شدم.شاهسونی با بیان اینکه در دوران تحصیل در رشته صنایع دستی، کار با متریال های مختلف رو به ما از جمله کار با چوب، فلز، شیشه و سفال آموزش دادند، افزود: ولی من با گِل رُس و سفال گری ارتباط بیشتری برقرار کردم و از این رو گرایش تخصصی‌ام راسفال انتخاب کردم.

معرفی هویت استان در قالب مجسمه
بانوی هنرمند هم استانی بیان کرد: از طرفی هویت و فرهنگ استان برای معرفی به بقیه، یکی از دغدغه های من در مبحث صنایع دستی بود و این شد که پایان نامه کارشناسی خودم را با موضوع بررسی گیاه زعفران و پیوند آن با سفال شروع کردم. وی یادآور شد: در طول ساخت سفالینه ها به طراحی فرم‌های انتزاعی و نمادین برگرفته شده از زعفران پرداختم و ظروفی با این فرم و شکل ساختم. وی با بیان اینکه خواهر بزرگتر من همزمان بر روی فرهنگ و آداب و رسوم علی‌الخصوص پوشش و پوشاک سرزمین رنگ‌ها، روستای چنشت کار می کرد، اظهار کرد: وی هم پایان‌نامه‌ای مرتبط با این موضوع تهیه کرده بود. این قضیه من رو بر این داشت که آداب رسوم و پوشش زنان این خطه رو با فرهنگ برداشت زعفران تلفیق کنم و ظروفی با این ایده بسازم.
شاهسونی ادامه داد: نتیجه کار ظروفی شد با تندیس خانمی با لباس سنتی استان که گویی بر روی زمین زعفران در حال چیدن و پاک کردن و پَر کردن گُل زعفران است.
این سفال گر و مجسمه ساز با اشاره به اینکه بعد از فارغ التحصیلی، با همکاری خواهرم و کمک همسرم در نوروز ۹۸ بر این شدیم تا یک گالری با هدف معرفی میراث معنوی و فرهنگی استان ایجاد کنیم، یادآور شد: در همان زمان دانشکده هنر در باغ جهانی اکبریه یک غرفه در اختیار دانشجویان قرار داده بود تا محصولات صنایع دستی خودشون رو به فروش بزارن و ما هم از این فرصت استفاده کردیم و بخشی از کارهای سفالی که روح داشتند هدف‌مند ساخته شده بودن را آنجا بردیم و خوشبختانه با استقبال فراوانی از سوی مسافران و گردشگران روبرو شد. وی بیان کرد:‌ بعد از آن هم با دریافت کارت صنعت‌گری از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ، فعالیت حرفه ای خودم را در کارگاه خانگی شروع کردم و تبلیغات، بازاریابی و فروش مان را و از طریق شبکه‌های مجازی ادامه دادیم.

الهام از باستان شناسی
شاهسونی با اشاره به اینکه همزمان چون من در مقطع کارشناسی از دانشجویان معدل الف و استعداد درخشان بودم از سوی دانشگاه دولتی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد پذیرفته شدم، خاطر نشان کرد: در رشته باستان شناسی مشغول به تحصیل هستم. این موضوع نه تنها به هدف و کارایی من در سفال‌گری لطمه نزد بلکه مکمل و پرورش دهنده ایده های من در معرفی فرهنگ و آداب رسوم استان بود. چرا که پیشینه و تاریخ هر موضوع بخش جدایی ناپذیر آن است.

شاهو به معنی مروارید شاهانه
وی درباره نام کارگاهش گفت: شاهو در زبان کردی به معنی مروارید شاهانه و نفیس هست و از همه مهمتر اسم روستای آبا و اجدادی ما به همین نام است و در رشته کوه باغران واقع شده است. وی با بیان اینکه در بحث حمایت هم بیشتر از سوی مردم بوده تا مسئولان به طوری که خود مردم به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشت در فضای مجازی برای ما تبلیغات می‌کنند، ادامه داد: ولی برخی از مسئولان حتی در نمایشگاهی که برای آنها دعوتنامه فرستاده بودیم و کلی تبلیغات کرده بودیم هم شرکت نکردند و مطمئنم حتی خبر ندارند ما چنین فعالیتی داریم. وی با بیان اینکه در بحث ایده پردازی و مشوق برای تهیه کارگاه و کارهای بزرگتر اساتید دانشگاهی خیلی کمکم کردند که همیشه قدردان زحماتشان هستم، افزود: فرزانه فخر مدیرگروه صنایع دستی و ابراهیم کاظمی و دکتر نظری از اساتید برجسته این رشته همیشه حتی الان مشوق بنده بوده و هستند. بانوی هنرمند هم استانی با اشاره به اینکه در خصوص فروش هم مشتری خارج از استان هم داشته ایم که بیشترین آنها در روزهای عید بوده است، یادآور می شود: ولی هنوزم خراسانی های مقیم شهرهای دیگر با دیدن کارهای ما به وجد می آیند و اصالت های خودشان رو مرور می کنند و همین باعث می شود به ما سفارش کار بدهند.وی درباره ویژگی کارهایش با بیان اینکه اکثر آنها نمادی از استان هستند خاطر نشان کرد: تندیس و ظروف با طرح زعفران، خانم در حال برداشت زعفران، مرد خراسانی با لباس محلی در حال نواختن دوتار که ثبت جهانی هم شده، خانم در حال قروت مالی که یک غذای محلی استان هست، مرد خراسانی با لباس محلی استان در حال چوب بازی نمونه کارهای شاخص ما است.

سوغاتی برای آلمان
شاهسونی خاطر نشان کرد: بهترین خاطره من زمانی رقم خورد که در روزهای عید در غرفه ای که در باغ اکبریه بودیم، زن و مرد کهن سالی وارد غرفه شدن و با وجود کارهای متعدد دانشجویان در غرفه، تنها از ظروف ما خریداری کردند و آنها را برای نوه‌هاشون در آلمان برای معرفی بخشی از آداب این استان سوغات بردند. و این انگیزه ما را بیشتر کرد. وی تاکید کرد: در نهایت و سخن پایانی، هدف ما اشاعه فرهنگ این مرز و بوم هست و امیدوارم بتونیم این مهم را با گسترش کارگاه و آموزش هنرجو و ایجاد کارآفرینی در این مقوله سربلند باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


در این برهه ای که آب حکم کیمیا را برای خراسان جنوبی زخم خورده از

بیشتر

نصرآبادی- رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان بیرجند از ارائه آموزش‌های امدادی به بیش از ۱۱

بیشتر

اویس- کارشناس ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی گفت: در جشنواره نیایش

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت