چالش های پیش روی آبخیزداری در استان هدف آبی استاندار برای نجات کشاورزی

مدیریت منابع آبی موجود و استفاده از بیشترین ظرفیت آبی که به استان وارد می شود ، بهترین و کم هزینه ترین روشی است که می تواند به حیات بخش کشاورزی را در خراسان جنوبی تداوم بخشد. اجرای طرح های آبخیزداری به ویژه د رنقاط مرزی در اولویت برنامه های استاندار از ابتدای کارش در استان پی گیری شد و سال قبل کاربی سابقه ای در این حوزه انجام شد. با این حال همچنان چالش هایی در این حوزه وجود دارد که با تامین اعتبارات رفع می شود. استاندار خراسان جنوبی در این باره به آوا گفت: برای رفع مشکل کم آبی در استان بر انتقال آب به عنوان یک برنامه بلند مدت توجه داریم ولی هدر رفت رواناب ها را قبول داریم و به دلیل شیب سرزمینی به سمت افغانستان بخشی زیادی از روان آب‌های استان خارج می‌شود که اگر بتوانیم ۲۰ درصد آن را مدیریت کنیم بخش قابل توجهی از نیاز آب کشاورزی تأمین خواهد شد. باید به کنترل و مهار آب‌های سطحی اهمیت دهیم. معتمدیان تنها راه برون رفت از مشکل رواناب های استان را بخش آبخیزداری دانست و تأکید کرد: طرح های آبخیزداری با احیاء آب های زیرزمینی باعث برگشت مردم به روستاها می شود و در این زمینه به جد دنبال اجرایی شدن هر چه بیشتر آن هستیم. وی اعلام کرد: ایجاد ۱۰۰ بند خاکی از برنامه‌های امسال است که با توجه به بارندگی‌های اخیر و احیای مراتع سال خوبی برای بخش دامپروری خواهد بود .ایجاد مخزن تغذیه مصنوعی در چهار شهرستان مرزی استان با هزینه ۴۵ میلیارد تومان برای نگهداشت ۱۰ میلیون متر مکعب آب از برنامه‌های سال جاری است. به گفتۀ وی همچنین نهضت گلخانه ای راه اندازی شده که به دلیل مشکل کمبود آب از کشت سنتی به کشت گلخانه ای برویم.

اعتبارات کم استانی
در همین راستا با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گفت و گو کردیم و مشکلات موجود بر سر راه اجرای هر چه بیشتر طرح های آبخیزداری را مورد بررسی قرار دادیم. نصرآبادی در این زمینه عنوان کرد: یکی از مشکلات ما اعتبارت کم استانی در مقابل اعتبارات ملی است و باید با توجه به اولویت ها به این نکته توجه کنیم. نصرابادی با بیان اینکه حمایت های معنوی و فکری خیلی خوب است، گفت: اما برای مطالعات و اجرای طرح ها به بودجه های بیشتری نیاز داریم. به گفتۀ وی حوزه مطالعات بسیار مهم است و نیاز ویژه به بودجه های مصوب داریم که استاندار و فرمانداران می توانند در این بخش کمک کننده باشند چرا که به دلیل محدود بودن مطالعات انجام شده و کمبود بودجه در این حوزه در آینده در بخش اجرا نیز دچار مشکل می شویم.

دست کم دو میلیارد برای مطالعات
مدیرکل منابع طبیعی وآبخیز داری استان عنوان کرد: اولویت ما برای اجرای طرح های آبخیزداری مناطق مرزی است تا از مهاجرت ها جلوگیری کنیم. نصرآبادی افزود: ۷.۵ میلیون هکتار عرصه مناسب برای اجرای طرح های آبخیزداری داریم که از این مساحت مطالعات۱.۲۰۰ میلیون هکتار انجام شده است. نصرآبادی تصریح کرد: برای اجرای طرح های آبخزداری و آبخوان داری در ۵۰ هزار هکتار سالانه نیازمند ۶۰ میلیارد تومان بودجه ملی در سال هستیم که با این کار هر سال ظرفیت آبخیزداری استان ۳ تا ۵ میلیون متر مکعب افزایش پیدا می کند و با افزایش بودجه قابلیت اجرای بالای ۸۰ هزار هکتار را نیز داریم. وی تأکید کرد: نکته مهم در اجرای این پروژهها اختصاص بودجه استانی برای مطالعات باقی عرصه ها می باشد که حداقل ۲ میلیارد تومان برای مطالعات نیاز داریم. به گفتۀ وی با تأمین بودجه ها در بخش مطالعات و اجرا با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم و برای جذب نیرو نیز به اعتبارانی نیاز داریم تا هزینه ها پرداخت شود.افزایش چندین برابری اعتبارات ابخیزداری در سال قبل و امسال ، هرچند این حوزه را با تحول بزرگی مواجه کرده اما رسیده به نقطه هدف در استفاده از روان آب ها نیازمند جذب اعتبارات بیشتری است که مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان باید برای تامین این مبالغ ، منابع مختلف را شناسایی کنند – قاسمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


برنا – مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان جنوبی گفت: ۱۶ دستگاه تنفسی

بیشتر

جم – امروز برای بررسی احوالات استان در سالی که گذشت سری به روزنامه های

بیشتر

چند روز پیش یکی از همکاران پزشک مطلبی برایم ارسال کرد که گویا قرار است

بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


فرم

فرم گزارش اشکال در سایت