چاله هایی که خرج دارند!

مین جم – «در یک سال گذشته دو بار ماشینم رو به خاطر استاندارد نبودن سرعتگیر های بیرجند تعمیرگاه بردم. حداقل اگر کاری رو انجام می دهید ،درست انجام دهید تا دعای خیر پشت سرتون باشه نه اینکه . . . »
این پیام یکی از شهروندان بیرجندی است که چند روز پیش برای ما ارسال شد.موضوعی که آنقدر ملموس هست که هم هر هفته چند پیام از آن به دست ما می رسد و هم با کمی رانندگی در بیرجند ، خوب آن را لمس می کنی.

از سرعتگیر تا چاله ها!
این مشکل در بیرجند را می توان به چند بخش تقسیم کرد.اول ، سرعتگیر های شهر است که تعدادش بیش از حد لازم می نماید.خصوصا سرعتگیر ها در جاده «بند دره» که گویی از دنیای متفاوتی آمده اند! یا مثلا سرعتگیر ثپه مانند پشت بیمارستان ولیعصر(عج) که حتی علامت ندارد و برای تازه وارد ها به این خیابان ، حکم سکوی پرش را دارد. مورد بعدی ، چاله های شهری است که خصوصا در اطراف میدان ها (مثلا میدان مدرس ) به طرز وحشتناکی وجود دارد.درب های فاضلاب یا … ای که نه تنها هم سطح خیابان نیستند بلکه عمق دارند و دقیقا چسبیده اند به میدان.این مورد در کوچه ها هم بسیار دیده می شود.

رها شده های شهری!
مسئله دیگر که تازگی هم دارد ، پروژه های ناتمام و مصالح ساختمانی رها شده در حاشیه میدان ، خیابان و … است.مثلا چندماه پیش که قرار بود شهرداری بلوار صیاد را درست کند ، نه علائمی گذاشته بود و نه حتی مصالح ساختمانی را با رعایت ایمنی های لازم ، پخش کرده بود.حتی یک خودرو دقیقا در همان مسیر با این مصالح برخورد کرده بود و چه بسیار خودروهایی که در برش تیز آسفالت کنار جدول ، مواجه شدن ناگهانی با تپه های سیمان و … ، دستپاچه شده اند و یا حتی مجبور به پذیرفتن ریسک تصادف و تغییر لاین شده اند.این موضوع کمی بهتر شد ولی باز در میدان سجادشهر یا انتهای غفاری (روبروی دانشگاه آزاد) هنوز همه چیز رها شده و بعد از چند ماه ، کار پیش نرفته است.جدای از بحث منظر شهری و مدیریت پروژه های نیمه تمام ، آسیبی که این رهاشدگی ها به شهروندان وارد میکند و خطراتی که دارد ، غیرقابل کتمان است.

به جای خرج بهسازی آسفالت ، ما خرج جلوبندی میکنیم!
برای بررسی جزییات بیشتر ، سری به خیابان عدل میزنیم.انواع مختلف تعمیرگاه ها در این خیابان وجود دارند که همیشه هم شلوغ هستند.یکی از شهروندان که موضوع گزارش مارا متوجه می شود ، می گوید : من شهرهای مختلفی رفته ام اما هیچ جا بیرجند نمی شود! اینکه ماشین مثل الاکلنگ بالاو پایین می رود و یا صدای جلوبندی و … ، عادت می شود برایت.می افزاید : الان که قیمت یک پیچ ساده برای خودرو دویست تومان می شود وای به حال اینکه جلوبندی آسیب ببیند و یا بخواهی کمی صداگیری کنی.بخدا این هزینه هایی که روی دوش مردم می اندازند درست نیست.انگار به جای اینکه خودشان خرج بهسازی آسفالت و … را بدهند ، واگذار می کنند به ما تا خرج خودرویمان کنیم!.این صحبت مشترک بسیاری از شهروندانی بود که مخاطب ما شدند.

از ترکیدن لاستیک تا خسارت به موتور خودرو
یکی از تعمیرکاران نیز با بیان اینکه خرج جلوبندی ماشین چیز کمی نیست ، می گوید : بسیار پیش می آید که خودروها روی سرعتگیرها یا چاله ها ، جدای از جلوبندی ، دچار نقص در موتور خودرو می شوند و این ضربه ها ، باعث خسارت های سنگین می شود.وی می افزاید : پارگی لاستیک ها هم که در این بین ، ساده ترین اتفاق است و زیاد میبینیم.این تعمیرکار ادامه میدهد: واقعا کاری ندارم که مسئولش استاندار است یا شهردار یا اصلا کارگر شهرداری.ولی خواهشا کاش کاری کنند و مشکل حل شود.هر روز هم خیابان ها بدتر می شود.یکبار برای گاز ، یکبار فاضلاب و … .

مشکلات موجود بین شهرداری بیرجند و آبفا برای حفاری‌ها
همین چند روز پیش هم در جلسه شورای شهر ، به بحث چگونگی آسفالت شهری توسط آبفا بعد از حفاری ها اشاره شده بود و گویا پس از پیگیری های بسیار ، طرفین به جمع بندی واحد نرسیده اند.به طوری که در نامه شهردار خطاب به دادستانی درهمین خصوص ، در پاسخ به ادعاهای شرکت آبفای خراسان جنوبی در خصوص چگونگی آسفالت حفاری‌های این شرکت خدمات رسان اعلام می‌شود با وجود پی گیری های متعدد انجام شده برای انعقاد قرار داد با شرکت آبفای خراسان جنوبی در زمینه آسفالت حفاری‌های این شرکت، انعقاد این قرار داد تا کنون انجام نشده است.به گزارش مهر ، مهدی دوستی مدیر عامل شرکت آبفای خراسان جنوبی هم در نامه‌ای به شورای اسلامی شهر بیرجند با اشاره به مشکلات موجود در رابطه بین پیمانکار این شرکت برای آسفالت حفاری‌های ایجاد شده در معابر شهر بیرجند، افزود: با توجه به توافقات منعقد شده و ارسال قرار داد مربوط به شهرداری، در یک سال گذشته این قرار داد از سوی شهرداری به این شرکت برگشت نکرده است.در ادامه این جلسه اعضای شورا نظریات خود را در باره این موضوع بیان کردند و در نهایت مقرر شد یک بار دیگر نمایندگان آبفا و شهرداری به کمیسیون خدمات شهرداری برای بررسی مجدد این موضوع دعوت شوند و در صورتی که توافق در این خصوص انجام نشد، از طریق دادستان برای حل این مشکل پیگیری لازم انجام شود.

گره کار کجاست؟
واقعیت این است که بحث چاله های شهری و مشکلاتی از این دست ، به طور کامل به گردن شهرداری نیست و نهاد ها و سازمان های مختلفی در این میان ، نقش دارند.اما هرچه هست باید این مسئله پیگیری و صد البته به نتیجه ای برسد تا حداقل شاهد ادامه روند همیشگی نباشیم.روزنامه آوا در شماره های بعدی پیگیر این موضوع خواهد بود و امیدوار است این مطالبه شهروندان ، توسط مسئولان شنیده و فکری به حال آن برداشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


مقدم – مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه خراسان جنوبی گفت: فروش مرزی فرآورده‌های

بیشتر

اصغری – پانزدهمین نمایشگاه گل و گیاه در نمایشگاه بین‌المللی بیرجند گشایش یافت.،مدیر عامل نمایشگاه

بیشتر

بهروزی فر – هیئت وزیران در جلسه دهم آذرماه سال ۱۳۹۸ خود به پیشنهاد سازمان بهزیستی

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت